Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tibetaanse Terrier
Moderator: moderatorteam
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Aantal honden: 1
Tibetaanse Terrier
Zijn er forumleden die een Tibetaanse Terrier hebben??
Wat is jullie ervaring met dit ras? Is de vachtverzorging een dagelijkse bezigheid of "valt" dit wel mee? Hoe zijn ze binnens- en buitenshuis?
Leren ze makkelijk, kunnen ze (na opbouw) een paar uurtjes zo nu en dan alleen thuis blijven?
Veel vragen, ook al veel over gelezen maar lees het natuurlijk het liefste van de ervaringsdeskundigen.
Wat is jullie ervaring met dit ras? Is de vachtverzorging een dagelijkse bezigheid of "valt" dit wel mee? Hoe zijn ze binnens- en buitenshuis?
Leren ze makkelijk, kunnen ze (na opbouw) een paar uurtjes zo nu en dan alleen thuis blijven?
Veel vragen, ook al veel over gelezen maar lees het natuurlijk het liefste van de ervaringsdeskundigen.
- CKS
- Zeer actief
- flatcoat
- Zeer actief
-
Josee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): weimaraners
- Contacteer:
Hier een ervaringsdeskundige
Ik heb jarenlang tibetanen geshowd en getraind .Mijn ouders fokten deze honden voor ruim 15 jaar.
Het is een sportief ras , wat erg leergierig is en snel de verkeerde dingen aanleert. Er zitten leuke karakters tussen, maar het zijn wel dominante honden (vooral naar andere honden toe).
Je moet sterk in je schoenen staan om hun verleidelijke blik te kunnen weerstaan, maar o zo nodig, want ze draaien je zo om de vinger!!
Zowel in als buiten huis zijn ze makkelijk, erg op de baas gericht en erg waaks.
Hou er wel rekening mee dat zijn vacht altijd een deel van het buitenleven meeneemt (zand, stokjes, bladeren etc)
De vachtverzorging is een vak apart! Als je het goed bijhoudt is 1 tot 2 x per week voldoende, dit ligt ook een beetje aan het vachttype.
Wel ben je rustig een paar uurtjes bezig voor je de hele hond klitvrij hebt en lekker de huid hebt gemasseerd met een haren borstel, op alle plaatsen. Als je het goed doet, geniet de hond hier ook echt van! Maar vraag gerust je toekomstige fokker om je dit goed uit te leggen , hoe te borstelen. Want een geknipte tibetaan verliest in mijn ogen al zijn charmes!!
Hoop een beetje je vragen te hebben beantwoord, anders hoor ik het wel!
Ik heb jarenlang tibetanen geshowd en getraind .Mijn ouders fokten deze honden voor ruim 15 jaar.
Het is een sportief ras , wat erg leergierig is en snel de verkeerde dingen aanleert. Er zitten leuke karakters tussen, maar het zijn wel dominante honden (vooral naar andere honden toe).
Je moet sterk in je schoenen staan om hun verleidelijke blik te kunnen weerstaan, maar o zo nodig, want ze draaien je zo om de vinger!!
Zowel in als buiten huis zijn ze makkelijk, erg op de baas gericht en erg waaks.
Hou er wel rekening mee dat zijn vacht altijd een deel van het buitenleven meeneemt (zand, stokjes, bladeren etc)
De vachtverzorging is een vak apart! Als je het goed bijhoudt is 1 tot 2 x per week voldoende, dit ligt ook een beetje aan het vachttype.
Wel ben je rustig een paar uurtjes bezig voor je de hele hond klitvrij hebt en lekker de huid hebt gemasseerd met een haren borstel, op alle plaatsen. Als je het goed doet, geniet de hond hier ook echt van! Maar vraag gerust je toekomstige fokker om je dit goed uit te leggen , hoe te borstelen. Want een geknipte tibetaan verliest in mijn ogen al zijn charmes!!
Hoop een beetje je vragen te hebben beantwoord, anders hoor ik het wel!
- cindy1986
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik heb (nog) geen Tibetaanse Terriër, maar hoop er over een paar jaar één te hebben.
Ik ken wel iemand die je er graag wat meer over wil vertellen:
http://members.home.nl/braggadocio/start.htm
Dit is een kennis van mij, ze heeft op dit moment ook een nestje pups van bijna 6 weken oud.
Over een paar jaar kan ik er hopelijk een hond bijnemen, en dat wordt dan een Tibetaantje bij deze kennel weg.
De vachtverzorging valt volgens mij wel mee. Je bent er niet dagelijks mee bezig, maar toch zeker een uur per week. Als je veel met je hond naar het bos gaat, heb je er natuurlijk wel meer werk aan.
Als je dus vragen hebt, wil Daniëlle ze vast wel beantwoorden
Dit is een kennis van mij, ze heeft op dit moment ook een nestje pups van bijna 6 weken oud.
Over een paar jaar kan ik er hopelijk een hond bijnemen, en dat wordt dan een Tibetaantje bij deze kennel weg.
De vachtverzorging valt volgens mij wel mee. Je bent er niet dagelijks mee bezig, maar toch zeker een uur per week. Als je veel met je hond naar het bos gaat, heb je er natuurlijk wel meer werk aan.

-
Josee
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat ik al zei met betrekking tot de vachtverzorging, het ligt helemaal aan het type vacht hoeveel tijd je er aan kwijt bent.cindy1986 schreef:Ik heb (nog) geen Tibetaanse Terriër, maar hoop er over een paar jaar één te hebben.
Met goede (en mijn ervaring is de wat duurdere) vachtverzorgingsproducten bespaar je een boel tijd.
Maar met een uur in de week red je het over het algemeen echt niet(uitzondering daargelaten).
En ik borstelde ongeveer 6/ 7 tibetanen per week en maakte ze klaar voor shows!!
Ik heb al heel wat puppenkopers op jongehondendagen gezien die zich hier niet goed in verdiept hebben en/ of te weinig informatie hierover hebben meegekregen van de fokker, waardoor deze schitterende hondjes alsnog naar de trimsalon gebracht werden.... :N:
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
vrienden van ons hebben er 1 van 8 jaar.
Bougy is zijn naam, ken hem al 7 jaar
een lieve hond als hij je eenmaal kent, maar wel een lawaaipapagaai. zet voor alles zijn keel open, de vacht eist wel wat verzorging, maar inderdaad valt het wel mee, zij moeten de hond niet iedere dag kammen. maar verder een energie volle hond, zeker niet lui. onderneemt graag wat, en balspelletje is bougy gek van
gr Aimee
Bougy is zijn naam, ken hem al 7 jaar
gr Aimee
- cindy1986
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, daarom zei ik ook 'volgens mij'Josee schreef: Wat ik al zei met betrekking tot de vachtverzorging, het ligt helemaal aan het type vacht hoeveel tijd je er aan kwijt bent.
Met goede (en mijn ervaring is de wat duurdere) vachtverzorgingsproducten bespaar je een boel tijd.
Maar met een uur in de week red je het over het algemeen echt niet(uitzondering daargelaten).
En ik borstelde ongeveer 6/ 7 tibetanen per week en maakte ze klaar voor shows!!
Ik heb al heel wat puppenkopers op jongehondendagen gezien die zich hier niet goed in verdiept hebben en/ of te weinig informatie hierover hebben meegekregen van de fokker, waardoor deze schitterende hondjes alsnog naar de trimsalon gebracht werden.... :N:
Afknippen vind ik zonde :N:
Ik vind zelf de vachtverzorging geen punt, vind het leuk om te doen, dus of ik nou een uur of meerdere uren bezig ben, ik vind het toch leuk
Het is toch zo dat de Sable-vacht wat bewerkelijker is? Dat is toch een iets andere vacht dan bijvoorbeeld de zwarte kleur?

- flatcoat
- Zeer actief
Bedankt voor jullie reacties!!
Ik heb ook al contact gehad met een fokker van de TT en ook daar de nodige info gekregen. Het is zeker nog niet voor dit moment ..... ik heb nog moeite met het gemis van Beauty, maar voor de toekomst zeker een ras dat mijn voorkeur heeft.
M.b.t. de vachtverzorging heb ik ook al de nodige info gekregen; maar ook een flatcoat (met een weelderige vacht zoals de mijne had) moet ook goed onderhouden worden.
Ik heb ook al contact gehad met een fokker van de TT en ook daar de nodige info gekregen. Het is zeker nog niet voor dit moment ..... ik heb nog moeite met het gemis van Beauty, maar voor de toekomst zeker een ras dat mijn voorkeur heeft.
M.b.t. de vachtverzorging heb ik ook al de nodige info gekregen; maar ook een flatcoat (met een weelderige vacht zoals de mijne had) moet ook goed onderhouden worden.
-
Josee
- Zeer actief
- Contacteer:
cindy1986 schreef:Ja, daarom zei ik ook 'volgens mij'Josee schreef: Wat ik al zei met betrekking tot de vachtverzorging, het ligt helemaal aan het type vacht hoeveel tijd je er aan kwijt bent.
Afknippen vind ik zonde :N:
Ik vind zelf de vachtverzorging geen punt, vind het leuk om te doen, dus of ik nou een uur of meerdere uren bezig ben, ik vind het toch leuk![]()
Het is toch zo dat de Sable-vacht wat bewerkelijker is? Dat is toch een iets andere vacht dan bijvoorbeeld de zwarte kleur?
Vachtverzorging moet je gewoon zien als ontspanning voor zowel jouw als jouw hond. Als hij/zij geleerd heeft netjes op zijn zij te blijven liggen, is dit het ook
Het is moeilijk per kleur aan te geven wat een makkelijkere/ moeilijkere vacht is.
Zo heb je poreuze witte vachten, die VEEl verzorging nodig hebben, maar ook harde sluike witte vachten met minder werk.
Zwart is over het algemeen het makkelijkst, tenzij je er weer één hebt met veel onderwol en wat krullerig haar, dan is het (zonder de duurdere cremespoelingen) meer werk.
Sable is vaak een combi van harde bovenvacht en veel onderwol, maar ook hier weer verschil in.
Mijn ervaring is : hoe meer wolliger en krulleriger de pup hoe meer vachtverzorging als volwassen zijnde (en ook hier weer de uitzonderingen daargelaten
* flatcoat: Een flatcoat heeft idd ook verzorging en regelmatige borstelbeurten nodig, maar heeft een zoveel sluikere vacht dan een tibetaan (een vriendin van mij heeft er 2), dat is bijna niet te vergelijken).
Mocht je interesse hebben in een paar goede adressen, wil ik je wel een pb sturen....
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
en bij die trimsalon kunnen ze (de baasjes)alsnog heel wat leren hoor, over borstelen en kammen enzo. Borstelcursus geven we zelfs... De gemiddelde trimmer gaat pertinent niet voor kort omdat ze niet beter weten of omdat ze dat makkelijk vinden. Alleen wordt een trimmer wel heel vaak geconfronteerd met enorm achterstallig onderhoud en blijft ons weinig keus.... Maar de hondjes die je daarna op een regelmatig schema 'mag' zetten (varierend van tweewekelijks tot 1x per kwartaal naar gelang het borstelvermogen van de baas) die worden echt weer mooi hoor.waardoor deze schitterende hondjes alsnog naar de trimsalon gebracht werden....
Zo, ff in de verdediging voor mezelf en mijn collega's
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb in de salon ook verschillende tibetaantjes. en ze blijven allemaal lang. het meerendeel gaat er mee akoord om ze op een borstelschema te zetten en komen dan 1x per maand om te kammen(tussendoor doen ze zelf het nodige) en dan 1x per 3 maanden een grote trimbeurt met wassen erbij.
ik verkoop de eigenaren standaard een flexborstel (less poochs) en moet zeggen dat sindsdien de vachten veel gemakkelijker zijn geworden.
1 eigenaar heeft er 2 een blond/grijze die heeft veel onderwol en kost me zeker 3 uur voor een volledige beurt en een zwarte die is in 1,5 uur klaar.
de vachtstructuur verschilt enorm.
ik verkoop de eigenaren standaard een flexborstel (less poochs) en moet zeggen dat sindsdien de vachten veel gemakkelijker zijn geworden.
1 eigenaar heeft er 2 een blond/grijze die heeft veel onderwol en kost me zeker 3 uur voor een volledige beurt en een zwarte die is in 1,5 uur klaar.
de vachtstructuur verschilt enorm.
-
Josee
- Zeer actief
- Contacteer:
Was ook even een generaliserende opmerking. Was niet mijn bedoeling iemand voor het hoofd te stoten.Rosita Compagner schreef:en bij die trimsalon kunnen ze (de baasjes)alsnog heel wat leren hoor, over borstelen en kammen enzo. Borstelcursus geven we zelfs... De gemiddelde trimmer gaat pertinent niet voor kort omdat ze niet beter weten of omdat ze dat makkelijk vinden. Alleen wordt een trimmer wel heel vaak geconfronteerd met enorm achterstallig onderhoud en blijft ons weinig keus.... Maar de hondjes die je daarna op een regelmatig schema 'mag' zetten (varierend van tweewekelijks tot 1x per kwartaal naar gelang het borstelvermogen van de baas) die worden echt weer mooi hoor.waardoor deze schitterende hondjes alsnog naar de trimsalon gebracht werden....
Zo, ff in de verdediging voor mezelf en mijn collega's
Maar ik heb in 15 jaar tibetanen fokken gewoon hele slechte ervaringen met trimsalons, ik zelf dan niet, want deed ze zelf, maar puppeneigenaren wel.
Honden die kwamen voor een van te voren afgesproken borstelbeurt en zonder pony terug komen tot echt geschoren zonder overleg.
Onderwol wat er even uitgetrimd werd, want dan werd het makkelijker, niet dus!! Het probleem wordt alleen maar groter want de opnieuw aangroeiende onderwol gaat weer heel makkelijk klitten, hoe langer de onderwol hoe makkelijker de verzorging wordt
Hondjes die eventjes bijgeknipt waren en dan zo slecht dat mij de tranen in de ogen springen en dat de mensen ons opbelden wat moeten we nu(meteen langskomen zodat ik ze kon fatsoeneren).
En geloof me, deze puppenkopers hebben LES gehad op onze honden in hoe te borstelen!! Nu is de leeftijd van 8 maanden tot ongeveer 16 maanden erg lastig door de volop groeiende onderwol, het vergt dan gewoon extra
Het doet me goed om te horen (en ik weet ook ) dat er trimmers zijn die de honden graag het toilet geven wat ze moeten hebben, maar ik heb erg vaak het tegenovergestelde gezien, en dat doet pijn als je zelf er zo veel aandacht aan besteedt bij de verkoop van de pup en pijn als je ziet hoeveel spijt mensen hebben als het haar eraf is, voordat de hond weer een mooi volle vcht hele poos verder...
Dus wrsl kun je mijn reactie dan ook voorstellen
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Natuurlijk kan ik/kunnen wij dat! Heel goed zelfs maar als we jouw opmerking op zichzelf laten dan zou het een scheef beeld zijn dus voor de 'algemene ontwikkeling' van iedereen die dit topic mee leest moet toch ook de andere kant van de hondentrimsalon belicht worden. VandaarDus wrsl kun je mijn reactie dan ook voorstellen
Wij begrijpen elkaar best wel daar maak ik me geen zorgen over.
- flatcoat
- Zeer actief
Dat de vachtverzorging tijd kost is eigenlijk logisch, ik begrijp dus dat er wel degelijk "verschil" zit tussen de type vacht ......Josee schreef:cindy1986 schreef:Josee schreef: Wat ik al zei met betrekking tot de vachtverzorging, het ligt helemaal aan het type vacht hoeveel tijd je er aan kwijt bent.
Vachtverzorging moet je gewoon zien als ontspanning voor zowel jouw als jouw hond. Als hij/zij geleerd heeft netjes op zijn zij te blijven liggen, is dit het ook![]()
* flatcoat: Een flatcoat heeft idd ook verzorging en regelmatige borstelbeurten nodig, maar heeft een zoveel sluikere vacht dan een tibetaan (een vriendin van mij heeft er 2), dat is bijna niet te vergelijken).
Mocht je interesse hebben in een paar goede adressen, wil ik je wel een pb sturen....
En mijn flatcoat had (door de sterelisatie) een zeer weelderige dikke vacht vol slagen
Maar het gaat mij niet alleen om de vachtverzorging, hoor ..... alle aspecten vindt ik van belang in een "orientatie-fase"; mocht het t.z.t. ineens echt gaan "kriebelen" dan heb ik mij in elk geval al goed laten voorlichten.
- flatcoat
- Zeer actief
- viola
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Ik ga dit zeker even volgen.
Zoals ik er nu over denk word mijn toekomstige hondje zeker een tibetaanse terrier dus ik ben heel geïnteresseert in alle ervaringen. Bij mij is het ook nog toekomst muziek omdat ik nog thuis woon en de kans dat het fout gaat met mijn moeders hond gewoon te groot is, maar ik wil al wel vast alles weten van het ras.
Ik ben trouwens ook wel benieuwd hoe dat zit met dat lawaaierige.
Zoals ik er nu over denk word mijn toekomstige hondje zeker een tibetaanse terrier dus ik ben heel geïnteresseert in alle ervaringen. Bij mij is het ook nog toekomst muziek omdat ik nog thuis woon en de kans dat het fout gaat met mijn moeders hond gewoon te groot is, maar ik wil al wel vast alles weten van het ras.
Ik ben trouwens ook wel benieuwd hoe dat zit met dat lawaaierige.
Groetjes Viola.
*http://www.visitlavie.tk
-
Josee
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze slaan makkelijk aan ja!
Maar met een goede opvoeding hoeft het niet perse.
De 6 van mijn ouders staken elkaar heerlijk aan en er liep dan ook nooit iemand ongemerkt voorbij
Logisch als je kijkt naar de oorsprong van het ras.
De TT lag vaak op het dak (in tibet met name platte daken) op de uitkijk, daarnaast werden ze gebuikt als geluksbrenger voor mensen die op langen en toen gevaarlijke reizen gingen en werden ze ook wel ingezet als herdershondje.
De mastif daarentegen was meer de waakhond, en de TT sloeg aan voor onraad.
Maar met een goede opvoeding hoeft het niet perse.
De 6 van mijn ouders staken elkaar heerlijk aan en er liep dan ook nooit iemand ongemerkt voorbij
Logisch als je kijkt naar de oorsprong van het ras.
De TT lag vaak op het dak (in tibet met name platte daken) op de uitkijk, daarnaast werden ze gebuikt als geluksbrenger voor mensen die op langen en toen gevaarlijke reizen gingen en werden ze ook wel ingezet als herdershondje.
De mastif daarentegen was meer de waakhond, en de TT sloeg aan voor onraad.
- cindy1986
- Zeer actief
- Contacteer:
- flatcoat
- Zeer actief
Volgens de info die ik gekregen heb moet het ook de TT gewoon aan te leren zijn om bijv. een paar uurtjes alleen te kunnen zijn.cindy1986 schreef:Ik heb ook een keer in een rasbeschrijving gelezen dat ze moeilijk alleen kunnen zijn. Is het moeilijker de Tibetaanse Terriër dit aan te leren dan andere hondenrassen? Je leest het wel vaker in rasbeschrijvingen, maar ik vraag me dan altijd af of het niet gewoon aan opvoeding ligt.
Dus ook voor hen zal gelden, langzaam opbouwen ........ tenminste daar ga ik dan maar vanuit.
- cindy1986
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Josee
- Zeer actief
- Contacteer:
- viola
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Vooral dat ze als herdershondje gebruikt werden en ook dat karakter hebben spreekt mij wel erg aan. Klopt dat ook een beetje kwa karakter? Ik heb wel een aantal tibetaantjes gezien maar geen één echt langere tijd van dichtbij meegemaakt.
Een beetje aanslaan als er wat is vind ik wel prettig, maar het is dus wel iets waar je in de opvoeding even extra rekening mee moet houden zodat het niet te erg wordt.
Een beetje aanslaan als er wat is vind ik wel prettig, maar het is dus wel iets waar je in de opvoeding even extra rekening mee moet houden zodat het niet te erg wordt.
Groetjes Viola.
-
Neeltje
-
Aine
- Vaste gebruiker
- flatcoat
- Zeer actief
OK, maar qua karakter kun je er dus niet over zeggen want er zit voor de helft een ander ras in. Maar het "evenbeeld van de vader" heeft dus wel dezelfde weelderige vacht??Aine schreef:Wij hebben een half Tibetaan; de vader van mijn hond haar pups was een tibetaan, en we hebben het evenbeeld van de vader gehouden.
-
Aine
- Vaste gebruiker
Ja hij qua uiterlijk hetzelfde, alleen een beetje kleiner, maar hij groeit nog, qua verschillen met zijn moeder: hij is gehoorzamer en socialer. Dit is zijn vader ookflatcoat schreef:OK, maar qua karakter kun je er dus niet over zeggen want er zit voor de helft een ander ras in. Maar het "evenbeeld van de vader" heeft dus wel dezelfde weelderige vacht??Aine schreef:Wij hebben een half Tibetaan; de vader van mijn hond haar pups was een tibetaan, en we hebben het evenbeeld van de vader gehouden.
- Annelies
- Zeer actief
- flatcoat
- Zeer actief
- flatcoat
- Zeer actief