Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teef laten steriliseren/castreren na laatste nest?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

[quote="yamie"]
maar er zit dus wel verschil tussen mensen die puur een hond willen als huisgenoot en maatje en een fokker.
dat is moelijk uitleggen, zeker aan mensen die niet fokken

bedoel je nou dat een fokker zijn honden niet ziet als zijn maatjes ?
Laatst gewijzigd door jip007 op 13 jan 2007 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Nanna schreef:
jip007 schreef:
Nanna schreef:

Ik heb in een kennel met meer dan 100 teckels gewerkt en de oudjes mochten blijven tot hun dood. Klinkt heel mooi en nobel, maar in werkelijkheid vond ik het zelfs zielig. Die oude, vaak verwarde beesten van 14,15 of 16 jaar in die kennels .... terwijl ze best nog jarenlang iemands geliefde huisgenootje hadden kunnen zijn, met alle aandacht voor zich ipv nummer zoveel te zijn... En de eigenares zich maar op de borst kloppen, want ja, "zij herplaatste nooit".
vreselijk die arme beestjes :(:
Ik begreep het ook niet. Voor jonge honden was het daar een paradijs, er zat een flink stuk bosgrond bij en alles liep overdag lekker los. Wat dat aangaat ideaal.
Maar die oudjes, en dan in de winter...wat had ik die graag een plekje in een warme huiskamer gegund. Ik heb het wel meegemaakt hoor, oude honden die doodgebeten werden tijdens een epileptie-aanval, of een oud hondje van 16 dat 's nachts buiten in het gaas was blijven hangen met haar rotte gebit en dat we 's morgens doodgevroren terugvonden...
Maar nee hoor, héél fijn en héél nobel dat alle hondjes er "mochten genieten van hun pensioen". Iedereen vond dat altijd geweldig. Nou, zo geweldig is het niet...
Had die fokker geen huiskamer dan? :19:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Nanna schreef:
Ik begreep het ook niet. Voor jonge honden was het daar een paradijs, er zat een flink stuk bosgrond bij en alles liep overdag lekker los. Wat dat aangaat ideaal.
Maar die oudjes, en dan in de winter...wat had ik die graag een plekje in een warme huiskamer gegund. Ik heb het wel meegemaakt hoor, oude honden die doodgebeten werden tijdens een epileptie-aanval, of een oud hondje van 16 dat 's nachts buiten in het gaas was blijven hangen met haar rotte gebit en dat we 's morgens doodgevroren terugvonden...
Maar nee hoor, héél fijn en héél nobel dat alle hondjes er "mochten genieten van hun pensioen". Iedereen vond dat altijd geweldig. Nou, zo geweldig is het niet...
vind dit trowuens ook een kwestie van heeeel slecht opletten!
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

jip007 schreef:
yamie schreef: maar er zit dus wel verschil tussen mensen die puur een hond willen als huisgenoot en maatje en een fokker.

:roll: jemig Jip, nee juist niet, er komt alleen iets extra's bij kijken als fokker en dat is moeilijk uitleggen
nizinny

Ongelezen bericht door nizinny »

Ken een fokker die bij elk gefokt nest een paar honden aanhoud maar niet in het eigen huis maar ergens geplaatst.Zo heeft deze fokker al zeker zes honden voor de fok .Heb ik ook me bedenkingen bij.

De fok staat bij ons zelf thuis nu stil.
Daar de oudste gezondheids problemen heeft en de jongste een karakter fout heeft.Een derde is helaas geen optie op dit moment hoe graag ik het ook zou willen .Uithuis plaatsen is geen optie zou het niet kunnen.
Wil niet zeggen dat een fokker die dat wel kan er geen goed thuis voor zou zoeken.Denk dat het bij een goed fokker wel een goed overwegen iets is.
Laatst gewijzigd door nizinny op 13 jan 2007 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
jip007
Erelid

yamie schreef:
jip007 schreef:
yamie schreef: maar er zit dus wel verschil tussen mensen die puur een hond willen als huisgenoot en maatje en een fokker.

:roll: jemig Jip, nee juist niet, er komt alleen iets extra's bij kijken als fokker en dat is moeilijk uitleggen
verkeerd begrepen , ik snapte het al niet :wink:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
yamie schreef:
Stang schreef:
yamie schreef: je kunt niet van te voren een planning maken, ja dat kun je wel willen, maar 9 van de 10 keer komt het niet uit, dat is ook fokken nl, een deel gok en proberen, en nog steeds word er niet echt antwoord gegeven op mijn vraag, wat wil je van een fokker? en ik weet het antwoord wel hoor, en dat is soms het onmogelijke, of iig het utopische, zoals het in de ideale en sprookjes wereld kan gaan. men koopt pup bij fokker, fokker is het 1e jaar iig aansprakelijk voor erfelijke ellende, daarna, leuk contact, hopelijk, maar die fokker, die jij hebt uitgekozen, moet wel zo blijven..en er mag ook niks in zijn of haar fokkerij verkeerd gaan, want dan moet je alarm bellen bedaren.. en men wil ook graag een fokker, die kleinschalig fokt, en oma .opa, tante en of zus ook op de bank heeft liggen, ook graag wat kampioenschaps titels hier en daar.
Wat ik wil van een fokker? Heel simpel: dat hij/zij hart voor de honden heeft, met goede honden fokt zowel gezondheid/karakter/uiterlijk en dat de pups grotendeels in huis opgroeien de eerste 8 weken.

Dit heeft m.i. dus niets te maken met grootschalig of met honden wegdoen omdat ze te oud zijn voor de fok. Die fokker kan wel het eerste nestjes in jaren hebben :19: Prima toch!

Wel enige nuancering: ik kan me ergens nog voorstellen dat als je een pupje aangehouden hebt als fokker en na pakweg 6 maanden blijkt deze niet geschikt te zijn voor de fok, dat je deze herplaatst. Het hondje is nog jong, er is niet mee gesleurd en ik zie niet zo in waarom dit niet zou kunnen.
Iets heel anders vind ik dus als je met je teef 3 á 4 nestjes hebt gefokt, ze is 6 of 7 jaar oud en moet dan maar wegwezen voor de jongere generaties. Dat vind ik dus écht niet kunnen.

Natuurlijk komt je planning niet altijd, of zelfs vaak niet, uit. Dat hoort erbij, maar dan nog zeg ik: het is geen kwestie van móeten. Je móet niet fokken hoor :wink:
Dan zit het tegen, nou en? Je hebt je honden en gaat er weer verder aan werken dat je over een paar jaar weer kan fokken.
ook wanneer een hond 3 a 4 nestjes heeft gehad en 6 a 7 jaar is, hoeft het niet zo te zijn van " wegwezen oprotten" ik ken genoeg fokkers die met alle liefde alles houden, maar waar er een adres op hun pad komt en een oudere hond daar heen gaat, en voor fokker een mooie oplossing en de teef krijgt een eigen plek.

en nee, nogmaals, er nie gefokt worden, tuurlijk is er een heel stuk willen bij en is dat zo erg? mits de honden niet na 5.6.7 jaar in een container worden gedumpt..

niet iedereen wil fokken, gelukkig niet ;) maar er zit dus wel verschil tussen mensen die puur een hond willen als huisgenoot en maatje en een fokker, ik snap dat en heb er respect en begrip voor, andersom is het vaak wat verder te zoeken, men meet het direct aan hoeveel ik dan om mijn hond geeft,. hoeveel ik er van hou en herplaats ik een hond? dan ben ik van steen en hou ik niet van die hond.. verre van dat is waar, maar goed, dat is moelijk uitleggen, zeker aan mensen die niet fokken :wink:
Correctie. Mensen die niet op jouw manier fokken.
Er zijn er namelijk ook die het niet op die manier doen.
Ongeacht van wat ik vind of wat jij vind..het verhaal "dat begrijp je niet als je niet fokt en als je wel fokt doe je het ook zo" klopt gewoon niet.
ik zeg nergens hoe je het moet doen :19: ik zeg alleen hoe ik dingen ervaar, keer op keer...
nizinny

Martijn schreef:
nizinny schreef:Ken een fokker die bij elk gefokt nest een paar honden aanhoud maar niet in het eigen huis maar ergens geplaatst.Zo heeft deze fokker al zeker zes honden voor de fok .Heb ik ook me bedenkingen bij.
Welke bedenkingen?
Wanneer stop je met dit hoever ga je ?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

nizinny schreef:
Martijn schreef:
nizinny schreef:Ken een fokker die bij elk gefokt nest een paar honden aanhoud maar niet in het eigen huis maar ergens geplaatst.Zo heeft deze fokker al zeker zes honden voor de fok .Heb ik ook me bedenkingen bij.
Welke bedenkingen?

]

de honden hebben toch een goede plek? :19:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Rosita Compagner schreef: Daarnaast zijn eerlijk gezegd die echt oude honden niet zo aan mij besteed..... tja :denken: Mijn grote poedel heb ik af zien takelen, ik vond dat niet fijn. Nu heb ik hier 2 westie's lopen van 15.5 en 16 jaar. In alle eerlijkheid, wat kun je er nog meer mee dan er heel goed op passen? Ze horen me amper, ze zien me slecht, ze zeiken m'n huis onder, kunnen de buitendeur niet vinden als ik ze roep..... Ik vind dat een behoorlijke last eerlijk gezegd en als ik die 'taak' nu bijtijds door kan schuiven naar iemand die zich van mijn gevoelens helemaal geen voorstelling kan maken en niks zo geweldig vind als een (oud) diertje helemaal vertroetelen. Dan is de beslissing toch gauw gemaakt? Alle partijen gelukkig.
Ik weet niet wat ik lees hier :eek:
Als dank voor het aangenaam verpozen mag je dus op je oude dag opkrassen wat jou aangaat :kotz:
Max wordt nu langzamerhand echt een beetje een oude hond(en hij is niet mijn eerste oudje)en ik ben blij dat ik ook deze mooie levensfase met hem mag doormaken.Wat is er nou in vredesnaam mooier en fijner dan je hond-die er zó lang voor jou is geweest-in zijn laatste jaren gewoon lekker af en toe een beetje te verwennen,extra privileges te geven,aan te kijken en bedenken wat je allemaal samen hebt doorgemaakt???????
Ik kan er werkelijk niet bij dat jouw honden wat jou aangaat maar het liefst z.s.m. naar de hondenhemel moeten vertrekken om plaats te maken voor een jonkie.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
marian*
Erelid
Contacteer:

Nanna schreef: Ik zou ook NOOIT een oude hond kunnen herplaatsen, dat moet gebeuren als ze nog onder de 4 of 5 jaar zijn en een leven voor zich hebben en daar flexibel genoeg voor zijn.
In deze gedachtengang kan ik me wel verplaatsen,maar toch niet in die van Rosita die oude honden maar niks vindt.
Om even on topic te komen:waarom steriliseren als het niet medisch noodzakelijk is?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

marian* schreef:
Rosita Compagner schreef: Daarnaast zijn eerlijk gezegd die echt oude honden niet zo aan mij besteed..... tja :denken: Mijn grote poedel heb ik af zien takelen, ik vond dat niet fijn. Nu heb ik hier 2 westie's lopen van 15.5 en 16 jaar. In alle eerlijkheid, wat kun je er nog meer mee dan er heel goed op passen? Ze horen me amper, ze zien me slecht, ze zeiken m'n huis onder, kunnen de buitendeur niet vinden als ik ze roep..... Ik vind dat een behoorlijke last eerlijk gezegd en als ik die 'taak' nu bijtijds door kan schuiven naar iemand die zich van mijn gevoelens helemaal geen voorstelling kan maken en niks zo geweldig vind als een (oud) diertje helemaal vertroetelen. Dan is de beslissing toch gauw gemaakt? Alle partijen gelukkig.
Ik weet niet wat ik lees hier :eek:
Als dank voor het aangenaam verpozen mag je dus op je oude dag opkrassen wat jou aangaat :kotz:
Max wordt nu langzamerhand echt een beetje een oude hond(en hij is niet mijn eerste oudje)en ik ben blij dat ik ook deze mooie levensfase met hem mag doormaken.Wat is er nou in vredesnaam mooier en fijner dan je hond-die er zó lang voor jou is geweest-in zijn laatste jaren gewoon lekker af en toe een beetje te verwennen,extra privileges te geven,aan te kijken en bedenken wat je allemaal samen hebt doorgemaakt???????
Ik kan er werkelijk niet bij dat jouw honden wat jou aangaat maar het liefst z.s.m. naar de hondenhemel moeten vertrekken om plaats te maken voor een jonkie.
Waar heb je dit precies gelezen? Helemaal nergens :neenee: Gewoon goed lezen.

Misschien kan ik in dit topic inmiddels wel een oproep doen. Eind februari ga ik een weekje op vakantie. Ik neem 7 honden mee en de 2 oudsten van 15.5 en 16 jaar blijven thuis. Misschien wil iemand hier in huis die arme diertjes eindelijk eens dat geven wat ze allemaal tekort komen? Als je dan meteen voor 13 katten (de oudste is 18 jaar) en mijn buitenvee wilt zorgen dan doe je een goede daad en kan ik met vertrouwen op vakantie?
marian*
Erelid
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:'t Lijkt er niet op dat ik me aan mijn verplichtingen ontrek met die oude honden hier maar geloof me, die band waarover gesproken is, die wordt doodgewoon 'afgebouwd' als ze zo oud worden. Het wereldje van die honden wordt steeds kleiner door hun beperkingen, dat is nu eenmaal zo.
Je praat met erg veel waardering over je honden :neenee:
Laatst gewijzigd door marian* op 13 jan 2007 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
nizinny

Martijn schreef:
nizinny schreef:
Martijn schreef:
Welke bedenkingen?
Er heeft toch niemand last van? Of vergis ik me?
Hoop ik niet nee.
Vraag me alleen wel eens af waarom een fokker dit doet :19:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

marian* schreef:
Rosita Compagner schreef:'t Lijkt er niet op dat ik me aan mijn verplichtingen ontrek met die oude honden hier maar geloof me, die band waarover gesproken is, die wordt doodgewoon 'afgebouwd' als ze zo oud worden. Het wereldje van die honden wordt steeds kleiner door hun beperkingen, dat is nu eenmaal zo.
Je praat met erg veel waardering over je honden :neenee:
Daar hebben ze geen last van hoor ;-)
Hutsje
Zeer actief

Nanna schreef:
Hutsje schreef:
Nanna schreef:
vind dit trowuens ook een kwestie van heeeel slecht opletten!
We werkten daar met zijn drieën fulltime, maar je kunt nooit overal tegelijk zijn en een ongeluk zit in een klein hoekje....
Er was trouwens wel een huiskamer en daar lagen ook wel oude honden, maar het merendeel was oud (de welbekende olievlek) en je kunt geen 80 honden in een woonkamer leggen.
Dan heb je dus te weinig personeel. En een hond die een hele nacht in het gaas hangt te creperen? Je kijkt toch of alles binnen is voor je gaat slapen? Zeker toch bij die oude hondjes? :19:
Afbeelding
nizinny

Nanna schreef:
nizinny schreef:
Martijn schreef:
nizinny schreef: Wanneer stop je met dit hoever ga je ?
Er heeft toch niemand last van? Of vergis ik me?
Hoop ik niet nee.
Vraag me alleen wel eens af waarom een fokker dit doet :19:
Om in de fokkerij toch een vinger in de pap te hebben zónder de honden zelf thuis te hebben.
Er zitten zeker voordelen aan: de houder krijgt de hond gratis en de fokker kan voort zonder zijn huis door honden overspoeld te zien.
Persoonlijk vind ik het niks, maar dat is punt twee. Ik respecteer mensen die het wèl zo doen.
Okee maar wat als er dus wel voor de pup moet betaald worden en via een contract wordt vastgelegd wat de fokker er mee wilt :denken:
Hutsje
Zeer actief

Nanna schreef:
Dan heb je dus te weinig personeel. En een hond die een hele nacht in het gaas hangt te creperen? Je kijkt toch of alles binnen is voor je gaat slapen? Zeker toch bij die oude hondjes
Het waren binnenkennels met uitlopen naar een buitenren.
Ze konden dus wanneer ze maar wilden via een kattenluikje naar buiten om hun behoeften te doen.
Het hondje waarbij het gebeurde was 16 jaar oud, totaal de weg kwijt dus.
Dat snap ik, maar dan sluit je het kattenluikje af 's nachts. :19: . Ik vindt het echt onverantwoord, hoe dan ook.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

yamie schreef:
Scooby schreef:Waarom zou je ineens niet meer verantwoord kunnen fokken als je minder honden hebt die daarvoor geschikt zijn (omdat je ook de oudere en niet geschikte honden aanhoudt) en dus minder vaak een nest hebt?
omdat niet iedereen die ruimte heeft
Nee, dat bedoel ik niet. Als je de oudere en niet geschikte, maar wel aangeschafte(!), honden houdt als fokker, omdat je nu eenmaal van die dieren houdt en daardoor minder vaak een nest kan fokken (omdat je uit ieder nest een teef aan zou willen houden en daar dan de ruimte niet voor hebt), maakt dat je toch geen minder verantwoorde fokker?!? :roll:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Bij ons zullen dus hooguit 3 honden rondlopen, waarvan 1 echt al richting bejaard gaat. Meer dan dat aantal zeker niet, en herplaatsen zie ik mezelf al helemaal niet doen.
Dat bedoel ik dus. Dat maakt je dan toch niet ineens een minder verantwoordelijke fokker?!
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Stang schreef:
yamie schreef:
Scooby schreef:Waarom zou je ineens niet meer verantwoord kunnen fokken als je minder honden hebt die daarvoor geschikt zijn (omdat je ook de oudere en niet geschikte honden aanhoudt) en dus minder vaak een nest hebt?
omdat niet iedereen die ruimte heeft

Hoezo moet je de ruimte hebben dan?
Als ik even Suzanne als voorbeeld mag nemen: die heeft 2 honden en heeft nu de gelegenheid te fokken. Straks, over een paar jaar, waarschijnlijk niet meer.
Prima toch? Waarom moet je ieder jaar of iedere twee jaar een nestje hebben (zo niet nog vaker)?

Je fokt als je de mogelijkheid hebt en dat kan misschien een paar jaar zijn en als dan de mogelijkheid niet is, dan fok je niet.
Dat bedoel ik met 'moeten', waarom 'moet' het perse? Waarom niet als er de gelegenheid voor is?

Of denk ik nu weer te simpel? :denken:
nee, ik zeg niet dat je te simpel denkt, maar je denkt wel klein.
Waarom moet het dan allemaal groot en veel bij veel fokkers?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
LongFields schreef:Je voorbeeld van mij klopt niet helemaal, in grote lijnen wel. Dit jaar krijgt Nozem haar eerste nestje, hiervan houd ik zelf niets aan. Volgend jaar hoop ik nog een nest met haar te fokken, hiervan zal ook alles weg gaan (dit nest zal ik alleen fokken als ik op voorhand genoeg belangstellenden heb, evenals het nest wat hopelijk dit jaar komt). Daarna wil ik nog 1x een nestje fokken met haar, waaruit ik een teefje zal aanhouden. Tegen die tijd is Sjefke een jaar of 10, of misschien ouder, en kunnen we voor korte tijd wel 3 honden hebben. Sjefke blijft dus gewoon bij ons wonen. Met onze derde hond heb ik ook de derde generatie in huis, en kan ik eventueel als alles met dat hondje volgens verwachting gaat lopen, weer verder fokken. Van haar kan ik eventueel ook een teefje uit een later nest aanhouden om weer mee verder te kunnen. Bij ons zullen dus hooguit 3 honden rondlopen, waarvan 1 echt al richting bejaard gaat. Meer dan dat aantal zeker niet, en herplaatsen zie ik mezelf al helemaal niet doen.

Maar iedereen doet het op zijn eigen manier, en hoewel ik me soms niet zo goed in een ander kan verplaatsen, respecteer ik wel ieders visie en mening. Als ze de mijne dan ook maar respecteren, en me niet afdoen als een "huiskamerfokkertje" of iemand die niet serieus met zijn ras bezig is, want dat serieuze hangt in mijn ogen absoluut niet samen met de hoeveelheid honden die je hebt, of de hoeveelheid nesten. Iemand die hooguit 1 nest per jaar fokt, kan net zo goed een goede fokker zijn die helpt het ras goed te houden als iemand die ieder jaar meerdere nesten heeft. Het gaat tenslotte om de kwaliteit, niet om de kwantiteit.
ik zie jou niet als huiskamerfokker, maar ik zie wel verschil in ras en mogelijkheid.
Zoals?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
LongFields schreef:Maar het is toch niet persé noodzakelijk om uit ieder nest een pup aan te houden? :19:
nee zeker niet, maar ik vind wel dat een nest gefokt moet worden, met het idee dat je verbeterd, snap je wat ik bedoel, en in die zin, wil ik, als de mogelijkheid er is, ook een pup aanhouden, daarom fok ik, om zelf weer verder te komen. als ik dan kan wachten, dan wacht ik
Dus je fokt niet voor het behoud van het ras, maar voor jezelf? Want JIJ wil uit ieder nest een pup aanhouden. Mijns inziens kun je ook aan rasverbetering doen als je geen pup aanhoudt uit het nest. Dan fok je niet voor jezelf, maar omdat je graag wil dat er gezonde honden van jouw ras geboren worden.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:is dat zo? er word alleen gefokt als een teef ook waardevol is om te fokken, en als er niks kan blijven, blijft er ook niks. daarbij.. ja soms is er een moeten, als fokker dus, ivm leeftijd teef, wacht je ? dan hoeft het soms helemaal niet meer, dan is de teef te oud.

ik stel de vraag nogmaals...... men promoot om een pup van een goede fokker te kopen, fokker mag niet te massaal honden hebben, mot in de huiskamer liggen, moet een goed overwogen combi zijn, moet zeker deels voor het ras gefokt zijn. maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr die fokker moet ook na 3, 4, 5 jaar stoppen, want dan is het huis te vol ( want weet je, niet elke fokker heeft 3 hectare en een boerderij) wil die fokker wel verder, dan moeten er keuzes gemaakt worden, en die keuzes worden hier nu dus veroordeeld.. prima, dan stoppen ze, dan hebben we over 5 jaar alleen nog maar fokkers over, die een paar hectare land en schuren hebben. of dus steeds de beginnende fokker, die 2 nestjes fokt, en dan de vaandel overdraagt, wat een utopie.
Je kunt toch ook eens in de paar jaar een nestje fokken en niet ieder jaar?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
LongFields schreef: Maar het is toch niet persé noodzakelijk om uit ieder nest een pup aan te houden? :19:
wij hebben dat altijd wel gedaan , als ik op dat ogenblik niets zelf aan kon houden , kwam er gewoon geen nest. Je fokt toch een nest om er zelf een goede hond aan over te houden om daar weer verder mee te fokken.
Als de combinatie anders uitpakt dan je verwacht had , is het natuurlijk wat anders.
En dan moeten oudere honden 'dus' maar het veld ruimen, omdat je zo nodig zelf een pup uit ieder nest wil aanhouden? Zo fok jij toch ook niet, Jip?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:En oude teven weg doen om meer ruimte te krijgen , gaat mij echt te ver.
Dat bedoel ik dus! Daar gaat deze discussie nu toch over?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:maar soms hangt het 1 wel met het ander samen, er word hier op het forum gepromoot dat men naar goede fokker gaat, maar niet zomaar een goede fokker, nee ook iemand die fokt in het belang van het ras. die geen 3 of meer nesten per jaar heeft, die fokgeschikte ouderdieren heeft en die de honden lekker bij hun thuis op de bank heeft.;.

allemaal prima en begrijpelijk, sta ik ik voor ( nou ja alles thuis op de bank is een discussiepunt)

dit houd voor de gemiddelde fokker in, dat ze na 2 a 3 nesten klaar zijn, op moeten houden..
Waarom? Dat snap ik niet helemaal?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

yamie schreef:
Stang schreef:
yamie schreef:
Stang schreef: In mijn ogen is er echt nog wel een tussenweg mogelijk tussen alleen hele grote fokkers en tussen honden weg moeten doen omdat ze te oud zijn voor de fok :19:

Voordat je gaat fokken zal je af moeten wegen of je inderdaad die ruimte hebt en de mogelijkheden om eventuele honden tijdelijk terug te nemen en of je je honden kan houden.

Daarnaast is er toch ook de mogelijkheid om een teef onder fokkersvoorwaarden ergens te plaatsen? En hoeft toch niet iedere teef 3, 4 of 5 nesten te krijgen?

Je hebt een teef waarmee je gaat fokken, oké hou je uit het tweede nest een teefje aan en voordat je daarmee weer gaat fokken ben je alweer 3 jaar verder. Het hoeft toch niet 1 of 2 keer per jaar een nestje te zijn of zoveel nesten per teef?
je kunt niet van te voren een planning maken, ja dat kun je wel willen, maar 9 van de 10 keer komt het niet uit, dat is ook fokken nl, een deel gok en proberen, en nog steeds word er niet echt antwoord gegeven op mijn vraag, wat wil je van een fokker? en ik weet het antwoord wel hoor, en dat is soms het onmogelijke, of iig het utopische, zoals het in de ideale en sprookjes wereld kan gaan. men koopt pup bij fokker, fokker is het 1e jaar iig aansprakelijk voor erfelijke ellende, daarna, leuk contact, hopelijk, maar die fokker, die jij hebt uitgekozen, moet wel zo blijven..en er mag ook niks in zijn of haar fokkerij verkeerd gaan, want dan moet je alarm bellen bedaren.. en men wil ook graag een fokker, die kleinschalig fokt, en oma .opa, tante en of zus ook op de bank heeft liggen, ook graag wat kampioenschaps titels hier en daar.
Wat ik wil van een fokker? Heel simpel: dat hij/zij hart voor de honden heeft, met goede honden fokt zowel gezondheid/karakter/uiterlijk en dat de pups grotendeels in huis opgroeien de eerste 8 weken.

Dit heeft m.i. dus niets te maken met grootschalig of met honden wegdoen omdat ze te oud zijn voor de fok. Die fokker kan wel het eerste nestjes in jaren hebben :19: Prima toch!

Wel enige nuancering: ik kan me ergens nog voorstellen dat als je een pupje aangehouden hebt als fokker en na pakweg 6 maanden blijkt deze niet geschikt te zijn voor de fok, dat je deze herplaatst. Het hondje is nog jong, er is niet mee gesleurd en ik zie niet zo in waarom dit niet zou kunnen.
Iets heel anders vind ik dus als je met je teef 3 á 4 nestjes hebt gefokt, ze is 6 of 7 jaar oud en moet dan maar wegwezen voor de jongere generaties. Dat vind ik dus écht niet kunnen.

Natuurlijk komt je planning niet altijd, of zelfs vaak niet, uit. Dat hoort erbij, maar dan nog zeg ik: het is geen kwestie van móeten. Je móet niet fokken hoor :wink:
Dan zit het tegen, nou en? Je hebt je honden en gaat er weer verder aan werken dat je over een paar jaar weer kan fokken.
ook wanneer een hond 3 a 4 nestjes heeft gehad en 6 a 7 jaar is, hoeft het niet zo te zijn van " wegwezen oprotten" ik ken genoeg fokkers die met alle liefde alles houden, maar waar er een adres op hun pad komt en een oudere hond daar heen gaat, en voor fokker een mooie oplossing en de teef krijgt een eigen plek.

en nee, nogmaals, er nie gefokt worden, tuurlijk is er een heel stuk willen bij en is dat zo erg? mits de honden niet na 5.6.7 jaar in een container worden gedumpt..

niet iedereen wil fokken, gelukkig niet ;) maar er zit dus wel verschil tussen mensen die puur een hond willen als huisgenoot en maatje en een fokker, ik snap dat en heb er respect en begrip voor, andersom is het vaak wat verder te zoeken, men meet het direct aan hoeveel ik dan om mijn hond geeft,. hoeveel ik er van hou en herplaats ik een hond? dan ben ik van steen en hou ik niet van die hond.. verre van dat is waar, maar goed, dat is moelijk uitleggen, zeker aan mensen die niet fokken :wink:
Het lijkt mij wel logisch dat voor 'huisgenoot en maatje' wel begrip is en voor 'ze is oud en ik heb er niks meer aan' niet veel begrip is :19:
Je zegt al dat het voor jou als fokker een mooie oplossing is als iemand een teef wil hebben die niet meer voor nestjes kan zorgen. Zo'n gedachtengang kan ik dus gewoonweg niet begrijpen.
Een 'oplossing', dus het is een probleem?

Ik vind het echt allemaal teveel doorslaan naar wat 'jij' allemaal wilt. Tja, ik wil ook graag geitjes en kippetjes, maar helaas heb ik die ruimte niet :19: Ik kan zoveel willen, maar wat niet gaat dat gaat niet.
En dat mis ik bij een aantal fokkers, het móet allemaal en daarmee wordt bijna alles goedgepraat.
Trouwens niet alleen bij fokkers hoor, je komt het bij 'gewone' hondenbezitters ook tegen door maar honden aan te schaffen zonder te kijken of het wel in de huidige roedel kan.

Ja, ik meet het aan hoeveel je van een hond houdt als je een hond herplaatst omdat ze niet meer voor nestjes kan zorgen. Ze heeft jarenlang gezorgd voor nestjes, geld in het laatje, en nu heeft ze geen nut meer.
En natuurlijk is het altijd véél beter om zorgvuldig te herplaatsen dan de teven weg te laten kwijnen in hokken, maar dat maakt nog niet juist allemaal in mijn ogen.
Ik snap gewoon niet hoe je je lieverd, je maatje weg kan doen als hij/zij geen nut meer heeft voor het fokken. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Laatst gewijzigd door Caro. op 13 jan 2007 18:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jip007
Erelid

Scooby schreef:
jip007 schreef:
LongFields schreef: Maar het is toch niet persé noodzakelijk om uit ieder nest een pup aan te houden? :19:
wij hebben dat altijd wel gedaan , als ik op dat ogenblik niets zelf aan kon houden , kwam er gewoon geen nest. Je fokt toch een nest om er zelf een goede hond aan over te houden om daar weer verder mee te fokken.
Als de combinatie anders uitpakt dan je verwacht had , is het natuurlijk wat anders.
En dan moeten oudere honden 'dus' maar het veld ruimen, omdat je zo nodig zelf een pup uit ieder nest wil aanhouden? Zo fok jij toch ook niet, Jip?
nee , als er geen plek meer was voor een pup , dan wilde ik ook geen nest. Oudjes zijn hier nog nooit herplaatst , wel een keer een pup van 5 mnd en Idem-Dito (geen eigenfok) die niet klikte in het roedel.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
Nanna schreef:
Dan heb je dus te weinig personeel. En een hond die een hele nacht in het gaas hangt te creperen? Je kijkt toch of alles binnen is voor je gaat slapen? Zeker toch bij die oude hondjes
Het waren binnenkennels met uitlopen naar een buitenren.
Ze konden dus wanneer ze maar wilden via een kattenluikje naar buiten om hun behoeften te doen.
Het hondje waarbij het gebeurde was 16 jaar oud, totaal de weg kwijt dus.
Dat snap ik, maar dan sluit je het kattenluikje af 's nachts. :19: . Ik vindt het echt onverantwoord, hoe dan ook.
Maar is het hebben van zo idioot veel honden dat niet zowiezo?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”