yamie schreef:Stang schreef:yamie schreef:Scooby schreef:Waarom zou je ineens niet meer verantwoord kunnen fokken als je minder honden hebt die daarvoor geschikt zijn (omdat je ook de oudere en niet geschikte honden aanhoudt) en dus minder vaak een nest hebt?
omdat niet iedereen die ruimte heeft
Hoezo moet je de ruimte hebben dan?
Als ik even Suzanne als voorbeeld mag nemen: die heeft 2 honden en heeft nu de gelegenheid te fokken. Straks, over een paar jaar, waarschijnlijk niet meer.
Prima toch? Waarom moet je ieder jaar of iedere twee jaar een nestje hebben (zo niet nog vaker)?
Je fokt als je de mogelijkheid hebt en dat kan misschien een paar jaar zijn en als dan de mogelijkheid niet is, dan fok je niet.
Dat bedoel ik met 'moeten', waarom 'moet' het perse? Waarom niet als er de gelegenheid voor is?
Of denk ik nu weer te simpel?

nee, ik zeg niet dat je te simpel denkt, maar je denkt wel klein.
wat heeft suzanne dan gefokt? 2 nesten, waarvan dus 1 waar nozem uitgekomen is en de volgende had ze niet eens een mogelijkheid om ( ja een reu, maar dat was niet de opzet)
ik fok ook niet veel, maar heb wel beperkte ruimte, dus pas me daar in aan, nu heb ik uit het laatse nest een teef aan gehouden, die ik niet kan gebruiken, een reu gekocht die ik niet kan gebruiken, dat was niet de opzet, en ook niet van te voren te voorzien,waren deze honden beide bruikbaar, dan had ik dus beide, en ik zat vol, maar ook met honden waar ik wat mee kan, dat is dus nu niet zo..... dan kan ik idd kiezen om te stoppen, ik leef lang en gelukkig met wat ik heb, maar dat was toch niet mijn insteek? ik wou toch beide? en dat kan, alleen dan miet je keuzes maken en die worden hier nu als doodzonde ofzo gezien, maar nogmaals waar wil je graag een pup halen?
en je kunt niet altijd uitstellen en wachten, het hangt ook af van de leetijd van de teef
Ik zou willen dat meer fokkers klein denken en niet zo groot
Het is dus inderdaad het 'moeten' blijkbaar en dat is hetgene waar ik me niet in kan verplaatsen.
Waarom is de insteek niet: leuk als het kan, als de teef geschikt is / de reu geschikt is, ik de ruimte heb, enz. enz.
Maar nee, het móet: ik heb ruimte voor pakweg 7 honden, ik móet verder fokken, dus moeten de honden die niet geschikt zijn of te oud het veld ruimen. Dat stuit mij dus tegen de borst.
Ik snap best dat er gelukkig fokkers zijn die echt zorgvuldig herplaatsen, maar toch... ik snap het gewoon niet: voor jouw wens moet de hond, of honden, wijken omdat jíj persé wilt fokken.
Ik weet dat jij echt van je honden houdt, maar toch klinken de verhalen allemaal 'ík wil' en 'er moet gefokt worden'.
Je moet helemaal geen keuzes maken in de vorm van honden herplaatsen, dat wil je omdat je wilt fokken.
Een doodzonde vind ik het niet, mits zorgvuldig herplaatst wordt, maar ik kan me er verder ook geen voorstelling van maken dat je zo denkt