Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom KI of natuurlijke dekking?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Neeltje schreef:Ik denk dat Ida daar toch wel gelijk in heeft voor wat betreft de Franse Bulldog. Want als je nog nooit een bevalling hebt meegemaakt en dus niet precies weet wat te verwachten, al heb je je er nog zo goed in verdiept, het meemaken is iets anders. Hoe weet je anders dat het echt niet meer gaat en je dus toch naar de dierenarts moet voor een keizersnede.
:denken: wat denk je van bij een andere fokker meelopen/kijken/helpen?

voordat ik mijn eerste nestje heb gefokt, had ik al vele bevallingen gezien en bij geassisteerd, zonder daar zelf dus eerst voor te moeten fokken en toen mijn eigen eerste nestje geboren werd, was daar iemand bij met een bult ervaring.

wat is het nou voor een onzin, dat je eerst zelf moet gaan fokken, met een ander ras dan de Fr. bull dus, om te leren hoe je straks je bulletjes kunt gaan fokken :19:
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Helemaal mee eens !
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Neeltje schreef:
ladybird schreef:
Neeltje schreef:
Ik weet heus wel dat zowat de hele franse bulldoggen hier in Nederland 'familie' van elkaar is, daarvoor is de basis veel te klein geweest. En van die kleine basis hebben wij er vroeger in de jaren 60 een gehad. Echter ik weet zeker en daar bedoel ik niet ALLE fokkers mee, maar degene die ik ken dat die echt hun honden zelf zouden laten bevallen als dat veilig zou zijn.
Als ik denk dat een teef niet zelf kan bevallen, of alleen maar het voorgevoel daarvan heb, wordt de teef niet gedekt. Het risico van narcose moet je ook niet uitvlakken. En als je een beetje gezond verstand hebt en je teef kent, waarom dan geen zelfbevalling? Niets mooier om mee te maken. En ze kunnen het vaak genoeg wel, waarom krijgen ze die kans niet?
Ik weet niet of de teven het wel of niet kunnen, daarover ga ik met de fokker waar ik m'n hond koop niet in discussie, dat laat ik aan de kundigheid van de fokker over.
dus het maakt jou niks uit als jouw fokker gewoon ff een keizersnede laat doen, ook al is dat niet nodig :roll: Bij zo'n fokker zou ik dus nooit een hond kopen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Alle kinderen van ons koningshuis worden ook per keizersnede gehaald. Waarom is dat eigenlijk?
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Rosita Compagner schreef:Alle kinderen van ons koningshuis worden ook per keizersnede gehaald. Waarom is dat eigenlijk?
Zelfde reden.........
Het lijkt de fokker (het koningshuis) veiliger.
Je moet wel bedenken dat het belangrijkste werk van de troonopvolger, het verkrijgen van een troonopvolger is.
- En daarna kan de moeder rustig overlijden, als de monarchie maar doorgezet wordt. -

Ik moet zeggen dat de paar fokkers die ik ken, en die standaard voor de keizersnee kiezen, voor zichzelf ook niet moeten denken aan een natuurlijke thuisbevalling. :N: De ene heb ik zelfs horen vertellen dat het feit dat haar man chirurg was zo fijn was toen de kinderen geboren moesten worden. "Zo'n lekkere ontspannen geplande bevalling per keizersnee". :denken:
Ze heeft het niet eens gewoon geprobeerd!!!! :devil:

En de andere is een "ouwe jonge juffer" die verschillende "dameshondjes" fokt en zelfs niet aan zo iets aards als mannen, seks en geboorte moet denken. (ze heeft dan ook veel liever KI dan haar schatjes aan zo'n "bruut" te wagen)
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Neeltje schreef:
ladybird schreef:
Neeltje schreef:
Ik weet heus wel dat zowat de hele franse bulldoggen hier in Nederland 'familie' van elkaar is, daarvoor is de basis veel te klein geweest. En van die kleine basis hebben wij er vroeger in de jaren 60 een gehad. Echter ik weet zeker en daar bedoel ik niet ALLE fokkers mee, maar degene die ik ken dat die echt hun honden zelf zouden laten bevallen als dat veilig zou zijn.
Als ik denk dat een teef niet zelf kan bevallen, of alleen maar het voorgevoel daarvan heb, wordt de teef niet gedekt. Het risico van narcose moet je ook niet uitvlakken. En als je een beetje gezond verstand hebt en je teef kent, waarom dan geen zelfbevalling? Niets mooier om mee te maken. En ze kunnen het vaak genoeg wel, waarom krijgen ze die kans niet?
Ik weet niet of de teven het wel of niet kunnen, daarover ga ik met de fokker waar ik m'n hond koop niet in discussie, dat laat ik aan de kundigheid van de fokker over.
Ik denk dat je bij een fokker die standaard voor keizersnede gaat beter over onkunde kwa bevalling kunt praten ipv kundigheid.

En wat ervaring betreft als beginnend fokker. Er zijn altijd andere fokkers, waar je kunt meelopen als een soort van stage. Daar hoef je in mijn ogen echt niet een ander ras eerst voor te gaan fokken hoor Ida :wink:
Afbeelding
Amideso
Actief

Ongelezen bericht door Amideso »

Volgens mij dwalen jullie een beetje af van het onderwerp.Daarbij moet ik wel zeggen dat hoe je je teef laat bevallen wel aansluit op de manier waarop je je hond laat dekken.K.I. of natuurlijke dekking.Het is een logisch gevolg.

Wat doe je nu als de teef die gedekt moet worden de reu die jij hebt gekozen , pertinent niet wil, maar een andere reu wel accepteerd.Daarbij moet dan vermeld worden dat die reu en die de teef wel wil familie is.
Wat doe je als je persé die ene reu wilt....Je wilt die combintatie maken.Maar de teef gaat gillend en krijsen en bibberend in een hoekje zitten en bijt de reu van jou keuze.Terwijl die andere reu dus wel wordt toegelaten door de teef.(het gaat om 2 ervaren reuen)

Doe je dan uiteindelijk toch K.I.?????

Benieuwd naar jullie antwoorden.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Amideso schreef:Volgens mij dwalen jullie een beetje af van het onderwerp.Daarbij moet ik wel zeggen dat hoe je je teef laat bevallen wel aansluit op de manier waarop je je hond laat dekken.K.I. of natuurlijke dekking.Het is een logisch gevolg.

Wat doe je nu als de teef die gedekt moet worden de reu die jij hebt gekozen , pertinent niet wil, maar een andere reu wel accepteerd.Daarbij moet dan vermeld worden dat die reu en die de teef wel wil familie is.
Wat doe je als je persé die ene reu wilt....Je wilt die combintatie maken.Maar de teef gaat gillend en krijsen en bibberend in een hoekje zitten en bijt de reu van jou keuze.Terwijl die andere reu dus wel wordt toegelaten door de teef.(het gaat om 2 ervaren reuen)

nee, zou dan uitwijken naar een andere reu,
ga geen combinatie maken waarbij de teef niet gedekt wil worden door de betreffende reu....
als ik niet gelijk een "reserve" keuze voorhanden heb sla ik die loopsheid gewoon over...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Amideso schreef:Volgens mij dwalen jullie een beetje af van het onderwerp.Daarbij moet ik wel zeggen dat hoe je je teef laat bevallen wel aansluit op de manier waarop je je hond laat dekken.K.I. of natuurlijke dekking.Het is een logisch gevolg.

nee, dan word er dus niet gedekt
Amideso
Actief

En wat als er van de afstamming van de reu maar erg weinig rondloopt?

De vader van de desbetreffende reu heeft in zijn leven maar 2 nestjes verwekt en komt uit een hele goede lijn uit amerika.

Het is dus een heel bijzondere reu wat zijn genen betreft.Hj vererft erg mooie honden en de desbetreffende teef heeft een stille loopsheid.Is maar één keer per jaar loops.Stinkt alleen, maar vloeit niet...Die teef is kampioen en komt ook uit een hele mooie lijn.

Wat doe je dan?
De combinatie is heel bijzonder.
Laatst gewijzigd door Amideso op 25 jan 2007 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

ladybird schreef:
En wat ervaring betreft als beginnend fokker. Er zijn altijd andere fokkers, waar je kunt meelopen als een soort van stage. Daar hoef je in mijn ogen echt niet een ander ras eerst voor te gaan fokken hoor Ida :wink:
:19:
ik had toch ook al gezegt dat wat mij betreft meelopen ook goed was, als je de ervaring maar had
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

Amideso schreef:En wat als er van de afstamming van de reu maar erg weinig rondloopt?

De vader van de desbetreffende reu heeft in zijn leven maar 2 nestjes verwekt en komt uit een hele goede lijn uit amerika.

Het is dus een heel bijzondere reu wat zijn genen betreft.Hj vererft erg mooie honden en de desbetreffende teef heeft een stille loopsheid.Is maar één keer per jaar loops.Stinkt alleen, maar vloeit niet...Die teef is kampioen en komt ook uit een hele mooie lijn.

Wat doe je dan?
ik denk niet dat je hier nu zomaar ja of nee kan gaan zeggen,
zelf zou ik er geen probleem mee hebben om voor Ki te gaan, zolang het maar geen standaard iets gaat worden
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Amideso schreef:En wat als er van de afstamming van de reu maar erg weinig rondloopt?

Wat doe je dan?
je maakt het steeds spannender he :mrgreen:

als de reu normaal kan dekken ( hij heeft toch ook nakomelingen)
zou ik me ernstig op mijn hoofd krabben als mijn teef in een hoekje zat te krijsen bij die ene reu, en zou ik dus niet dekken ook geen KI
Amideso
Actief

yamie schreef:

Wat doe je dan?

zou ik me ernstig op mijn hoofd krabben als mijn teef in een hoekje zat te krijsen bij die ene reu, en zou ik dus niet dekken ook geen KI
Uiteindelijk is de teef gedekt d.m.v K.I. maar de fokker houdt er rekening mee dat er geen of één pup uitkomt rollen.

Het is dus echt gebeurt....Ik heb zelf een dochter van de reu lopen dus die reu kan echt wel normaal dekken en dekt ook goed...niet eens een voorpel enz..maar er gelijk hop,er op en vast :mrgreen:

Het rare is, is dat de teef die pertinent niet wilde en zich heel achterlijk gedroeg terwijl ze een andere reu vreselijk liep uit te dagen.

Dus soms heb je er rare teven bij lopen......
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Amideso schreef:
yamie schreef:

Wat doe je dan?

Uiteindelijk is de teef gedekt d.m.v K.I. maar de fokker houdt er rekening mee dat er geen of één pup uitkomt rollen.

Het is dus echt gebeurt....Ik heb zelf een dochter van de reu lopen dus die reu kan echt wel normaal dekken en dekt ook goed...niet eens een voorpel enz..maar er gelijk hop,er op en vast :mrgreen:

Het rare is, is dat de teef die pertinent niet wilde en zich heel achterlijk gedroeg terwijl ze een andere reu vreselijk liep uit te dagen.

geen rare teef, gewoon een niet echt optimale combi denk ik dan....hoe goed de combi in ons mensen ogen ook is...

dus ga dan verder kijken naar evt nakomelingen van die reu, maar ga zeker niet als de teef aangeeft niet te willen een dekking doordouwen dmv ki
Amideso
Actief

de teef begon de eerste keer al te gillen zodra ze de reu zag.Hij mocht niet eens bij haar in de buurt komen.Dus aan het snuffelen kwam hij niet eens toe.

De fokker heeft zelf 2 dochters van die reu e ik heb er één lopen en allemaal zijn ze erg goed wat bouw betreft.dus ja...Ik snap heel goed waarom de fokster graag deze combi wilde.
De teef heeft nog niet eerder een nestje gehad.Maar de afkomst is erg goed.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

nee, het gaat vrijwillig en anders maar niet :19:
en ik ben sowieso niet makkelijk met combi's dus ik neem toch niet zomaar een hond die ze wel zou willen.... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Amideso schreef:Het rare is, is dat de teef die pertinent niet wilde en zich heel achterlijk gedroeg terwijl ze een andere reu vreselijk liep uit te dagen.

Of teven die beter dan wijzelf kunnen bepalen of die combinatie wel of niet gemaakt moet worden?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Amideso schreef:de teef begon de eerste keer al te gillen zodra ze de reu zag.
Is dat geen erg vreemde reactie voor een hond die een andere hond ontmoet?!
Amideso
Actief

natuurlijk is dat een hele rare reactie.Zeker omdat de teef in een groep leeft en ze deze reu echt wel kent....Maar zich laten dekken door deze reu....ho maar.
Amideso
Actief

Ja... de reu en teef leven samen.Samen met nog een aantal honden.De reu heeft een poosje appart gezeten omdat hij een nare glijer had gemaakt en rust moest houden voor zijn rug.

Mijn vriendin die dus de fokker is, heeft dit ooit 1x eerder meegemaakt.Zij fokt zelf al 30 jaar...Maar raar blijft het wel.Verder heeft ze nooit problemen gehad.

Maar goed, dit is een voorbeeld dat het soms ook heel anders kan lopen dan men "plant"
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Amideso schreef:natuurlijk is dat een hele rare reactie.Zeker omdat de teef in een groep leeft en ze deze reu echt wel kent....Maar zich laten dekken door deze reu....ho maar.
Ik vind het niet zo raar als ik hier naar mijn roedel kijk. Ik heb 6 teven en een (dek)reu en voor sommige gaat hij door 5 deuren maar dan zijn die teven in staat om zijn ballen er ter plekke af te vreten en anderen staan 'm op z'n neus te rijen en die bekijkt hij niet eens. Er is maar 1 teef bij waarbij ik echt moet opletten als zij loops is, want zij wil wel en hij wil wel, maar ik wil dat niet. Waar het precies aan ligt...schiet mij maar lek, mar ik heb ondertussen wel geleerd dat als reu en teef beiden "ervaren" zijn en het wil op de een of andere manier niet, dat de dekking, ook al is de combi op papier zo mooi, voorbij gaat. "Ze" (de honden) zullen dan wle iets weten wat wij niet weten, ga ik maar van uit.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Ik geloof niet zo in honden met een beter inzicht in wat goed is dan mensen.
Heeft dat niet meer met instincten te maken dan met inzicht?
Hoe verklaar jij het wanneer een teef zich door een bepaalde reu niet wil laten dekken of wanneer een reu een bepaalde teef niet wil dekken?
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

wij hebben ook zo'n teef gehad , liet zich niet dekken door een vreemde reu , maar moest ook niets hebben van onze eigen reuen. Ik kon haar ook gewoon bij de reuen laten als ze loops was , want die haalde het niet hun hoofd om iets te proberen. Normaal waren het dikke vriendjes , maar tijdens de loopsheid kon ze echt heel fel reageren :N:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Martijn schreef:Ik geloof niet zo in honden met een beter inzicht in wat goed is dan mensen.

Als ik zo met mijn honden om zou gaan heb ik hier binnen de kortste keren een staatsgreep in huis.
Je laat in de rest van je leven toch ook de honden niet de dienst uitmaken?

Dat je niet aan KI begint kan ik me best voorstellen maar de reden dat de teef iets zou "weten" wat jij niet weet vind ik echt een beetje vreemd.
De werkelijke reden van afwijzing van een reu of teef weet ik ook niet. Daarom zeg ik dat ik er maar vanuit ga dat ze misschien iets weten of instinctief aanvoelen. Ik weet het niet en ik ga ook niet ten koste van een nestje pups een risico nemen. Ik denk dat je eigen gevoel en instinct er misschien ook nog bij komt kijken. Soms wil een dekking gewoon niet en later blijkt dat de reu (of teef natuurlijk) bewezen iets heel l*lligs vererft. Wat het dan ook geweest mag zijn, voor mijn part een engeltje die haar handje voor der muts van mijn teef hield, maar dan ben je achteraf stikblij dat die dekking niet gelukt is en dat je geen ki hebt laten doen.

Verder zijn ze hier gelukkig niet zo staatsgreperig. :mrgreen: en tuurlijk maak ik hier de dienst uit (denk ik lol) maar ik vind ten koste van alles een bevruchting forceren wat anders dan "wat eten we vandaag".
Amideso
Actief

Inge O schreef:
Amideso schreef:Ja... de reu en teef leven samen.Samen met nog een aantal honden.De reu heeft een poosje appart gezeten omdat hij een nare glijer had gemaakt en rust moest houden voor zijn rug.
ik vind het dan juist niét zo vreemd dat ze niks van hem moet weten, dat gebeurt wel vaker bij 'eigen volk', en kan best iets te maken hebben met natuurlijke bescherming tegen incest, iets wat bij verschillende diersoorten al is bestudeerd..
Van incest is in dit geval absoluut geen sprake.De teef is gefokt door de fokker zelf en de reu komt uit Amerika.Is totaal een andere lijn en absoluut geen familie.
Het gekke is dat ze zich wel wilde laten dekken door een andere reu waar ze nu mee samen leeft. De 2 reuen leefden samen in de groep met de teef.Dus ze kent beide reuen.Alleen de ene reu is uit de groep gehaald i.v.m. rugklachten.

Maar goed. Ik hoor wel of he teefje drachtig is of niet. Ben zelf wel erg benieuwd. :wink:
Amideso
Actief

Inge O schreef:
Amideso schreef: Van incest is in dit geval absoluut geen sprake.
ik bedoelde ook niet dat die er was, maar dat die er naar de idee van de hond zou kunnen zijn - wolven van één roedel zijn vaak wél met elkaar verwant.
Ach weet je.....we weten veel over de hond, wat gedrag en opvoeding ed. betreft...Maar blijkbaar heeft de hond toch nog een paar geheimen voor ons die we dus niet kunnen ontrafelen.Houdt het wel spannend :wink:

Het komt dus voor dat een teef een reu weigerd maar wat de reden is.....Ik denk niet dat we daar ooit achter zullen komen.Maakt het wel weer interressant...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:wij hebben ook zo'n teef gehad , liet zich niet dekken door een vreemde reu , maar moest ook niets hebben van onze eigen reuen. Ik kon haar ook gewoon bij de reuen laten als ze loops was , want die haalde het niet hun hoofd om iets te proberen. Normaal waren het dikke vriendjes , maar tijdens de loopsheid kon ze echt heel fel reageren :N:
Als mijn teef loops is mogen m'n eigen reuen in een straal van 2 meter niet in de buurt komen maar een vreemde reu.. .:mann:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”