Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pithon spuit/ calcium spuit

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Rosita Compagner schreef:
Bij onze laatste bevalling viel na de 1ste pup de bevalling stil, geen weeën of niks en toen hebben we na 1 3/4 uur piton gespoten
Wat is de reden geweest om hiervoor te kiezen? Als er niks gebeurt dan mag je zo'n teef toch rustig laten liggen? Alleen als ze persweeën hebben gedurende 2 uur en er komt niks dan grijp je in heb ik altijd geleerd.
idd dat dacht ik ook altijd, kan prima een behoorlijke tijd nog tussen zitten zolang er geen weeen zijn..
want volgens mij is er ook nog een risico aan te vroeg spuiten, nl dat de baarmoeder zich juist afsluit...
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Nanna schreef:

Een aangebroken flesje piton (oxytocine) kun je niet bewaren "voor een volgende keer", houd daar rekening mee.
echt wel, jarenlang zelfs
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Bij de laatste bevalling, na 5 uur geen activiteit, voor de zekerheid DA laten controleren of ze leeg was. idd zoals we al dachten leeg, toen is er door de DA python gespoten om teef op te schonen. Wilde ook ab spuiten, maar heb ik geweigerd.

Doe dus niets zelf, maar laat da controleren in geval van twijfel. Ga wel die utero in huis halen, hoor er veel (positieve) verhalen over :wink:
Calcium is zeker niet standaard, geef wat biogarde/karnemelk extra. Verder hebben we kleine nestjes (4-6 puppen bij herderteef), dat scheelt ook.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

crutz schreef:
sirene schreef:Ik heb even mijn da gebeld en Sleeuwijk om te vragen wat hun doen en aanraden. Beiden zijn absoluut geen voorstander van standaard Pithon spuiten na de bevalling. Mocht de teef toch nog een keizersnee moeten ondergaan is dat echt in het nadeel van de teef.

Hebben jullie trouwens wel een da die na de bevalling aan huis komt controleren of de teef leeg is ? Hier doen ze dat nl niet.
Ik zal wel zorgen dat ik een ervaren iemand bij me heb maar anders zou ik me toch tamelijk onzeker voelen hierover denk ik :denken:
mijn DA komt idd aan huis na de bevalling,
bij mn eerste 2 nesten heb ik dat dus ook laten doen, gewoon idd zoals jij zegt uit onzekerheid,
nu de laatste keer niet, t was allemaal zo voorspoedig gegaan en zonder complicaties dat ik het niet nodig vond (de vorige keren was t ook alleen een bevestiging van wat ik zelf al dacht wat de DA zei), maar snap je dus wel, mail me maar als je mn DA wilt weten...
Mijn DA komt ook aan huis om de teef en pups te controleren na de bevalling. Ik vind dat zelf wel een prettig idee, omdat ik toch snel onzeker wordt (heb ook pas 2x pups gehad zelf) en mijn Da indien nodig dan de piton gelijk kan spuiten als hij er is.
De eerste keer werd de laatste pup om half twaalf 's avonds geboren en is mijn DA 's nachts om 02.30 uur nog langs geweest. Superservice dus!
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Bij onze laatste bevalling viel na de 1ste pup de bevalling stil, geen weeën of niks en toen hebben we na 1 3/4 uur piton gespoten
Wat is de reden geweest om hiervoor te kiezen? Als er niks gebeurt dan mag je zo'n teef toch rustig laten liggen? Alleen als ze persweeën hebben gedurende 2 uur en er komt niks dan grijp je in heb ik altijd geleerd.
Ze was wel onrustig en de eerste pup was er met 1 lichte perswee uit komen rollen en daarna dus ineens niks, alleen maar een rondwandelende teef. Bij onze vorige bevalling (andere teef) had ik drie dode pups omdat ik op advies van anderen niets had gedaan, vooral niet in paniek moest raken en gewoon moest afwachten met als eindresultaat een 24uursbevalling voor 5 pups en dan nog drie dode pups die eruit gehaald moesten worden. Dat doe je dus 1 x.
Voor deze bevalling had ik ook nooit piton in huis en gaf ik enkel Utero ná de bevalling. Maarja, je wordt nu eenmaal gevormd door de dingen die je meemaakt dus vandaar nu deze beslissing.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

sirene schreef:Ik heb even mijn da gebeld en Sleeuwijk om te vragen wat hun doen en aanraden. Beiden zijn absoluut geen voorstander van standaard Pithon spuiten na de bevalling. Mocht de teef toch nog een keizersnee moeten ondergaan is dat echt in het nadeel van de teef.

Hebben jullie trouwens wel een da die na de bevalling aan huis komt controleren of de teef leeg is ? Hier doen ze dat nl niet.Ik zal wel zorgen dat ik een ervaren iemand bij me heb maar anders zou ik me toch tamelijk onzeker voelen hierover denk ik :denken:
de fokker van m'n teef was erbij en die heeft er zoveel ervaring mee dat dit gelukkig niet nodig was
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

crutz schreef: want volgens mij is er ook nog een risico aan te vroeg spuiten, nl dat de baarmoeder zich juist afsluit...
Een ander risico is dat de ongeboren pups een zurstoftekort kunnen krijgen, omdat dat sterk verminderd na het spuiten van Piton.
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
idd dat dacht ik ook altijd, kan prima een behoorlijke tijd nog tussen zitten zolang er geen weeen zijn..
want volgens mij is er ook nog een risico aan te vroeg spuiten, nl dat de baarmoeder zich juist afsluit...

Dan moet je veel spuiten en hier spuiten we maar een beetje.
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

Angelique25 schreef:
crutz schreef:

:denken: grote letters ineens
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Angelique25 schreef:
Angelique25 schreef:
crutz schreef:
Rosita Compagner schreef: Wat is de reden geweest om hiervoor te kiezen? Als er niks gebeurt dan mag je zo'n teef toch rustig laten liggen? Alleen als ze persweeën hebben gedurende 2 uur en er komt niks dan grijp je in heb ik altijd geleerd.

oke, had al zo iets van "ben je boos" :wink: maar las gelukkig snel verder.......

spuit gewoon bij voorkeur liever niet
de eerste bevalling waar ik bij was (voor mn eigen eerste nest) was in t buitenland met de DA niet echt in de buurt en ook niets van piton in huis om te spuiten, maar gewoon op natuurlijke wijze evt wat "opwekken"
dus als het wat langer duurt gaan lopen om de weeën op te wekken, masseren/stimuleren van de boven/binnenkant bij dr muts (wekt ook weeën op) etc,
heb dat gelukkig hier thuis niet nodig gehad alles zonder ingrijpen goed verlopen....
jilton
Actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door jilton »

Ik heb net 1 nest gehad. Mijn eerste nest. Was ook behoorlijk onzeker over hoe het zou gaan. EN het ging dus mis. Ik had pithon in huis, maar niet gespoten. Uiteindelijk werd het een keizersnee omdat de eerste pup dwars voor het gaatje lag.

Bij mijn volgende nest (april = ander teefje) neem ik weer pithon in huis. Maar ik neem eerst contact op met de dekreu-eigenaar en dierenarts alvorens ik ga spuiten. (moet zeggen dat ik door mijn eerste ervaring niet echt uitlijk naar de bevalling!!!!)

De da komt langs als ik dat zou willen.

Groeten!
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Angelique25 schreef:
Angelique25 schreef:
crutz schreef: idd dat dacht ik ook altijd, kan prima een behoorlijke tijd nog tussen zitten zolang er geen weeen zijn..

oke, had al zo iets van "ben je boos" :wink: maar las gelukkig snel verder.......

spuit gewoon bij voorkeur liever niet
de eerste bevalling waar ik bij was (voor mn eigen eerste nest) was in t buitenland met de DA niet echt in de buurt en ook niets van piton in huis om te spuiten, maar gewoon op natuurlijke wijze evt wat "opwekken"
dus als het wat langer duurt gaan lopen om de weeën op te wekken, masseren/stimuleren van de boven/binnenkant bij dr muts (wekt ook weeën op) etc,
heb dat gelukkig hier thuis niet nodig gehad alles zonder ingrijpen goed verlopen....
Die massage, daar reageerde ze niet op en pupje wilde niet drinken en zij alleen maar wandelen. Toen dus maar voor die spuit gekozen en de rest van de bevalling is super gegaan. De pup die ruim 2 uur op zich liet wachten kwam springlevend ter wereld, dus wellicht had ik nog iets langer kunnen wachten...maarja, gezien de vorige bevalling durfde ik dat niet en nu is alles levend en wel ter wereld gekomen, ondanks, of dankzij die spuit. Volgende keer bij dit teefje zou ik het misschien wel weer aandurven, dan is het trauma ook weer wat gesleten. Maar je weet toch altijd pas achteraf of je de juiste beslissingen hebt genomen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

yamie schreef:
wat voor een reden geeft de Da op als nadeel ivm met alsnog een keizersnede?

ja als ik dat wil, als ik twijfel, komt de Da hier.
Ik weet het niet, niet gevraagd. Ik denk dat het wat te maken heeft met de toestand van de baarmoeder op dat moment ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Nanna schreef:Ik spuit niks, als het niet nodig is. Waarom zou je dat doen? Omdat "andere fokkers" het ook doen?
Onzin.
Mijn ruwhaartje heeft ruim twee maanden geleden helemaal uit zichzelf 4 pups op de wereld gezet, zonder geprik en gespuit van mijn kant. In een normale bevalling moet je niet in willen grijpen.
Wolven krijgen toch ook geen pitonspuit?

Als medisch ingrijpen noodzakelijk is, moet dat natuurlijk gebeuren. Maar wat mij betreft alleen ná overleg met de DA.
Ik ben het met je eens. Veel mensen die ik spreek weten niet eens waarom ze het doen. Om de boel op te schonen ?
Als je alle placenta's hebt en er zijn geen pups meer dan is het denk ik nergens voor nodig. Ik geloof niet zo dat de teef er helemaal geen last van zal hebben als het niet nodig is. Het is een behoorlijke dosering ivm de natuurlijke hoeveelheid oxy. die vrijkomt normaal gesproken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

sirene schreef:
yamie schreef:
wat voor een reden geeft de Da op als nadeel ivm met alsnog een keizersnede?

ja als ik dat wil, als ik twijfel, komt de Da hier.
Ik weet het niet, niet gevraagd. Ik denk dat het wat te maken heeft met de toestand van de baarmoeder op dat moment ?
mm, nou sorry :wink: , maar ik kan er weinig van maken. een keizersnede is altijd een behoorlijke ingreep, ook al word er geen piton gespoten. oxytocine is geen gif oid, of iets wat de baarmoeder compleet uit z'n functie haalt.

ik ken verhalen waarbij een keizersnee beroerd afloopt, met of zonder piton gebruik, ik ken verhalen van bevallingen die met en zonder piton gebruik verkeerd gaan, niet de 1 meer dan de ander eigenlijk.

maar goed, ik zal het eens rondvragen bij wat Da's, of ze een duidelijke uitleg kunnen geven. ik "geloof" er nl niet veel van .
crutz
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Nanna schreef:Ik spuit niks, als het niet nodig is. Waarom zou je dat doen? Omdat "andere fokkers" het ook doen?
Onzin.
Mijn ruwhaartje heeft ruim twee maanden geleden helemaal uit zichzelf 4 pups op de wereld gezet, zonder geprik en gespuit van mijn kant. In een normale bevalling moet je niet in willen grijpen.

Als medisch ingrijpen noodzakelijk is, moet dat natuurlijk gebeuren. Maar wat mij betreft alleen ná overleg met de DA.
Ik ben het met je eens. Veel mensen die ik spreek weten niet eens waarom ze het doen. Om de boel op te schonen ?
Als je alle placenta's hebt en er zijn geen pups meer dan is het denk ik nergens voor nodig. Ik geloof niet zo dat de teef er helemaal geen last van zal hebben als het niet nodig is. Het is een behoorlijke dosering ivm de natuurlijke hoeveelheid oxy. die vrijkomt normaal gesproken.
hoor hier iedereen over de placenta's, maar die tel ik dus niet eens :N: ze eet nl alles op en bevalt ook zelf, zit gewoon in de woonkamer en als ik wat smakgeluidjes hoor (werpkist staat in een anderdeel van de woonkamer) ga ik kijken, als ze klaar is met schoonlikken etc dan kijk ik ff wat t is en ik schrijf wel de geboorte tijd op
soms heeft ze dan de placenta al op (bij een aantal pups ze wel geboren zien worden en kwam ie gelijk mee) soms komt ie er uit als ik een pup bekijk,
maar wacht er niet op,
als ze rustig is en goed voor de puppen zorgt en ik niets meer voel ga ik er van uit dat ze helemaal leeg is....
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
sirene schreef:
Onzin.

hoor hier iedereen over de placenta's, maar die tel ik dus niet eens :N: ze eet nl alles op en bevalt ook zelf, zit gewoon in de woonkamer en als ik wat smakgeluidjes hoor (werpkist staat in een anderdeel van de woonkamer) ga ik kijken, als ze klaar is met schoonlikken etc dan kijk ik ff wat t is en ik schrijf wel de geboorte tijd op
soms heeft ze dan de placenta al op (bij een aantal pups ze wel geboren zien worden en kwam ie gelijk mee) soms komt ie er uit als ik een pup bekijk,
maar wacht er niet op,
als ze rustig is en goed voor de puppen zorgt en ik niets meer voel ga ik er van uit dat ze helemaal leeg is....
Hier is het net zo gegaan :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

yamie schreef:
Martijn schreef:
Nanna schreef: Wolven krijgen toch ook geen pitonspuit?
Wolven krijgen ook geen 15 pups. Sommige honden wel en dan kan ik me als leek voorstellen dat het goed kan zijn om een handje te helpen.
daarbij... gaan er in het wild ook wolven dood aan achtergebleven pups en nageboortes, althans aan de infecties daarvan.

oxytocine is een hormoon, wat elk zoogdier gewoon heeft, je geeft er alleen iets meer van op een bepaald moment als dat nodig is, of als dat veilig is.

valt er niks uit te persen? merkt de teef ook helemaal niks van de piton spuit :wink:
ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben. Een vriend van mij waar ik bij 2 bevallingen ben geweest geeft ook standaart python... die teven begonnen ook te persen en er kwam niets belangrijks uit.... behalve wat vocht...
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Ailena schreef:
yamie schreef:
Martijn schreef:
Nanna schreef: Wolven krijgen toch ook geen pitonspuit?
Wolven krijgen ook geen 15 pups. Sommige honden wel en dan kan ik me als leek voorstellen dat het goed kan zijn om een handje te helpen.
daarbij... gaan er in het wild ook wolven dood aan achtergebleven pups en nageboortes, althans aan de infecties daarvan.

oxytocine is een hormoon, wat elk zoogdier gewoon heeft, je geeft er alleen iets meer van op een bepaald moment als dat nodig is, of als dat veilig is.

valt er niks uit te persen? merkt de teef ook helemaal niks van de piton spuit :wink:
ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben. Een vriend van mij waar ik bij 2 bevallingen ben geweest geeft ook standaart python... die teven begonnen ook te persen en er kwam niets belangrijks uit.... behalve wat vocht...
dan heeft hij misschien wel een (te) grote dosis gegeven. :wink:
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Het gevaar met pithon is dat de placenta's van de puppies sneller loslaten. Dus tevroeg in grijpen met pithon kan voor problemen leveren als de moeder de puppies er niet snel zat uit krijgt.

Wij geven geen pithon. Alleen als het nodig is. Dus laatste keer een teefje 4 puppies en maar 2 placenta's geteld. Baarmoeder was na een halve dag nog wat groot dus toen dierenarts met pithon gebeld.

Calcium niet nodig. Ik geef de teef altijd vers vlees vanaf het moment van de dekking en ik ben overtuigd dat ze dan geen calcium nodig heeft. (maar goed misschien denk ik daar in een aantal jaar anders over).

Wel geven wij als we pithon moesten gebruiken (Doordat de placenta's langer op zich lieten wachten) wel antibiotica-spuit.

gr Maria.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Maria schreef:Wel geven wij als we pithon moesten gebruiken (Doordat de placenta's langer op zich lieten wachten) wel antibiotica-spuit.
Waarom doe je dat?
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Scooby schreef:
Maria schreef:Wel geven wij als we pithon moesten gebruiken (Doordat de placenta's langer op zich lieten wachten) wel antibiotica-spuit.
Waarom doe je dat?
Volgens onze dierenarts blijven er dan te lang afvalstoffen dan in de baarmoeder zitten. En om ontstekingen en dergelijk direct tegen te gaan. Wordt er antibiotica gespoten.

gr Maria.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”