EstherK schreef:Jaap* schreef:EstherK schreef:Echte kunstjes leer ik ze niet.
Is dat om een bepaalde reden Esther?
Ik ben niet zo in kunstjes geinteresseerd.

Ik ben ook niet geinteresseerd in kunstjes, "kunstje" is echter maar gewoon een door mensen bedacht woord.
Wij voelen er zelf een beleving bij, (ach wat sneu, stomme kunstjes etc) de hond niet.
Het maakt Felix niet uit, die wil gewoon lekker met ons samenwerken en bezig zijn zodat hij lekker moe wordt. "Zit" is ook een kunstje, en "hier" ook.
Als je (zoals wij) een actieve hond hebt die erg veel afwisseling nodig heeft én de drang heeft om iets met z'n baasje te ondernemen kan het aanleren van "stomme kunstjes" (omdat op een gegeven moment de fantasie opraakt) een uitkomst zijn om aan de geestelijke behoefte van de hond te voldoen.
Felix brengt dingen naar de keuken, sjouwt met boodschappen, ruimt de tuin leeg voor het maaien, brengt de was naar de wasmand, ...allemaal kunstjes, en léuk dat hij het vind!!
Ik ben gestopt met het mezelf en de hond te beperken door de zaken voornamelijk binnen mijn kadertje te zien, met veel fantasie en inlevingsvermogen kan dat de open communicatie met een hond bevorderen

De mens neemt zichzelf wel eens wat te serieus, een hond heeft daar geen boodschap aan
De "burn-out" waar steeds over wordt gesproken heeft naar mijn mening vooral te maken met de baasjes die zich teveel mee laten slepen door cursussen of wedstrijden. Niet zozeer door de leeftijd, maar meer door het te hoog leggen van de lat en/of te weinig variatie (de vaste riedel afdraaien) dáár raakt een hond door gedemotiveerd.