Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Erfelijke oogaandoeningen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Erfelijke oogaandoeningen

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Wat zijn de meeste voorkomende erfelijke oogaandoeningen bij honden?
Ik zag op een papier van een officieel oogonderzoek dat er getest kan worden op heel wat verschillende aandoeningen (15-tal). Sommige zijn voor mij vrij onbekend.

Zijn er bepaalde aandoeningen die veel vaker voorkomen dan andere? Of is dit ook heel rasafhankelijk?

Wordt er bij elke ras standaard op dezelfde oogafwijkingen getest?
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

de engelse springer spaniel wordt op pra/cataract en rd onderzocht. verder staat het ons vrij om ook een gonioskopie te doen. Ik laat dat wel bij mijn heren doen omdat er glaucoom in het ras voor kan komen.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Bij doggen komt regelmatig entropion en ectropion voor. Ook hoor ik geregeld over ene Cherry Eye, maar ik weet niet of dat erfelijk is?
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

bij de miniatuur bull terrier zit Primaire Lens Luxatie nogal ernstig in het ras verweven. amy's ouders zijn -voor zover mij bekend- beide "drager" wat op papier inhoudt dat uit deze combinatie 50% drager zal zijn 25% vrij, en 25% daadwerkelijk hieraan zal gaan lijden..een nestbroertje van amy is inmiddels geluxeerd :(:
2x per jaar ga ik naar oisterwijk (vet.spec.) om haar te laten onderzoeken op (sub)luxatie..en hou ik mijn vingers gekruist.
mocht ze luxeren gaat ze onmiddelijk onder het mes, kosten hiervan zijn ongeveer 1000 Euro per oog..
het gezichtsvermogen zal na de operatie ongeveer 30% zijn.
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacan »

Bij de schotse herdershond word er getest op cea en pra
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

Jacan schreef:Bij de schotse herdershond word er getest op cea en pra
bij border collies ook
leuke site
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Bij de Saarlooswolfhond komt bij een RV heel veel PRA voor, zelfs zo erg dat ze het niet aan durven om hun 350 hondjes te laten spiegelen.
En ik heb documentatie van dat er ook Glaucoom voorkomt, maar in veel mindere mate.
Buiten een RV komt PRA ook voor maar dat is werkelijk veel en veel minder, en daar wordt echt alles aan gedaan om te spiegelen.
Binnenkort gaan wij weer naar Belgie, om in samenwerking met de Belgische SWHV weer een grote groep te laten spiegelen. En we zullen het met de eerste ledenvergadering van onze nieuwe vereniging de AVLS (wel erkend bij de kamer van koophandel maaar mag niet bij de RvB aan gesloten worden)er ook nog is goed over hebben.
Nu onze Solo 6 maanden geleden een nestje heeft gehad laten we haar en de dekreu Oscar nu elk jaar spiegelelen tot hun plm 10e jaar.
Want ze kunnen met 4 jaar vr zijn en met plm 7 jaar toch PRA hebben.
Elke arts die zegt tegen eigenaren over hun hond als die onder de 5 jaar is , van de ogen zijn zo goed u hoeft niet bang te zijn dat die het krijgt!!!!is zondermeer een schande in zijn funktie.
Het is 100% bewezen bij een RV dat een reu vrij kreeg en een nestje verwekte en 2 jaar later had die klinisch PRA, en mooi dat zijn2 enigste kinderen ook PRA hebben.
Gr Bertus.
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

nu vraag ik me af he bertus, nu zijn jullie zo hard aan het werk om je ras te redden, en dan fok je met een reu die nu vrij is, maar bijvoorbeeld als hij 7 is wel PRA heeft, wat heeft het dan voor zin??? Zo kun je het er toch nooit helemaal uitfokken? Of zie ik dat verkeerd.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Ailena schreef:nu vraag ik me af he bertus, nu zijn jullie zo hard aan het werk om je ras te redden, en dan fok je met een reu die nu vrij is, maar bijvoorbeeld als hij 7 is wel PRA heeft, wat heeft het dan voor zin??? Zo kun je het er toch nooit helemaal uitfokken? Of zie ik dat verkeerd.
Nee hoor, dat zie je goed. Maar daarnaast is het niet te doen om alle fokdieren tot 7 jaar in de wachtkamer te zetten.
Flinn

Ongelezen bericht door Flinn »

Waarom geen DNA test voor PRA, ik heb een Cattle Dog waarvan de beide ouders DNA pattern A hadden en dus het zeker is dat de pups vrij zijn. Waarom voor bijvoorbeeld de Saarlooswolfshond niet zo'n test waar dit zo'n groot probleem is.
Flinn

Ongelezen bericht door Flinn »

oke, die laatste 2 zaken wist ik niet dat dit nog niet mogelijk is voor alle rassen, inderdaad goed idee dan om met zijn allen mee te werken aan het onderzoek zodat dit mogelijk wordt! :ok:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Was het maar zo simpel dat voor ieder ras een DNA-test uitsluitsel kon brengen. Bij mijn ras komt (heel sporadisch gelukkig) ook PRA voor, maar voordat er genoeg bloed van lijders verzameld is om het DNA wat verantwoordelijk is voor de ziekte te kunnen isoleren en benoemen, ben je tig jaar verder, en dit is natuurlijk ook nog eens enorm kostbaar.
Bij rassen met flink grote aantallen, waar ook veel lijders aan PRA zijn, zal zo'n DNA-test gemakkelijker te realiseren zijn.
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

Bij ons moet je op PRA/Cataract controleren, maar andere dingen (entropion e.d.) worden tegelijkertijd ook meegenomen. Het wordt ook aangetekend als de hond zo'n andere afwijking heeft, maar dat heeft geen gevolg voor wel/niet mogen fokken met de betreffende hond.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

De Tatra's moeten een algeheel oogonderzoek + een gonioscopie ondergaan. Indien een van de oogziekten die standaard genoemd worden een niet vrije uitslag opleverd, betekend dit uitsluiting voor de fokkerij.
Als de goniodysplasie niet vrij is, dan mag er wel mee gefokt worden. Deze uitslagen zijn puur ter info. De laatste paar jaar zijn er geen glaucoomgevallen meer voor gekomen binnen ons ras en een niet vrije uitslag wil niet zeggen dat er glaucoom ontwikkeld wordt.

Van het algemene oogonderzoek zijn de uitslagen meestal goed. Een uitzondering is een hele enkele keer distichiasis en een entropion uitlag.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Wilma
Zeer actief
Contacteer:

Angelique25 schreef:Bij ons moet je op PRA/Cataract controleren, maar andere dingen (entropion e.d.) worden tegelijkertijd ook meegenomen. Het wordt ook aangetekend als de hond zo'n andere afwijking heeft, maar dat heeft geen gevolg voor wel/niet mogen fokken met de betreffende hond.
Worden deze honden dan wel ingezet in de fokkerij?
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Was het maar zo simpel dat voor ieder ras een DNA-test uitsluitsel kon brengen. Bij mijn ras komt (heel sporadisch gelukkig) ook PRA voor, maar voordat er genoeg bloed van lijders verzameld is om het DNA wat verantwoordelijk is voor de ziekte te kunnen isoleren en benoemen, ben je tig jaar verder, en dit is natuurlijk ook nog eens enorm kostbaar.
Bij rassen met flink grote aantallen, waar ook veel lijders aan PRA zijn, zal zo'n DNA-test gemakkelijker te realiseren zijn.
Toen ik in 1998 voor het eerst PRA uitslagen kreeg van 8 niet vrij gegeven honden van een RV, ben ik het uit gaan brengen hoe ernstig het ras er voor staat. En dat het er zo zeer ernstig voor stond, dat kwam omdat de ouders en grootouders van de lijders de begin populatie was waar een RV mee opstarte in 1981/82.
Dat is echt gewoon pure pech, hier kan geen mens wat aan doen dat het minimaal dragers waren.
In 2000 werden mijn honden door een gedipl ECVO arts niet vrij gegeven.
Een half jaar later via een ECVO panel van plm 6 erkende ECVO artsen werden mijn honden bevestigd van het lijder zijn. Drie jaar later hebben wij in Utrecht met 1 van mijn honden een ERG onderzoek onder narcose laten uitvoeren met een klinisch gezonden hond er bij als vergelijking, mijn hond had geen enkele zicht reactie meer.
Maar goed in 2000 zijn wij gelijk grootschalig met de BelgischeSWHV bloed laten afnemen en op gestuurd naar Duitsland om het DNA te laten onderzoeken en dat doen wij nu ook jaarlijks nog steeds. Een RV heeft dat gezien van ons en is toen gelukkig er ook mee begonnen.
En later hebben al eigenaren van onze groep, bloed naar Amerika verzonden. Maar ze hebben nog niets kunnen vinden. Ik ben bang dat ze het de eerste 20 jaar nog niet zullen vinden. Dat komt omdat dit ras nog te jong is, en er geen 100% duidelijkheid is wat voor rassen er allemaal doorheen zitten. Wel op papier, maar de honden liepen vroeger allemaal los. En dan gebeurde het vaak een 2e dekking door een buurhond. Ja en een RV gaat uit uiterste nood nu nieuw bloed inbrengen. Ik weet niet of dat het nieuwe bloed het DNA dan ook weer veranderd?

PRA is een verzamel naam van afsterfen van het netvlies. En inderdaad er zijn verschillende DNA vormen die allemaal PRA zijn. Bij de Labradors zijn er 2 DNA vormen, en bij de ene vorm werden de honden klinisch sneller blind. En zolang het DNA niet gevonden is moet men zoveel mogelijk spiegelen.
Dan de leeftijd 7 jaar!!!! Kijk als de hond dan pas klinisch PRA vertoond, dan kan je het inderdaad niet meer verhelpen met het nest. Maar dan weet je wel 100% zeker dat alle kinderen minimaal dragers zijn.
Wij proberen dan ook buiten een RV zoveel mogelijk te fokken met honden die eerder 4 als 3 jaar oud zijn. Het komt iets meer voor dat het zich klinisch openbaard rond hun 3e jaar.
Gr Bertus
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Wilma schreef:
Angelique25 schreef:Bij ons moet je op PRA/Cataract controleren, maar andere dingen (entropion e.d.) worden tegelijkertijd ook meegenomen. Het wordt ook aangetekend als de hond zo'n andere afwijking heeft, maar dat heeft geen gevolg voor wel/niet mogen fokken met de betreffende hond.
Als hier in NL met ECVO onderzoek op de ECVO uitslag de hond bij een bepaalde afwijking niet vrij krijgt. is voor de ECVO artsen een erfelijke afwijking.
(ECVO heeft als betekenis dat artsen in heel Europa de handen ineen slaan en een soort stichting creëren, dat ze een eenheid hebben in onderzoekingen van erfelijke afwijkingen)
Gr Bertus.
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

Wilma schreef:
Sommige mensen zijn niet bang voor een beetje entropion of distichiasis.

(ik wel)
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

amerikaantjes worden getest op cararact, pra, RD en disticiasis op distichiasis na zijn deze aandoenigen uitsluitsel voor de fokkerij.
ik laat ze echter ook testen op lensluxatie, entropion, ectropion, trichiasis,glaucoom, en ik laat standaard de traanbuizen kontroleren.
omdat ook deze veelvuldig in het ras voorkomen. snap ook nog steeds niet waarom het niet verplicht wordt via de RV.
kost maar een paar euro meer, maar heb je wel het volledige pakket.
en daarom ga ik ook altijd naar Antwerpen, omdat de nederlandse oogartsen die niet standaard doen.
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Bij de shih tzu zijn geen testen verplicht, maar ik doe dat wel bij mijn honden en probeer dat ook te doen bij dekreuen. Alhoewel ik een dekreu niet zou weigeren als een eigenaar niet instemt... Omdat ik 1 van de zeer weinige fokkers ben die een ogentest doet.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Contacteer:

De artsen van het ECVO-panel controleren bij een onderzoek toch op alle oogafwijkingen die op het ECVO-formulier staan? Dit dan met uitzondering van goniodysplasie, daar moet apart een gonioscopie voor gedaan worden.
Ik ben bij twee verschillende artsen geweest en beide deden inderdaad alles controleren. Was dat bij jullie dan niet zo?
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Wilma schreef:De artsen van het ECVO-panel controleren bij een onderzoek toch op alle oogafwijkingen die op het ECVO-formulier staan? Dit dan met uitzondering van goniodysplasie, daar moet apart een gonioscopie voor gedaan worden.
Ik ben bij twee verschillende artsen geweest en beide deden inderdaad alles controleren. Was dat bij jullie dan niet zo?
Inderdaad dat klopt.

Als de ECVO artsen gaan spiegelen, dan bekijken ze gelijk alles.
Dus als een hond evt Catract heeft en je kwam voor spiegelen voor PRA, dan krijg je gelijk cataract niet vrij. Er staan 17 erfelijke afwijksoorten op de ECVO uitslag, en met PRA onderzoek ontdekken ze van zelf of er van die 17 afwijkingen er bij zitten.
Zo ja ,,, dan wordt dat gelijk vermeld.
Gr Bertus.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”