Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

algeheel bacterieel onderzoek

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

oogappel
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Mopshond en Mastiff.
Contacteer:

algeheel bacterieel onderzoek

Ongelezen bericht door oogappel »

Hallo.

Wij willen onze teef bij de eerst volgende loopsheid laten dekken.
Nu is ons aan geraden om een algeheel bacterieel onderzoek te laten doen.
We hebben begrepen dat hier de meningen over verdeeld zijn.
Graag zullen wij hier jullie mening over lezen waarom wel of waarom niet een bacterieel onderzoek.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door oogappel op 15 jan 2007 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Murphybull

Ongelezen bericht door Murphybull »

Ikzelf heb voor de dekking een uitstrijkje laten doen bij onze teef (vaginaal onderzoek) en ze heeft preventief een antibiotica kuurtje gehad.
De reden waarom is dat omdat een ander teefje van ons geabsobeerd had tijdens de dracht en de dekreu toen van haar een ontsteking had opgelopen aan zijn geslachtsdeel.
Ook de reu die we dit keer hebben gebruikt is goed onderzocht en hebben tevens zijn zaadjes laten testen.
Ik wil liever weten of de beide ouderdieren goed gezond zijn van binnen en van buiten.
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Ik heb het bij mijn eerste nest/dekking toen ook laten doen, sindsdien vernomen dat dit eigenlijk onnodig is.....de bacterieen die er zijn zijn vaak de normale die er horen, door een AB kun je die dus ernstig verstoren en word het door ervaren DA alleen aangeraden als een teef meerdere malen leeg is gebleven
Essy

Re: algeheel bacterieel onderzoek

Ongelezen bericht door Essy »

Nanna schreef:
oogappel schreef:Hallo.

Wij willen onze teef bij de eerst volgende loopsheid laten dekken.
Nu is ons aan geraden om een algeheel bacterieel onderzoek te laten doen.
We hebben begrepen dat hier de meningen over verdeeld zijn.
Graag zullen wij hier jullie mening over lezen waarom wel of waarom niet een bacterieel onderzoek.

Afbeelding
Ik begin niet aan die flauwekul. Dat doe je toch ook niet bij jezelf als je een kinderwens hebt?
Als je een kinderwens hebt, heb je je eigen dekreu altijd bij de hand en kun je elke maand opnieuw proberen :mrgreen: Niet echt te vergelijken met het plannen van een nest pups waarbij je voor de dekreu vaak een eind moet reizen.

Ik heb het wel laten doen en Isis heeft inderdaad AB gehad. Heb gevraagd of het zonder die AB toch goed was gegaan en de DA zei hoogstwaarschijnlijk niet.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Ook ik snap 't nut niet zo van dit onderzoek.
Je teef wel op de AB zetten en dan een door een reu laten dekken waarvan je niet weet of die dan wel misschien iets bij zich kan hebben :denken:
Heb ik m'n eigen vaak genoeg afgevraagt :19:
Afbeelding
Essy

Rea schreef:Ook ik snap 't nut niet zo van dit onderzoek.
Je teef wel op de AB zetten en dan een door een reu laten dekken waarvan je niet weet of die dan wel misschien iets bij zich kan hebben :denken:
Het gaat erom of de teef een bacterie in haar baarmoeder heeft die de dracht kan beïnvloeden of waardoor de innesteling niet kan plaatsvinden.

Ik had een pakket waar het uitstrijkje sowieso in zat. Ik denk niet dat een DA voor 7 euro AB een lulverhaal gaat ophangen.
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

ik heb het ook nog nooit gedaan, en vind het eigenlijk ook (nog) niet nodig....
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

nee ik heb het niet gedaan, zie het nut er ook niet echt van in.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Essy schreef:
Rea schreef:Ook ik snap 't nut niet zo van dit onderzoek.
Het gaat erom of de teef een bacterie in haar baarmoeder heeft die de dracht kan beïnvloeden of waardoor de innesteling niet kan plaatsvinden.

Ik had een pakket waar het uitstrijkje sowieso in zat. Ik denk niet dat een DA voor 7 euro AB een lulverhaal gaat ophangen.
Klopt dat gaat hier ook zo.
Ze hebben hier ook netjes hun pillen geslikt :wink:
Maar ik heb 't me wel afgevraagt.
Omdat er bij de reu op dit gebied niets onderzocht zal worden.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Op de Felcan hondendag werd ook gesteld dat het geen nut heeft. (door een da die het zelf aanbiedt in zijn praktijk!)
AB maakt nl niet alleen slechte bacteriën kapot het kan zo het inwendig milieu van de teef verstoren.
Hij raadde het alleen aan te doen als een teef al (enkele keren) leeg is gebleven.

Ik heb het ook niet gedaan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Inge O schreef:het nadeel dat je ook de goede bacteriën weghaalt weegt voor mij lang niet op tegen het mogelijke voordeel dat een minder goede bacterie bij mijn teef zou worden ontdekt.
Daarbij heb je het wel over een anti-bioticakuur die je je teef waarschijnlijk onnodig toedient.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

wij hebben het 1 keer laten doen , dit op verzoek van de eigenaar van de dekreu , zonder uitslag geen dekking.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Scooby schreef:
Inge O schreef:het nadeel dat je ook de goede bacteriën weghaalt weegt voor mij lang niet op tegen het mogelijke voordeel dat een minder goede bacterie bij mijn teef zou worden ontdekt.
Daarbij heb je het wel over een anti-bioticakuur die je je teef waarschijnlijk onnodig toedient.
daarom schreef ik het ook in de voorwaardelijke wijs :wink: .
Ik doelde niet alleen op de bacterieen in de vagina, maar ook op de bacterieen in de darmflora die je door een anti-bioticakuur compleet verstoord.
Essy

Ik vraag me overigens wel af hoeveel van de fokkers die roepen dat de progesteron bepaling niet deugde omdat de teef niet drachtig werd, ook geen uitstrijkje laten maken.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik ben van mening dat het alleen nut kan hebben als de teef meerdere keren niet heeft opgenomen en een bepaalde bacterie de oorzaak is.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik doe niet aan uitstrijkjes, en ook niet aan testen.

ab tijdens? of als preventie vind ik helemaal kolder.

een teef neemt gewoon op, als er al iets is waardoor een teef eventueel niet op zou nemen? dan ben ik blij dat ze niet opneemt.

voor mij gaat het dekken van een teef qua hulp zover, dat ik wil dat er iemand bij is, dat is het.

wat essy hier zegt, dat vind ik echt onbegrijpelijk.... "Ik heb het wel laten doen en Isis heeft inderdaad AB gehad. Heb gevraagd of het zonder die AB toch goed was gegaan en de DA zei hoogstwaarschijnlijk niet."

(onbegrijpelijk in de vorm van: gut wees er maar blij mee, het is toch belachelijk)

maar goed.. dat is puur mijn mening..
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

yamie schreef:ik doe niet aan uitstrijkjes, en ook niet aan testen.

ab tijdens? of als preventie vind ik helemaal kolder.

een teef neemt gewoon op, als er al iets is waardoor een teef eventueel niet op zou nemen? dan ben ik blij dat ze niet opneemt.

voor mij gaat het dekken van een teef qua hulp zover, dat ik wil dat er iemand bij is, dat is het.

wat essy hier zegt, dat vind ik echt onbegrijpelijk.... "Ik heb het wel laten doen en Isis heeft inderdaad AB gehad. Heb gevraagd of het zonder die AB toch goed was gegaan en de DA zei hoogstwaarschijnlijk niet."

(onbegrijpelijk in de vorm van: gut wees er maar blij mee, het is toch belachelijk)

maar goed.. dat is puur mijn mening..
helemaal mee eens :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Nee, doe niet aan uitstrijkje, AB of progesteronbepaling.

We hebben een teef die in 2005 een nestje heeft gehad, in 2006 is ze bij 2 pogingen leeggebleven. Teef is toen bevrucht dmv KI omdat natuurlijk dekken met die reu niet lukte (teef te dominant voor reu, wel opstappen maar niet goed doordekken, ook moeite met hoogteverschil).
Als ze nu loops wordt, gaan we het nogmaals proberen met een andere reu op een natuurlijke manier. Neemt ze ditmaal ook niet op, dan was dat de laatste poging en is zij fokteef af.
Onze DA heeft de mogelijkheid van AB aan ons voorgelegd en wij hebben besloten het niet te doen. Wij wijten het niet opnemen meer aan de KI, zij een natuurlijke dekking nodig heeft, of dat combi gewoonweg niet klikt.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Essy schreef:Ik vraag me overigens wel af hoeveel van de fokkers die roepen dat de progesteron bepaling niet deugde omdat de teef niet drachtig werd, ook geen uitstrijkje laten maken.
ik 'riep' dat de (meeste) progesterontesten niet deugen, ik 'riep' dat ik uitstrijkjes en al helemaal AB-kuren complete onzin vind, en mijn teven zijn nog geen enkele keer leeg gebleven.

wat doe ik fout :denken: ?
jij denkt te natuur inge, tegenwoordig moet alles bepaald worden :wink:

ik snap daar dus geen drol van.

ik ga uit van een gezonde hond, als ik die laat dekken, mocht er 1 of andere bacterie zitten waarom ze niet opneemt? godzijdank, lang leven de natuur..
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
yamie schreef: jij denkt te natuur inge, tegenwoordig moet alles bepaald worden :wink:

behalve dat ik er ook geen drol van snap, voel ik me daardoor steeds meer een alien :mrgreen: .
ik ook, en ik vind dat erg jammer moet ik zeggen.

of nou ja jammer, ik snap het dus gewoon niet en de antwoorden die ik/je krijgt zijn voor mij ook niet afdoende.

ik fok, en ik wil gezonde honden fokken, doe daar ook " alles " aan, maar niet in de vorm dat ik een hond ab geef voor de tijd, of een uitstrijkje laat maken voor de tijd, en als mijn teef leeg blijft en ik laat iets onderzoeken en er zit een bacterie enz, is voor mij misschien een reden om dus niet te fokken met die teef ( maar goed)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Inge O schreef:
yamie schreef: jij denkt te natuur inge, tegenwoordig moet alles bepaald worden :wink:

behalve dat ik er ook geen drol van snap, voel ik me daardoor steeds meer een alien :mrgreen: .
ach je bent niet de enige alien :mrgreen:
hier nog een,
ze moeten t zelf kunnen of anders niet, dus geen progesteron, geen AB/uitstrijkjes etc.....
ook de zorg van de puppen,
krijg nu wel eens verbaasde gezichten dat ik gewoon wegga....hallo, ze zijn 2,5 week oud, hebben echt nog geen zorg nodig hoor,
ja straks als ik bij ga voeren moet ik tussen de middag naar huis daar voor en zijn mn avonden en weekenden nog meer alleen voor de honden dan normaal, maar op deze leeftijd kan de teef t prima zelf....
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:Wij wijten het niet opnemen meer aan de KI, zij een natuurlijke dekking nodig heeft, of dat combi gewoonweg niet klikt.
Voor wat betreft dat laatste; ik denk dat honden dat inderdaad heel goed zelf kunnen bepalen, zolang wij die natuur maar zijn gang laten gaan...
Selena
Zeer actief

Scooby schreef:
Selena schreef:Wij wijten het niet opnemen meer aan de KI, zij een natuurlijke dekking nodig heeft, of dat combi gewoonweg niet klikt.
Voor wat betreft dat laatste; ik denk dat honden dat inderdaad heel goed zelf kunnen bepalen, zolang wij die natuur maar zijn gang laten gaan...
Is ook zo, we proberen het gewoon nog 1 x en zo niet, jammer dan.

Helaas is ze vandaag al loops geworden, haar dochter is vorige week gedekt, er van uitgaande dat beide teven opnemen, kan (en wil) ik geen 2 nesten met maar 2.5-3 wkn verschil. Dus de dekking van de oudste wordt doorgeschoven tot haar volgende loopsheid (sept ong).

@ Car: heb R. al mail gestuurd of hij wil wachten (wat ik denk) of dat hij van Anne wat wil :wink:

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Selena schreef:
Scooby schreef:
Is ook zo, we proberen het gewoon nog 1 x en zo niet, jammer dan.

Helaas is ze vandaag al loops geworden, haar dochter is vorige week gedekt, er van uitgaande dat beide teven opnemen, kan (en wil) ik geen 2 nesten met maar 2.5-3 wkn verschil. Dus de dekking van de oudste wordt doorgeschoven tot haar volgende loopsheid (sept ong).

@ Car: heb R. al mail gestuurd of hij wil wachten (wat ik denk) of dat hij van Anne wat wil :wink:
jammer....zal ie wel van balen, was nl helemaal happy toen ik vandeweek kon melden dat ze ook tegen haar loopsheid aan zat..... :wink: maar ga uit van wachten, zal t vanavond wel horen op de training...
Selena
Zeer actief

crutz schreef:jammer....zal ie wel van balen, was nl helemaal happy toen ik vandeweek kon melden dat ze ook tegen haar loopsheid aan zat..... :wink: maar ga uit van wachten, zal t vanavond wel horen op de training...
Hij is niet de enige die baalt :(: Maar kan het risico niet nemen dat ze wel opneemt en ik 2 nesten heb liggen die heel weinig schelen. Als ze een maandje later was, had ik het nog wel gered maar nu niet.

yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Kan een afwijkend millieu in de baarmoeder (met daarbij dus een afwijkende bacteriegroei) eigenlijk erfelijk zijn?
ik denk het wel, maar ik zou niet zo kunnen zeggen welke en wat dan, ik denk dat het dan ook te maken kan hebben met algehele weerstand en dat kan zeker erfelijk zijn.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
yamie schreef:
Martijn schreef:Kan een afwijkend millieu in de baarmoeder (met daarbij dus een afwijkende bacteriegroei) eigenlijk erfelijk zijn?
ik denk het wel, maar ik zou niet zo kunnen zeggen welke en wat dan, ik denk dat het dan ook te maken kan hebben met algehele weerstand en dat kan zeker erfelijk zijn.
ik denk dat je hierbij, zoals met veel ziekten, niet kan zeggen dat de aandoening op zich erfelijk is, maar dat de aanleg of gevoeligheid om ze te ontwikkelen wel erfelijk kan zijn. een kleine taalkundige nuance, maar toch nog een groot verschil :wink: .
zeker :wink: je hebt gelijk, het is alleen een vrij duister gebied :wink:
Essy

het enige afwijkende is, is dat er een bacterie zit die er niet hoort. Lijkt me stug dat bacterien die je kunt oplopen erfelijk bepaald is.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Inge O schreef:
yamie schreef:
ik denk dat je hierbij, zoals met veel ziekten, niet kan zeggen dat de aandoening op zich erfelijk is, maar dat de aanleg of gevoeligheid om ze te ontwikkelen wel erfelijk kan zijn. een kleine taalkundige nuance, maar toch nog een groot verschil :wink: .
Zou het kunnen dat teven met een verstoorde bacterieflora in de uterus dochters geeft met een verhoogde kas op baarmoederonsteking omdat ze een afwijkende zuurgraad hebben?
En zo ja..is het dan niet de taak van de dierenarts om dat risico te melden. En hetzelfde door de fokker aan de pupkoper die een teefje willen?

Gaat ver hoor..ben ik me bewust van. Ik vraag me alleen af wat jullie vinden.
om even door te borduren op Inge haar antwoord, een hond die een verminderde weerstand heeft, en waarmee gefokt fokt, daar is idd kans mee, dat ze dat doorgeeft, maar hoe zich dat dan uit? dat is natuurlijk ook weer anders.
Essy

Ik snap best dat fokkers die een nest altijd kunnen plannen en die een eigen reu hebben die aangeef wanneer de teef dekrijp is, niet aan progesteronbepaling en uitstrijkjes doen. Dat zou ik waarschijnlijk ook niet doen in die situatie.

Maar als je 1 kans hebt om een reu van 7,5 te gebruiken die je als het zou mislukken hoogstwaarschijnlijk niet meer kunt gebruiken, dat doe ik een uitstrijkje. En aangezien ik niet een week in Frankrijk kan blijven om de reu te laten bepalen wanneer mijn teef dekrijp is, doe ik progesteronbepaling.
En als mijn teef met 2,5 voor het eerst gedekt wordt en dan 2x leeg zou blijven zonder uitstrijkje, dan vind ik 4 veel te oud voor een eerste nest voor een dog. Dat zijn allemaal afwegingen die je maakt.

En ja als ik zou fokken met honden die gemiddeld 12 worden, altijd een nest kan plannen, een reu die aangeeft dat mijn teef gedekt kan worden en een dekreu in de buurt zou hebben, dan vond ik het waarschijnlijk ook allemaal flauwekul.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”