Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Progesteron prikken...wel of niet?
Moderator: moderatorteam
- Amaranthas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shih Tzu
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik heb het bij Sjefke 1x gedaan, maar dat is me niet goed bevallen. De waardes die er uit kwamen (tot 3x toe, verschillende dagen achter elkaar) waren zodanig laag, dat de testuitslag was: dekken na 7 dagen. En dat terwijl Sjefke inmiddels op dag 11 zat. Ik heb toen een reutje geleend van mijn werkgever, en die gaf overduidelijk alle signalen dat Sjefke dekrijp was (Sjefke zelf ook trouwens). De dekkingen die daarop volgden hebben geresulteerd in het nest waar Nozem ook uit is gekomen.
De meeste progesterontesten zijn niet echt heel nauwkeurig. Die in Utrecht volgens mij wel, en er zijn dacht ik nog 4 plaatsen waar je een heel nauwkeurige progesteron-test kunt laten doen. De tests die bij de "normale" dierenartsen gedaan kunnen worden, zijn vaak niet erg betrouwbaar. Het bloed afnemen is overigens ook niet zo'n leuke ervaring voor de teef, het levert best wel stress op en dat is natuurlijk ook niet echt heel goed.
Bij Nozem weet ik nog niet zeker of ik progesteron ga laten bepalen. Als ik het doe, dan in ieder geval bij een kliniek waar ze met de verfijnde apparatuur werken, zodat ik ook echt waarde kan hechten aan de uitslag. Nozem is niet 2x per jaar loops, dus verkeerd gokken heeft meer consequenties dan een gokje wagen bij een teefje dat wel 2x per jaar loops is. Het voordeel bij Nozem zal (hoogstwaarschijnlijk) zijn dat ik naar de reu kan reizen en daar enkele dagen kan blijven logeren.
Ik ben er dus wat Nozem betreft nog niet uit.
De meeste progesterontesten zijn niet echt heel nauwkeurig. Die in Utrecht volgens mij wel, en er zijn dacht ik nog 4 plaatsen waar je een heel nauwkeurige progesteron-test kunt laten doen. De tests die bij de "normale" dierenartsen gedaan kunnen worden, zijn vaak niet erg betrouwbaar. Het bloed afnemen is overigens ook niet zo'n leuke ervaring voor de teef, het levert best wel stress op en dat is natuurlijk ook niet echt heel goed.
Bij Nozem weet ik nog niet zeker of ik progesteron ga laten bepalen. Als ik het doe, dan in ieder geval bij een kliniek waar ze met de verfijnde apparatuur werken, zodat ik ook echt waarde kan hechten aan de uitslag. Nozem is niet 2x per jaar loops, dus verkeerd gokken heeft meer consequenties dan een gokje wagen bij een teefje dat wel 2x per jaar loops is. Het voordeel bij Nozem zal (hoogstwaarschijnlijk) zijn dat ik naar de reu kan reizen en daar enkele dagen kan blijven logeren.
Ik ben er dus wat Nozem betreft nog niet uit.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb het nu niet gedaan omdat ik de reu in huis had en hij al ervaring heeft. Vorige loopsheid van haar was hij maar 4 dagen helemaal hoteldebotel niet te houden dus ik had zo'n vermoeden dat hij precies wist wanneer.
Ik zou het denk ik alleen doen als ik echt naar het buitenland moest rijden of als mijn teefje al een keer leeg was gebleven. Die testen zijn voor veel teven toch weer extra stress.
Ik zou het denk ik alleen doen als ik echt naar het buitenland moest rijden of als mijn teefje al een keer leeg was gebleven. Die testen zijn voor veel teven toch weer extra stress.
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Reuen zijn over het algemeen betrouwbaarder en accurater in hun voorspellingen
Ik doe het dus niet.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- gea
- geregistreerd lid
- Amaranthas
- Zeer actief
- Contacteer:
Zo vrij mag jij zijn...Martijn schreef:Wat voor negatieve ervaring dan? Als ik zo vrij mag zijn.Ailena schreef:Ik denk er op dit moment negatief over, puur omdat ik er dus een negatieve ervaring mee heb gehad. Misschien gebeurt het ooit in de toekomst als een fokker dat wil, maar liever niet.
Ze was toen net 2 dagen loops. Ik heb helemaal geen verdere ervaring met progestron en heb toen de dierenkliniek in Utrecht gebelt voor info. Die zeiden dat ik de volgende dag langs kon komen. Vervolgens ben ik vanaf dag 3 van de loopsheid tot dag 10 iedere dag langsgeweest.
Iedere dag kreeg ze een flinke naald in dr halsslagader ( die kant op in ieder geval) voor bloed en kreeg ze een buis in dr muts met de lengte van een stoffer en de dikte van 2 vingers.....
Volgens hun hoorde dit zo.... wist ik veel.... arme ding vond het niets op ten duur. Op dag 10 moesten we naar de reu..... uiteindelijk bleef ze nog leeg.
( overigens een dekking later op dag 9 erheen gegaan zonder progestron, het haar ff uit laten zoeken en toen ging het wel goed.)
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
-
WOEF!
- Zeer actief
- Amaranthas
- Zeer actief
- Contacteer:
-
WOEF!
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
Ik zou toch echt liefst het aan de natuur overlaten. Ik kan me wel voorstellen dat je ertoe overgaat als je een heel zeldzaam ras hebt en een reu uit Amerika (ik noem maar wat) wil gebruiken en voor KI kiest. Maar bij een kooikertje vind ik het echt niet nodig. Ik zou dan ook een reueigenaar uitzoeken die niet is van hop en vangen wat ik nog niet zo lang geleden hoorde van iemand.
Nou heb ik gemakkelijk praten want toen Buffy loops was, was het overduidelijk wanneer haar piek lag.
Anne
Nou heb ik gemakkelijk praten want toen Buffy loops was, was het overduidelijk wanneer haar piek lag.
Anne
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
nee, heb het wel laten doen 3 x en de 3e keer was het exact goed moest halsoverkop naar de reu... daar aangekomen had de teef er nog echt geen zin in.. en is vervolgens pas 3 dagen later gedekt met 6 gezonde pups als gevolg. Dus mocht ik ooit weer een teef laten dekken, gewoon puur natuur.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- biba
- Vaste gebruiker
Wel progestron laten prikken, in sleeuwijk bij de dierenkliniek.
Ik ga niet meer naar universiteit Utrecht, geklungel met bloedprikken, onmogelijke tijden en je kunt maar 3 keer per week terecht.
Waarom ? omdat ik een teef had die vanaf dag 3 staat als een huis en blijft staan tot dag 26.
Ik ga niet meer naar universiteit Utrecht, geklungel met bloedprikken, onmogelijke tijden en je kunt maar 3 keer per week terecht.
Waarom ? omdat ik een teef had die vanaf dag 3 staat als een huis en blijft staan tot dag 26.
groetjes biba
-
bernerfan
- Vaste gebruiker
- Amaranthas
- Zeer actief
- Contacteer:
maar 3x per week? Ik moest elke dag komen...biba schreef:Wel progestron laten prikken, in sleeuwijk bij de dierenkliniek.

- tura
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hier ook, absoluut niet belastend of stress voor de hond, maar dat zal dan wss van het karakter van je hond afhangen....bernerfan schreef:Heb de ervaring met een DA in Velp.
Vanaf dag 10 prikken in de voorpoot niet belastend voor de hond en binnen een paar uur resultaat en gezien gedrag teef klopte de test.
- biba
- Vaste gebruiker
Ik weet niet hoe het nu is, het is twee jaar geleden dat ik voor het laatst in Utrecht geweest ben, destijds was progestronbepaling op maandag, woensdag en vrijdag.Ailena schreef:maar 3x per week? Ik moest elke dag komen...biba schreef:Wel progestron laten prikken, in sleeuwijk bij de dierenkliniek.
groetjes biba
-
Christel
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik heb het bijna altijd laten doen. Ideaal en uitermate betrouwbaar! Ooit op die manier een "gespleten loopsheid" opgespoord. En daardoor is ze toch op het juiste moment gedekt geweest, met goed resultaat. Gedrag van de teven / reuen zegt me niet zoveel. Is bij de reu sterk afhankelijk van dekervaring (een onervaren reu springt bijna overal op) en veel teven laten zich elk moment van de loopsheid dekken, vruchtbaar of niet. Dit is iig mijn ervaring, maar ik heb alleen duitse doggen gefokt.
Groetjes Christel
- Amaranthas
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik dus ook.... Aura is van 15-05-2005......biba schreef:Ik weet niet hoe het nu is, het is twee jaar geleden dat ik voor het laatst in Utrecht geweest ben, destijds was progestronbepaling op maandag, woensdag en vrijdag.Ailena schreef:maar 3x per week? Ik moest elke dag komen...biba schreef:Wel progestron laten prikken, in sleeuwijk bij de dierenkliniek.

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
nee, ik prik niet, of laat niet prikken.
1 keer met Sam de draminsky ovulatiedetector gebruikt , en tja.. 1 dekking maar, maar ze was drachtig, de test gaf toch zeker wel duidelijk de waarde aan.
verder heb ik dus een reu ( 2 eigenlijk) in huis, en als een teef naar de reu moet, breng ik haar gewoon op tijd
1 keer met Sam de draminsky ovulatiedetector gebruikt , en tja.. 1 dekking maar, maar ze was drachtig, de test gaf toch zeker wel duidelijk de waarde aan.
verder heb ik dus een reu ( 2 eigenlijk) in huis, en als een teef naar de reu moet, breng ik haar gewoon op tijd
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Mijn teefje was zelf ook niet gestresst bij de bloedafname (uit een ader in haar poot gelukkig, niet uit de hals) maar ik heb van best veel andere mensen gehoord dat hun hond het absoluut niet leuk vond. Het zal ongetwijfeld van het karakter van je hond afhangen, en of je hond eventueel negatieve ervaringen heeft bij de DA.tura schreef:
Hier ook, absoluut niet belastend of stress voor de hond, maar dat zal dan wss van het karakter van je hond afhangen....
-
Jeanet Stehouwer
- Actief
- Contacteer:
Dierenarts in sleeuwijk is heel nauwkeurig, en je hoeft echt niet iedere dag te komen, zij kunnen zien hoe het ongeveer oploopt en bepalen daarvan wanneer je terug moet komen, je kan zelfs op zondagochtend!
sochtends word er geprikt en tegen het middaguur heb je de uitslag.
Groetjes Jeanet.
sochtends word er geprikt en tegen het middaguur heb je de uitslag.
Groetjes Jeanet.
Dogo Canario Kennel Devito
-
Josee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): weimaraners
- Contacteer:
* Ailene: stond er echt van te kijken dat je elke dag moest komen, dat is puur geldklopperij.Ailena schreef:maar 3x per week? Ik moest elke dag komen...biba schreef:Wel progestron laten prikken, in sleeuwijk bij de dierenkliniek.
In principe ga je voor het eerst prikken als je denkt dat ze er tegen aan zit (de dekdatum dus...), bv voor het eerst de 7e dag. Dan een dag overslaan als het nog erg laag is, want ze kunnen soms ineens erg pieken in de hormoonspiegel. Ik heb nog nooit meegemaakt meer dan 3 x te moeten prikken!! En waarom moest er dan iets in haar vulva???
Wel belangrijk dat je zelf het vloeien van de hond in de gaten houdt, zolang ze vloeit is ze nog niet dekrijp en zodra dat afneemt kan je denken aan prikken (normaal gebeurt dat zoals ook anderen zeiden in een ader in de voorpoot.
Ik doe alleen progesteron prikken als ik een eind moet rijden of als er (zoals ons volgende nest ) sprake is van KI met een amerikaanse reu.
Wel met in gedachten dat het niet altijd DE dekdatum hoeft te zijn, maar zo heb je wel een indicatie.
met onze Da (In Velp) heb ik alleen maar goede ervaringen.
Bv met de dekking van onze reu, werd de eerste keer voor hem en zelfs op de 12e dag (afgelopen woensdag) nog totaal geen interesse. Ik begon echt te twijfelen ....
Omdat het ook voor deze teef de 1e keer wordt, toch progestreron geprikt, was 0,7. Voor mij echt een geruststelling en vandaag was hij ook echt een stuk drukker en machoer toen hij haar zag, maar nog geen dekking, wrsl morgen wel.
Dus de natuur laten we sowieso zijn gang gaan.
Progestreron vindt ik een hulpmiddel bij teven die voor het eerst gedekt moet worden om hun cyclus een beetje te kunnen peilen en voor als je een eind moet rijden, dat je niet voor niks rijdt (tenminste de kans is wat kleiner als je wel geprikt hebt). Maar er zijn altijd teven die een uitzondering zijn op de regel. weet ik uit ervaring!!
- Hansel
- Actief
- Contacteer:
In Utrecht kan je alle dagen terecht, zij hebben een totaal pakket met zwangerschapscontrole erbij. jammer is alleen dat de controle geen echo inhoudt maar alleen het voelen of ze zwanger is. Uiteindelijk adviseren ze dan alsnog een echo, wat weer meer kosten mee brengt.
In utrecht neem je gewoon plaats in de wachtkamer, het prikken wordt door de studenten gedaan in de hals. Zij prikken niet in de poot omdat hier een dikke zenuw langsloopt, en in de nek kunnen ze lekker roeren met de naald als ze mis prikken. Het prikken moet voor negen uur gebeuren omdat dan het bloed naar het lab gaat. Je gaat dus eerst prikken en dan weer terug de wachtkamer in om later weer terug geroepen te worden en dan wordt er naar de baarmoeder gekleken met een camera. Dit is trouwens wel interessant omdat je mee kan kijken op een scherm. Uiteindelijk ben je een kleine drie uur verder als je weer naar huis mag en rond één uur hoor je de uitslag.
Ga je naar Sleeuwijk, maak je een afspraak om een uur of 09:30 en 10 minuten later sta je buiten. Dan hebben ze bloedgeprikt en gekeken naar de baarmoeder. Je kan dan een kleine drie uur later zelf bellen, of je wordt door hun gebeld en je weet de uitslag. Perfect.
Ook krijg je korting op de echo als je bij hun progestron geprikt hebt.
Utrecht kan me echt gestolen geworden, hier gaat zoveel tijd inzitten.
gr,
H@nsel
In utrecht neem je gewoon plaats in de wachtkamer, het prikken wordt door de studenten gedaan in de hals. Zij prikken niet in de poot omdat hier een dikke zenuw langsloopt, en in de nek kunnen ze lekker roeren met de naald als ze mis prikken. Het prikken moet voor negen uur gebeuren omdat dan het bloed naar het lab gaat. Je gaat dus eerst prikken en dan weer terug de wachtkamer in om later weer terug geroepen te worden en dan wordt er naar de baarmoeder gekleken met een camera. Dit is trouwens wel interessant omdat je mee kan kijken op een scherm. Uiteindelijk ben je een kleine drie uur verder als je weer naar huis mag en rond één uur hoor je de uitslag.
Ga je naar Sleeuwijk, maak je een afspraak om een uur of 09:30 en 10 minuten later sta je buiten. Dan hebben ze bloedgeprikt en gekeken naar de baarmoeder. Je kan dan een kleine drie uur later zelf bellen, of je wordt door hun gebeld en je weet de uitslag. Perfect.
Ook krijg je korting op de echo als je bij hun progestron geprikt hebt.
Utrecht kan me echt gestolen geworden, hier gaat zoveel tijd inzitten.
gr,
H@nsel
New Sensation's Bullmastiffs

-
Essy
Ik heb ook progesteron laten prikken in Eersel. Werkt perfect.
Mijn teef ruikt al 3 weken voor ze loops word vreselijk aantrekkelijk. Als ze loops is gaat ze vanaf dag 7 tot een dag of 17 klaar staan
Vloeien doet ze ook langer, dat is bij haar ook geen indicatie.
Ik vraag me wel af hoe die mensen die op een ervaren reu afgaan dat doen? Dan moet je in ieder geval een ervaren reu thuis hebben zitten, of rij je maar naar het buitenland en gaat zitten wachten tot de dekreu er zin in krijgt
Mijn teef ruikt al 3 weken voor ze loops word vreselijk aantrekkelijk. Als ze loops is gaat ze vanaf dag 7 tot een dag of 17 klaar staan
Ik vraag me wel af hoe die mensen die op een ervaren reu afgaan dat doen? Dan moet je in ieder geval een ervaren reu thuis hebben zitten, of rij je maar naar het buitenland en gaat zitten wachten tot de dekreu er zin in krijgt
-
Essy
Ik vraag me eigenlijk wel af wat de waarde was bij de mensen waar het bij mislukt is. Wat was de waarde die je doorkreeg en hoeveel uur later heb je toen gedekt. En bij meer dan 1 dekking, hoeveel tijd ertussen zat.
In principe weet je als de progesteron waarde een bepaalde waarde heeft, dat er een eisprong is geweest. Dan moet je nog even wachten en dan dekken. Volgens mij kan het dan enkel nog mislukken als er andere factoren niet in orde zijn bij de teef en/of de reu.
Bij Isis was het:
progesteron dag 9. 2,1
progesteron dag 11. 4,0
progesteron dag 12. 10,0 (dat was om 8.30 s'ochtends)
diezelfde avond om 19.00 dekken en de volgende namiddag nog een keer. Resultaat 10 pups.
In principe weet je als de progesteron waarde een bepaalde waarde heeft, dat er een eisprong is geweest. Dan moet je nog even wachten en dan dekken. Volgens mij kan het dan enkel nog mislukken als er andere factoren niet in orde zijn bij de teef en/of de reu.
Bij Isis was het:
progesteron dag 9. 2,1
progesteron dag 11. 4,0
progesteron dag 12. 10,0 (dat was om 8.30 s'ochtends)
diezelfde avond om 19.00 dekken en de volgende namiddag nog een keer. Resultaat 10 pups.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Of als de stijgende lijn niet doorzet door stress of andere factoren.Inge O schreef:of, zoals ik hoger schreef, dat de test zelf niet klopt, dus een verkeerde waarde aangeeftEssy schreef: In principe weet je als de progesteron waarde een bepaalde waarde heeft, dat er een eisprong is geweest. Dan moet je nog even wachten en dan dekken. Volgens mij kan het dan enkel nog mislukken als er andere factoren niet in orde zijn bij de teef en/of de reu.
.
-
Essy
dat zou niet moeten kloppen. Als de waarde heeft aangegeven dat er een eisprong is geweest dan zouden er eicellen beschikbaar moeten zijn. Hoe meer eitjes er zijn vrijgekomen hoe verder die waarde doorstijgt.sirene schreef:Of als de stijgende lijn niet doorzet door stress of andere factoren.Inge O schreef:of, zoals ik hoger schreef, dat de test zelf niet klopt, dus een verkeerde waarde aangeeftEssy schreef: In principe weet je als de progesteron waarde een bepaalde waarde heeft, dat er een eisprong is geweest. Dan moet je nog even wachten en dan dekken. Volgens mij kan het dan enkel nog mislukken als er andere factoren niet in orde zijn bij de teef en/of de reu.
.
Volgens mij zou je als de waarde van 10 of hoger is geconstateerd in principe altijd een bevruchting moeten kunnen krijgen tenzij er iets anders aan de hand is.
Ik ben wel benieuwd tot welke waarde de progesteron kan stijgen als de loopsheid gespleten is. Ik zou dan verwachten niet verder dan 7 of zo.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, ik bedoel als er al een duidelijk stijgende lijn is en de da zegt dat je NU moet gaan rijden omdat je bv naar Scandinavië moet. Daar aangekomen laat je weer prog. prikken en blijkt het weer omlaag. Hoogtepunt gemist misschien ? Nee, want na een paar dagen blijkt het prog. opeens weer als een razende te stijgen. Al meerdere malen gehoord dit.Essy schreef:dat zou niet moeten kloppen. Als de waarde heeft aangegeven dat er een eisprong is geweest dan zouden er eicellen beschikbaar moeten zijn. Hoe meer eitjes er zijn vrijgekomen hoe verder die waarde doorstijgt.sirene schreef:Of als de stijgende lijn niet doorzet door stress of andere factoren.Inge O schreef:of, zoals ik hoger schreef, dat de test zelf niet klopt, dus een verkeerde waarde aangeeftEssy schreef: In principe weet je als de progesteron waarde een bepaalde waarde heeft, dat er een eisprong is geweest. Dan moet je nog even wachten en dan dekken. Volgens mij kan het dan enkel nog mislukken als er andere factoren niet in orde zijn bij de teef en/of de reu.
.
Volgens mij zou je als de waarde van 10 of hoger is geconstateerd in principe altijd een bevruchting moeten kunnen krijgen tenzij er iets anders aan de hand is.
Ik ben wel benieuwd tot welke waarde de progesteron kan stijgen als de loopsheid gespleten is. Ik zou dan verwachten niet verder dan 7 of zo.
-
Essy
Dan wil ik eerst horen hoe hoog die waarde was toen de DA zei dat je moest gaan rijdensirene schreef:Nee, ik bedoel als er al een duidelijk stijgende lijn is en de da zegt dat je NU moet gaan rijden omdat je bv naar Scandinavië moet. Daar aangekomen laat je weer prog. prikken en blijkt het weer omlaag. Hoogtepunt gemist misschien ? Nee, want na een paar dagen blijkt het prog. opeens weer als een razende te stijgen. Al meerdere malen gehoord dit.Essy schreef:dat zou niet moeten kloppen. Als de waarde heeft aangegeven dat er een eisprong is geweest dan zouden er eicellen beschikbaar moeten zijn. Hoe meer eitjes er zijn vrijgekomen hoe verder die waarde doorstijgt.sirene schreef:Of als de stijgende lijn niet doorzet door stress of andere factoren.Inge O schreef: of, zoals ik hoger schreef, dat de test zelf niet klopt, dus een verkeerde waarde aangeeft.