Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eén hond: zielig?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Moon schreef:Vraagje; hoe doen de 'meer hondenbezitters' het als één van de honden iets gaat mankeren? Ik heb met Dante het afgelopen jaar meegemaakt dat hij maar heel weinig mocht lopen en het lijkt me hartverscheurend om dan wél met de ander uren op stap te gaan :jank: :denken:
Ik wil al heel lang dolgraag een tweede (partner is het daar niet mee eens :wink: ) maar moet zeggen dat ik door dat gedoe met Dante er dankbaar voor was dat ik alleen maar met hem rekening hoefde te houden.
Dat probleem krijg je trouwens ook als de eerste hond oud wordt, lijkt me.
Dus, hoe doen jullie dat ?

Gr. Marijke
ik ga met elke hond die hier is apart dingen doen. Als ze als pup komen loop ik elke dag part, pups mogen nog niet zo lang, en met de anderen doe ik ook veel dingen apart, boodschappen doen, onderweg er even uit, met FritZ naar leuke groepswandelingen, fietsen, met de paarden mee etc. Zo leert elke hond (alleen) thuis te blijven en en ook alleen mee te gaan. Als je dat niet vanaf het begin doet loop je de kans dat ze niet meer alleen thuis kunnen blijven en heel erg aan elkaar plakken.
Afbeelding
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

Zielig nee..vind ik niet het goede woord,...Shaggy is de eerste drie jaar alleen geweest,..we waren er wel al snel over uit dat er nog een hond bij kwam,..maar ik wilde wachten tot shaggy volwassen was,..Shaggy had het alleen prima naar zijn zin bij ons hij speelde (en nog) iedere dag met andere honden...maar sinds Nina erbij is is zijn leventje toch compleet,..een speelmaatje en lekker tegen elkaar aan kruipen s'nachts ,..echte liefde is het hier hoor :mrgreen:
ze zijn nu bijna 6 en bijna 4 (nina was een jaar toen we haar kregen) ..en ik denk dat er volgend jaar nog wel eentje bijkomt,..even afwachten of we nog gaan verhuizen ..maar er komt er nog een...gezellig.

een vriendin van me heeft ook een tijdje terug een tweede hond genomen,..maar die twee kijken niet naar elkaar om,..jammer maar in zo'n geval..had de eerste beter alleen kunnen blijven,toen nhad hij meer aandacht.
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Addy schreef:
Een hond blijft meer hond met twee of meerdere honden in huis.
Spelen met elkaar, lekker hun energie kwijt kunnen door achter elkaar aan te rennen in bos en op strand.
Mijn honden hangen echt aan elkaar en hebben elkaar ook nodig, buiten dat zijn ze daardoor heel sociaal
Ik wil niet zeggen dat ik medelijden heb met honden die enig hond zijn maar ik denk wel omdat het een roedeldier is dat twee beter zou zijn
Daar ben ik het niet mee eens. Zowel Nanni als Tuana zouden prima alleen kunnen. Ze kunnen het ook prima vinden, maar spelen doen ze nooit.
We hebben ook wel eens logeetjes erbij, dan zijn het er 3. Nou, geen gespeel hier, het is gewoon allemaal dat ze elkaar prima accepteren, maar of ze elkaar nou zo nodig hebben, dat denk ik dus niet :denken:
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Zoek stok! schreef:
Roelfien schreef:Maar als ik nou naar mijn honden kijk, vraag ik me af of ze nou werkelijk zo'n behoefte hebben aan soortgenoten. Ik denk dat het gezond voor ze is om ook "hondentaal" te blijven houden, maar ik verdenk ze ervan dat als ze alleen zouden zijn, dat ze dat ook geen enkel probleem vinden. :19: :mrgreen:
Ik zit daar ook weleens over te dubben. Aan de ene kant denk ik dat Bram een teefje erbij leuk zou vinden, aan de andere kant is hij erg op aandacht van mij gericht. Hij is gewend dat hij overal mee naar toe gaat en met twee honden zou ik ze vaker 'alleen' laten.

Het blijft bij dubben hoor, want vriend-lief ligt dwars voor een tweede hond :wink:
Ik vraag me ook wel eens af of Diesel's leven nou zoveel leuker wordt met een teefje erbij :19:
Hij moet dan wel de aandacht (waar hij zo dol op is) delen.......
Hij heeft nu ook dagelijks contact met andere honden.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Youp schreef:
Zoek stok! schreef:
Roelfien schreef:Maar als ik nou naar mijn honden kijk, vraag ik me af of ze nou werkelijk zo'n behoefte hebben aan soortgenoten. Ik denk dat het gezond voor ze is om ook "hondentaal" te blijven houden, maar ik verdenk ze ervan dat als ze alleen zouden zijn, dat ze dat ook geen enkel probleem vinden. :19: :mrgreen:
Ik zit daar ook weleens over te dubben. Aan de ene kant denk ik dat Bram een teefje erbij leuk zou vinden, aan de andere kant is hij erg op aandacht van mij gericht. Hij is gewend dat hij overal mee naar toe gaat en met twee honden zou ik ze vaker 'alleen' laten.

Het blijft bij dubben hoor, want vriend-lief ligt dwars voor een tweede hond :wink:
Ik vraag me ook wel eens af of Diesel's leven nou zoveel leuker wordt met een teefje erbij :19:
Ik heb niet echt het idee dat ze hier 'aandacht delen' eigenlijk.

Moos krijgt nog net zoveel aandacht als voordat Saar kwam; ligt nog net zo vaak op schoot en krijgt nog net zoveel knuffels.
Saar krijgt uiteraard ook knuffels en mag ook op schoot als ze dat wil. Dus ik heb eerder het idee dat ik nu 2 keer zo lang met een hond op schoot zit op een dag, dan dat Moos nu opeens zijn portie aandacht moet delen.
Samen op schoot vinden ze trouwens echt het summum; Moos is diep tevreden als hij bij mij op schoot ligt, en Saar ligt aan de andere kant tegen hem aan. Helemaal als ik aai, en Saar hem zachtjes knabbelt :mrgreen:
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Moos schreef:
Youp schreef:
Zoek stok! schreef:

Ik heb niet echt het idee dat ze hier 'aandacht delen' eigenlijk.

Moos krijgt nog net zoveel aandacht als voordat Saar kwam; ligt nog net zo vaak op schoot en krijgt nog net zoveel knuffels.
Saar krijgt uiteraard ook knuffels en mag ook op schoot als ze dat wil. Dus ik heb eerder het idee dat ik nu 2 keer zo lang met een hond op schoot zit op een dag, dan dat Moos nu opeens zijn portie aandacht moet delen.
Samen op schoot vinden ze trouwens echt het summum; Moos is diep tevreden als hij bij mij op schoot ligt, en Saar ligt aan de andere kant tegen hem aan. Helemaal als ik aai, en Saar hem zachtjes knabbelt :mrgreen:
Ja dat is ook zo. Je bent er eigenlijk dubbel zo "druk" mee. Aan de andere kant kunne ze elkaar natuurlijk ook vermaken.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Moon schreef:Vraagje; hoe doen de 'meer hondenbezitters' het als één van de honden iets gaat mankeren? Ik heb met Dante het afgelopen jaar meegemaakt dat hij maar heel weinig mocht lopen en het lijkt me hartverscheurend om dan wél met de ander uren op stap te gaan :jank: :denken:
Ik wil al heel lang dolgraag een tweede (partner is het daar niet mee eens :wink: ) maar moet zeggen dat ik door dat gedoe met Dante er dankbaar voor was dat ik alleen maar met hem rekening hoefde te houden.
Dat probleem krijg je trouwens ook als de eerste hond oud wordt, lijkt me.
Dus, hoe doen jullie dat ?

Gr. Marijke
Dit speelt nu al een beetje. Keizer blijft regelmatig thuis, heel simpel omdat hij zelf niet mee wil :mrgreen: Ik ga dan ook rustig weg want hij gaat rustig liggen slapen en komt pas weer uit zijn mand als ik thuis kom. :wink: En Baloe leeft er helemaal van op als ik alleen met haar weg ga. :wink:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

ik vind meer dan 1 hond driedubbel zo leuk. Ook voor de hond...
Maar het is niet alleen maar leuk, je hebt er ook meer werk aan, driedubbel zoveel haren omdat er in huis gestoeid wordt, bij ons komt er door de raskeuze veel poetswerk bij omdat doggen nou eenmaal veel kwijl verzetten.
Dus mijn deuren en deurposten moeten vaak schoongemaakt worden, ook sta ik regelmatig op een keukentrap om de klodders die bijna tegen het plafond zitten weg te halen.
Slechte gewoontes nemen ze van elkaar over, ze willen allebei aandacht , en je moet tegen 'roedelgedrag' in huis kunnen.
Dat laatste vind ik heel belangrijk. Want honden leven vaak niet alleen maar gezellig bij elkaar, maar hebben onderling ook zo hun dingetjes.
Dat vraagt best veel aandacht. Helemaal als je ook nog kinderen hebt.

Nou en na dit deprimerende betoog meld ik met vreugde dat we zwanger zijn van de derde :mrgreen:
Het is mij allemaal driedubbel en dwars waard. :wink:

En wat betreft de verschillende behoeften van de honden.
Diesel is een kilometervreter, en Puck niet.
Die heeft het na een half uur wel gezien.
Ik neem Diesel dus graag mee voor een lange wandeling.
Puck vermaakt zich beter hier thuis, de hele dag buiten...
Diesel ligt dan binnen, en is alleen buiten als ik dat ook ben.
Laatst gewijzigd door Daan op 23 jan 2007 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

jidde schreef:
Addy schreef:
Spelen met elkaar, lekker hun energie kwijt kunnen door achter elkaar aan te rennen in bos en op strand.
Mijn honden hangen echt aan elkaar en hebben elkaar ook nodig, buiten dat zijn ze daardoor heel sociaal
Ik wil niet zeggen dat ik medelijden heb met honden die enig hond zijn maar ik denk wel omdat het een roedeldier is dat twee beter zou zijn
Daar ben ik het niet mee eens. Zowel Nanni als Tuana zouden prima alleen kunnen. Ze kunnen het ook prima vinden, maar spelen doen ze nooit.
We hebben ook wel eens logeetjes erbij, dan zijn het er 3. Nou, geen gespeel hier, het is gewoon allemaal dat ze elkaar prima accepteren, maar of ze elkaar nou zo nodig hebben, dat denk ik dus niet :denken:
Misschien omdat het leeftijdsverschil te groot is ?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Addy schreef:
jidde schreef:
Addy schreef:
Misschien omdat het leeftijdsverschil te groot is ?
ik denk zeker dat leeftijd verschil er mee te maken heeft, daarbij vin dik het wel " grappig" te lezen, dat men vind of denkt dat het misschien helemaal niks uit maakt of een hond een honds maatje heeft, een hond alleen is niet per definitie zielig, als een hond niet anders gewend is, is het vast ook oke, niet iedere hond die wel een maatje heeft, speelt daarmee of ligt daar tegen aan, maar ik ben er van overtuigd dat ze donders goed weten dat er een andere hond is en dat ze ook zeker anders zouden zijn als ze alleen zouden zijn, en dan denk ik idd anders als in minder honds, subtiele gedragingen tussen honden zien mensen soms niet, hele kleine dingen.

mijn Bo bemoeit zich ook niet met de rest, ligt veel apart, buiten ? ach af en toe ff rennen met de 1 of ander. maar hij heeft een enorme status hier in de roedel en hij weet ook precies wat er gaande is, en als er 1 mist en dreigt er " gevaar" ? dan staat Bo erbij. dus ook al is hij 90 % niet actief betrokken, dat zegt niks over dat hij mee compleet is. ( ik heb hem 3 jaar alleen gehad, dus ken hem ook alleen)

we moeten nu niet gaan doen, doordat men soms denkt te zien of vinden dat hun hond prima alleen kan wonen, dat het hebben van een honds maatje overschat word. dan gooien we ook direct het hele roedel gebeuren de deur uit denk ik maar :wink:
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik denk niet dat er hier honden zijn die zielig zijn met zulke baasjes :wink:
Speelkameraadje lijkt me wel leuk, maar niet echt iets voor Luka denk ik.
Luka word hier overladen met liefde van de kids, misschien maakt dat wel wat goed.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Anne
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne »

Voor Gunda wilden we er júíst een 2e hondje bij.

Mijn beide ouders werkten, ik zat op de basisschool, en zo was Gunda vaker alleen thuis.

Toen we Tibbie er bij kregen hoefde Gunda niet meer alleen thuis te zijn,maar met z'n tweetjes (dat perfect ging!) ze had een nieuw speelmaatje er bij en ik denk dat ze het veel gezelliger vond :ok:
Want de aandacht die ze minder kreeg van ons, kreeg ze een beetje terug door telkens te spelen of samen te zijn met Tibbie.

Maar ik denk niet dat het zielig is als je 1 hond hebt.
Het ligt aan het karakter van je hond denk ik :wink:
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
Aine
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Aine »

Ik vind het niet zielig, Kim heeft bijna vijf jaar als enige hond thuis geleeft en één jaar (na het overlijden van mijn Luna*) als enig huisdier, zij was een gelukkige hond, maar nu ze pups heeft gehad en ze allevier super dichtbij wonen (1 zelfde huis, 2 zelfd straat, 4 zelfde stadsdeel :wink: ) heeft ze wel meer lol en ze speelt meer.
kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels

Ongelezen bericht door kawa2 »

ik denk dat sommige honden er beter tegen kunnen als anderen

en het licht er natuurlijk ook aan hoelang je weg bent

om dat wij allebei werken hebben wij er wel een 2de teckel bijgenomen
en dat is wel een stuk gezelliger overdag als wij er niet zijn

toen wij er nog maar 1 hadden lagen alle speeltje als ik thuis kwam nog gewoon in de speeltjesbak
maar sinds wij er een 2de bij hebben liggen de speeltje door heel het huis
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Onze Yla is onze enige hond, we hebben gewoonweg niet de ruimte voor een 2e hond, een rottweiler ligt niet in een klein hoekje...
Maar ik ben altijd thuis, en Ria gaat lekker met haar trainen op zaterdag, dus volgens mij heeft ze wel een gelukkig leven,....We hebben er een paar weken een klein hondje bij gehad, maar dat ging helemaal fout, die kleine ging andere honden uitdagen, en Yla moest het afmaken, als we dat hadden volgehouden was Yla een soort van "moordmachine"geworden...
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik vind een hond alleen niet per definitie zielig. Zelf heb ik wel een voorkeur voor (minimaal) twee honden maar dat moet ook maar net kunnen. Ik zou voor Vegas graag een teefje erbij willen, ik denk dat hij dat echt geweldig zou vinden. Ik denk niet dat hij nu iets tekort komt want hij weet niet beter maar een teefje erbij zou echt een aanvulling op zijn leven zijn. Vanwege practische overwegingen is het voorlopig nog lang niet mogelijk een teefje erbij te nemen. Vegas gaat mee naar mijn werk en ik hoef echt niet met nog een hond aan te komen :neenee: Ook lijkt het me best moeilijk twee honden te hebben en ben ik er zelf dus ook nog niet klaar voor. Vegas heeft veel speelmaatjes waar we vaak mee wandelen en aan aandacht van ons komt hij niks tekort maar met de tijd hoop ik wel dat het mogelijk wordt een teefje erbij te nemen.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”