Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zwemfoto's van afgelopen zondagtraining

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Zwemfoto's van afgelopen zondagtraining

Ongelezen bericht door tycha »

Zondag weer gezwommen op de club, hier een kleine selectie van de foto's en een paar gewone foto's
Kyona weet niet of ze dit wel leuk vindt
Afbeelding
Tycha zwemmen
Afbeelding
FF uitschudden
Afbeelding
en nog een keer
Afbeelding
ik had nog zo gezegd: "GEEN BOMMETJE!!!!"
Afbeelding
Baas... Joehoe!!! ik ben hier hoor (Kyra)
Afbeelding
Dat water in?..echt niet!!
Afbeelding
Tycha door de rook
Afbeelding
De werp
Afbeelding

Meer foto's zijn te vinden op mijn website
Afbeelding
Groetjes Marja
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

leuke foto's alleen ben ik niet zo voor een hond dwingen te zwemmen :roll: en met allerlei lijnen en prut eraan al helemaal niet... voor hetzelfde geldt raakt ze verstrikt...
ik leer ze hier als pup al zwemmen, zelfstandig en in hun eigen tempo... niks dwang allemaal helemaal vrijwillig. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Maar in het IPO is het ook geen verplicht onderdeel, in de KNPV wel. Als ze eenmaal door hebben wat de bedoeling is gaat het gewoon goed, maar ze mogen niet leren dat ze maar wat aan kunnen rommelen in het water.
Afbeelding
Groetjes Marja
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik ben ook niet zo voor het dwingen. En nee, het is geen verplicht onderdeel in het IPO, maar dat maakt toch niet uit? :19:
onder dwang kunnen ze protesteren of bang worden, is net totaal niet wat je zou willen als het een verplicht onderdeel is :denken:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tycha schreef:Maar in het IPO is het ook geen verplicht onderdeel, in de KNPV wel. Als ze eenmaal door hebben wat de bedoeling is gaat het gewoon goed, maar ze mogen niet leren dat ze maar wat aan kunnen rommelen in het water.
nee dat snap ik maar dan zou ik er dus al als jonge pup mee gaan zwemmen en niet 'als het moet'...
Mijn jongste hond zwom al met 4 maanden :wink:
Kijk ik zie het hetzelfde als met bijten, wil een hond niet bijten helaas dan geen sport... hetzelfde dus met zwemmen als ik KNPV zou doen, niet vrijwillig zwemmen, geen KNPV :19: Maar goed... zo zie ik het dus.... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat het wel iets uitmaakt, omdat het wel belangrijk is dat je iets direct goed aanleert.
En in eerste instantie zwemmen ze naar de baas toe. De lijn zit er aan omdat ze anders om kunnen lopen. Tot nu toe nog nooit een hond gehad op de club die het niet na een paar keer door had en gewoon vrij en met plezier het water in ging. De lijnen blijven er aan, gewoon vanwege het simpele feit dat ze niet mogen leren dat ze ook halverwege om kunnen keren.
Afbeelding
Groetjes Marja
tycha
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
tycha schreef:Maar in het IPO is het ook geen verplicht onderdeel, in de KNPV wel. Als ze eenmaal door hebben wat de bedoeling is gaat het gewoon goed, maar ze mogen niet leren dat ze maar wat aan kunnen rommelen in het water.
nee dat snap ik maar dan zou ik er dus al als jonge pup mee gaan zwemmen en niet 'als het moet'...
Mijn jongste hond zwom al met 4 maanden :wink:
Kijk ik zie het hetzelfde als met bijten, wil een hond niet bijten helaas dan geen sport... hetzelfde dus met zwemmen als ik KNPV zou doen, niet vrijwillig zwemmen, geen KNPV :19: Maar goed... zo zie ik het dus.... :wink:
Nog even een kleine toevoeging, de hond die in eerste instantie niet lijkt te willen zwom voor de tweede keer.
Afbeelding
Groetjes Marja
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wist helemaal niet dat ze dit voor de KNPV ook moeten kunnen :mrgreen: wat is daar eigenlijk precies het nut voor?

op jachttraing doen ze dit trouwens ook onder dwang, nou hebben de meeste retrievers daar geen problemen mee, maar Osa vond/vind het een hel!

gr Aimee
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Aimee schreef:Wist helemaal niet dat ze dit voor de KNPV ook moeten kunnen :mrgreen: wat is daar eigenlijk precies het nut voor?

op jachttraing doen ze dit trouwens ook onder dwang, nou hebben de meeste retrievers daar geen problemen mee, maar Osa vond/vind het een hel!

gr Aimee
Waarschijnlijk omdat de "boef" ook wel eens aan de andere kant van het water kan zijn :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes Marja
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Toevallig hebben we dit onderdeel met Noeska gisteren voor het eerst geoefend, met lijn eraan. Mijn man heeft alle honden die hij deze oefening ooit heeft aangeleerd, altijd eerst "gewoon" leren zwemmen, dus zonder dat er iets van een verplichte oefening aan vast zat. Met Noeska hebben we aan het eind van de zomer al een aantal keren gezwommen, ze volgt uit zichzelf goed in het water :wink:

In ons geval stond ik aan de overkant en haalde de lijn in, maar Noeska wist zelf al dat ze "over' moest (net als bij de sprongen), alleen moest ze nu het water door. Het is geen kwestie van de hond aan de lijn door het water sleuren hoor! Als het nodig is, kun je de hond wel net een klein beetje helpen om over het dooie punt heen te komen. Ze ging netjes zelf het water in en ook weer goed zelf de kant op, maar je kunt met de lijn wel helpen.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

tycha schreef: Als ze eenmaal door hebben wat de bedoeling is gaat het gewoon goed, maar ze mogen niet leren dat ze maar wat aan kunnen rommelen in het water.
Eendjes verschalken onderweg mag niet :wink: Mooie foto's trouwens Tycha!
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:Toevallig hebben we dit onderdeel met Noeska gisteren voor het eerst geoefend, met lijn eraan. Mijn man heeft alle honden die hij deze oefening ooit heeft aangeleerd, altijd eerst "gewoon" leren zwemmen, dus zonder dat er iets van een verplichte oefening aan vast zat. Met Noeska hebben we aan het eind van de zomer al een aantal keren gezwommen, ze volgt uit zichzelf goed in het water :wink:

In ons geval stond ik aan de overkant en haalde de lijn in, maar Noeska wist zelf al dat ze "over' moest (net als bij de sprongen), alleen moest ze nu het water door. Het is geen kwestie van de hond aan de lijn door het water sleuren hoor! Als het nodig is, kun je de hond wel net een klein beetje helpen om over het dooie punt heen te komen. Ze ging netjes zelf het water in en ook weer goed zelf de kant op, maar je kunt met de lijn wel helpen.
Precies, en ook bij ons gaan alle honden uit zich zelf het water in, en willen ook best wel zwemmen, maar netjes naar de overkant zwemmen is toch net weer een ander verhaal :wink:
Afbeelding
Groetjes Marja
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
tycha schreef: Als ze eenmaal door hebben wat de bedoeling is gaat het gewoon goed, maar ze mogen niet leren dat ze maar wat aan kunnen rommelen in het water.
Eendjes verschalken onderweg mag niet :wink: Mooie foto's trouwens Tycha!
Dank je Gos :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes Marja
maart
Zeer actief

tycha schreef:
Gos schreef:Toevallig hebben we dit onderdeel met Noeska gisteren voor het eerst geoefend, met lijn eraan. Mijn man heeft alle honden die hij deze oefening ooit heeft aangeleerd, altijd eerst "gewoon" leren zwemmen, dus zonder dat er iets van een verplichte oefening aan vast zat. Met Noeska hebben we aan het eind van de zomer al een aantal keren gezwommen, ze volgt uit zichzelf goed in het water :wink:

Precies, en ook bij ons gaan alle honden uit zich zelf het water in, en willen ook best wel zwemmen, maar netjes naar de overkant zwemmen is toch net weer een ander verhaal :wink:
bij een 'vooruit' (ook verplicht in het IPO :pffff: ) mogen ze halverwege ook niet omdraaien, of naar de kat die op het veld er naast zit te spelen, rennen :19: en de vooruit leer ik ook niet aan door ze aan een riem vooruit te laten lopen :19:

simpel kan ook, zonder dwang: eerst leer je zwemmen in het water, dan leer je recht vooruit door het water te gaan. vb. pakwerker aan overkant van de vijver, mouw aan overkant van de vijver etc...
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

mooie foto's Marja
en idd, zwemmen vrijblijven leren, prima, maar netjes naar de overkant leren zwemmen gaat toch echt een stukje op plicht,
als ze halverwerge nl wat anders willen gaan doen (omkeren, eendjes etc) dan kan je zonder lijn niet ingrijpen (bv springen leren jullie toch ook eerst aan de lijn neem ik aan)

overigens t uitschudden aan de andere kant Marja, doet ze dat altijd, sta t hier nl niet toe, af = af, dus niet eerst in "eigen tijd" uitschudden, dat mogen ze pas als ze vrij zijn.
tycha
Zeer actief
Contacteer:

overigens t uitschudden aan de andere kant Marja, doet ze dat altijd, sta t hier nl niet toe, af = af, dus niet eerst in "eigen tijd" uitschudden, dat mogen ze pas als ze vrij zijn.
Tycha schud aan de overkant tijdens het omdraaien en weer gaan zitten, alhoewel het op de foto anders lijkt (moment opname) is het niet zo dat ze zich eerst even uitgebreid gaat staan uitschudden en dan pas omdraait en gaat zitten (of af) gaat in 1 beweging door. Terug bij mij is het eerst plaats, weg volgen en dan pas uitschudden. :wink: [/quote]
Afbeelding
Groetjes Marja
maart
Zeer actief

crutz schreef:mooie foto's Marja
(bv springen leren jullie toch ook eerst aan de lijn neem ik aan)
euh... nee :wink:

geen riemen tijdens aanleer fases bij mij :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

en idd, zwemmen vrijblijven leren, prima, maar netjes naar de overkant leren zwemmen gaat toch echt een stukje op plicht,
als ze halverwerge nl wat anders willen gaan doen (omkeren, eendjes etc) dan kan je zonder lijn niet ingrijpen (bv springen leren jullie toch ook eerst aan de lijn neem ik aan)

ja goed, daarom zit ik waarschijnlijk ook in de IPO en niet in de KNPV... als ze hier iets echt niet willen, bijten, zwemmen etc. dan hoeven ze het niet... :wink:
Ik zie het toch heel veel als hobby en een hond verplicht laten zwemmen als hij het echt niet leuk vind... nee... hoeft niet voor mij maar dat is dus heel persoonlijk :wink:
Springen leer ik overigens met een heel kort lijntje die niet verstrikt kan raken tussen de poten... :wink: ik loop gewoon mee langs de haag of klimschutting met het balletje voor hem en gooi hem er op het laatste moment achter (het balletje dus he?! :mrgreen: )...
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:

ja goed, daarom zit ik waarschijnlijk ook in de IPO en niet in de KNPV... als ze hier iets echt niet willen, bijten, zwemmen etc. dan hoeven ze het niet... :wink:
Ik zie het toch heel veel als hobby en een hond verplicht laten zwemmen als hij het echt niet leuk vind... nee... hoeft niet voor mij maar dat is dus heel persoonlijk :wink:
Springen leer ik overigens met een heel kort lijntje die niet verstrikt kan raken tussen de poten... :wink: ik loop gewoon mee langs de haag of klimschutting met het balletje voor hem en gooi hem er op het laatste moment achter (het balletje dus he?! :mrgreen: )...
Gelukkig zwemt mijn hond graag :wink:
Afbeelding
Groetjes Marja
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tycha schreef:
malinois schreef:

Gelukkig zwemt mijn hond graag :wink:
da's mooi :ok:
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

de jacht is dan wel iets anders,maar ook daar moeten ze vooruit te water zonder dat ze dus weten wat ze aan de overkant vinden,en ik heb daar met geen 1 hond ooit meegemaakt dat ze met een lijn te water moeten.als je ze op land al duidelijk het comm over of vooruit aanleerd en ze weten dat ze aan het eind iets vinden of dat er iets te bijten valt gaan ze vaak vanzelf over of vooruit.en je zou zeggen dat het bij een jachthond moeilijker zou zijn,aangezien er levende eenden te water liggen en ze vaak een dooie van de overkant moeten halen(zonder dat ze weten dat ie er ligt)wij leren dat aan door ze eerst te laten zien dat er iets ligt en dan staps gewijs naar blind over sturen,er komt geen lijn aan te pas.
Afbeelding

jemble 5 maanden
maart
Zeer actief

malinois schreef:ja goed, daarom zit ik waarschijnlijk ook in de IPO en niet in de KNPV... als ze hier iets echt niet willen, bijten, zwemmen etc. dan hoeven ze het niet... :wink:
zo zie ik het ook... tis een kwestie van willen, niet van moeten.

en ook natuurlijk van kunnen... want hoe graag Ds ook wil bijten enz... ze kan het optniveau gewoon niet aan :smile2:
tycha
Zeer actief
Contacteer:

fabienne s schreef:de jacht is dan wel iets anders,maar ook daar moeten ze vooruit te water zonder dat ze dus weten wat ze aan de overkant vinden,en ik heb daar met geen 1 hond ooit meegemaakt dat ze met een lijn te water moeten.als je ze op land al duidelijk het comm over of vooruit aanleerd en ze weten dat ze aan het eind iets vinden of dat er iets te bijten valt gaan ze vaak vanzelf over of vooruit.en je zou zeggen dat het bij een jachthond moeilijker zou zijn,aangezien er levende eenden te water liggen en ze vaak een dooie van de overkant moeten halen(zonder dat ze weten dat ie er ligt)wij leren dat aan door ze eerst te laten zien dat er iets ligt en dan staps gewijs naar blind over sturen,er komt geen lijn aan te pas.
Inderdaad de jacht is iets anders :wink: , omdat er iets te vinden is voor de honden. Bij ons wordt in de aanleerfase ook wel een gebruik gemaakt van een pakwerker, een mouw of iets anders. Maar... niet te lang want de oefening is zo dat als de hond aan de overkant komt hij direct om moet draaien, af of zitten en wachten op het commando terug. En in rechte lijn terug. Dus je wilt je honden niet leren iets te gaan zoeken aan de overkant. Daarbij moeten de honden in een rechte lijn zwemmen. Schuin zwemmen geeft al aftrek.
Zou het zwemmen een onderdeel zijn van een revier oefening of een stel oefening, dan maakt dat het aanleren al iets heel anders. :wink:
Afbeelding
Groetjes Marja
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

lijkt me gewoon duidelijk,
IPO=sport
KNPV=voorbereidend op werk
oftewel, plicht en plicht is echt geen vies woord of zo hoor,
er zijn toch ook wel dingen die jij zelf moet doen die je eigenlijk liever niet doet....heel simpel, zo is het voor de hond soms ook.....
zwemmen vinden ze allemaal wel leuk, lekker recreatief, maar als t moet is t anders....
daarom zit er een lijntje aan in de aanleerfase (en dus aan 2 kanten een persoon)
werken is hier dus ook gewoon werken, dus ook in t omdraaien oid aan de overkant wordt uitschudden niet toegestaan, dat doet ie maar in zn eigen tijd.... :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:lijkt me gewoon duidelijk,
IPO=sport
KNPV=voorbereidend op werk
oftewel, plicht en plicht is echt geen vies woord of zo hoor,
precies dat zei ik toch ook :wink: daarom heb ik denk ik voor IPO gekozen... het is en blijft een hobby voor mij :wink:

en je hebt helemaal gelijk met je laatste zin, mijn honden moeten ook luisteren dus dat is ook plicht alleen met zulke dingen zwemmen, bijten, speuren etc. ben ik dus wat makkelijker, het moet vrijwillig gaan anders maar niet :wink: Nogmaals helemaal persoonlijk heeft verder niks met de KNPV in het algemeen te maken want ik vind het geweldig om te zien :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”