Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Advies/ervaring gevraagd geboorte

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Advies/ervaring gevraagd geboorte

Ongelezen bericht door sirene »

Een vriendin van me verwacht zeer binnenkort een nestje.
Vorige keer is het mis gegaan. Twee puppen werden dood en onaf geboren, 1 was levend maar moest de volgende dag worden ingeslapen, waarschijnlijk omdat het te lang duurde bij de geboorte. Aangenomen werd toen dat het door een buikvirus werd veroorzaakt omdat de teef en een aantal van haar honden rond week 5 ziek waren.
Dit keer werd de teef 5,5 week na de dekking plotsklaps heel dik enkel 2 dagen later was dat alweer flink geslonken.
Nu voelde ze met 6 weken weer abnormale vruchtjes (wat voelt als bubbels in de buik) en heeft met week 7 een rofo laten maken.
Volgens de da waren de pupjes al dood. Nog geen week later voelde ze toch duidelijk leven aan 1 kant van de buik en heeft vandaag (8 weken) weer een echo en een rofo laten maken.
Er waren zeker 2 pups te zien waarvan de 1 in de linker hoorn nog levend is, de pup in de andere hoorn is waarschijnlijk dood. Waarschijnlijk zit er nog een derde dode pup in de rechter hoorn.

Zijn er mensen die dit ook eens meegemaakt hebben en wat hebben jullie toen gedaan of is er iemand die een idee kan hebben wat het kan zijn dat dit veroorzaakt in 1 baarmoederhoorn?
Wat kan ze nu het beste doen voor de teef en om haar maar als het mogelijk is ook het pupje te redden ?
Een keizersnee ?
Adviezen van "waarom heeft ze geen uitstrijkje gedaan" en "niet meer mee fokken" vraag ik niet om ;o)
Teef en de dode pups gaan onderzocht worden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

wat naar, de nare kant van fokken..

ik heb wel gehoord van een kennis, die zijn teef, beviel ook 2 van 2 levende en 2 dode puppen, beide dode puppen uit 1 hoorn, dit was dus beide keren het geval, besloten is niet meer met deze teef te fokken, oorzaak was niet echt bekend, wel dat ws 1 baarmoederhoorn onderontwikkeld was, waardoor op een bepaald moment in de dracht de puppen niet verder konden ontwikkelen en dood gingen ( en dit gaf ook weer klachten bij de teef, koorts, ontsteking)

ik weet niet zo goed wat ik zou doen, ik denk dat ik een keizersnede zou willen, omdat het risico, dat ze een abnormale of dode pup er niet zelf uit krijgt, wat ook weer risico oplevert voor eventueel levende pup.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Ik denk dat ik bewust voor een keizersnede zou kiezen. Dat is denk ik de enige manier om te zien wat er vanbinnen nu daadwerkelijk aan de hand is.
En ook om het enige levende pupje de grootste kans te geven om er levend uit te komen. Als de bevalling begint en de dode pups de eersten zouden zijn voor het levende pupje eruit kan, dan denk ik dat de kansen voor het levende pupje al erg gering worden. Ik zou persoonlijk ook willen zien wat er met de baarmoeder van die teef is en zelfs ter plekke besluiten om alles eruit te halen als er iets niet klopt. Mij lijkt nl. ook dat de kans op baarmoederontsteking groter wordt als er daarbinnen iets niet klopt.
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

zodra de pups op een levensvatbare leeftijd zijn minimaal 56 dagen maar liefst later, meteen een keizersnede toepassen.
ik zou voor de gezondheid van de teef niet wachten op een natuurlijke geboorte.

sterkte ermee :ok:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:dit zou voor mij toch ook een reden zijn om tot keizersnee te besluiten :wink: .
yamie schreef: beviel ook 2 van 2 levende en 2 dode puppen, beide dode puppen uit 1 hoorn, dit was dus beide keren het geval,
hoe waren ze dat dan zo zeker?
Bedankt voor de antwoorden. Ik kon gisteren niet meer inloggen door een foutje van mezelf maar ik heb alle antwoorden doorgestuurd.
Ze ziet zelf natuurlijk ook de voordelen van een keizersnee in deze maar ze is zelf normaal gesproken ook van het natuurlijk laten komen.
Ze zal helaas pas achteraf weten wat de juiste beslissing was of misschien had kunnen zijn.

Heb jij enig idee wat het zou kunnen zijn Inge ?
Nog een vraagje. Maar dat is meer theoretisch. Kan een teef ook drachtig worden met maar één baarmoederhoorn ? Stel dat er iets met de ene is, zouden ze die kunnen verwijderen en de andere laten zitten ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Essy

sirene schreef:
Inge O schreef:dit zou voor mij toch ook een reden zijn om tot keizersnee te besluiten :wink: .
yamie schreef: beviel ook 2 van 2 levende en 2 dode puppen, beide dode puppen uit 1 hoorn, dit was dus beide keren het geval,
Bedankt voor de antwoorden. Ik kon gisteren niet meer inloggen door een foutje van mezelf maar ik heb alle antwoorden doorgestuurd.
Ze ziet zelf natuurlijk ook de voordelen van een keizersnee in deze maar ze is zelf normaal gesproken ook van het natuurlijk laten komen.
Ze zal helaas pas achteraf weten wat de juiste beslissing was of misschien had kunnen zijn.

Nog een vraagje. Maar dat is meer theoretisch. Kan een teef ook drachtig worden met maar één baarmoederhoorn ? Stel dat er iets met de ene is, zouden ze die kunnen verwijderen en de andere laten zitten ?
Als het al mogelijk zou zijn, waarom zou je dan 1 baarmoederhoorn laten zitten?
Als er daadwerkelijk iets met de baarmoeder aan de hand is, zou ik peroonlijk nooit meer met die teef willen fokken. En ik zou dan alles laten verwijderen als er iets abnormaals zoals bv. verklevingen, onvoldoende doorbloeding, vleesboom (ik zou verwachten dat dat bij een hond net zo goed zou kunnen) , een anatomische afwijking of iets anders raars aan de hand zou zijn.
En al zou je er niet meer mee willen fokken, waarom zou je dan 1 hoorn willen laten zitten. Als je teef al onder narcose is en de andere hoorn verwijderd wordt, dan laat je die andere toch niet zitten, zodat ze daar later alsnog een onsteking of kanker aan kan krijgen (los van complicaties na een operatie die de gemiddelde dierenarts nog nooit eerder uitgevoerd zal hebben). Het lijkt me ook niet verstandig trouwens want als die ene hoorn ineens de hele ruimte heeft, kan die wellicht draaien en de eileider afsluiten.
Essy

sirene schreef:

Als het al mogelijk zou zijn, waarom zou je dan 1 baarmoederhoorn laten zitten?
Als er daadwerkelijk iets met de baarmoeder aan de hand is, zou ik peroonlijk nooit meer met die teef willen fokken. En ik zou dan alles laten verwijderen als er iets abnormaals zoals bv. verklevingen, cysten, een gezwel, een anatomische afwijking of iets anders raars aan de hand zou zijn.
En al zou je er niet meer mee willen fokken, waarom zou je dan 1 hoorn willen laten zitten. Als je teef al onder narcose is en de andere hoorn verwijderd wordt, dan laat je die andere toch niet zitten, zodat ze daar later alsnog een onsteking of kanker aan kan krijgen (los van complicaties na een operatie die de gemiddelde dierenarts nog nooit eerder uitgevoerd zal hebben). Het lijkt me ook niet verstandig trouwens want als die ene hoorn ineens de hele ruimte heeft, kan die wellicht draaien en de eileider afsluiten.

Ik heb hier een link naar een diergeneeskundige opleiding. Het zijn instructies voor operaties aan het voortplantingsapparaat bij teven.
http://www.vetmed.lsu.edu/eiltslotus/th ... urgery.htm

Er wordt geen instructie gegeven voor het verwijderen van b.v. cysten met behoud van de baarmoederhoorn (ik denk dat dat heel weinig wordt gedaan). Verder wordt er vermeld dat littekenweefsel de vruchtbaarheid nadelig beinvloed. Ook wordt er gesproken over de mogelijkheid van een baarmoedertorsie die normaal gesproken voorkomt als er foetussen in de baarmoeder aanwezig zijn, maar het lijkt me niet ondenkbeeldig dat de kans daarop groter wordt als (indien het überhaupt ooit gedaan wordt) als er maar een hoorn overblijft waardoor de beschikbare ruimte voor die ene hoorn toeneemt. Het lijkt me net als bij honden met een diepe borstkas die meer kans op een maagtorsie hebben omdat er meer ruimte is om te kunnen draaien.

Ik heb trouwens ook nog gevonden dat wanneer de teef niet in staat is genoeg progesteron aan te maken om de zwangerschap te laten voortduren, er abortus plaatsvind. Normaal gesproken tussen de 2e en 4e week. Maar als er dan 1 pup wel blijft leven lijkt me dat niet voor de hand te liggen.
Wat ik me ook af vraag is of een teef met 1 eierstok in staat is een voldoende hoog progesteronniveau te handhaven (vooropgesteld dat je die andere gelijk met de desbetreffende hoorn zou verwijderen) om abortus te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Essy op 28 feb 2007 23:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Essy

Op deze site word een ontwikkelingsstoornis van de baarmoederhoorn en littekenweefsel in de baarmoederhoorn gegeven als een van de oorzaken voor het sterven van de foetussen. Hierdoor wordt de placenta in zijn functie beperkt wat tot gevolg heeft dat de foetussen overlijden.

http://muextension.missouri.edu/xplor/a ... g09931.htm

Er staat ook dat een teef die reeds een moeilijke bevalling heeft gehad, waardoor een beschadiging/littekenweefsel heeft kunnen ontstaan, daarna niet meer in staat kan zijn een zwangerschap uit te dragen.

Het klinkt in ieder geval alsof er bij deze teef een situatie onstaat waardoor of de placenta's de pups niet meer voldoende van voeding kunnen voorzien waardoor ze overlijden. Omdat ze dan al skeletjes hebben worden ze niet meer geresorbeerd maar blijven ze dood en onaf zitten.
Als het door een infectie zou komen, vind ik het raar dat er dan toch nog eentje blijft leven.

Hoe oud is de teef eigenlijk? En heeft ze voor het de vorige keer fout ging ooit eerder een nest gehad?
Essy

http://muextension.missouri.edu/explore ... m#tableone

Hier kun je trouwens mooi zien hoe ver de ontwikkeling van een foetus in dagen gemeten vanaf het begin van de loopsheid en vanaf de dekking.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Even een update-tje.
Er is toch wel iets bijzonders gebeurd.
Mijn vriendin had voor 2 mrt een afspraak gemaakt voor een keizersnee. Ik weet niet precies welke dag van de dracht dat zou zijn maar iets te vroeg iig.
Op de 28ste feb werd het teefje s'avonds wat onrustig, hijgen enzo... Ze dacht dat het toen ging beginnen maar nee. S'ochtends 1 mrt kreeg het teefje toch weeën en omdat het teefje gewoon kalm bleef en het erg vroeg was (dus er toch waarschijnlijk ook geen gigantische pup zou komen) en het er naar uit zag dat ze wist wat ze moest doen heeft ze het aangekeken. Binnen een mum van tijd werden er 3 pupjes geboren.
1 grote levende pup die al snel na de geboorte overleed. Een heel klein dood pupje en als laatste een levend ieniemienie teefje (70 gr!tov normaal toch wel 130 a 180 gr)
Om niet te vroeg te juichen heb ik nog maar niets geplaatst maar voorlopig heeft het teefje wel mooi 4 dagen overleeft. Op eigen kracht wel te verstaan. Ik hoop echt voor haar dat dit hondje het blijft doen. Ze heeft al zo veel pech gehad.
Iedereen iig bedankt voor de antwoorden en het meedenken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

we zullen duimen dat het pupke het haalt
leuke site
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

veel sterkte met dit pupje :ok: we duimen op de goede afloop :ok:
Afbeelding
www.nudos.nl
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

We duimen dat het goed blijft gaan met het pupje, maar wat een raar en naar verloop allemaal :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor de lieve woorden.
Helaas heeft pupje het niet gehaald :jank:
Vanmorgen is ze ingeslapen. Ze kwam helemaal niet aan en bleef op een gegeven moment krijsen en was helemaal niet meer warm te krijgen.
En het zag er zo goed uit :jank:
Vind het zo triest voor hen... Ik dacht gisteren, nu kan ik het wel plaatsen. Ze doet het al 4 dagen. Niet dus...
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik was er al bang voor toen ik hoorde dat ze helemaal niet was aangekomen. Erg triest.....
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ach :(: heel triest Sonja... sterkte voor je vriendin
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

triest
leuke site
jilton
Actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door jilton »

He wat een triest bericht.
Sterkte voor je vriendin!
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Sterkte voor je vriendin, dit is echt de keerzijde van de medaille wat betreft fokken :jank: wat triest en verdrietig allemaal.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor de lieve reakties. Ik zal ze er op wijzen.
Ze is er echt kapot van :(:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Och, wat triest zeg... :jank:
Wil je je vriendin ook van mij heel erg veel sterkte wensen, dit is echt heel verdrietig en een nachtmerrie voor iedere fokker.
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

ahh wat sneu had er zo'n hoop op. wens je vriendin heel veel sterkte. :ok:
ik ken het gevoel, heb zelf ook een nest gehad dat niet goed ging en heb er op dag 6 nog 3 pups aan verloren, het is een nachtmerrie die je niemand toewenst.
Afbeelding
www.nudos.nl
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”