Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pakwerk thuis?
Moderator: moderatorteam
- roy
- Zeer actief
Pakwerk thuis?
Ik ben toch benieuwd wat jullie visie hierop is.
Een verhaal van bij ons in de buurt.
Hoe verstandig is het om gewoon thuis met je mechelse herder pakwerk te gaan doen voor de fun.
Ik heb het idee dat het verkeerde dingen in het gedrag van de hond naar boven brengt, zoiets moet toch goed begleid uitgevoerd worden.
Ik denk dit omdat de betreffende hond zomaar uit het niets in mijn mouw hing.
groetjes yvonne
Hoe verstandig is het om gewoon thuis met je mechelse herder pakwerk te gaan doen voor de fun.
Ik heb het idee dat het verkeerde dingen in het gedrag van de hond naar boven brengt, zoiets moet toch goed begleid uitgevoerd worden.
Ik denk dit omdat de betreffende hond zomaar uit het niets in mijn mouw hing.
groetjes yvonne
- starfleet
- Erelid
Re: Pakwerk thuis?
Ik denk dat je niet erg op de hoogte hoeft te zijn om te weten dat dit een heel slecht idee is als je zelf geen trainer bent of jaren hebt getraind :N:roy schreef:Ik ben toch benieuwd wat jullie visie hierop is.
Anne
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- LaRep
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tokkel
- roy
- Zeer actief
Het gaat hier even ter goede orde niet om mijn hond maar hond uit de buurt en wij wisselen nog vaak ervaringen uit omdat ik een volwassen mechel heb en hun een jonge pup waar ze dit dus voor de fun mee doen.LaRep schreef:Mits ervaring niets aan de hand maar als jij plots een hondje aan je mouw hebt hangen twijfel ik hieraan!
Ik hoop dat ik met jullie goede adviezen haar nog meer kan weten te overtuigen dat dit wat ze doet niet goed is.
groetjes yvonne
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Als iemand heel veel ervaring heeft is het niet zo'n ramp om thuis in een bijtmouw oid te laten bijten, maar anders zou ik het nooit doen.
Hier bijten ze alleen op de club
Hier bijten ze alleen op de club

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- LaRep
- Zeer actief
Ik begreep dat het niet om jou hondje gaatroy schreef:Het gaat hier even ter goede orde niet om mijn hond maar hond uit de buurt en wij wisselen nog vaak ervaringen uit omdat ik een volwassen mechel heb en hun een jonge pup waar ze dit dus voor de fun mee doen.LaRep schreef:Mits ervaring niets aan de hand maar als jij plots een hondje aan je mouw hebt hangen twijfel ik hieraan!
Ik hoop dat ik met jullie goede adviezen haar nog meer kan weten te overtuigen dat dit wat ze doet niet goed is.
groetjes yvonne

Bijten op een mens (met of zonder bijtmouw) is geen spelletje en al helemaal niet voor de fun

Een bijtrolletje kan wel gegeven worden als beloning bij een oefening bijv.
- roy
- Zeer actief
Dit is inderdaad ook mijn visie op het verhaal er wordt iets losgemaakt bij deze hond waar verder niks mee gedaan wordt.LaRep schreef:Ik begreep dat het niet om jou hondje gaatroy schreef:Het gaat hier even ter goede orde niet om mijn hond maar hond uit de buurt en wij wisselen nog vaak ervaringen uit omdat ik een volwassen mechel heb en hun een jonge pup waar ze dit dus voor de fun mee doen.LaRep schreef:Mits ervaring niets aan de hand maar als jij plots een hondje aan je mouw hebt hangen twijfel ik hieraan!
groetjes yvonne![]()
Bijten op een mens (met of zonder bijtmouw) is geen spelletje en al helemaal niet voor de funHet zou kunnen dat ze iets in de hond wakker maken waar ze later (door gebrek aan ervaring) geen oplossing voor kunnen vinden en dan heb je kans dat de poppen aan het dansen gaan.
Een bijtrolletje kan wel gegeven worden als beloning bij een oefening bijv.
Ik vind dat een beetje eng, maar dat is mijn mening, helemaal omdat het om een mechel gaat uit duidelijke werklijnen, vader is (of was) politiehond.
Verder heb ik helemaal geen verstand van werkhonden, onze Roy is een echte huishond van negen jaar.
Maar ik wil mij hier wel in gaan verdiepen, heel intressant.
groetjes yvonne
- LaRep
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Bij geen of weinig ervaring als helper/pakwerker niet doen
Ikzelf heb op de club wel de mouw om/pak aan onder begeleiding, thuis doe ik niets aan bijten met een pup/jonge hond...te bang dat ik pup verknal omdat ik iets niet goed invul

Ikzelf heb op de club wel de mouw om/pak aan onder begeleiding, thuis doe ik niets aan bijten met een pup/jonge hond...te bang dat ik pup verknal omdat ik iets niet goed invul

Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- roy
- Zeer actief
Ik zal zeker geen rare adviezen gaan geven maar ik was benieuwd of mijn gedachten goed zit.LaRep schreef:Het is ook leuk om je in te verdiepenmaar ga zelf geen rare fratsen uithalen met mensen die er geen verstand van hebben
Ben je wel eens op een club geweest?
Deze mensen moeten er maar zelf achterkomen.
groetjes yvonne
Laatst gewijzigd door roy op 28 jan 2007 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- roy
- Zeer actief
Ik zie dat jij uit almere komt, grappig ik ookSelena schreef:Bij geen of weinig ervaring als helper/pakwerker niet doen![]()

groetjes yvonne
-
- Zeer actief
ja 

- roy
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders
- Tamara26
- Vaste gebruiker
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Vorig jaar september hebben wij een duits herdertje van 14 maanden (herplaatsertje) erbij genomen als maatje voor onze andere herder. Na een paar dagen kwamen we erachter dat haar manier van begroeten was: op je afstormen en in je arm hangen (met een volle beet). Het heeft 2 gescheurde jassen en veel blauwe plekken opgeleverd. Wij hebben er veel tijd en energie in gestoken om het juist af te leren. Als er door haar ooit pakwerk wordt gedaan (ik zie haar eerder behendigheid doenLaRep schreef:Bijten op een mens (met of zonder bijtmouw) is geen spelletje en al helemaal niet voor de funHet zou kunnen dat ze iets in de hond wakker maken waar ze later (door gebrek aan ervaring) geen oplossing voor kunnen vinden en dan heb je kans dat de poppen aan het dansen gaan.

-
- Zeer actief
hahahah ja zag dat je vraag weg was, dus had m´n antwoord ook maar weggehaaldroy schreef:Ik had snel mijn berichtje geweizigd had het al gevonden op internetSelena schreef:ja![]()
![]()
Maar ik heb net jouw berichtje ook nog gelezen![]()
Tanx voor de tip en ik ga zeker een afspraak maken om eens te kijken.
groetjes yvonne

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
m'n man is zelf pakwerker die bijten mijn honden dus ook met trainenTamara26 schreef:Laten ze hem bijten in de baas/bazin zelf???
Dat is toch volgens mij niet goed toch?
Dan denkt ie dat ie die altijd mag bijten!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- roy
- Zeer actief
Kan jij mij uitleggen wat er in het hoofd van de hond gebeurd op het moment dat hij mag gaan bijten in de mouw? Waneer heeft de hond door dat het hier om werken gaat en niet om spelen, dat hij dit dus niet bij iedere langskomende mouw mag doen.malinois schreef:m'n man is zelf pakwerker die bijten mijn honden dus ook met trainenTamara26 schreef:Laten ze hem bijten in de baas/bazin zelf???
Dan denkt ie dat ie die altijd mag bijten!dat is onzin. Maar je moet niet zelf gaan knoeien als je niet weet wat je doet. Geen ervaring, niet doen.
Dit kan waarschijnlijk bij deze honden alleen maar onder proffesionele begeleiding gebeuren om het in goede banen te leiden.
Ik hoop dat ik het goed heb geformuleerd.
groetjes yvonne
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
het gaat hem bij de hond niet om werken. het gaat hem altijd om spelenroy schreef:Kan jij mij uitleggen wat er in het hoofd van de hond gebeurd op het moment dat hij mag gaan bijten in de mouw? Waneer heeft de hond door dat het hier om werken gaat en niet om spelen, dat hij dit dus niet bij iedere langskomende mouw mag doen.malinois schreef:m'n man is zelf pakwerker die bijten mijn honden dus ook met trainenTamara26 schreef:Laten ze hem bijten in de baas/bazin zelf???
Dan denkt ie dat ie die altijd mag bijten!dat is onzin. Maar je moet niet zelf gaan knoeien als je niet weet wat je doet. Geen ervaring, niet doen.
Dit kan waarschijnlijk bij deze honden alleen maar onder proffesionele begeleiding gebeuren om het in goede banen te leiden.
groetjes yvonne

en het verschil in mouw: dat weten ze echt wel hoor

Ik ben er helemaal mee eens dat je niet teveel zelf moet klooien op het gebied van 'leren bijten', maar ik kan het er niet mee eens zijn dat je iets 'wakker' maakt in je hond als je pakwerk gaat doen!
Wat een onzin zeg. Bijten kan iedere hond, dat hoef je niet wakker te maken. Je gaat met een goede pakwerktraining juist controle zetten op zijn driften en zijn bijtwerk.
Bijten op een mouw hoeft ook geen bijters op te leveren, want bijten in een mouw (een prooi) is nog steeds iets heel anders dan bijten in een mens! Zolang je het gewoon spel houdt heeft de hond geen reden om vervolgens een burger te stellen. Ga je op zijn andere driften werken, ja dan verhoog je de kans. Je moet wel snappen wat je aan het doen bent inderdaad. Maar dat heeft niet zozeer iets met bijten op een mouw te maken, een hondeneigenaar die niets snapt van hondengedrag kan net zo goed een aanvalswapen van zijn hond creeeren, onbewust dus.
Enne... mijn honden 'bijten' ook gewoon op mijzelf, in buitdrift, en ik heb er ontzettend veel voordelen van in mijn training! Ik ondervind er ook absoluut een problemen mee, in die zin van dat ze mij als bijtobject zien. Absoluut niet! Het zijn een stel heerlijke schatten, al lijkt het op de mouw serieus bijtwerk te zijn. Is gewoon buitdrift hoor, als eigenaar moet je gewoon niet op zijn verdedigingsdrift werken, dan ben je fout bezig!
Ik wil overigens absoluut niet aanmoedigen om zelf in de mouw te stappen, want een onervaren persoon ziet minder goed wanneer zijn hond overschakelt van buit- naar verdedigingsdrift. En ook moet je goed zien wat er in de hond omgaat op het moment dat hij bijt.
Maar nogmaals: dat heeft niet eens zozeer met de mouw te maken, want er zijn ook tig mensen die bijt-problemen met hun honden hebben zonder dat de hond ooit op een mouw heeft gebeten.
Het gaat er in dit geval vooral om dat je zijn driftlevel op dat moment opkrikt en dan moet kunnen zien wat hij denkt als jij dat doet. Ook moet je bewust zijn dat de controle over het bijten in de mouw minstens net zo belangrijk is als het bijten zelf.
Dus om die redenen is het niet slim om zelf maar wat aan te klooien met een mouw, maar het is niet waar dat je meteen iets wakker maakt in je hond als hij op een mouw mag bijten. Via zijn buitdrift is een mouw gewoon maar een prooi hoor, en schakelt hij meteen weer om zodra die mouw uit zicht is.

Wat een onzin zeg. Bijten kan iedere hond, dat hoef je niet wakker te maken. Je gaat met een goede pakwerktraining juist controle zetten op zijn driften en zijn bijtwerk.
Bijten op een mouw hoeft ook geen bijters op te leveren, want bijten in een mouw (een prooi) is nog steeds iets heel anders dan bijten in een mens! Zolang je het gewoon spel houdt heeft de hond geen reden om vervolgens een burger te stellen. Ga je op zijn andere driften werken, ja dan verhoog je de kans. Je moet wel snappen wat je aan het doen bent inderdaad. Maar dat heeft niet zozeer iets met bijten op een mouw te maken, een hondeneigenaar die niets snapt van hondengedrag kan net zo goed een aanvalswapen van zijn hond creeeren, onbewust dus.
Enne... mijn honden 'bijten' ook gewoon op mijzelf, in buitdrift, en ik heb er ontzettend veel voordelen van in mijn training! Ik ondervind er ook absoluut een problemen mee, in die zin van dat ze mij als bijtobject zien. Absoluut niet! Het zijn een stel heerlijke schatten, al lijkt het op de mouw serieus bijtwerk te zijn. Is gewoon buitdrift hoor, als eigenaar moet je gewoon niet op zijn verdedigingsdrift werken, dan ben je fout bezig!
Ik wil overigens absoluut niet aanmoedigen om zelf in de mouw te stappen, want een onervaren persoon ziet minder goed wanneer zijn hond overschakelt van buit- naar verdedigingsdrift. En ook moet je goed zien wat er in de hond omgaat op het moment dat hij bijt.
Maar nogmaals: dat heeft niet eens zozeer met de mouw te maken, want er zijn ook tig mensen die bijt-problemen met hun honden hebben zonder dat de hond ooit op een mouw heeft gebeten.
Het gaat er in dit geval vooral om dat je zijn driftlevel op dat moment opkrikt en dan moet kunnen zien wat hij denkt als jij dat doet. Ook moet je bewust zijn dat de controle over het bijten in de mouw minstens net zo belangrijk is als het bijten zelf.
Dus om die redenen is het niet slim om zelf maar wat aan te klooien met een mouw, maar het is niet waar dat je meteen iets wakker maakt in je hond als hij op een mouw mag bijten. Via zijn buitdrift is een mouw gewoon maar een prooi hoor, en schakelt hij meteen weer om zodra die mouw uit zicht is.
-
- Zeer actief
je mag hier als pakwerker staan springen tot je een ons weegt voor de lab van me zus, die gaat echt niet bijten hoorherderfan schreef:Wat een onzin zeg. Bijten kan iedere hond, dat hoef je niet wakker te maken. Je gaat met een goede pakwerktraining juist controle zetten op zijn driften en zijn bijtwerk.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
een bijtmouw is van jute.. daar loop jij toch niet mee over straat iedere dagroy schreef:Kan jij mij uitleggen wat er in het hoofd van de hond gebeurd op het moment dat hij mag gaan bijten in de mouw? Waneer heeft de hond door dat het hier om werken gaat en niet om spelen, dat hij dit dus niet bij iedere langskomende mouw mag doen.malinois schreef:m'n man is zelf pakwerker die bijten mijn honden dus ook met trainenTamara26 schreef:Laten ze hem bijten in de baas/bazin zelf???
groetjes yvonne

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
't is maar goed dat het een pootje is geen tandjesmaart schreef:kiek da pootje staan :N:

-
- Zeer actief
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Als ervaren hondensportmensen weten jullie goed met dit gedrag om te gaan. Maar is begrijp van de ts-er dat dit om een leek gaat die zijn hond aan het opjutten is. Hoe weet zo'n hond dan wat de grens is als dan ook niet aangeleerd wordt? Van mijn herdertje vond ik het niet prettig dat zij als begroeting en met spel in mijn armen hing en keihard beet, kennelijk was haar ook geen grens aangeleerd. Ik ben nu op training en we gaan zeker verder met haar maar ik heb dit soort gedrag liever onder controle.
Of zie ik het verkeerd
Of zie ik het verkeerd

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
mijn honden hebben het nog nooit in hun hoofd gehaald om mijn arm even te testen als bijtmouw hooralma2 schreef:Als ervaren hondensportmensen weten jullie goed met dit gedrag om te gaan. Maar is begrijp van de ts-er dat dit om een leek gaat die zijn hond aan het opjutten is. Hoe weet zo'n hond dan wat de grens is als dan ook niet aangeleerd wordt? Van mijn herdertje vond ik het niet prettig dat zij als begroeting en met spel in mijn armen hing en keihard beet, kennelijk was haar ook geen grens aangeleerd. Ik ben nu op training en we gaan zeker verder met haar maar ik heb dit soort gedrag liever onder controle.
Of zie ik het verkeerd

Bijten op een mouw is een spelletje net als bijten op een bijtrolletje...

- LaRep
- Zeer actief
Het begint met een spelletje. Mijn twee hondjes hiervoor zagen het dan ook echt als eens spelletje. Bij de hond die ik nu heb maakt het veel driften los, zoveel dat het wel eens moeilijk is om dat in goede banen te krijgen. Ik weet zeker dat als zij in handen van een leek is er ongelukken gebeuren!malinois schreef:mijn honden hebben het nog nooit in hun hoofd gehaald om mijn arm even te testen als bijtmouw hooralma2 schreef:Als ervaren hondensportmensen weten jullie goed met dit gedrag om te gaan. Maar is begrijp van de ts-er dat dit om een leek gaat die zijn hond aan het opjutten is. Hoe weet zo'n hond dan wat de grens is als dan ook niet aangeleerd wordt? Van mijn herdertje vond ik het niet prettig dat zij als begroeting en met spel in mijn armen hing en keihard beet, kennelijk was haar ook geen grens aangeleerd. Ik ben nu op training en we gaan zeker verder met haar maar ik heb dit soort gedrag liever onder controle.
Of zie ik het verkeerdook al trainen ze allemaal pakwerk. Dus ik zie die link totaal niet. Hoeven ze hier ook echt niet te proberen hoor.
![]()
Bijten op een mouw is een spelletje net als bijten op een bijtrolletje...