Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

speuren

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

speuren

Ongelezen bericht door little-wolf »

afgelopen zaterdag heeft balou na 1,5 jaar weer mogen speuren.
ik dacht, begin een recht spoortje en in het begin bij iedere voetstap een voertje.
was dus helemaal niet nodig, hij wist precies watie moest doen. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

alleen 1 probleempje, hij trekt als een idioot in zn tuig. kan hem dan amper houden.
wat kun je doen om dat tegen te gaan?
ik moest hem echt remmen en daardoor ging hij van t spoor af.
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

spoor langer laten liggen
meer variatie op het spoor, hoeken etc
zorg dat hij zijn neus vanaf de aanzet goed moet gebruiken dus eventueel weer met voer werken
Jan
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

ik deed t altijd al met voer. was dat toendertijd al aan t afbouwen.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hij lijkt erg ongeconcentreerd...kijkt steeds op e.d.
Wat je kunt doen tegen het trekken , is de lijn onder door laten lopen. Onder zn voorpoten en zn achterpoten door. Trekt hij dan wordt zn kop als het ware naar onderen getrokken; richting het spoor.

Ik zou (als ik de foto's zo zie) veel meer voer op het spoor leggen totdat hij niet meer met zn kop van de grond afkomt en het spoor idd langer laten liggen.
estelle

overigens zou ik bij een hond die zo speurt (niet lullig bedoeld) dus nog helemaal niet met hoeken werken.
Hoeken komen als recht helemaal goed gaat en de hond de bedoeling weet.
Mensen willen altijd veels te snel die hoeken erin leggen.
little-wolf
Zeer actief

estelle schreef:overigens zou ik bij een hond die zo speurt (niet lullig bedoeld) dus nog helemaal niet met hoeken werken.
het is 1,5 jaar geleden dat hij gespeurd heeft en toen wel goed ging.
had toen wel al een hoek erin.
maar omdat het ff geleden was, heb ik gewoon een recht spoortje gedaan.
eens zien hoe hij t a.s zaterdag t doet.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

meer variatie op het spoor, hoeken etc
zorg dat hij zijn neus vanaf de aanzet goed moet gebruiken dus eventueel weer met voer werken
Ik ben zelf sinds kort ook weer begonnen met speuren na eerst naar een oefendag zoeken honden van de KNPV geweest te zijn. Daar mijn eerste spoortjes weer gelopen onder leiding van Henk Graas. Hij is juist geen voorstander van voer op het spoor, omdat volgens hem je de hond juist leert eten op het spoor. Iets wat je later dus absoluut niet wil hebben.
overigens zou ik bij een hond die zo speurt (niet lullig bedoeld) dus nog helemaal niet met hoeken werken.
Mensen willen altijd veels te snel die hoeken erin leggen
En ook hierover is hij een andere mening toegedaan. Juist niet te lang rechtuit. Of eigenlijk helemaal niet maar juist snel wendingen er in leggen. Hoeven nog geen scherpe hoeken te zijn. Maar niet alleen maar rechtuit.
Afbeelding
Groetjes Marja
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

een bötcher-tuig omdoen, die gaat onderlangs en trekt de nek in principe naar beneden als ie trekt. :wink:

Ik vind hem ook nog vrij kijkerig, zodra hij dat niet meer doet zou ik hoekjes etc. gaan doen maar zodra hij nog zoveel omhoog kijkt een recht strekje, met misschien wat meer voorwerpjes, daardoor kun je hem ook rustiger laten speuren, je remt hem in principe af bij elk voorwerp.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tycha schreef:Hij is juist geen voorstander van voer op het spoor, omdat volgens hem je de hond juist leert eten op het spoor. Iets wat je later dus absoluut niet wil hebben.
tja hier zul je altijd voor- en tegenstanders van zien, 't is net wat je gewend bent denk ik en waar jij succes mee hebt.
Ik gebruik ook altijd voer op het spoor, maar mijn hond heeft nog nooit op een wedstrijd of examen wat lopen eten omdat ze dat gewend was ofzo :19: Want ze mag alleen eten waar de geur van diegene aanzit die het spoor uitgelopen heeft en dat is niet wat er uit een auto gegooid is bij wijze van spreken :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
tycha
Zeer actief
Contacteer:

tja hier zul je altijd voor- en tegenstanders van zien, 't is net wat je gewend bent denk ik en waar jij succes mee hebt.
Ik gebruik ook altijd voer op het spoor, maar mijn hond heeft nog nooit op een wedstrijd of examen wat lopen eten omdat ze dat gewend was ofzo Want ze mag alleen eten waar de geur van diegene aanzit die het spoor uitgelopen heeft en dat is niet wat er uit een auto gegooid is bij wijze van spreken

Gelukkig speurt mijn hond goed zonder voer. Van de week een spoor gelopen en dat spoor was dwars door de paardenpoep uitgelopen. Normaal met uitlaten moet en zal ze daar wat van meepikken. Nu liep ze zonder er ook maar even naar te kijken of aan te ruiken gewoon doorheen. Kan wel zeggen dat ik apetrots was :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes Marja
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tycha schreef:
Ik gebruik ook altijd voer op het spoor, maar mijn hond heeft nog nooit op een wedstrijd of examen wat lopen eten omdat ze dat gewend was ofzo Want ze mag alleen eten waar de geur van diegene aanzit die het spoor uitgelopen heeft en dat is niet wat er uit een auto gegooid is bij wijze van spreken

Gelukkig speurt mijn hond goed zonder voer. Van de week een spoor gelopen en dat spoor was dwars door de paardenpoep uitgelopen. Normaal met uitlaten moet en zal ze daar wat van meepikken. Nu liep ze zonder er ook maar even naar te kijken of aan te ruiken gewoon doorheen. Kan wel zeggen dat ik apetrots was :mrgreen:
:ok: mag je ook trots op zijn
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

malinois schreef:een bötcher-tuig omdoen, die gaat onderlangs en trekt de nek in principe naar beneden als ie trekt. :wink:

Ik vind hem ook nog vrij kijkerig, zodra hij dat niet meer doet zou ik hoekjes etc. gaan doen maar zodra hij nog zoveel omhoog kijkt een recht strekje, met misschien wat meer voorwerpjes, daardoor kun je hem ook rustiger laten speuren, je remt hem in principe af bij elk voorwerp.
dat steeds opkijken kwam dus omdat ik met mn hielen in t gras moest zetten om hem te houden :mrgreen:

wat is een bötcher-tuig?
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

estelle schreef:overigens zou ik bij een hond die zo speurt (niet lullig bedoeld) dus nog helemaal niet met hoeken werken.
daarmee ga ik niet helemaal akkoord. Bij mij loopt een spoor nooit helemaal recht, ik leer van begin af wendingen nemen. in het begin hou je de pup toch vast, dus heeft ie in principe niet door dat hij een bocht neemt. Maar de pup leert wel direct dat het gras verschillende richtingen kan aannemen. Ik heb er al verschillende zo opgezet, en ik moet zeggen dat me dat prima bevalt. Zo kunnen de pups na een vijftal keer speuren al direct perfect een hoek nemen.

Maar dat zijn mijn persoonlijke ervaringen, de manier die me het meest bevalt...
tycha
Zeer actief
Contacteer:

daarmee ga ik niet helemaal akkoord. Bij mij loopt een spoor nooit helemaal recht, ik leer van begin af wendingen nemen. in het begin hou je de pup toch vast, dus heeft ie in principe niet door dat hij een bocht neemt. Maar de pup leert wel direct dat het gras verschillende richtingen kan aannemen. Ik heb er al verschillende zo opgezet, en ik moet zeggen dat me dat prima bevalt. Zo kunnen de pups na een vijftal keer speuren al direct perfect een hoek nemen.

Maar dat zijn mijn persoonlijke ervaringen, de manier die me het meest bevalt...
En zo doe ik het nu ook. En in de uitleg over het waarom kon ik me ook goed vinden. :ok:
Afbeelding
Groetjes Marja
malinois
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
malinois schreef:een bötcher-tuig omdoen, die gaat onderlangs en trekt de nek in principe naar beneden als ie trekt. :wink:

dat steeds opkijken kwam dus omdat ik met mn hielen in t gras moest zetten om hem te houden :mrgreen:

wat is een bötcher-tuig?
een bötchertuig maak je vast aan de halsband, doet het tussen de voorpoten door en maak de speurlijn onder aan de buik vast, als hij dan te snel gaat.. dan trekt hij automatisch z'n nek naar beneden.
Afbeelding
1 kant gaat dus aan de halsband de andere kant gaat om de rug klikt hem vast aan de ring en daar klik je ook de speurlijn aan...
heb zo even geen duidelijke foto want ik speur er zelf ook mee met m'n teef dit is de duidelijkse die ik kan vinden:

Afbeelding

overigens mag je deze ook gewoon met examens enzo gebruiken :wink:
Afbeelding
maart
Zeer actief

Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

tnx voor de foto's!
maart
Zeer actief

haha, ik weet weer waar ik die eerste foto van Malinois van ken :idea:
zat er al een tijdje op te denken, en het schiet me net te binnen :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:haha, ik weet weer waar ik die eerste foto van Malinois van ken :idea:
:lekkerpuh: google op bötchertuig en walla.... :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
maart
Zeer actief

malinois schreef:
maart schreef:haha, ik weet weer waar ik die eerste foto van Malinois van ken :idea:
ze zitten ook overal hé :N: :smile:

btw: het kleine manneke is naar engeland vertrokken
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
malinois schreef:
ze zitten ook overal hé :N: :smile:

btw: het kleine manneke is naar engeland vertrokken
ach ships, nou ja voor hem maar beter toch :ok:
Afbeelding
maart
Zeer actief

ja, das waar :wink: en ik zal wel te weten komen waar hij zit hoor :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:ja, das waar :wink: en ik zal wel te weten komen waar hij zit hoor :mrgreen:
:mrgreen: :ok:
Afbeelding
estelle

Ach ja, ieder heeft zijn eigen manieren natuurlijk en wat bij de een werkt , hoeft bij de ander helemaal niet te werken.

@Dessee; wij lopen ook niet altijd met de lijnen van een veld mee, ook wij gaan juist schuin lopen zodat de honden niet wennen aan de 'lijnen' van een veld en daardoor later in moeilijkheden komen.

Wij doen dus altijd eerst rechtuit, hoeft helemaal geen enorm eind te zijn. Gaat dat goed dan gaan we flauwe bochten beginnen wat langzaam overgaat in haakse bochten.

Ik gebruik dus wel voer op mn sporen maar mijn honden hebben nog nooit stront gegeten o.i.d. terwijl ze dat normaal dus echt wel doen.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”