Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveel tijd tussen eerste en laatste dekking?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Hoeveel tijd tussen eerste en laatste dekking?

Ongelezen bericht door Bons »

Ik had van de week een discussie met iemand over hoe veel tijd er tussen de eerste en de laatste dekking mag zitten als een teef zelf wel zeven dagen "blijft staan".

Ben benieuwd wat jullie idee/ervaring hier over/mee is?
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Maximaal 4 a 5 dagen, anders is de tijd dat er bevrucht kan worden te lang en kan er leeftijdsverschil in de pups zitten omdat er meerdere dagen eitjes vrijkomen en de zaadcellen gemiddeld een uur of 48 aan het zwemmen zijn. In het boek van Naaktgeboren wordt hier over gesproken, de een zegt dat een leeftijdsverschil niet kan, de ander wel.

Bij de 1e dekking waren we te vroeg bij Vai, dus daarom hebben we nog 2x de dekking herhaald. Zaterdagavond (te vroeg), maandagavond, woensdagochtend.

Normaal zou ik kiezen voor of 2x, met een dag ertussen of 3x, 2 dagen achter elkaar, 1 dag ertussen en dan nog 1x een dekking.

Groetjes,
Esther, Vai & Ghalu
www.rhodesian.nl
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
Amideso
Actief

Ongelezen bericht door Amideso »

Esther80 schreef: de een zegt dat een leeftijdsverschil niet kan, de ander wel.
ja hoor dat kan wel.
Mijn vriendin heeft dit vorig jaar nog gehad.In een nest puppen waren er 2 die wat prematuur aandeden.En zelfs één van die 2 had nog geen haar op de kop.Zag er heel gek uit.Maar we hadden wel het idee dat die 2 pupjes van de 2de dekking konden zijn.Ze waren ook iets lichter dan de anderen.Ze deden het verder helemaal goed hoor....Maar het komt dus wel voor.

Hier wordt er gedekt 2 dagen met één dag er tussen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Inge O schreef:wat in de natuur kan, kan ook onder menselijke begeleiding.
ik heb één keer een teef van de eerste tot de laatste 'sta-dag' laten dekken, en niks geen premature pups - zelfs geen groot nest.

in een topic nog niet zo lang terug hebben we het er ook nog uitgebreid over gehad, en het is duidelijk dat het laatste over de bevruchting bij honden nog lang niet geweten is.
Ik had het prive gisteren al aan Bonnie gemaild omdat ik niet op het forum kon, maar nu nog maar een keer.
In het vorige topic vertelde ik dat een bekend fokster mij had gewaarschuwd absoluut niet meer dan 7 dagen tussen de eerste en laatste dekking te laten zitten. (omdat anders de vruchtjes van de eerste dekking zouden afsterven en daardoor de vruchtjes van daarna ook)
Ik was eerst hevig geschrokken (omdat het de dag dat ze het zei als 6 dgn was) maar later dacht ik dat ik beter naar mijn (oer)honden kon kijken en naar hoe ze in Peru gedekt worden. Daar stoppen ze reu en teef gewoon bij elkaar tijdens de loopsheid en dan zien ze wel.
En daar worden toch ook puppen geboren.
Bij mij zat er tussen de eerste en laatste dekking 9 dagen en de pups verschilden absoluut niet veel van grootte.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Bons »

Bedankt allemaal voor de reacties tot nog toe :)
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Inge O schreef:wat in de natuur kan, kan ook onder menselijke begeleiding.
ik heb één keer een teef van de eerste tot de laatste 'sta-dag' laten dekken, en niks geen premature pups - zelfs geen groot nest.

in een topic nog niet zo lang terug hebben we het er ook nog uitgebreid over gehad, en het is duidelijk dat het laatste over de bevruchting bij honden nog lang niet geweten is.
Ik denk dat er wel degelijk verschil in leeftijd kan zitten tussen de pups.
Als de eitjes verspreid over een aantal dagen vrijkomen zou dat mogelijk moeten zijn.
Ik lees verschillende waarden in verschillende artikelen. Sperma zou van 48 uur tot 6 à 7 dagen kunnen blijven leven in de baarmoeder. Over de levensduur van de eicellen lees ik verschillende dingen.
Stel dat er gedurende 3 dagen in totaal 20 eicellen vrijkomen en elk nog 3 dagen levensvatbaar zou blijven. Een eicel moet 1-3 dagen rijpen na de eisprong voor deze bevrucht kan worden. Indien eicel 1 na 1 dag rijp zou zijn en gelijk bevrucht wordt, en eicel 20 (die 3 dagen later vrijkwam dan eicel 1) pas na 3 dagen uitgerijpt is en dan na nog eens 2,5 dag pas zou worden bevrucht (dus 7 dagen later dan eicel 1), dan zou er wel degelijk zo'n groot verschil tussen de pups kunnen zitten dat de laatsten het niet overleven. En dat je ze niet geboren ziet worden kan je verklaren door de wetenschap dat zo'n embryo dat 7 dagen jonger is, hoogstwaarschijnlijk door de oudere embryo's in de baarmoeder verdrongen wordt en wordt geresorbeerd.
In mijn nest zat er ongeveer een 2,5 dag verschil in ontwikkeling van de pups (3 wat kleiner en lichter, hoewel ze met het 8 weken de grootsten waren. En het later opengaan van de oogjes en beginnen te lopen).
Een kennis van mij heeft zijn reu en teef ook hun gang laten gaan en had twee heel veel kleinere pups in zijn nest die het ook niet hebben gehaald.
Natuurlijk kan dat ook ergens anders door komen, maar het zou mij echt niets verbazen als er zeer zeker een aantal dagen verschil in leeftijd tussen de foetussen kan zitten.

Ik zou wel eens willen weten of nesten van 15 of 16 pups het resultaat waren van één enkele dekking?
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Essy schreef:
Ik zou wel eens willen weten of nesten van 15 of 16 pups het resultaat waren van één enkele dekking?
wij hebben een keer 16 puppen gehad van 1 dekking :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

jip007 schreef:
Essy schreef:
wij hebben een keer 16 puppen gehad van 1 dekking :wink:
Superzaad ? :mrgreen:
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Hier 6 puppen van een dekking. Voor een klein ras een groot nest.

gr Maria.
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

heb ook al gehoord van prematuurtjes in een nest pups
leuke site
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”