Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fietsen
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Border Collie - Aantal honden: 3
Fietsen
Een tijd geleden stonden er hier schema's om het fietsen met je hond op te bouwen, maar ik vind ze nergens terug. Weet iemand nog waar die schema's staan?
En weet iemand hoelang het duurt alvorens je hond klaar is voor de UV-proef?
En weet iemand hoelang het duurt alvorens je hond klaar is voor de UV-proef?
-
- Vaste gebruiker
Het trainen voor bijv. UV is voor iedere hond verschillend. Het onderstaande schema komt van de Labrador vereniging en wordt door mij KC ook gebruikt. Dit schema gaat er van uit dat de hond een redelijke basisconditie heeft.
1e week 3 x 6 km; na 3 km 15 minuten rust
2e week 3 x 7 km, na 4 km 15 minuten rust
3e week 3 x 7 km, na 4 km 15 minuten rust
4e week 3 x 8 km, na 5 km 15 minuten rust
5e week 3 x 10 km, na 6 km 15 minuten rust
6e week 3 x 10 km, na 6 km 15 minuten rust
7e week 2 x 13 km, na 7 km 20 minuten rust
8e week 2 x 13 km, na 7 km 20 minuten rust
9e week 1 x 15 km, na 7 km 20 minuten rust en na 12 km 20 minuten rust 1 x 10 km, na 6 km 20 km rust
10e week 1 x 15 km, na 7 km 20 minuten rust en na 12 km 20 minuten rust
De snelheid die je hierbij moet aanhouden ligt tussen 12 en 15 km/uur.
Ik prefereer en wat langere opbouw. Ik fiets langere afstanden maar met een lagere snelheid (zo rond 11 tot 11,5 km/uur - dat is voor mijn meute een prettige snelheid). Ik verleg ook altijd de pauzemomenten naar later. Later voer ik de snelheid op.
Bovendien zorg ik ervoor dat mijn honden ca. 3 tot 4 weken voor een UV-examen al 22 tot 25 km hebben gefietst. Het bovenstaande schema stopt na 15 km en gaat ervan uit dat de hond de laatste 5 km ook wel redt.
1e week 3 x 6 km; na 3 km 15 minuten rust
2e week 3 x 7 km, na 4 km 15 minuten rust
3e week 3 x 7 km, na 4 km 15 minuten rust
4e week 3 x 8 km, na 5 km 15 minuten rust
5e week 3 x 10 km, na 6 km 15 minuten rust
6e week 3 x 10 km, na 6 km 15 minuten rust
7e week 2 x 13 km, na 7 km 20 minuten rust
8e week 2 x 13 km, na 7 km 20 minuten rust
9e week 1 x 15 km, na 7 km 20 minuten rust en na 12 km 20 minuten rust 1 x 10 km, na 6 km 20 km rust
10e week 1 x 15 km, na 7 km 20 minuten rust en na 12 km 20 minuten rust
De snelheid die je hierbij moet aanhouden ligt tussen 12 en 15 km/uur.
Ik prefereer en wat langere opbouw. Ik fiets langere afstanden maar met een lagere snelheid (zo rond 11 tot 11,5 km/uur - dat is voor mijn meute een prettige snelheid). Ik verleg ook altijd de pauzemomenten naar later. Later voer ik de snelheid op.
Bovendien zorg ik ervoor dat mijn honden ca. 3 tot 4 weken voor een UV-examen al 22 tot 25 km hebben gefietst. Het bovenstaande schema stopt na 15 km en gaat ervan uit dat de hond de laatste 5 km ook wel redt.

-
- Actief
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Toevallig heb ik net vandaag het uv gedaan en we zijn geslaagd
Wij hebben niet echt een trainingsschema van internet gebruik, maar we hebben er zelf eentje samengesteld die een beetje aansloot op het karakter en de conditie van onze hond.
Wij hebben 3 keer per week gefietst. In het begin een kortere afstand en dat dan langzaam opbouwen. Ik weet niet meer met welke afstand we zijn begonnen, omdat we al vorig jaar zijn gestart en na een zomerstop weer zijn begonnen
Ik geloof met 3 km.
Omdat onze hond zich snel gaat vervelen als ze vaak hetzelfde moet doen hebben we 3 verschillende fietstrainingen gedaan: op maandag mountainbiken (honden los-> moeten dan wel onder appèl staan), op woensdag een kortere afstand, maar met hogere snelheid (13-14km/uur) en op vrijdag een lange afstand aan de fiets met een snelheid van ongeveer 12km/uur.
De afgelopen 3 weken hebben we ook op zondag nog een lange fietstocht gemaakt. Voordat we het uv gingen doen hebben we maximaal 15 km gefietst, maar dit dan wel zonder pauzes.

Wij hebben niet echt een trainingsschema van internet gebruik, maar we hebben er zelf eentje samengesteld die een beetje aansloot op het karakter en de conditie van onze hond.
Wij hebben 3 keer per week gefietst. In het begin een kortere afstand en dat dan langzaam opbouwen. Ik weet niet meer met welke afstand we zijn begonnen, omdat we al vorig jaar zijn gestart en na een zomerstop weer zijn begonnen

Omdat onze hond zich snel gaat vervelen als ze vaak hetzelfde moet doen hebben we 3 verschillende fietstrainingen gedaan: op maandag mountainbiken (honden los-> moeten dan wel onder appèl staan), op woensdag een kortere afstand, maar met hogere snelheid (13-14km/uur) en op vrijdag een lange afstand aan de fiets met een snelheid van ongeveer 12km/uur.
De afgelopen 3 weken hebben we ook op zondag nog een lange fietstocht gemaakt. Voordat we het uv gingen doen hebben we maximaal 15 km gefietst, maar dit dan wel zonder pauzes.
-
- Vaste gebruiker
Als je met twee honden tegelijk wilt fietsen, dan zou het wel handig zijn om Flury ook te laten wennen aan korte afstanden, zoals de 3 km die je nu met Wodan fietst. En vervolgens met de twee honden samen beginnen aan het opbouwen van de conditie. Eers twee weken een paar keer samen 4 km laten lopen, dan twee weken 5 km en vervolgens instappen in het bovenstaande schema of een alternatief schema. Ik ben van mening hoe langzamer en grondiger je voorbreiding is, hoe minder kans je hebt op blessures.Drossie schreef:En heb je ook schema's voor honden met minder conditie?
Want dit lijkt met heeeel veel om direct te starten.
Met Wodan fiets ik nu ongeveer 3 km zonder problemen (nog nooit verder geprobeerd, hij is nog maar 14 maanden)
Flury is nog maar net bij ons, maar is niet gewoon om te fietsen...
Wel altijd de voetzolen controleren op slijtage of kneuzingen. We gaan nu de winter in, dan heb je kans dat er met pekel gestrooid wordt. Pekel is niet goed voor de poten. Ik spoel daarom altijd de poten af.

-
- Actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:

Qua Patet Orbis (Zo wijd de wereld strekt!)
Laika's weblog klik hier!
Laika's hondenforum klik hier
Laika's foto album klik hier
-
- Vaste gebruiker
Met alle honden samen fietsen, da's nou juist gezellig. Ik fiets met alle drie tegenlijk, zo kunnen we met de hele groep leuke tochten maken. Kwestie van oefenen.Drossie schreef:Ik denk niet dat ik SAMEN ga fietsen met de 2 hoor. Dat vind ik nogal gevaarlijk.
Maar ik ga het wel opbouwen zoals je zegt: traagjes!

Fietsen met meerdere is niet zo gevaarlijk hoor. Maar ze moeten wel goed onder appél staan en zeker niet opeens voor je fiets lopen of naar de andere kant springen. Ik heb een poos met twee boxers en een JR gefietst. Dit ging heel goed. Ben nu bezig om paco "in te fietsen" gaat dat helemaal goed dan samen met boris (hoewel ik vrees dat dit nooit gaat lukken. Paco is heel bang en onzeker dus moet even kijken).
Mocht je het niet durven, maar denk je dat je honden het wel aankunnen dan proberen of het naast de skeelers goed gaat samen. Gaat dat goed dan kan je verder proberen.
Beide honden meenemen is voor hun ook plezieriger. Zo hebben ze afleiding aan elkaar en zullen ze samen snel in een lekker tempo lopen. Je moet ze dan wel leren niet steeds te stoppen om behoefte e.d. te doen. Doe dat af en toe en de rest gewoon lopen. Denk je dat ze moeten? Gewoon stoppen en commando geven (dit niet vergeten als je het eenmaal aangeleerd heb :N: )
Mocht je het niet durven, maar denk je dat je honden het wel aankunnen dan proberen of het naast de skeelers goed gaat samen. Gaat dat goed dan kan je verder proberen.
Beide honden meenemen is voor hun ook plezieriger. Zo hebben ze afleiding aan elkaar en zullen ze samen snel in een lekker tempo lopen. Je moet ze dan wel leren niet steeds te stoppen om behoefte e.d. te doen. Doe dat af en toe en de rest gewoon lopen. Denk je dat ze moeten? Gewoon stoppen en commando geven (dit niet vergeten als je het eenmaal aangeleerd heb :N: )
-
- Actief
Ondertussen zit ik met Wodan aan 5 km en met Flury aan 3 km, maar ik heb nog wat vragen.
Bij bepaalde schema's moet je na een aantal km's een kwartiertje rusten... Wat doe je dan? Zet je je gewoon neer in het midden van de velden? Ik zie dat nog niet zo snel gebeuren met Wodan. Na 5 minuten zal die niet meer te houden zijn.
Hoe leer je om mooi naast je te blijven lopen bij het fietsen? Bij Flury lukt dat eigenlijk zeer goed (ze kan dat nog van vroeger denk ik), maar bij Wodan is dat een ramp. Hij loopt dan over de velden etc. en blijft dus absoluut niet bij mij. Is er nog hoop dat hij ooit los zal kunnen fietsen?
Bij bepaalde schema's moet je na een aantal km's een kwartiertje rusten... Wat doe je dan? Zet je je gewoon neer in het midden van de velden? Ik zie dat nog niet zo snel gebeuren met Wodan. Na 5 minuten zal die niet meer te houden zijn.
Hoe leer je om mooi naast je te blijven lopen bij het fietsen? Bij Flury lukt dat eigenlijk zeer goed (ze kan dat nog van vroeger denk ik), maar bij Wodan is dat een ramp. Hij loopt dan over de velden etc. en blijft dus absoluut niet bij mij. Is er nog hoop dat hij ooit los zal kunnen fietsen?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Lijkt me eeen mooi gezicht Piakick4toi schreef:Met alle honden samen fietsen, da's nou juist gezellig. Ik fiets met alle drie tegenlijk, zo kunnen we met de hele groep leuke tochten maken. Kwestie van oefenen.Drossie schreef:Ik denk niet dat ik SAMEN ga fietsen met de 2 hoor. Dat vind ik nogal gevaarlijk.

Lopen ze dan naast elkaar of achter elkaar?
-
- Actief
niemand?Drossie schreef:Ondertussen zit ik met Wodan aan 5 km en met Flury aan 3 km, maar ik heb nog wat vragen.
- ranetje
- Zeer actief
Ik neem aan dat je bedoelt los naast de fiets lopen?Drossie schreef:niemand?Drossie schreef:Ondertussen zit ik met Wodan aan 5 km en met Flury aan 3 km, maar ik heb nog wat vragen.

Misschien zal dat t.z.t. lukken, maar alleen als je voorlopig aangelijnd met hem fietst.
En die rustperiode die je moet houden zou ik hem bij me houden. Het is de bedoeling dat hij dan ook even rust neemt en niet de omgeving af gaat struinen

-
- Actief
Kheb het dan toch maar geprobeerd!kick4toi schreef:Met alle honden samen fietsen, da's nou juist gezellig. Ik fiets met alle drie tegenlijk, zo kunnen we met de hele groep leuke tochten maken. Kwestie van oefenen.Drossie schreef:Ik denk niet dat ik SAMEN ga fietsen met de 2 hoor. Dat vind ik nogal gevaarlijk.
Kben nu al een 3-tal keer gaan fietsen met beide honden. De eerste keer moesten ze hun plaats nog zoeken, wie links of recht, voor of achter?
Sindsdien hebben ze hun plaatsen gevonden: Wodan loopt voor (aan de springer) en Flury loopt achter.
Sinds gisteren heb ik ook een kilometerteller op mijn fiets. Gisteren dan ook direct 3 km gaan fietsen. Enige probleem is nu nog dat Flury met haar kortere pootjes niet zo snel kan lopen zonder in galop te gaan. Op het rondje van 3km kon Flury tot 13,5 km/h lopen zonder in galop te gaan. Wodan kan heel wat sneller denk ik (dat ga ik straks eens testen).
- ranetje
- Zeer actief
-
- Actief
Ik zit er niet volledig met mijn neus op, maar ik kijk wel of ze last hebben hoor. En wanneer ze van buiten naar binnen komen kuisen we sowieso toch hun pootjes (en dus ook alle kussentjes) af. Moesten ze pijn hebben, merken we het dan wel he.ranetje schreef:Controleer je de voetzooltjes goed na het fietsen?
De afstanden niet te snel laten oplopen hoor!
Ik laat de afstanden niet te snel oplopen hoor! Flury haar max afstand is 3 km, dat kunnen we nu beginnen uitbereiden. En met Wodan zit ik aan 5 km.
ZOnet nog 5 km gereden met Wodan, een gem. snelheid an 14,8 km/h.
- Hetty2501
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel
Leuk om te lezen dat mensen hier zo enthousiast mee bezig zijn! Vanaf morgen wil ik ook weer fanatiek gaan fietsen.
Dit schema hier boven is wel handig. Ik heb 1x een pauze gehouden op de dijk ben zelf daar lekker op een bankje gaan zitten.
Moet het trouwens absolute rust zijn of mag heel langzaam wandelen ook?
Voor jezelf (spieren) is het erg slecht om bijvoorbeeld tijdens het hardlopen stil te staan. Je kan dan beter rustig wandelen.
Dit schema hier boven is wel handig. Ik heb 1x een pauze gehouden op de dijk ben zelf daar lekker op een bankje gaan zitten.
Moet het trouwens absolute rust zijn of mag heel langzaam wandelen ook?
Voor jezelf (spieren) is het erg slecht om bijvoorbeeld tijdens het hardlopen stil te staan. Je kan dan beter rustig wandelen.
- Hetty2501
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel
Officeel mag je als geleider 3 honden lopend meenemen en aan de fiets maar een.Nanna schreef:Volgens mij ben je als geleider met meer dan 2 honden naast de fiets strafbaar.
Niet dat je je er wat van moet aantrekken, tis meer bedoeld als klein aandachtspuntje
Maar goed als je ze goed onder controle hebt en zelf weet wat je doet is het toch goed (vind ik).
-
- Actief