Je was me net voorMoon schreef:Ik wil niet vervelend doen maar een beagle is geen staande jachthondsnoesje schreef:ik heb zelf een beagle, dus een staande jachthond.
ik weet niet of een drenthe bv een grotere jachtpassie heeft.
beamer is nu 10 maand en ik heb hem zelf van zijn 4 m en half..had nooit loslopen geleerd. en we zijn sinds een maand zover dat we het kunnen met hem.
zonder cursus maar gewoon zelf oefenen
hij is soms wel oost indisch doof als hij terug moet komen en spurt soms weg in het bos...maar blijft wel in de buurt en ik train met een jachtfluitje ..zodat hij daardoor weet waar we zitten en terugkomt
nog niet kwijt geweest...
nog met geen dieren afgekomen, gewoon snufellen en snuffelen.
maar idd er zou daar toch bij de verkoop wat moeten ingelicht worden.
want ze zijn niet zo makkleijk op te voeden dan andere honden.. en koppig en natuurlijk zit dat jachtinstinct in hun gedrag erin.
ze liggen neit zomaar aan je voeten zoals andere honden...alhoewel hij binnen wel rustig is.
maar met veel geduld en energie ...zijn we al heel ver met hem..en niks van cursussen gevolgd
ook geen jachttraining...en als ie zijn wandelingke per dag heeft in ons bosje is hij tevreden....en helmaal als hij los mag..
en dna in t weekend een grotere wandeling aan de zze of grote bos.
maar met die andere rassen geen ervaring..
gr snoesjeDeze behoort tot de 'lopende honden, zweethonden en verwante rassen'! Het zijn meute-honden, dus heel iets anders dan voorstaande honden.....
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
jachthonden
Moderator: moderatorteam
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
snoesje
- Vaste gebruiker
-
snoesje
- Vaste gebruiker
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Een voorstaande hond moet samenwerken met de jager. Hij moet dan wel het wild opsporen en aanwijzen (meestal door middel van stilstaan, voorpoot opgeheven en met de neus richting wild). Maar mag (volgens de boeken maar dat lukt niet altijdsnoesje schreef:wat zijn de verschillen qua gedraginen ne qua karakter en jachteigenschappen ts een friese stabij en beagle?
gr snoes
Wat staande honden betreft heb je dan ook nog de 'allrounders', die zoeken niet alleen het wild op maar na het schieten van de jager zoeken zij het wild en apporteren dat (brengen het naar de jager).
Als je naar dat gedrag kijkt; het gefokte gedrag dus, kun je ook ongeveer zien hoe de hond zich als huishond zal gedragen. De staande hond zal iets makkelijker te trainen zijn om terug te komen dan de lopende hond
Meestal wordt dat dan 'eigenwijs' genoemd, maar de hond is gefokt op 'zelfstandiger gedrag'.
Heel verstandig om met je hondje van 10 mnd. heel goed het 'hierkomen' te oefenen! Als hij volwassen wordt kan hij nog veel veranderen
Gr. Marijke
Gr. Marijke

- Domie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Paco is een *podenco is een jachthond. Ik laat hem dagelijks een dik uur los in de natuur. Hij gaat er vandoor zodra hij wat ziet maar hij heeft nog nooit iets gevangen. Hij rent er tot nu toe alleen maar achter aan. (Konijnen, vogels eenden) Gelukkig komt hij altijd vrij snel terug. Eenmaal iets in het vizier hoef je hem niet meer te roepen want dan hoort en ziet hij echt niets meer maar dat duurt een minuut of 5 en dan komt hij met grote prongen toch weer even kijken waar ik ben
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco
Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Maar drie? Zolang is Max toch niet weggeweest?Pascal schreef:Zijn jullie in het losloopstuk geweest dan?angelique schreef:o daar zijn mijn man en ik gister toevallig gaan wandelen ! (maar 3 honden gezien ) maar het is er wel heel mooi en ze kunnen er tenminste lekker rennen .Pascal schreef:Als je toch bij mij in de buurt woont kun je ook eens meegaan naar de Brunssummerhei, dan zie je wat voor jachtpassie ze hebben
Normaal is het daar drukker. Ik was er gisteren ook, we hadden toevallig drie honden bij ons
- Ken
- Actief
Voordat wij een hond namen hebben wij ook erg getwijfeld over het ras. Het mocht ook een kruising zijn, maar we hadden wel een beeld van het "soort" hond. We hadden wel een voorkeur voor een hond uit het asiel of een herplaatser.
Uiteindelijk hebben wij voor een jonge duitse staande uit het asiel gekozen. Dat viel achteraf nog niet mee. We hebben de jachtpassie behoorlijk onderschat, of met name: de mate waarin die onder controle te brengen is. We hebben een gehoorzaamheidstraining met haar gedaan, met succes.
In de eerste maand dat we haar hadden, heeft ze een paar vogels te pakken gekregen, waaronder een gans van de buren. Ook is ze heel erg gefixeerd op katten. Uiteindelijk hebben we haar zelfs een tijdje ter herplaatsing aangeboden, omdat we het eigenlijk niet meer aan konden: de jachtpassie was zo sterk dat ze buiten niet te handhaven was, en we wilden nou juist een hond die buiten "gewoon" los kan.
Omdat er echter mensen op af kwamen die niet echt serieus waren of die het niet aandurfden, hebben we dit traject gestopt en hebben we na overleg met de fokker (die we inmiddels hebben achterhaald) besloten om zelf verder te gaan trainen. Ik denk dat het ook een kwestie van wennen (aan ons) is geweest, maar ze staat de laatste tijd toch beter onder appèl.
Ik sta er niet voor in dat ze niet nog eens wat te pakken krijgt, maar het gaat buiten wel beter dan eerst. We doen bal-oefeningen en zoekspelletjes. Als afleiding voor de vele eenden in het park werkt dat tot nu toe goed.
In februari gaan we op jachttraining om met name apporteren, zoeken en appèl verder uit te bouwen.
Onze hond wordt verder gewoon als huishond gehouden. De eerste periode hebben wij getwijfeld of we daar goed aan deden, of we haar wel genoeg konden bieden. Ze gaat uiteraard een aantal keren per dag uit, waaronder een paar keer flinke balspelletjes (rennen!). Ik denk dat ze totaal tussen de 1,5 en 2 uur per dag buiten is. Ik vind dat niet te weinig en niet zielig. Binnen is ze best rustig. Ze kan 's avonds zo heerlijk languit op de bank liggen. Wel blijft ze heel speels en vindt het prachtig om er met allerlei spullen vandoor te gaan. Ze is nog jong (nog geen 1,5) en dat hoort er gewoon bij.
Achteraf hadden we misschien een andere keuze gemaakt. Maar aangezien ze zo lief is en omdat het toch beter gaat dan eerst, gaan we verder trainen en houden we vertrouwen.
groet,
Ken
Uiteindelijk hebben wij voor een jonge duitse staande uit het asiel gekozen. Dat viel achteraf nog niet mee. We hebben de jachtpassie behoorlijk onderschat, of met name: de mate waarin die onder controle te brengen is. We hebben een gehoorzaamheidstraining met haar gedaan, met succes.
In de eerste maand dat we haar hadden, heeft ze een paar vogels te pakken gekregen, waaronder een gans van de buren. Ook is ze heel erg gefixeerd op katten. Uiteindelijk hebben we haar zelfs een tijdje ter herplaatsing aangeboden, omdat we het eigenlijk niet meer aan konden: de jachtpassie was zo sterk dat ze buiten niet te handhaven was, en we wilden nou juist een hond die buiten "gewoon" los kan.
Omdat er echter mensen op af kwamen die niet echt serieus waren of die het niet aandurfden, hebben we dit traject gestopt en hebben we na overleg met de fokker (die we inmiddels hebben achterhaald) besloten om zelf verder te gaan trainen. Ik denk dat het ook een kwestie van wennen (aan ons) is geweest, maar ze staat de laatste tijd toch beter onder appèl.
Ik sta er niet voor in dat ze niet nog eens wat te pakken krijgt, maar het gaat buiten wel beter dan eerst. We doen bal-oefeningen en zoekspelletjes. Als afleiding voor de vele eenden in het park werkt dat tot nu toe goed.
In februari gaan we op jachttraining om met name apporteren, zoeken en appèl verder uit te bouwen.
Onze hond wordt verder gewoon als huishond gehouden. De eerste periode hebben wij getwijfeld of we daar goed aan deden, of we haar wel genoeg konden bieden. Ze gaat uiteraard een aantal keren per dag uit, waaronder een paar keer flinke balspelletjes (rennen!). Ik denk dat ze totaal tussen de 1,5 en 2 uur per dag buiten is. Ik vind dat niet te weinig en niet zielig. Binnen is ze best rustig. Ze kan 's avonds zo heerlijk languit op de bank liggen. Wel blijft ze heel speels en vindt het prachtig om er met allerlei spullen vandoor te gaan. Ze is nog jong (nog geen 1,5) en dat hoort er gewoon bij.
Achteraf hadden we misschien een andere keuze gemaakt. Maar aangezien ze zo lief is en omdat het toch beter gaat dan eerst, gaan we verder trainen en houden we vertrouwen.
groet,
Ken
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
-
Pascal
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zei drie he, Bruno was er niet bijMarie-Josée schreef:Maar drie? Zolang is Max toch niet weggeweest?Pascal schreef:Zijn jullie in het losloopstuk geweest dan?angelique schreef:o daar zijn mijn man en ik gister toevallig gaan wandelen ! (maar 3 honden gezien ) maar het is er wel heel mooi en ze kunnen er tenminste lekker rennen .Pascal schreef:Als je toch bij mij in de buurt woont kun je ook eens meegaan naar de Brunssummerhei, dan zie je wat voor jachtpassie ze hebben
Normaal is het daar drukker. Ik was er gisteren ook, we hadden toevallig drie honden bij ons
Groetjes, Pascal

- Marie-Josée
- Erelid
Je moet echt eens aan een brilPascal schreef:Ik zei drie he, Bruno was er niet bijMarie-Josée schreef:Maar drie? Zolang is Max toch niet weggeweest?Pascal schreef:Zijn jullie in het losloopstuk geweest dan?angelique schreef: o daar zijn mijn man en ik gister toevallig gaan wandelen ! (maar 3 honden gezien ) maar het is er wel heel mooi en ze kunnen er tenminste lekker rennen .
- ranetje
- Zeer actief
marian* schreef:Daar heb je gelijk in Nettie,en af en toe benijd ik daarom mensen met een van nature nog meer baasgerichte hondranetje schreef:Dit soort Staande jachthonden is zeker geen grapje
Ik ook wel eens.
Dat zei ik ook nog kort geleden op een ander topic tegen Inge O.
Ik kan me soms goed voorstellen waarom ze nu een ander ras heeft
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
En dan heb ik met een Drent eigenlijk nog gelukranetje schreef:marian* schreef:Daar heb je gelijk in Nettie,en af en toe benijd ik daarom mensen met een van nature nog meer baasgerichte hondranetje schreef:Dit soort Staande jachthonden is zeker geen grapje![]()
![]()
Ik ook wel eens.

-
Pascal
- Zeer actief
- Contacteer:
- Marie-Josée
- Erelid
- Marie-Josée
- Erelid
Heb ik dan ook geluk of weet ik gewoon niet beter? Ik vind mijn honden niet moeilijk.Ik wist van te voren dat het jachthonden zijn en daar heb ik bij de opvoeding rekening mee gehouden.Ik ben niet eens al te streng, van mij mogen ze best even hun neus achterna.Even dan.....ranetje schreef:marian* schreef:Daar heb je gelijk in Nettie,en af en toe benijd ik daarom mensen met een van nature nog meer baasgerichte hondranetje schreef:Dit soort Staande jachthonden is zeker geen grapje![]()
![]()
Ik ook wel eens.
Ik heb een west Siberische laika gehad, als je spreekt over jachtpassie.....
Alles is relatief.
- ranetje
- Zeer actief
Geluk en niet beter weten samen misschien?Marie-Josée schreef:Heb ik dan ook geluk of weet ik gewoon niet beter? Ik vind mijn honden niet moeilijk.Ik wist van te voren dat het jachthonden zijn en daar heb ik bij de opvoeding rekening mee gehouden.Ik ben niet eens al te streng, van mij mogen ze best even hun neus achterna.Even dan.....ranetje schreef:marian* schreef:Daar heb je gelijk in Nettie,en af en toe benijd ik daarom mensen met een van nature nog meer baasgerichte hondranetje schreef:Dit soort Staande jachthonden is zeker geen grapje![]()
![]()
Ik ook wel eens.
Ik kan me soms goed voorstellen waarom ze nu een ander ras heeft![]()
Ik heb een west Siberische laika gehad, als je spreekt over jachtpassie.....daar durf ik dus ook om die reden niet meer aan te beginnen.
Alles is relatief.
Ik ken er ook genoeg die dicht bij de baas blijven hoor. Vanwege een balletje of zo
Ik had geluk met mijn eerste teckel die kwam altijd direct als ik riep.
Zelfs als er voor zijn neus een ree de weg over stak
Ik dacht dus dat ik alle teckels gehoorzaam kon krijgen
Is niet helemaal gelukt
En mijn huidige Staande Hond is wel veel beter te houden dan mijn latere Teckels, ook al had ik daar veel plezier mee en heb ik veel proeven en gehoorzaamheidsexamens met ze gehaald.
Laatst gewijzigd door ranetje op 17 jan 2007 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Ik wist ook waar ik aan begon met het stel dat hier nu rond hobbelt en ze luisteren ook best goed,maar als je het over baasgerichtheid zoals bij bijvoorbeeld Herderachtigen hebt dan weet je dat een jachthond daar anders mee omgaat.Marie-Josée schreef:Heb ik dan ook geluk of weet ik gewoon niet beter? Ik vind mijn honden niet moeilijk.Ik wist van te voren dat het jachthonden zijn en daar heb ik bij de opvoeding rekening mee gehouden.Ik ben niet eens al te streng, van mij mogen ze best even hun neus achterna.Even dan.....ranetje schreef:marian* schreef:Daar heb je gelijk in Nettie,en af en toe benijd ik daarom mensen met een van nature nog meer baasgerichte hondranetje schreef:Dit soort Staande jachthonden is zeker geen grapje![]()
![]()
Ik ook wel eens.
Ik heb een west Siberische laika gehad, als je spreekt over jachtpassie.....daar durf ik dus ook om die reden niet meer aan te beginnen.
Alles is relatief.
Begrijp je wat ik bedoel?
Eerlijk gezegd vind ik veel Herderachtigen slaafs over komen(en dan zeggen de bazen ongetwijfeld dat dat niet zo is) en dat zul je bij een jachthond niet tegen komen omdat velen daarvoor te lang gefokt zijn op zelfstandig werken.

- Marie-Josée
- Erelid
Ja dat snap ik, ik heb wel eens voor de grap gezegd dat, als ik al de energie die ik in Bruno had gestoken, aan een herder had besteed, hij me de krant nog wel voor zou lezenmarian* schreef:Ik wist ook waar ik aan begon met het stel dat hier nu rond hobbelt en ze luisteren ook best goed,maar als je het over baasgerichtheid zoals bij bijvoorbeeld Herderachtigen hebt dan weet je dat een jachthond daar anders mee omgaat.Marie-Josée schreef:Heb ik dan ook geluk of weet ik gewoon niet beter? Ik vind mijn honden niet moeilijk.Ik wist van te voren dat het jachthonden zijn en daar heb ik bij de opvoeding rekening mee gehouden.Ik ben niet eens al te streng, van mij mogen ze best even hun neus achterna.Even dan.....ranetje schreef:marian* schreef: Daar heb je gelijk in Nettie,en af en toe benijd ik daarom mensen met een van nature nog meer baasgerichte hond![]()
![]()
Ik ook wel eens.
Alles is relatief.
Begrijp je wat ik bedoel?
Eerlijk gezegd vind ik veel Herderachtigen slaafs over komen(en dan zeggen de bazen ongetwijfeld dat dat niet zo is) en dat zul je bij een jachthond niet tegen komen omdat velen daarvoor te lang gefokt zijn op zelfstandig werken.
Ik heb echter nooit een herder gehad, wel een stronteigenwijze collie en de niet opgevoede maar superlieve boxer van mijn man.
De laika was erg zelfstandig maar die jagen in Rusland ook over enorme gebieden.
Dus ik weet gewoon niet beter, en ik hou wel van eigenzinnigheid.
Als toekomstige baas moet je dus heel goed bij jezelf te rade gaan wat je van een hond verwacht en wat je denkt aan te kunnen.
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Natuurlijk is het relatief en het is ook maar net wat je verwacht van een hond. Als een herder (om maar bij het voorbeeld te blijven) het gedrag zou vertonen van onze honden, zou de baas heel raar staan te kijkenMarie-Josée schreef:Heb ik dan ook geluk of weet ik gewoon niet beter? Ik vind mijn honden niet moeilijk.Ik wist van te voren dat het jachthonden zijn en daar heb ik bij de opvoeding rekening mee gehouden.Ik ben niet eens al te streng, van mij mogen ze best even hun neus achterna.Even dan.....ranetje schreef:marian* schreef:Daar heb je gelijk in Nettie,en af en toe benijd ik daarom mensen met een van nature nog meer baasgerichte hondranetje schreef:Dit soort Staande jachthonden is zeker geen grapje![]()
![]()
Ik ook wel eens.
Alles is relatief.
Maar het is mij wel duidelijk geworden dat er onder de staande honden erg veel verschil in jachtpassie zit. Ook binnen hetzelfde ras. Ik ken Bracco's die amper jachtgedrag vertonen (nou ik wist niet dat dat ook een mogelijkheid was
Voor ik Dante kreeg, heb ik veel research gedaan. Ik dacht dus dat ik wist waar ik aan begon, maar de voorlichting was veel te rooskleurig en bagatelliserend; 'als je ze maar goed opvoed, komt het wel goed', e.d.
Nou alleen maar goed opvoeden zoals met elk pupje bleek bij ons echt niet genoeg te zijn hoor, er komt wel wat meer bij kijken
Dat is de reden dat ik mensen wil waarschuwen als ze aan een staande jachthond willen beginnen. Niet om het af te raden, maar zodat ze écht weten waar ze aan beginnen. En niet zoals wij door schade en schande wijs moeten worden. En zoals Ken heeft meegemaakt daar zo radeloos van worden dat ze zelfs aan herplaatsen denken....
En idd. ik heb vaak gedacht; als ik in een labrador zoveel energie gestoken had, dan deed hij het hele huishouden voor me
Gr. Marijke

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Die gedachten hebben wij ook vaakMoon schreef:...En idd. ik heb vaak gedacht; als ik in een labrador zoveel energie gestoken had, dan deed hij het hele huishouden voor me
Wij lopen ook vaak met een paar 'leen' Labradors erbij, die blijven maar aan je benen plakken omdat ze weten dat er een snoepje te scoren valt, ....daar wordt ik helemaal zenuwachtig van, van dat plakgedrag en denk dan idd ook van sodemieter eens even een mooi eind op, ga wat doen
Felix is de lab's altijd druk aan het uitputten door ze net zolang te pesten dat ze hem volslagen kansloos gaan achtervolgen
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Marie-Josée
- Erelid
Inderdaad, zelfs binnen eenzelfde nest zit al enorm veel verschil.Ik ben het met je eens dat je mensen daar wel heel goed op moet wijzen, het wordt inderdaad vaak onderschat.Moon schreef:Maar het is mij wel duidelijk geworden dat er onder de staande honden erg veel verschil in jachtpassie zit. Ook binnen hetzelfde ras. Ik ken Bracco's die amper jachtgedrag vertonen (nou ik wist niet dat dat ook een mogelijkheid was).
Voor ik Dante kreeg, heb ik veel research gedaan. Ik dacht dus dat ik wist waar ik aan begon, maar de voorlichting was veel te rooskleurig en bagatelliserend; 'als je ze maar goed opvoed, komt het wel goed', e.d.
Nou alleen maar goed opvoeden zoals met elk pupje bleek bij ons echt niet genoeg te zijn hoor, er komt wel wat meer bij kijken![]()
Dat is de reden dat ik mensen wil waarschuwen als ze aan een staande jachthond willen beginnen. Niet om het af te raden, maar zodat ze écht weten waar ze aan beginnen. En niet zoals wij door schade en schande wijs moeten worden. En zoals Ken heeft meegemaakt daar zo radeloos van worden dat ze zelfs aan herplaatsen denken....
Nu heeft Ken geloof ik een asielhond? Dat maakt het natuurlijk altijd moeilijker omdat je dan zelf de eerste noodzakelijke opvoeding al niet hebt kunnen doen en de mensen van het asiel, hoe goedbedoelend ook, nooit helemaal kunnen inschatten hoe de hond werkelijk is.Zeker niet wat het "buitenwerk" betreft.
Tomas komt van een goede fokker en zijn karakter is me aanbevolen door een bevriende fokker die zelf jaagt en me er op wees dat dit het hondje met de minste jachtpassie zou worden; puur omdat hij teveel bevestiging vraagt van de baas.
En dat kwam mij wel goed uit
Dus ik denk dat ook het vinden van een goede fokker erg belangrijk is.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Als ik onderweg aangesproken word door zoekenden in hondenland die in principe al voor een jachthond zijn gevallen wijs ik ze altijd héél nadrukkelijk op de jachtpassie en maak ze ook zo duidelijk mogelijk dat je dat niet moet onderschatten.Om teleurstellingen en vervelende ervaringen te voorkomen.Marie-Josée schreef:Inderdaad, zelfs binnen eenzelfde nest zit al enorm veel verschil.Ik ben het met je eens dat je mensen daar wel heel goed op moet wijzen, het wordt inderdaad vaak onderschat.Moon schreef:Maar het is mij wel duidelijk geworden dat er onder de staande honden erg veel verschil in jachtpassie zit. Ook binnen hetzelfde ras. Ik ken Bracco's die amper jachtgedrag vertonen (nou ik wist niet dat dat ook een mogelijkheid was).
Nou alleen maar goed opvoeden zoals met elk pupje bleek bij ons echt niet genoeg te zijn hoor, er komt wel wat meer bij kijken![]()
Nu heeft Ken geloof ik een asielhond? Dat maakt het natuurlijk altijd moeilijker omdat je dan zelf de eerste noodzakelijke opvoeding al niet hebt kunnen doen en de mensen van het asiel, hoe goedbedoelend ook, nooit helemaal kunnen inschatten hoe de hond werkelijk is.Zeker niet wat het "buitenwerk" betreft.
Tomas komt van een goede fokker en zijn karakter is me aanbevolen door een bevriende fokker die zelf jaagt en me er op wees dat dit het hondje met de minste jachtpassie zou worden; puur omdat hij teveel bevestiging vraagt van de baas.
En dat kwam mij wel goed uit![]()
Kortom:ik maak het ze zo veel mogelijk tegen(ook om de Drent te beschermen tegen populariteit)

-
Josee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): weimaraners
- Contacteer:
Ik ben inderdaad ook van mening dat het vinden van een goede fokker een van de belangrijkste dingen is.Marie-Josée schreef:Inderdaad, zelfs binnen eenzelfde nest zit al enorm veel verschil.Ik ben het met je eens dat je mensen daar wel heel goed op moet wijzen, het wordt inderdaad vaak onderschat.Moon schreef:Maar het is mij wel duidelijk geworden dat er onder de staande honden erg veel verschil in jachtpassie zit. Ook binnen hetzelfde ras. Ik ken Bracco's die amper jachtgedrag vertonen (nou ik wist niet dat dat ook een mogelijkheid was).
En dat kwam mij wel goed uit![]()
Een fokker die kijkt naar de plek waar het hondje naar toe gaat.
Wat willen ze met het hondje doen en wat niet. In elk nest zitten gewoon verschillende karakters en die karakters moeten wel bij de mensen passen!
Moon: ik ben het helemaal met je eens dat je je goed moet voorbereiden en inlezen zodat je niet voor een verrassing komt te staan, maar niet elke staande jachthond heeft ontzettend veel passie,zoals je al aangaf!, zo niet een niet te begrendelen passie voor jagen. Er zijn er (die ik ken ) ontzettend veel die gewoon lekker rennen , af en toe iets spannends ruiken en weer terug te roepen zijn.
Wij hebben 3 (van de 5) honden waar we veel mee jagen (zowel op nationale proeven als internationale proeven in Duitsland en Oostenrijk) en die het ontzettend goed doen! Die zowel veldwerk, sleepsporen lopen en zweetwerk doen en met jagers mee op jacht gaan en dit met een flinke mate van passie!
Met deze honden lopen we elke dag in het bos voor hun dagelijkse beweging, maar niet 1 van hen verdwijnt om te gaan jagen (ook al ruiken we zelf de zwijnen en de vossen geur). Tuurlijk gaan ze wel hun neus achterna, maar een keer fluiten is genoeg om terug te komen. Hebben ze dan een wilde blik in hun ogen (wat onze jongste nog wel eens wil hebben
Wat ik mij dan ook afvraag , heeft jouw fokker je gewezen op de jachtdrift van jullie hond?? Want dat moet toch in het nest al duidelijk geworden zijn??
- Marie-Josée
- Erelid
Dat doe ik meestal ookmarian* schreef: Als ik onderweg aangesproken word door zoekenden in hondenland die in principe al voor een jachthond zijn gevallen wijs ik ze altijd héél nadrukkelijk op de jachtpassie en maak ze ook zo duidelijk mogelijk dat je dat niet moet onderschatten.Om teleurstellingen en vervelende ervaringen te voorkomen.
Kortom:ik maak het ze zo veel mogelijk tegen(ook om de Drent te beschermen tegen populariteit)
- Marie-Josée
- Erelid
Dat is ook de ervaring met mijn eigen honden, ze zijn altijd in de buurt, ik heb wel eens gehoord van honden die gerust een uur wegblijven, dat zou niets voor mij zijnJosee schreef:niet elke staande jachthond heeft ontzettend veel passie,zoals je al aangaf!, zo niet een niet te begrendelen passie voor jagen. Er zijn er (die ik ken ) ontzettend veel die gewoon lekker rennen , af en toe iets spannends ruiken en weer terug te roepen zijn.
-
Josee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): weimaraners
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat als je verteld dat je minimaal 2 keer per dag een uur moet lopen, en daarnaast actief met ze bezig moet zijn met trainingen (welke dan ook jacht/ gehoorzaamheid etc) dat het gros al afhaakt.Marie-Josée schreef:Dat doe ik meestal ookmarian* schreef: Als ik onderweg aangesproken word door zoekenden in hondenland die in principe al voor een jachthond zijn gevallen wijs ik ze altijd héél nadrukkelijk op de jachtpassie en maak ze ook zo duidelijk mogelijk dat je dat niet moet onderschatten.Om teleurstellingen en vervelende ervaringen te voorkomen.
Kortom:ik maak het ze zo veel mogelijk tegen(ook om de Drent te beschermen tegen populariteit),zeker bij de heidewachtel omdat daar de combinatie van jachtdrift en eigenzinnigheid groter is dan bij de langhaar.
Tja... we vonden ze erg mooi, maar dat we dan zoveel moeten lopen
Mensen die ons bellen met interesse voor een weim en die niet verder komen dan ze zijn zo mooi, krijgen bij ons dus GEEN pup!!!
- Ken
- Actief
Klopt, Moo komt uit het asiel. Daar heeft ze (gelukkig) slechts een week gezeten. Het asiel had niet een heel goed beeld van de hond, wel dat ze lief en aanhankelijk is, maar niet hoe het met de jachtpassie gesteld is. Dat is wel een tip voor aanstaande jachthondeneigenaren: mocht je besluiten om er één uit het asiel te nemen, laat je dan zo goed mogelijk informeren en vraag om een proeftijd.Marie-Josée schreef:Nu heeft Ken geloof ik een asielhond? Dat maakt het natuurlijk altijd moeilijker omdat je dan zelf de eerste noodzakelijke opvoeding al niet hebt kunnen doen en de mensen van het asiel, hoe goedbedoelend ook, nooit helemaal kunnen inschatten hoe de hond werkelijk is. Zeker niet wat het "buitenwerk" betreft.
(...)
Omdat we meer over haar achtergrond wilden weten, hoe ze de eerste 9 maanden van haar leven was, en wat de vorige eigenaar er mee heeft gedaan, hebben we intensief research gedaan. De NVDSK heeft ons daar erg mee geholpen. Inmiddels hebben we de vorige eigenaar én de fokker achterhaald en met beide uitgebreid gesproken. Dat heeft veel duidelijkheid gebracht. We hebben nu ook de originele stamboom in ons bezit. Moo komt van een goede fokker. Haar ouders hebben beide diverse kampioenschappen behaald. Moo was één van de energiekste pups uit het nest. Dat verklaart al een hoop.
Ik hoop dat we met de komende jachttraining nog weer beter aan de baas-hond band kunnen werken.
- ranetje
- Zeer actief
Wat leuk dat jullie alle info hebben kunnen achterhalenKen schreef:Klopt, Moo komt uit het asiel. Daar heeft ze (gelukkig) slechts een week gezeten. Het asiel had niet een heel goed beeld van de hond, wel dat ze lief en aanhankelijk is, maar niet hoe het met de jachtpassie gesteld is. Dat is wel een tip voor aanstaande jachthondeneigenaren: mocht je besluiten om er één uit het asiel te nemen, laat je dan zo goed mogelijk informeren en vraag om een proeftijd.Marie-Josée schreef:Nu heeft Ken geloof ik een asielhond? Dat maakt het natuurlijk altijd moeilijker omdat je dan zelf de eerste noodzakelijke opvoeding al niet hebt kunnen doen en de mensen van het asiel, hoe goedbedoelend ook, nooit helemaal kunnen inschatten hoe de hond werkelijk is. Zeker niet wat het "buitenwerk" betreft.
(...)
Omdat we meer over haar achtergrond wilden weten, hoe ze de eerste 9 maanden van haar leven was, en wat de vorige eigenaar er mee heeft gedaan, hebben we intensief research gedaan. De NVDSK heeft ons daar erg mee geholpen. Inmiddels hebben we de vorige eigenaar én de fokker achterhaald en met beide uitgebreid gesproken. Dat heeft veel duidelijkheid gebracht. We hebben nu ook de originele stamboom in ons bezit. Moo komt van een goede fokker. Haar ouders hebben beide diverse kampioenschappen behaald. Moo was één van de energiekste pups uit het nest. Dat verklaart al een hoop.
Ik hoop dat we met de komende jachttraining nog weer beter aan de baas-hond band kunnen werken.
Was het drukke gedrag van Moo de reden dat ze weg moest bij de vorige baas?
- Ken
- Actief
Ja, in combinatie met een ongelukkige privé-omstandigheid bij de vorige bazin, waar ik verder niet op in zal gaan. 't Is wel verklaarbaar allemaal, in ieder geval. En nu nog proberen het e.e.a. weer in rechte banen te leidenranetje schreef:Wat leuk dat jullie alle info hebben kunnen achterhalenKen schreef:Klopt, Moo komt uit het asiel. Daar heeft ze (gelukkig) slechts een week gezeten. Het asiel had niet een heel goed beeld van de hond, wel dat ze lief en aanhankelijk is, maar niet hoe het met de jachtpassie gesteld is. Dat is wel een tip voor aanstaande jachthondeneigenaren: mocht je besluiten om er één uit het asiel te nemen, laat je dan zo goed mogelijk informeren en vraag om een proeftijd.Marie-Josée schreef:Nu heeft Ken geloof ik een asielhond? Dat maakt het natuurlijk altijd moeilijker omdat je dan zelf de eerste noodzakelijke opvoeding al niet hebt kunnen doen en de mensen van het asiel, hoe goedbedoelend ook, nooit helemaal kunnen inschatten hoe de hond werkelijk is. Zeker niet wat het "buitenwerk" betreft.
(...)
Ik hoop dat we met de komende jachttraining nog weer beter aan de baas-hond band kunnen werken.![]()
Was het drukke gedrag van Moo de reden dat ze weg moest bij de vorige baas?