Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KI

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

KI

Ongelezen bericht door Podenji »

weet iemand of je wanneer de reu niet wil/kan dekken en je gaat voor KI of je dan naar een speciale door de Raad van Beheer aangewezen dierenarts moet gaan? en zo ja welke dat zijn?

en indien dit het geval is moet je dan ook andere formulieren van de Raad invullen dan het gewone dekbericht of is het alleen dat je dan aan moet vinken dat het met KI gebeurt is?

ben je nog meer formulieren voor de Raad nodig in dit geval?

meer tips?

het gaat dus niet om bevroren sperma.

bedankt vast.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ik vind dat als je reu niet kan/wil dekken, dat je dan op zoek moet gaan naar een andere reu. Gebrek aan paringsdrang is namelijk gewoon een aangeboren (in de meeste gevallen toch) afwijking die zoals het er uit ziet ook nog een sterk vererfd. Zie bepaalde rassen (duitse herder) waar dit meer en meer voorkomt. Zie ook de Arabische volbloedpaarden waar zowat geen merrie meer normaal hengstig wordt: moet in belachelijk veel gevallen met een spuitje hengstig gespoten worden.
Jammer dat die reu nu net zo'n mooie oren of prachtstaart heeft maar als de natuur aangeeft dat het niet goed is moet je het als fokker niet beter willen weten. KI vind ik alleen acceptabel als de reu te ver weg woont of dood is, én heeft bewezen dat hij wel kán en wíl dekken. Anders niet. Dan ben je namelijk met al je goede bedoelingen alleen bezig je ras te verkloten. De mooie oren en prachtige staart zijn dat niet waard.

Kees
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Op zich ben ik het met je eens Kees, maar er zijn uitzonderingen.
Zo ken ik een Duitse Herder reu die een aantal nestjes heeft geproduceerd en waarvan de nakomelingen het leuk doen in de sport. Door een trauma kan deze reu echter niet meer dekken, hij krijgt geen volledige erectie meer. Maar wellicht is het wel mogelijk om middels KI een teef te bevruchten van deze reu. :wink: Dat zou ik als ik fokker zou zijn dan wel weer overwegen denk ik.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Re: KI

Ongelezen bericht door Maria »

Podenji schreef:weet iemand of je wanneer de reu niet wil/kan dekken en je gaat voor KI of je dan naar een speciale door de Raad van Beheer aangewezen dierenarts moet gaan? en zo ja welke dat zijn?

en indien dit het geval is moet je dan ook andere formulieren van de Raad invullen dan het gewone dekbericht of is het alleen dat je dan aan moet vinken dat het met KI gebeurt is?

ben je nog meer formulieren voor de Raad nodig in dit geval?

meer tips?

het gaat dus niet om bevroren sperma.

bedankt vast.
ik heb het nog nooit gedaan, maar ik heb begrepen van een andere fokker die het wel heeft gedaan dat er geen speciale dierenarts door de raad is aangewezen.

Er moet alleen een verklaring komt van de dierenarts dat ze heeft vast gesteld dat ze sperma van de reu komt. Die verklaring kan door de raad gevraagd worden.

Maar goed dit heb ik alleen van horen zeggen. Ik heb zelf geen ervaring met KI.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

bedankt maria voor je antwoord, ik zal eens ff met de dierenarts gaan bellen of zij dat ook doen in het ergste geval

en Kees, das een andere discussie en geen antwoord op mijn vragen :wink:
en niet dat ik je verantwoordelijkheid schuldig ben ofzo maar in mijn geval zit het zo, ik laat een reu uit engeland komen voor de dekking, hij heeft nog nooit eerder gedekt en is al 8, mijn teef die ik laat dekken is ook nog niet ervaren hierin, je begrijpt dat als ze op een of ander manier niet dekken willen dat ik dan wel KI als alternatief ga nemen, en dat het al super is dat ze met de reu willen komen om in elk geval een natuurlijke dekking te proberen ipv gelijk maar KI te gaan doen wat zo vaak gebeurt als je een reu overzee wil gebruiken :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

als het een KI dekking word, dan moet je dat idd middels een Da doen, ( naar eigen keuze) bij de dekaangifte ( waar je ook op aankruist dat het middels KI is gebeurt) voeg je een verklaring van de DA, wanneer er zaad afgenomen is en wanneer dat geinsemineerd is. met handtekening van de DA op die verklaring en uiteraard wel de handtekening van de eigenaar van de reu op de dekaangifte van de raad.

dus geen eisen wat betreft welke Da :wink:
CKS
Zeer actief

@Inge: Ja, bij die DH is er dan duidelijk een niet-erfelijke oorzaak van het niet kunnen dekken, bovendien heeft de hond al eerder wel gedekt. Ik zou dan uiteraard ook KI proberen als de hond het waard is.
@Podenji: Ok, ik dacht dat je tevoren al besloten had dat het KI zou worden, dat snapte ik even niet. 8 is natuurlijk niet zo heel erg oud, ik zou het zeker eerst natuurlijk proberen. Mocht dat niet gaan dan zou ik evengoed nog eens diep nadenken- je wilt geen groot probleem maken om een klein probleem op te lossen!

Kees
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:@Podenji: Ok, ik dacht dat je tevoren al besloten had dat het KI zou worden, dat snapte ik even niet. 8 is natuurlijk niet zo heel erg oud, ik zou het zeker eerst natuurlijk proberen. Mocht dat niet gaan dan zou ik evengoed nog eens diep nadenken- je wilt geen groot probleem maken om een klein probleem op te lossen!

Kees
ik begrijp je wel en ik ben het op zich met je eens, maar bij mijn ras heb je niet veel keuze aan geschikte reuen, en met een ras dat zo "klein"is moet je ook niet gelijk een ervaren reu willen gebruiken want dan voeg je ook niets tot weinig toe aan het ras als die al reeds een aantal keren gedekt heeft
ik heb al besloten dat het KI word als het geen natuurlijke dekking wordt, om de redenen die ik opgegeven heb :wink:

en trouwens je trok erg snel conclusies want ik stelde gewoon de vragen er stond in mijn beginbericht niets in over wat ik zelf van plan was :wink:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

en yamie bedankt voor je reactie, heb inmiddels al DA gebeld en info gekregen :wink:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Podenji schreef:en yamie bedankt voor je reactie, heb inmiddels al DA gebeld en info gekregen :wink:
graag gedaan Podenji :mrgreen:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Podenji schreef:en yamie bedankt voor je reactie, heb inmiddels al DA gebeld en info gekregen :wink:
graag gedaan Podenji :mrgreen:
bakkie yoghurt als dank? :smile2:
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Podenji schreef: ik heb al besloten dat het KI word als het geen natuurlijke dekking wordt, om de redenen die ik opgegeven heb :wink:
Ik wens je heel veel succes.
wnneer staat het te gebeuren allemaal=
of heb ik er overheen gelezen?
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

jenny* schreef:
Podenji schreef: ik heb al besloten dat het KI word als het geen natuurlijke dekking wordt, om de redenen die ik opgegeven heb :wink:
Ik wens je heel veel succes.
wnneer staat het te gebeuren allemaal=
of heb ik er overheen gelezen?
nee heb je niet overheen gelezen het staat hier niet op dit forum :mrgreen: bedankt voor het succes wensen , zodra het gebeurt is laat ik je het weten hoe het is gegaan :wink:
CKS
Zeer actief

De enige conclusie die ik getrokken heb is dat jij blijkbaar bereid bent een reu te gebruiken die geen paringsdrang heeft. Die conclusie blijkt correct te zijn. Je weet nog niet eens of je reu wil dekken of niet maar je hebt nu al besloten dat als hij niet wil dekken dat het dan KI moet worden. Tja.
Juist bij een klein ras vind ik dat superriskant, als je reu inderdaad om erfelijke redenen niet wil dekken heb je dat binnen de kortste keren door het hele ras verspreid. Maar wat jij wil, hoor, trek je van mij niets aan. Ik ben namelijk geen fokker, al helemáál geen showfokker en mijn ideeën over fok, erfelijkheid, raszuiverheid en wat 'in het belang van het ras' is en wat niet liggen mijlenver verwijderd van wat men hier denkt op het forum dus het zal allemaal wel onzin zijn.
Zeg me alleen niet dat ik op een openbaar forum op een algemene vraag mijn menig niet mag geven, als je dit soort dingen niet wilt horen vraag dan alleen dingen rechtstreeks aan mensen waarvan je weet wat ze gaan zeggen, zet je vragen niet op een forum als dit.

Groetjes,

Kees
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef: Zeg me alleen niet dat ik op een openbaar forum op een algemene vraag mijn menig niet mag geven, als je dit soort dingen niet wilt horen vraag dan alleen dingen rechtstreeks aan mensen waarvan je weet wat ze gaan zeggen, zet je vragen niet op een forum als dit.

Groetjes,

Kees
zeg ik dat dan? jeetjekees zeg ff rustig aan , het is maandag, of heb je honger? :wink:
in elk geval prima dat jij je mening geeft , ik heb mijn eigen mening hierover , ik respecteer jou mening, je hebt geen reden om zo naar mij uit te vallen , doe ff rustig ofzo :19:

trouwens als die mensen de mogelijkheid en/ of wil niet hadden om hier naar NL te komen omdat ik niet naar engeland kan dan had de dekking zoizo met KI plaatsgevonden en had je nooit geweten of het natuurlijk zou gaan of niet , STEL dat het nu nodig is KI te gebruiken dan kan je daar met eventuele nafok weer rekening mee houden.
CKS
Zeer actief

Ik val je niet aan hoor, ik wil je zelfs alle succes toewensen. Ik hoop van harte dat je reu gewoon wil dekken. Als hij niet wil dekken en je zet je zin door dan hoop ik dat de reden dat hij niet wilde dekken niet erfelijk is. En als die reden wél erfelijk is dan hoop ik dat hij het toch niet doorgeeft. En als hij het wél doorgeeft dan hoop ik dat er met de pups waar hij het aan doorgegeven heeft puur toevallig niet gefokt wordt. En gebeurt dat wél en heb je die slechte genen flink verder verspreid door het ras heen dan is dat in ieder geval níet mijn schuld geweest :wink: Maar om terug te gaan naar de basis, laten we hopen dat er gewoon niets mankeert aan de reu en dat ie gewoon wil dekken :mrgreen:

Kees
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:zodra het gebeurt is laat ik je het weten hoe het is gegaan :wink:
en als alles goed gegaan is wil ik komen puppie snuiven :cheer:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef: En gebeurt dat wél en heb je die slechte genen flink verder verspreid door het ras heen dan is dat in ieder geval níet mijn schuld geweest :wink:
:scratch: beetje jammer van die opmerking Kees , "ik val je niet aan"en dan wel zo een sneer onder water, en dus bedankt voor het succes wensen al weet ik niet hoe serieus ik dat op moet vatten , maar eh lekker boeiend ofzo :wink: ik weet heus wel waar ik mee bezig ben , neem dat nou maar gewoon van mij aan :ok: of niet moet je ook zelf weten :roll:
Laatst gewijzigd door Podenji op 19 mar 2007 16:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

jenny* schreef:
Podenji schreef:zodra het gebeurt is laat ik je het weten hoe het is gegaan :wink:
en als alles goed gegaan is wil ik komen puppie snuiven :cheer:
no probs :ok:
CKS
Zeer actief

Podenji schreef:... en dus bedankt voor het succes wensen al weet ik niet hoe serieus ik dat op moet vatten ...
Heel serieus: ik hoop dus dat je óndanks je fokplan, niet al teveel schade aan het ras toebrengt. Dat lijkt het hoogst haalbare te zijn. En dat is geen sneer onder water hoor, met wat basiskennis over genetica had je dat zelf ook kunnen verzinnen. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat mensen openlijk bereid zijn te fokken met honden die niet alleen drager maar zelfs leider aan een genetische afwijking zijn. :eek: Als je daadwerkelijk wist waar je mee bezig was, zoals je claimt, dan kan ik me niet indenken dat je het zelfs maar zou overwegen :denken:

Kees
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Casey schreef:
Podenji schreef:... en dus bedankt voor het succes wensen al weet ik niet hoe serieus ik dat op moet vatten ...
Heel serieus: ik hoop dus dat je óndanks je fokplan, niet al teveel schade aan het ras toebrengt. Dat lijkt het hoogst haalbare te zijn. En dat is geen sneer onder water hoor, met wat basiskennis over genetica had je dat zelf ook kunnen verzinnen. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat mensen openlijk bereid zijn te fokken met honden die niet alleen drager maar zelfs leider aan een genetische afwijking zijn. :eek: Als je daadwerkelijk wist waar je mee bezig was, zoals je claimt, dan kan ik me niet indenken dat je het zelfs maar zou overwegen :denken:

Kees
Hoezo ga je er nu al vanuit dat de reu lijder is aan een genetische afwijking? Het is toch helemaal niet zeker dat de reu niet zal gaan dekken, hij heeft het alleen nog nooit eerder gedaan en ik kan me best wel voorstellen dat Podenji daarom de vraag m.b.t. K.I. gesteld heeft.
Je bent wel erg overhaast met conclusies trekken. :19:
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
Heel serieus: ik hoop dus dat je óndanks je fokplan, niet al teveel schade aan het ras toebrengt.
dat vind ik nogal een belediging :wink:
Dat lijkt het hoogst haalbare te zijn. En dat is geen sneer onder water hoor, met wat basiskennis over genetica had je dat zelf ook kunnen verzinnen.
Zover ik marianne ken. fokt ze heel erg verantwoordelijk, en gooit ze niet zomaar een reu op haar teef.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat mensen openlijk bereid zijn te fokken met honden die niet alleen drager maar zelfs leider aan een genetische afwijking zijn. :eek: Als je daadwerkelijk wist waar je mee bezig was, zoals je claimt, dan kan ik me niet indenken dat je het zelfs maar zou overwegen :denken:
Kees

Ik geloof dat marianne zich al aardig bewezen heeft een goede fokster te zijn.
iemand die staat voor haar puppen en kontakten onderhoud.
Ze hoeft zich toch niet te lopen verantwoorden over de vraag naar ki.
dat is sowieso een algemene kennis die ze graag op wil doen in geval van een niet lukkende dekking,maar wel een reu die goed gekeurd is voor dekking,met de juiste testen.

correct me if i,m wrong marianne.

ik denk dat je het verkeerd leest :19:
Laatst gewijzigd door jenny* op 19 mar 2007 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

LongFields schreef: Hoezo ga je er nu al vanuit dat de reu lijder is aan een genetische afwijking? Het is toch helemaal niet zeker dat de reu niet zal gaan dekken, hij heeft het alleen nog nooit eerder gedaan en ik kan me best wel voorstellen dat Podenji daarom de vraag m.b.t. K.I. gesteld heeft.
Ik hoop dat de reu gewoon dekt en dat er niets aan de hand is.

Podenji geeft echter aan dat als de hond NIET wil dekken, dat ze dan hoe dan ook KI toe wil passen. Ze fokt dan dus bewust door met een reu waar een zeer grote kans is dat er iets mis mee is. Daar moet met de nafok dan maar opgelost worden :denken: Ik kan daar niet bij, sorry.

Kees
CKS
Zeer actief

jenny* schreef:
Casey schreef: Heel serieus: ik hoop dus dat je óndanks je fokplan, niet al teveel schade aan het ras toebrengt.
't Is mijn mening maar Jenny, hoeft niemand al te serieus te nemen.

Zover ik marianne ken. fokt ze heel erg verantwoordelijk, en gooit ze niet zomaar een reu op haar teef.
Hoe rijm jij dit met het feit dat ze al vast besloten heeft KI toe te passen als de reu van haar keuze niet wil dekken?
Dat bewijst dat ze haar hart op de goede plaats heeft zitten, niet dat ze verstand heeft van fokken.
dat is sowieso een algemene kennis die ze graag op wil doen in geval van een niet lukkende dekking,maar wel een reu die goed gekeurd is voor dekking,met de juiste testen.

Een reu zonder paringsdrift is in mijn ogen voltrekt ongeschikt voor de fok. Waarom zou de fokster het beter weten dan moeder natuur zelf? Wat er verder aan testen gedaan is heeft daar weinig mee te maken, imho.

Kees
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
jenny* schreef:
Casey schreef: Heel serieus: ik hoop dus dat je óndanks je fokplan, niet al teveel schade aan het ras toebrengt.
't Is mijn mening maar Jenny, hoeft niemand al te serieus te nemen.

Hoe rijm jij dit met het feit dat ze al vast besloten heeft KI toe te passen als de reu van haar keuze niet wil dekken?
Dat bewijst dat ze haar hart op de goede plaats heeft zitten, niet dat ze verstand heeft van fokken.

Een reu zonder paringsdrift is in mijn ogen voltrekt ongeschikt voor de fok. Waarom zou de fokster het beter weten dan moeder natuur zelf? Wat er verder aan testen gedaan is heeft daar weinig mee te maken, imho.

Kees
ik ga nu even kort door de bocht hoor kees maar.........
Als het bij mensen mogelijk is, waarom niet bij dieren.
Of zijn kinderen die niet volgens de normale weg geboren worden ook niet goed?
Ik denk juist omdat het zo,n klein ras is dat je met de juiste testen voor een reu een goede pup kan verkrijgen,ondanks wel of geen paringsdrang.
Het kan toch meerdere mogelijkheden hebben waarom een reu niet dekt :denken:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Casey schreef:
LongFields schreef: Hoezo ga je er nu al vanuit dat de reu lijder is aan een genetische afwijking? Het is toch helemaal niet zeker dat de reu niet zal gaan dekken, hij heeft het alleen nog nooit eerder gedaan en ik kan me best wel voorstellen dat Podenji daarom de vraag m.b.t. K.I. gesteld heeft.
Ik hoop dat de reu gewoon dekt en dat er niets aan de hand is.

Podenji geeft echter aan dat als de hond NIET wil dekken, dat ze dan hoe dan ook KI toe wil passen. Ze fokt dan dus bewust door met een reu waar een zeer grote kans is dat er iets mis mee is. Daar moet met de nafok dan maar opgelost worden :denken: Ik kan daar niet bij, sorry.

Kees
Oeioei, wat denk jij zwart-wit zeg! :denken:
Ten eerste stelde Podenji een vraag, en ik heb nergens gelezen "dat ze dan hoe dan ook KI wil toepassen" indien de reu niet wil dekken.
Het "bewust doorfokken met een reu waar een zeer grote kans is dat er iets mis mee is" vind ik ook een nogal stugge bewering. Weet jij direct op voorhand WAAROM een reu niet dekt? Dan kun je daar flink geld mee verdienen denk ik... :19:
Het kan best zijn dat de reu de teef gewoon niet ziet zitten, dat de teef te nauw is of te snauwerig, waardoor de reu afgeschrikt wordt. Er zijn zoveel redenen waarom een dekking misschien niet direct lukt. Ik heb ook een dekking gehad van een reu die nog nooit gedekt had. Als ik jouw gedachtengang had gevolgd had ik het na 1 dekking al op moeten geven, want hij wilde alleen maar spelen. 1 Dag later zat hij er binnen 5 minuten op.
Niet iedere reu die niet direct er bovenop springt de eerste keer dat hij mag dekken is direct maar een hond met een erfelijke afwijking hoor. :neenee:
CKS
Zeer actief

jenny* schreef: ik ga nu even kort door de bocht hoor kees maar.........
Als het bij mensen mogelijk is, waarom niet bij dieren.
Of zijn kinderen die niet volgens de normale weg geboren worden ook niet goed?
De vraag is of wij het 'menselijk ras' een dienst bewijzen met alle kunstgrepen. Alleen weet ik ook hoe sterk de kinderwens van mensen kan zijn. Ik ben niet degene die iemand gaat vertellen dat hij/zij geen kinderen mag hebben omdat het op de natuurlijke wijze niet lukt. Wat wel een groot verschil is tussen mensen en honden: bij mensen wordt zeg 95% van de populatie ingezet voor de fok. Bij honden misschien tussen de 5% en 30%? Naarmate je een kleiner deel van de populatie gebruikt bij de fok worden afwijkingen sneller door het ras verspreid. Je moet dan dus nog veel sterker oppassen.
Ik denk juist omdat het zo,n klein ras is dat je met de juiste testen voor een reu een goede pup kan verkrijgen,ondanks wel of geen paringsdrang.
Het kan toch meerdere mogelijkheden hebben waarom een reu niet dekt :denken:
Als jij het acceptabel vindt dat een steeds groter deel van de populatie zich niet natuurlijk voort kan planten, dan ga gerust je gang. Er zijn meer fokkers die die mening hebben- zie de vele rassen die altijd per keizersnede geboren worden, bijvoorbeeld. Persoonlijk vind ik dat van de zotte maar wie ben ik?

Kees
CKS
Zeer actief

LongFields schreef: Oeioei, wat denk jij zwart-wit zeg! :denken:
Ten eerste stelde Podenji een vraag, en ik heb nergens gelezen "dat ze dan hoe dan ook KI wil toepassen" indien de reu niet wil dekken.
Ik heb dat wel gelezen:
Podenji schreef:je begrijpt dat als ze op een of ander manier niet dekken willen dat ik dan wel KI als alternatief ga nemen
dat de teef te nauw is of te snauwerig, waardoor de reu afgeschrikt wordt.

Ook met een ongeschikte teef zou ik niet fokken.
Er zijn zoveel redenen waarom een dekking misschien niet direct lukt. Ik heb ook een dekking gehad van een reu die nog nooit gedekt had. Als ik jouw gedachtengang had gevolgd had ik het na 1 dekking al op moeten geven, want hij wilde alleen maar spelen. 1 Dag later zat hij er binnen 5 minuten op.
Dan was er dus niets aan de hand, gewoon niet de goede timing. Lijkt me geen enkel probleem.
Niet iedere reu die niet direct er bovenop springt de eerste keer dat hij mag dekken is direct maar een hond met een erfelijke afwijking hoor. :neenee:
Dus gaan we er tevoren vanuit dat als een reu niet wil dekken er niets aan de hand is? En als er toch iets fout zat dan lossen we dat met de nafok wel op? Ik denk dat deze logica de schuld is van héél veel erfelijke problemen bij héél veel rassen. Maar nogmaals, wie ben ik?

Kees
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef: Maar nogmaals, wie ben ik?

Kees
kees.

sorry kon het even niet laten :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Casey schreef:Ze fokt dan dus bewust door met een reu waar een zeer grote kans is dat er iets mis mee is. Daar moet met de nafok dan maar opgelost worden :denken: Ik kan daar niet bij, sorry.

Kees
ik vind je ook wel wat overdreven hoor :roll: ik heb zelf weleens meegemaakt dat een hond niet wilde dekken, later bleek dat dit geen gebrek aan paringsdrang was maar een behoorlijke blessure, hij KON gewoon niet dekken door de pijn die hij verder niet liet merken maar bij dat standje onhoudbaar bleek. Met de hond is overigens niet gedekt. Zo zie je maar dat niet alles zo zwart wit is als jij het noemt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”