Nanna schreef:Dat een blauwe pup per ongeluk geboren kan, maar ik zou er nooit willens en wetens op gaan fokken omdat het zo lekker zeldzaam (en dus duur) is....
Daar gaat het mij (en ook de colega die de blauwe Bull graag zou fotograferen) dus niet om, fokken met niet standaard kleurslagen of de aanschaf van zo'n hond. Ik zit ook niet te wachten op bijv. black en tan ridgebacks in de showring, maar als er een nestje wordt geboren waar ze in zitten zou ik dat dolgraag fotograferen.
Net als andere rashonden met een anders dan standaard kleurtje overigens... Da's voor mij een hele leuke afwisseling op mijn rashondenarchief waarvoor ik juist zo rastypisch mogelijke honden wil. Voor mij komt daar bij dat ik (kleur)genetica bij honden erg boeiend vind.
Overigens loopt het onderzoek naar CDA (color dilution alopecia) nog steeds. Er zijn rassen waar blauw gewenst is, toegestaan is of niet toegestaan maar wel voorkomt en die geen CDA krijgen. Bij de ridgeback bijvoorbeeld is er nog geen geval van CDA bekend. Tot de standaard gewijzigd werd kwamen er bij ons ras meerdere kleuren voor en dilute was daar 1 van. Er zijn ook blauwe RR gebruikt die ver achterin de stambomen van heel veel gros van de huidige RR voorkomen. Uiteraard ziet een "blauwe" ridgeback er niet zo uit als een weimaraner of blauwe dog, als je toevallig een blauwe leverneus ridgeback (leverneus is wel toegestaan bij ons) zou hebben zou het wel een eind in de buurt van een Weim komen met als verschil dat de RR dan nog steeds een agouti haar heeft.

Nestje RR van 9 dagen. Van links naar rechts: Leverneus, Zwartneus, Blauw. Het middelse hondje lijkt erg zwart maar dat is gewoon erg donker nesthaar, soms hebben ze dat en is het voor ze 6 weken zijn weg. De blauwe pup krijgt uiteindelijk ongeveer de kleur die nu op de kop zichtbaar is.[/img]