Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Werklijnen Duitse en Mechelse herder
Moderator: moderatorteam
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
Werklijnen Duitse en Mechelse herder
Als er gesproken wordt over Duitse en Mechelse herders uit werklijnen, zijn dit dan honden die niet "gewoon" als huishond kunnen gehouden worden?
Ik bedoel dan wel "actieve huishond", dus wandelen, fietsen, andere sporten zoals gehoorzaamheid enz.
Of moeten deze honden zich echt kunnen uitleven in de africhting?
Ik bedoel dan wel "actieve huishond", dus wandelen, fietsen, andere sporten zoals gehoorzaamheid enz.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Re: Werklijnen Duitse en Mechelse herder
Het zijn geen honden om voor de kachel te leggen.~Tine~ schreef:Als er gesproken wordt over Duitse en Mechelse herders uit werklijnen, zijn dit dan honden die niet "gewoon" als huishond kunnen gehouden worden?
Als de eigenaar echter gewoon lekker actief is met zijn honden en de honden kan prikkelen door bv. met hen te speuren, gehoorzaamheid of behendigheid te doen, is africhting helemaal niet persé nodig.
Ik vind wel dat de eigenaren zich moeten verdiepen in driften en hoe ermee om te gaan, dit soort honden zijn toch vaak wat "bijteriger" dan de doorsnee hond. Dat moet je wel in goede banen kunnen leiden.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Re: Werklijnen Duitse en Mechelse herder
Ik vind dit een absolute must, ik heb tevaak gezien dat dit soort honden toch in het asiel/herplaatsingcircuit belanden en dat is helemaal niet nodig als je heel goed weet wat je huis hebt en daar ook op inspeelt.Inge schreef: Ik vind wel dat de eigenaren zich moeten verdiepen in driften en hoe ermee om te gaan, dit soort honden zijn toch vaak wat "bijteriger" dan de doorsnee hond. Dat moet je wel in goede banen kunnen leiden.

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk dat mensen zich kunnen vergissen in het karakter van een werkhond. Mensen hebben tegenwoordig het idee dat een hond uit showlijn een of ander watje is waar je niks mee kan of moet en dat honden uit werklijnen wel willen werken en ook gezonder zijn. Klinkt allemaal op zich wel logisch maar zo werkt het niet. Een werkhondenras is vaak in showlijn of in ieder geval "niet-werklijn" ook nog erg werklustig en zeker geen poppetje om weg te leggen. Een Duitser en ook een mechelaar uit showlijn zijn prima sportieve honden waar je lekker mee kan fietsen, goed mee kan werken maar waar je over het algemeen geen kampioen africhting tussen vindt :19:Maargoed, dat is het doel ook niet. Neem je een werkhond pur sang om er dan niks meer mee te doen dan wat fietsen, lekker wandelen en een beetje trainen kom je vaak van een koude kermis thuis. Een werkhond kan bv erg snel en heftig reageren en ook erg volhardend zijn in bepaalde zaken. Niet altijd een lekkere hond in handen van een gemiddelde liefhebber. Vaak moet zo'n hond getraind worden om wat met de ingefokte driften te doen. Wandelen, fietsen, spelen en wat trainen lijkt in de verste verte niet op de sport ingaan en de hond africhten. Alle voorouders van deze honden zijn daarop geselecteerd en in mijn ogen begin je aan een regelrechte ramp als je toch willens en wetens een africhtingshond gaat aanschaffen zonder een aspiratie in de sport.
Niet-werkhonden worden onderschat, werkhonden vaak ook.
Ik denk dus dat je met een werkhond op problemen gaat stuiten waar je totaal geen zin in hebt. Wil je een hond met aanleg tot manscherpte? Wil je een hond die over de schutting gaat uit verveling en dan achter fietsen aan gaat? Wil je een hond die soms flink hard gecorrigeerd moet worden als hij iets in zijn hoofd krijgt op basis van zijn scherp ingefokte driften? Ik denk van niet, anders ging je de sport wel in.
De hond waarmee kan je trainen, sporten in de zin van lekker lopen en fietsen etc vindt je gewoon in het ras buiten de strak gefokte pure werkhonden. Daar zitten te scherpe kantjes aan als je er niks mee gaat doen wat specifiek aansluit op hun fok en achtegrond.
Soms gaat het wel goed hoor, maar er is echt een risico dat je met veel teveel hond opgescheept komt te zitten.
Niet-werkhonden worden onderschat, werkhonden vaak ook.
Ik denk dus dat je met een werkhond op problemen gaat stuiten waar je totaal geen zin in hebt. Wil je een hond met aanleg tot manscherpte? Wil je een hond die over de schutting gaat uit verveling en dan achter fietsen aan gaat? Wil je een hond die soms flink hard gecorrigeerd moet worden als hij iets in zijn hoofd krijgt op basis van zijn scherp ingefokte driften? Ik denk van niet, anders ging je de sport wel in.
De hond waarmee kan je trainen, sporten in de zin van lekker lopen en fietsen etc vindt je gewoon in het ras buiten de strak gefokte pure werkhonden. Daar zitten te scherpe kantjes aan als je er niks mee gaat doen wat specifiek aansluit op hun fok en achtegrond.
Soms gaat het wel goed hoor, maar er is echt een risico dat je met veel teveel hond opgescheept komt te zitten.
- CKS
- Zeer actief
Ik sluit me aan bij wat Marc_S zegt.
Ik krijg binnenkort mijn eerst werklijn hond (een Hollandse herder) Inderdaad wél voor de africhting. Ik denk er klaar voor te zijn maar evengoed... loopt het angstzweet zo af en toe over mijn rug. Vooral als ik van de fokster verhalen te horen krijg hoe de pups nu (3 weken oud) hun scherpe kantjes al laten zien. Voor de africhting heb je honden nodig die gefokt zijn op manscherpte, moed en werkdrift. Voor een actieve huishond (waar je dus prima mee kunt sporten!) zijn dat niet perse kwaliteiten waar je in die extreme mate op zit te wachten...
Vaak zijn er trowuens wel honden te vinden die gefokt zijn voor de africhting, maar uiteindelijk toch iets 'tekort' kwamen. Die zitten dan vaak weer een beetje tussen de werk en de huishonden in. Mocht je toch denken aan een showlijn hond niet genoeg te hebben dan kun je denken zo'n (wegens toch hoge driften vaak moeilijk plaatsbare) hond een huis te geven.
C.
Ik krijg binnenkort mijn eerst werklijn hond (een Hollandse herder) Inderdaad wél voor de africhting. Ik denk er klaar voor te zijn maar evengoed... loopt het angstzweet zo af en toe over mijn rug. Vooral als ik van de fokster verhalen te horen krijg hoe de pups nu (3 weken oud) hun scherpe kantjes al laten zien. Voor de africhting heb je honden nodig die gefokt zijn op manscherpte, moed en werkdrift. Voor een actieve huishond (waar je dus prima mee kunt sporten!) zijn dat niet perse kwaliteiten waar je in die extreme mate op zit te wachten...
Vaak zijn er trowuens wel honden te vinden die gefokt zijn voor de africhting, maar uiteindelijk toch iets 'tekort' kwamen. Die zitten dan vaak weer een beetje tussen de werk en de huishonden in. Mocht je toch denken aan een showlijn hond niet genoeg te hebben dan kun je denken zo'n (wegens toch hoge driften vaak moeilijk plaatsbare) hond een huis te geven.
C.
- ~Tine~
- Zeer actief
Ik moet zeggen dat ik zelf andere ervaringen heb uit mijn omgeving. De Duitse herders uit showlijnen vind ik ten eerst vaak niet mooi (ik gruwel van die rug) en mijn ervaring is ook dat hun karakter vrij "loom" is. Dus honden die niet meer will to please hebben dan de gemiddelde huishond. Ik kom hier in de buurt niet zoveel DH's tegen, maar dat is tot nu toe mijn ervaring. Het kan fout zijn...MARC_S schreef:Ik denk dat mensen zich kunnen vergissen in het karakter van een werkhond. Mensen hebben tegenwoordig het idee dat een hond uit showlijn een of ander watje is waar je niks mee kan of moet en dat honden uit werklijnen wel willen werken en ook gezonder zijn. Klinkt allemaal op zich wel logisch maar zo werkt het niet. Een werkhondenras is vaak in showlijn of in ieder geval "niet-werklijn" ook nog erg werklustig en zeker geen poppetje om weg te leggen.
Wat de mechelaar betreft hoor of zie ik ook heel weinig over showlijnen eerlijk gezegt.
Ik moet zeggen dat ik nog lang niet op zoek van naar een volgende hond. Ik heb mijn Kelpie-puber momenteel, een heel leuk, schattig en aanhankelijk hondje. Maar ik merk steeds vaker dat het Kelpiekarakter me precies iets te zacht is. Als ik met een vinger wijs naar Sem, denkt hij al dat de wereld in elkaar stort.
Ik ben echt voorstander van positieve opvoeding, maar ik heb net iets liever een hond die ik af en toe eens goed moet corrigeren, dan eentje die ik één keer corrigeer en waarbij de band voor 2 weken mee verpest is.
Ik ken eigenlijk totaal niets van africhting. Ik sluit het niet uit, maar ik ken het niet en het zegt me momenteel niet veel.
Maar ok, africhting. Die mensen trainen vaak toch ook maar twee keer per week een uurtje. Maken die twee uurtjes per week dan zoveel verschil in een hondenleven?
Ik weet zelf nog niet heel precies wat ik zoek in een hond, maar ik merk toch aan mezelf dat ik echt een hond zoek die heel wat will to please heeft. Meer dan een gemiddelde huishond, ik doe bv. graag gehoorzaamheid op een hoog niveau, dus niet zomaar voor de fun wat cursusjes doen. Ik wil ook een hond waar ik eens wat harder tegen kan zijn zonder dat die direct op zijn rug tegen de grond ligt.
Wat ik me ook wel afvraag is of dat echt alle pups uit een werklijnnest geschikt zijn voor de africhting. Komt het ook niet voor dat er soms pups bijzitten die net iets te zacht zijn en dus toch beter geschikt als "huishond", of is dat op zo'n leeftijd echt nog niet te zien?
Ach ja, ik heb nog wel wat jaren de tijd om het allemaal verder uit te zoeken
Maarre, blijf allemaal maar antwoorden hoor
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
2x per week een uurtje? Je bent echt wel wat meer tijd kwijt wanneer je in de africhting traint.~Tine~ schreef: Maar ok, africhting. Die mensen trainen vaak toch ook maar twee keer per week een uurtje. Maken die twee uurtjes per week dan zoveel verschil in een hondenleven?
In de IPO trainde ik 2 á 3x per week, 2 avonden en op zondag. Daarnaast 2x per week speuren. Dat is al een stuk meer dan 2x per week een uurtje. Nu had ik een hondje waarmee ik niet zover zou komen, had die aspiratie ook niet met haar. Degenen die verder komen zijn juist steeds meer tijd kwijt om de puntjes op de i te houden.
In de KNPV train ik ook 2 á 3x per week en ook dan ben je een dagdeel per keer kwijt.
Daarnaast hou je ook in het dagelijks leven rekening met je training.
Tuurlijk zitten er pups bij die wat minder geschikt zijn maar dat is niet altijd te zien in het nest. Heeft ook met de opvoeding thuis te maken. Als je driften steeds onderdrukt of afstraft (bv. het bijten) heb je kans dat je hond uiteindelijk niet meer wil bijten als het wel mag. Dat geldt ook voor het apporteren, speuren etc. Een slechte begeleiding maakt van de meest veelbelovende pup nog een hond waar niets meer uitkomt. Maar dan doe je je hond tekort.~Tine~ schreef:Wat ik me ook wel afvraag is of dat echt alle pups uit een werklijnnest geschikt zijn voor de africhting. Komt het ook niet voor dat er soms pups bijzitten die net iets te zacht zijn en dus toch beter geschikt als "huishond", of is dat op zo'n leeftijd echt nog niet te zien?
Groetjes Inge

-
janinca2002
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Contacteer:
Cees toch krijg je een HHCasey schreef:Ik sluit me aan bij wat Marc_S zegt.
C.
Jan

- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Zo te lezen wel.janinca2002 schreef:Cees toch krijg je een HHCasey schreef:Ik sluit me aan bij wat Marc_S zegt.
C.uit texas
![]()
En op het HH-forum niets zeggen hè?
Groetjes Inge

- CKS
- Zeer actief
Alsof jij dat niet wist, JanInge schreef:Zo te lezen wel.janinca2002 schreef: Cees toch krijg je een HHuit texas
![]()
En op het HH-forum niets zeggen hè?Nee, daar heeft ie het nog over echtscheiding als hond 4 zou komen.
En Inge... pffff.... heb je zelf een forum lees je het niet eens!! Lees dit topic nog maar eens goed door: http://www.k9searchdogs.nl/hollanderfor ... php?t=2069
Duidelijk, toch? 1 van de sinterklaaspups wordt inderdaad van mij, 7 februari haal ik het monstertje op!
C.
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Niet goed gelezen Ing
staat echt in dat topic.
Terug naar dit topic, ik denk dat Marc het goed en mooi omschrijft. Ook honden die ik als prima huishond zie, zijn voor veel mensen al veel te veel hond. Maar mijn beeld is dan ook ietwat vertekend door het type honden wat ik heb
Trainen is iets meer dan een (2x) uurtje in de week. KNPV honden hier worden 3x pw (soms 4 x) mee getraind. In totaal ben ik 2 avonden en mijn zaterdag kwijt, per hond per keer ongeveer anderhalf uur kwijt. Heb zelf 2 honden in training, mijn man 2 privé honden en nog 2 diensthonden. Met de diensthonden wordt meestal 1 x extra getraind.
Bij ons is het ook meer een levenswijze dan alleen hobby.
Terug naar dit topic, ik denk dat Marc het goed en mooi omschrijft. Ook honden die ik als prima huishond zie, zijn voor veel mensen al veel te veel hond. Maar mijn beeld is dan ook ietwat vertekend door het type honden wat ik heb
Trainen is iets meer dan een (2x) uurtje in de week. KNPV honden hier worden 3x pw (soms 4 x) mee getraind. In totaal ben ik 2 avonden en mijn zaterdag kwijt, per hond per keer ongeveer anderhalf uur kwijt. Heb zelf 2 honden in training, mijn man 2 privé honden en nog 2 diensthonden. Met de diensthonden wordt meestal 1 x extra getraind.
Bij ons is het ook meer een levenswijze dan alleen hobby.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
-
laeken
- Zeer actief
Er wordt ook combinatie show/werk gefokt en er zijn ook een hoop fokkers die niet puur show fokken. Er zijn dus een genoeg Duitse herders zonder aflopende rug die niet uit pure werklijnen komen. De honden die tegenwoordig puur op show gefokt zijn doen ook werkproeven, doen ook IPO en zijn zeker wel sportief. Tuana van Wendy bv doet ook sport, ik heb haar gezien en ze is zeker niet sloom te noemen. Nanny ook niet en ook zij heeft werkproeven gedaan.~Tine~ schreef:Ik moet zeggen dat ik zelf andere ervaringen heb uit mijn omgeving. De Duitse herders uit showlijnen vind ik ten eerst vaak niet mooi (ik gruwel van die rug) en mijn ervaring is ook dat hun karakter vrij "loom" is. Dus honden die niet meer will to please hebben dan de gemiddelde huishond. Ik kom hier in de buurt niet zoveel DH's tegen, maar dat is tot nu toe mijn ervaring. Het kan fout zijn...
Wat de mechelaar betreft hoor of zie ik ook heel weinig over showlijnen eerlijk gezegt.
Het gaat er niet eens echt om hoeveel je met je hond traint maar meer hoe je hond uiteindelijk getraind is. Kan je hond zijn driften kwijt en heb jij als baas die hond onder controle. Naast het feit dat je een keuze hebt gemaakt. Je kiest voor een hond met bepaalde karaktertrekjes en daar ga je mee om door hem te geven waarvoor hij gefokt is. Africhting dus. Als je met je hond 2 avonden en een zaterdag bezig bent heeft de hond 4 dagen om te herstellen en lekker sportief prive met je bezig te zijn.Ik ken eigenlijk totaal niets van africhting. Ik sluit het niet uit, maar ik ken het niet en het zegt me momenteel niet veel.
Maar ok, africhting. Die mensen trainen vaak toch ook maar twee keer per week een uurtje. Maken die twee uurtjes per week dan zoveel verschil in een hondenleven?
Mijn idee is dat je ook vooral kiest voor een vrij heftige hond als je een werkhond neemt. Ik persoonlijk denk dat je daar alleen op zit te wachten als je ook echt de sport in wil met de hond.
Ik denk dat je dan een prima hond hebt aan een reu die uit een combinatienest komt of bv uit een nest van mensen die niet puur op show fokken. Dat laatste alleen ivm de rug.Ik weet zelf nog niet heel precies wat ik zoek in een hond, maar ik merk toch aan mezelf dat ik echt een hond zoek die heel wat will to please heeft. Meer dan een gemiddelde huishond, ik doe bv. graag gehoorzaamheid op een hoog niveau, dus niet zomaar voor de fun wat cursusjes doen. Ik wil ook een hond waar ik eens wat harder tegen kan zijn zonder dat die direct op zijn rug tegen de grond ligt.
Mijn tante heeft een Duitse herder en dat is zeker geen watje, wel een lieve rustige hond die overal mee naartoe kan, erg gehoorzaam is en ook erg sportief is. Hij is ook waaks en vreselijk beschermend. Toch kan hij redelijk met andere honden.
Wij gaan nu ook voor de herder zoals je waarschijnlijk weet. Dan dus wel een die niet gefokt is op pure werkdriften. Dat omdat ik bang ben dat ik daar geen zin in heb (onze hond wordt toch zeker een hond die in de slaapkamer slaapt en soms niet elke dag getraind gaat worden en hier maffen de honden binnen gewoon lekker relaxed
Maargoed, als jij echt een fanaat in de trainingen bent en je wil een hond op het hoogste niveau gehoorzaamheid krijgen dan zou je best een werkhond kunnen nemen. Wel moet je dan echt rekening houden met de scherpte die er vaak in zit. Dat kan zo'n hond totaal niet kwijt in gehoorzaamheid en vaak is dat wel een ingefokte passie in die honden. Ook de sterke verdedigingsdrift en het snel opgewonden zijn van die honden is niet altijd even handig in de gehoorzaamheid.
- ~Tine~
- Zeer actief
Ok sorry, dan zat ik daar verkeerdInge schreef:2x per week een uurtje? Je bent echt wel wat meer tijd kwijt wanneer je in de africhting traint.~Tine~ schreef: Maar ok, africhting. Die mensen trainen vaak toch ook maar twee keer per week een uurtje. Maken die twee uurtjes per week dan zoveel verschil in een hondenleven?![]()
In de IPO trainde ik 2 á 3x per week, 2 avonden en op zondag. Daarnaast 2x per week speuren. Dat is al een stuk meer dan 2x per week een uurtje. Nu had ik een hondje waarmee ik niet zover zou komen, had die aspiratie ook niet met haar. Degenen die verder komen zijn juist steeds meer tijd kwijt om de puntjes op de i te houden.
In de KNPV train ik ook 2 á 3x per week en ook dan ben je een dagdeel per keer kwijt.
Daarnaast hou je ook in het dagelijks leven rekening met je training.
-
janinca2002
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Contacteer:
Dat is waarom veel mensen dan voor een bordercollie of een Belgische herder uit niet werklijn gaan. Die zijn perfect voor gehoorzaamheid omdat ze niet echt scherp zijn.
Aanvullend op marc. deze honden hebben een hoge mate van Will to please. De honden uit werklijnen van de KNPV bijvoorbeeld hebben dit wat minder en zijn daardoor wat stugger in de training
Jan
Aanvullend op marc. deze honden hebben een hoge mate van Will to please. De honden uit werklijnen van de KNPV bijvoorbeeld hebben dit wat minder en zijn daardoor wat stugger in de training
Jan
Jan

- ~Tine~
- Zeer actief
Ja, ik weet het. Maar die spreken me helaas voor de rest niet aan. De border collie nog minder dan de groenendaler, tervuurse en lakense herder.janinca2002 schreef:Dat is waarom veel mensen dan voor een bordercollie of een Belgische herder uit niet werklijn gaan. Die zijn perfect voor gehoorzaamheid omdat ze niet echt scherp zijn.
Maar bedankt voor je uitleg Marc. Heb je toevallig sites van kennels die niet puur op showlijnen fokken, maar op show/werk? Gewoon om even te kijken
-
laeken
- Zeer actief
Kwa karakter zou ik een perfecte kennel weten maar die raad ik je dus weer niet aan gezien de hond van mijn tante Hd-d heeft~Tine~ schreef:Maar bedankt voor je uitleg Marc. Heb je toevallig sites van kennels die niet puur op showlijnen fokken, maar op show/werk? Gewoon om even te kijken.
-
estelle
Mwah ik weet niet hoor maar naar mijn idee hoef jij echt niet perse met je pure werklijnherder de africhting in.MARC_S schreef:Mijn idee is dat je ook vooral kiest voor een vrij heftige hond als je een werkhond neemt. Ik persoonlijk denk dat je daar alleen op zit te wachten als je ook echt de sport in wil met de hond.
Het gaat er volgens mij om dat je genoeg bezig bent met je hond en dat kan op veel meer manieren dan alleen africhting.
Denk eens aan top behendigheid, GG cursussen en met wedstrijden mee doen e.d.
Daarnaast zul je dan thuis gewoon veel met de hond moeten ondernemen, elke dag echt de hort op, echte wandelingen maken en je hond tijens die wandelingen ook nog weer bezig houden.
Als ik met Hera wandel laat ik haar nog van alles doen; op stapels hout klimmen, over boomstronken springen, sloten over laten springen etc etc.
Daarnaast denk ik dat het belangrijk is dat je je realiseert dat dit soort honden thuis in de woonkamer ook druk zijn. Dat je niet moet en kunt verwachten dat ze een paar uur achter elkaar in hun mandje blijven liggen.
Wat dat betreft zie ik hier zo'n mooi verschil tussen Chello pure kynoloog, Ghaya , combi-fok en Hera pure werklijn. Als ik met Chello en Ghaya bijv. een week geen zin heb iets te doen behalve pis en poep rondjes, nouja, dan vinden ze dat prima, liggen ze nog net zo rustig te maffen. Dat hoefik dus met Hera niet te proberen. Die moet elke dag iets gedaan hebben anders stuitert ze door het huis. :N:
Het karakter van een kynoloog vind ik echt niet te vergelijken met een werklijnhondje. En ikheb toch aardig wat kynologen gezien.
Ook op onze club zie je ontzettend veel verschil.
Wat dat betreft is het best een aanrader om eens een tijdje mee te lopen op een NBG of VDH club.
-
jidde
Dat verschil zie ik al tussen Nanni en Tuana. Nanni (oke is ouder natuurlijk) is tevre met wat minder, Tuana word (wat zeg ik, isestelle schreef:
Wat dat betreft zie ik hier zo'n mooi verschil tussen Chello pure kynoloog, Ghaya , combi-fok en Hera pure werklijn. Als ik met Chello en Ghaya bijv. een week geen zin heb iets te doen behalve pis en poep rondjes, nouja, dan vinden ze dat prima, liggen ze nog net zo rustig te maffen. Dat hoefik dus met Hera niet te proberen. Die moet elke dag iets gedaan hebben anders stuitert ze door het huis. :N:
Het karakter van een kynoloog vind ik echt niet te vergelijken met een werklijnhondje. En ikheb toch aardig wat kynologen gezien.
Ook op onze club zie je ontzettend veel verschil.
Wat dat betreft is het best een aanrader om eens een tijdje mee te lopen op een NBG of VDH club.
En met laatste ben ik wel met je eens, hoewel k ook goedwerkende kyno's ken en slechtwerkende werkhonden. Een werkhond wil niet perse zeggen dat die uitblinken in de africhting.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet iedere hond uit werklijnen is druk
Ik heb hier 2 "werkhonden".
Marouck komt uit een "werklijn" binnen de stamboom-Hollanders. Marouck is echt extreem druk. Iedere prikkel is genoeg om haar te laten stuiteren, rustig ergens liggen kan ze alleen hier in huis wanneer ik geen bezoek oid heb. Anders kan ik het vergeten. Neem ik haar ergens mee naar toe, dan moet ik een bench oid meenemen als ik wil dat ze ook ergens kan ontspannen, anders gaat dat dus niet. Het extreem drukke wat zij heeft vond ik ook erg lastig te trainen, ik werd er af en toe zelf hypernerveus van.
Sinds ik in de africhting trainde was wel duidelijk dat zij daar ook geestelijk vermoeid door raakte, maarhaar drukte was ook daar haar handicap.
Biène komt uit een bewezen werklijn binnen de Mechelse Herders. Aan de ene kant een combinatie van een Franse en Belgische lijn (als ik het goed heb) die vooral in de mondioring, Belgische ring en Franse Ring certificaten haalden. Aan de andere kant een Nederlandse lijn waar vrijwel allemaal KNPV-certificaten mee gehaald zijn. Zij is in huis van pup af aan dus de rust zelve, je merkt nauwelijks dat ze er is. Wat zij wel heeft (itt Marouck) is een dosis scherpte. Zij schroomt niet om haar tanden te gebruiken als ze teveel ruimte krijgt maar ook als je wat druk op haar legt. Bij haar is heel consequent zijn en heel duidelijk grenzen aangeven, in combinatie met het sturen van haar driften dus heel belangrijk. Om tegemoet te komen aan haar natuurlijke driften train ik dus met haar in de africhting, zij heeft dat echt nodig in mijn ogen.
Ik heb hier 2 "werkhonden".
Marouck komt uit een "werklijn" binnen de stamboom-Hollanders. Marouck is echt extreem druk. Iedere prikkel is genoeg om haar te laten stuiteren, rustig ergens liggen kan ze alleen hier in huis wanneer ik geen bezoek oid heb. Anders kan ik het vergeten. Neem ik haar ergens mee naar toe, dan moet ik een bench oid meenemen als ik wil dat ze ook ergens kan ontspannen, anders gaat dat dus niet. Het extreem drukke wat zij heeft vond ik ook erg lastig te trainen, ik werd er af en toe zelf hypernerveus van.
Biène komt uit een bewezen werklijn binnen de Mechelse Herders. Aan de ene kant een combinatie van een Franse en Belgische lijn (als ik het goed heb) die vooral in de mondioring, Belgische ring en Franse Ring certificaten haalden. Aan de andere kant een Nederlandse lijn waar vrijwel allemaal KNPV-certificaten mee gehaald zijn. Zij is in huis van pup af aan dus de rust zelve, je merkt nauwelijks dat ze er is. Wat zij wel heeft (itt Marouck) is een dosis scherpte. Zij schroomt niet om haar tanden te gebruiken als ze teveel ruimte krijgt maar ook als je wat druk op haar legt. Bij haar is heel consequent zijn en heel duidelijk grenzen aangeven, in combinatie met het sturen van haar driften dus heel belangrijk. Om tegemoet te komen aan haar natuurlijke driften train ik dus met haar in de africhting, zij heeft dat echt nodig in mijn ogen.
Groetjes Inge

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
mijn werkhond uit zuivere werklijnen kan perfect in huis. In huis is ze heel rustig. Nu is het al een tijdje dat ik geen sport meer beoefen. Wel moet ik thuis gewoon zorgen dat ze genoeg beweging heeft en vaak eens een balletje gooi...
speuren doe ik ook wel nog af en toe...
mijn ex reu was wel veel actiever, die was minder geschikt om in huis te houden. Mijn teef is wel een ideale huishond
speuren doe ik ook wel nog af en toe...
mijn ex reu was wel veel actiever, die was minder geschikt om in huis te houden. Mijn teef is wel een ideale huishond
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
helemaal mee eens, ik heb 3 mechelaars alle 3 uit pure werklijnen, ik weet zeker dat 1 van die honden niet als gezellig huishondje gehouden had moeten worden en ik durf eigenlijk wel te zeggen dat de andere 2 daar ook minder geschikt voor zijn maar die ene weet ik het wel 200% zeker. Op z'n zachtst gezegd is hij niet makkelijk.MARC_S schreef:Ik denk dat mensen zich kunnen vergissen in het karakter van een werkhond. Mensen hebben tegenwoordig het idee dat een hond uit showlijn een of ander watje is waar je niks mee kan of moet en dat honden uit werklijnen wel willen werken en ook gezonder zijn. Klinkt allemaal op zich wel logisch maar zo werkt het niet. Een werkhondenras is vaak in showlijn of in ieder geval "niet-werklijn" ook nog erg werklustig en zeker geen poppetje om weg te leggen. Een Duitser en ook een mechelaar uit showlijn zijn prima sportieve honden waar je lekker mee kan fietsen, goed mee kan werken maar waar je over het algemeen geen kampioen africhting tussen vindt :19:Maargoed, dat is het doel ook niet. Neem je een werkhond pur sang om er dan niks meer mee te doen dan wat fietsen, lekker wandelen en een beetje trainen kom je vaak van een koude kermis thuis. Een werkhond kan bv erg snel en heftig reageren en ook erg volhardend zijn in bepaalde zaken. Niet altijd een lekkere hond in handen van een gemiddelde liefhebber. Vaak moet zo'n hond getraind worden om wat met de ingefokte driften te doen. Wandelen, fietsen, spelen en wat trainen lijkt in de verste verte niet op de sport ingaan en de hond africhten. Alle voorouders van deze honden zijn daarop geselecteerd en in mijn ogen begin je aan een regelrechte ramp als je toch willens en wetens een africhtingshond gaat aanschaffen zonder een aspiratie in de sport.
Niet-werkhonden worden onderschat, werkhonden vaak ook.![]()
Ik denk dus dat je met een werkhond op problemen gaat stuiten waar je totaal geen zin in hebt. Wil je een hond met aanleg tot manscherpte? Wil je een hond die over de schutting gaat uit verveling en dan achter fietsen aan gaat? Wil je een hond die soms flink hard gecorrigeerd moet worden als hij iets in zijn hoofd krijgt op basis van zijn scherp ingefokte driften? Ik denk van niet, anders ging je de sport wel in.![]()
Niet voor ons en zeker niet voor anderen... maar het is wel m'n maatje die z'n hele hebben en houwen voor mij zal geven indien nodig.
En trainen voor de africhting doe je idd. niet effe een uurtje in de week, ik train minimaal 3 x per week, 2 avonden en minimaal 1 x in het weekend. Vaak zijn er wedstrijden op de andere dag in het weekend en dan ben je dus ook weer met africhting bezig, want ook van 't kijken naar anderen, het gaan uittrainen etc. leer je veel.
Daarnaast speur ik ook nog minimaal 2 x per week 's avonds (nu wat minder aangezien het zo vroeg donker is)
Ik heb wel gemerkt dat je het echt niet gaat redden als je het minder doet, en ik zou het ook niet willen, ik vind het leuk om met m'n hondjes bezig te zijn en zij vinden het fantastisch wat wil je nog meer... thuis voor de tv hangen...nee niet voor mij

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
kevin4096
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik denk dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van de mechelaar! Een mechelaar kan ook als huishond gehouden worden mits je veel aan beweging doet met je hond! Eens gaan fietsen, wat spelen, ....
Ik probeer mijn honden altijd in africhting te hebben, maar kan je verzekeren dat een ringhond even goed in huis kan zitten!
Ik probeer mijn honden altijd in africhting te hebben, maar kan je verzekeren dat een ringhond even goed in huis kan zitten!
- CKS
- Zeer actief
Van je website:kevin4096 schreef: Ik probeer mijn honden altijd in africhting te hebben, maar kan je verzekeren dat een ringhond even goed in huis kan zitten!
Doorlopend gezocht teven met of zonder stamboom die men niet den baas kan (enkel particulieren)!
Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen?
C.
-
kevin4096
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Met particulieren bedoel ik geen handelaars! Mensen die kopen en verkopen...Casey schreef:Van je website:kevin4096 schreef: Ik probeer mijn honden altijd in africhting te hebben, maar kan je verzekeren dat een ringhond even goed in huis kan zitten!
Doorlopend gezocht teven met of zonder stamboom die men niet den baas kan (enkel particulieren)!
Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen?
C.
-
laeken
- Zeer actief
De handelaar ben jij zelf dan neem ik aankevin4096 schreef:Met particulieren bedoel ik geen handelaars! Mensen die kopen en verkopen...
Wat er bedoeld wordt is dat jij zegt dat ze prima in huis kunnen leven maar dat je op zoek bent naar honden die dat dus niet zo goed kunnen. Dat spreekt elkaar inderdaad erg tegen.
Waarom zou iemand een prima huishond niet de baas kunnen?
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
met beweging alleen ben je er niet, je moet wel degelijk rekening houden met het karakter. Nogmaals ik heb hier 3 mechelaars, 3 totaal verschillende honden waarvan er 1 zeker niet als huishondje gehouden had moeten worden. Dat weet je vooraf als je een hond uit werklijnen koopt. Ik heb ook mechelaars uit showlijnen gezien bij de IPO III kampioenschappen in Rotterdam gezien afgelopen jaar... wat een drama zeg... moet er niet aan denken dat ik zo'n hond zou hebbenkevin4096 schreef:Ik denk dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van de mechelaar! Een mechelaar kan ook als huishond gehouden worden mits je veel aan beweging doet met je hond! Eens gaan fietsen, wat spelen, ....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
kevin4096
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
How, Ik ben zeker geen handelaar fok alleen met honden waar ik voor 100% achter sta en voor de verbetering van ons ras! Volg ook al mijn jonge honden op!MARC_S schreef:De handelaar ben jij zelf dan neem ik aankevin4096 schreef:Met particulieren bedoel ik geen handelaars! Mensen die kopen en verkopen...![]()
Wat er bedoeld wordt is dat jij zegt dat ze prima in huis kunnen leven maar dat je op zoek bent naar honden die dat dus niet zo goed kunnen. Dat spreekt elkaar inderdaad erg tegen.
Waarom zou iemand een prima huishond niet de baas kunnen?
En wat ik bedoel met het zoeken naar honden die ze niet de baas kunnen, kunnen toch honden zijn die buiten zitten!? Heb zelfs liever geen honden die binnen gezeten hebben omdat het wat problemen geeft (mijn honden moeten buiten vertoeven) dan krijg je gejank en dergelijke
-
kevin4096
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Heb een mechelse herder teef bij mijn ouders binnen zitten die ook afgericht is en geeft geen problemen!malinois schreef:met beweging alleen ben je er niet, je moet wel degelijk rekening houden met het karakter. Nogmaals ik heb hier 3 mechelaars, 3 totaal verschillende honden waarvan er 1 zeker niet als huishondje gehouden had moeten worden. Dat weet je vooraf als je een hond uit werklijnen koopt. Ik heb ook mechelaars uit showlijnen gezien bij de IPO III kampioenschappen in Rotterdam gezien afgelopen jaar... wat een drama zeg... moet er niet aan denken dat ik zo'n hond zou hebbenkevin4096 schreef:Ik denk dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van de mechelaar! Een mechelaar kan ook als huishond gehouden worden mits je veel aan beweging doet met je hond! Eens gaan fietsen, wat spelen, ....
Ik probeer mijn honden altijd in africhting te hebben, maar kan je verzekeren dat een ringhond even goed in huis kan zitten!die mensen zijn er heel tevreden mee...
Het hangt allemaal af, hoe je het aanpakt maar dan spreken we natuurlijk niet alleen voor de mechelse herder.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
-
laeken
- Zeer actief
Ik vind dat je over honden die buiten zitten niets kan zeggen als huishond. Ik kan iedere hond hebben als hij buiten woont want dan ga ik er op een andere manier mee om. Huishond betekend een hond die deel uitmaakt van het leven IN huis en naast je leeft.
Als je een werkhond buiten in een kennel zet en dan zegt dat hij met wandelen en wat fietsen genoeg heeft denk ik dat dat komt omdat je er niet 24 uur per dag bij bent. Heb je die honden gewoon om je heen dan wordt je er dus wel gek van en weet je dus dat er niet genoeg mee gedaan wordt.
Buitenhond is in mijn ogen iets totaal anders dan een binnenhond. Als een hond buiten niet jankt en niet op de tralies kauwt is alles eigenlijk al goed
Dat hij 70.000 keer op een dag allert opkijkt of rondjes rent maakt niet uit, dat is goed te negeren. De hond heeft echter wel degelijk een probleem. 
Als je een werkhond buiten in een kennel zet en dan zegt dat hij met wandelen en wat fietsen genoeg heeft denk ik dat dat komt omdat je er niet 24 uur per dag bij bent. Heb je die honden gewoon om je heen dan wordt je er dus wel gek van en weet je dus dat er niet genoeg mee gedaan wordt.
Buitenhond is in mijn ogen iets totaal anders dan een binnenhond. Als een hond buiten niet jankt en niet op de tralies kauwt is alles eigenlijk al goed