Eigenlijk is het meeste al gezegd, maar ik vind het leuk om ook mijn steentje bij te dragen

. Mij is de jachtpassie namelijk niet mee gevallen en ik ben er een groot voorstander van dat daar meer voorlichting over komt aan potentiële jachthondbezitters.. Begrijp me goed, mijn volgende hond wordt zeker weten weer een Bracco (staande jachthond) maar ik weet nu wat jachtpassie echt in houdt! Het heeft mij bloed, zweet en tranen gekost om mijn hond zover te krijgen als hij nu is. Toch heb ik veel aan voorbereiding gedaan (voor ik deze hond koos); shows, fokkers geraadpleegd en de rasvereniging benaderd. Mijn ervaring is dat er vaak wat bagatelliserend over het jachtgedrag werd gedaan. Ik denk dus dat het heel goed is dat je je realiseert waar je aan begint met een staande of nog erger

een lopende jachthond. Natuurlijk is er ook per individu veel verschil in jachtpassie; ik ken een paar Weimaraners, een Vizsla en Bracco's die weinig tot geen jachtpassie bezitten, maar daar kun je niet van uit gaan! Wanneer je voor zo'n ras kiest moet je er in ieder geval van uit gaan dat je een 'werkhond' in huis neemt (geldt trouwens ook voor de retrievers) die je te kort doet met alleen een paar wandelingetjes per dag.
Wat jachtpassie betreft zou ik uit jouw rijtje de Stabij en de Drent schrappen en me meer richten op de Toller en de Kooijker. Neem contact op met de rasverenigingen, ga bij fokkers langs én op shows, want daar ontmoet je ook 'gewone' eigenaars die meestal graag over hun ras vertellen!
Groetjes, Marijke