Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Progesteron prikken...wel of niet?
Moderator: moderatorteam
-
Essy
Ik kan me b.v. voorstellen dat als het een gespleten loopsheid is en er 1 eitje vrijkomt dat 6 uur lang leeft (dat heb ik opgezocht) en er daarna niks meer vrijkomt, dat je dan inderdaad voor niks rijdt. Want tegen de tijd dat je daar aankomt is dat ene eitje nl. al dood. In dat geval zou de DA bv. bij waarde 7 zeggen ga maar aanrijden. Terwijl de waarde daarna niet meer zal stijgen omdat er verder niks meer vrijkomt aan eitjes (die dus al dood zijn als jij met je hond in zweden aankomt).
-
Essy
Dit klinkt overigens als een, door progesteron waarden gestaafde, gespleten loopsheid. Wedden dat als je bij de tweede keer dat er een stijgende lijn kwam, bij een waarde van 12 of hoger, was gaan dekken dat het dan wel raak was geweest.sirene schreef: Nee, ik bedoel als er al een duidelijk stijgende lijn is en de da zegt dat je NU moet gaan rijden omdat je bv naar Scandinavië moet. Daar aangekomen laat je weer prog. prikken en blijkt het weer omlaag. Hoogtepunt gemist misschien ? Nee, want na een paar dagen blijkt het prog. opeens weer als een razende te stijgen. Al meerdere malen gehoord dit.
Dat zegt dus niet dat progesteronbepaling waardeloos is, maar dat een gespleten loopsheid wel waardeloos is
Laatst gewijzigd door Essy op 06 jan 2007 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Amaranthas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shih Tzu
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
ja klopt, zo heb ik het ook gehad.... nou nooit meer dus.... de eerste keer was het inderdaad wel interessant om de binnenkant van de baarmoeder te zien maar na 7 keer had ik het wel gezien :N:Hansel schreef:In Utrecht kan je alle dagen terecht, zij hebben een totaal pakket met zwangerschapscontrole erbij. jammer is alleen dat de controle geen echo inhoudt maar alleen het voelen of ze zwanger is. Uiteindelijk adviseren ze dan alsnog een echo, wat weer meer kosten mee brengt.
In utrecht neem je gewoon plaats in de wachtkamer, het prikken wordt door de studenten gedaan in de hals. Zij prikken niet in de poot omdat hier een dikke zenuw langsloopt, en in de nek kunnen ze lekker roeren met de naald als ze mis prikken. Het prikken moet voor negen uur gebeuren omdat dan het bloed naar het lab gaat. Je gaat dus eerst prikken en dan weer terug de wachtkamer in om later weer terug geroepen te worden en dan wordt er naar de baarmoeder gekleken met een camera. Dit is trouwens wel interessant omdat je mee kan kijken op een scherm. Uiteindelijk ben je een kleine drie uur verder als je weer naar huis mag en rond één uur hoor je de uitslag.
Ga je naar Sleeuwijk, maak je een afspraak om een uur of 09:30 en 10 minuten later sta je buiten. Dan hebben ze bloedgeprikt en gekeken naar de baarmoeder. Je kan dan een kleine drie uur later zelf bellen, of je wordt door hun gebeld en je weet de uitslag. Perfect.
Ook krijg je korting op de echo als je bij hun progestron geprikt hebt.
Utrecht kan me echt gestolen geworden, hier gaat zoveel tijd inzitten.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
gr,
H@nsel
En in de hals was ook vreselijk eng.. op een gegeven moment kwam er een ervaren dokter bij die celine in de houdgreep hield omdat ze niet wilde.... achteraf heb ik er enorm spijjt van, maar ik wist niet beter... Daar kan ik nu niets meer aan veranderen... Nee laat mij het dan maar gewoon op de normale manier doen.
En ik hoefde volgens mij overigens niets extra`s te betalen, alleen de echo wat ook een gevecht was. Als ze niet al leeg was geweest had ze het dan wel geworden :N: wat een gekluns zeg
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.

-
Essy
Heb je voor alle 7 keren moeten betalen of was het een alles in een prijs?
Ik heb drie keer moeten prikken. De eerste keer op dag 9. Eerder heeft weinig zin. En een ervaren DA kan wel inschatten of je elke dag moet komen of niet. Maar volgens mij hebben ze daar op jouw kosten een flink laten oefenen door studenten.
De camera geeft overigens ook een hele goede indicatie. Met 9 dagen zag je nog heel veel vocht vanbinnen bij Isis. Er stond echt een laagje water tussen alle plooien. Met waarde 10 was het zo goed als droog vanbinnen.
Ik moet er trouwens niet aan denken dat een paar studenten met zo'n metalen buis erin gaan staan poeren :N: geen wonder dat je hond daar bang van wordt. Isis werd ook alleen in haar poot geprikt.
Ik heb drie keer moeten prikken. De eerste keer op dag 9. Eerder heeft weinig zin. En een ervaren DA kan wel inschatten of je elke dag moet komen of niet. Maar volgens mij hebben ze daar op jouw kosten een flink laten oefenen door studenten.
De camera geeft overigens ook een hele goede indicatie. Met 9 dagen zag je nog heel veel vocht vanbinnen bij Isis. Er stond echt een laagje water tussen alle plooien. Met waarde 10 was het zo goed als droog vanbinnen.
Ik moet er trouwens niet aan denken dat een paar studenten met zo'n metalen buis erin gaan staan poeren :N: geen wonder dat je hond daar bang van wordt. Isis werd ook alleen in haar poot geprikt.
- Amaranthas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shih Tzu
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Ik heb geen idee hoe ze erop komen..... het werd allemaal gedaan door studenten....
En ik heb achteraf moeten betalen. 1 prijs. kan er alleen niet opkomen hoeveel. De echo was volgens mij zo rond de 40 euro.... de rest zal ik opzoeken zodra mn eigen pc is gemaakt, dan kan ik weer bij mn zooeasy.
En ik heb achteraf moeten betalen. 1 prijs. kan er alleen niet opkomen hoeveel. De echo was volgens mij zo rond de 40 euro.... de rest zal ik opzoeken zodra mn eigen pc is gemaakt, dan kan ik weer bij mn zooeasy.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.

-
Essy
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Dan mis je dus het hoogtepunt als je teef die vroeg in de loopsheid heeft?Essy schreef:De eerste keer op dag 9. Eerder heeft weinig zin.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
-
Essy
ervan uitgaande dat de teef op dag 7 dekrijp geweest zou zijn, betekent dat niet dat je te laat bent.Scooby schreef:Dan mis je dus het hoogtepunt als je teef die vroeg in de loopsheid heeft?Essy schreef:De eerste keer op dag 9. Eerder heeft weinig zin.
Eitjes komen gedurende een periode vrij (ik dacht gedurende een dag of 2, 3). Dan moeten er op dag 9 eitjes klaarliggen om bevrucht te worden die jonger zijn dan een uur of 6 (langer zouden ze niet overleven). Dus als je dan gelijk laat dekken dan kan wat er klaarligt gelijk bevrucht worden. En alles wat er dan nog vrij zou komen kan dan ook nog bevrucht worden (sperma zou langer dan 48 uur kunnen leven).
Als de eisprong is geweest moet je nog even wachten met dekken omdat dat eitje nog naar de baarmoeder moet 'reizen'. Ik dacht dat waarde 7 een eisprong aangeeft en, vanaf waarde 12 of zo, bevrucht kan worden.
Zou je met dag 9 al waarde 12 zien zou je nog niet te laat hoeven zijn. Vooropgesteld dat je dan niet nog 2 dagen of zo moet reizen om bij de reu te komen. Ik kan me niet voorstellen dat je teef al op de 3e dag van de loopsheid een eisprong zou hebben en dat je met dag 9 dus al niet meer met resultaat zou kunnen dekken. Tenzij je niet goed oplet en te laat ziet dat ze loops is en dat als dag 1 rekent.
Laatst gewijzigd door Essy op 06 jan 2007 17:53, 2 keer totaal gewijzigd.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Precies, en een ervaren fokker weet wel of je moet gaan rijden of niet. Niet prikken, gewoon je ogen gebruiken. Maar ja, tegenwoordig moet alles snel-snel en worden de honden bij voorkeur 'op elkaar geschroefd' volgens het prikje en dan weer gauw naar huis en dagen tellen voor de echo.Ik heb drie keer moeten prikken. De eerste keer op dag 9. Eerder heeft weinig zin. En een ervaren DA kan wel inschatten of je elke dag moet komen of niet.
Laat die hondje maar lekker bij elkaar vanaf het moment dat het tijdstip daar lijkt te zijn. Als het fatsoenlijke honden zijn dan komt het best wel goed. En als het niet goed komt? Dan moet je je afvragen hoe (geestelijk) gezond je honden nog zijn en of je daar verder mee wilt fokken.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Dan niet, nee. (Wel in de uitzonderlijke gevallen dat een teef nòg vroeger dekrijp was.) Maar ook als ze op dag 7 dekrijp was geweest, heb je dan geen tijd meer om naar Scandinavie af te reizen voor een succesvolle dekking.Essy schreef:ervan uitgaande dat de teef op dag 7 dekrijp geweest zou zijn, betekent dat niet dat je te laat bentScooby schreef:Dan mis je dus het hoogtepunt als je teef die vroeg in de loopsheid heeft?Essy schreef:De eerste keer op dag 9. Eerder heeft weinig zin.
Groetjes, Karen
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb 1x progesteron gedaan en dat was toen ik een teefje in engeland liet dekken ik had daar 2 dagen voor uit getrokken dus een indicatie was wel makkelijk.
op dag 10 gaf ze eens stijging aan we zijn de volgende dag gaan rijden, ze ging savonds ook meteen staan en is meteen gedekt op dag 11 en op dag 13 smorgens nogmaals net voor vertrek.
ik had 6 pups van haar.
alle andere keren was het niet nodig, ik kon de teef al eerder brengen of had zelf de reu een tijdje in huis.
overigens heb ik nu zelf 4 reuen, waarvan ik er maar op 1 durf te vertrouwen. die laat alleen van zich horen als het de goede dag is. de andere 3 blijven gek van voor tot eind die willen van dag 1 tot dag 20 alleen maar die teef bespringen. niet echt een indicatie dus
nou heb ik wel makkelijk teven, ze laten zich niet zomaar dekken en gaan pas staan als ze echt rijp zijn.
op dag 10 gaf ze eens stijging aan we zijn de volgende dag gaan rijden, ze ging savonds ook meteen staan en is meteen gedekt op dag 11 en op dag 13 smorgens nogmaals net voor vertrek.
ik had 6 pups van haar.
alle andere keren was het niet nodig, ik kon de teef al eerder brengen of had zelf de reu een tijdje in huis.
overigens heb ik nu zelf 4 reuen, waarvan ik er maar op 1 durf te vertrouwen. die laat alleen van zich horen als het de goede dag is. de andere 3 blijven gek van voor tot eind die willen van dag 1 tot dag 20 alleen maar die teef bespringen. niet echt een indicatie dus
nou heb ik wel makkelijk teven, ze laten zich niet zomaar dekken en gaan pas staan als ze echt rijp zijn.
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
-
Essy
Ik denk dat de kans dat de eigenaar het begin van de loopsheid te laat opmerkt, waardoor je te laat zou kunnen zijn als op dag 9 voor het eerst geprikt wordt, vele malen groter is dan een teef die zo' n vroege eisprong heeft.Scooby schreef:Dan niet, nee. (Wel in de uitzonderlijke gevallen dat een teef nòg vroeger dekrijp was.) Maar ook als ze op dag 7 dekrijp was geweest, heb je dan geen tijd meer om naar Scandinavie af te reizen voor een succesvolle dekking.Essy schreef:ervan uitgaande dat de teef op dag 7 dekrijp geweest zou zijn, betekent dat niet dat je te laat bentScooby schreef:Dan mis je dus het hoogtepunt als je teef die vroeg in de loopsheid heeft?Essy schreef:De eerste keer op dag 9. Eerder heeft weinig zin.
En als je dan echt ver weg moet voor de reu, dan ga toch gewoon eerder prikken als je het niet vertrouwt
Laatst gewijzigd door Essy op 06 jan 2007 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Essy
En aangezien ik blijkbaar een 'snolletje' heb, ga ik liever prikkenInge O schreef:dat is met 99 van de 100 teven zo, dus als je zelf reuen aan huis hebt lijkt het me niet zo moeilijk : gewoon de natuur zijn gang laten gaan.amiwoods schreef: nou heb ik wel makkelijk teven, ze laten zich niet zomaar dekken en gaan pas staan als ze echt rijp zijn.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
mijn jongste reu geeft het nu exact aan terwijl die nog nooit gedekt heeftEssy schreef:Ik heb ook progesteron laten prikken in Eersel. Werkt perfect.
Mijn teef ruikt al 3 weken voor ze loops word vreselijk aantrekkelijk. Als ze loops is gaat ze vanaf dag 7 tot een dag of 17 klaar staanVloeien doet ze ook langer, dat is bij haar ook geen indicatie.
Ik vraag me wel af hoe die mensen die op een ervaren reu afgaan dat doen? Dan moet je in ieder geval een ervaren reu thuis hebben zitten, of rij je maar naar het buitenland en gaat zitten wachten tot de dekreu er zin in krijgt

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
toen de DA zei dat het perfect was, was de waarde 12Essy schreef:Ik vraag me eigenlijk wel af wat de waarde was bij de mensen waar het bij mislukt is. Wat was de waarde die je doorkreeg en hoeveel uur later heb je toen gedekt. En bij meer dan 1 dekking, hoeveel tijd ertussen zat.
In principe weet je als de progesteron waarde een bepaalde waarde heeft, dat er een eisprong is geweest. Dan moet je nog even wachten en dan dekken. Volgens mij kan het dan enkel nog mislukken als er andere factoren niet in orde zijn bij de teef en/of de reu.
Bij Isis was het:
progesteron dag 9. 2,1
progesteron dag 11. 4,0
progesteron dag 12. 10,0 (dat was om 8.30 s'ochtends)
diezelfde avond om 19.00 dekken en de volgende namiddag nog een keer. Resultaat 10 pups.
niet goed dus volgens mijn teef... 3 dagen later liet ze zich pas dekken, resultaat 6 pups

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Essy
Ik denk dat het een misvatting is dat wanneer je teef zich niet laat dekken, dat het tijdstip verkeerd zou zijn. Mijn teef vond de dekking helemaal niet geweldig maar het was dus wel het juiste tijdstip. Als ik haar gewoon met de reu had laten rondlopen had ze zich volgens mij ook niet laten dekken.malinois schreef:toen de DA zei dat het perfect was, was de waarde 12Essy schreef:Ik vraag me eigenlijk wel af wat de waarde was bij de mensen waar het bij mislukt is. Wat was de waarde die je doorkreeg en hoeveel uur later heb je toen gedekt. En bij meer dan 1 dekking, hoeveel tijd ertussen zat.
In principe weet je als de progesteron waarde een bepaalde waarde heeft, dat er een eisprong is geweest. Dan moet je nog even wachten en dan dekken. Volgens mij kan het dan enkel nog mislukken als er andere factoren niet in orde zijn bij de teef en/of de reu.
Bij Isis was het:
progesteron dag 9. 2,1
progesteron dag 11. 4,0
diezelfde avond om 19.00 dekken en de volgende namiddag nog een keer. Resultaat 10 pups.![]()
niet goed dus volgens mijn teef... 3 dagen later liet ze zich pas dekken, resultaat 6 pups
Ik kan me wel voorstellen dat hoe hoger de progesteronwaarde wordt, hoe 'geiler' de teef wordt. En dat net als bij mensen er een verschil in libido kan zijn. En dat de ene teef zich pas later laat dekken dan de andere
omdat ze simpelweg nog niet 'geil' genoeg is. En dat dat niet betekent dat ze op dat moment nog niet dekrijp is.
De ene reu is toch ook de andere niet. Isis haar vriendje vind haar al een 'lekker wijf', 3 weken voor ze loops wordt. Joep die speelde gewoon met loopse teven voor hij gecastreerd werd, daar viel werkelijk geen kwartje. Ik denk dat Joep gewoon een vrij laag libido heeft (nu helemaal zonder ballen). En dat je een reu met een relatief laag libido moet hebben als je hem wil gebruiken om het juiste dektijdstip te bepalen.
Jouw conclusie dat het tijdstip niet goed was, vind ik enkel waardevol als je haar dan b.v. maar met KI had ‘gedekt’ en er dan uiteindelijk geen pups waren geboren. Dan zou het inderdaad het verkeerde tijdstip geweest kunnen zijn. Ik denk eerder dat als je haar toen toch had laten dekken en een of twee dagen later nogmaals, dat je nog meer pups gehad zou hebben.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nee, de fokker (reu-eigenaar) en ik hadden allebei bij haar van... als het het juiste moment is laat ze zich zeker dekken, ze bood zich aan tot het moment hij 'erin' wilde... en dan sloeg ze hem dus alsnog weg. Dat deed ze 3 dagen later niet meer... toen liet ze het wel allemaal toe.Essy schreef:Ik denk dat het een misvatting is dat wanneer je teef zich niet laat dekken, dat het tijdstip verkeerd zou zijn. Mijn teef vond de dekking helemaal niet geweldig maar het was dus wel het juiste tijdstip. Als ik haar gewoon met de reu had laten rondlopen had ze zich volgens mij ook niet laten dekken.malinois schreef:toen de DA zei dat het perfect was, was de waarde 12Essy schreef:Ik vraag me eigenlijk wel af wat de waarde was bij de mensen waar het bij mislukt is. Wat was de waarde die je doorkreeg en hoeveel uur later heb je toen gedekt. En bij meer dan 1 dekking, hoeveel tijd ertussen zat.
Bij Isis was het:
progesteron dag 9. 2,1
progesteron dag 11. 4,0
diezelfde avond om 19.00 dekken en de volgende namiddag nog een keer. Resultaat 10 pups.![]()
Ik kan me wel voorstellen dat hoe hoger de progesteronwaarde wordt, hoe 'geiler' de teef wordt. En dat net als bij mensen er een verschil in libido kan zijn. En dat de ene teef zich pas later laat dekken dan de andere
omdat ze simpelweg nog niet 'geil' genoeg is. En dat dat niet betekent dat ze op dat moment nog niet dekrijp is.
De ene reu is toch ook de andere niet. Isis haar vriendje vind haar al een 'lekker wijf', 3 weken voor ze loops wordt. Joep die speelde gewoon met loopse teven voor hij gecastreerd werd, daar viel werkelijk geen kwartje. Ik denk dat Joep gewoon een vrij laag libido heeft (nu helemaal zonder ballen). En dat je een reu met een relatief laag libido moet hebben als je hem wil gebruiken om het juiste dektijdstip te bepalen.
Jouw conclusie dat het tijdstip niet goed was, vind ik enkel waardevol als je haar dan b.v. maar met KI had ‘gedekt’ en er dan uiteindelijk geen pups waren geboren. Dan zou het inderdaad het verkeerde tijdstip geweest kunnen zijn. Ik denk eerder dat als je haar toen toch had laten dekken en een of twee dagen later nogmaals, dat je nog meer pups gehad zou hebben.
Wij wilden beiden het niet onder 'dwang' doen, dan maar geen pups
Hij heeft nog nooit progesteron laten prikken bij z'n teven en altijd de natuur z'n gang laten gaan, ik wilde dit dus omdat ik een behoorlijk eind moest rijden, 3 x voor niks geweest dus toen de teef daar gelaten en woppa naar 3 dagen dus wel volgens de wet van de natuur.
Ze is overigens 2 x gedekt, die 3 dagen na de laatste progesterontest en nog anderhalve dag later, zonder enig probleem. Jouw teef had zich dus nooit laten dekken zelfstandig.. de mijne wel...

-
Essy
Ik denk overigens wel dat de 2e dekking bij jouw teef weinig heeft bijgedragen aan het aantal pups. Sperma leeft meer dan 48 uur. Stel dat jouw teef b.v. bij waarde 7 al een ovulatie heeft gehad en er gedurende een paar dagen eitjes vrijkomen. Ze is voor het eerst vrijwillig gedekt, 4 dagen nadat je zeker wist d.m.v progesteronbepaling dat er een eisprong was geweest. Dan zijn er na die eerste dekking niet meer veel of lang eitjes vrijgekomen. Dan had je ook met enkel die eerste dekking toegekund omdat alles wat er daarna nog aan eitjes vrij kwam wel door datzelfde sperma bevrucht kon worden.
-
Essy
dit is natuurlijk de zaken omdraaien : het kan heel goed zo geweest zijn dat jouw teef nog niet helemaal op het goede moment zat, maar gezien spermacellen van reutjes verschillende dagen bevruchtingskrachtigInge O schreef:Essy schreef:Ik denk dat het een misvatting is dat wanneer je teef zich niet laat dekken, dat het tijdstip verkeerd zou zijn. Mijn teef vond de dekking helemaal niet geweldig maar het was dus wel het juiste tijdstip. Als ik haar gewoon met de reu had laten rondlopen had ze zich volgens mij ook niet laten dekken.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
het juiste tijdstip, is voor mij meer dan alleen getallen, juist de bereidheid van een teef vins ik heel belangrijk, ik laat mijn teven niet verkrachten, omdat waarde huppelepup iets aangeeftEssy schreef:Ik denk dat het een misvatting is dat wanneer je teef zich niet laat dekken, dat het tijdstip verkeerd zou zijn. Mijn teef vond de dekking helemaal niet geweldig maar het was dus wel het juiste tijdstip. Als ik haar gewoon met de reu had laten rondlopen had ze zich volgens mij ook niet laten dekken.malinois schreef:toen de DA zei dat het perfect was, was de waarde 12Essy schreef:Ik vraag me eigenlijk wel af wat de waarde was bij de mensen waar het bij mislukt is. Wat was de waarde die je doorkreeg en hoeveel uur later heb je toen gedekt. En bij meer dan 1 dekking, hoeveel tijd ertussen zat.
Bij Isis was het:
progesteron dag 9. 2,1
progesteron dag 11. 4,0
ik prik niet, en heb nog nooit een lege teef gehad ( iig niet door de reden, te laat of te vroeg) ik of iig iemand is er bij tijdens de dekking, de honden worden niet alleen gelaten, maar vastgepind en tegen hun zin?
-
Essy
-
Essy
Overigens als ik er zo eens over nadenk, lijkt het wel een ingebouwd systeem om de teef tegen overbevruchting (te veel bevruchte eicellen met te veel leeftijdsverschil in de embryo's) te beschermen. Ze laat zich uit zichzelf pas dekken als er niet nog dagenlang eitjes blijven vrijkomen, zodat ze, als ze daarna nog een of meerdere keren gedekt zou worden, een te groot aantal pups zou kunnen krijgen of pups die teveel verschillen in leeftijd.
In die context bezien zou het heel fout zijn om haar toch te laten dekken als ze niet uit zichzelf blijft staan, en dan met b.v. twee of 3 dagen erna nog een keer. Dan zouden er nl. veel te veel eitjes bevrucht kunnen worden en zouden de pups zelfs 5 dagen in leeftijd kunnen verschillen.
In die context bezien zou het heel fout zijn om haar toch te laten dekken als ze niet uit zichzelf blijft staan, en dan met b.v. twee of 3 dagen erna nog een keer. Dan zouden er nl. veel te veel eitjes bevrucht kunnen worden en zouden de pups zelfs 5 dagen in leeftijd kunnen verschillen.
-
Essy
Ik weet dat het niet zo is als bij vissenInge O schreef:zoals jij het hier de hele tijd beschrijft lijkt het wel alsof een teef dagen na elkaar maar eitjes en eitjes en nog eens eitjes laat vrijkomen.....het zijn honden hoor, geen vissenEssy schreef:Overigens als ik er zo eens over nadenk, lijkt het wel een ingebouwd systeem om de teef tegen overbevruchting (te veel bevruchte eicellen met te veel leeftijdsverschil in de embryo's) te beschermen. Ze laat zich uit zichzelf pas dekken als er niet nog dagenlang eitjes blijven vrijkomen, zodat ze, als ze daarna nog een of meerdere keren gedekt zou worden, een te groot aantal pups zou kunnen krijgen of pups die teveel verschillen in leeftijd.
In die context bezien zou het heel fout zijn om haar toch te laten dekken als ze niet uit zichzelf blijft staan, en dan met b.v. twee of 3 dagen erna nog een keer. Dan zouden er nl. veel te veel eitjes bevrucht kunnen worden en zouden de pups zelfs 5 dagen in leeftijd kunnen verschillen..
Maar ook niet zo als bij mensen, die maar 1 eisprong hebben. Ik dacht dat het over een periode van 3 à 4 dagen was dat er eicellen vrijkomen. En dan moet er vanaf dat het eitje vrijkomt ook nog een bepaalde tijd tussen zitten voor er daadwerkelijk bevruchting kan plaatsvinden. De progesteron waarde van ongeveer 7 dacht ik, is de indicatie dat er daadwerkelijk een eisprong heeft plaatsgevonden. Dan moeten die eitjes nog verder 'uitrijpen' heeft de DA mij verteld, voor ze daadwerkelijk bevrucht kunnen worden. Stel dat een teef al gedekt zou worden bij waarde 7, dan zouden door dat sperma (leeft immers > 48 uur) de eerste eitjes gelijk bevrucht kunnen worden. Stel dat het laatste eitje 4 dagen na de eerste eisprong vrijkomt en 6 uur leeft. Dan zouden wanneer de reu na een dikke 2 dagen nog een keer dekt, alle eitjes bevrucht kunnen worden. Met als gevolg veel te veel bevruchte eitjes met veels te veel leeftijdverschil, met alle complicaties vandien. Laat je de teef haar natuurlijke gang gaan dan laat ze de reu pas veel later toe. Met als gevolg dat er minder eitjes bevrucht kunnen worden (alles wat ouder is dan een uur of 6, is immers al dood) en is er een ingebouwde bescherming dat de pups een te groot leeftijd verschil kunnen hebben.
Jouw methode is dus veel natuurlijker. Mijn methode kan ook, maar dan zou je er in principe niet meer dan 1 dag tussen de dekking moeten laten. Anders zouden de pups teveel in leeftijd kunnen verschillen met allerlei complicties als gevolg.
-
Essy
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
-
jidde
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer: