Als iemand een goede fokker weet hoor ik dat graag, mag ook via pb
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Friese staby
Moderator: moderatorteam
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Friese staby
Kennissen van ons zijn serieus op zoek naar een Friese stabypup.Het adres van de rasvereniging hebben ze al.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
Re: Friese staby
Friese stabij's als je een rasechte wil kan je alleen via de pupbemiddeling van de nvsw aanschaffen. Je zult dus op de wachtlijst moeten. Je kunt niet zelf bij een fokker aan kloppen. Misschien kunnen ze gewoon eens op shows gaan kijken, of bij een wandeling van de nvsw. Daar kunnen ze vast en zeker meer informatie op doen.Marie-Josée schreef:Kennissen van ons zijn serieus op zoek naar een Friese stabypup.Het adres van de rasvereniging hebben ze al.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- saffie
- Zeer actief
Ik dacht dat je ook wel bij een fokker op de lijst kan staan, dat fokkers een gedeelte van hun pups bemiddelen via de rasvereniging maar niet allemaal
Maar ik weet het niet zeker. Jij hebt een stabij, ik niet
In april is de clubmatch van de vereniging, dat is een goede plek om fokkers te ontmoeten en het ras te leren kennen. Ik ben vorig jaar geweest en dat was heel erg leuk.
In april is de clubmatch van de vereniging, dat is een goede plek om fokkers te ontmoeten en het ras te leren kennen. Ik ben vorig jaar geweest en dat was heel erg leuk.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014

-
Sita
- Zeer actief
Daar ga ik ook heen. Ik heb ook begrepen dat je op de wachtlijst moet staan voor een pup. Je kan wel een voorkeur hebben voor een bepaalde fokker en daar op wachten totdat die fokker een nestje heeft.saffie schreef: In april is de clubmatch van de vereniging, dat is een goede plek om fokkers te ontmoeten en het ras te leren kennen. Ik ben vorig jaar geweest en dat was heel erg leuk.
Maar de wachtlijst is niet heel erg lang heb ik begrepen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Suuz!
- Zeer actief
Klopt inderdaad. Voor een reutje is de wachtlijst volgens mij op dit moment helemaal niet lang, voor een teefje wat langer.Sita schreef:Daar ga ik ook heen. Ik heb ook begrepen dat je op de wachtlijst moet staan voor een pup. Je kan wel een voorkeur hebben voor een bepaalde fokker en daar op wachten totdat die fokker een nestje heeft.saffie schreef: In april is de clubmatch van de vereniging, dat is een goede plek om fokkers te ontmoeten en het ras te leren kennen. Ik ben vorig jaar geweest en dat was heel erg leuk.
Maar de wachtlijst is niet heel erg lang heb ik begrepen.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
- Suuz!
- Zeer actief
Volgens mij gebeurt dat ook wel hoor wat jij zegt, maar dan meer onder bekenden onderling al, dus bijv. mede fokkers of kennissen waar ze dus idd een van de puppen naar toe doen. Maar het overgrote deel gaat volgens mij via de pupbemiddeling.saffie schreef:Ik dacht dat je ook wel bij een fokker op de lijst kan staan, dat fokkers een gedeelte van hun pups bemiddelen via de rasvereniging maar niet allemaalMaar ik weet het niet zeker. Jij hebt een stabij, ik niet
![]()
- Dipsausje
- Actief
- Contacteer:
Officieel mag een fokker geloof ik 50% van de pups zelf bemiddelen. Maar het overgrote deel gaat inderdaad via de rasvereniging. Ook omdat er veel op kleine schaal wordt gefokt, dus simpelweg mensen met een teefje die één of een paar keer een nestje hebben.
Wij stonden in oktober 2 dagen op de wachtlijst totdat ons reutje werd geboren, bij de teefjes is de wachtlijst momenteel wat langer omdat er de laatste tijd erg veel reutjes geboren zijn.
Misschien dat je ook hier nog wat mee kunt:
- Friese Stabij Forum
- Bij links kijken voor heel veel stabij-links
Wij stonden in oktober 2 dagen op de wachtlijst totdat ons reutje werd geboren, bij de teefjes is de wachtlijst momenteel wat langer omdat er de laatste tijd erg veel reutjes geboren zijn.
Misschien dat je ook hier nog wat mee kunt:
- Friese Stabij Forum
- Bij links kijken voor heel veel stabij-links
- Marie-Josée
- Erelid
Inmiddels zijn die mensen zelf grondig aan het kijken en informeren geweest.Het is inderdaad zo dat ze bij veel fokkers gewoon buiten de pupbemiddeling om een pup kunnen kopen, alleen mogen ze dan zelf niet kiezen.Waarom eigenlijk niet?
Verder waren er een paar fokkers bij waarbij de pup buiten de pupbemiddeling om de helft goedkoper was.
Ook dat snap ik niet en ik kon hun vraag aan mij dus niet beantwoorden.Iemand hier misschien.....?
Verder waren er een paar fokkers bij waarbij de pup buiten de pupbemiddeling om de helft goedkoper was.
Ook dat snap ik niet en ik kon hun vraag aan mij dus niet beantwoorden.Iemand hier misschien.....?
- Marie-Josée
- Erelid
Ik heb ze afgeraden om een pup van die fokker te nemen gewoon omdat ik het gek vind dat een pup dan maar € 240 kost terwijl die van dezelfde ouderdieren komt.Mickie schreef:De gemiddelde Stabijfokker is een echte rasliefhebber, niet begaan met de centjes, maar met de pups en hun toekomst, ze willen de pups dus goed plaatsen en dat betekent dat het juiste karakter bij het juiste baasje moet worden gekozen. Als kopers zelf mogen kiezen, gaan ze meestal voor het uiterlijk. De stabij is niet het allergemakkelijkste ras en een foute plaatsing zorgt alleen maar voor teleurstellingen (of erger). Als de pupkoper persé zelf wil kiezen, dan kan hij dat aangeven op het aanvraagformulier en wachten op een nest van een fokker die de pups niet zelf toewijst.
Ik ook niet. Het kost niets extra om de pups te laten bemiddelen en de pupprijs die de vereniging hanteert is een maximum prijs; het staat de fokker vrij om een lager bedrag te hanteren. Waarom dat het dan via de bemiddeling volle mep moet zijn en buiten de bemiddeling om de helft goedkoper is....Marie-Josée schreef:Verder waren er een paar fokkers bij waarbij de pup buiten de pupbemiddeling om de helft goedkoper was.
Ook dat snap ik niet?
Ik kan alleen maar concluderen dat ze bedoelen dat er buiten de vereniging om gefokt wordt (wellicht ook zonder stamboom?). Je moet weten dat verreweg de meeste fokkers zijn aangesloten bij de vereniging, er zijn echt maar weinig stamboomhonden die buiten de vereniging om worden ingezet. Vaak betreft dat honden die al een maximaal aantal dekkingen hebben gehad of die niet aan de minimale fokeisen voldoen (met HD bijvoorbeeld), of fokkers die de het beleid van de RV te streng vinden. Daar zou ik persoonlijk nooit een pup van willen.
Wat het eerste betreft; nee er zij echt fokkers die zelf aangegeven hebben de helft van hun pups zelf te bemiddelen.Ik vind het erlijk gezegd nogal verwarrend allemaal
Je schrijft dat een stabij niet het makkelijkste ras is, waar moeten ze, behalve met de gevoeligheid en spreekwoordelijke koppigheid, rekening mee houden?
- Marie-Josée
- Erelid
- sypke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabijhoun
- Aantal honden: 2
Dat begrijp ik ook niet. Welke fokker is dit? Wil je me een pb sturen?Marie-Josée schreef: Verder waren er een paar fokkers bij waarbij de pup buiten de pupbemiddeling om de helft goedkoper was.
Een Stabijpup via de rasvereniging kost 550 euro. Voor een rashond niet duur. Er is een wachtlijst voor Stabijpups. Voor teven momenteel geloof ik 9 maanden en voor reuen kort (enkele weken tot 2 maanden).
Er is geen enkele noodzaak voor Stabijfokkers die via de rasvereniging fokken om hun pups goedkoper van de hand te doen. Er is immers een tekort en geen overschot.
Ik heb wel eens gehoord dat fokkers die zelf bemiddelen meer vragen voor een pup. Dat is ook logischer omdat er meer vraag is dan aabod. Mensen die op de privelijst van een fokker staan hoeven vaak niet te wachten, of korter.
Als je kennissen naar de Fokkersdag op 31 maart komen kunnen ze veel ouderdieren en hun nakomelingen zien en fokkers persoonlijk leren kennen.

- Car
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Contacteer:
Wat een prachtig ras!! Langzaam (of eigenlijk snel) raken wij steeds meer verliefd en overtuigd van het feit dat deze hond goed bij ons gezin past. We willen via de pupbemiddeling van het NVSW een pup aanschaffen. Ben ontzettend benieuwd of iemand weet hoelang de wachtlijst op het moment is voor een reutje. Niet dat het onze beslissing zal beïnvloeden (want die is eigenlijk al gemaakt, al blijven wij nog even info opdoen etc) maar dan weet ik hoelang mijn geduld ongeveer op de proef wordt gesteld.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
De wachttijd varieert sterk en er is weinig over te zeggen.
Vlak voor de zomervakanties is de wachttijd vaak nul en er vlak na opeens 9 maanden: mensen willen dan dus na de vakantie een pup en niet ervoor.
Je kunt zowel direct bij een fokker als via de vereniging een pup kopen, en in wachttijd maakt dat vaak niet zoveel uit.
Het hangt er een beetje vanaf wat je zelf wilt.
Elke fokker heeft weer zijn eigen manier om dingen te doen. De een wil contact houden, de ander vindt dat niet zo belangrijk.
Bij de een mag je op een week kiezen, bij de ander wordt er samen met de koper gekozen welke het beste past en wordt er daardoor anders gekeken naar de pups.
En de ene koper wil zelf een fokker uitkiezen, de ander vindt dat niet zo belangrijk.
Wij hebben bv veelal mensen op de lijst die gericht voor een pup van ons kiezen, het prettig vinden de fokker (ons in dit geval) van te voren te kennen en het hele proces vanaf het begin mee te maken: loopsheid, dekking, geboorte, alles.
Daarvoor zijn ze vaak bereid wat langer te wachten.
Ik moet zeggen dat ik dat zelf ook prettig vind. Iemand die lang wil wachten toont daar motivatie mee, en zal daarmee dus geen impulsaankoop doen.
Maar het is voor iedereen anders, daarom is het denk ik handig gewoon wat rond te vragen en bij een paar fokkers op bezoek te gaan voor je besluit wat je doet.
Je moet wel 12-14 jaar doen met je hond, als alles goed gaat. Dan is goede voorbereiding, ook in de keuze van fokker, dus het halve werk
Vlak voor de zomervakanties is de wachttijd vaak nul en er vlak na opeens 9 maanden: mensen willen dan dus na de vakantie een pup en niet ervoor.
Je kunt zowel direct bij een fokker als via de vereniging een pup kopen, en in wachttijd maakt dat vaak niet zoveel uit.
Het hangt er een beetje vanaf wat je zelf wilt.
Elke fokker heeft weer zijn eigen manier om dingen te doen. De een wil contact houden, de ander vindt dat niet zo belangrijk.
Bij de een mag je op een week kiezen, bij de ander wordt er samen met de koper gekozen welke het beste past en wordt er daardoor anders gekeken naar de pups.
En de ene koper wil zelf een fokker uitkiezen, de ander vindt dat niet zo belangrijk.
Wij hebben bv veelal mensen op de lijst die gericht voor een pup van ons kiezen, het prettig vinden de fokker (ons in dit geval) van te voren te kennen en het hele proces vanaf het begin mee te maken: loopsheid, dekking, geboorte, alles.
Daarvoor zijn ze vaak bereid wat langer te wachten.
Ik moet zeggen dat ik dat zelf ook prettig vind. Iemand die lang wil wachten toont daar motivatie mee, en zal daarmee dus geen impulsaankoop doen.
Maar het is voor iedereen anders, daarom is het denk ik handig gewoon wat rond te vragen en bij een paar fokkers op bezoek te gaan voor je besluit wat je doet.
Je moet wel 12-14 jaar doen met je hond, als alles goed gaat. Dan is goede voorbereiding, ook in de keuze van fokker, dus het halve werk
- Car
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik geef je helemaal gelijk! Ik ben helemaal niet bekend op het terrein van fokkers. Weet niet goed waar ik op moet letten, wat van belang is etc. Wij hebben onze Maine Coon bij een fokker vandaan en die voldeed erg positief aan alle punten 'waar je op moet letten'. (van die lijstjes die je her en der vind). Achteraf bleek het wel degelijk een slechte fokker! Wij hebben met heel veel tijd, geduld, geld en vooral geluk onze Maine Coon tot een lieve kater op kunnen laten groeien. Maar de angst zit er goed in... Vandaar dat wij heel graag een pup willen die bij een NVSW aangesloten fokker af komt. Al moeten we er dan een jaar op wachten..
Op internet heb ik wel diverse fokkers gevonden, maar het blijft al met al moeilijk om een keuze te maken. Ik weet ook niet of er via het forum (bekenden van) Stabijfokkers zijn die de honden fokken met vooral veel liefde?
Op internet heb ik wel diverse fokkers gevonden, maar het blijft al met al moeilijk om een keuze te maken. Ik weet ook niet of er via het forum (bekenden van) Stabijfokkers zijn die de honden fokken met vooral veel liefde?
- Rinne Roos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
- Aantal honden: 9
@ of er op dit forum stabijfokkers zijn?
Hm, er lopen er hier wel een paar rond die af en toe een zeer weloverwogen nest hebben en dat in de huiskamer met veel liefde en geduld grootbrengen. Ik weet iemand die al 20 jaar stabij's grootbrengt
Sommigen worden daarbij terzijde gestaan door een tante in de vorm van een wetterhoun
Hm, er lopen er hier wel een paar rond die af en toe een zeer weloverwogen nest hebben en dat in de huiskamer met veel liefde en geduld grootbrengen. Ik weet iemand die al 20 jaar stabij's grootbrengt
Sommigen worden daarbij terzijde gestaan door een tante in de vorm van een wetterhoun
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Rinne Roos schreef:@ of er op dit forum stabijfokkers zijn?
Hm, er lopen er hier wel een paar rond die af en toe een zeer weloverwogen nest hebben en dat in de huiskamer met veel liefde en geduld grootbrengen. Ik weet iemand die al 20 jaar stabij's grootbrengt![]()
- Car
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik heb net een wachtwoord en wachtnummer gekregen van de NVSW. Wij staan nummer 113 op de lijst van Stabijhound reu, 109 voor stabijhound zwart/wit en nummer 84 "Omdat op de wachtlijst mensen boven u staan die op een bepaald nest wachten of om een andere reden". Dat klinkt allemaal nogal ver weg, maar vanzelfsprekend meer dan de moeite waard. Geduld wordt beloond toch?
- Car
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Inmiddels heb ik inderdaad vernomen dat een pupbemiddeling via NVSW niet perse tot het allerbeste resultaat zal lijden. Ik zal ook contact opnemen met fokkers die mij aanspreken. Zo hoop ik tot de allerliefste, gezelligste, gezonde, trouwe huisgenoot te komen en daarvoor natuurlijk bij een betrouwbare en eerlijke fokker met veel liefde voor de dieren. Door zoveel mogelijk te lezen, info op te doen en er ook hier veel over te praten hoop ik uiteindelijk bij een prachtige fokker en dito pup te komen!