Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondentrainingspel (jachthonden)

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
marye schreef:Caja is trouwens ruim 6 maanden oud.
Dan heb je nog een half jaartje de tijd om te lezen :wink:
Ik zou zo'n leuke Toller het eerste jaar niet teveel lastig vallen met zware kost, gewoon lekker de basis en hierkomen oefenen :ok:
Ai, ik ben het alweer eens :ok:
Ik heb het verschil gezien tussen Tollers die meteen op "niveau" moesten trainen, en een Toller die pas later in de jachttraining terecht kwam.

Die oudere Toller heeft binnen zeer korte tijd een zeer goede prestatie neergezet. (Ook een verstandige baas die de hond niet ging overvragen).
De andere Tollers zijn veel minder in hun werk.
Dus neem inderdaad de tijd. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik wil het toch niet intensief doen, meer gewoon als spelletje en zo moet Caja het ook zien en beleven.
Is toch niet mijn bedoeling om ooit proeven ofzo te gaan doen.
Afbeelding
Ken
Actief

Ongelezen bericht door Ken »

Jaap schreef:Als hij het apport al goed afgeeft geldt de beloning alleen voor het afgeven, niet meer voor het halen alleen (lokken, niet trekken of anderzins druk op zetten)
Ik ben net jl. zaterdag met onze 1e jachttraining begonnen. Daar zei de trainster, dat het brengen belangrijker was dan het afgeven. Geldt dat dan alleen voor ons als beginners? Natuurlijk moet het apport wel worden afgegeven (wat Moo ook goed en enthousiast doet), maar het HIER komen is kennelijk in dit stadium van de training toch wel het belangrijkste, zo werd verteld. Hoe zie jij dat?
ranetje
Zeer actief

Ken schreef:
Jaap schreef:Als hij het apport al goed afgeeft geldt de beloning alleen voor het afgeven, niet meer voor het halen alleen (lokken, niet trekken of anderzins druk op zetten)
Ik ben net jl. zaterdag met onze 1e jachttraining begonnen. Daar zei de trainster, dat het brengen belangrijker was dan het afgeven. Geldt dat dan alleen voor ons als beginners? Natuurlijk moet het apport wel worden afgegeven (wat Moo ook goed en enthousiast doet), maar het HIER komen is kennelijk in dit stadium van de training toch wel het belangrijkste, zo werd verteld. Hoe zie jij dat?
Ik ben Jaap niet :mrgreen:
Maar ik geef ook even antwoord.
De trainster heeft helemaal gelijk.
In het begin van de training is het HIER komen met het apport het allerbelangrijkste.
Bovendien als je het netjes afgeven tegelijk mee zou trainen loop je het risico dat de hond langzamer wordt bij het komen.
Eerst zorgen dat de snelheid van terugkomen helemaal goed "vastzit" voor je het netjes afgeven ermee gaat combineren.
Je kunt het wel apart oefenen. Bijvoorbeeld door (als dat kan) de hond het apport in de bek te geven, een stapje achteruit te doen en de hond naar je toe te halen en te laten zitten met het apport in de bek. Niet met het commando "apport", maar met het commando "voor".
Later kan je deze twee onderdelen aan elkaar gaan koppelen.
Sommige honden gaan dat zelfs uit zichzelf doen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:
Ken schreef:
Ik ben Jaap niet :mrgreen:
Maar ik geef ook even antwoord.
De trainster heeft helemaal gelijk.
In het begin van de training is het HIER komen met het apport het allerbelangrijkste.
Bovendien als je het netjes afgeven tegelijk mee zou trainen loop je het risico dat de hond langzamer wordt bij het komen.
Eerst zorgen dat de snelheid van terugkomen helemaal goed "vastzit" voor je het netjes afgeven ermee gaat combineren.
Je kunt het wel apart oefenen. Bijvoorbeeld door (als dat kan) de hond het apport in de bek te geven, een stapje achteruit te doen en de hond naar je toe te halen en te laten zitten met het apport in de bek. Niet met het commando "apport", maar met het commando "voor".
Later kan je deze twee onderdelen aan elkaar gaan koppelen.
Sommige honden gaan dat zelfs uit zichzelf doen.
Nou, zo zit het dus :ok: :wink:
Goed op blijven letten dat je het natuurlijke enthousiasme niet per ongeluk vergalt met een misplaatste brul ofzo :mrgreen:
Het halen van het apport is, voor een hond zoals Moo er schijnbaar ééntje is (met plezier in het werk), een grote beloning op zich.

Vandaar dat Nettie terecht aangeeft dat het verstandig is om in het begin het netjes voorkomen en afgeven even apart aan te leren, zodoende blijft het eigenlijke apporteren een leuk spelletje voor Moo.
Als het afgeven er pas deel vanuit gaat maken op het moment dat Moo dat goed snapt is de foutkans erg klein, en blijft het dus leuk.

Als ze echt graag wil werken kun je overwegen om Moo eraan te laten wennen eerst even oogcontact te maken voordat ze het apport mag halen, dat bevordert de steadiness en oefent tevens onbewust het goed "markeren" (onthouden) van de valplaats.
Het is in een later stadium de bedoeling dat Moo een paar vlak na elkaar gevallen apporten kan "onthouden" en in willekeurige volgorde kan ophalen.
In dit stadium moet het "even aankijken" haar plezier in het spelletje niet vergallen trouwens, motivatie is belangrijk :ok:

Maar, dat komt allemaal vanzelf. Volg gewoon het trainingsprogramma en overleg al je vragen met de trainer, die werkt immers naar een doel toe, en de manier waarop kan per trainer verschillen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Maar, dat komt allemaal vanzelf. Volg gewoon het trainingsprogramma en overleg al je vragen met de trainer, die werkt immers naar een doel toe, en de manier waarop kan per trainer verschillen.
En als ik jouw verhaal lees Ken, heb je een trainer die zorgvuldig opbouwt :ok:
Zulke trainers moet je in ere houden :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”