Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vandaag ben ik met Bentie naar de dierenkliniek van Nico Dijkshoorn geweest. Ik heb haar heupen en haar ellebogen laten röntgen. Op de fokdag doe ik de ogen.
Verslag Bentie röntgen-onderzoek:
Bentie komt aan bij de kliniek Nico Dijkshoorn. Ze weet nog niet wat haar te wachten staat.
Bentie vindt het er best wel leuk.
Een hond krijgt een prikje, omdat de heupen goed zijn. De roes begint.
Bentie met mij op de foto. We zitten te wachten tot mijn lieverd aan de beurt is.
Bentie en ik worden geroepen, de foto's van de heupen kunnen worden gemaakt. Tot mijn bewondering zit Bentie te kwispelen tijdens het maken van de foto's. De dierenartsen vinden Bentie dus een zeer lieve hond.
Ik had van te voren afgesproken, als de heupen niet goed waren. Dat ik dan de ellebogen niet zou laten röntgen. Maar gelukkig kwamen ze met het spuitje aanzetten en dat betekende dat de heupen goed waren.
Hoe Bentie in een roes komt:
Bentie voelt zich duf en moe:
Ze krijgt echt van die droopy-oogjes.
De foto's van de ellebogen zijn gemaakt. Waren ook in 1 keer gelukt.
Daarna werd er mij vertelt dat Bentie geen hd had en geschikt was om mee te fokken, maar dat ze voor de rest niks mochten zeggen.
De röntgenfoto's worden naar het raad van beheer opgestuurd, daarna krijg ik een accept om geld over te maken en worden de foto's gecontrolleerd en beoordeeld.
Ik ben super blij, dat bij mijn Bentie alles oke is. Ik had de hele nacht niet geslapen. Ik dacht, wat als het geen goede uitslag is.
Wat straks belangrijk is, is dat ik een goede A-Reu vindt, die lief is en natuurlijk mij ook aanspreekt. Want ik heb gehoord dat de vader het meest doorgeeft op het gebied van de erfelijkheid. En hij moet een zwarte neus hebben.
Maar eerst moet ik toch de officiele uitslag binnen krijgen. Dus dat is afwachten. Hoop dat het goed is. Ik ben tot nu toe zeer te vreden.
Maarruhhh.....het meeste van de vader.. Genen splitsen zich, dus het is gewoon 50/50.
Wel schijnt het voor de meeste mensen altijd interessanter te zijn wie de vaderhond is dan de moederhond, maar dat is een heel ander verhaal.
Angelique25 schreef:Gefeliciteerd met de voorlopige goede uitslagen.
Maarruhhh.....het meeste van de vader.. Genen splitsen zich, dus het is gewoon 50/50.
Wel schijnt het voor de meeste mensen altijd interessanter te zijn wie de vaderhond is dan de moederhond, maar dat is een heel ander verhaal.
Dat wilde ik ook zeggen. Er komen net zoveel genen van de vader als van de moeder in het nageslacht.
Daarbij denk ik dat de reu wel wat meer moet hebben dan een lief karakter en een zwarte neus. Iedere hond heeft fouten. Jouw teefje zeer waarschijnlijk ook en meer dan alleen een te lichte neus.
Ik heb laatst 2 shows langs de ring van de Goldens gezeten en ik schrok van de meeste gangwerken. Ik denk dat er nog heel wat te verbeteren valt.
Heb je hulp bij het uitkiezen van een reu ? Misschien kan de fokker van jouw teef je adviseren of iemand anders die er veel kijk op heeft.
De fokker van Bentie, daarmee wordt overlegd, dat heb ik in het begin al beloofd. En als zij een goede reu weet, dan zal ik er zeker na kijken. Maar voor mij zijn goede gewrichten, goede ogen en natuurlijk een goed en leuk karakter het belangrijkst.
De kleur van de neus is niet belangrijk, Bentie doet er niet onder, met Wampies mooie zwarte neus. Maar het is keuzes maken. Heb ik de twee even leuke A-reuen, de ene heeft een zwarte neus en de andere een mooie roze. Dan kies ik de zwarte neus, voor de pigmentering van de neus.
Wat voor mij belangrijk is, is dat de puppies, goede huisgenoten zijn en gezond. Mocht Bentie puppies krijgen, dan moeten de baasjes ook wat doen, cursussen volgen of ervaring hebben met het opvoeden van een hond. Het gangwerk van Bentie is oke, maar elke hond heeft zijn foutjes, waar je aan moet werken. Maar wat zie je als fout. Maken mensen zelf een fout, door een verkeerde opvoeding, verkeerde brokken etc.
Op het moment zit ik bij Rinus Biemans te dongen in de vergevorderde cursus, we zijn net geslaagd voor de gevorderde. Ook volgt Bentie met mij een ringtraining bij de kynologenvereniging Tilburg, gevestigd in de Enschotsestraat 60 te Tilburg.
Mijn Wampie was een bastaard, maar de liefste en knapste hond die ik heb gekend, met haar heb ik niet gefokt, omdat ik niet wil dat mensen in een opwelling een goedkope pup kopen en dan weer dumpen op het asiel of op straat zetten, omdat de pup toch niet duur was. Hoe vaak we dat al niet mee gemaakt hebben op het asiel. Wampie en ik ookal is ze overleden, zijn twee handen op een buik, ik zal haar nooit vergeten en denk elke dag nog aan haar. Haar dood heeft mij in diepe rouw gezet, Bentie, haar moeder en Joep, de golden retriever hebben mij geholpen om het een plekje te geven. Het was een zware tijd. Wampie is 14 jaar en 3 maanden oud geworden. Hiermee wil ik zeggen dat bastaardjes ook super lief zijn, echter wil ik niet dat er iets rots gebeurd met een van de puppies, omdat ik de moeder aanbidt, bijwijze van spreken. Joep is 25 november 2006 overleden, 1 jaar en 1 dag na het overlijden van mij Wampie. Ik weet ook zeker dat Joep en Wamp al lekker met elkaar gespeeld hebben op de regenboogbrug.
Als er een nestje komt is dit pas ergens in 2008. Ik wil Bentie en mij de tijd geven, om lekker samen cursussen te volgen en leuke dingen te doen. Ik ga alles lekker rustig opbouwen, rustig zoeken en geen overhaastige beslissingen nemen. Alles komt, wanneer het moet komen of het komt niet.
Julia en Bentie schreef:De fokker van Bentie, daarmee wordt overlegd, dat heb ik in het begin al beloofd. En als zij een goede reu weet, dan zal ik er zeker na kijken. Maar voor mij zijn goede gewrichten, goede ogen en natuurlijk een goed en leuk karakter het belangrijkst.
Het gaat natuurlijk iets verder als enkel de ouderdieren, de lijnen ervoor zijn minstens zo belangrijk.
De kleur van de neus is niet belangrijk, Bentie doet er niet onder, met Wampies mooie zwarte neus. Maar het is keuzes maken. Heb ik de twee even leuke A-reuen, de ene heeft een zwarte neus en de andere een mooie roze. Dan kies ik de zwarte neus, voor de pigmentering van de neus.
Belangrijker is te kijken wat die hond vererft, heeft hij dus al meer nesten gehad en zitten daar allemaal zwarte neuzen in ? dat een hond zelf een zwarte neus heeft hoeft natuurlijk niet te zeggen dat hij dat ook vererft.
Wat voor mij belangrijk is, is dat de puppies, goede huisgenoten zijn en gezond. Mocht Bentie puppies krijgen, dan moeten de baasjes ook wat doen, cursussen volgen of ervaring hebben met het opvoeden van een hond. Het gangwerk van Bentie is oke, maar elke hond heeft zijn foutjes, waar je aan moet werken. Maar wat zie je als fout. Maken mensen zelf een fout, door een verkeerde opvoeding, verkeerde brokken etc.
De nazorg van je pups is dan ook van de grootste verantwoordelijkheden van een fokker. Je bent dus met een flink nest verantwoordelijk voor zomaar 100 jaar hondenleven. Inderdaad moet je er dus alles aan doen gezonde kwaliteitshonden te fokken.
Als er een nestje komt is dit pas ergens in 2008. Ik wil Bentie en mij de tijd geven, om lekker samen cursussen te volgen en leuke dingen te doen. Ik ga alles lekker rustig opbouwen, rustig zoeken en geen overhaastige beslissingen nemen. Alles komt, wanneer het moet komen of het komt niet.
Mooi dat de voorlopige uitslag belovend is maar wacht het oordeel van de hirschveld stichting ook even af.
Het bovenstaande ben ik allemaal van plan. Ik moet natuurlijk weten wat de vader vererfd en ook nog andere dingen. Je pakt niet zomaar een hond zonder dat je er wat van weet. Ik overleg ook met de fokster van Bentie en met andere mensen. Maar eerst nu wachten op de definitieve uitslag van de röntgenfoto's.
Het is een leuk streven, Julia. Maar wat heeft jouw nestje voor meerwaarde als je geen jachttraining volgt en de hond niet traint in hetgeen waar hij voor gefokt zou moeten zijn?
Golden Stanley schreef:Het is een leuk streven, Julia. Maar wat heeft jouw nestje voor meerwaarde als je geen jachttraining volgt en de hond niet traint in hetgeen waar hij voor gefokt zou moeten zijn?
moet je dan perse trainen met je hond qua jacht of zo om een meerwaarde te hebben??
ik vind het netjes dat ze het allemaal zo goed aanpakt en alles zo grondig uitzoekt..da's voor mij al meerwaarde zat
Golden Stanley schreef:Het is een leuk streven, Julia. Maar wat heeft jouw nestje voor meerwaarde als je geen jachttraining volgt en de hond niet traint in hetgeen waar hij voor gefokt zou moeten zijn?
moet je dan perse trainen met je hond qua jacht of zo om een meerwaarde te hebben??
ik vind het netjes dat ze het allemaal zo goed aanpakt en alles zo grondig uitzoekt..da's voor mij al meerwaarde zat
Als je als fokker net begint, is het niet meer dan logisch dat je zorgt dat de hond alle testen ondergaan heeft die nodig zijn. Maar dat stukje meerwaarde zit 'm nou net niet alleen in een goed karakter en uitstraling. De meeste Goldenfokkers slaan het stukje werkkwaliteit maar voor het gemak over, lijkt het wel. Er wordt gekeken of er iets met een reu aan jacht is gedaan, maar een teef hoeft die eigenschappen blijkbaar niet te bezitten. Met als resultaat dat met de meeste honden van RV-fokkers weinig tot niets gedaan wordt in jachttraining. Dat is zonde en ben je naar mijn bescheiden mening niet met verbeteren van het ras bezig. Ik heb hier al menig discussie met verschillende fokkers over gehad en zij zien dat precies eender.
Julia, dit is geen persoonlijke aanval op jou maar ik ben wel benieuwd hoe jij hier over denkt.
Bentie komt wel vandaan van een fokker die doet aan jacht. Zij doet nu jacht met het teefje Dimple en die heeft haar c-diploma gehaald. Benties vader heeft ook aan jacht gedaan, die is nu met pensioen. Heeft diverse diploma's gehaald, ook gbo en vgbo en diverse diploma's jacht.
Gaya Benties oma komt van Rusken Huset, deze is nu bezig met haar diploma A van de Jacht. Aivy is haar dochter, dat is Benties moeder.
Ik zelf doe niet aan jacht omdat ik het leuker vindt om te werken met hond op gehoorzaamheid gebied. Ik begin nu met Bentie aan de vergevorderde cursus. We zijn net geslaagd voor de gevorderde cursus bij Rinus Biemans. Ik hoop met Bentie G1 enzo te gaan doen. Pas ergens in 2008 zou ik graag een nestje van Bentie willen hebben. Dat is meer einde 2008 denk ik, maar ik weet nog niet hoe haar loopsheid cyclus loopt. Zondag is de eerste les van de vergevorderde.
Bentie heeft ook aanleg voor jachttraining, maar niet iedereen wilt jachttraining met zijn hond doen, dat is iedereen eigen keuze.
Ik vind het leuk om met Bentie diploma's op landelijk niveau te gaan halen. Het zit erin dat weet ik zeker. Alleen vermoedelijk niet op het gebied van de jacht, maar op het gebied van gehoorzaamheid, omdat ik die trainingen met haar ga doen. Misschien dat ik in de toekomst aan jachttraining ga doen, maar op de dag dat het is, heb ik school. Dat is zaterdag. Maar eerst mijn opleiding halen en over mijn angst om dode dieren aan te raken. Want je moet het wel aannemen van je woeff. Ik leer Bentie nu om een dummy aan mij te geven. En dat doet ze al.
Idem ben ik ermee eens dat je met je hond moet werken en dat sommige fokkers dit te weinig doen, die volgen helemaal geen cursussen.
Maar niet iedereen is zo, je schrijft het er alleen niet bij, waar je mee bezig bent. Niet iedereen doet het. Benties zus doet wel mee aan de jachttraining bij Rinus. Die is net begonnen.
Goldens zijn ook uitermate geschikt om te luisteren en dingen voor mensen te doen. Dat zie je aan de hulphondjes, waarvan vele goldens zijn.
We zijn nog lang niet klaar en uitgewerkt.
De meeste mensen die ik ken die een golden hebben, doen of jacht of g1. Of ze doen alleen puppy cursus en dan niks meer. Dus vind ik dat ik goed bezig ben met mijn woeff. Want wij zijn nog niet gestopt, maar gaan door.
Julia en Bentie schreef:Bentie komt wel vandaan van een fokker die doet aan jacht. Zij doet nu jacht met het teefje Dimple en die heeft haar c-diploma gehaald. Benties vader heeft ook aan jacht gedaan, die is nu met pensioen. Heeft diverse diploma's gehaald, ook gbo en vgbo en diverse diploma's jacht.
Gaya Benties oma komt van Rusken Huset, deze is nu bezig met haar diploma A van de Jacht. Aivy is haar dochter, dat is Benties moeder.
Ik zelf doe niet aan jacht omdat ik het leuker vindt om te werken met hond op gehoorzaamheid gebied. Ik begin nu met Bentie aan de vergevorderde cursus. We zijn net geslaagd voor de gevorderde cursus bij Rinus Biemans. Ik hoop met Bentie G1 enzo te gaan doen. Pas ergens in 2008 zou ik graag een nestje van Bentie willen hebben. Dat is meer einde 2008 denk ik, maar ik weet nog niet hoe haar loopsheid cyclus loopt. Zondag is de eerste les van de vergevorderde.
Bentie heeft ook aanleg voor jachttraining, maar niet iedereen wilt jachttraining met zijn hond doen, dat is iedereen eigen keuze.
Ik vind het leuk om met Bentie diploma's op landelijk niveau te gaan halen. Het zit erin dat weet ik zeker. Alleen vermoedelijk niet op het gebied van de jacht, maar op het gebied van gehoorzaamheid, omdat ik die trainingen met haar ga doen. Misschien dat ik in de toekomst aan jachttraining ga doen, maar op de dag dat het is, heb ik school. Dat is zaterdag. Maar eerst mijn opleiding halen en over mijn angst om dode dieren aan te raken. Want je moet het wel aannemen van je woeff. Ik leer Bentie nu om een dummy aan mij te geven. En dat doet ze al.
Idem ben ik ermee eens dat je met je hond moet werken en dat sommige fokkers dit te weinig doen, die volgen helemaal geen cursussen.
Maar niet iedereen is zo, je schrijft het er alleen niet bij, waar je mee bezig bent. Niet iedereen doet het. Benties zus doet wel mee aan de jachttraining bij Rinus. Die is net begonnen.
Goldens zijn ook uitermate geschikt om te luisteren en dingen voor mensen te doen. Dat zie je aan de hulphondjes, waarvan vele goldens zijn.
We zijn nog lang niet klaar en uitgewerkt.
De meeste mensen die ik ken die een golden hebben, doen of jacht of g1. Of ze doen alleen puppy cursus en dan niks meer. Dus vind ik dat ik goed bezig ben met mijn woeff. Want wij zijn nog niet gestopt, maar gaan door.
Dit is wel een goed statement, Julia. Wat ik al in een PB vermeldde, veel RV-fokkers vinden het wel best. Als een teef/reu met 2 jaar een C'tje heeft gehaald, dan is dat voldoende om een hele generatie Goldens uit voort te laten komen. En worden het veelal erfhonden waar niets of nauwelijks iets mee gedaan wordt in jachtsport of andere takken van sport. En dat vind ik dus zonde van het ras, heeft in mijn ogen niets met verbetering te maken maar met vermeerdering omwille.......tja omwille van wat eigenlijk?
Er waren geen botafwijkingen, Norberg waarde 35. Er stond wel bij onvoldoende aansluiting. Maar dat is niet erg, veel mensen zouden blij zijn met zo'n uitslag.
Bentie was op het moment van de foto's. Net 1 jaar, 1 maand en een paar dagen.
Laatst gewijzigd door BT Golden op 31 jan 2007 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gefeliciteerd met de mooie uitslag van de HD en ED foto's. Wat betreft de opmerking 'onvoldoende aansluiting' die staat volgens mij bij de meeste HD uitslagen. Zo nu en dan zie je er eentje waar geen vermelding bij staat van de aansluiting. Wat hiervan de oorzaak is dat weet ik ook niet.
Maar geen botafwjkingen en een mooie NW van 35 is toch
Gefeliciteerd met de mooie uitslag van de HD en ED foto's. Wat betreft de opmerking 'onvoldoende aansluiting' die staat volgens mij bij de meeste HD uitslagen. Zo nu en dan zie je er eentje waar geen vermelding bij staat van de aansluiting. Wat hiervan de oorzaak is dat weet ik ook niet.
Groetjes Monique
ps: ze hebben hier gesmikkeld van je BARF spullen
onze reu heeft HD A, 40 en geen vermelding dus goede aansluiting.
ik heb hier broer en zus, beide HD A, NBW 40 en geen vermelding over de aansluiting. Twee andere nestbroers hebben ook beide HD A, NBW 40 en NBW 36 en beide onvoldoende aansluiting.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Groetjes Monique
ps: ze hebben hier gesmikkeld van je BARF spullen
Die hebben dan een goede aansluiting
Ik bedoelde eigenlijk, wat er de oorzaak van is dat zoveel honden de vermelding 'onvoldoende aansluiting' krijgen.
Het enige wat ik weet is dat er bij heel veel honden onvoldoende aansluiting is en de mensen waar het niet bij staat, dat die de uitzondering zijn, waar ze super trots op mogen zijn. Want dat is zeer goed.
Mijn uitslag is voor het ras van de Golden Retriever heel goed. Met zo'n uitslag zullen veel fokkers blij zijn. Het belangrijkste voor mij is dat mijn woeff geen ed of hd heeft. En daar ben ik super blij om. Dat betekent dus dat de fokker van Bentie en ik zelf het goed hebben gedaan. Juiste voeding, goede honden, juiste beweging etc.
Julia en Bentie schreef:Dat betekent dus dat de fokker van Bentie en ik zelf het goed hebben gedaan. Juiste voeding, goede honden, juiste beweging etc.
Julia en Bentie schreef:Dat betekent dus dat de fokker van Bentie en ik zelf het goed hebben gedaan. Juiste voeding, goede honden, juiste beweging etc.
En een portie geluk.
ik wilde het net zeggen... je kunt ook alles goed doen en nog een C hond hebben of erger
Er zijn lijnen die helemaal A zijn en dan komt er opeens eens nest met D-pups en je hebt niks verkeerds gedaan en dat is erg. Met A,B en C mag gefokt worden. Maar een C moet dan altijd met een A.
Julia en Bentie schreef:Daar heb je gelijk in. Een groot portie geluk.
Er zijn lijnen die helemaal A zijn en dan komt er opeens eens nest met D-pups en je hebt niks verkeerds gedaan en dat is erg. Met A,B en C mag gefokt worden. Maar een C moet dan altijd met een A.
ja maar het is per ras verschillend of dat slim is, als er in dat ras voldoende a en b honden zijn moet de hond toch wel een enorme aanvulling zijn voor het ras om een c hond te laten dekken lijkt me
Als je maar weinig a en b honden hebt kan ik het me voorstellen.