Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
moeilijke rassen / makkelijke rassen
Moderator: moderatorteam
- Morgaine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): buitenlands mormeltje ;)
moeilijke rassen / makkelijke rassen
Ik hoor van mijn ras (Saarloos wolfhond) altijd dat het niet de makkelijkste zijn en zeker niet voor iedereen geschikt zijn. Nu vroeg me af welke honden nu nog meer erom bekend staan moeilijker te zijn dan gemiddeld en waarom dan?
Welke honden gelden juist als makkelijk en goed opvoedbaar?
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
het meeste wat daarover gezegd wordt klopt niet dus......
voorbeeldje: de staff woirdt gezien als een lastig hondje terwijl ik het van de terriers een heel volgzaam hondje vind en makkelijk te trainen.
de zogenaam opgevoedde en zindelijk geboren labrador vind ik helhonden tot ze 2 zijn en ik zou er helemaal maf van worden alsi ik een jonge lab zou hebben.
dus het is heel persoonlijk en nogal aan vooroordelen onderhevig
voorbeeldje: de staff woirdt gezien als een lastig hondje terwijl ik het van de terriers een heel volgzaam hondje vind en makkelijk te trainen.
de zogenaam opgevoedde en zindelijk geboren labrador vind ik helhonden tot ze 2 zijn en ik zou er helemaal maf van worden alsi ik een jonge lab zou hebben.

- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
- Aantal honden: 2
massam schreef:het meeste wat daarover gezegd wordt klopt niet dus......
Goldens zijn ook klieren hoor tot hun tweede jaar zo ongeveer
- Chione
- Zeer actief
Re: moeilijke rassen / makkelijke rassen
Hier ben ik het helemaal mee eensNanna schreef:
Ik denk dat hoe beter de hond bij iemand past, hoe makkelijker opvoedbaar hij is.
Een Saarloos zou ik voor mij persoonlijk "moeilijk" vinden omdat ze vaak zo bangachtig zijn (fokkers noemen dat graag gereserveerd, ik noem het bang) en ik daar moeilijk mee om kan gaan. Maar voor weer een ander is dat totaal geen probleem.
Als meer mensen eens een hond zouden kiezen op een bij hen passend karakter ipv op het leuke plaatje zou er een stuk minder ellende zijn in de hondenwereld.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~
~

~
~

~
-
ekennel
- Vaste gebruiker
Volgens mij bestaan er geen makkelijke en minder makkelijk rassen, of ook wel een gezegt "beginnershonden" . Iedere hond moet worden opgevoed. En zoals al gezegt als mensen voor een hond zouden kiezen die bij henzelf en hun leefomstandigheden past, zou er al veel minder ellende zijn. ( Heb dat quoten nog niet zo goed onder knie vandaar zo). Van Goldens en Labradors wordt vaak gezegt dat ze makkelijk zijn, maar ook een Golden of een Lab kun je grandioos verpesten. Sommige mensen kunnen beter een nintendog nemen. Als het dan mislukt kun je hem of haar gewoon wissen en een andere nemen. Zijn ook erg schattig, zijn gelijk zindelijk enzo, maken geen rommel. 

-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
ik heb voor mijn zelf een makkelijk ras,een flatcoated maar hoe veel mensen ik niet spreek en zeggen:eens en nooit weer! flatcoated is heel druk en laat volwassen en heeft absoluut uitdaging nodig maar ook een baas met veel geduld en die tegen een snel afgeleide hond kan.een flat wordt wel is aangezien als een zwarte golden maar dit is absoluut niet zo!voor een golden eigenaar zouden het zenuwenlijders kunnen zijn(weet het zeker)en voor flat eigenaren zijn de meeste goldens te sloom(wel voor mij in elk geval)dus voor mij is het een makkelijk ras,maar iemand die anders in elkaar steekt zal het misschien wel een moeilijk ras vinden.

jemble 5 maanden
-
Remco
- Actief
- Contacteer:
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dat heb ik ook gezien op de B-cursus. De staffordshire bullterriers daar vond ik allemaal erg baasgericht, zeker vergeleken met andere terriers (zoals die van ons.massam schreef:voorbeeldje: de staff woirdt gezien als een lastig hondje terwijl ik het van de terriers een heel volgzaam hondje vind en makkelijk te trainen.
-
Melanie 74
Het gaat om het karakter van de hond wat bij je past en waar je mee om kan gaan.
Ik zou bv hyper worden van een labje, ik vind het geen rothonden maar ze passen niet bij mij. Ik ben meer van de "rustige" berghonden, die vind ik geweldig. Terwijl andere mensen die te "sloom" vinden of te gereserveerd. Die kunnen hun ei weer kwijt bij een labje
Ik zou bv hyper worden van een labje, ik vind het geen rothonden maar ze passen niet bij mij. Ik ben meer van de "rustige" berghonden, die vind ik geweldig. Terwijl andere mensen die te "sloom" vinden of te gereserveerd. Die kunnen hun ei weer kwijt bij een labje
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Ik vind moeilijke honden, honden waarbij je het "snel" fout kunt doen en waarvan de gevolgen dan meteen groot zijn in de maatschappy. Dan denk ik aan onwetende mensen met een fila of boerboel dat pakt vaak heel anders uit dan onwetende mensen met golden of shi tzu. Dat vind ik dus wel een verschil tussen moeilijke en makkelijke honden
- Carmen
- Zeer actief
De hond is niks mis mee, maar er moet zorgvuldig mee om te gaan om er stabiele honden van te maken. Dat maakt ze moeilijker om te houdenNanna schreef:Dat maakt de Fila geen moeilijke hond, dat maakt de baas een stomme nitwit die beter had kunnen uitkijken naar een ander ras ipv zijn image bevestigd te willen zien.Carmen schreef:Ik vind moeilijke honden, honden waarbij je het "snel" fout kunt doen en waarvan de gevolgen dan meteen groot zijn in de maatschappy. Dan denk ik aan onwetende mensen met een fila of boerboel dat pakt vaak heel anders uit dan onwetende mensen met golden of shi tzu. Dat vind ik dus wel een verschil tussen moeilijke en makkelijke honden
Ik denk dat er zat mensen zijn die prima met een Fila door de bocht kunnen en hun verantwoordelijk nemen.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
En toch.... als ik dit soort opmerkingen lees vraag ik mij toch af waar al die klachten/opmerkingen over irritante, agressieve Labjes/Goldens e.d. toch vandaan komen. Want blijkbaar kunnen die nitwits toch wat verkloten aan die zogenaamd makkelijke rassenCarmen schreef:De hond is niks mis mee, maar er moet zorgvuldig mee om te gaan om er stabiele honden van te maken. Dat maakt ze moeilijker om te houdenNanna schreef:Dat maakt de Fila geen moeilijke hond, dat maakt de baas een stomme nitwit die beter had kunnen uitkijken naar een ander ras ipv zijn image bevestigd te willen zien.Carmen schreef:Ik vind moeilijke honden, honden waarbij je het "snel" fout kunt doen en waarvan de gevolgen dan meteen groot zijn in de maatschappy. Dan denk ik aan onwetende mensen met een fila of boerboel dat pakt vaak heel anders uit dan onwetende mensen met golden of shi tzu. Dat vind ik dus wel een verschil tussen moeilijke en makkelijke honden
Ik denk dat er zat mensen zijn die prima met een Fila door de bocht kunnen en hun verantwoordelijk nemen.
- Carmen
- Zeer actief
Je lunt alle honden verkloten als je wilt, en helaas gebeurt dat veel te vaak. Alleen een hond die gereserveerd is, afwachtend naar vreemden en een lage bijtdrempel is makkelijker te verkloten toch...Branka schreef:En toch.... als ik dit soort opmerkingen lees vraag ik mij toch af waar al die klachten/opmerkingen over irritante, agressieve Labjes/Goldens e.d. toch vandaan komen. Want blijkbaar kunnen die nitwits toch wat verkloten aan die zogenaamd makkelijke rassenCarmen schreef:De hond is niks mis mee, maar er moet zorgvuldig mee om te gaan om er stabiele honden van te maken. Dat maakt ze moeilijker om te houdenNanna schreef:Dat maakt de Fila geen moeilijke hond, dat maakt de baas een stomme nitwit die beter had kunnen uitkijken naar een ander ras ipv zijn image bevestigd te willen zien.Carmen schreef:Ik vind moeilijke honden, honden waarbij je het "snel" fout kunt doen en waarvan de gevolgen dan meteen groot zijn in de maatschappy. Dan denk ik aan onwetende mensen met een fila of boerboel dat pakt vaak heel anders uit dan onwetende mensen met golden of shi tzu. Dat vind ik dus wel een verschil tussen moeilijke en makkelijke honden
Ik denk dat er zat mensen zijn die prima met een Fila door de bocht kunnen en hun verantwoordelijk nemen.![]()
We hoeven het niet anders te maken dan het is
-
BT Golden
- Actief
Mijn Bentie is ook een golden. Maar ik vind wel dat je elke hond goed moet opvoeden. Elk ras heeft zijn eigenaardigheden. Sommige goldens zijn druk tot twee jaar. Dit komt omdat ze vrolijk zijn en lekker vrij. Ik vind Bentie echt niet sloom, ze kan super rennen, spelen en is super intelligent.
Retrievers zijn makkelijk zeggen ze, maar elke hond moet je opvoeden.
Doe je dat niet, dan kan het een goede pestkop worden.
Ik vind wel dat een hond moet luisteren, maar dat doe je door veel bezig te zijn met je woeff en leuke cursussen te volgen.
Elk ras en je voed ze niet goed op, dan heb je een grote kans op mislukking.
Idem staan sommige honden slechter te boek, maar ik vind ook dat ze voor deze rassen goed moeten screenen en dat ze die niet aan iedereen moeten verkopen. Dit geld voor de saloose wolfshond, ierse herdershond, turkse herder, american stefford en nog wat rassen.
Wat ik wel vind is dat veel mensen gauw stoppen met de cursus bijv. pupsel cursus of halvewege de gevorderde cursus. Je ziet ze gewoon niet meer. Bijv iemand op de cursus had een Rodesian Ridgeback, super mooi beestje, hij begon net controle over de hond te krijgen en daarna zien we hem niet meer. Zonde.
Door goed te screenen of iemand goed een wat moeilijker hond op kan voeden, krijg je geen mislukkingen en komt het ras ook niet verkeerd in het nieuws. Sommige fokkers van deze rassen, denken alleen aan het geld en niet aan wat er met de pupsels gebeurt.
Maar wat ik wel zou willen weten, als mensen bijv. american stefford, ierse wolfshond, rodesian ridgeback, mastino fokken, turkse herder of ze dan de mensen goed screenen die een pup kopen. Hoe gaat het bij jullie rasvereniging. Hoe kijken jullie erna of maakt het niet uit, wie de pup koopt. Kijken jullie of de mens die bij jullie de pupsel koopt, wel ranghoger kan zijn, dus dominant genoeg is om de hond op latere leeftijd aan te kunnen en de baas te zijn.
Retrievers zijn makkelijk zeggen ze, maar elke hond moet je opvoeden.
Doe je dat niet, dan kan het een goede pestkop worden.
Ik vind wel dat een hond moet luisteren, maar dat doe je door veel bezig te zijn met je woeff en leuke cursussen te volgen.
Elk ras en je voed ze niet goed op, dan heb je een grote kans op mislukking.
Idem staan sommige honden slechter te boek, maar ik vind ook dat ze voor deze rassen goed moeten screenen en dat ze die niet aan iedereen moeten verkopen. Dit geld voor de saloose wolfshond, ierse herdershond, turkse herder, american stefford en nog wat rassen.
Wat ik wel vind is dat veel mensen gauw stoppen met de cursus bijv. pupsel cursus of halvewege de gevorderde cursus. Je ziet ze gewoon niet meer. Bijv iemand op de cursus had een Rodesian Ridgeback, super mooi beestje, hij begon net controle over de hond te krijgen en daarna zien we hem niet meer. Zonde.
Door goed te screenen of iemand goed een wat moeilijker hond op kan voeden, krijg je geen mislukkingen en komt het ras ook niet verkeerd in het nieuws. Sommige fokkers van deze rassen, denken alleen aan het geld en niet aan wat er met de pupsels gebeurt.
Maar wat ik wel zou willen weten, als mensen bijv. american stefford, ierse wolfshond, rodesian ridgeback, mastino fokken, turkse herder of ze dan de mensen goed screenen die een pup kopen. Hoe gaat het bij jullie rasvereniging. Hoe kijken jullie erna of maakt het niet uit, wie de pup koopt. Kijken jullie of de mens die bij jullie de pupsel koopt, wel ranghoger kan zijn, dus dominant genoeg is om de hond op latere leeftijd aan te kunnen en de baas te zijn.
- CKS
- Zeer actief
Natuurlijk zijn er makkelijkere en moeilijkere rassen. Ja, ieder ras kun je verkloten, maar dat gaat bij het ene ras een stuk makkelijker dan bij het andere. Mijn eerste hond is een straathond (zie avatar, is heel makkelijk). Nu heb ik een tweede hond, een KNPV hollandertje, en jahoor, die is een stuk lastiger. En dat zeg ik terwijl ze net 2,5 maand oud is :N: Krijg ik nog wat mee te stellen, zoveel is duidelijk
C.
C.
-
BT Golden
- Actief
Ik heb ooit op tv een programma gezien, daarin was een eigenaar met een ierse wolfshond te zien. En die deden wel aan screenen zodat ze konden zien dat ze wel met zo'n type hond om konden gaan.
Bij mij in de buurt hebben we ook een ierse wolfshond rond lopen, super lief dier. Maar die eigenaar weet wat ze doet. Zij zit ook cursus met de ierse wolfshond, volgens de GG.
Bij mij in de buurt hebben we ook een ierse wolfshond rond lopen, super lief dier. Maar die eigenaar weet wat ze doet. Zij zit ook cursus met de ierse wolfshond, volgens de GG.
-
Reini
- Zeer actief
Ik heb Vegas niet via de rasvereniging gekocht en ik ben ook niet gescreend bij de fokker. De fokker had volledig vertrouwen in mij en mijn vriend en zodoende mochten wij een reutje uitkiezen.Julia en Bentie schreef:Maar wat ik wel zou willen weten, als mensen bijv. american stefford, ierse wolfshond, rodesian ridgeback, mastino fokken, turkse herder of ze dan de mensen goed screenen die een pup kopen. Hoe gaat het bij jullie rasvereniging. Hoe kijken jullie erna of maakt het niet uit, wie de pup koopt. Kijken jullie of de mens die bij jullie de pupsel koopt, wel ranghoger kan zijn, dus dominant genoeg is om de hond op latere leeftijd aan te kunnen en de baas te zijn.
De fokker van Vegas kon prima inschatten dat wij heel goed wisten waar we aan begonnen en dat we er alles aan zouden doen om van Vegas een stabiele hond te maken, anders hadden wij waarschijnlijk geen pup gekregen
Ik vind overigens niet dat er specifieke beginnershonden zijn. Het gaat om de combinatie hond / eigenaar, die moet kloppen. Nu kan bijvoorbeeld een maltezer bij de verkeerde baas niet echt ontsporen maar wel zeer ongewenst gedrag vertonen maar een boerboel bijvoorbeeld bij de verkeerde baas kan wel een grote ramp worden. In die zin kan je zeggen dat een boerboel geen beginnershond is, maar bij de juiste beginnende baas dus wel
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

- Morgaine
- Zeer actief
Zo is het bij ons ook gegaan; ik ben ook niet gescreend.Reini schreef: Ik heb Vegas niet via de rasvereniging gekocht en ik ben ook niet gescreend bij de fokker. De fokker had volledig vertrouwen in mij en mijn vriend en zodoende mochten wij een reutje uitkiezen.
De fokker van Vegas kon prima inschatten dat wij heel goed wisten waar we aan begonnen en dat we er alles aan zouden doen om van Vegas een stabiele hond te maken, anders hadden wij waarschijnlijk geen pup gekregen![]()
Ik had die vrouw (die toen nog niet fokte) al een hele tijd eerder ooit eens ontmoet op een opendag van een wolvencentrum toen hebbe nwe daar uitgebreid over het ras gepraat en waarom ik zo'n hond wilde enzo en blijkbaar had ik een heel goede indruk gemaakt want toen ze hoorde dat ik die zelfde persoon was, was ze heel erg blij dat er een pup naar mij zou gaan. Ze had veel vertrouwen in ons.
- Maich
- Actief
- Mijn ras(sen): Franse Bulldog
- Contacteer:
Dat sommige mensen stoppen met cursus is best te begrijpen,althans voor mij dan.Ik heb zelf een 3 jarige Engelse Bulldog teef,een ras dat erom bekend staat koppig te zijn en zeer gevoelig voor de boosheid van zijn/haar baas.
Als pup was het een hele drukke hond die van de ene naar de andere kant van de kamer stoof.Zoals bekend werkte boos worden en dit ook uiten met luide stem(soms verlies je je beheersing)averrechts.Ik kon helaas pas met 12 weken op cursus omdat mevrouw met 9 weken startproblemen(kennelhoest,Bronchitus,Longontsteking)kreeg waardoor ze ook de door de vereniging vereiste enting niet kon krijgen.Eenmaal op cursus was er absoluut geen aandacht voor mij,bij het vrij spelen was ik altijd de laatste die zijn hond aan de lijn kon doen.Als de honden losgelaten werden en geacht werden naar de baas te lopen die 10 meter verderop enthousiast roepend gehurkt zat vloog die van mij linearecta naar de andere pups om vervolgens absoluut niet meer terug te komen.Om toch haar aandacht te krijgen werd me geadviseerd een lekker hapje mee te nemen wat voor haar thuis absoluut onweerstaanbaar was zoals kaas,penskoekjes en allerhande lekkere dingen.Thuis ja,mevrouw had absoluut geen aandacht voor het lekkers en at geen hap van wat ik dan ook mee bracht.Op een gegeven moment na 7 a 8 lessen ben ik ermee gestopt met de gedachte dat ik zonder al die andere pups wel haar aandacht kon krijgen.Dit was ook zo,en na een tijdje luisterde ze voorbeeldig en liep zelfs altijd los,iets wat voor een Engelse Bulldog nogal moeilijk schijnt te zijn.Enig nadeel was behalve in een vreemde omgeving...andere honden als ze die zag was ze weg en kwam ook niet meer terug,er achter aan en ophalen dus.Dit heeft 2 jaar geduurd en met veel geduld en liefde loopt ze sinds een jaar niet meer bij me weg als er andere honden in de buurt zijn.
Dus voor mij persoonlijk was het stoppen met de cursus een goed besluit,elke week voor paal staan is niet leuk en natuurlijk kom ik daar op de eerste plaats voor mezelf en mijn hond maar het is frustrerend als je hond niet eens wil gaan zitten en ook geen koekje of stukje kaas of wat dan ook wil omdat de buurman interessanter is.Natuurlijk wist ik van te voren waar ik met een Engelse Bulldog aan begon maar dan valt het je nog tegen dat het niet gaat zoals je zelf wil.
Maich.
Als pup was het een hele drukke hond die van de ene naar de andere kant van de kamer stoof.Zoals bekend werkte boos worden en dit ook uiten met luide stem(soms verlies je je beheersing)averrechts.Ik kon helaas pas met 12 weken op cursus omdat mevrouw met 9 weken startproblemen(kennelhoest,Bronchitus,Longontsteking)kreeg waardoor ze ook de door de vereniging vereiste enting niet kon krijgen.Eenmaal op cursus was er absoluut geen aandacht voor mij,bij het vrij spelen was ik altijd de laatste die zijn hond aan de lijn kon doen.Als de honden losgelaten werden en geacht werden naar de baas te lopen die 10 meter verderop enthousiast roepend gehurkt zat vloog die van mij linearecta naar de andere pups om vervolgens absoluut niet meer terug te komen.Om toch haar aandacht te krijgen werd me geadviseerd een lekker hapje mee te nemen wat voor haar thuis absoluut onweerstaanbaar was zoals kaas,penskoekjes en allerhande lekkere dingen.Thuis ja,mevrouw had absoluut geen aandacht voor het lekkers en at geen hap van wat ik dan ook mee bracht.Op een gegeven moment na 7 a 8 lessen ben ik ermee gestopt met de gedachte dat ik zonder al die andere pups wel haar aandacht kon krijgen.Dit was ook zo,en na een tijdje luisterde ze voorbeeldig en liep zelfs altijd los,iets wat voor een Engelse Bulldog nogal moeilijk schijnt te zijn.Enig nadeel was behalve in een vreemde omgeving...andere honden als ze die zag was ze weg en kwam ook niet meer terug,er achter aan en ophalen dus.Dit heeft 2 jaar geduurd en met veel geduld en liefde loopt ze sinds een jaar niet meer bij me weg als er andere honden in de buurt zijn.
Dus voor mij persoonlijk was het stoppen met de cursus een goed besluit,elke week voor paal staan is niet leuk en natuurlijk kom ik daar op de eerste plaats voor mezelf en mijn hond maar het is frustrerend als je hond niet eens wil gaan zitten en ook geen koekje of stukje kaas of wat dan ook wil omdat de buurman interessanter is.Natuurlijk wist ik van te voren waar ik met een Engelse Bulldog aan begon maar dan valt het je nog tegen dat het niet gaat zoals je zelf wil.
Maich.
A Man and his Dog
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Wat vinden jullie screenen dan? Ik vind namelijk dat jullie aardig gescreend zijn;-))Morgaine schreef:Zo is het bij ons ook gegaan; ik ben ook niet gescreend.Reini schreef: Ik heb Vegas niet via de rasvereniging gekocht en ik ben ook niet gescreend bij de fokker. De fokker had volledig vertrouwen in mij en mijn vriend en zodoende mochten wij een reutje uitkiezen.
De fokker van Vegas kon prima inschatten dat wij heel goed wisten waar we aan begonnen en dat we er alles aan zouden doen om van Vegas een stabiele hond te maken, anders hadden wij waarschijnlijk geen pup gekregen![]()
Ik had die vrouw (die toen nog niet fokte) al een hele tijd eerder ooit eens ontmoet op een opendag van een wolvencentrum toen hebbe nwe daar uitgebreid over het ras gepraat en waarom ik zo'n hond wilde enzo en blijkbaar had ik een heel goede indruk gemaakt want toen ze hoorde dat ik die zelfde persoon was, was ze heel erg blij dat er een pup naar mij zou gaan. Ze had veel vertrouwen in ons.
-
chrico
- Zeer actief
Het grappige is dat je dat soort dingen hoort over je ras van mensen die zelf nooit dat ras in huis gehad hebben maar ook weer vi avia gehoord hebben dat bl abl abla.Morgaine schreef:Ik hoor van mijn ras (Saarloos wolfhond) altijd dat het niet de makkelijkste zijn en zeker niet voor iedereen geschikt zijn.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- starfleet
- Erelid
Een kooiker staat wel bekend als een wat moeilijker ras. Ik denk dat dat in de combinatie uiterlijk-karakter zit. Ik vind het geen moeilijke honden, maar voor mensen die denken een soort King Charles Cavalier in huis te halen is een kooiker wel moeilijk.Morgaine schreef:Ik hoor van mijn ras (Saarloos wolfhond) altijd dat het niet de makkelijkste zijn en zeker niet voor iedereen geschikt zijn. Nu vroeg me af welke honden nu nog meer erom bekend staan moeilijker te zijn dan gemiddeld en waarom dan?
Het zijn heel gevoelige honden die wel consequent moeten worden opgevoed en gemakkelijk leren, ook de verkeerde dingen. Ze zijn wat afstandelijk tegen vreemden en andere honden, dus moet je niet verwachten een kwispelende allemansvriend te treffen, maar als dat bij je past en je begeleidt het goed, vind ik het niet moeilijk.
Ik vind wel dat er een aantal kooikers verkeerd begeleid wordt vooral in hun gedrag naar vreemde mensen en vreemde honden toe, maar dat geldt voor meer honden. Ik denk dat de gevoeligheid van een kooiker het moeilijkste punt is. Het gros van de honden die herplaatst worden zijn jonge reuen die zg. dominant en/of agressief zijn, maar imo komt dat regelmatig (niet altijd) door een te harde aanpak en te weinig rekening houden met de gevoeligheid van een kooiker. Veel hondenscholen kunnen daar ook slecht mee omgaan en raden een te harde aanpak aan bij problemen met de hond. Voor mensen is het blijkbaar heel moeilijk een onderscheid te maken tussen streng en consequent of hard. Dan zijn er problemen, de hond wordt hard aangepakt, maar krijgt op andere gebieden weer weinig duidelijkheid en tegenstrijdige signalen, dat geeft problemen met een kooiker, die zal in de contramine gaan.
Anne
- starfleet
- Erelid
Irritante Goldens ben ik nog nooit tegengekomen. Labjes wel: erg opdringerig, springerig, happerig en druk druk druk. Ik kom zelden mensen tegen die een Lab genoeg uitdaging bieden en er echt wat mee doen, al was het maar voldoende wandelen. Op de puppycursus bij Buffy zaten er wel vijf en je kon de eerste les er al uit pikken welke labs irritant zouden worden, enkel door naar de baas-hond verhouding te kijken.Branka schreef:
En toch.... als ik dit soort opmerkingen lees vraag ik mij toch af waar al die klachten/opmerkingen over irritante, agressieve Labjes/Goldens e.d. toch vandaan komen. Want blijkbaar kunnen die nitwits toch wat verkloten aan die zogenaamd makkelijke rassen![]()
Als ze ouder worden loopt het gros hier in de buurt gecastreerd (want zo druk he) en veel te dik rond te sjokken.
Toppunt hier op de hoek (druk labje, gaat veel te weinig uit, totaal onopgevoed) : "Ga je toch lekker met hem zwemmen straks, daar wordt hij ook lekker moe van en dat doet hij vast graag" "Ja in het badje in de tuin mag hij wel, ik wil niet dat hij dat vieze slootwater inslikt"
Anne
-
estelle
Hier ga ik toch ook in mee hoor.Carmen schreef:Je lunt alle honden verkloten als je wilt, en helaas gebeurt dat veel te vaak. Alleen een hond die gereserveerd is, afwachtend naar vreemden en een lage bijtdrempel is makkelijker te verkloten toch...Branka schreef:En toch.... als ik dit soort opmerkingen lees vraag ik mij toch af waar al die klachten/opmerkingen over irritante, agressieve Labjes/Goldens e.d. toch vandaan komen. Want blijkbaar kunnen die nitwits toch wat verkloten aan die zogenaamd makkelijke rassenCarmen schreef:De hond is niks mis mee, maar er moet zorgvuldig mee om te gaan om er stabiele honden van te maken. Dat maakt ze moeilijker om te houdenNanna schreef: Dat maakt de Fila geen moeilijke hond, dat maakt de baas een stomme nitwit die beter had kunnen uitkijken naar een ander ras ipv zijn image bevestigd te willen zien.
Ik denk dat er zat mensen zijn die prima met een Fila door de bocht kunnen en hun verantwoordelijk nemen.![]()
We hoeven het niet anders te maken dan het is
Ik ken weinig tot geen agressieve of irritante goldens ook.
Ik denk dat je bij een Golden toch heel erg hard je best moet doen om deze zo te willen verkloten dat hij gevaarlijk wordt voor mens en dier.
Dat zal je w.s. bij een werklijn mechelaar/ duitser, dogo e.d. gemakkelijker lukken.
Dat noem ik dan ook gemakkelijk of moeilijk.
- Morgaine
- Zeer actief
- Muis..
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
- Contacteer:
mijn mening..
Mijn mening is dat je geen moeilijke of makkelijke honden hebt, maar wel moeilijke ( onwetende) en makkelijke ( mensen die zich in de hond verdiept hebben etc) mensen hebt.
-
tineke
Inderdaad ja,ik heb een herplaats Ier gehad en wat een heerlijke makkelijke hond was dat.Nanna schreef:Bij de Ierse wolfshond moet je meer screenen op een goed gevulde portemonnee bij de baas om de voedingskosten te kunnen betalen...Maar wat ik wel zou willen weten, als mensen bijv. american stefford, ierse wolfshond, rodesian ridgeback, mastino fokken, turkse herder of ze dan de mensen goed screenen die een pup kopen.![]()
Qua karakter is er met dit ras niets mis, het zijn zo'n beetje de grootste sullen uit het hondenrijk. Übermakkelijk, zou ik haast zeggen
Hij was al volwassen toen hij kwam ,en helaas ziek dus hebben wij hem maar een half jaar gehad
De slechte gezondheid maken dat ik er geen een neem want het is een heerlijk ras