MARC_S schreef:Stang schreef:MARC_S schreef:Moon schreef:Ik bedoelde niet slaan met riemen of kettingen, maar het beperken van bewegingsvrijheid.
Een hond mag wel beperkt worden, dat is een hond gewend en daar zijn ze ook op gemaakt.
Wat je echter nooit mag doen is een hond wegsperren van de roedel en zijn leven. Dat doe je wel met een bench. Soms zit een hond met een blafband om in een bench. Dat is toch idioot gewoon!
Wat mij betreft hoor je oog te hebben voor de behoeftes van je hond en dus hoor je hem de kans te geven zich te uiten en zich in beeld te werken. Op het moment dat je hem opsluit of in een kennel gooit terwijl je gewoon thuis bent ben je bezig afstand te creeeren tot de hond en dus actief en bewust aan het negeren. Aandacht is het leven van een hond dus wat mij betreft is dat gewoon absoluut onaanvaardbaar

.
Of je biedt je hond een andere hond en een grote buitenren met schuur of je houdt je aan je afspraak en geeft de hond aandacht en tijd binnen. Werken en dan de hond in de bench doen is en blijft in mijn ogen dierenmishandeling. Kan er echt niet meer van maken en ik zou voor geen goud mijn huidige honden zoiets aandoen.
Wij krijgen een pup en die zal evt een paar weekjes zo nu en dan in de bench zitten ivm de andere honden en de gewenperiode. Puur uit veiligheid dus en op momenten dat wij thuis zijn. Verder vind ik het gewoon ontoelaatbaar een eenzame hond op die manier echt alles te ontzeggen.

Dat is ook de reden dat ik de bench hier straks weer tevoorschijn haal.
Ik wil momenten van rust en veiligheid hebben voor beide honden, dus Puchu krijgt in eerste instantie rustig in de bench te eten zodat daar geen gesodemieter over kan ontstaan. Zo kunnen beide honden rustig eten en eerst aan elkaar wennen.
's Nachts slapen de honden hier beneden in de huiskamer omdat wij dus zo'n gevaarlijke trap hebben (wij slapen boven).
Kaya hadden we de eerste week op de slaapkamer, maar dit willen we met Puchu niet doen omdat we bang zijn dat Kaya dan jaloers wordt.
Dus in eerste instantie slapen wij beneden bij de twee honden en laten Puchu aan de bench wennen zodat we na een tijdje weer boven kunnen slapen en de honden nog niet zonder toezicht bij elkaar laten 's nachts, want dan kan Puchu in de bench 's nachts als we het niet 100% zouden vertrouwen.
Bij een pup alleen zou ik de bench denk ik niet meer gebruiken, maar voor nu vind ik het toch een prettige gedachten en wellicht gaat het gewoon zo goed tussen de honden dat de bench al heel snel weer opgeborgen kan worden.
Ik hoop het
Maar in eerste instantie wil ik dat Puchu ook gewoon een rustig plekje heeft voor zichzelf waar Kaya niet komt. Waar hij rustig kan eten, rustig kan slapen.
Ik ben heel benieuwd hoe dat bij jullie gaat. Wij hebben ook geen ervaring met een pup in huis en ook volwassen honden die dat niet gewend zijn.
Ik ga het dus allemaal zeer aandachtig volgen en kijken of ik zaken zie waar wij rekening mee moeten houden
Eten had ik ook al bedacht. Baknijd is hier wel aan de orde tussen de honden en nu eten ze ook apart. Met de evt pup willen we die inderdaad in een bench laten eten gezien het aantal keer dat een pup eet en de vraatzucht van de andere 2 :N: . Apart meenemen naar de keuken lokt natuurlijk jaloezie uit.
Verder met slapen. Hier liggen ze op slaapplekken in de slaapkamer die ook verdedigd worden onderling. Zo'n klein pupje moet dus wel rustig kunnen slapen zonder dat de slaapplek wordt afgepikt of het hondje te hard weggesnauwd in al de onnozelheid als hij gezellig bij een van de twee wil gaan liggen

Dat zal dus een bench naast het bed worden de eerste weken tot we zien dat alles soepel gaat en de pup weet hoe onze honden daarin zijn. Misschien willen ze dan wel samen slapen maar de eerste dagen weet je dat zowiezo niet natuurlijk
Ik ga het dus allemaal goed volgen

Spannend he Marc

Het is toch weer heel anders dan een pup alleen, waar je je aandacht niet hoeft te verdelen en niet hoeft te letten op een eventueel jaloerse volwassen hond.
Ik heb ook geen idee hoe tolerant Kaya zal zijn naar een echt kleine (nou ja

) pup in huis.
Volwassen honden gaan bijna altijd goed en in huis is Kaya erg spelerig, maar wel volgens haar regels.
Wat ik het meeste vrees zijn dus Kaya's harde correcties en ik hoop maar dat ze die bij een pup aanpast. Van wat ik van haar heb gezien buitenshuis, doet ze dit wel milder, maar het laatste jaar heb ik haar niet meer bij pups gelaten vanwege de mensen die vaak meteen hysterisch worden.
Is er een keer gecorrigeerd dan is het meteen weer in orde wat Kaya betreft en de honden die hier ooit in de buurt als pup zijn gekomen, daar kan Kaya allemaal prima mee overweg. Meestal zijn die honden na de eerste correctie wat beduusd en afstandig, maar na een tijdje trok dit altijd weer bij en wisten ze wat ze wel en niet konden doen bij Kaya.
In eerste instantie laten we de boel dus gaan en letten we alleen op dat we de boel niet uitlokken, zoals bv met het eten. Alhoewel Kaya geen voernijd heeft (met Xavier stond ze meteen al te lebberen uit dezelfde waterbak die direct naast haar voerbak staat), maar toch: geen risico wat dat betreft.
Mochten we vinden dat Kaya het te dol maakt, dan zullen we ingrijpen, maar liever niet natuurlijk.
Praktische dingen wat ik me afvraag, is bv wat te doen als ik met Kaya aan het kroelen ben en puppermans komt kijken. Dat gebeurt gegarandeerd natuurlijk en ik denk nu al te weten dat Kaya op zo'n moment haar lip op zal trekken omdat ze de aandacht op dat moment alleen wil.
Stuur ik de pup dan weg? Ga ik met allebei tegelijk kroelen en probeer zo duidelijk te maken dat het in orde is? (dit laatste doe ik meestal met de katten en Kaya blijft dan wat 'link' kijken, maar het gaat wel goed).
Als ik er tussenin zit, dan zal Kaya gewoon jaloers worden in het begin, dat weet ik haast zeker.
Hahaha, ik bedenk me ineens dat ik bij het enthousiasme van het belonen (yeahhhhhhh plasje buiten gedaan, enz. enz.) Kaya natuurlijk ook meteen op m'n nek krijg

Als iemand gevoelig is voor beloningen en enthousiasme, dan is het Kaya wel: die komt natuurlijk ook meteen aanrennen 'koekiessssss want er is geplast'