Is dat bij andere rassen ook zo dat een verdunning (soms) pas later zichtbaar wordt ? Zou ie nog lichter worden ?
Is dit trouwens een verdunningsfactor of iets anders ?
Moderator: moderatorteam

Het is heel moeilijk te zien nu. Misschien morgen bij daglicht beter. Ik geloof wel dat je gelijk hebt met het uiteinde zwart.Danielle schreef:het is zeker geen dilute want dan zou de hond blauw/grijsachtig worden en ook het neus en lippigment wordt dan lichter. Als je de haartjes uit elkaar doet, is dan het onderste gedeelte bruin en het uiteinde zwart??? (zo lijkt het namelijk). Als dat zo is, dan is het een soort van sable....
waarschijnlijk ziet het er inderdaad later lichter uit. Het principe van sable is dat elke haar voor ongeveer 75% bruinachtig is en de punt ± 25% zwart. Ik weet natuurlijk niet hoe lang het vachtje van jouw pup gaat worden, maar uiteindelijk wordt het bruinachtige gedeelte langer dan het nu is, dus valt het ook veel meer op.sirene schreef:Het is heel moeilijk te zien nu. Misschien morgen bij daglicht beter. Ik geloof wel dat je gelijk hebt met het uiteinde zwart.Danielle schreef:het is zeker geen dilute want dan zou de hond blauw/grijsachtig worden en ook het neus en lippigment wordt dan lichter. Als je de haartjes uit elkaar doet, is dan het onderste gedeelte bruin en het uiteinde zwart??? (zo lijkt het namelijk). Als dat zo is, dan is het een soort van sable....
Zou ie dan nog lichter worden ?
Ik dacht eerst dat zijn vachtje wat langer zou worden maar het lijkt wel of alle langere haren er juist uit zijn gegaan. Bij zijn geboorte was het duidelijk langer dan dat van zijn zus. Nu niet meer.Danielle schreef:waarschijnlijk ziet het er inderdaad later lichter uit. Het principe van sable is dat elke haar voor ongeveer 75% bruinachtig is en de punt ± 25% zwart. Ik weet natuurlijk niet hoe lang het vachtje van jouw pup gaat worden, maar uiteindelijk wordt het bruinachtige gedeelte langer dan het nu is, dus valt het ook veel meer op.sirene schreef: Het is heel moeilijk te zien nu. Misschien morgen bij daglicht beter. Ik geloof wel dat je gelijk hebt met het uiteinde zwart.
Zou ie dan nog lichter worden ?
Ik ben ook heeeeel benieuwd hoe het eruit gaat zien.
Om eerlijk te zijn weet ik het niet zeker. Ik vind wel dat zijn vacht heel erg veranderd is. Het zou kunnen dat dit bruine ondervacht is en dat straks zijn langere zwarte haren weer doorkomen. Het is erg moeilijk te zien omdat het kleurverschil maar heel weinig is en de haartjes heel erg kort.MARC_S schreef:Heeft hij geen ondervacht? Cleo heeft een asgrijze ondervacht en die zit in haar nek, achter haar oren en op haar billen. Daar is dus als je het zwart wegduwt alles grijs. Misschien dat hij nu ondervacht krijgt die net doorslaat door de bovenvacht. Dan zou hij dus weer diepzwart kunnen worden als hij ouder wordt en de bovenvacht op lengte komt.
Ahum, Rasvereniging??Amideso schreef:Is hier niets van bekend bij de rasvereniging?
Ook zou je natuurlijk de fokkers van je honden eens kunnen informeren...
geef hem maar aan mijsirene schreef:Ahum, Rasvereniging??Amideso schreef:Is hier niets van bekend bij de rasvereniging?
Ook zou je natuurlijk de fokkers van je honden eens kunnen informeren...![]()
Ik ben de eerste sinds heel lange tijd (15 jaar) die in Nederland een nestje fokt. Er is dus erg weinig kennis van het ras en dan zeker van de behaarden.
Van de behaarden wordt nergens iets geregistreerd.
In Peru (waar ze vandaan komen) worden behaarden of zo snel mogelijk weggegeven of bij de geboorte een kopje kleiner gemaakt. Dus daar zal ik ook niet zoveel kennis vandaan halen.
Het is trouwens voor mij niet van levensbelang om dit te weten, hoor. Ik vind het gewoon interessant. En vroeg mij af of er hier toevallig iemand iets vanaf weet.

sirene schreef:Ahum, Rasvereniging??Amideso schreef:Is hier niets van bekend bij de rasvereniging?
Ook zou je natuurlijk de fokkers van je honden eens kunnen informeren...![]()
Ik ben de eerste sinds heel lange tijd (15 jaar) die in Nederland een nestje fokt. Er is dus erg weinig kennis van het ras en dan zeker van de behaarden.
Van de behaarden wordt nergens iets geregistreerd.
In Peru (waar ze vandaan komen) worden behaarden of zo snel mogelijk weggegeven of bij de geboorte een kopje kleiner gemaakt. Dus daar zal ik ook niet zoveel kennis vandaan halen.
Het is trouwens voor mij niet van levensbelang om dit te weten, hoor. Ik vind het gewoon interessant. En vroeg mij af of er hier toevallig iemand iets vanaf weet.
Bij jouw pup zal er genetisch ook niet hetzelfde aan de hand zijn als bij mijn gele doggen.sirene schreef:Essy schreef:Mijn gele pups waren toen ze geboren werden bijna bruin.
Maar bij hun zag je het echt al heel goed aan de haren. Die worden naar de huid toe steeds lichter. Op Puchu zie ik dat niet.
Bedankt voor alle antwoorden, we zullen zien hoe ie wordt
Bij ons in het ras zit er een verschil in black en tan en zwart, zwart/wit. Het echte zwart (met wit of zonder) is donkere dan black en tan.sirene schreef:Het lijkt wel of Puchu steeds bruiner wordt. Op foto's lijkt ie meestal zwart maar als ie naast Yana ligt zie je heel goed het verschil. Het is helemaal geen zwart meer.
Is dat bij andere rassen ook zo dat een verdunning (soms) pas later zichtbaar wordt ? Zou ie nog lichter worden ?
Is dit trouwens een verdunningsfactor of iets anders ?
Ik dacht dat ik had gelezen dat alle doggen iig 1 Ay dragen. En die K kan ik dan wel inkomen. Daardoor kunnen heel af en toe die gele opduiken in bv zwarte nesten. Dat het geel zich alleen uit als Ay elkaar treft omdat anders K overheerst.Essy schreef:Bij jouw pup zal er genetisch ook niet hetzelfde aan de hand zijn als bij mijn gele doggen.
Die zouden Ay Ay DD (fawn) zijn terwijl een zwarte dog As As DD zou zijn. Blauwe zouden As As dd (diluted) zijn.
Volgens de laatste stand van zaken in de genetica, zouden nu alle doggen Ay Ay zijn en zou het er van afhangen welke K genen de dog heeft.
K is dan dominant zwart en k recessief.
Dus nu zou een gele dog Ay Ay kk zijn en een zwarte dog Ay Ay KK.
Het is echter nog steeds voor een deel theorie.
Maar een fawn wordt wel lichter van bruinig naar geel. Jouw pup gaat van zwart naar bruinig. Ik weet niet wat er met jou pup precies is, maar wel anders dan fawn bij doggen denk ik.
Waar blijft de hele B-locus dan bij de zwarte doggen?Essy schreef:Bij jouw pup zal er genetisch ook niet hetzelfde aan de hand zijn als bij mijn gele doggen.
Die zouden Ay Ay DD (fawn) zijn terwijl een zwarte dog As As DD zou zijn. Blauwe zouden As As dd (diluted) zijn.
Volgens de laatste stand van zaken in de genetica, zouden nu alle doggen Ay Ay zijn en zou het er van afhangen welke K genen de dog heeft.
Die doet er dan niet toe als Ay of K dominant zijn over B. Ik denk dat je de B dan alleen moet zien als de neuskleur.Scooby schreef:Waar blijft de hele B-locus dan bij de zwarte doggen?Essy schreef:Bij jouw pup zal er genetisch ook niet hetzelfde aan de hand zijn als bij mijn gele doggen.
Het genotype van BB en Bb is toch altijd zwart?sirene schreef:Die doet er dan niet toe als Ay of K dominant zijn over B. Ik denk dat je de B dan alleen moet zien als de neuskleur.Scooby schreef:Waar blijft de hele B-locus dan bij de zwarte doggen?Essy schreef:Bij jouw pup zal er genetisch ook niet hetzelfde aan de hand zijn als bij mijn gele doggen.
Als de hond dan zwart is wordt de B dus niet onderdrukt door Ay. Waarschijnlijk door de aanwezigheid of afwezigheid van een ander gen.Scooby schreef:Het genotype van BB en Bb is toch altijd zwart?sirene schreef:Die doet er dan niet toe als Ay of K dominant zijn over B. Ik denk dat je de B dan alleen moet zien als de neuskleur.Scooby schreef:Waar blijft de hele B-locus dan bij de zwarte doggen?Essy schreef:Bij jouw pup zal er genetisch ook niet hetzelfde aan de hand zijn als bij mijn gele doggen.
Ay onderdrukt juist het donkere pigment. Ay geeft de sable of tan kleur. Hoe kan Ay dan dominant zijn over B als de hond zwart is?
Ja, dat lijkt mij dus ook, maar dat is niet wat Esther hierboven schrijft.sirene schreef:Als de hond dan zwart is wordt de B dus niet onderdrukt door Ay. Waarschijnlijk door de aanwezigheid of afwezigheid van een ander gen.Scooby schreef:Het genotype van BB en Bb is toch altijd zwart?sirene schreef:Die doet er dan niet toe als Ay of K dominant zijn over B. Ik denk dat je de B dan alleen moet zien als de neuskleur.Scooby schreef: Waar blijft de hele B-locus dan bij de zwarte doggen?
Ay onderdrukt juist het donkere pigment. Ay geeft de sable of tan kleur. Hoe kan Ay dan dominant zijn over B als de hond zwart is?
Ze laat volgens mij de B buiten beschouwing omdat de K locus meer relevant zou zijn.Scooby schreef:Ja, dat lijkt mij dus ook, maar dat is niet wat Esther hierboven schrijft.sirene schreef:Als de hond dan zwart is wordt de B dus niet onderdrukt door Ay. Waarschijnlijk door de aanwezigheid of afwezigheid van een ander gen.Scooby schreef:Het genotype van BB en Bb is toch altijd zwart?sirene schreef: Die doet er dan niet toe als Ay of K dominant zijn over B. Ik denk dat je de B dan alleen moet zien als de neuskleur.