Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waakhond zoektocht, wat voor ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Branca
Vaste gebruiker

Waakhond zoektocht, wat voor ras?

Ongelezen bericht door Branca »

Ik ben aan het rondkijken naar een waakhond..
Nu komt er oa een mechelaar, reu, in me op; deze heb ik al eentje, ben er mee bekend en Branca is super waaks. Maar! Ze kunnen ook blafferig zijn, dat is niet echt de bedoeling.
Kan bijv. dan ook een hollander zijn ofzo..

Een collega van me, raadde een rottweiler aan, zijn waaks, rustig en blaffen indien nodig.
Hij zei dan wel een pup te nemen, dan weet je hoe en bij rottweilers is dat belangrijk (zei de fokker ook)?

Ik heb wel tijd voor een pup.. maar duurt dan zo lang dat ie waakt :ugh:
Een jonge volwassen hond kan je selecteren op dat ie al de kennel kent, gedrag gesetteld is, enz.

Was al bij een mechelaar van 1,5 jr wezen kijken. Was niet goed 'op de mouw', waaks enz. Ging kijken en de hond dook zn hok in. Mja, niet echt
de bedoeling.

Hebben jullie ideeën? Ervaringen? Info? enz...
Remco
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Remco »

Wat moet die gaan bewaken? Een terrein? En is die dan altijd buiten? En in een stad of in buitengebied?
In het asiel zitten wel eens honden die men alleen als waakhond wil plaatsen omdat ze minder geschikt zijn voor gezinnen. Die zitten vaak lang omdat de plekken als waakhond niet voor het oprapen liggen. Kijk dan niet naar het ras, maar naar de kwaliteiten (soms zijn bastaards ook prima waakhonden bijvoorbeeld).
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Wil je een waker of een erfverdediger?
Branca
Vaste gebruiker

Mijn huis staat met zicht van het erf en de schuur af. De kennel staat bij het huis, met zicht op eea.
De hond kan dus in de kennel, aan een lange lijn bij schuur en evt los (altijd buiten). Eea is niet omheind, da's nl niet echt te doen.
Heb ook paarden en woon in buitengebied.

Ik ben in asiel geweest. Maar grote nadeel: ik moet dan puur op advies van zo'n medewerker afgaan. Ja ja..hij waakt!
Dan heb ik hem thuis en blaft ie bijv op alles. Dan wil ik hem niet houden, maar terugbrengen kan niet!
Er zijn mensen die hond op proef meegeven, dat geeft beter beeld.
Branca
Vaste gebruiker

EstherK schreef:Wil je een waker of een erfverdediger?
Nav wat maak je hierin onderscheid?
Bep. aktie van de hond?
Remco
Actief
Contacteer:

Een asiel geeft ook 2 weken proeftijd meestal. Aangezien je in een buitengebied woont zou je ook aan een fila kunnen denken. Die zijn dacht ik ook niet onnodig blafferig.
Branca
Vaste gebruiker

Heb het expliciet gevraagd bij asiel.
Wat.. als ie niet voldoet? Ik kan moeilijk alles zo maar houden.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Even kijken of ik het begrijp hoor. :denken:
Je zoekt een waakhond, die desnoods ook moet aanvallen? Maar hij mag niet onnodig blaffen? Dus alleen als er echt iets aan de hand is?
Het kan trouwens een week of 6 duren eer een asielhond zichzelf is na plaatsing dus kun je weinig van zijn gedrag zeggen binnen zo'n korte tijd.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Er zitten in het asiel wel een aantal ex-erfbewakers
die honden weten vaak wat ze te doen staat, zijn vaak alleen wel iets meer op leeftijd.......
Branca
Vaste gebruiker

Marianne.. weet je dat uit ervaring? En ja :wink: .. je begrijpt het goed.
Lijkt allemaal makkelijk, maar valt niet mee.

Asiels hebben weer wat, fokkers, rassen enz enz..

Klopt Aimee. Maar heb het idee dat medewerkers ook vaak details enzo niet weten.
Szandor

Ongelezen bericht door Szandor »

Wat dacht je van ganzen................die waken echt goed. :mrgreen:
Branca
Vaste gebruiker

:smile2: Grapjas .....
Szandor

Ongelezen bericht door Szandor »

Nee hoor is echt waar!
Mijn oom had rond zijn boerderij ganzen zitten en als er iemand op het erf kwam, nou dan kon je rennen hoor :smile:
Maar een hond is wel gezelliger. :ok:
Branca
Vaste gebruiker

Ik weet dat dat waar is... maar bedoelde het anders.
Wil geen ganzen, die :S: niet
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik zag toevallig op Marktplaats een te herplaatsen Laekense van 2 jaar oud.
Heb geen idee of die ervoor geschikt zou zijn hoor, maar over het algemeen vind ik de Laekense iets minder blafferig dan (de meeste) Mechelaars.
Remco
Actief
Contacteer:

Ken je de website dierenasiels.com. Daar staat vast wel een echt geschikte hond tussen. De hond die je zoekt zit niet altijd in het dichts bijzijnde asiel.
Branca
Vaste gebruiker

Een Laekense heeft niet mijn voorkeur...

En die site ken ik, al uitgebreid op gekeken. Staat maar weinig in omschreven en ook niet of ze buiten kunnen.

Dankjewel beiden :ok:

Net gebeld met een belg die adverteert http://www.2dehands.nl/mechelse-herder- ... briek=hond
Deze hond..schijnt sociaal, niet blafferig enz.
Kent iemand deze persoon?
Hij klonk (te) joviaal en desperate qua vrouwen... :roll:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Een Mastin Español. :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Branca schreef:Een Laekense heeft niet mijn voorkeur...

En die site ken ik, al uitgebreid op gekeken. Staat maar weinig in omschreven en ook niet of ze buiten kunnen.

Dankjewel beiden :ok:

Net gebeld met een belg die adverteert http://www.2dehands.nl/mechelse-herder- ... briek=hond
Deze hond..schijnt sociaal, niet blafferig enz.
Kent iemand deze persoon?
Hij klonk (te) joviaal en desperate qua vrouwen... :roll:
wat moet je in vredesnaam met een hond die in de africhting zit terwijl jij er niks mee gaat doen :denken: Neem dan een hond waar niks mee gedaan wordt :19: Een mechelaar hoef je geen waken te leren, dat zit er in of niet. En wat is er mis met een Laekense? Het is net zo goed een belgische herder :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Branca schreef:Ik weet dat dat waar is... maar bedoelde het anders.
Wil geen ganzen, die :S: niet
Heb ook nog nooit een hond met een knuppel rond zien zwaaien, maar misschien gaat het nu foto's regenen :wink:

Als je wilt dat je hond ook "aanvalt", hang je dan wel even wat bordjes op? Je bent wel aansprakelijk voor wat je hond doet, ook al is het je eigen huis/erf.
basca
Zeer actief

Ongelezen bericht door basca »

misschien is een oude dienst hond een idee.
daar heb je ook wel sites van dienst honden herplaatsing.
maar die zijn dan niet echt pup meer
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

wat dacht je van een alarmsysteem :idea:
Branca
Vaste gebruiker

Zitten leuke en vragende antwoorden tussen. Fijn reacties te lezen :wink:

Malinois: daarom heb ik de link erbij gezet. Je hebt gelijk, kijk, weer een goed advies!
Een Laekense vind ik eerlijk gezegd niet mooi.

Nanna: Wil niet zeggen dat ie zn SMOEL moet houden... Oftewel, niet overbodig blaffen. Ik heb een hekel aan blaffende honden. het heeft ook geen nut, geeft overlast en wil niet om elk wissewasje 'gewaarschuwd' worden. Je hebt honden die blaffen op alles en je hebt wakers.

Als de hond bij ons aan de lnage lijn bij de schuur zit, kan hij helemaal langs de schuur..en daar willen inbrekers graag binnen.

Basca: zoek echt een jongere hond, wil er nog langer plezier van hebben. Branca is nl al 10 jr.

Melanie: dat is niet echt realistisch.. hiero
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Branca schreef:Zitten leuke en vragende antwoorden tussen. Fijn reacties te lezen :wink:

Malinois: daarom heb ik de link erbij gezet. Je hebt gelijk, kijk, weer een goed advies!
Een Laekense vind ik eerlijk gezegd niet mooi.

Nanna: Wil niet zeggen dat ie zn SMOEL moet houden... Oftewel, niet overbodig blaffen. Ik heb een hekel aan blaffende honden. het heeft ook geen nut, geeft overlast en wil niet om elk wissewasje 'gewaarschuwd' worden. Je hebt honden die blaffen op alles en je hebt wakers.

Als de hond bij ons aan de lnage lijn bij de schuur zit, kan hij helemaal langs de schuur..en daar willen inbrekers graag binnen.

Basca: zoek echt een jongere hond, wil er nog langer plezier van hebben. Branca is nl al 10 jr.

Melanie: dat is niet echt realistisch.. hiero
heb je wel gelezen wat er geschreven is overigens, als jouw hond iemand bijt, ook al is het een inbreker en hij bijt hem (dood), dan heb jij een heel groot probleem :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Branca
Vaste gebruiker

Malinois schreef:heb je wel gelezen wat er geschreven is overigens, als jouw hond iemand bijt, ook al is het een inbreker en hij bijt hem (dood), dan heb jij een heel groot probleem
Heb ik gelezen.. Als mijn hond zou bijten, zou ie dat vermoedelijk s'nachts of bij afwezigheid kunnen doen. Dan valt dat grote probleem wel mee (aansprakelijkheid). Het wordt meer een probleem als ik mn hond laat 'stellen'.

Maar.. daar gaat het hier niet om.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Branca schreef:
Malinois schreef:heb je wel gelezen wat er geschreven is overigens, als jouw hond iemand bijt, ook al is het een inbreker en hij bijt hem (dood), dan heb jij een heel groot probleem
Heb ik gelezen.. Als mijn hond zou bijten, zou ie dat vermoedelijk s'nachts of bij afwezigheid kunnen doen. Dan valt dat grote probleem wel mee (aansprakelijkheid). Het wordt meer een probleem als ik mn hond laat 'stellen'.

Maar.. daar gaat het hier niet om.
het is wel iets om heel goed in je achterhoofd te houden, niet voor niks moet je voor elke ingang en ook voor elk raam die open kan, een bordje neer moet zetten met gevaarlijke hond. Daarnaast heb je er nog 1 nodig voor je erf.

ik heb hier een hele scherpe mechelaar en 2 wat minder scherp, als ik moet kiezen heb ik toch liever de minder scherpe honden hoor, wat heb je aan zo'n scherpe hond? Krijg je alleen maar problemen mee, zeker als je er ook nog eens niks mee gaat doen.
Afbeelding
Branca
Vaste gebruiker

Hoe kom je aan de wijsheid van bordjes?? Heb jij daar aandelen? :smile: geintje

Het is toch persoonlijk. Branca is vlijmscherp, maar een heerlijke huishond.

De link naar de afgerichte hond snap ik he...
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

ik moet ook nog steeds een bordje. ik heb wel een bord met hier waak ik, maar ik moet eigenlijk er 1 hebben bij de oprit van het erf met iets van verboden toegang voor onbevoegden ingevolge wetsartikel.......betreden op eigen risico.
Die laatste schijnt toch erg belangrijk te zijn, mocht er is een keer een onverlaat onaangekondigd aan komen zeilen. :mrgreen:
Niet dat er dan meteen iets gebeurd hoor, maar je zal zo'n imbeciel hebben die dan de honden totaal niet leest. :19:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Voor de situatie die jij schept, zou ik echt voor ganzen kiezen als wakers. Je kan toch eventueel nog gewoon een hond hebben als huishond voor de gezelligheid?
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Marco#

Ongelezen bericht door Marco# »

Een hek met prikkeldraad blaft ook niet :pffff:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”