Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
pithon spuit/ calcium spuit
Moderator: moderatorteam
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
pithon spuit/ calcium spuit
zo weer een fokvraagje van mij ik ben benieuwd wat de fokkers hier geven na de bevalling, ik bedoel laten jullie een pithon spuit geven? en/ of een calcium spuit? ( tegen eclampsie ) of vinden jullie het onzin en waarom? graag jullie ervaring en mening
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- fransoos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): franse bulldog
- Aantal honden: 10
- Contacteer:
na de bevalling geef ik inderdaad altijd een pitonspuit, dit om eventuele nageboortes er sneller uit te drijven
Ook tijdens de keizersnee geeft de da als de pups er uit zijn een pitonspuit om de baarmoeder snel te laten slinken en om de melkproduktie te stimuleren
Als de teef gelijk geholpen is en het hele zaakje er uit is, geef ik thuis ook nogmaals een piton injektie, heb toch altijd het idee dat de melkgift dan beter op gang komt
Ook tijdens de keizersnee geeft de da als de pups er uit zijn een pitonspuit om de baarmoeder snel te laten slinken en om de melkproduktie te stimuleren
Als de teef gelijk geholpen is en het hele zaakje er uit is, geef ik thuis ook nogmaals een piton injektie, heb toch altijd het idee dat de melkgift dan beter op gang komt
groetjes Ida en de fransoosjes

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- Mol
- Zeer actief
- rambogina
- Vaste gebruiker
Tegen mij werd gezegd door de dierenarts dat het onzinnig zou zijn om tijdens de bevalling piton te spuiten, zeker als de geboren pup(s) goed drinken omdat tijdens het driken van de pups dezelfde stoffen vrijkomen die gegeven worden met de pitonspuit alleen in veel hogere dosering, volgens hem was het spuiten van piton daardoor totaal zinloos......
GROETJES SYLVIA EN HUMMER
- jip007
- Erelid
- Mol
- Zeer actief
goed DArambogina schreef:Tegen mij werd gezegd door de dierenarts dat het onzinnig zou zijn om tijdens de bevalling piton te spuiten, zeker als de geboren pup(s) goed drinken omdat tijdens het driken van de pups dezelfde stoffen vrijkomen die gegeven worden met de pitonspuit alleen in veel hogere dosering, volgens hem was het spuiten van piton daardoor totaal zinloos......
mol
- rambogina
- Vaste gebruiker
Op dat moment wisten we niet dat er nog een pup in zou zitten,
dat was het eerste nest van Gina en zij heeft toen zelfs 2x een pitonspuit gehad en daarmee is dus niet de bewuste pup eruit gekomen.
Die kwam twee dagen later.
En nu bij het tweede nest heeft hij inderdaad gezegd dat piton spuiten dus weinig zin heeft, maar dat je dus wel de teef goed in de gaten moet houden wat op zich vrij logisch is. En zolang die zich niet "vreemd" gedraagd gewoon de natuur zijn gang laten gaan.
dat was het eerste nest van Gina en zij heeft toen zelfs 2x een pitonspuit gehad en daarmee is dus niet de bewuste pup eruit gekomen.
Die kwam twee dagen later.
En nu bij het tweede nest heeft hij inderdaad gezegd dat piton spuiten dus weinig zin heeft, maar dat je dus wel de teef goed in de gaten moet houden wat op zich vrij logisch is. En zolang die zich niet "vreemd" gedraagd gewoon de natuur zijn gang laten gaan.
- jip007
- Erelid
maar je hebt wel mazzel gehad, na 2 dagen kunnen teven al aardig ziek zijn , of zelfs dood gaan. Als je niet zeker bent of er nog iets in zit, had de DA eigenlijk een foto moeten maken. Je weet namelijk niet hoelang die pup al dood is, en het kan snel gaan rommelen daar binnen. En meestal zijn teven dan al te ziek er te zwak om nog een keizersnede te doen.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- rambogina
- Vaste gebruiker
Maarja de vraag is dus dan, hoe krijg je die zekerheid????
Het leek er bij haar toen niet op dat er nog iets in zat, de pup heeft achteraf gezien waarschijnlijk heel hoog gezeten......en ze heeft nergens aan laten merken dat er iets mis zou zijn. Na twee dagen dus , ik had haar uitgelaten en ze staat hier te drinken en de pup viel er zo uit, ze keek achterom en ging gewoon door met drinken.......
Het leek er bij haar toen niet op dat er nog iets in zat, de pup heeft achteraf gezien waarschijnlijk heel hoog gezeten......en ze heeft nergens aan laten merken dat er iets mis zou zijn. Na twee dagen dus , ik had haar uitgelaten en ze staat hier te drinken en de pup viel er zo uit, ze keek achterom en ging gewoon door met drinken.......
- jip007
- Erelid
normaal blijven teven toch onrustig, gaan liggen draaien en zo , of willen niet eten .Ik merkte het bij onze teef door dat ze me maar aan bleef staren, net of ze wilde zeggen help me. Terwijl de DA zei dat ze leeg was, hebben we toen toch een foto laten maken. En daar zat toen idd ook nog een pup in, heel verweg achter de ribben, je kon hem zo zien liggen op de foto.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Arona
- Actief
- Contacteer:
wij hebben ook oxytocine in huis liggen. Normaal gezien geven we het alleen als het echt te lang gaat duren tussen de geboorte van de pups. En ook als we denken dat de laatste eruit is om de zekerheid krijgt ze dan nog een spuit. Niet dat dat altijd helpt hoor. Bij de laatste nest (pups nu 8 wk oud) had Athena eerst 7 pups en kreeg ze na de 7de een spuit Oxytocine... 13 uren na de laatste pup kwam er nog een pup uit maar ik geloof niet dat de spuit er veel mee te maken had. Deze laatste pup was trouwens supergezond en werd de dikste van de nest - maar ja, die had er ook een halve dag langer ingezeten
.
We laten meestal de pups nog niet drinken terwijl de bevalling bezig is. Zowiezo haten ze het om in de werpkist zelf te bevallen en leggen we daar rustig de geboren pups in om op te drogen terwijl de teef meestal op de vloer werpt
daar voelt zij zich meer op haar gemak.
We laten meestal de pups nog niet drinken terwijl de bevalling bezig is. Zowiezo haten ze het om in de werpkist zelf te bevallen en leggen we daar rustig de geboren pups in om op te drogen terwijl de teef meestal op de vloer werpt
Dogo Canario fokker - België
Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;

Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
-
Rob*
- Zeer actief
- Amaranthas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shih Tzu
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vraag dat trouwens omdat ik twijfel om het te gaan doen. In "Geboorte bij de hond" staat ook dat er helemaal geen onderzoek naar gedaan is en dat als er gewoon pups al bij de moeder drinken er genoeg oxytocine vrijkomt maar dan in een natuurlijke dosering.
Zijn er meer mensen die bv alleen utero-vetsum ofzo geven ?
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ik gebruik het puur na de bevalling, als ze leeg is, of bij eventuele twijfel over nog 1 pup .sirene schreef:Ik vraag dat trouwens omdat ik twijfel om het te gaan doen. In "Geboorte bij de hond" staat ook dat er helemaal geen onderzoek naar gedaan is en dat als er gewoon pups al bij de moeder drinken er genoeg oxytocine vrijkomt maar dan in een natuurlijke dosering.
is de baarmoeder praktisch leeg? zul je ook niks merken van de piton spuit.
ja, op zich behoort een hond voldoende oxytocine aan te maken, maar, zeker een laatste pup, kan door vermoeidheid, minder effect van de weeen of als de pup niet meer leeft, erg lastig zijn. daarbij.. soms ( en daar heb ik met mijn "kleine" nestjes geen "last"van) blijft er een nageboorte achter ( of meer) dan kan het zijn dat een teef daar ,op haar eigen kracht, geen pers wee meer op heeft.
tijdens de bevalling gebruik ik het nooit.
utero vetsem, gebruik ik ook, tot 1 a 1,5 week na de bevalling.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
mijn teef heeft alleen utero-vetsem gehad.sirene schreef:Ik vraag dat trouwens omdat ik twijfel om het te gaan doen. In "Geboorte bij de hond" staat ook dat er helemaal geen onderzoek naar gedaan is en dat als er gewoon pups al bij de moeder drinken er genoeg oxytocine vrijkomt maar dan in een natuurlijke dosering.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb even mijn da gebeld en Sleeuwijk om te vragen wat hun doen en aanraden. Beiden zijn absoluut geen voorstander van standaard Pithon spuiten na de bevalling. Mocht de teef toch nog een keizersnee moeten ondergaan is dat echt in het nadeel van de teef.
Hebben jullie trouwens wel een da die na de bevalling aan huis komt controleren of de teef leeg is ? Hier doen ze dat nl niet.
Ik zal wel zorgen dat ik een ervaren iemand bij me heb maar anders zou ik me toch tamelijk onzeker voelen hierover denk ik
Hebben jullie trouwens wel een da die na de bevalling aan huis komt controleren of de teef leeg is ? Hier doen ze dat nl niet.
Ik zal wel zorgen dat ik een ervaren iemand bij me heb maar anders zou ik me toch tamelijk onzeker voelen hierover denk ik
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
wat voor een reden geeft de Da op als nadeel ivm met alsnog een keizersnede?sirene schreef:Ik heb even mijn da gebeld en Sleeuwijk om te vragen wat hun doen en aanraden. Beiden zijn absoluut geen voorstander van standaard Pithon spuiten na de bevalling. Mocht de teef toch nog een keizersnee moeten ondergaan is dat echt in het nadeel van de teef.
ja als ik dat wil, als ik twijfel, komt de Da hier.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Het laten drinken van de pups terwijl de bevalling nog bezig is, is toch juist goed om de bevalling in gang te houden en de weeen op te wekken?Arona schreef:We laten meestal de pups nog niet drinken terwijl de bevalling bezig is.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
deze post is van 3 jaar geleden. geloof ook niet dat deze poster nog op het forum komtScooby schreef:Het laten drinken van de pups terwijl de bevalling nog bezig is, is toch juist goed om de bevalling in gang te houden en de weeen op te wekken?Arona schreef:We laten meestal de pups nog niet drinken terwijl de bevalling bezig is.
maar idd dat klopt hoor
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ik heb wel Piton in huis liggen, maar spuit alleen in overleg met mijn Da. Na de bevalling spuit ik alleen als ik niet alle placenta's heb gezien. Anders krijgen ze Utero (puur of vetsem) en maak ik zo'n flesje op.
Tijdens de bevalling geef ik als het te lang duurt utero, en als dat niet snel genoeg werkt dan alsnog een pitonspuit.
Bij onze laatste bevalling viel na de 1ste pup de bevalling stil, geen weeën of niks en toen hebben we na 1 3/4 uur piton gespoten en toen werden de andere 8 pups binnen 4 uur geboren.
Tijdens de bevalling geef ik als het te lang duurt utero, en als dat niet snel genoeg werkt dan alsnog een pitonspuit.
Bij onze laatste bevalling viel na de 1ste pup de bevalling stil, geen weeën of niks en toen hebben we na 1 3/4 uur piton gespoten en toen werden de andere 8 pups binnen 4 uur geboren.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
daarbij... gaan er in het wild ook wolven dood aan achtergebleven pups en nageboortes, althans aan de infecties daarvan.Martijn schreef:Wolven krijgen ook geen 15 pups. Sommige honden wel en dan kan ik me als leek voorstellen dat het goed kan zijn om een handje te helpen.Nanna schreef: Wolven krijgen toch ook geen pitonspuit?
oxytocine is een hormoon, wat elk zoogdier gewoon heeft, je geeft er alleen iets meer van op een bepaald moment als dat nodig is, of als dat veilig is.
valt er niks uit te persen? merkt de teef ook helemaal niks van de piton spuit
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Mijn teef heeft helemaal niks gehad. Geen problemen ooksirene schreef:Ik vraag dat trouwens omdat ik twijfel om het te gaan doen. In "Geboorte bij de hond" staat ook dat er helemaal geen onderzoek naar gedaan is en dat als er gewoon pups al bij de moeder drinken er genoeg oxytocine vrijkomt maar dan in een natuurlijke dosering.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Wat is de reden geweest om hiervoor te kiezen? Als er niks gebeurt dan mag je zo'n teef toch rustig laten liggen? Alleen als ze persweeën hebben gedurende 2 uur en er komt niks dan grijp je in heb ik altijd geleerd.Bij onze laatste bevalling viel na de 1ste pup de bevalling stil, geen weeën of niks en toen hebben we na 1 3/4 uur piton gespoten
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
mijn DA komt idd aan huis na de bevalling,sirene schreef:Ik heb even mijn da gebeld en Sleeuwijk om te vragen wat hun doen en aanraden. Beiden zijn absoluut geen voorstander van standaard Pithon spuiten na de bevalling. Mocht de teef toch nog een keizersnee moeten ondergaan is dat echt in het nadeel van de teef.
bij mn eerste 2 nesten heb ik dat dus ook laten doen, gewoon idd zoals jij zegt uit onzekerheid,
nu de laatste keer niet, t was allemaal zo voorspoedig gegaan en zonder complicaties dat ik het niet nodig vond (de vorige keren was t ook alleen een bevestiging van wat ik zelf al dacht wat de DA zei), maar snap je dus wel, mail me maar als je mn DA wilt weten...