Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

jachthonden

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

angelique
Vaste gebruiker

jachthonden

Ongelezen bericht door angelique »

een paar vraagjes voor degene met een jachthond :

hebben jullie dit ras speciaal hierop uitgekozen (jachttrainig enz)
of zijn er ook mensen die deze hond echt alleen als huishond hebben en er verder niks mee doen ? en dan bedoel ik met de jachtpassie zeg maar

is het volgens jullie zielig als je een jachthond alleen als huishond hebt ?

ik heb overigens geen honden ...
wil er wel graag een maar alle honden die mij aanspreken zijn jachthonden
....

ben benieuwd naar jullie ervaringen
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het is niet zo simpel helaas :wink: , vertel eerst eens welke rassen je aanspreken.
Een jachthond als huishond is niet zielig, niet per definitie tenminste...
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
angelique
Vaste gebruiker

de honden die ik leuk vind zijn :

drentse patrijs
friese stabij
toller
kooiker (al zeggen sommige dat dit geen jachthond is en andere weer van wel ?)

ik loop al maanden te denken of een van deze honden bij ons zou passen .

vind het heerlijk om door de bossen te wandelen en dat de hond dan lekker los kan rennen ...we "wonen "in de zomermaanden op een camping in het bos ...heerlijk ! maar houd dat dan in dat je je hond constant kwijt bent ?? het wemelt er van de konijntjes enz..

mijn vorige hond was een berner sennen ...heel wat anders ...met jachthonden heb ik helemaal geen ervaring vandaar dat ik het hier vraag .
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

hier een x Galgo en die kan dus niet overal los omdat hij zeker te weten achter vee e.d. aangaat.

Verder in huis een erg rustige hond, merkt nauwelijks dat hij er is.
Maar buiten weer lekker actief e.d.
angelique
Vaste gebruiker

het gaat mij er dus een beetje om hoe het zal zijn in het bos enzo ...
met loslopen ...

moet je dan echt op een jachttraining gaan om dat onder controle te houden ?

en is het zielig als je een jachthond niet laat jagen ?

misschien stomme vragen ...maar ik zou het echt niet weten ...en ik wil natuurlijk wel weten waar ik aan begin ...

en het moet voor de hond natuurlijk ook leuk zijn om bij mij te wonen en niet alleen andersom :wink:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Als je dit topic doorleest zul je al wat dingen aantreffen die misschien interessant zijn:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... sc&start=0
Ik zelf heb een Drentsche Patrijshond en geen problemen met weglopen,jagen in het bos o.i.d.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Remco
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Remco »

Jachthonden zijn vaak prima geschikt als huishond. Het zijn vaak vrij sociale rassen naar hond en mens.

Jachthonden niet laten jagen is niet zielig. Jagen is een instinct dat gewoon bovenkomt wanneer het geprikkeld wordt. Wanneer je in een natuurlijke omgeving loopt kunnen ze dus altijd wel iets met dit instinct.

Een jachthond is een energieke hond en ze hebben dan ook echt behoefte aan lange wandelingen. Het ligt een beetje aan het soort jachthond dat je hebt of ze onder appel te houden zijn. Ikzelf bijvoorbeeld heb een greyhound kruising. Als die wat zien zijn ze gewoon even oost indisch doof.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Remco schreef:...Als die wat zien zijn ze gewoon even oost indisch doof.
En ze kunnen er niets aan doen, tijdens die endorfine rush zijn ze echt doof en komen prikkels niet meer door.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
angelique
Vaste gebruiker

bedankt voor de reacties !

doen jullie allemaal iets van training ? jachttraining of wat dan ook ?

ik ben nu al zolang aan het twijfelen ...ik vind deze honden zo leuk !
en ik heb er ook echt de tijd voor ...alleen dat jagen vind ik niet zo ...maar ja het is natuurlijk niet voor niks een jachthond...ik ben niet zo'n held met dooie beestjes en als mijn hond lang zou wegblijven in het bos zou ik ook niet zo leuk vinden (lees : in paniek raken )
en aangezien we dus in de zomer zowat in het bos wonen ...ik wil gewoon zeker weten dat het te doen is .tuurlijk is het de ene hond voor de andere .maar ik vind het toch wel fijn om jullie ervaringen hiermee te lezen .
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

ik heb 5 jagers in huis, 4x podenco en 1x galgo (alhoewel die tekkel ook behoorlijk kan jagen :mrgreen:)

Bij mij spelen ze met elkaar en op 1 podenco na, kan ik ze allemaal loslaten ook in het bos.
Natuurlijk is het zo, dat als ze iets zien ze gewoon ziende blind en horende doof zijn, maar ze zijn wel zo ontzettend gebonden en gehecht dat ik rustig doorloop.

Mijn taktiek is in de auto gaan zitten en ze komen wel. En van onze honden weet ik zeker, binnen een halfuur..... Ik weet het, ik ben bevoorrrecht wat dat aangaat. Maar mijn roedel heeft nog nooit als roedel gejaagd.... Gelukkig.....

Daarentegen zijn ze binnenshuis lekker rustig en stapelbaar, dus ik merk bijna niet dat ik 6 honden in huis heb..... :wink:
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

angelique schreef:bedankt voor de reacties !

doen jullie allemaal iets van training ? jachttraining of wat dan ook ?

ik ben nu al zolang aan het twijfelen ...ik vind deze honden zo leuk !
en ik heb er ook echt de tijd voor ...alleen dat jagen vind ik niet zo ...maar ja het is natuurlijk niet voor niks een jachthond...ik ben niet zo'n held met dooie beestjes en als mijn hond lang zou wegblijven in het bos zou ik ook niet zo leuk vinden (lees : in paniek raken )
en aangezien we dus in de zomer zowat in het bos wonen ...ik wil gewoon zeker weten dat het te doen is .tuurlijk is het de ene hond voor de andere .maar ik vind het toch wel fijn om jullie ervaringen hiermee te lezen .
Marian* heeft je een topic aangegeven waar je een heleboel kunt lezen. :wink:
Allemaal ervaringen van jachthondenbezitters.
Er alleen maar grote wandelingen mee maken is doorgaans niet genoeg. Ik zou je aanraden minstens een goede gehoorzaamheidstraining te gaan volgen. Ook een apporteertraining kan je goed helpen als je een jachthond neemt. Zeker een Drent of een Toller hebben "ietsje" meer nodig dan alleen wandelen. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Josee
Zeer actief
Mijn ras(sen): weimaraners
Contacteer:

Ongelezen bericht door Josee »

Jachttraining is geen noodzakelijk must hoor.
Het ligt ook een beetje aan wat voor type jachthond je wilt of deze echt zelfstandig gaan jagen of even hun neus volgen om zich dan weer bij hun baas te voegen voor de gezellige wandeling.
Als ik de rassen zo bekijk die je opnoemt, dan moet dat op zich meevallen .Mijn ervaring is dat dat rassen zijn die graag de baas pleasen maar wel sportief bezig willen zijn met je.
Denk dan aan andere leuke honden sporten (clickertraining, flyball, behendigheid, rally~O etc'
Sowieso zeer verstandig om minimaal de puppen, en 2 vervolgcursussen te volgen!!! :wink:
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Wij hebben een cocker spaniel en 2 engesle springers. Ze vinden het leuk om de eenden op te jagen en als een konijn of haas voor hun voeten komt is het leuk om er achter aan te hollen, maar ze zijn ook weer zo terug.

Ze hebben nog nooit iets gevangen en ik ga ervan uit als ze iets weten te vangen dat het een ziek dier is.

We hebben geen jachttraining gedaan en ook geen gehoorzaamheid. De engelse springer showlijn is een vrij gehoorzaam en slim ras. Ze hangen aan hun baasjes.

Dit is onze Lance die het "geluk" had zo maar op een eend te stuiten :smile:

Afbeelding
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
angelique
Vaste gebruiker

jores schreef:Wij hebben een cocker spaniel en 2 engesle springers. Ze vinden het leuk om de eenden op te jagen en als een konijn of haas voor hun voeten komt is het leuk om er achter aan te hollen, maar ze zijn ook weer zo terug.

Ze hebben nog nooit iets gevangen en ik ga ervan uit als ze iets weten te vangen dat het een ziek dier is.

We hebben geen jachttraining gedaan en ook geen gehoorzaamheid. De engelse springer showlijn is een vrij gehoorzaam en slim ras. Ze hangen aan hun baasjes.

Dit is onze Lance die het "geluk" had zo maar op een eend te stuiten :smile:

mooie foto !

ik denk dat ik me teveel op dat jagen richt ... ik ben nu al zolang aan het denken en twijfelen dat ik dat misschien teveel opblaas zeg maar ...

mooie honden heb je !!!

Afbeelding
jores
Zeer actief
Contacteer:

Je moet ervan uit gaan dat veel jachthonden gefokt zijn voor het niet zelfstandig jagen. Zoals de engelse springer is in eerste instantie gefokt voor het opstoten van de vogels, maar wordt eigenlijk alleen nog maar gebruikt voor het apport, ze zijn dus "gewend" om in de buurt van de baas te blijven.

Bij de engelse springer heb je 2 verschillende lijnen, de jachtlijn en zoals mijn honden de showlijn.

De jachtlijn is een lijn die heel veel energie heeft en niet zo geschikt is als huishond.

De showlijn is heel geschikt als huishond, maar gaat ook graag uren mee het veld in of het bos in. Maar als het een dag niet uit komt is het ook prima, ze zullen je huis niet afbreken.

De foto in mijn onderschrift is links onze Chad, in het midden is Chad's opa Sully en rechts is onze Lance en Sully is weer zijn vader.
groetjes Annemie

angelique
Vaste gebruiker

het gaat mij er vooral om hoe het zal gaan op de camping in de zomer ...
daar wemelt het van de konijnen en mollen en weet ik wat allemaal haha
ook in de tuin en dan vraag ik me af of dat te doen is met een jachthond?
Pascal
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pascal »

Ik heb ook jachthonden en wat mijn voorgangers hebben geschreven allemaal klopt wel. Maar wat je zegt over een camping met konijnen: Ik hoef niet meer naar een camping te gaan waar ze konijnen hebben, dan zijn ze erg onrustig. Voor de rest, met los laten lopen gaat het wel. Ze zijn weleens weg, maar ze komen (bijna) altijd terug :wink:
Groetjes, Pascal

Afbeelding
angelique
Vaste gebruiker

[quote="Pascal"]Ik heb ook jachthonden en wat mijn voorgangers hebben geschreven allemaal klopt wel. Maar wat je zegt over een camping met konijnen: Ik hoef niet meer naar een camping te gaan waar ze konijnen hebben, dan zijn ze erg onrustig.

o daar gaat het mij nou net om ...das niet te doen dus?
we zijn daar elk jaar 4/5 maanden .

ik zie dat je uit Kerkrade komt ...ik ook :mrgreen:
marian*
Erelid
Contacteer:

angelique schreef:
o daar gaat het mij nou net om ...das niet te doen dus?
we zijn daar elk jaar 4/5 maanden .

Dat hoeft helemaal niet;mijn vriendin woont met haar Drent meer dan de helft van het jaar op een camping en heft geen problemen met konijnen enz.
Het ligt
A) voor het grootste deel aan het karakter van je hond
B)aan de opvoeding.
Afbeelding
angelique
Vaste gebruiker

dat is dus het enige puntje waardoor ik twijfel...
anders wist ik het wel haha

ben blij te horen dat het ook goed kan gaan :ok:
maar ja je weet het natuurlijk nooit zeker ...ik word gek van mijn getwijfel !
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Hier 2 jachthonden en nee ik jaag er niet mee, zwijnenjacht is hier verboden :wink:
In ree-rijk gebied houd ik ze zeker aangelijnd want dan wordt het sterker dan hun :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Wij (of eigenlijk vooral mijn ouders) hebben nu nog maar 1 oude Golden maar we hadden er voorheen 2. Mijn ouders gaan heel veel met de caravan weg, maar hebben nooit problemen gehad dat de honden achter konijnen aangingen. Natuurlijk werd er wel eens een spoor gevolgd, maar echt opjagen gebeurde ook niet.
Het ligt denk ik ook aan het type jachthond dat je kiest. Als ik de rassen van jouw voorkeur zie zijn het allemaal rassen die op commando moeten werken en niet zelfstandig op het wild afgaan.
Met onze honden is geen jachttraining gevolgd, wel G&G. De ene vond dat geweldig, de ander wat minder en met hem zijn we ook gestopt. Beiden waren wel goed gehoorzaam. Wel werd er veel met ze gewandeld.
Afbeelding
jores
Zeer actief
Contacteer:

angelique schreef:dat is dus het enige puntje waardoor ik twijfel...
anders wist ik het wel haha

ben blij te horen dat het ook goed kan gaan :ok:
maar ja je weet het natuurlijk nooit zeker ...ik word gek van mijn getwijfel !

Ik denk dat als je ze al meeneemt naar de camping vanaf zo klein mogelijk dat ze het normaal vinden dat die nijntjes daar rondhobbelen :wink:
groetjes Annemie

marian*
Erelid
Contacteer:

Ik heb overigens met Bente niets aan jachttraining o.i.d. gedaan,maar wellicht dat ik het met een volgende Drent wél ga doen.
Er is een flink onderscheid in jachthonden;de een neemt wijd revier en de ander niet.D.w.z. dat de ene hond grote,wijde slagen om je heen maakt terwijl de andere hond dat weer veel minder heeft.
Kortom:wat zoek je in je toekomstige hond?Wat verwacht je van hem of haar?
Slaafse gehoorzaamheid hoef je bij een jachthond bijvoorbeeld niet te verwachten en dat ligt niet aan de hond,maar wel aan datgene wat er eeuwenlang in gefokt is:redelijk zelfstandig werken en je neus gebruiken.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

marian* schreef:Ik heb overigens met Bente niets aan jachttraining o.i.d. gedaan,maar wellicht dat ik het met een volgende Drent wél ga doen.
Er is een flink onderscheid in jachthonden;de een neemt wijd revier en de ander niet.D.w.z. dat de ene hond grote,wijde slagen om je heen maakt terwijl de andere hond dat weer veel minder heeft.
Slaafse gehoorzaamheid hoef je bij een jachthond bijvoorbeeld niet te verwachten en dat ligt niet aan de hond,maar wel aan datgene wat er eeuwenlang in gefokt is:redelijk zelfstandig werken en je neus gebruiken.
Hier ben ik het voor een groot deel mee eens.
Wel wil ik nog toevoegen dat er ook verschil is tussen de Staande Honden, de Spaniels en de Retrievers.
De Retrievers zijn wat minder "zelfstandig" omdat ze gefokt zijn voor het werk nà het schot. Ze komen echt alleen pas in actie als de baas een commando geeft om het geschoten wild op te halen ("retrieven").
Daarnaast zijn er nog de "Lopende Jachthonden". Die zijn nog een graadje "zelfstandiger" dan de Staande Jachthonden :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

ik heb men terriers speciaal voor de drijfjachten op grofwild en bouwjachten. ik heb een paar kleine spanbare voor onder de grond en een grotere duitse jachtterrier speciaal op ruwe vacht en spoorluid voor in extreme weersomstandigheden op zwijnen te werken. geen training vooraf enkel leren terugkomen en de rest leren ze van ervaren honden op de jachten zelf. troyca had na 2 jachten op haar 5 maand al door dat je de reeen en zwijnen al luid en bijtend in gang kunt krijgen
marian*
Erelid
Contacteer:

ranetje schreef:
marian* schreef:Ik heb overigens met Bente niets aan jachttraining o.i.d. gedaan,maar wellicht dat ik het met een volgende Drent wél ga doen.
Wel wil ik nog toevoegen dat er ook verschil is tussen de Staande Honden, de Spaniels en de Retrievers.
De Retrievers zijn wat minder "zelfstandig" omdat ze gefokt zijn voor het werk nà het schot. Ze komen echt alleen pas in actie als de baas een commando geeft om het geschoten wild op te halen ("retrieven").
Daarnaast zijn er nog de "Lopende Jachthonden". Die zijn nog een graadje "zelfstandiger" dan de Staande Jachthonden :mrgreen:
Precies :ok:
Een Lopende hond is een andere hond dan een Staande en een Retriever is nóg weer anders :mrgreen:
Voor mij komt een Lopende hond bijvoorbeeld echt niet in aanmerking als zijnde mijn toekomstige hond....ik hou het wel bij een Staande :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

marian* schreef:
ranetje schreef:
Precies :ok:
Een Lopende hond is een andere hond dan een Staande en een Retriever is nóg weer anders :mrgreen:
Voor mij komt een Lopende hond bijvoorbeeld echt niet in aanmerking als zijnde mijn toekomstige hond....ik hou het wel bij een Staande :wink:
Ik heb Teckels gehad.
Dat is weer een aparte groep, maar ze vallen wel onder de Lopende Honden.
Hoewel ik ze had opgeleid heeft het me wel eens wat uurtjes gekost als de heren een spoortje hadden gevonden :mrgreen:
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Ik lees een stabij in je rijtje. Heb ik ook, nu inmiddels al 18 jaar stabijreuen. Bij deze hondensoort moet je wel opletten: een deel van de stabijen zijn behoorlijk eigenwijs en daardoor veel moeizamer gehoorzaam te krijgen. Als je zo'n wat eigenwijzere stabij hebt is het eigenlijk aan te bevelen om wel het e.e.a. aan cursussen te doen.
Het achter konijnen e.d. aanjagen leer je niet af met een jachtcursus: Het is het aspect gehoorzaamheid en baasgerichtheid waarop een hond het af leert achter wild aan te vliegen..

UIt de toelichting op de afficiel rasstandaard
De Stabij is zeker schrander en leert gemakkelijk, maar is minder gehoorzaam dan de raspunten doen vermoeden.
Laatst gewijzigd door Ma-Rianne op 06 jan 2007 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief

Ma-Rianne schreef:Ik lees een stabij in je rijtje. Heb ik ook, nu inmiddels al 18 jaar stabijteuen. Bij deze hondensoort moet je wel opletten: een deel van de stabijen zijn behoorlijk eigenwijs en daardoor veel moeizamer gheehoorzaam te krijgen. Als je zo'n wat eigenwijzere stabij hebt is het eigenlijk aan te bevelen om wel het e.e.a. aan cursussen te doen.
Het achter konijnen e.d. aanjagen leer je niet af met een jachtcursus: Het is het aspect gehoorzaamheid en baasgerichtheid waarop een hond het af leert achter wild aan te vliegen..
Gehoorzaamheid en baasgerichtheid zijn heel belangrijk :ok:
Is dan ook een onderdeel van de jachtcursus. :wink:
De hond leert daar ook het wild te respecteren (als hij dat nog niet doet).
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”