Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vragen voor potentiële pupkopers

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mickie schreef:
9. Hoe zou u reageren als:
a) de hond de poten van uw meubels als kluif heeft gebruikt?

b) de hond in de kamer plast terwijl u hem net heeft uitgelaten?

c) de hond aan het overgeven is op uw dure kleed?

10. Heeft u eerder een hond gehad en zo ja, welk ras? Wat beviel u wel en wat niet aan dat ras? (indien u meerdere rassen heeft gehad, graag per ras beschrijven)

17. Hoeveel tijd gaat u per dag/week vrijmaken voor de hond en waar gaat u dat aan besteden?

18. Hoe denkt u de hond voldoende beweging te gaan geven?

19. Wat zijn uw plannen met de hond? (huishond, showen, jacht, hondensport)
Deze vragen vind ik ontzettend betuttelend en neerbuigend als ze mij gesteld zouden worden. Ik wacht wel tot ik bovenaan sta bij de vereniging zou ik denken.

Anne
bramtim
Actief

Ongelezen bericht door bramtim »

Ik ben ook van mening dat zo'n lijst prima is als leidraad in een live ontmoeting maar bij een eerste selectie via de telefoon zou ik het inderdaad wat inkorten en de 5 belangrijkste vragen eruit te pikken. Bevalt dat, dan kun je een afspraak plannen.

Zelf zou ik mezelf niet serieus genomen voelen als ik zo'n lijst voor mijn kiezen kreeg. Voor een meer ervaren hondenbezitter zijn dit allemaal zaken die bekend zijn en waar dus zo een antwoord op gegeven kan worden. Niet alleen een antwoord voor de fokker is belangrijk maar IK wil ook weten wat voor mens de FOKKER is!!!!! Ik praat liever met de fokker hoe hij/zij over bepaalde zaken denkt.

Samengevat, in mijn ogen is dit geen filter en is dit ekel in het belangr van de fokker en neem je hiermee de pupkoper niet voldoende serieus.

Groetjes Wendy
Gwyn en Kijani
Babsiej
Actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Babsiej »

Wat een lijst :N:
Ik als pupkoper zou dat niet eens invullen, dan ging ik inderdaad op zoek naar een andere fokker :wink:

Dat je dingen wilt weten vind ik prima, maar dit gaat wel een beetje ver :19: Je kan beter gewoon elkaar ontmoeten kletsen, en zelf je pup wegbrengen zodat je ook ziet waar hij/zij terecht komt, vind ik.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Mickie schreef:De uiteindelijke vragenlijst:

1. Kunt u uw woonsituatie beschrijven? (huis, flat, appartement, tuin, stad, dorp, enz)-

2. Uit hoeveel leden bestaat uw gezin/huishouden? Graag ook leeftijden vermelden.

3. Hoe vinden zij het dat er een hond in huis komt?

4. Als u kinderen heeft, hoe bereidt u ze dan voor op de komst van een pup/hond, wat mogen ze wel en wat niet?

5. Wie neemt de hoofdverzorging van de hond op zich?

6. Wat trekt u aan in het ras Stabijhoun en wat verwacht u er van?

7. Wat zijn voor u de positieve eigenschappen van een Stabij?

8. Kunt u ook negatieve eigenschappen opnoemen?

9. Hoe zou u reageren als:
a) de hond de poten van uw meubels als kluif heeft gebruikt?

b) de hond in de kamer plast terwijl u hem net heeft uitgelaten?

c) de hond aan het overgeven is op uw dure kleed?

10. Heeft u eerder een hond gehad en zo ja, welk ras? Wat beviel u wel en wat niet aan dat ras? (indien u meerdere rassen heeft gehad, graag per ras beschrijven)

11. Heeft u op dit moment een hond en zo ja, welk ras, reu of teef en welke leeftijd? Kunt u een karakterbeschrijving geven? (indien u meerdere honden heeft, graag per hond beschrijven)

12. Heeft u ook andere huisdieren en zo ja, welke?

13. Waar komt de hond te wonen en te slapen?

14. Werkt u en/of uw partner en zo ja, hoeveel uur per dag is de hond dan alleen, op hoeveel dagen per week?

15. Waar is de hond als u niet thuis bent?

16. Wat doet u met de hond als u op vakantie gaat?

17. Hoeveel tijd gaat u per dag/week vrijmaken voor de hond en waar gaat u dat aan besteden?

18. Hoe denkt u de hond voldoende beweging te gaan geven?

19. Wat zijn uw plannen met de hond? (huishond, showen, jacht, hondensport)

20. Gezien de geringe omvang van de Stabij populatie, proberen wij zoveel mogelijk eigenaren te stimuleren hun hond in te zetten voor de fokkerij. Heeft u plannen om zelf te gaan fokken of bent u bereid uw teefje eens een nestje te laten krijgen of uw reu op de deklijst te plaatsen? (Wij zijn graag bereid hier meer informatie over te geven en/of hulp te bieden.)

21. Hoe denkt u over gehoorzaamheidscursussen?

22. Geeft u de voorkeur aan een reu of aan een teef en kunt u aangeven waarom?

23. Bent u van plan om de hond te laten castreren of steriliseren? Waarom wel of waarom niet?

24. Kunt u toelichten waarom u specifiek een pup van kennel fan’e Sudewyn wilt?

25. Heeft u zich al op de puppywachtlijst van de rasvereniging (www.nvsw.nl) laten plaatsen?

26. Wat doet u als u een telefoontje van de pupbemiddeling krijgt dat er elders een nest is geboren en dat daar een pup voor u bij zit omdat u inmiddels bovenaan de wachtlijst van de NVSW staat?
Ik vind het meer een sollicitatiegesprek. Ik zou daar ook op afknappen.
En je zal zien dat de mensen die overal het goede antwoord opgeven je wel eens helemaal geen prettig gevoel kunnen geven bij een gesprek.
Waarom laat je mensen waar je een goed gevoel bij hebt niet gewoon langskomen en laat ze gewoon een vertellen waarom ze dat ras kiezen en hoe ze hun hond denken te gaan opvoeden. Dan kun je ook gelijk zien hoe ze met je honden omgaan en als er kinderen zijn, wat dat voor kinderen zijn. Want het ene kind is ook het andere kind niet.
Ik had hier een kind op bezoek waarbij de drukste puppy gelukzalig bij op schoot in slaap viel. Dat kind was echt een soort hondenfluisteraar, heel bijzonder.
Ik heb ook puppy eigenaren die een bench gebruiken terwijl die er bij mij niet inkomt. Als ik het gevoel heb dat mijn pup het daar goed krijgt, goed verzorgd wordt en goed wordt opgevoed, dan hoeven ze het van mij niet precies hetzelfde te doen als ik.
Ik zou mezelf niet zo vastpinnen op zo'n lijst, waarmee je wellicht juist die mensen die je pup een fijn thuis kunnen geven afschrikt.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Essy schreef:Ik vind het meer een sollicitatiegesprek. Ik zou daar ook op afknappen.
En je zal zien dat de mensen die overal het goede antwoord opgeven je wel eens helemaal geen prettig gevoel kunnen geven bij een gesprek.
Waarom laat je mensen waar je een goed gevoel bij hebt niet gewoon langskomen en laat ze gewoon een vertellen waarom ze dat ras kiezen en hoe ze hun hond denken te gaan opvoeden. Dan kun je ook gelijk zien hoe ze met je honden omgaan en als er kinderen zijn, wat dat voor kinderen zijn. Want het ene kind is ook het andere kind niet.
Ik had hier een kind op bezoek waarbij de drukste puppy gelukzalig bij op schoot in slaap viel. Dat kind was echt een soort hondenfluisteraar, heel bijzonder.
Ik heb ook puppy eigenaren die een bench gebruiken terwijl die er bij mij niet inkomt. Als ik het gevoel heb dat mijn pup het daar goed krijgt, goed verzorgd wordt en goed wordt opgevoed, dan hoeven ze het van mij niet precies hetzelfde te doen als ik.
Ik zou mezelf niet zo vastpinnen op zo'n lijst, waarmee je wellicht juist die mensen die je pup een fijn thuis kunnen geven afschrikt.
Ik ben het hier helemaal mee eens! Ik zou ook afknappen van zo'n vragenlijst, helemaal als die ook nog eens via de mail verstuurd zou worden. Ik denk dat je op bijna al deze vragen ook best een antwoord kunt krijgen als je de mensen van te voren eens uitnodigt om langs te komen en kennis te maken. Dan leren jullie elkaar ook gelijk persoonlijk kennen en krijg jij antwoord op je vragen.
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel

Ongelezen bericht door LaRep »

Scooby schreef:
jilton schreef:Ik ben een beetje bang dat al die vragen sommige mensen zal afschrikken.....
Ja, daar dacht ik dus ook aan...
Nou afschrikken doet het me niet maar ik ging wel op zoek naar een andere fokker zeg! Wat heb jij als fokker met deze vragen van doen? Waar moet mijn hond slapen? Boven, Beneden, Buiten? Wil je weten met wat voor spul ik mijn kleed schoon maak als er op gekost wordt? Bah gatver!
Xena98
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, Schotse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xena98 »

Op zich vind ik zo'n vragenlijst zo gek nog niet. Zij het dat het me niet verstandig lijkt deze lijst naar de aspirant-koper te sturen om in te vullen. De aspirant-koper kan te lang over de - politiek correcte - antwoorden nadenken en/of deze snel even opzoeken.

In het gesprek met de fokster van mijn aanstaande pup zijn eigenlijk de meeste van deze vragen aan de orde gekomen in een ongedwongen sfeer. Zij vertelde een heleboel over haar honden en daarop reageerde ik met mijn ideeën. Wij mailen af en toe naar elkaar en via die mailtjes, die niet altijd over de honden gaan, leer je elkaar nog beter kennen.

Ik denk dan ook dat het beter is die lijst voor jezelf als leidraad te nemen tijdens het gesprek. Je zult merken dat mensen ongemerkt al babbelend een flink aantal van je vragen beantwoorden .... Kwestie is van doorvragen. Bijv. mijn kinderen vinden een hondje leuk -> hoe oud zijn je kinderen? Hoeveel heb je er? enz.
Groetjes, Anne, de honden Salina, Pipra en Cayenne, en de katten Joshua en Jamie.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef: Kijk, ik kan er gesloten vragen van maken, zoals 'komt uw hondje buiten in een kennel te liggen? Als dat zo is, dan stop maar met antwoorden want dan krijgt u geen pup', maar dan krijg ik vast geen eerlijk antwoord meer, daarom stel ik de vragen zo open mogelijk.
Juist, omdat je de vragen per mail wil versturen, kunnen mensen ongegeneerd dàt antwoord neertypen waarvan ze denken dat dat het meest wenselijk is. Ik denk dat je in een eerlijk en open kennismakingsgesprek eerlijkere antwoorden op dergelijke vragen krijgt dan wanneer je de mensen zo'n enorme vragenlijst via de mail laat invullen.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Xena98 schreef:Ik denk dan ook dat het beter is die lijst voor jezelf als leidraad te nemen tijdens het gesprek. Je zult merken dat mensen ongemerkt al babbelend een flink aantal van je vragen beantwoorden .... Kwestie is van doorvragen. Bijv. mijn kinderen vinden een hondje leuk -> hoe oud zijn je kinderen? Hoeveel heb je er? enz.
Dat denk ik dus ook, daarbij maakt het het allemaal gelijk wat minder 'zakelijk'.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Casey schreef:Als ik als pupkoper zo'n kruisverhoor kreeg dan liep ik hardgillend weg.
nou precies :80: heb dat gelukkig ook nog nooit meegemaakt. En een gesprek kun je wat vragen maar ik zou echt niet zo'n lijst gaan invullen hoor, ik zie daar ook als fokker de meerwaarde niet van in. Ik kan alles wel leuk lief en aardig braaf gaan invullen met de instelling van... maak ik toch zelf wel uit wat ik thuis doe met de pup. :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mickie schreef:
LaRep schreef:Wat heb jij als fokker met deze vragen van doen? Waar moet mijn hond slapen? Boven, Beneden, Buiten?
Kijk, ik kan er gesloten vragen van maken, zoals 'komt uw hondje buiten in een kennel te liggen? Als dat zo is, dan stop maar met antwoorden want dan krijgt u geen pup', maar dan krijg ik vast geen eerlijk antwoord meer, daarom stel ik de vragen zo open mogelijk.
LaRep schreef:Wil je weten met wat voor spul ik mijn kleed schoon maak als er op gekost wordt? Bah gatver!
Volgens mij wil je het niet begrijpen... ook goed hoor, maar je levert zo niet echt een bijdrage aan het onderwerp.
en dat weten mens niet denk je :denken: ik vind je mensen toch wel onderschatten hoor... ook die mensen zullen vrolijk zeggen, ligt binnen...en dan zijn ze thuis met puppemans en dan gaat ie de kennel in :19: dat is het risico als je fokt. Je kunt veel vragen en informeren maar alles kom je toch niet te weten. En dat hoeft ook niet. Ik zou zo'n lijst dus ook niet invullen als pupkoper :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Mickie,

Als ik heel eerlijk ben, vraag ik me een beetje af waarom je hier nog vragen over stelt. Jij wil het toch doen, zoals je het in je hoofd hebt. Dat is ook prima (het is jouw fokkerij), maar vraag dan niet om reacties, want dan krijg je ook dingen (adviezen) te horen die anders zijn dan wat jij in je hoofd hebt.
Er zijn nu een heel aantal mensen die hebben geschreven dat ze die énorme waslijst overdreven vinden op de manier waarop jij dat wil aanpakken. Als jij overtuogd bent van het feit dat je het wel zo moet doen, is dat toch prima? Dan doe je het zoals je het zelf graag wil doen, maar zet dan niet ieder advies dat anders is dan hoe jij het in je hoofd hebt om in onzin, want zo komt het op mij een beetje over.
Of je doet wat met de adviezen, of je legt ze naast je neer.
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel

Ongelezen bericht door LaRep »

Mickie schreef:
malinois schreef:en dat weten mens niet denk je :denken: ik vind je mensen toch wel onderschatten hoor... ook die mensen zullen vrolijk zeggen, ligt binnen...en dan zijn ze thuis met puppemans en dan gaat ie de kennel in :19: dat is het risico als je fokt. Je kunt veel vragen en informeren maar alles kom je toch niet te weten. En dat hoeft ook niet. Ik zou zo'n lijst dus ook niet invullen als pupkoper :19:
Nog maar een keer dan: de nadruk ligt op het juist plaatsen van de pups, dat leg ik belangstellenden ook uitgebreid uit. Gaan ze de lijst invullen naar wat ze denken dat ik wil horen, dan lopen ze het risico een pup te krijgen die niet bij ze past.
Op het juist plaatsen van de pups? Ik zou bij de vragenlijst al afhaken maar vraag me nu toch af of jij gaat uitmaken wie welke pup koopt? Daarbij begrijp ik niet waar jij met deze vragenlijst uit opmaakt welke pup zou passen. Daartoe zijn deze vragen niet echt relevant,
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mickie schreef:Mijn enige vraag was of de lijst met vragen voor potentiële pupkopers een beetje compleet was. Het was niet mijn bedoeling om een discussie op gang te brengen over het nut van zo'n lijst, al had ik kunnen verwachten dat dat ging gebeuren. Ben niet te beroerd om uit te leggen waarom ik zo'n lijst wel ga hanteren, maar daar gaat het dus niet om.
De lijst is overcompleet :mrgreen:

Anne
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Mickie schreef: Nog maar een keer dan: de nadruk ligt op het juist plaatsen van de pups, dat leg ik belangstellenden ook uitgebreid uit. Gaan ze de lijst invullen naar wat ze denken dat ik wil horen, dan lopen ze het risico een pup te krijgen die niet bij ze past.
Dus jij denkt op de leeftijd van 8 weken al precies te kunnen inschatten hoe een pup uitgroeid? Lastig hoor, er kan vanalles veranderen.
Ik ben net door dit hele selectie-proces gerold (heb mijn pup twee weken geleden opgehaald). Ik heb vanaf dat de pups geboren waren contact gehad met de fokster, om te zien dus welke pup naar mij zou gaan. Uitgebreid het karakter van de dames besproken... maar uiteindelijk was het: als je langs komt, dan kies je maar, want uiteindelijk gaat het erom dat het klikt met de pup die je uitkiest. Dat is het allerbelangrijkste... en ik ben uiteindelijk met een andere pup naar huis gegaan als dat ik tevoren gedacht had.
Dus ja, ik denk dat je vragenlijst serieuze overkill is :wink:

C.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”