Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bench, wat leert een hond daar precies van?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Essy schreef:Je wil toch niet zeggen dat je elke keer als je de kamer uitloopt, de hond in de bench gaat?
niet elke keer, maar als ik even 5 minuten weg moest wel hoor, anders werd meneer gefileerd door de katten die hij in het begin probeerde te demonteren :19:

die vonden het niet zo fijn dat hij ze wou proeven :N: gek he
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

loving bulls schreef:
Essy schreef:Je wil toch niet zeggen dat je elke keer als je de kamer uitloopt, de hond in de bench gaat?
niet elke keer, maar als ik even 5 minuten weg moest wel hoor, anders werd meneer gefileerd door de katten die hij in het begin probeerde te demonteren :19:

Heb je hem dan nooit een keer een mep van een kat laten krijgen :mrgreen: Dan was het volgens mij gelijk over geweest.
S@ndr@
Zeer actief

Suuz schreef:Slopen doen honden/pups over het algemeen alleen als je er niet bij bent, anders kun je er wat van zeggen of afleiden.

Slopen is toch echt het gevolg van verveling, dus te weinig 'speelgoed', te weinig aandacht, beweging enz.
En van alleen zijn.
Een pup hoort niet alleen te zijn, ook niet een uurtje.
En als je boodschappen moet doen, neem je hem mee en als hij te groot is om bij je te dragen dan doe je boodschappen als er iemand anders is om op te passen.
Kwestie van plannen.

Teveel mensen willen alles tegelijk en vinden het onzin dat een pup niet even alleen kan zijn...
Zoiets moet je opbouwen en dat kan echt niet in 6 weken vakantie.

Ik weet dat een hoop mensen dit onzin vinden en overdreven maar je hebt dus niets aan een bench tegen slopen en voor z'n eigen veilligheid.
Snoeren kun je zoals gezegd wegwerken en alles wat een gevaar kan zijn voor een pup in huis moet gewoon (tijdelijk) weg.
Want ook als je erbij bent maar even niet oplet kan het alsnog misgaan :19:

Tuurlijk zijn er altijd honden die er niets aan overhouden.
Honden passen zicht ontzettend goed aan.
Maar leren doen ze er echt niets van.
dat is nu net het punt, ze leren er niets van, ;maar leren ze iets van het alleen thuis blijven buiten de bench- dacht het niet,; maar als ik me vergis mag je het zeggen :19:
S@ndr@
Zeer actief

Essy schreef:
loving bulls schreef:

Heb je hem dan nooit een keer een mep van een kat laten krijgen :mrgreen: Dan was het volgens mij gelijk over geweest.
Ik heb altijd angst voor de ogen, met die vieze kattenagels- ik geef het toe ik ben een laffaard :N: :eek:
Essy

loving bulls schreef:
Essy schreef:
loving bulls schreef:

Ik heb altijd angst voor de ogen, met die vieze kattenagels- ik geef het toe ik ben een laffaard :N: :eek:
Afbeelding

Misschien zijn ze wel te huur tot je pup katproof is :smile:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

loving bulls schreef:dat is nu net het punt, ze leren er niets van, ;maar leren ze iets van het alleen thuis blijven buiten de bench- dacht het niet,; maar als ik me vergis mag je het zeggen
Misschien heb ik bijzondere honden :mrgreen:
Na het eerste jaar liggen ze hier gewoon in de mand als ik weg ben.
(en gedurende het eerste jaar in de bench :wink: )
Ze leren in het eerste jaar niets áán (slopen).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Essy schreef:
loving bulls schreef:
Essy schreef:
loving bulls schreef: niet elke keer, maar als ik even 5 minuten weg moest wel hoor, anders werd meneer gefileerd door de katten die hij in het begin probeerde te demonteren :19:

Afbeelding

Misschien zijn ze wel te huur tot je pup katproof is :smile:
:smile: :smile: hij heeft nu de leeftijd van 11 maanden en heeft zijn beide oogjes nog, maar als ik volgende keer een pup neem, dan koop ik een bril :mrgreen: :ok:
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

maar leren ze iets van het alleen thuis blijven buiten de bench- dacht het niet,; maar als ik me vergis mag je het zeggen
Van alleen thuis zijn leren ze natuurlijk sowieso niets, met of zonder bench, maar ze hebben wel hun bewegingsvrijheid :19:

De bench wordt veel te veel gebruikt omdat ze zonnodig alleen moeten kunnen zijn en een pup hoort volgens mij gewoon niet alleen te zijn en het dus ook niet te kunnen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik lees dat er gezegd wordt dat het niet kunnen doen van iets ook een leerproces is aangezien er dan zaken niet aangeleerd kunnen worden die bij loslopen wel een gewoonte kunnen worden.
Waarom zou een pup zijn plas moeten ophouden in een bench? Juist ja, omdat hij dus te weinig uitgelaten wordt. Ga je genoeg wandelen dan wordt de pup ook los in huis prima zindelijk lijkt mij :19:

Ik heb ook wel eens van honden gehoord die alleen in de bench niet plassen als ze alleen zijn maar los in huis wel. Dan blijft dat zo aangezien de hond de bench als zijn hol ziet en niet je hele huis. Ik heb liever het laatste. Dapper is ook alleen zindelijk in de woonkamer. Hij plast direct als je de deur naar de slaapkamer open zet en weg gaat. Soms zelfs als je thuis bent waar je bij staat :roll: Ook bij andere mensen in huis is hij onzindelijk. :smile:

Ook het slopen kan inderdaad makkelijker tot uitting komen als de hond iets te slopen heeft. Ik denk zelf echter dat de hond die opgesloten wordt en dan dus niets kan slopen direct gaat slopen als hij daar de kans voor krijgt. Slopen is een gemoedstoestand en het niet ontdekken daarvan bestaat niet in mijn ogen. Dat zou betekenen dat er een sloopfase is die je door moet met een opgesloten hond en daarna gaat hij dat niet meer doen oid :denken: Geef de niet happy, wisselende of verveelde hond na een jaar de woonkamer en hij gaat in mijn ogen net zo hard slopen als hij gedaan zou hebben als je hem vanaf dag 1 vrij had gelaten.

Het voordeel van het laatste is dat je tenminste weet dat je hond probleempjes heeft. Je ziet immers een drol of een stukgebeten stoel. Stop je hem in de bench dan zie je niks aangezien de hond zit te knijpen en er niks te slopen is. Ik vind dat een beetje zielig.

Actief en ik denk ook passief leert hij dus niet erg veel. Hij krijgt daarnaast de kans niet te leren hoe het is om alleen te zijn zonder te stressen met de beschikking over het hele huis. Niet opgeborgen in een holletje maar gewoon vrij in het hele territorium.

Waken wordt ook een beetje moeilijk en misschien wordt de hond wel bang als hij wat hoort. Hij kan niet gaan kijken en moet gewoon maar zien wat er gebeurd. Dat zal zijn ontwikkeling weer niet ten goede komen denk ik persoonlijk.

Loop je op die manier niet te makkelijk over je hond heen? Geen last dus geen probleem terwijl die hond wel degelijk een probleem kan hebben. :ok:
Afbeelding
Essy

ranetje schreef:
loving bulls schreef:dat is nu net het punt, ze leren er niets van, ;maar leren ze iets van het alleen thuis blijven buiten de bench- dacht het niet,; maar als ik me vergis mag je het zeggen
Dat hadden ze ook als je een stukje had afgezet of ze in een mandje in de gang hadden gelegen.

Wat mij zo tegen staat is het daadwerkelijke opsluiten in een klein kooitje.
Hij kan zijn poten niet stekken, geen klein rondje lopen niks.
laeken
Zeer actief

ranetje schreef:Ze leren in het eerste jaar niets áán (slopen).
Ze kunnen het niet dus je weet niet of ze het doen, dat lijkt me zinvoller dan te zeggen dat ze het niet aanleren. Ergens op bijten uit stress of verveling is geen kwestie van aanleren aangezien dat niet zo moeilijk is voor een hond. Dat gaat vanzelf en daar kunnen ze na 2 jaar ook nog mee beginnen als je ze zou verwaarlozen of dan pas alleen gaat laten. :wink:
Afbeelding
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Ik zou zelf ook geen bench gebruiken. Ik vind het zoiezo al sneu dat als een pupje zou moeten plassen of poepen, het er dan toch in moet zitten. Dat lijkt me erg vernederend voor een hond.
Ik zou het pupje gewoon meenemen naar mijn slaapkamer als ik ga slapen. Ik vind dat een pup niet alleen hoort te zijn, ook niet met kookwekkers.
En al idd vanaf het moment dat de tandjes niet overal meer ingaan, beginnen met het alleen leren zijn.
Ik zou nog eerder een speciale kamer inrichten, of idd een deel van de huiskamer als een hond in zo'n kleine kooi zetten.
Als veilige plek heb ik ook het eigenlijk ook nog nooit gezien.
Ik heb diverse keren een kamerkenneltje gehad, maar nooit gingen ze hier uit hunzelf even in liggen. Ik heb em toen voor Dazzle gehad. Niet voor als ik wegging maar voor als hij wilde kluiven. (Ivm Benjamin)
Hij vond het echter niet prettig dus heb dat ding maar opgeruimt.
Domie
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

Voor Joep heb ik in het begin een bench gebruikt maar die raakte er eerder van in paniek dan dat hij het als veilige plek zag. De bench is toen niet meer dan een weekje gebruikt.

Paco was de bench gewend vanuit de opvang waar hij de eerste weken in nederland verbleef. Wij hebben het bench gebruik zoals hij het gewend was overgenomen. Hij slaapt 's nachts in de bench. Niet dat hij buiten de bench ongewenst gedrag zou vertonen! Want na zijn castratie moest hij een kap om en met kap en al paste hij niet in de bench dus mocht hij gewoon op de bank slapen. Dat ging perfect! Paco zoekt als wij gaan slapen zelf de bench op. Ook als ze alleen moeten zijn dan staat de bench open maar het is aan Paco zelf of hij erin gaat liggen. Hij staat en wordt hier dus gebruikt als een mand.

Soms, heel soms vind ik de bench wel makkelijk :wink: Maar dat is op de momenten dat Joep getrimt wordt en Paco zich er dan steeds mee bemoeit en in de weg loopt. Of wanneer ik heel even met 1 van beide hondjes een spelletje doe en daarna is de ander aan de beurt. De prikkel van dat leuke is dan veel groter dan op je plaats (mand) moeten wachten tot ook jij aan de beurt bent. En dan gaat Paco voor een paar minuutjes in de bench. Tuurlijk worden heel veel spelletjes met beide hondjes gedaan maar in zoek spelletjes is Paco veel sneller dan Joep en dat is dan een oneerlijke strijd.
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
ranetje
Zeer actief

Essy schreef:
ranetje schreef:
Dat hadden ze ook als je een stukje had afgezet of ze in een mandje in de gang hadden gelegen.

Hij kan zijn poten niet strekken, geen klein rondje lopen niks.
Wat hebben veel van jullie toch een vreemd idee over een bench. :roll:
Een stukje afschermen is bijna hetzelfde en een gang (met deuren die je dicht kan doen) moet je maar hebben.
Er moet maar iemand zijn die op de pup kan passen als je eventjes weg moet...... :roll:
En nee het is bij mij geen gemakzucht, maar het is wèl makkelijk :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
S@ndr@
Zeer actief

mijn honden zaten er dus alleen snachts in en als ik 5 minuten weg moest
ik ga nooit lang weg( ik heb nogal een zeer lastig lijf),
Maar snachts met neme Baco is in het begin de eerst 2 nachten losgeweest, en die liet gewoon alles lopen snachts, en eenmaal in de bench was dat over.
Hij kon het dus wel ophouden, maar deed het gewoon niet :neenee:

en ja dat was voor mijn gemak :idea: , ik vind het niet prettig als ik er om 5 uur uitga om de pup uit te laten en ik sta in de stront en seik die aan alle kanten is uitgesmeerd omdat hij er doorheen is gaan denderen en glijden :N: sorry
laeken
Zeer actief

Essy schreef:Dat hadden ze ook als je een stukje had afgezet of ze in een mandje in de gang hadden gelegen.

Wat mij tegen staat is dat hij ziek kan worden en niet uit zijn eigen kots en diarree kan lopen. Of dat hij bang wordt en nergens heen kan. Of dat hij dorst krijgt en de drinkbak omgegooid heeft waardoor hij op een natte deken ligt.

Verder weet je niets over de gemoedstoestand van je hond als hij alleen is. Hij kan niet slopen, is niet snel onzindelijk en eigenlijk kan hij alleen blaffen uit ongenoegen. Doet hij dat niet omdat het niet in zijn aard zit kan het zijn dat je hond jaren niet alleen kan zijn bij iemand die wel gewoon elke dag werkt. Dat vind ik zielig en als de hond alles had gesloopt of het huis onder gescheten had zou er misschien wel wat aan gedaan worden :ok:
Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Maar je hoeft toch niet de kleinst mogelijke bench te nemen?
Bij mij hebben hebben al mijn honden alle ruimte gehad om zich om te bewegen. Desnoods een plek om te spugen en vervolgens er niet in te hoeven liggen.
Ik zou een bench nooit gebruiken om een hond meerdere uren in op te sluiten. Maar zeker in het begin maak in daar op een verantwoorde/ gedosseerde manier wel gebruik van. Ik ben nu al geruime tijd bezig om Odin uit de bench in een mand te krijgen, maar meneer vertikt het en als het deurtje niet dicht is worden we getrakteerd op een blafconcert.. :mrgreen:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

MARC_S schreef:Ik lees dat er gezegd wordt dat het niet kunnen doen van iets ook een leerproces is aangezien er dan zaken niet aangeleerd kunnen worden die bij loslopen wel een gewoonte kunnen worden.
Waarom zou een pup zijn plas moeten ophouden in een bench? Juist ja, omdat hij dus te weinig uitgelaten wordt. Ga je genoeg wandelen dan wordt de pup ook los in huis prima zindelijk lijkt mij :19:

nee, ik zie het niet helemaal zo, tuurlijk moet een pup niet met gekruisde pootjes in de bench zitten, ik vind een bench ook geen manier om een hond zindelijk te maken,maar kan wel als hulpmiddel dienen, dat als je er even niet bent, de verleiding of dus het gewoon van je af gooien waar ze op dat moment zijn, niet te hebben.

Ik heb ook wel eens van honden gehoord die alleen in de bench niet plassen als ze alleen zijn maar los in huis wel. Dan blijft dat zo aangezien de hond de bench als zijn hol ziet en niet je hele huis. Ik heb liever het laatste. Dapper is ook alleen zindelijk in de woonkamer. Hij plast direct als je de deur naar de slaapkamer open zet en weg gaat. Soms zelfs als je thuis bent waar je bij staat :roll: Ook bij andere mensen in huis is hij onzindelijk. :smile:

Ook het slopen kan inderdaad makkelijker tot uitting komen als de hond iets te slopen heeft. Ik denk zelf echter dat de hond die opgesloten wordt en dan dus niets kan slopen direct gaat slopen als hij daar de kans voor krijgt. Slopen is een gemoedstoestand en het niet ontdekken daarvan bestaat niet in mijn ogen. Dat zou betekenen dat er een sloopfase is die je door moet met een opgesloten hond en daarna gaat hij dat niet meer doen oid :denken: Geef de niet happy, wisselende of verveelde hond na een jaar de woonkamer en hij gaat in mijn ogen net zo hard slopen als hij gedaan zou hebben als je hem vanaf dag 1 vrij had gelaten.

en toch werkt het wel... ik heb geen enkele hond die sloopt, ja een losliggende pen, een knuffelbeest oid, maar dus geen gebijt in stoel of tafel poten, ik weet bijna zeker dat een hond wel een fase heeft, waarin hij/zij dingen gaat ontdekken met tandjes en als je ze in die periode ( ik zeg niet dat voor elke hond ,de periode hetzelfde is hoor) niet blootstelt aan dingen die ze niet mogen slopen, je later wel degelijk veeeeel minder kans hebt op een slopende hond.

Het voordeel van het laatste is dat je tenminste weet dat je hond probleempjes heeft. Je ziet immers een drol of een stukgebeten stoel. Stop je hem in de bench dan zie je niks aangezien de hond zit te knijpen en er niks te slopen is. Ik vind dat een beetje zielig.

Actief en ik denk ook passief leert hij dus niet erg veel. Hij krijgt daarnaast de kans niet te leren hoe het is om alleen te zijn zonder te stressen met de beschikking over het hele huis. Niet opgeborgen in een holletje maar gewoon vrij in het hele territorium.

:19: die van mij kunnen beide.. het is niet zo zwart/wit Marc :wink:

Waken wordt ook een beetje moeilijk en misschien wordt de hond wel bang als hij wat hoort. Hij kan niet gaan kijken en moet gewoon maar zien wat er gebeurd. Dat zal zijn ontwikkeling weer niet ten goede komen denk ik persoonlijk.

dus elke hond moet bij een geluid naar de deur kunnen rennen? zien wat hem eventueel triggert om een goed ontwikkelde hond te zijn? wat een onzin.. :mrgreen:
ik heb er hier 1, die is erg van de geluiden, mensen die langslopen, postbode, loopt hij los? dan blijft hij op alles reageren ( althans vaak) kom ik dan thuis, vind ik een vrij gestresde hond die me hijgend te gemoet komt, in de bench? ligt hij meestal te slapen als ik thuis kom, rekt zich een keer uit en is blij om me te zien.
( deze hond heb ik trouwens niet van pup af aan :wink: )

Loop je op die manier niet te makkelijk over je hond heen? Geen last dus geen probleem terwijl die hond wel degelijk een probleem kan hebben. :ok:
Essy

MARC_S schreef:
Essy schreef:Dat hadden ze ook als je een stukje had afgezet of ze in een mandje in de gang hadden gelegen.

Wat mij tegen staat is dat hij ziek kan worden en niet uit zijn eigen kots en diarree kan lopen. Of dat hij bang wordt en nergens heen kan. Of dat hij dorst krijgt en de drinkbak omgegooid heeft waardoor hij op een natte deken ligt.

Verder weet je niets over de gemoedstoestand van je hond als hij alleen is. Hij kan niet slopen, is niet snel onzindelijk en eigenlijk kan hij alleen blaffen uit ongenoegen. Doet hij dat niet omdat het niet in zijn aard zit kan het zijn dat je hond jaren niet alleen kan zijn bij iemand die wel gewoon elke dag werkt. Dat vind ik zielig en als de hond alles had gesloopt of het huis onder gescheten had zou er misschien wel wat aan gedaan worden :ok:
Ik vind het ook vreselijk zielig en heel erg onnatuurlijk.
Joep sliep als pup in de serre en dan legden we een krantje voor de deur voor als hij het niet meer kon ophouden. In het begin lag er af en toe iets op, maar al heel snel niet meer. Dat was het moment dat hij zijn sluitspieren echt onder controle had en zijn 'eigen' serre niet meer wilde bevuilen.

Mijn honden slapen s 'nachts los bij mij. Ze maken me wakker als ze moesten plassen en al heel snel sliepen ze door.
En ik ben ooit al eens wakker gemaakt door een hond die het niet meer kon houden en waar de diarree uit spoot zogauw ze in de tuin waren.
Ik moet er niet aan denken dat ie met dat leed in zijn ijzeren kooitje opgesloten zit.
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

ik vind het niet prettig als ik er om 5 uur uitga om de pup uit te laten en ik sta in de stront en seik die aan alle kanten is uitgesmeerd omdat hij er doorheen is gaan denderen en glijden sorry
Is niet prettig nee, maar dat hoort nou toch eenmaal bij een pup?!
Dan is de bench voor een hoop mensen toch voor hun eigen gemak :19: en niet in belang van hun hond.
S@ndr@
Zeer actief

Suuz schreef:
ik vind het niet prettig als ik er om 5 uur uitga om de pup uit te laten en ik sta in de stront en seik die aan alle kanten is uitgesmeerd omdat hij er doorheen is gaan denderen en glijden sorry
Dan is de bench voor een hoop mensen toch voor hun eigen gemak :19: en niet in belang van hun hond.
Ik vind gewoon dat als ik ieder 2 a 3 uur de wekker zet om de pup uit te laten dat je me niet kunt uitmaken voor gemakzuchtig, sorry hoor :eek:
en toen de bench er was hield hij het wel op :ok: sliep rustiger :ok: en zijn we het uit gaan bouwen naar 4 uurtjes 5 uurtjes enz.
Essy

loving bulls schreef:
Suuz schreef:
Ik vind gewoon dat als ik ieder 2 a 3 uur de wekker zet om de pup uit te laten dat je me niet kunt uitmaken voor gemakzuchtig, sorry hoor :eek:
en toen de bench er was hield hij het wel op :ok: sliep rustiger :ok: en zijn we het uit gaan bouwen naar 4 uurtjes 5 uurtjes enz.
Ik hoefde geen wekker te zetten om een pup uit te laten. :mrgreen:
Dat hoefde alleen als ze me wakker kwamen maken. En binnen een week hoefde dat al niet meer. Dus over gemakzuchtig gesproken :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

De bench is een hulpmiddel, geen middel op zich.
Je kunt de bench niet ergens de schuld van geven, net zoals de bench nergens krediet voor kan krijgen. Dat kunnen alleen de hond en de baas.
Net als met een halti bijvoorbeeld :mrgreen: :wink: De hond leert niks van het dragen van een halti alleen.

Als er onprettige situaties ontstaan mbt de bench is dat de baas aan te rekenen, niet de bench.

Persoonlijk houdt ik er niet van, maar ik kan me best voorstellen dat er omstandigheden zijn waarin het erg gemakkelijk kan zijn. We leiden immers niet allemaal hetzelfde leven.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
S@ndr@
Zeer actief

Essy schreef:
loving bulls schreef:
Suuz schreef:
Ik hoefde geen wekker te zetten om een pup uit te laten. :mrgreen:
Dat hoefde alleen als ze me wakker kwamen maken. En binnen een week hoefde dat al niet meer. Dus over gemakzuchtig gesproken :mrgreen:
Dat bedoel ik dus, ik doe veel te moeilijk, en jij :neenee: pas op he niet teveel je gemak ervan nemen :mrgreen:

(ik vind zo`n eerste week toch), alles is nieuw, puppie uit het nest enzo(ik ben een watje :N: ) :19:
ekennel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ekennel »

Volgens mij is deze discussie hier al wel vaker gevoerd. De voors- en tegens van een bench of geen bench. Ik heb voor beide honden in het begin een bench gebruikt, voor die momenten dan ik even niet bij ze kon zijn.

Toen Rocky bij ons in huis kwam verkochten ze volgens mij nog geen benches, die heeft de eerste paar dagen in een grote doos naast ons bed geslapen en daarna beneden in een reiskoffer. Na enkele weken is het deurtje opgegaan en hadden we een stuk van de gang voor hem afgezet. Dit stuk hebben wel langzaam steeds uitgebreid totdat hij de volledige gang tot zijn beschikking had. Hier sliep hij en was hij als hij even alleen thuis moest zijn. Ik werkte toen niet was huisvrouw en moeder en was daardoor de hele dag thuis. Mijn man werkt in ploegen dus ook voor de boodschappen hoefde hij niet alleen thuis te blijven. Maar ook dan moeten ze toch leren om alleen te kunnen zijn.

Rocky is nu 14.5 jaar heeft nooit iets gesloopt is keurig zindelijk geworden en is een heel stabiel hondje. Hij ligt graag in de bench van Quincy. Slaapt bij ons boven op de slaapkamer is zijn mandje en kan de hele dag lekker rondscharrelen. Ik geloof niet dat hij een trauma heeft overgehouden aan de periode dat hij als pupje soms iets beperkt werd in zijn bewegingsvrijheid.

Toen Quincy ons met zijn aanwezigheid kwam verblijden hadden wij een ander huis, met open keuken en zonder gang. Wel een halletje, maar dat halletje was bijna nog kleiner als de bench. Toen Quincy bij ons kwam wonen was ik inmiddels parttime gaan werken. Ik heb toen eerst een paar weken vakantie genomen en daarna mijn wertijden aangepast aan die van mijn man zodat de pup maximaal 0.45 minuten alleen zou hoeven zijn. Quincy zat dan in zijn bench. Hij is vanaf de eerste dag in zijn bench gaan slapen. Heeft hier nooit moeilijk over gedaan en ligt nog altijd graag in zijn bench. De bench staat er nog. Is voor hem net zoiets als een mand. De mand die we voor hem gekocht hebben hangt aan een haak in de garage. Hij ging er nooit in liggen. In de bench wel. Er ligt een lekker dik kussen in en regelmatig iets te kluiven. Quincy is nu bijna 8 jaar en ook hij is een normale gezellige stabiele hond.

Misschien leren ze er dan wel niets van, ze leren er ook geen negetieve dingen van. En wat al eerder gezegt is, rottigheid (slopen oid) die ze niet aanleren hoef je ze ook niet af te leren. Zoals met alles moet je ook een bench met verstand gebruiken. Dat een bench verkeerd gebruikt kan worden daar zie ik ook voorbeelden genoeg van. Maar ik zie ook genoeg mis gaan bij mensen die geen bench gebruiken, gewoon omdat ze het benul of het inlevingsvermogen niet hebben om een hondje op te voeden.

Ik ben dan weer geen voorstander van honden in een kennel. Want wat leren de daar nu helemaal van????
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Wil de hond schreef:
Inge O schreef:ik gebruik ook geen bench, dat even vooraf. maar ik ben het niet eens met de stelling dat een pup er niets zou van kunnen leren, in bepaalde situaties. dat bedoel ik dan niet in de zin van 'iets aktief aanleren', maar wel van 'iets passief aanleren door een verkeerde aktie niet eens aan de orde te laten komen, en er daardoor geen verkeerde gewoonte in te laten sluipen'.

slopen (als je weg bent) leer je een hond niet af : hij doet het, of hij doet het niet, en daar heb je het maar mee te doen. hoezo zou je een hond slopen tijdens je afwezigheid moeten afleren dan (in de letterlijke zin)? of het niet-slopen moeten aanleren?
dat kan gewoonweg niet - het enige wat je kan doen is de omstandigheden zo maken dat een hond niet getriggerd wordt om te slopen, en een bench kan daarbij één van die middelen zijn. een stuk kamer sloopproef afzetten is natuurlijk nog veel beter, en in beide gevallen mag het niet iets zijn waar een hond uuuuuren moet in doorbrengen.
Helemaal mee eens,

En bovendien, een hond kan wel degelijk leren om zijn behoeftes op te houden door zich te bevinden in een situatie waarin hij zijn behoeftes niet wil doen.

Een bench kan gewoon een leer-hulpmiddel zijn doordat de hond in een bench bepaalde dingen niet kan doen waardoor hij ze ook niet aanleert, zoals slopen, overal plassen/poepen, constant bezig zijn, kontinu de baas achterna lopen etc.

Bij sommige honden en in bepaalde situaties kan een bench niet nodig zijn, echter bij andere honden en in andere omstandigheden kan een bench een heel handig hulpmiddel zijn.
Zo denk ik er ook over. Alleen heb ik bij allebei mijn honden (die overigens allebei volwassen herplaatsers waren, onbekend of ze wel of niet zindelijk waren of zouden slopen) geen bench gebruikt maar een deel van mijn (woon)keuken er voor afgezet.
Als ik even voor korte tijd weg moest, had ik een plek waar ze én veilig waren en niet in de gelegenheid om bijv. te gaan verkennen en slopen.
Toen ik eenmaal merkte dat het goed ging in die afgesloten ruimte heb ik ze ook vrij snel weer alle ruimte gegeven, ook op de momenten dat ik niet thuis was.

En toen er nog geen benches waren ging de pup die wij vroeger thuis hadden 's nachts in een hoge doos naast het bed van mijn ouders. Toen 'ie daar uitgegroeid was kreeg 'ie zijn eigen plek/mand in de keuken (voor als we er niet waren). Eenmaal volwassen hoefde ook dat niet meer.

Met andere woorden: een bench is misschien wel de moderne variant van de doos naast het bed. Dus voor heel tijdelijk gebruik. In die zin is het misschien wel een hulpmiddel bij opvoeden.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik heb nog niet alles gelezen hoor maar ik geef gewoon mijn mening wat ik vind over de bench
ik vind ze veel te klein voor een hond langer dan een uur in op te sluiten
er is toch altijd wel een gang of stuk kamer af te zetten voor een pup waar hij ruimte heeft om heen en weer te lopen
ik vind dat je als je aan een pup begint er ook die moeite voor moet doen en niet voor de makkelijke weg kiezen een bench
een uurtje misschien maar langer nee
en ook niet voor als er al oudere honden in huis zijn meestal regelt het zich zelf wel
en anders maak je maar ergens anders een plekje voor de pup met meer ruimte of je lijd de volwassen hond af van de pup
ik vind het dus geen toevoeging en geen leer middel
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Rami schreef:
Wil de hond schreef:
Inge O schreef:ik gebruik ook geen bench, dat even vooraf. maar ik ben het niet eens met de stelling dat een pup er niets zou van kunnen leren, in bepaalde situaties. dat bedoel ik dan niet in de zin van 'iets aktief aanleren', maar wel van 'iets passief aanleren door een verkeerde aktie niet eens aan de orde te laten komen, en er daardoor geen verkeerde gewoonte in te laten sluipen'.

slopen (als je weg bent) leer je een hond niet af : hij doet het, of hij doet het niet, en daar heb je het maar mee te doen. hoezo zou je een hond slopen tijdens je afwezigheid moeten afleren dan (in de letterlijke zin)? of het niet-slopen moeten aanleren?
dat kan gewoonweg niet - het enige wat je kan doen is de omstandigheden zo maken dat een hond niet getriggerd wordt om te slopen, en een bench kan daarbij één van die middelen zijn. een stuk kamer sloopproef afzetten is natuurlijk nog veel beter, en in beide gevallen mag het niet iets zijn waar een hond uuuuuren moet in doorbrengen.
Helemaal mee eens,

En bovendien, een hond kan wel degelijk leren om zijn behoeftes op te houden door zich te bevinden in een situatie waarin hij zijn behoeftes niet wil doen.

Een bench kan gewoon een leer-hulpmiddel zijn doordat de hond in een bench bepaalde dingen niet kan doen waardoor hij ze ook niet aanleert, zoals slopen, overal plassen/poepen, constant bezig zijn, kontinu de baas achterna lopen etc.

Bij sommige honden en in bepaalde situaties kan een bench niet nodig zijn, echter bij andere honden en in andere omstandigheden kan een bench een heel handig hulpmiddel zijn.
Zo denk ik er ook over. Alleen heb ik bij allebei mijn honden (die overigens allebei volwassen herplaatsers waren, onbekend of ze wel of niet zindelijk waren of zouden slopen) geen bench gebruikt maar een deel van mijn (woon)keuken er voor afgezet.
Als ik even voor korte tijd weg moest, had ik een plek waar ze én veilig waren en niet in de gelegenheid om bijv. te gaan verkennen en slopen.
Toen ik eenmaal merkte dat het goed ging in die afgesloten ruimte heb ik ze ook vrij snel weer alle ruimte gegeven, ook op de momenten dat ik niet thuis was.

En toen er nog geen benches waren ging de pup die wij vroeger thuis hadden 's nachts in een hoge doos naast het bed van mijn ouders. Toen 'ie daar uitgegroeid was kreeg 'ie zijn eigen plek/mand in de keuken (voor als we er niet waren). Eenmaal volwassen hoefde ook dat niet meer.

Met andere woorden: een bench is misschien wel de moderne variant van de doos naast het bed. Dus voor heel tijdelijk gebruik. In die zin is het misschien wel een hulpmiddel bij opvoeden.
Dit lijkt me een redenering waar ik het mee eens kan zijn.
Alleen zou ik "misschien" weglaten. :wink:
Afbeelding
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Wat maken jullie je nu druk over wel of geen bench.
Ik heb een bench en als Joy in de bench gaat overdag of 's nachts,
dan gaat ze altijd lekker slapen :smile:.
Ze gaat er zelf in, ze doet zelf het deurtje open. En als een hond het wel erg vind ,en gaat janken of piepen in de bench, dan moet je er nog maar eens over nadenken. Maar als je ziet dat je hond er geen moeite mee heeft, waarom niet.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Zenda schreef:Wat maken jullie je nu druk over wel of geen bench.
Ik heb een bench en als Joy in de bench gaat overdag of 's nachts,
dan gaat ze altijd lekker slapen :smile:.
Ze gaat er zelf in, ze doet zelf het deurtje open. En als een hond het wel erg vind ,en gaat janken of piepen in de bench, dan moet je er nog maar eens over nadenken. Maar als je ziet dat je hond er geen moeite mee heeft, waarom niet.
ik wil je niet aan vallen hoor maar meestal leer je het als pup aan dus de hond weet dan niet beter
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”