Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

informatie...

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

alicia
nieuw lid

informatie...

Ongelezen bericht door alicia »

hallo,,,
Heeft iemand informatie voor mij over over honden fokken?
Bijv.:
De opleiding,
Hoe lang duurt de opleiding?
hoeveel verdient het?
Verdien je er genoeg mee om van te leven?
Alvast bedankt...

Groetjes,
Alicia
heavenlysaints
Zeer actief
Mijn ras(sen): St-Bernards en Engelse Bull-terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door heavenlysaints »

Om van te leven :denken:
We got rid of the kids, the dogs were allergic.
Afbeelding
http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all
Baïla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin de los Pirineos
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Baïla »

Hoi Alicia,

Ik zie dat jij op zoek bent naar een studierichting en graag iets met honden wilt. Als je ook interesse hebt in andere dieren kun je eens kijken op www.cursuscentrum.nl dit is een school in Barneveld die behoorlijk wat opleidingen verzorgt binnen de dierenbranche.

Veel succes. :ok:
Afbeelding
Groetjes van Anja, Appie, Perla en Daisy
In liefdevolle herinnering Effendy, Bertus, Pepper, Baïla en Guus
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

Zeer recent hebben we voor twee Engelse vrouwen hier uit de buurt de reken-excertititie gedaan. Zij moeten (jawel, moeten, hier in Frankrijk moet je een bedrijf stichten als je meer dan 2 nesten per jaar hebt) een bedrijf opzetten en hadden daarvoor een begroting nodig.
De conclusie was dat ze per jaar 63 Newfoundlanderpups en 35 Sheltiepups *(de rassen die zij fokten) moesten verkopen om uit de kosten te komen. Om uit de directe kosten te komen, moet ik zeggen. Dat is dus voer, entingen, shows, dekgeld, chips, aanvragen stambomen en dierenartskosten. Nog geen cent meegerekend voor verwarming, huisvesting, riemen, manden, speelgoed, kluifjes, bedrijfskosten (zoals internet, telefoon, sociale afdrachten enz.) en dat soort dingen.

Dat geeft al aan dat je wel heel veel honden moet fokken en dus moet hebben voordat je ook maar je break-even punt bereikt. Je hebt er nog veel meer nodig om ook maar iets over te houden. Dat betekent dat het door de aantallen alleen al godsonmogelijk is om iedere hond ook een hondwaardig bestaan te geven in de vorm van wandelen, aandacht, trainen....
De opmerking van Nanna (er rijk van worden kun je gevoeglijk vergeten, als je netjes en goed wilt fokken moet er meestal dik geld bij) snijdt dus echt heel erg hout.
Je kunt best geld verdienen met hondenfokken maar dan val je noodzakelijkerwijs onder de noemer broodfokker en als je even hier rondsurft weet je meteen hoe dat werkt en hoe men daar hier tegen aan kijkt.

De Engelse vrouwen zijn tot nu toe doof en blind voor argumenten dat ze het niet gaan redden om een bestaan op te bouwen met fokken. Ze fokken keurig netjes, maar in veel te kleine aantallen om van te kunnen leven. Er moet nu dik geld bij, geld wat ze eigenlijk niet hebben. Maar goed, hun keus. Ik vind overigens niet dat ze dan maar niet netjes moeten gaan fokken, ze kunnen beter gaan omkijken naar iets wat wel geld oplevert en de honden als hobby beschouwen.

*De verhouding 63 NF-puppies en 35 sheltie-puppies kwam overigens voort uit het aantal fokteven dat zij hebben en het gemiddeld aantal pups per nest (shelties 3 pups per nest gemiddeld, NF 9 pups gemiddeld per nest). Bovendien werpen NF-ers makkelijker dan shelties, die hebben nogal eens complicaties.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
heavenlysaints
Zeer actief
Mijn ras(sen): St-Bernards en Engelse Bull-terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door heavenlysaints »

Lidmaatschap rasvereniging : 30 euro per jaar
Aanschaf teef : 800 euro
Minimaal 2 maal naar een rashondententoonstelling : 85 euro
Onderzoek naar HD en ED en beoordeling door de Raad van Beheer : 350 euro
Uitstrijkje teef : 44,50 (19,50 + 25 euro consult)
Bloedprikken teef of ze dekrijp is : 47,50 (22,50 + 25 euro consult)
Dekkosten en eventuele reiskosten teef : 700 tot 1000 euro
Kosten echo : 50 tot 100 euro
Kraampakket : 90 euro
Weegschaal : 82 euro
Ontsmettingsmiddelen (bv. Dettol) : 40 euro per nest
Warmtelamp : 30 euro
Puppyren :80 euro
Entingen pups en dierenartsonderzoek : 11,50 per pup en visitekosten van 56 euro
Ontwormen : 12 euro per pup (excl. Kosten ontwormen overige aanwezige dieren zoals moeder en andere huisdieren)
Puppypakket (zak voer, speelgoedje, kleedjes uit het nest) : 60 euro per pup
Extra voeding teef tijdens en na zwangerschap : 250 euro
Kosten stamboom en nestregistratie : 54 euro per pup
Voeding pups : 40 euro per pup
Evt. kosten voor een keizersnede :500 euro
Werpkist : 350 euro
We got rid of the kids, the dogs were allergic.
Afbeelding
http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Alicia,

Ik zou eens beginnen met de opleiding Kynologische Kennis 1 en 2. Maar als je verantwoord wil fokken, kun je geen honden fokken om van te leven. Dan is het een hobby waar vaak heel veel eigen geld bij moet.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Mag ik je even uit de droom helpen..........

Als je hart voor je honden hebt kun je '' er van leven" wel vergeten.

Ik heb de afgelopen 13 jaar newfoundlanders gefokt en heb redelijk wat nesten gehad(meestal 1 per jaar een enkele keer 2) zonder al te veel complicaties en ook soms flinke nesten van 11 pups (en dan ook nog van eigen reu) maar heb er bar weinig aan overgehouden want uiteindelijk wordt alles weer in de honden geïnvesteerd..........

Van het ene nest houd je wat over en het volgende kost weer meer dan het oplevert dus ben je blij als je quite speelt !

Fokken moet je zien als een geweldige hobby die net als andere hobbies geld kost en soms veel geld ;-)
Maar als je het goed doet wel heeeeeel veel voldoening en een gezonde pup oplevert !
Sandra
Afbeelding
alicia
nieuw lid

Ongelezen bericht door alicia »

:ok: heel erg bedankt :ok:
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

ppfff kunnen jullie dit verhaal ook ff tegen mijn gemeente vertellen
Zij willen dat ik van mijn hobby mijn broodwinning maak, heb al gezegt dat dit niet haalbaar is, en ook uit de boekhouding die ik jaarlijks bij ze inlever blijkt dit
Maar toch moet ik naar het buro voor zelfstandigen om dit voor mij uit te laten zoeken :denken:

het ergste is, dat mocht het niet haalbaar zijn, ik moet stoppen met fokken :devil: :devil:
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Misschien dit kopiëren en bij ze inleveren ?

Trouwens wat heeft de gemeente daar mee van doen ??

Als het nou de belastingdienst was die dat wil ??
Sandra
Afbeelding
fransoos
Zeer actief
Contacteer:

empyree schreef:Misschien dit kopiëren en bij ze inleveren ?

Trouwens wat heeft de gemeente daar mee van doen ??

Als het nou de belastingdienst was die dat wil ??
ik vang een bijstands uitkering, in eerste instantie was dit een aanvulling, maar sinds kort volledig
O en voor de mensen die nou denken we gaan haar ff aangeven, niet nodig, ze zijn al jaarreeeeeeenop de hoogte van mijn hobby en hier werd nooit een probleem van gemaakt, alles wat ik aan winst maakte moest worden opgegeven en ingeleverd
Helaas schijnen ze nu van mening te zijn dat ik onder de zelfstandigenwet val, en deze moet winstgevend zijn, anders mag dit niet meer :roll:
Afbeelding

die je begaan hebt...
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Wat belachelijk zeg...........

Ik kan me voostellen dat er dan altijd mensen zijn die je het licht in de ogen niet gunnen maar iemand die een baan heeft of een hardwerkende man wordt er toch ook niet op aangekeken als hij/zij een keer een nestje fokt.

Als ze toch bij de gemeente zien wat het je kost alvorens het een paar stuivers oplevert moet dat toch duidelijk genoeg zijn ;-(

Laat ze liever achter die lui aangaan die bij hun bijstandsuitkering nog in een dikke nieuwe auto kunnen blijven rijden !
Sandra
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

fransoos schreef:ppfff kunnen jullie dit verhaal ook ff tegen mijn gemeente vertellen
Zij willen dat ik van mijn hobby mijn broodwinning maak, heb al gezegt dat dit niet haalbaar is, en ook uit de boekhouding die ik jaarlijks bij ze inlever blijkt dit
Maar toch moet ik naar het buro voor zelfstandigen om dit voor mij uit te laten zoeken :denken:

het ergste is, dat mocht het niet haalbaar zijn, ik moet stoppen met fokken :devil: :devil:
nou ja, je kan ook iets gaan doen dat wel genoeg geld oplevert. ben je meteen van dat gecontroleer van de gemeente af en kan je lekker je hobby, het fokken van honden, uitoefenen.
fransoos
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
nou ja, je kan ook iets gaan doen dat wel genoeg geld oplevert. ben je meteen van dat gecontroleer van de gemeente af en kan je lekker je hobby, het fokken van honden, uitoefenen.
Denk je soms dat ik voor mijn lol in de bijstand zit :neenee: :neenee:

jeetje wat kunnen mensen kortzichtig zijn :devil:
Afbeelding

die je begaan hebt...
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

fransoos schreef:
linlin schreef:
Denk je soms dat ik voor mijn lol in de bijstand zit :neenee: :neenee:

jeetje wat kunnen mensen kortzichtig zijn :devil:
het was maar een ideetje, hoor.
BT Golden
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door BT Golden »

Ik denk als een fokker 3 nestjes of meer krijgt per jaar, dat ze dan wel winst maken. Maar dan moet je wel veel hondjes in huis hebben.

Idem kost dekgeld enzo ook geld. Ook de rest, maar gelukkig kan ik wat spreiden. Bijv. de heupen en ellebogen heb ik net gedaan. De rest komt nog, maar Bentie krijgt pas in 2008 / 2009 een nestje met pups.

Tevens doe ik vermoedelijk geen echo, omdat ik gehoord heb, dat dit niet noodzakelijk is. Bijv. Benties moeder leek leeg, dus ze dachten ze is niet gedekt, bleek ze toch zwanger te zijn, van 7 pups. En de fokker van Bentie heeft wel een echo laten doen.

Maar ik zelf zou niet de aanschaf van de teef erbij rekenen, het is een je huisdier en maatje en dat zou ik er nooit bij rekenen.
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Als je 3 nestjes van 3 teven hebt maak je heus niet meer 'winst' als met 1 nestje van 1 teef ????

Ik zie tenminste die logica er niet van..........

Want alle kosten blijven gelijk, 3x ouderhondne laten rôntgenen, of ogen laten spiegelen of wat dan ook nodig is voor het ras, 3x meer shows lopen om aan een fokreglement te voldoen , 3x dekgeld 3x een reis ondernemen naar een dekreu, 3x alle andere kosten zoals stamboomaanvragen, dierenartskosten (entingen en ontwormingen) 3x extra waskosten, 3x meer extra voeding voor pups en moeders en stroom voor warmtelampen en 3x meer slapeloze nachten ;-)

Het enige wat waarschijnlijk 1x hoeft te worden aangeschaft is de werpkist omdat als de teven na elkaar hun pups krijgen je die kunt hergebruiken.
Sandra
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”