Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

lijnteelt

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Martijn schreef: Haartype en bot (en/of tand-)groei zijn vaak genetisch gelinkt.
Niet vaak, ze zijn altijd aan elkaar gelinkt! Dat heeft te maken met de ontwikkeling van de kiembladen.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Rosita Compagner schreef:
Ragverp schreef:Een opvallend aantal kampioens reuen bij de rottweilers uit duitsland zijn het product van lijnteel (daar mogen ze nog 1 verwantschap dichterbij als in nederland bij het fokken). Dit zijn dan ook vaak nog is honden die goed vererven op latere generatie´s.
uit het fokreglement van de Nederlandse Rottweilerclub:

Beide ouderdieren mogen niet met elkaar in relatie staan als ouder-kind of als (half)broer-(half)zuster.

Wanneer ik '1 verwantschap dichterbij' bedenk dan kan ik toch op niks anders komen dan complete en volledige inteelt (bij mensen heet dit niveau incest?).

Ieder zijn ding, ik zou alleen wel eens willen zien dat er mínder in plaats van méér rasgebonden afwijkingen kwamen.
Cavia's ook al he? "Satijnziekte" heet het, ook zielig.
en jouw oplossing daarvoor is outcrossen?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Scooby schreef:
Martijn schreef: Haartype en bot (en/of tand-)groei zijn vaak genetisch gelinkt.
Niet vaak, ze zijn altijd aan elkaar gelinkt! Dat heeft te maken met de ontwikkeling van de kiembladen.
Dank. Ik wist het niet zeker.
Een mooi voorbeeldje (zodat je het nooit meer kunt vergeten. :wink: ) is dat Naakthonden vaak heel weinig tanden hebben. Haargroei en tanden zijn dus aan elkaar gelinkt.
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Scooby schreef:
Martijn schreef:
Scooby schreef:
Een mooi voorbeeldje (zodat je het nooit meer kunt vergeten. :wink: ) is dat Naakthonden vaak heel weinig tanden hebben. Haargroei en tanden zijn dus aan elkaar gelinkt.
Ik weet niet zeker of de 3 kiembladen een rol spelen bij de naakt hond ivm weinig tanden.
Er kunnen wel scheve kaken, kruisgebit, open verhemelte ontstaan, dus te weinig tanden zal geen rol spelen met de 3 kiembladen.
Maar dan komen we weer uit op het fokken met honden met knikstaart.
Gr Bertus.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Scooby schreef:
Martijn schreef:
Scooby schreef: Niet vaak, ze zijn altijd aan elkaar gelinkt! Dat heeft te maken met de ontwikkeling van de kiembladen.
Maar dat is nou net mijn twijfelpunt.
Vaak weinig tanden is nou niet bepaald een teken dat het altijd gelinkt is.
Anders was het nooit alle tanden of altijd weinig tanden.
Dat is het ook bij naakthonden. Het feit dat het aan elkaar gelinkt is, komt omdat zowel de haargroei als de tandengroei ontwikkelen in hetzelfde kiemblad. Als daar iets fout gaat, heeft dat een doorwerkend effect. Naaktheid is eigenlijk een fout in de vacht en dus gelinkt aan de vaak onvolledige gebitten van naakthonden.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef: Ik weet niet zeker of de 3 kiembladen een rol spelen bij de naakt hond ivm weinig tanden.
Er kunnen wel scheve kaken, kruisgebit, open verhemelte ontstaan, dus te weinig tanden zal geen rol spelen met de 3 kiembladen.
Gr Bertus.
Jawel, hoor dat heeft wel met elkaar te maken. Naaktheid is een 'fout' in het ectoderm en in het ectoderm worden ook de tanden ontwikkeld. Een fout binnen één kiemblad heeft een doorwerkend effect, vandaar dat de naakthonden vaak zeer onvolledige gebitten hebben.

Scheve kaken, kruisgebitten en open gehemeltes zijn een fout in het skelet en het skelet wordt ontwikkeld in het mesoderm, dus een ander kiemblad. (En dat heeft inderdaad weer te maken met knikstaarten, want dat is ook een skeletfout.)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Scooby schreef:
idorh schreef: Ik weet niet zeker of de 3 kiembladen een rol spelen bij de naakt hond ivm weinig tanden.
Gr Bertus.
Jawel, hoor dat heeft wel met elkaar te maken. Naaktheid is een 'fout' in het ectoderm en in het ectoderm worden ook de tanden ontwikkeld. Een fout binnen één kiemblad heeft een doorwerkend effect, vandaar dat de naakthonden vaak zeer onvolledige gebitten hebben.

Scheve kaken, kruisgebitten en open gehemeltes zijn een fout in het skelet en het skelet wordt ontwikkeld in het mesoderm, dus een ander kiemblad. (En dat heeft inderdaad weer te maken met knikstaarten, want dat is ook een skeletfout.)
Het is niet bekend waardoor de slechte gebitten bij naakthonden veroorzaakt worden. Feit is dat het gelinkt staat met de dominante naaktheid. Maar niet elke naakthond heeft een slecht gebit en er zijn zelfs naakthonden met een volledig gebit. In een ander ras waar het om recessieve naaktheid gaat komen de gebitsproblemen helemaal niet voor. Ik denk dat het niets met de kiembladen te maken heeft. Dat is te simpel gedacht. Als het alles met het kiemblad te maken zou hebben zouden er meer functief aangetast zijn (nagels en zintuigen bv).

Waarschijnlijk is het een vorm van pleiotropie. 1 gen zorgt dan voor meerdere eigenschappen. Maar dit hoeft niet altijd. Denk aan kleur en doofheid.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Scooby schreef:
Gr Bertus.

Het is niet bekend waardoor de slechte gebitten bij naakthonden veroorzaakt worden. Feit is dat het gelinkt staat met de dominante naaktheid. Maar niet elke naakthond heeft een slecht gebit en er zijn zelfs naakthonden met een volledig gebit. In een ander ras waar het om recessieve naaktheid gaat komen de gebitsproblemen helemaal niet voor. Ik denk dat het niets met de kiembladen te maken heeft. Dat is te simpel gedacht. Als het alles met het kiemblad te maken zou hebben zouden er meer functief aangetast zijn (nagels en zintuigen bv).

Waarschijnlijk is het een vorm van pleiotropie. 1 gen zorgt dan voor meerdere eigenschappen. Maar dit hoeft niet altijd. Denk aan kleur en doofheid.
Het kan ook zijn dat de nagels en de zintuigen genoeg compenserende factoren hebben in de ontwikkeling van de kiembladen, waardoor dat niet aangetast wordt. Dat is wellicht ook het geval bij naakthonden die wel een compleet gebit hebben? Zij hebben dan genoeg compenserende factoren gehad in het mesoderm, zodat het gen voor kaalheid het gen voor het gebit niet heeft kunnen aantasten.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
sirene schreef:

Het kan ook zijn dat de nagels en de zintuigen genoeg compenserende factoren hebben in de ontwikkeling van de kiembladen, waardoor dat niet aangetast wordt. Dat is wellicht ook het geval bij naakthonden die wel een compleet gebit hebben? Zij hebben dan genoeg compenserende factoren gehad in het mesoderm, zodat het gen voor kaalheid het gen voor het gebit niet heeft kunnen aantasten.
Ik blijf er bij dat het niets met die kiembladen te maken heeft. De naaktheid is een genmutatie geen mutatie op een heel groot gedeelte van dat kiemblad. De Amerikaanse haarloze terriër heeft de recessieve naaktheid en een volledig gebit. Toch komt daar ook de vacht (of in dit geval geen vacht) van het ectoderm. Het heeft er dus niets mee te maken.
Het gen voor naaktheid zorgt in de dominante vorm ervoor dat de tanden niet goed of niet allemaal tot ontwikkeling komen. Die honden met een volledig of een bijna volledig gebit waren allemaal honden met onbekende afstamming of met een behaarde ouder (die niet uit naakte ouders kwam, een gewone behaarde hond dus). Blijkbaar kan de naaktheid en daarbij het gen voor de slechte tanden zich "stapelen". Dat heeft niets met compenserende factoren te maken op het kiemblad.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Ik blijf er bij dat het niets met die kiembladen te maken heeft. De naaktheid is een genmutatie geen mutatie op een heel groot gedeelte van dat kiemblad. De Amerikaanse haarloze terriër heeft de recessieve naaktheid en een volledig gebit. Toch komt daar ook de vacht (of in dit geval geen vacht) van het ectoderm. Het heeft er dus niets mee te maken.
Het gen voor naaktheid zorgt in de dominante vorm ervoor dat de tanden niet goed of niet allemaal tot ontwikkeling komen. Die honden met een volledig of een bijna volledig gebit waren allemaal honden met onbekende afstamming of met een behaarde ouder (die niet uit naakte ouders kwam, een gewone behaarde hond dus). Blijkbaar kan de naaktheid en daarbij het gen voor de slechte tanden zich "stapelen". Dat heeft niets met compenserende factoren te maken op het kiemblad.
Drs. J.H.C. Brooymans-Schallenberg denkt daar anders over. :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
sirene schreef:Ik blijf er bij dat het niets met die kiembladen te maken heeft. De naaktheid is een genmutatie geen mutatie op een heel groot gedeelte van dat kiemblad. De Amerikaanse haarloze terriër heeft de recessieve naaktheid en een volledig gebit. Toch komt daar ook de vacht (of in dit geval geen vacht) van het ectoderm. Het heeft er dus niets mee te maken.
Drs. J.H.C. Brooymans-Schallenberg denkt daar anders over. :wink:
En ik denk er weer anders over.
Laat haar maar met bewijzen komen. Zowel van haar knikstaarttheorie als van de naaktheid met de tanden.

NB, ik wil absoluut niet zeggen dat je met een knikstaart moet gaan fokken maar ik heb zo het idee dat één en ander een beetje uit zijn verband wordt getrokken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:En ik denk er weer anders over.
Laat haar maar met bewijzen komen. Zowel van haar knikstaarttheorie als van de naaktheid met de tanden.

NB, ik wil absoluut niet zeggen dat je met een knikstaart moet gaan fokken maar ik heb zo het idee dat één en ander een beetje uit zijn verband wordt getrokken.
Het is jammer, dat je niet bij haar lezing was in januari. Daar kwam ze wel met wat bewijzen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:

Het is jammer, dat je niet bij haar lezing was in januari. Daar kwam ze wel met wat bewijzen.
Ik heb alles gelezen van haar lezing en geen bewijzen gezien.
Of bedoel je de proeven met ratten ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Scooby schreef:

Ik heb alles gelezen van haar lezing en geen bewijzen gezien.
Ja, die haalde ze ook aan in haar lezing.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
sirene schreef: Ik heb alles gelezen van haar lezing en geen bewijzen gezien.
Ja, die haalde ze ook aan in haar lezing.
Een rat is ten eerste geen hond en daarnaast is dat hele onderzoek ewen beetje uit zijn verband getrokken.
Het was een studie over open gehemelten. Ratten met open gehemeltes werden ingeteeld om daar proeven mee te kunnen doen. De nakomelingen van deze ratten begonnen nog meer afwijkingen te vertonen, waaronder dus knikstaarten en kaakafwijkingen. Er zijn voorzover ik weet geen proeven gedaan met knikstaarten. Laat staan met honden met knikstaarten.

Dit is hetzelfde als gaan intelen op kromme poten om te kijken of dat ook gezondheidsafwijkingen met zich meebrengt. Als dan toevallig in die familie een hartafwijking voorkomt en veel nakomelingen krijgen dat dan zou je kunnen zeggen dat fokken met kromme poten ook hartafwijkingen met zich mee kan bengen omdat dat op hetzelfde kiemblad zit.

Dat een knikstaart meer als als alleen maar een schoonheidsfoutje ben ik het mee eens. Maar men moet niet gaan overdrijven.
Alle staartafwijkingen worden ook als één gezien door haar. De natuurlijk korte staart is hetzelfde als een knikstaart. Hoe kan het dan dat er nog steeds rassen bestaan waar er op een natuurlijk korte staart gefokt wordt ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

lijnteelt/inteelt is niet de veroozaker van gebreken maar de uiter hier van.

mol :8):
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Mol schreef:lijnteelt/inteelt is niet de veroozaker van gebreken maar de uiter hier van.

mol :8):
Klopt :ok: Dus kun je met lijnteelt met selectie verder komen in je bloedlijn omdat je doel is dat je homozygote kenmerken krijgt en dat lukt je met outcross nooit.
Probeer maar eens type vast te zetten dmv outcross :wink:
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Scooby schreef:

Populatie geneticus Gubbels zegt dat een knikstaart niet gerelateerd is een andere sluitingsdefecten. Volgens hem is het inderdaad uit zijn verband getrokken.
BT Golden
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door BT Golden »

Als ik ga fokken met Bentie, dan ga ik eerst de lijnen af. Hoe is de gezondheid, uiterlijk etc van de pups die geboren zijn uit de vader en wat heeft hij vererfd. Bij mij staat voorop de gezondheid, dan het karakter en dan het uiterlijk. De golden die ik als vader van mijn pupsels wil, moet natuurlijk wel meegedaan hebben aan shows en de fokdag en U gescoord hebben.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Bij de patterdale is inteelt en lijnteelt heel normaal om zo te verbeteren in de werkeigenschappen, daarom zijn ze nog steeds niet te houden als huishond. Van de 5 patterdales hier zijn er 4 uit de lijnteelt en 1 echte inteelt. haar moeder is ook haar oma en haar vader is tegelijk ook haar halfbroer en zij wordt zelfs men beste hondje
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

loony schreef:Bij de patterdale is inteelt en lijnteelt heel normaal om zo te verbeteren in de werkeigenschappen, daarom zijn ze nog steeds niet te houden als huishond. Van de 5 patterdales hier zijn er 4 uit de lijnteelt en 1 echte inteelt. haar moeder is ook haar oma en haar vader is tegelijk ook haar halfbroer en zij wordt zelfs men beste hondje
ik zou d'r trots op zijn....... misschien kun je nog wel een halfbroertje vinden om d'r aan te paren?

:blah: :blah: :blah: :blah:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

loony schreef:Bij de patterdale is inteelt en lijnteelt heel normaal om zo te verbeteren in de werkeigenschappen, daarom zijn ze nog steeds niet te houden als huishond. Van de 5 patterdales hier zijn er 4 uit de lijnteelt en 1 echte inteelt. haar moeder is ook haar oma en haar vader is tegelijk ook haar halfbroer en zij wordt zelfs men beste hondje
Er is alleen iets een verschil in de populatie Patterdales ten opzichte van de populatie Golden Retrievers. Bij de populatie die de laatste heeft, kun/moet je dus vele malen kritischer zijn, vind ik en alleen die honden gebruiken die 100% aan alle eisen voldoen.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

ik zou d'r trots op zijn....... misschien kun je nog wel een halfbroertje vinden om d'r aan te paren?

kijk een patterdale is nog niet zo overfokt als een Jr en die in en lijnteelt wordt gebruikt om de werkeigenschappen hoog te houden. :19: En waarom zou ik geen halfbroertje gebruiken als die goed werkt en gezond is.
Ben al wel aant uitkijken naar reuen uit een andere lijn uit groot britannie.
Bijna in al de werkrassen wordt nog in en lijnteelt gedaan, vooral in de MH is het vroerger veel gebruikt.
Natasza
nieuw lid

lijn /inteeld

Ongelezen bericht door Natasza »

:19: bij ons ras de tatra ontkom je niet aan lijnteeld .
elke tatra is verwand ,
en op elke stamboom kom je weer in de bekende bloedlijnen .
omdat helaas maar een klein aantal van de al kleine fokpopulatie word in gezet ,In polen zijn er bvb zon 25 dekreuen allemaal onderling sterk verwande reuen .
en dan ook nog het probleem dat mesen aleen naar die bekende topkampioen gaan , :denken:
zodat van al die reuen doorgaans maar 4 voor de hele fokpopulatie gebruikt worden ,
en ze daar momenteel behoorlijk vast lopen .
echt een outcross vinden we al jaren niet meer .in finland fokt men haast niet anders dan met vader op dochter en broers zussen onderling .
kortom die kunnen niet anders ,die hebben jaren lang aleen honden van een kennel geplukt ,
waar bij standaard twee reuen gebruikt zijn voor elke teef .
:eek: ja niet fokken zul je zeggen maar dat zal een fokker zelf in moeten gaan zien .

je bent al blij als de bekende honden in elk geval al 4a5 generaties verder zitten en er in soms en lijn opduikt die niet of weinig gebruikt is ,
nadeel is je weet vaak niets van de vererfing en gezondheids gegevens problemen dat vertellen fokkers niet ,
en in een klein ras als de tatra kun je natuurlijk door als je pech hebt gauw kapot fokken .
wat dat betref valt me de algemene gezondheid en afwijkingen procents gewijs behoorlijk mee .
Maar this voor mij elke keer een hele klus weer een geschikte partner te vinden .
meestal ben ik ook al ruim een jaar van te voren bezig met sporen naar intersante reuen en zoveel mogelijk gegevens te krijgen en honden te zien .
ik reis 1a2 maal per jaar na polen of ander land puur om weer een ronde te doen en honden te vinden die ik evt weer in toekomst kan gebruiken .
Maar ik vind het ook een uitdaging en het intersant om dat allemaal uit te zoeken en met heel veel pluizen lukt het me gelukkig tot nu toe toch een geschikte partner weer te vinden ,nadeel is als je een reu vind die macts met je teef en je krijgt een leuk nest puppen ,
iedereen naar die reu vliegt zodat er binnen mum van tijd ook veel nakomelingen weer rondlopen .
ik heb 4 jaar geleden een reu gebruikt met mooie lijnen en die was nooit eerder in gezet ,
ik heb er een erg fijn nest met tot nu toe gezonde honden van gekregen 8 pups 5 geronged en ogen onderzocht allemaal goede heupen en geen leiders van oogafwijking en 4 leuke honden die het ook nog eens erg goed op de show en allen kamp zijn geworden .
na mij zijn in een jaar tijd van die reu meer dan 80 pups geboren .
iedereen gebruikte hem ,
nu is zowat meer dan de halve fok populatie van deze ene reu afkomstig .
soms word ik wat moedeloos en maak ik me angstig om de kleine genen variariteit .
gelukkig mogen we nu ook met bijlage honden werken .
om hopelijk meer variatie toe te voegen ,
maar afwachten blijft altijd wand ook de bijlagehonden hebben toch vaak bekende ouders ,
alert blijven kritisch en gewoon goed je best blijven doen ,
en voor mij zelf ik heb wel een paar keer het fokken maar gelaten omdat ik niet de partner voor mijn teef kon vinden .
en mijn gevoel moet gewoon 100 procent goed zijn over de gekozen combinatie ,
bij maar iets van twijvel fok ik niet ,
wand pech en elende heb je al genoeg in fokkerij hoe je je best ook doet ,
het blijft een deel vingerspitsgevoel ,verwachting heb je wel van een combinatie maar hoe het uiteindelijk zal vallen .
blijft afwachten .
maar hoe dan ook .
fokken is een grote gift en je bent verantwoordelijk ,
de pups kiezen er niet voor om geboren te worden ,
dat doen wij en dan moet je dit zo goed als mogelijk doen en niet voor de heb voor de leuk of poen .
fokken doe ik met veel liefde en geduld en met voor mij hoofdzakelijk doel .
de populatie proberen te helpen zo goed mogelijk in stand te houden .
en hopelijk hebben de volgende generaties fokkers baat en kunnen ze vooruit met de door ons gecreerde bloedlijnen .
zodat dit unieke ras niet verloren gaat ,
en we daad werkelijk een positief aandeel voor dit ras hebben kunnen leveren ,
het zijn geweldige honden
en je wenst geen mens een puppy met dergelijke vreselijke afwijkingen of gebreken toe ,
wand niets is minder dan als fokker en zeker als eigenaar te moeten mee maken dat er een onvoorzien gebrek optreed bij een pup die als gezonde pup de deur uitging alle pups worden natuurlijk door de dieren arts onderzocht voor ze hier het honk verlaten en aleen afgegeven als ze in orde zijn bevonden ,
bij twijvel verkoop ik de pup niet ,maar hou hem zelf .
wand dat leed wil ik niemand aan doen .
dat verdient geen mens en zeker niet onze lieve honden .
maar fokken het blijft voor mij nog steeds altijd een spannend iets het heeft en brengt veel met zich mee ,
maar is bovenal zo iets byzonders mooi en wonderlijk iets ,
en als je dan naar jaren hoord van pupkopers dat hun witte inmiddels al 13 14 jaar zijn dan word ik echt blij ,wand daar doe je het voor .
je gunt iedereen met hun pup een fijn gezond lang leven en elke keer als ik weer hoor dat de veteranen het ook nog goed gaan word ik heel blij en denk dan ook dat zon worp in elk geval vruchtjes heeft geleverd die de moeite waard zijn geweest en daarom kan ik blijven fokken ,
had ik keer op keer pech dan was ik jaren geleden al gestopt en had de honden lekker voor de liefde bij mehouden .
fokken is voor mij niet vanzelfspreken ik vind het een voorecht dat ik het kan en mag doen .
en ben me heel goed bewust wat voor precar present dat is .
vr gr natasza
Afbeelding
Natasza
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

loony schreef:

kijk een patterdale is nog niet zo overfokt als een Jr en die in en lijnteelt wordt gebruikt om de werkeigenschappen hoog te houden. :19: En waarom zou ik geen halfbroertje gebruiken als die goed werkt en gezond is.
Ben al wel aant uitkijken naar reuen uit een andere lijn uit groot britannie.
Bijna in al de werkrassen wordt nog in en lijnteelt gedaan, vooral in de MH is het vroerger veel gebruikt.
vroeger ja... nu een stuk minder (gelukkig) ik heb er dus wel degelijk naar gekeken om het zoveel mogelijk te voorkomen bij het uitzoeken van de reu.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”