Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie kan me iets vertellen over de Kelpie

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Wie kan me iets vertellen over de Kelpie

Ongelezen bericht door chaos »

Is het een werkhond pur sang? Is er binnen het ras een duidelijk verschil tussen show en werklijn wb. de werklust?.
Zijn het "huishonden"?, bij voldoende geestelijke prikkeling zoals obiedience, gg, flyball, behendigheid?.
Zijn het extreme blaffers?.

Kortom ik zou graag reacties willen van mensen die er een hebben, en de ervaringen met het ras.
Afbeelding
chaos
Zeer actief

Ja, ik ben in gesprek met meerdere fokkers. Maar ik vind het vaak wel fijn om zoveel mogelijk meningen te horen van diverse mensen. Zowel de positieve als de negatieve..

Maar bedankt voor de link :wink:
Afbeelding
hondeponnetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

Ga anders even op het forum kijken van de acd en kelpie daar vind je vast wat meer eigenaren http://shbverkenners.nl/forum1/index.php
Afbeelding
met dank aan Twinkel
chaos
Zeer actief

Ja idd, ik wist dat ze behoorlijk intelligent zijn maar ik wil wel een ontspannen hond die een grapje wel kan inzien. En hoewel ik mijn honden niet vaak met andere honden laat spelen wil ik geen hond die rasgebonden niet zo goed met andere honden kan.

Kun jij nog wat beter uitleggen wat je onder niet makkelijk verstaat?, datgene wat jij beschrijft of weet je nog meer?.

In ieder geval bedankt voor de reakties.
Afbeelding
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Nou, hier de trotse bezitter van een Kelpie.

Ik heb een hele andere ervaring met mijn hond dan Martijn omschrijft, op het intelligente na dan.

Mijn hond is supermakkelijk, daar kan ik echt alles mee
Ze leek bijna wel voorgeprogrammeerd toen ik haar kreeg :mrgreen:
Ze is heel erg lief, speelt super graag met andere honden en als ze niet willen spelen dan loopt ze gewoon door.
In huis is ze erg rustig, niks geen geblaf of geren of nerveus gedrag.
Ze speelt wel graag zelf met een speeltje.

Ze is super intelligent, we trainen nu al voor GG2 zonder dat we ooit echt thuis hard hebben geoefend op een oefening oid.
Voor de rest trainen we twee keer in de week behendigheid met haar en hier gaat ze wel helemaal uit haar dak.
Wel tijdens het parcours, langs de kant is ze stil.

Tja, ze is gewoon helemaal geweldig en alles is gewoon perfect aan haar.
Ze is lief voor volwassen, kinderen, katten, andere honden en eigenlijk alles wat bloeit en groeit.

Maar goed, eerlijk waar, ik denk dat zij een hele grote uitzondering is want zo makkelijk heb ik ze nog niet gehoord, maar dan bedoel ik ook geen 1 hond van wat voor ras dan ook.

Tja, ik ben hevig verliefd op Jente en haar geweldige karakter :I:
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
chaos
Zeer actief

oh, dat klinkt wel erg goed!!
Van welke kennel komt ze?, en welke kennel zou je me eventueel aan kunnen raden?... mag ook per pb hoor?.
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Hier een Kelpie van nu 9 maanden.

Ik ga je gewoon mijn ervaringen vertellen van Sem, of dit typisch is voor het ras laat ik nu even terzijde.

Wat me in het begin vooral "stoorde", was zijn enorme gevoeligheid. Een iets harder woord van mij en dat was genoeg om hem echt schrik te laten hebben van me :N: . In het begin kon hij kwa training ook helemaal geen druk aan. Maar beide dingen zijn serieus verbeterd. Hij had gewoon wat tijd nodig.

Naar andere honden toe is hij raar. Los is er tot nu toe geen probleem, hij kan wel een beetje overdrijven. Spelen is leuk, in andere honden happen en ze omver knallen nog leuker (maar zet hem naast een Sint-Bernard en hij is plots 10 cm kleiner). Maar dat komt wsl ook wel door mijn flatcoat die echt alles toelaat. Als hij te hard speelt en gecorrigeerd wordt door een andere hond, stopt het gedrag ook. Hij begint momenteel wat machogedrag te vertonen naar andere reuen, maar hij zit ook wel echt in de pubertijd. Ik denk dat ik dit gedrag nog wel kan ombuigen.

Als je nu nog aan het lezen bent, zal ik even verder gaan :mrgreen: .

Hij is echt super lief en super aanhankelijk. Vanaf dag 1 loopt hij los, hangt hij heel hard aan me en luistert hij ontzettend goed.
In het begon kon ik niet veel trainen met hem omdat hij de druk niet aankon, maar dat was ook helemaal niet nodig. Ze zijn echt super slim. Soms kon hij een oefening zonder dat ik hem het echt aangeleerd had. In vergelijking met mijn flatcoat (een ras dat niet bekend staat voor echt traag leren), is hij echt enorm slim.

Op de hondenschool doet hij het heel goed. Tijdens de oefeningen is hij vol aandacht voor mij. Als ik even niets doe, is hij niet rustig, maar hij kent perfect het verschil tussen "werken" en "vrij" en dat vind ik momenteel het belangrijkste. Als hij de agilityhonden ziet lopen, blaft en hij wel en hangt hij in de lijn. Maar ik kan op zo'n moment perfect de blijf oefening doen op afstand.

Hij doet niks liever dan gek doen, door de tuin springen en rennen rennen rennen. Maar in huis is hij heel rustig en zeker niet nerveus. Hij bijt niets stuk binnen en kan gerust 6 uur alleen blijven in de buitenren met zijn kong als het door omstandigheden niet anders kan.
Hij kan zich perfect amuseren op zijn eentje, lekker door de tuin rennen met een balletje vindt hij super.

Hij is gek op alles wat leeft, vreemde mensen worden uitbundig begroet, andere dieren zoals konijnen en katten vindt hij super.
Ik dacht dat een flatcoat een overdreven mensenvriend was, Sem is nog erger haha.

Blaffen doen veel Kelpies vrij graag. Ook Sem. Maar ik ben hier van in het begin vrij streng op geweest. Nu ja, hij weet dat stoppen met blaffen een beloning oplevert. Hij blaft zeker niet meer dan een andere hond en "gedaan" is genoeg om hem te doen stoppen.

Sem is serieus als het moet, maar ik kan hem zeker geen serieuze hond noemen. Dat ligt mss ook wel aan de opvoeding :mrgreen: .

Het is een lekker actief ding en we gaan binnen enkele maanden zeker flyball en agility doen. Ik zeg altijd dat hij veertjes onder zijn poten heeft. Ik vind het ongelooflijk om te zien met welk gemak hij rondspringt.

Al bij al vind ik het een leuk ras. Het is volgens mij niet geschikt voor iedereen (gevoeligheid), maar een leuke kameraad heb je er altijd aan.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
~Tine~
Zeer actief

Hier enkele foto's van hem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meer kan je vinden op: http://www.mijnalbum.nl/Album=JTOQKXFK

De site van de Internationale Australian Kelpie club: http://www.ikelpie.com/
chaos
Zeer actief

Oke...allereerst; de foto's zijn super!!! om van te watertanden.
En naar het verhaal wat jij schreef ben ik op zoek, gewoon ervaringen van jan en alleman met het ras. Ik weet dat uitzonderingen de regel bevestigen maar zoals jij het beschrijft stel ik me het ras ook voor.
Behalve die gevoeligheid is dat kenmerkend voor het ras?.

En waar komt juw hond vandaan?
Afbeelding
chaos
Zeer actief

Denk dat er ook wel een degelijk verschil is tussen de working kelpie en de show lijn.....? Maar je hebt toch ook met bezitters gesproken Martijn?, weet je ook van wat voor lijnen?
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief

chaos schreef:Oke...allereerst; de foto's zijn super!!! om van te watertanden.
En naar het verhaal wat jij schreef ben ik op zoek, gewoon ervaringen van jan en alleman met het ras. Ik weet dat uitzonderingen de regel bevestigen maar zoals jij het beschrijft stel ik me het ras ook voor.
Behalve die gevoeligheid is dat kenmerkend voor het ras?.

En waar komt juw hond vandaan?
Naar mijn weten is die gevoeligheid idd kenmerkend voor het ras... Misschien niet altijd in extreme mate, maar gevoelig zijn ze wel.

Sem komt van de Dutch Dynamite kennel.
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Ik heb zelf geen kelpie maar vind het een interessant ras en is een van mijn mogelijke kandidaten voor de toekomst.

Ik ken een aantal working kelpies vanuit het schapendrijven en het reddingshondenwerk.
Ik heb ze leren kennen als super slim, handige maat hond, taai en ze zitten goed in hun lijf. Zeer vriendelijk naar mensen toe en naar honden toe matig (angstig uithalen, 2 blauwe teven) en prima (2 teven en 3 reuen) en venijnig snappend (1 teef). Ik vind de reuen vele malen prettiger dan de teven, kalmer met name. Ik vind de teven die ik ken best hyperig en zeer heftig en overdreven reageren op prikkels. Vind deze teven heel blafferig en nou ja, moet er niet aan denken zo'n hond te hebben. Ik denk dat het blaffen heel goed begeleid moet worden en het verschil tussen "werk" en "iets voor jezelf doen" actief aangeleerd moet worden. Het zijn zeer dankbare dieren om iets mee te doen, ze pikken dingen razendsnel op en zijn fanatieke en betrouwbare honden in de taken die je ze toebedeeld.

Even nog als aanvulling; bovenstaande honden zijn alle working kelpies. De Australian Kelpies (4 stuks, 2 teven en 2 reuen, alle bruin) die ik heb meegemaakt vond ik allemaal gematigder en vriendelijker dan de working kelpies. Normaler ook, de working kelpies vond ik toch enigszins freakerig, de reuen overigens minder. De AK gewone actieve, enthousiaste honden met veel potentie.
Dinah
Zeer actief
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dinah »

Hoi,

Hier ook nog een kelpie en ook nog vlakbij jou. Je mag haar wel live een keer ontmoeten hoor.

Het was wel een overgang van gezelschapshond naar werkhond. Eerste paar weken nog nooit zo moe geweest van een puppie. Maar een concequente opvoeding doet wonderen. Ze is nu 7,5 maand en zit qua training in een wat moeilijke periode. Aandacht niet vasthouden bij de baas etc.etc. Wij hebben duidelijk aangevraagd bij de fokker dat zij bij ons moet passen niet te dominant en proberen een showhond. We willen later puppies van haar nl. Ze is een lekkere hond, in huis vrij rustig, buiten heerlijk actief en lekker gekdoen. Wij gaan obedience met haar doen, onze trainster heeft ook een kelpie en hij doet het harstikke goed, we gaan showen met haar en we willen behendigheid met haar doen. Ook willen gaan proeven aan schapendrijven.

Ze is naar mensen erg nieuwsgierig en knuffelig toe (ze zit zo op schoot bij je) en tegen honden is ze onderdaning (soms wel een onderdanigheidsplasje) en ze begint nu met blaffen, behoorlijk scherp maar daar zitten we bovenop en dan hopen we dat het over gaat.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Groetjes van Esther
~Tine~
Zeer actief

Hondenschool Shanna schreef:Hoi,

Eerste paar weken nog nooit zo moe geweest van een puppie. Maar een concequente opvoeding doet wonderen.

Groetjes van Esther
Lol, komt me zo bekend voor. Ik zat echt de hele dag achter dat kleine bruine monstertje te lopen. Hij kon geen seconde stilzitten :smile: .

Nu kan ik er mee lachen, toen niet :N: .
Wytske
Actief

Ongelezen bericht door Wytske »

Een vroegere instructrice bij ons had en heeft een Kelpie. Haar vorige hond was moeilijk in de omgang naar andere honden toe en was niet vertrouwd om alleen te laten. Het was een absolute werkhond, maar hier heeft ze ook ontzettend veel training en tijd ingestoken. Helaas is deze hond overleden, maar ze heeft weer voor een Kelpie gekozen. Deze hond is ook niet te vertrouwen met andere honden en de training ging (mede hierdoor) behoorlijk moeizaam. Ze heeft gelukkig het doorzettingsvermogen om door te gaan en zij heeft gezegd dat ze waarschijnlijk jaren bezig is voordat haar hond bijv. met behendigheid kan meedoen. Inmiddels is ze bij een andere vereniging gaan trainen met haar Kelpie. Een vereniging die meer persoonlijke aandacht kon schenken dan wij (Wij hebben groepen van 8 personen, dus 1 op 1 werken wordt moeilijk). Zij is toch superenthousiast over het ras en heeft de tijd om er veel werk in te steken.
chaos
Zeer actief

Is een kelpie te vergelijken met bv. de australian shepherd?
Afbeelding
Dinah
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Esther,

Een kelpie is niet te vergelijken met een shepherd vind ik. Een shepherd is volgens mij moeilijker in omgang en eigenwijzer. Tessa is gemoedelijk in omgang, veel trainingsdrift en heerlijk sociaal.

En wat ik ook ideaal vind dat ze lekker snel opdrogen door de korte vacht. Ze verharen wel maar dat doet bijna iedere hond. Onze cavaliers moet ik echt afdrogen na een natte wandeling en Tessa is zomaar droog.

Groetjes van Esther
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Wat ik over het gedrag van een kelpie lees,zou onze Kayleigh ook een kelpie kunnen zijn.Druk,gevoelig,maar wel heel lief.
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Mijn kelpie is wel heel gevoelig. Je moet er niet al te streng tegen praten want dat trekt madam niet hoor... :roll:
Intelligent is ze zeker. Heb me trouwens nooit aan haar gedrag geirriteerd. Het enige wat ik een beetje irriterend vond was dat ze als pup zijnde veel met haar neus op de grond zat. Normaal mee lopen heeft ook wel een tijdje geduurd.

Verder 'twijfel" ik er af en toe wel eens aan of ze wel daadwerkelijk een kelpie is, want ze is zo lui als t maar zijn kan in huis. Net een poedeltje ofzo.. Maar dat is misschien weer te wijten aan de rustige hond die haar heeft "opgevoed'!

Maar ik vind het dus een geweldig ras. Er komen er zeker nog meer van in mijn leven! :cheer:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

nathalietjuh schreef:Mijn kelpie is wel heel gevoelig. Je moet er niet al te streng tegen praten want dat trekt madam niet hoor... :roll:
Intelligent is ze zeker. Heb me trouwens nooit aan haar gedrag geirriteerd. Het enige wat ik een beetje irriterend vond was dat ze als pup zijnde veel met haar neus op de grond zat. Normaal mee lopen heeft ook wel een tijdje geduurd.

Verder 'twijfel" ik er af en toe wel eens aan of ze wel daadwerkelijk een kelpie is, want ze is zo lui als t maar zijn kan in huis. Net een poedeltje ofzo.. Maar dat is misschien weer te wijten aan de rustige hond die haar heeft "opgevoed'!

Maar ik vind het dus een geweldig ras. Er komen er zeker nog meer van in mijn leven! :cheer:
is jou kelpie een raszuivere kelpie? heeft ze een stamboom?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

even een vraagje he: ze vallen onder de werkhonden en mogen IPO (africhting) doen, alleen heb ik er nog nooit ergens 1 gezien. Zijn ze hier daadwerkelijk geschikt voor?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

is jou kelpie een raszuivere kelpie? heeft ze een stamboom?[/quote]

Jah, ze heeft een stamboom. Komt alleen van een particulier die een keer een nestje heeft gefokt zonder kennelnaam!
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

nathalietjuh schreef:is jou kelpie een raszuivere kelpie? heeft ze een stamboom?
Jah, ze heeft een stamboom. Komt alleen van een particulier die een keer een nestje heeft gefokt zonder kennelnaam![/quote]

dat kan :mrgreen: ik vroeg het, omdat ik benieuwd was naar haar afkomst, ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat de black and tan, nog vooral te zien is in echte werklijnen, of klopt dat niet?
~Tine~
Zeer actief

malinois schreef:even een vraagje he: ze vallen onder de werkhonden en mogen IPO (africhting) doen, alleen heb ik er nog nooit ergens 1 gezien. Zijn ze hier daadwerkelijk geschikt voor?
De fokker van Sem traint dacht ik af en toe IPO met de honden. Er zouden wel kelpies zijn die het programma goed aankunnen, maar persoonlijk ken ik er geen.
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
nathalietjuh schreef:is jou kelpie een raszuivere kelpie? heeft ze een stamboom?
Jah, ze heeft een stamboom. Komt alleen van een particulier die een keer een nestje heeft gefokt zonder kennelnaam!
dat kan :mrgreen: ik vroeg het, omdat ik benieuwd was naar haar afkomst, ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat de black and tan, nog vooral te zien is in echte werklijnen, of klopt dat niet?[/quote]

ja dat klopt. Ik heb haar vorig jaar willen laten dekken en dan ook door een black and tan reu, maar was vooral aangewezen op mensen die er nog echt mee werken. Heb toen ook een mooie reu gevonden, alleen mocht het niet zo zijn dat ze pups kregen.
Op shows e.d. zie je vooral bruin en zwart.
Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar b&t!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

~Tine~ schreef:
malinois schreef:even een vraagje he: ze vallen onder de werkhonden en mogen IPO (africhting) doen, alleen heb ik er nog nooit ergens 1 gezien. Zijn ze hier daadwerkelijk geschikt voor?
De fokker van Sem traint dacht ik af en toe IPO met de honden. Er zouden wel kelpies zijn die het programma goed aankunnen, maar persoonlijk ken ik er geen.
ok, was er wel benieuwd naar :ok: thanks!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dinah
Zeer actief
Contacteer:

Hoi,

Ik was even nieuwsgierig hoe het staat met een evt. kelpiepup? Ben je er al uit?

Groetjes van Esther
chaos
Zeer actief

Nee, absoluut niet; ik dub op dit moment tussen de kelpie en een australian shepherd. Ik ga me in beide rassen maar eens goed verdiepen en honden in het echt bekijken en hoop dat ik vervolgens een wel overwogen beslissing kan nemen.

Iemand toevallig ervaringen met de aussie? :19:
Afbeelding
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

misschien een idee om 2e paasdag naar Leeuwarden te gaan?
op de Paasshow zijn 5 aussies en 5 kelpi's ingeschreven
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
chaos
Zeer actief

Ben ik ook van plan, mijn jongste zoon is ziek en mocht dit morgen nog zo zijn dan gaat de paasshow aan mij voorbij..jammer genoeg.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”