Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pupkopers die pup heel anders opvoeden dan jij leuk vind
Moderator: moderatorteam
-
Baily
Pupkopers die pup heel anders opvoeden dan jij leuk vind
als fokker van de pup zijnde.
En dan heb ik het bijvoorbeeld over iemand die een pup van 10 weken al 4 uur in een bench laat zitten en alleen laat. Of iemand die met slipketting en prikbanden (sorry, wil niemand beledigen, maar ik hou er zelf niet zo van) in de weer gaat als de hond ouder is, terwijl jij daar absoluut zelf geen voorstander van bent.
Hoe ga je daar mee om als fokker zijnde. Niet iedereen is zoals hij/zij zich voordoet bij de kennismaking denk ik, en er zal best wel eens iets heel anders gaat als jij als fokker wenselijk vind. Ook verschillen de meningen vaak over de mate van de correcties enzo.
Hoe ga je daar mee om.
ik denk zelf als ik fokker zou zijn, dat mensen die standaard een bench bij de hond kopen, al afvallen. maar dat is toch eigenlijk geen eis die je kunt stellen als fokker, en dat soort dingen bedoel ik dus.
En dan heb ik het bijvoorbeeld over iemand die een pup van 10 weken al 4 uur in een bench laat zitten en alleen laat. Of iemand die met slipketting en prikbanden (sorry, wil niemand beledigen, maar ik hou er zelf niet zo van) in de weer gaat als de hond ouder is, terwijl jij daar absoluut zelf geen voorstander van bent.
Hoe ga je daar mee om als fokker zijnde. Niet iedereen is zoals hij/zij zich voordoet bij de kennismaking denk ik, en er zal best wel eens iets heel anders gaat als jij als fokker wenselijk vind. Ook verschillen de meningen vaak over de mate van de correcties enzo.
Hoe ga je daar mee om.
ik denk zelf als ik fokker zou zijn, dat mensen die standaard een bench bij de hond kopen, al afvallen. maar dat is toch eigenlijk geen eis die je kunt stellen als fokker, en dat soort dingen bedoel ik dus.
-
Marion.
Re: Pupkopers die pup heel anders opvoeden dan jij leuk vind
Ik mag natuurlijk niet reageren, omdat ik geen fokker ben. Maar ik doe het tochBaily schreef:ik denk zelf als ik fokker zou zijn, dat mensen die standaard een bench bij de hond kopen, al afvallen. maar dat is toch eigenlijk geen eis die je kunt stellen als fokker, en dat soort dingen bedoel ik dus.
Ik denk dat je dan als fokker zijnde, je handen van die pup af haalt. Je probeert zo goed mogelijk te selecteren, en tja.... de echt goeie toneelspelers haal je er niet uit denk ik. En dan is het einde verhaal.
Bij ons... ik heb Saar op de barf sinds Miep geboren is. Dat heb ik haar verteld op dag 1, terwijl wij bij het net geboren nestje zaten. Toen heb ik moeten beloven dat ik Miep het eerste jaar "veilig" op de brok zou laten. Dat hèb ik ook beloofd, want dat was ik ook zeker van plan. Saar was een verhaal apart, en Miep zou gewoon groot worden op de brok.
Maar goed, toen Miep eenmaal bij ons was, was ikzelf stukken zekerder over zelf samenstellen. En al heel snel deed Miep mee. Dat heb ik dus bewust achter proberen te houden voor de fokster. Het was voor mij ook een groeiproces. Maar natuurlijk was de fokster nog lang niet zo ver. Dat snapte ik ook wel, daarom verzweeg ik het.
Maar goed, ze kwam er achter. Logisch ook, want ik maak nu eenmaal van mijn hart geen moordkuil
Ik was er ook eigenlijk blij om dat ze het wist. En vandaag (4,5 jaar na dat) heeft ze nog eens uitgebreid de vachten van barf-hondjes gecomplimenteerd
Ik doe dus zeker niet alles zoals de fokker het graag ziet. Maar ze ziet ons toch nog steeds graag.
-
Melanie 74
-
Marion.
In welke zin weiger jij mensen dan?Melanie 74 schreef:Tja goed selecteren, en mensen weigeren.
Op den duur krijg je er handigheid in hoe je de vragen stelt
Even weer ikzelf als voorbeeld. Fokster kende precies de verhalen hoe onze 2 voorgaande (broodfok) Goldens aan hun eind waren gekomen. Ik had het heel goed gesnapt als ze ons een pup had geweigerd, dat heeft ze gelukkig niet gedaan.
Ook daarna heeft ze vertrouwen in ons gehouden, en ons wéér een pup verkocht.
Terecht denk ik hoor, ondanks ons eigen willetje zijn we toch best goede baasjes
-
Baily
Jullie zijn gewoon goed voor je honden, en dat straal je denk ik ook in een gesprek wel uit. En dan is meningsverschil over voeding ofzo denk ik peanuts.Marion. schreef:In welke zin weiger jij mensen dan?Melanie 74 schreef:Tja goed selecteren, en mensen weigeren.
Even weer ikzelf als voorbeeld. Fokster kende precies de verhalen hoe onze 2 voorgaande (broodfok) Goldens aan hun eind waren gekomen. Ik had het heel goed gesnapt als ze ons een pup had geweigerd, dat heeft ze gelukkig niet gedaan.
Terecht denk ik hoor, ondanks ons eigen willetje zijn we toch best goede baasjesMaar ik denk wel dat wij "normaal" gesproken bij de mensen zouden zijn, die geweigerd zouden worden
Maar als ik lees over iemand die een pup van 10 weken 4 uur in een bench laat zitten, alleen thuis met een omgevallen/gegooide waterbak dan denk ik
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
als ik van te voren dingen weet, zoals hond moet echt 5 dagen, hele dagen alleen zijn.. en er is eigenlijk niet over nagedacht dat dit niet zomaar kan zonder oplossingen ( kenissen, uitlaatservice oid) en men vind ook dat het wel moet kunnen? nee dan krijgen ze geen pup.
wil dus niet zeggen, dat ik niet aan werkende mensen verkoop, maar er moet dus wel een plan zijn en moet er dus niet op neer komen dat hond vreselijk veel en lang alleen zit.
ik ben niet anti bench, maar zal wel de tegens benadrukken en hoe ik graag zie hoe er mee om te gaan.
maar goed, mensen kunnen zich idd anders voordoen dan ze zijn, of dat ze het uiteindelijk toch anders gaan doen als eerder gezegd, kan Melanie wel mooi zeggen, goed selecteren, maar soms pakt het gewoon anders uit dan gehoopt of verwacht
en dat soms dingen anders gaan, dan hoe ik het graag zou zien, wil nog niet zeggen dat het fout is, of dat de hond een klote leven heeft. sommige dingen moet je ook kunnen loslaten als fokker.
ook het leven van pupkopers kan veranderen, waardoor er dingen voor de hond veranderen
ik probeer ze zo goed mogelijk van advies te voorzien, vertel hoe ik dingen zie en vind , ik hoop dat het contact goed blijft en dat bij vragen, problemen of twijfels er contact opgenomen word.
wil dus niet zeggen, dat ik niet aan werkende mensen verkoop, maar er moet dus wel een plan zijn en moet er dus niet op neer komen dat hond vreselijk veel en lang alleen zit.
ik ben niet anti bench, maar zal wel de tegens benadrukken en hoe ik graag zie hoe er mee om te gaan.
maar goed, mensen kunnen zich idd anders voordoen dan ze zijn, of dat ze het uiteindelijk toch anders gaan doen als eerder gezegd, kan Melanie wel mooi zeggen, goed selecteren, maar soms pakt het gewoon anders uit dan gehoopt of verwacht
ook het leven van pupkopers kan veranderen, waardoor er dingen voor de hond veranderen
ik probeer ze zo goed mogelijk van advies te voorzien, vertel hoe ik dingen zie en vind , ik hoop dat het contact goed blijft en dat bij vragen, problemen of twijfels er contact opgenomen word.
-
Marion.
Zou je die er niet zo uitpikken, denk je?Baily schreef:Maar als ik lees over iemand die een pup van 10 weken 4 uur in een bench laat zitten, alleen thuis met een omgevallen/gegooide waterbak dan denk ik(niet op dit forum hoor).
Ik denk dat dit ook één van de dingen is die de goede fokkers onderscheidt van de hobbieïsten. Zij hebben daar toch ervaring mee, en dus mensenkennis
-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
- Aantal honden: 2
onze fokker heeft ons ook verteld hoe hij het graag zou zien maar volgens mij kun je nooit eisen dat een pupkoper dat doet wat jij wil.
niet elk mens is hetzelfde en ook niet elke hond is hetzelfde.
Hij wilde dat we op cursus gingen met de hond,deden wij en elke week was het een gevecht met de hond,moet je dat dan omdat de fokker dat wil ermee doorgaan?
Voeren,wij voerden op advies brokjes eukanuba,beestje was al 3mnd aan de diarree,fokker stond niet echt positief tegenover KVV (voerde alleen pens erbij) maar moet ik mijn hond dan doodziek laten blijven omdat hij dat wil?
Ik vraag me dus idd ook af in hoeverre een fokker dingen van je kan eisen maar in principe heb je de pup verkocht dus is ie toch niet meer van jou(als fokker)?
groetjes eefje
Hij wilde dat we op cursus gingen met de hond,deden wij en elke week was het een gevecht met de hond,moet je dat dan omdat de fokker dat wil ermee doorgaan?
Voeren,wij voerden op advies brokjes eukanuba,beestje was al 3mnd aan de diarree,fokker stond niet echt positief tegenover KVV (voerde alleen pens erbij) maar moet ik mijn hond dan doodziek laten blijven omdat hij dat wil?
Ik vraag me dus idd ook af in hoeverre een fokker dingen van je kan eisen maar in principe heb je de pup verkocht dus is ie toch niet meer van jou(als fokker)?
groetjes eefje
Laatst gewijzigd door Eefje83 op 12 feb 2007 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ja dat zou ik ook, ik zou dan proberen tot ze door te dringen en dat het anders gaat... ze ideen of adviezen geven van hoe wel te handelen..Baily schreef:Jullie zijn gewoon goed voor je honden, en dat straal je denk ik ook in een gesprek wel uit. En dan is meningsverschil over voeding ofzo denk ik peanuts.Marion. schreef:In welke zin weiger jij mensen dan?Melanie 74 schreef:Tja goed selecteren, en mensen weigeren.
Terecht denk ik hoor, ondanks ons eigen willetje zijn we toch best goede baasjesMaar ik denk wel dat wij "normaal" gesproken bij de mensen zouden zijn, die geweigerd zouden worden
Maar als ik lees over iemand die een pup van 10 weken 4 uur in een bench laat zitten, alleen thuis met een omgevallen/gegooide waterbak dan denk ik(niet op dit forum hoor).
Als ik daar fokker van was zou ik echt met pijn in mijn buik zitten.
-
Baily
Het gaat niet zozeer om of een bench wel of niet slecht is, maar hoe je als fokker om gaat met dingen die met je pup gebeuren die je echt tegen staan. En omdat dat voor mij het gebruik van een bench is, gaf ik dat als voorbeeld.eefje+huig schreef:onze fokker heeft ons ook verteld hoe hij het graag zou zien maar volgens mij kun je nooit eisen dat een pupkoper dat doet wat jij wil.
groetjes eefje
Een ander denkt daar weer heel anders over, maar ik vind het nou eenmaal niks.
de dingen die jij noemt, ja daar ben ik het ook wel mee eens. De pup is in feite gewoon van jou. Maar als fokker ben je toch ook nog emotioneel betrokken bij die pupjes, voor mij zou dat een leven lang zijn denk ik. En als het de pup niet zo goed gaat, als dat het in jouw ogen zou kunnen zijn, dat lijkt me moeilijk.
-
Baily
Ja misschien is dat zo, dat je hoe meer ervaring je hebt, dat je dan de mensen er wel uitpikt.Marion. schreef:Zou je die er niet zo uitpikken, denk je?Baily schreef:Maar als ik lees over iemand die een pup van 10 weken 4 uur in een bench laat zitten, alleen thuis met een omgevallen/gegooide waterbak dan denk ik(niet op dit forum hoor).
Ik denk dat dit ook één van de dingen is die de goede fokkers onderscheidt van de hobbieïsten. Zij hebben daar toch ervaring mee, en dus mensenkennis
-
Baily
Dat lijkt me inderdaad de enige oplossing, en dan maar hopen dat die mensen er voor open staan. Lijkt me echt moeilijk, zoiets.yamie schreef:ja dat zou ik ook, ik zou dan proberen tot ze door te dringen en dat het anders gaat... ze ideen of adviezen geven van hoe wel te handelen..Baily schreef:Jullie zijn gewoon goed voor je honden, en dat straal je denk ik ook in een gesprek wel uit. En dan is meningsverschil over voeding ofzo denk ik peanuts.Marion. schreef:In welke zin weiger jij mensen dan?Melanie 74 schreef:Tja goed selecteren, en mensen weigeren.
Maar als ik lees over iemand die een pup van 10 weken 4 uur in een bench laat zitten, alleen thuis met een omgevallen/gegooide waterbak dan denk ik(niet op dit forum hoor).
Als ik daar fokker van was zou ik echt met pijn in mijn buik zitten.
-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
- Aantal honden: 2
nou ik zelf ben niet zo'n goed voorbeeld want na het 1e jaar liet de fokker niks meer horen en ik heb mijn hondje nu bijna 3 jaar,hij is nergens meer te bereiken
ik zou idd als fokker altijd willen weten hoe het gaat met de nesten die bij mij vandaan komen(ben geen fokker maar goed stel dat) maar ook niet elke pupkoper zit daar misschien op te wachten.....mijn fokker had ook 1pup verkocht aan mensen die na de stamboom ontvangen te hebben nooit meer wat van zich lieten horen.
ik denk echt dat het heel moeilijk is,gewoon alleen al omdat je het niet zelf meer in handen hebt
groetjes eefje
ik zou idd als fokker altijd willen weten hoe het gaat met de nesten die bij mij vandaan komen(ben geen fokker maar goed stel dat) maar ook niet elke pupkoper zit daar misschien op te wachten.....mijn fokker had ook 1pup verkocht aan mensen die na de stamboom ontvangen te hebben nooit meer wat van zich lieten horen.
ik denk echt dat het heel moeilijk is,gewoon alleen al omdat je het niet zelf meer in handen hebt
groetjes eefje
-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
ben dan wel geen fokker maar heb bijna 10jaar bij een fokker gewerkt.
die fokster had ooit is een poedel pup aan mensen verkocht die al 2witte herders hadden en die er veel mee deden,op het eerste gezicht hele geschikte mensen.na een aantal weken bij de nieuwe eigenaar te zijn geweest ging de fokster langs bij de mensen om te kijken hoe het ging.nou die pup liep verplicht elke wandeling in de stromende regen mee met de herders met als gevolg een longontsteking waar hun niks aan gedaan hadden en ze ook niet nodig vonden(zou vanzelf over gaan)hondje was doodziek.dat pupje heeft ze daar ook weg gehaald.
we hebben ook wel is mensen over de vloer gehad die hele rare ideeen hadden over opvoeden en dat soort dingen en die kregen gewoon geen pup mee(nou waren die mensen al bij veel poedel fokkers geweest en nergens kregen ze een pup)
weet niet maar denk dat je ook een deel op je eigen gevoel moet afgaan,dat krijg je vanzelf wel door.ik heb ook wel is gestaan tegen die fokster dat ik me bedenkingen had bij bepaalde mensen en dat gevoel klopte ook vaak wel en dan kregen ze gewoon geen pup.ik snap wel dat niet iedereen het zelfde doet en denkt als dat jij wilt met de pup maar mensen waarbij jou gevoel als fokker zeinde niet goed zit moet je denk ik geen pup verkopen en als goede fokker zeinde komen er echt wel andere leukere mensen(via je wachtlijst of pupbemiddeling)
voor een pup die je hun wel toevertrouwd.
die fokster had ooit is een poedel pup aan mensen verkocht die al 2witte herders hadden en die er veel mee deden,op het eerste gezicht hele geschikte mensen.na een aantal weken bij de nieuwe eigenaar te zijn geweest ging de fokster langs bij de mensen om te kijken hoe het ging.nou die pup liep verplicht elke wandeling in de stromende regen mee met de herders met als gevolg een longontsteking waar hun niks aan gedaan hadden en ze ook niet nodig vonden(zou vanzelf over gaan)hondje was doodziek.dat pupje heeft ze daar ook weg gehaald.
we hebben ook wel is mensen over de vloer gehad die hele rare ideeen hadden over opvoeden en dat soort dingen en die kregen gewoon geen pup mee(nou waren die mensen al bij veel poedel fokkers geweest en nergens kregen ze een pup)
weet niet maar denk dat je ook een deel op je eigen gevoel moet afgaan,dat krijg je vanzelf wel door.ik heb ook wel is gestaan tegen die fokster dat ik me bedenkingen had bij bepaalde mensen en dat gevoel klopte ook vaak wel en dan kregen ze gewoon geen pup.ik snap wel dat niet iedereen het zelfde doet en denkt als dat jij wilt met de pup maar mensen waarbij jou gevoel als fokker zeinde niet goed zit moet je denk ik geen pup verkopen en als goede fokker zeinde komen er echt wel andere leukere mensen(via je wachtlijst of pupbemiddeling)
voor een pup die je hun wel toevertrouwd.

jemble 5 maanden
-
BT Golden
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Als ik een nestje met Bentie fok, dan vind ik belangrijk dat de pup-kopers:
- contact houden
- cursussen doen en niet stoppen na de puppy-cursus
als ik ga fokken wordt het een werk-lijn. Dus ik wil wel dat ze iets met
de golden pup doen
- goed voer
- juiste beweging
- tijd voor de opvoeding
etc.
Ik ben niet anti-bench, ik heb ook 8 maanden een bench gehad en Bentie ging erin als ik ging slapen en als ik even weg was. Niet lang, maar toch wel even. Als ik na school ga op zaterdag, zorgde ik ervoor dat mijn ouders kwamen of een van mijn vrienden, zodat ze niet lang in de bench hoefde te zitten. Nu is ze zaterdag wel een paar uur alleen, maar de rest van de week ben ik wel bij haar. Ik hoop dit jaar eind-examen te doen en te slagen.
Als ik geslaagd ben ga ik, in het nieuwe seizoen vermoedelijk jachttraining volgens op zaterdag als er plaats is en op zondag verder met G1.
Ik wil zo veel mogelijk leuke dingen doen met mijn golden.
Als mensen 20 uur in de week werken vind ik gerust dat ze een pup mogen hebben, maar ze moeten de rest van de tijd wel veel bezig zijn met de pup. Pupsels slapen ook veel. Het is dus per geval verschillend.
Ik zal dan wel kijken, hoe en wat en is er al een hond in huis etc.
Iemand kan de hele dag thuis zijn en niks met de hond doen en de hond in de tuin uitlaten. Terwijl iemand die 20 uur werkt, met de pup later 4 keer per dag gaat wandelen en veel boswandelingen maakt. Dat is ook een punt waar je na moet kijken.
Ik weet wel dat de fokster van Bentie wel wat mensen heeft afgewezen. Maar dat mag wel vindt ik.
- contact houden
- cursussen doen en niet stoppen na de puppy-cursus
als ik ga fokken wordt het een werk-lijn. Dus ik wil wel dat ze iets met
de golden pup doen
- goed voer
- juiste beweging
- tijd voor de opvoeding
etc.
Ik ben niet anti-bench, ik heb ook 8 maanden een bench gehad en Bentie ging erin als ik ging slapen en als ik even weg was. Niet lang, maar toch wel even. Als ik na school ga op zaterdag, zorgde ik ervoor dat mijn ouders kwamen of een van mijn vrienden, zodat ze niet lang in de bench hoefde te zitten. Nu is ze zaterdag wel een paar uur alleen, maar de rest van de week ben ik wel bij haar. Ik hoop dit jaar eind-examen te doen en te slagen.
Als ik geslaagd ben ga ik, in het nieuwe seizoen vermoedelijk jachttraining volgens op zaterdag als er plaats is en op zondag verder met G1.
Ik wil zo veel mogelijk leuke dingen doen met mijn golden.
Als mensen 20 uur in de week werken vind ik gerust dat ze een pup mogen hebben, maar ze moeten de rest van de tijd wel veel bezig zijn met de pup. Pupsels slapen ook veel. Het is dus per geval verschillend.
Ik zal dan wel kijken, hoe en wat en is er al een hond in huis etc.
Iemand kan de hele dag thuis zijn en niks met de hond doen en de hond in de tuin uitlaten. Terwijl iemand die 20 uur werkt, met de pup later 4 keer per dag gaat wandelen en veel boswandelingen maakt. Dat is ook een punt waar je na moet kijken.
Ik weet wel dat de fokster van Bentie wel wat mensen heeft afgewezen. Maar dat mag wel vindt ik.
-
estelle
Ik zou dat als fokker dus ook ontzettend moeilijk vinden. Misschien dat ik daarom ook maar niet fok ofzo.
Dingen die hierboven staan als verplicht op cursus vind ik echt kul.
Ik kan bijv. prima mijn honden opvoeden en heb daar echt geen hondenschool voor nodig, ook niet met de vreselijkst dominante hond.
Dan zou ik dus al bij een aantal geen pup krijgen terwijl zo'n hond het hier ontzettend goed zal hebben.
Kijk mensen die fulltime werken, hond in de bench e.d. Dat zou voor mij idd een reden zijn om mensen af te wijzen of een hardhandige opvoeding.
Ik zou toch wel willen dat mensen open staan voor positief trainen e.d.
Dingen die hierboven staan als verplicht op cursus vind ik echt kul.
Ik kan bijv. prima mijn honden opvoeden en heb daar echt geen hondenschool voor nodig, ook niet met de vreselijkst dominante hond.
Dan zou ik dus al bij een aantal geen pup krijgen terwijl zo'n hond het hier ontzettend goed zal hebben.
Kijk mensen die fulltime werken, hond in de bench e.d. Dat zou voor mij idd een reden zijn om mensen af te wijzen of een hardhandige opvoeding.
Ik zou toch wel willen dat mensen open staan voor positief trainen e.d.
-
Dazwa84
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
je kunt niet alles wat je wil doorvoeren bij een pupkoper. Mensen hebben hun eigen ideeen en je kunt adviseren maar daar houdt het bij op. Alleen bij mishandeling is het anders maar een andere keuze brok of een puppycursus ja/nee dat vind ik niet.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Melanie 74
Marion. schreef:In welke zin weiger jij mensen dan?Melanie 74 schreef:Tja goed selecteren, en mensen weigeren.
Ik ben erg betrokken bij het fokken van mijn ouders (fok zelf dus niet) maar ben er dus mee groot geworden.
In het nest van Dolina hebben ze ook iemand geweigerd, gewoon nee zeggen. De vrouw in kwestie deed de moederhond in woede ontsteken
Terwijl ze op geen enkele andere pupkoper zo heeft gereageerd, achteraf hoorden we dat haar laatste hond bij haar weg gehaald is en dat ze in de bijstand zat. (Nu hoeft dat geen reden te zijn maar je moet wel een hond van een groot ras kunnen onderhouden).
En met het nest wat op verzoek van mijn ouders gefokt is (moeder is door mijn ouders gefokt) en wat mijn ouders van A tot Z begeleid hebben, is er ook iemand geweigerd.
Reden? De hond moest in de tuim leven totdat zoonlief een eigen woonruimte had gevonden en de hond meeging. Het verhaal rammelde aan alle kanten. En mijn ouders willen niet dat de hond in een kennel in de tuin leeft. Tatra is toch gereserveerd, ziet zo'n hond zijn eerste jaar geen mensen dan heb je een hond die niet te benaderen is. En dan heb je straks een reu van 70 kilo terug die zeer slecht te herplaatsen is.
Ook een gezin waar de twijfels waren of de hond wel tot zijn recht kwam, het is ook een soort buikgevoel. En hoe reageren de honden op de mensen.
Ik kan me ook nog van het eerste nest herinneren, die vrouw zat was alleen de haren van haar broek aan het halen.
Daar let je op, eerst vraag je hoe de mensen wonen. Als ze beginnen we hebben een mooie grote tuin voor de hond dan vraag je verder.
Tuurlijk blijft het moeilijk geschikte gezinnen te vinden, maar door een hoop te vragen en de tijd te nemen kom je ook heel eind. En soms zit je er ook naast. Zusje van Dolina is door mijn vader vrij rap weer opgehaald.
Binnen een maand had ze een gezin gevonden die al een hond van mijn ouders hadden.
-
estelle
Dus als mensen dan antwoorden geen grote tuin te hebben o.i.d. dan stopt het al?Melanie 74 schreef:[Daar let je op, eerst vraag je hoe de mensen wonen. Als ze beginnen we hebben een mooie grote tuin voor de hond dan vraag je verder.
.
Wat zegt een grote tuin nou helemaal?
Overigens zijn wij ook weleens wezen kijken bij een nestje duitseherders voor een pupje, die moederhond begon ook naar me te grommen. Had ze nog nooit gedaan zei de fokster.
Die stond er ook raar van te kijken.
Heb daar ook geen pup van genomen maar een ouder pupje meegekregen van de fokster.
Maar waar dat nou aan lag? zo vreselijk ben ik toch niet met mn honden haha.
- starfleet
- Erelid
Ik denk dat je heel veel kunt ondervangen door de pupkopers regelmatig te laten komen. Niet een keer kijken en de volgende keer ophalen. Niet een gesprek van een kwartiertje, maar laat ze maar meelunchen en kijk hoe ze doen. Als ze kinderen hebben, kinderen graag mee, daar kun je heel veel aan aflezen over hoe ze met de hond gaan omgaan.
Anne
Anne
-
heavenlysaints
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): St-Bernards en Engelse Bull-terrier
- Contacteer:
Ik zou geen oog meer dicht doen 
We got rid of the kids, the dogs were allergic.

http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all

http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
mijn eerste eis is dat ze niet erg antstig of geirriteerd op het enthousiasme van mijn volwassen honden reageren...
en als ze een pup al hebben en ik hoor dat het beestje het echt slecht heeft ga ik kijken of ik dit kan wijzigen door mijn kennis te delen of anderszins.
iedereen gaat op zijn eigen manier om met zijn hond en zolang dit uit liefde gaat is het meestal een kwestie van dit zou ik niet zo doen maar het is niet baggerslecht.
geval prikband ofzo zou ik heeeeel duidelijk maken dat dat gewoon niet mag en niet kan en ze alternatuieven bieden want niemand wil zijn hond pijn doen het is meestal een wanhoopsdaad omdat niets anders lijkt te helpen.
en als ze een pup al hebben en ik hoor dat het beestje het echt slecht heeft ga ik kijken of ik dit kan wijzigen door mijn kennis te delen of anderszins.
iedereen gaat op zijn eigen manier om met zijn hond en zolang dit uit liefde gaat is het meestal een kwestie van dit zou ik niet zo doen maar het is niet baggerslecht.
geval prikband ofzo zou ik heeeeel duidelijk maken dat dat gewoon niet mag en niet kan en ze alternatuieven bieden want niemand wil zijn hond pijn doen het is meestal een wanhoopsdaad omdat niets anders lijkt te helpen.

-
Melanie 74
Het gaat erom waar de hond komt te leven, geloof me een tatra is geen hond voor in een kennelestelle schreef:Dus als mensen dan antwoorden geen grote tuin te hebben o.i.d. dan stopt het al?Melanie 74 schreef:[Daar let je op, eerst vraag je hoe de mensen wonen. Als ze beginnen we hebben een mooie grote tuin voor de hond dan vraag je verder.
.
Overigens zijn wij ook weleens wezen kijken bij een nestje duitseherders voor een pupje, die moederhond begon ook naar me te grommen. Had ze nog nooit gedaan zei de fokster.
Heb daar ook geen pup van genomen maar een ouder pupje meegekregen van de fokster.
De tatra moet bij zijn familie (roedel) leven en wonen, anders is ie doodongelukkig.
En bedoel je grommen of viel de moederhond je toen aan??
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Het blijft toch moeilijk hoor.Marion. schreef:Zou je die er niet zo uitpikken, denk je?Baily schreef:Maar als ik lees over iemand die een pup van 10 weken 4 uur in een bench laat zitten, alleen thuis met een omgevallen/gegooide waterbak dan denk ik(niet op dit forum hoor).
Ik weet dat op de dag dat wij Kaya gingen halen, toen werden praktisch alle pups opgehaald, de fokster bij het weggaan van één pup erg begon te huilen.
Ze had er geen goed gevoel bij, maar zei dat dit op niks gebaseerd was: de mensen waren aardig, leuk naar de honden en pups toe, waren 8 weken lang iedere week komen kijken..... ze 'kon' ze dus geen pup weigeren.
De pup is teruggekomen bij de fokker al na 4 weken wegens 'agressie'
Haar gevoel klopte dus, maar ze had geen enkele basis hiervoor eigenlijk.
-
Baily
Dat herken ik wel, van dat gevoel dat er iets aan hapert, en toch niet aanwijsbaar kunnen maken wat dat dan is.Stang schreef:Het blijft toch moeilijk hoor.Marion. schreef:Zou je die er niet zo uitpikken, denk je?Baily schreef:Maar als ik lees over iemand die een pup van 10 weken 4 uur in een bench laat zitten, alleen thuis met een omgevallen/gegooide waterbak dan denk ik(niet op dit forum hoor).
Ik weet dat op de dag dat wij Kaya gingen halen, toen werden praktisch alle pups opgehaald, de fokster bij het weggaan van één pup erg begon te huilen.
Ze had er geen goed gevoel bij, maar zei dat dit op niks gebaseerd was: de mensen waren aardig, leuk naar de honden en pups toe, waren 8 weken lang iedere week komen kijken..... ze 'kon' ze dus geen pup weigeren.
De pup is teruggekomen bij de fokker al na 4 weken wegens 'agressie'![]()
![]()
Haar gevoel klopte dus, maar ze had geen enkele basis hiervoor eigenlijk.
Ik heb een hele korte tijd honden opgevangen voor een stichting, en daarbij was ook Dino.
Na een aantal weekjes kwam er een gezin voor hem kijken, man, vrouw en twee leuke kinderen. Helemaal niet druk, en heel lief en zachtjes tegen Dino.
De man vond ik ook gelijk aardig, maar die vrouw leek me een zeurpiet, en inderdaad zo´n type wat de haren van zich af zit te plukken op de bank.
Ze was net binnen en Dino die op de salontafel stond,
Toen gaf ik die kinderen wat drinken en van die liga koeken, die per twee in een pakje zaten. Eentje at het kleinste kind op en de ander legde de vrouw heel demonstratief op de tafel,en Dino natuurlijk aan die koek proberen te eten. De vrouw begon heel demonstratief en streng `NEEEE`te roepen. Echt, ze was 5 minuten binnen.
Maar goed, het waren subtiele dingen, en ik kon voor mezelf nou niet echt zeggen wat ik er nou niet leuk aan vond. Kijk, het was mijn type mens niet, maar ja, niet iedereen is je beste vriend, en kan toch best goed zijn voor honden.
Dino kwam dus na twee dagen geadopteerd te zijn, weer terug en hij heeft 2 rotdagen gehad. Ik kreeg een heel nerveus hondje terug, terwijl het voor die tijd een lief enthousiast puppig hondje was. Ze hadden hem, tegen mijn advies, opgesloten in een bench, hij had de hele boel onder gepoept en gekotst van angt, want hij raakte in paniek als je hem opsloot, en toen moest hij maar terug naar mij. Maar ik weet zeker dat hij een paar rotdagen heeft gehad.
En dan vind ik fokkers, met zulke kleine pupjes, net bij de moeder weg, het lijkt me zo moeilijk om dat echt goed te doen, baasjes uitkiezen.
- Ilja
- Vaste gebruiker
Ik ga van zijn levensdagen niet fokken, alleen al omdat ik me veeeeel te druk zou maken over de eventuele pupkopers.
Ik ken veel fokkers en heb verhalen gehoord waar de tranen me van in de ogen sprongen. Een stel dat een pup ophaalde en na 1,5 dag opbelde: "hij heeft de hele nacht (in totaal dus 11 uur, een pup van 8 weken!!) binnen gezeten en vanochtend heeft ie op de mat gepoept. Gaat dat nog over?" Antwoord van de fokker: "nee dat gaat nooit meer over, breng hem maar gauw terug". Pupje woont inmiddels 7 jaar bij de fokker. Oja, en is gewoon zindelijk geworden hoor.
Pupkopers die een dag voor het ophalen van de pup afbellen, ik heb het inmiddels een keer of 6 gehoord de afgelopen twee jaar. Op zich fijn dat ze zich op tijd bedenken, maar het geeft wel aan dat je als fokker soms nog zo'n goed gevoel bij een pupkoper kunt hebben, en dat ze dan toch anders uit de hoek kunnen komen. De reden voor het afbellen? Bij de een 'toch maar geen geld voor zo'n dure pup' en bij de ander 'al een pup via marktplats gekocht'. Of 'we hebben net een vakantie geboekt en dan kan hij toch niet mee'. Daar sta je dan als fokker, na lange voorgesprekken, wekelijkse bezoekjes aan het nest en een heel positief beeld van deze mensen.
Natuurlijk kan een fokker niet van je eisen dat je volgens zijn regels de opvoeding of de voeding doet, maar ik ben persoonlijk heel blij dat we met onze beide fokkers heel goed contact hebben en altijd terecht kunnen voor vragen en problemen!
Ik ken veel fokkers en heb verhalen gehoord waar de tranen me van in de ogen sprongen. Een stel dat een pup ophaalde en na 1,5 dag opbelde: "hij heeft de hele nacht (in totaal dus 11 uur, een pup van 8 weken!!) binnen gezeten en vanochtend heeft ie op de mat gepoept. Gaat dat nog over?" Antwoord van de fokker: "nee dat gaat nooit meer over, breng hem maar gauw terug". Pupje woont inmiddels 7 jaar bij de fokker. Oja, en is gewoon zindelijk geworden hoor.
Pupkopers die een dag voor het ophalen van de pup afbellen, ik heb het inmiddels een keer of 6 gehoord de afgelopen twee jaar. Op zich fijn dat ze zich op tijd bedenken, maar het geeft wel aan dat je als fokker soms nog zo'n goed gevoel bij een pupkoper kunt hebben, en dat ze dan toch anders uit de hoek kunnen komen. De reden voor het afbellen? Bij de een 'toch maar geen geld voor zo'n dure pup' en bij de ander 'al een pup via marktplats gekocht'. Of 'we hebben net een vakantie geboekt en dan kan hij toch niet mee'. Daar sta je dan als fokker, na lange voorgesprekken, wekelijkse bezoekjes aan het nest en een heel positief beeld van deze mensen.
Natuurlijk kan een fokker niet van je eisen dat je volgens zijn regels de opvoeding of de voeding doet, maar ik ben persoonlijk heel blij dat we met onze beide fokkers heel goed contact hebben en altijd terecht kunnen voor vragen en problemen!
-------------------------------------------------------
Ilja
In liefdevolle herinnering: Nobel *24-11-1999 / 2-11-2005*, Binti *17-10-2003 / 27-05-2011*
Ilja
In liefdevolle herinnering: Nobel *24-11-1999 / 2-11-2005*, Binti *17-10-2003 / 27-05-2011*
-
jidde
Dat was toch geen Nanni he???estelle schreef:Dus als mensen dan antwoorden geen grote tuin te hebben o.i.d. dan stopt het al?Melanie 74 schreef:[Daar let je op, eerst vraag je hoe de mensen wonen. Als ze beginnen we hebben een mooie grote tuin voor de hond dan vraag je verder.
.
-
estelle
Ik snap niet hoe je nou ineens bij een kennel komt?Melanie 74 schreef:Het gaat erom waar de hond komt te leven, geloof me een tatra is geen hond voor in een kennelestelle schreef:Dus als mensen dan antwoorden geen grote tuin te hebben o.i.d. dan stopt het al?Melanie 74 schreef:[Daar let je op, eerst vraag je hoe de mensen wonen. Als ze beginnen we hebben een mooie grote tuin voor de hond dan vraag je verder.
.
Maar waar dat nou aan lag? zo vreselijk ben ik toch niet met mn honden haha.![]()
De tatra moet bij zijn familie (roedel) leven en wonen, anders is ie doodongelukkig.
En bedoel je grommen of viel de moederhond je toen aan??
Ik vroeg waarom een grote tuin reden voor jullie is om door te gaan met pupkopers, wat zegt een grote tuin dan? naar mijn mening dus helemaal niks.
Grommen en idd een kleine uitval.
-
estelle
ik weet niet meer hoe die moederhond heette in ieder geval niet Nanni. erg he.jidde schreef:Dat was toch geen Nanni he???estelle schreef:Dus als mensen dan antwoorden geen grote tuin te hebben o.i.d. dan stopt het al?Melanie 74 schreef:[Daar let je op, eerst vraag je hoe de mensen wonen. Als ze beginnen we hebben een mooie grote tuin voor de hond dan vraag je verder.
.
Wel idd bij die fokster haha.
Ik ging bij de werkpist kijken waar ze in lag en toen was het grom en hap.
Maakt ook verder niet uit, ik heb er een ontzettend leuke lieve hond vandaan.