Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leeftijd teef eerste nest.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Leeftijd teef eerste nest.

Ongelezen bericht door sirene »

Omdat deze discussie heel vaak terugkomt even een soort Poll. (maar dan zonder poll) Ik ben erg benieuwd of het nou echt makkelijker gaat als teven jong (onder de 2,5 jr) zijn. Want kan daar nergens bewijs of onderzoek naar vinden.

Wat voor ras/kruising heb je gefokt ?
Hoe oud was jouw teef met haar eerste nest ?
Waren er complicaties met de bevalling ?
Keizersnede ?
Hoeveel levende/dode pups ?

Graag zo uitgebreid mogelijk antwoorden en iig deze vragen :wink:

Ik hoop op heel veel antwoorden!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Leeftijd teef eerste nest.

Ongelezen bericht door Amaranthas »

sirene schreef:Omdat deze discussie heel vaak terugkomt even een soort Poll. (maar dan zonder poll) Ik ben erg benieuwd of het nou echt makkelijker gaat als teven jong (onder de 2,5 jr) zijn. Want kan daar nergens bewijs of onderzoek naar vinden.

Wat voor ras/kruising heb je gefokt ? Shih Tzu. Ben in totaal bij 5 nesten geweest waarvan 2 teven van onszelf.

Hoe oud was jouw teef met haar eerste nest ? 3 teven die bij een bevriende fokker zaten werden rond de 3e loopsheid gedekt... zo rond de 20 maanden. 1 bij mn moeder ook zo rond de 20 maanden en 1 teefje van mijzelf werd gedekt met 3 jaar.

Waren er complicaties met de bevalling ? het teefje van mij had wat moeite met de eerste 2 pups, die heeft python gehad.

Keizersnede ? Nee

Hoeveel levende/dode pups ? van de 5 nesten van 5 pups, 5 pups, 4 pups en 5 pups zat in totaal 1 dode pup, en die had een open gehemelte en hazenlip. Dat was het teefje van mn moeder.

Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Wat voor ras/kruising heb je gefokt ? Rottweilers
Hoe oud was jouw teef met haar eerste nest ? 1e teef Nica was net 4 jaar en 5 dagen oud :wink: 2e teef Tura was ruim 4 jaar ( 4 jaar en 7 mnd precies )
Waren er complicaties met de bevalling ? Bij Nica niet.... Tura kwam de 1e moeilijk eruit en ook opgang...
Keizersnede ? Nee...
Nica had 8 levende pups, Bij Tura 4 dood en 4 levend geboren.....
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Kooikerhondje (2 teefjes, beide 2 keer een nestje)

3,5 jaar en ruim 3,5 jaar

Bij de eerste 3 nestjes niet, het 4e wel.

Keizersnede ?

Bij dit 4e nestje.

Bij dit nestje met de keizersnede is één pup na een dag overleden (van de 4 pups). Verder is er een pup overleden bij het eerste gefokte nestje. Die hebben we na een week in laten slapen wegens slikproblemen.
Dus nestje 1: 6 pups, 5 levend. (1 reu en 5 teven (1 teefje in laten slapen)
Nestje 2: 5 pups (4 reuen 1 teefje)
Nestje 3: 6 pups (3 reuen 3 teven)
Nestje 4: 4 pups (2 reuen +1 overleden en 1 teefje)

Bij het laatste nestje is de teef maar één keer op bezoek bij de reu geweest. Ik vermoed dat het daarom 4 pups zijn geworden en niet 1 of 2 meer.
Laatst gewijzigd door Renske op 06 jan 2007 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

- mechelse herder

- 4

- nee geen enkele

Keizersnede ?

- nee

- 6 pups allen kerngezond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

Golden retriever teef op 1 maand na 4 jaar bij geboorte eerste nest.
8 pups,allemaal gezon. tussen de eerste en laatste pup zat 2½ uur. Ze had wel homeopatische middelen gekregen die de bevalling moesten vergemakkelijke.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Nu nog wachten op de held die hier durft toe te geven dat ie een kruisings-nestje gefokt heeft :N: :cheer:

Sorry grapje.

Geen honden gefokt hier, dus deze post is geheel off topic :wink:

C.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

sirene schreef:Omdat deze discussie heel vaak terugkomt even een soort Poll. (maar dan zonder poll) Ik ben erg benieuwd of het nou echt makkelijker gaat als teven jong (onder de 2,5 jr) zijn. Want kan daar nergens bewijs of onderzoek naar vinden.

Wat voor ras/kruising heb je gefokt ? Duitse Dog
Hoe oud was jouw teef met haar eerste nest ? 25 maanden bij de dekking
Waren er complicaties met de bevalling ? bevalling kwam niet goed op gang
Keizersnede ? Ja
Hoeveel levende/dode pups ? 10 pups, alle 10 levend en blijven leven

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor de antwoorden voor zover. D'r kan meer bij!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:1.Wat voor ras/kruising heb je gefokt ?
2.Hoe oud was jouw teef met haar eerste nest ?
3.Waren er complicaties met de bevalling ?
4.Keizersnede ?
5.Hoeveel levende/dode pups ?

1 : hovawart
2 :
a) 5
b) 4,5
c) 3
3 :
a) probleemloos - zes gezonde pups
b) probleemloos - negen gezonde pups
c) nogal zwakke weeën - acht gezonde pups en één bijna niet levensvatbare (aangeboren afwijking, op dag 2 gestorven)
4. nee, geen van de drie
5. zie hoger
Jouw antwoord maakt me weer wat minder ongerust voor mijn (hopelijk) aankomende nestje. Waarom ben je steeds jonger gaan laten dekken of is dat niet bewust ? (niet dat ik 3 jong vind hoor :wink: )
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Essy

Ik kan je wel vertellen waarom ik op die leeftijd ben gaan dekken. Een dog wordt vaak helaas maar een jaar of 7. Dan is een dog vanaf een jaar op 4 eigenlijk al weer op zijn retour. Als de dekking op deze leeftijd mislukt zou zijn had ik langer dan een jaar moeten wachten voor ik een volgende dekking kon inplannen. Dan zou ik 3,5 bijna 4 te oud hebben gevonden voor een eerste nest voor een doggenteef. Dat zou voor mij hetzelfde zijn als je bij een hond die gemiddeld 12 wordt met 6 of 7 een eerste nest zou doen.
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Ik ben bij beide teven ook pas na het 4 jaar begonnen, nu zou ik er toch voor kiezen rond het 3e jaar te beginnen.....gewoon omdat ze toch wat jonger zijn en het risico wat altijd bij een dracht of worp is te beperken....
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik heb mijn teef ook pas met ruim 4 jaar laten dekken omdat ik eerst alle diploma's wilde halen met haar. Ik ken helaas teveel verhalen en ook de honden die een nestje gehad hebben en daarna geen deuk meer in een pakje boter beten. Gelukkig gold dit niet voor mijn wijffie want ze is juist fanatieker als ooit :N:
Verder heb ik haar niet voor het fokken gekocht maar in principe als sporthond. Pas na lang aandringen van de fokker en na eindelijk een leuke reu gevonden te hebben heb ik dus besloten dit in samenwerking met de fokker te doen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jilton
Actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door jilton »

Hoi,
Met veel interesse heb ik de antwoorden gelezen. Ik ga nl mijn teefje in feburari voor de eerste keer laten dekken. Zij is dan 4 jaar en 4 maanden. (dus bij de geboorte 4 1/2 jaar). Waarom zo laat? Niet gedacht dat ik ooit met haar zou fokken, omdat de omstandigheden er niet waren. Nu ben ik gestopt met werken en kan ik het dus doen, (alle gezondheidsonderzoeken waren prima en het is ook nog eens een mooie hond).

Mijn jongste teefje is in oktober bevallen. Zij was op de dag van de dekking 2 1/2 jaar. 7 pups, keizersnee. Waarom keizersnee? De eerste pup lag dwars voor het gaatje!

Groeten!
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Old English Sheepdogs (Bobtails)

Ik praat overmeerdere teefjes en meerdere nestjes, dus, tussen de 3 en 3,5 jaar oud. Het zou voor mij ook al met 2,5 mogen maar het is er tot nu toe nog nooit van gekomen.

Nee
Keizersnede ?

Nee

1 t/m 9. geen dode pups

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Ik kan je wel vertellen waarom ik op die leeftijd ben gaan dekken. Een dog wordt vaak helaas maar een jaar of 7. Dan is een dog vanaf een jaar op 4 eigenlijk al weer op zijn retour. Als de dekking op deze leeftijd mislukt zou zijn had ik langer dan een jaar moeten wachten voor ik een volgende dekking kon inplannen. Dan zou ik 3,5 bijna 4 te oud hebben gevonden voor een eerste nest voor een doggenteef. Dat zou voor mij hetzelfde zijn als je bij een hond die gemiddeld 12 wordt met 6 of 7 een eerste nest zou doen.
Bij een dog kan ik me heel goed voorstellen dat je niet meer met 4 jr een eerste nest gaat doen hoor. :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: nee, het was niet bewust, of toch niet in die zin dat ik eerst persé ouder wilde laten dekken, en dan toch 'overgegaan' ben op jonger.
hier hangt het eerder samen met het feit dat ik alleen maar een nestje plan als ik zelf ook een pup aan wil houden, dus dan schuift het al sneller naar wat ouder door :wink: .
ik ben zelf eerder voor het (zeer) jong fokken, of, laat ik het anders stellen, fysiologisch gezien is er geen enkel bezwaar (van de teef uit dan) om ze heel jong te laten dekken.
Denk je dat het fysiologisch gezien erg veel uitmaakt of je een teef met 1,5 jr laat dekken of met 2,5 jr. Zou het met 1,5 jr veel makkelijker moeten gaan ? En waarom ? Is daar onderzoek naar gedaan ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: nee, ik denk niet dat daar een verschil tussen zit - maar ook niet andersom :wink: . er wordt vaak heel negatief gereageerd als mensen een teef jong laten dekken, terwijl daar fysiologisch gezien echt geen enkel bezwaar tegen is. dus van zodra alle gezondheidstesten achter de rug zijn is er niet nog een echte reden om te moeten wachten.
Als ik negatief reageer dan is dat omdat ik vind dat je als je wat langer wacht meer zekerheid over gezondheid en karakter. Van dat dier maar ook van zijn ouders en voorouders. Op de lange termijn kan dat heel veel uitmaken. Hier mijn vb wat ik in topic "loops" al schreef:

Nestje met teefjes van 1,5 jr: oma 3 jr, overgrootoma 4,5 jr, bet-ogo 6 jr
Nestjes met teefjes van 2,5 jr: oma 5 jr, overgrootoma 7,5 jr, bet-ogo 10 jr!
Dan weet je dus iets over de gezondheid in je lijn. Je weet hoe oud de honden worden en je weet wat er in je lijnen speelt. En je kunt nog stoppen met een lijn. In het eerste geval heb je al tig nakomelingen met 6 jr!
Natuurlijk als je al heel lang met een lijn (je eigen lijn bv) fokt weet je toch al meer. Maar waarom niet een jaartje langer wachten ?

Voor reuen geldt trouwens hetzelfde vind ik. Liever een oudere reu.

Dus zeker niet omdat ik denk dat het gezonder is voor de teef of beter voor de pups oid.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
oh, maar daar heb je helemaal gelijk in, ik doelde alleen op reacties die over (de bedreiging van) de gezondheid van de teef zelf gaan.

zeker als de generaties elkaar allemaal zo snel opvolgen zoals in jouw voorbeeld is het natuurlijk qua gezondheidsgegevens puur gekkenwerk. bij een teef jong inzetten denk ik aan één teefje, niet generaties in sneltreintempo achter elkaar :wink: .

en als het enigszins kan een oudere reu, ja.
Het is natuurlijk ook maar een voorbeeld, maar veel fokkers hebben toch een vaste leeftijd waarop ze een teef willen laten dekken. Op een ander forum werd er gesproken over de derde loopsheid. Dat is dus rond de 1,5jr. Als ze zelf een teef aanhouden en verder fokken gaat het vb aardig kloppen.

Nu met Kori en Icha had ik geen keus omdat ze al ouder zijn maar ik zou het rond het 3de jaar willen doen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Essy

sirene schreef:
Inge O schreef: nee, het was niet bewust, of toch niet in die zin dat ik eerst persé ouder wilde laten dekken, en dan toch 'overgegaan' ben op jonger.
hier hangt het eerder samen met het feit dat ik alleen maar een nestje plan als ik zelf ook een pup aan wil houden, dus dan schuift het al sneller naar wat ouder door :wink: .
ik ben zelf eerder voor het (zeer) jong fokken, of, laat ik het anders stellen, fysiologisch gezien is er geen enkel bezwaar (van de teef uit dan) om ze heel jong te laten dekken.
Denk je dat het fysiologisch gezien erg veel uitmaakt of je een teef met 1,5 jr laat dekken of met 2,5 jr. Zou het met 1,5 jr veel makkelijker moeten gaan ? En waarom ? Is daar onderzoek naar gedaan ?
Met 16 maanden heb ik van Isis al een keer niet officiële HD foto's laten maken om een indruk te krijgen of ik er later mee zou kunnen fokken. Je zag toen dat de botten nog niet echt een harde wand hadden(witte rand op de foto). Met twee jaar waren ze op de foto's een stuk sterker. Tijdens de dracht zouden de botten wat 'zachter' worden. 1,5 vind ik dus bij doggen nog niet verantwoord omdat het skelet van de teef dan nog niet goed 'uitgehard' is.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ff up hoor. Er moeten nog meer antwoorden bij!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Jack russell terrier

Sam: 19 mnd
Thica: 22 mnd

Sam: nee
Thica: mm, complicatie is een groot woord, 1e pup was groot en een stuit, dat duurde te lang.

Keizersnede ?
nee

Sam: 3 ( 1 een half uur na de geboorte overleden)
Thica: 4 levende pupjes, 1 dood geboren
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

x-HH voor KNPV
4 jaar
1 pup duurde langer (bleek dood of is tijdens bevalling overleden).
Keizersnede ?
nee
5, waarvan 1 doodgeboren.

Mijn man heeft meerdere nesten hiervoor gefokt, daar weet ik niet de preciese antwoorden: 2 teven, allebei nog net geen 2 (rond 22 mnd), 1 heeft 1 nest van 13 gehad (2 overleden), 1 heeft 3 nesten gehad, aantal puppen per nest weet ik zo niet (tussen de 5 en 7).
Volgende nestje komt hopelijk over 9 wkn, vandaag wordt mijn teef (19 mnd) gedekt.

Waarom relatief vroeg dekken? Ivm opleiding KNPV, meestal zijn ze rond 3-4 jr keuringsklaar en zit je tussen 2-3 jr in cruciale trainingsfase :wink:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Belgische Herdershond, Laekense

4 Jaar en 4 maanden

Nee

Keizersnede ?
Nee

6 Pups geboren, waarvan 1 niet levensvatbaar (is ingeslapen)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

mijn teef zal deze zomer voor het eerst pups krijgen. ze wordt 7 mei a.s. 3 jaar.

ik kan alleen voor mijn eigen ras spreken (staffordshire bull terrier) en daarbij mag je vanaf 24 maanden fokken.

ik persoonlijk vind dat voor veel teven van ons ras te vroeg.

ik fok alleen met honden die zowel lichamelijk als geestelijk volgroeid zijn en bij een staf is dit pas met het 2.5/3de jaar zo'n beetje afgerond. sommigen zelfs later.

te vroeg met een staff fokken kan dus betekenen dat je je ernstig vergist hebt in het uiteindelijke karakter.

ik weet natuurlijk niet hoe het met andere rassen zit, maar mijn teven worden in principe niet voor de eerste loopsheid na de tweede verjaardag gedekt.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Belgische Herdershond, mechelaar

Umi - 23 mnd bij de dekking
Delwyn - 22 mnd bij de dekking
nee

Keizersnede ?
Nee

Umi - 9 levende, 1 dode (veel kleinere) pup
Delwyn - 8 levende pups
BT Golden
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door BT Golden »

Ik ben wel van plan om met Bentie een nestje te nemen. Bij de golden club mag het vanaf 20 maanden. Ik moet nog eerst wat dingen doen, dus denk ik pas dat ik een nestje heb einde 2008. Misschien wat eerder, maar het kan ook wat later zijn. Ik vind wel dat je niet te jong met je hond moet gaan fokken. Laat ze eerst lekker genieten en lekker mee trainen en andere leuke dingen doen. Daarna kan je beslissen om een nestje te nemen. Ik bereid me nu wel voor met de testen enzo.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”