Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraag over Border Collie
Moderator: moderatorteam
-
Essy
Vraag over Border Collie
Een collega van mij gaat binnenkort met de VUT. Het is een active, drukke man die naast het bos woont. Zijn Golden is nu net overleden en hij vroeg mij of een Border Collie iets voor hem is. Hij wil geen Golden meer. Hij is van plan veel te gaan lopen en met de hond bezig te gaan zijn.
Hij wil een actieve gehoorzame hond die lief is voor kinderen.
Ik denk dat een Border Collie wel bij hem past, maar ik ben niet bekend met het ras. Is er nog iets waar hij op moet letten? Hij wil een goede hond van een goede fokker. Kan iemand mij iets vertellen over waar een BC op getest moet zijn en wie weet er een goede fokker. Hij woont zelf net over de Belgische grens. Dus fokkers in Belgie mogen ook.
Hij wil een actieve gehoorzame hond die lief is voor kinderen.
Ik denk dat een Border Collie wel bij hem past, maar ik ben niet bekend met het ras. Is er nog iets waar hij op moet letten? Hij wil een goede hond van een goede fokker. Kan iemand mij iets vertellen over waar een BC op getest moet zijn en wie weet er een goede fokker. Hij woont zelf net over de Belgische grens. Dus fokkers in Belgie mogen ook.
- marcelreimer
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Contacteer:
Hallo Essy,
Border Collies zijn erg specifieke honden met specifieke behoeftes. Het zijn totaal andere honden dan retrievers. En ze hebben vooral veel geestelijke uitdaging nodig, naast beweging. Ik zou je collega aanraden om zich echt te verdiepen in het ras voordat hij een Border Collie aanschaft. Een BC die niet aan zijn geestelijke trekken komt wordt uitermate vervelend! Schapendrijven is super voor BC's uit werklijnen, maar ook agility, obedience en flyball zijn prima te doen. Maar hij kan natuurlijk ook zelf voor werk zorgen. Je collega kan zich ook via het internet prima verdiepen in het ras, er bestaan prima websites en er zijn prima fokkers (ook in Belgie). Een aardig startpunt is http://bordercollie.beginthier.nl. De site van kennel Nice Of You To Come Bye is ook erg nuttig en bevat veel rasspecifieke informatie.
Wij zijn zelf ook, na een lange tijd van informeren en orienteren, gezwicht voor een Border Collie. Onze Jip is twee weken geleden geboren. Rond 21 mei mag ze bij ons komen wonen. Bekijk ook haar weblog op http://jip.woefweb.nl.
Groetjes, Marcel
Border Collies zijn erg specifieke honden met specifieke behoeftes. Het zijn totaal andere honden dan retrievers. En ze hebben vooral veel geestelijke uitdaging nodig, naast beweging. Ik zou je collega aanraden om zich echt te verdiepen in het ras voordat hij een Border Collie aanschaft. Een BC die niet aan zijn geestelijke trekken komt wordt uitermate vervelend! Schapendrijven is super voor BC's uit werklijnen, maar ook agility, obedience en flyball zijn prima te doen. Maar hij kan natuurlijk ook zelf voor werk zorgen. Je collega kan zich ook via het internet prima verdiepen in het ras, er bestaan prima websites en er zijn prima fokkers (ook in Belgie). Een aardig startpunt is http://bordercollie.beginthier.nl. De site van kennel Nice Of You To Come Bye is ook erg nuttig en bevat veel rasspecifieke informatie.
Wij zijn zelf ook, na een lange tijd van informeren en orienteren, gezwicht voor een Border Collie. Onze Jip is twee weken geleden geboren. Rond 21 mei mag ze bij ons komen wonen. Bekijk ook haar weblog op http://jip.woefweb.nl.
Groetjes, Marcel
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou weer een retriever aanraden. Vind bordercollies erg mooi om te zien vaak maar zoals in het vorige bericht gezegd is zijn ze wel totaal anders en erg specifiek als je het vergelijkt met een retriever bv.
Ik ben nu 2 keer aangevallen door een hond zonder reden en dat waren bordercollies die waarschijnlijk ineens een drijvers-neiging kregen. Splitst een groep mensen zich of lopen er op zaterdag allemaal rennende kinderen en verschillende groepjes mensen in het bos dan kan een bordercollie genetisch geprikkeld raken en de boel willen drijven. In Ierland heb ik er meerdere achter de auto aan gehad om in de wielen te bijten en ook heb ik begrepen dat de echte eyers en sluipers regelmatig in de problemen kunnen komen met andere honden.
Een bordercollie kan een zeer relaxte goed opgevoede wandelmaat worden maar het kan ook makkelijk verkeerd gaan als je niet echt voldoende gaat doen en dan is wandelen met je hond dus ineens vermoeiend. Kinderen gaat meestal prima maar voor sommige bordercollies is het te triggerend als kinderen door mekaar gaan rennen en schreeuwen. Dan moeten ze drijven omdat dat er zo diep ingefokt zit
Voor het gemak en de zekerheid zou ik dus weer voor een retriever gaan in dit geval.
Ik ben nu 2 keer aangevallen door een hond zonder reden en dat waren bordercollies die waarschijnlijk ineens een drijvers-neiging kregen. Splitst een groep mensen zich of lopen er op zaterdag allemaal rennende kinderen en verschillende groepjes mensen in het bos dan kan een bordercollie genetisch geprikkeld raken en de boel willen drijven. In Ierland heb ik er meerdere achter de auto aan gehad om in de wielen te bijten en ook heb ik begrepen dat de echte eyers en sluipers regelmatig in de problemen kunnen komen met andere honden.
Een bordercollie kan een zeer relaxte goed opgevoede wandelmaat worden maar het kan ook makkelijk verkeerd gaan als je niet echt voldoende gaat doen en dan is wandelen met je hond dus ineens vermoeiend. Kinderen gaat meestal prima maar voor sommige bordercollies is het te triggerend als kinderen door mekaar gaan rennen en schreeuwen. Dan moeten ze drijven omdat dat er zo diep ingefokt zit
Voor het gemak en de zekerheid zou ik dus weer voor een retriever gaan in dit geval.
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
-
Essy
Hij wil geen golden meer. Ik zal eens vragen waarom. Hij wil wel absoluut een hond die niet naar kinderen zal happen. En ik vraag me af of alle BC's kindproof zijn. Ook al gaat deze man met de VUT hij is zelf er druk en bezig. Dus hij wil in ieder geval een gehoorzame actieve hond. Schapen drijven of agility gaat hij waarschijnlijk niet doen, wel heel veel lopen en hij woont naast het bos.
Is een Toller ook vriendelijk tegen kinderen?
-
chaos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
- Aantal honden: 3
Tja, dan is de Toller denk ik een leuk alternatief.. Actief maar hoeven niet tot in den treure aan het werk.
Ik was laatst aan het mailen met een kelpie fokker en die gaf aan dat ze de border verre van een goed ras voor "wandelingen" vond en dat er meedere exemplaren van het ras bij alleen maar wandelen geen leuke en lieve gezinshonden kunnen zijn. Ze raadde me zelfs af om aan een border te beginnen omdat ik nog jonge kinderen had en de border veel zou kunnen gaan drijven (mijn kinderen dan).
En ze spreekt uit ervaring heeft zelf ook 1 of 2 borders..
En nu hoeft dat niet tekenend voor het ras te zijn maar ik heb het wel in mijn achterhoofd gehouden.
Ik was laatst aan het mailen met een kelpie fokker en die gaf aan dat ze de border verre van een goed ras voor "wandelingen" vond en dat er meedere exemplaren van het ras bij alleen maar wandelen geen leuke en lieve gezinshonden kunnen zijn. Ze raadde me zelfs af om aan een border te beginnen omdat ik nog jonge kinderen had en de border veel zou kunnen gaan drijven (mijn kinderen dan).
En ze spreekt uit ervaring heeft zelf ook 1 of 2 borders..
En nu hoeft dat niet tekenend voor het ras te zijn maar ik heb het wel in mijn achterhoofd gehouden.
-
Essy
-
laeken
- Zeer actief
Yep! Hele leuke honden maar erg lang onvolwassen. Opvoeding eist dus wel het een en ander en ook kan een flatcaot erg actief uitpakken. Verder zijn het heerlijke honden van karakter. Duidelijk dat er setter inzit en niet alleen retriever.Essy schreef:Een flatcoated Retriever lijkt me ook nog wel wat voor hem. Zit hier iemand die ze persoonlijk kent?
Jachttraining kan wel op zijn plaats zijn denk ik.
Verder goed oppassen want er komt het een en ander aan gebreken voor in bepaalde bloedlijnen. Botkanker en nog wat andere zaken.
Mijn nichtje heeft ze en ik ken er via haar nog een aantal. Moet zeggen dat ze stuk voor stuk ontzettend lief en leuk zijn.
-
Essy
Ja ik zat te kijken bij de testen die worden gedaan bij BC's, Toller, Australian Shepards en Flatcoats. Toch best een hoop vindt ik o.a. PL, PRA, HD en ik las ook GONIO (nog nooit van gehoord). Ook stonden er op een aantal sites honden die carriër waren van iets en toch voor de fok worden ingezet.MARC_S schreef:Yep! Hele leuke honden maar erg lang onvolwassen. Opvoeding eist dus wel het een en ander en ook kan een flatcaot erg actief uitpakken. Verder zijn het heerlijke honden van karakter. Duidelijk dat er setter inzit en niet alleen retriever.Essy schreef:Een flatcoated Retriever lijkt me ook nog wel wat voor hem. Zit hier iemand die ze persoonlijk kent?![]()
Jachttraining kan wel op zijn plaats zijn denk ik.![]()
Verder goed oppassen want er komt het een en ander aan gebreken voor in bepaalde bloedlijnen. Botkanker en nog wat andere zaken.
Mijn nichtje heeft ze en ik ken er via haar nog een aantal. Moet zeggen dat ze stuk voor stuk ontzettend lief en leuk zijn.
Moeilijk om iemand te adviseren die net van zijn 14 jaar oude Golden afscheid heeft genomen. Ik denk dat ik hem mijn hondenencyclopedie eens meegeef en hem eens een paar rassen laten uitkiezen zodat ik op internet wat gerichter info voor hem zoek.
Ik weet nog steeds niet of BC's echt kindproof zijn. Niet dat hij dan net een exemplaar heeft dat naar zijn kleinkinderen gaat liggen snappen. Flatcoats lijken me erg lief, maar ze jagen volgens mij en inderdaad nogal wat erfelijke ziekten. Dat zag ik bij de Tollers ook al.
Australian Shepards en Kelpie's weet ik niet veel van. Kunnen die goed met kinderen? Ik las in een ander topic dat er een kooiker werd genoemd. Ik zal hem eens vragen of hij dat ook wat vind.
-
laeken
- Zeer actief
Ik persoonlijk vind bordercollies en kinderen niet zo'n goede combi. Mijn neefje van 7 maanden is gebeten door de bordercollie van zijn opa. Deze is opgegroeid met kinderen maar heeft ineens mijn neefje op de speelmat in zijn gezicht gebeten uit het niets. Hij rende er naartoe en snapte
Iets heeft dan toch weer dat oer-drijfinstinct getriggerd aangezien mijn kleine neefje nog nooit contact heeft gehad of gemaakt met die hond en de hond met 3 kinderen samen leeft (die wel wat ouder zijn inmiddels). 
-
Essy
o.k. dat zal ik mijn collega zeker vertellen. Zal eens vragen hoe oud zijn kleinkinderen of andere kindere kinderen zijn waar de hond mee te maken krijgt.MARC_S schreef:Ik persoonlijk vind bordercollies en kinderen niet zo'n goede combi. Mijn neefje van 7 maanden is gebeten door de bordercollie van zijn opa. Deze is opgegroeid met kinderen maar heeft ineens mijn neefje op de speelmat in zijn gezicht gebeten uit het niets. Hij rende er naartoe en snapteIets heeft dan toch weer dat oer-drijfinstinct getriggerd aangezien mijn kleine neefje nog nooit contact heeft gehad of gemaakt met die hond en de hond met 3 kinderen samen leeft (die wel wat ouder zijn inmiddels).
-
laeken
- Zeer actief
Ik zeg niet dat dit normaal gedrag is voor bordercollies maar raar was het wel. Deze mensen hebben allemaal al jaren honden en kijken echt goed uit. Toch gebeurde dit.Essy schreef:o.k. dat zal ik mijn collega zeker vertellen. Zal eens vragen hoe oud zijn kleinkinderen of andere kindere kinderen zijn waar de hond mee te maken krijgt.MARC_S schreef:Ik persoonlijk vind bordercollies en kinderen niet zo'n goede combi. Mijn neefje van 7 maanden is gebeten door de bordercollie van zijn opa. Deze is opgegroeid met kinderen maar heeft ineens mijn neefje op de speelmat in zijn gezicht gebeten uit het niets. Hij rende er naartoe en snapteIets heeft dan toch weer dat oer-drijfinstinct getriggerd aangezien mijn kleine neefje nog nooit contact heeft gehad of gemaakt met die hond en de hond met 3 kinderen samen leeft (die wel wat ouder zijn inmiddels).
Herinner je je ook mijn verhaal nog waarbij een vriendin van mij aangevallen werd door bordercollies? Die liepen los in een natuurgebied en zagen er goed uitgelaten uit. Toch kregen ze de kolder en gingen drijven toen wij ineens op de open heide aan kwamen lopen. Helaas beten ze daar ook bij en sprongen ze bij mijn vriendin in de nek. Mij lieten ze gek genoeg met rust maar zij is nog steeds bang voor honden. Er zaten bloeduitstortingen en gaten in haar benen en haar jas was stukgetrokken bij haar nek
-
laeken
- Zeer actief
Ik denk dat een bordercollie teveel werkhond met driften is om niks anders mee te doen dan wandelen. Goed appel en gedegen training maken de hond wel hanteerbaar maar dat was deze persoon niet van plan begrijp ik. Ikzelf zou dan nooit aan een herder beginnen, ook niet aan een collie dus
Je loopt altijd het risico dat er genetisch zaken uitkomen die op verkeerde tijden en verkeerde objecten uitgeleefd worden.
-
chaos
- Zeer actief
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- Chezzies
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet niet hoor, maar geen enkele hond is kindproof.Essy schreef:o.k. dat zal ik mijn collega zeker vertellen. Zal eens vragen hoe oud zijn kleinkinderen of andere kindere kinderen zijn waar de hond mee te maken krijgt.MARC_S schreef:Ik persoonlijk vind bordercollies en kinderen niet zo'n goede combi. Mijn neefje van 7 maanden is gebeten door de bordercollie van zijn opa. Deze is opgegroeid met kinderen maar heeft ineens mijn neefje op de speelmat in zijn gezicht gebeten uit het niets. Hij rende er naartoe en snapteIets heeft dan toch weer dat oer-drijfinstinct getriggerd aangezien mijn kleine neefje nog nooit contact heeft gehad of gemaakt met die hond en de hond met 3 kinderen samen leeft (die wel wat ouder zijn inmiddels).

-
chaos
- Zeer actief
Nee ik denk dat dat een feit is dat geen enkele hond "kindproof"is maar ik denk wel dat er rassen zijn die meer geschikt zijn om te houden bij kinderen. Met name bij de borders; sterk drijf instinct, makkelijk te trigeren om achter bewegende objecten (kids, schapen, kippen, ganzen) aan te gaan. En als ik op de vereniging om me heen kijk zijn ze vaak wel happerig ingesteld. Niet in de zin van bijten en scheuren, maar even inbijten en wegwezen.
Voor een ras waarvan ik eigenlijk op zeker wil gaan dat ze een wat hogere bijtdrempel naar mijn kinderen toe zullen hebben zijn de honden die zacht in de bek zijn bv. retrievers en bv. een berner.
En voor de goede orde; kinderen en honden is een combi wat je altijd, altijd in de gaten moet houden en de interacties moet begeleiden...
En rassen als borders, kelpie, aussies zijn geen rassen naar mijn mening om alleen maar mee te wandelen.
Voor een ras waarvan ik eigenlijk op zeker wil gaan dat ze een wat hogere bijtdrempel naar mijn kinderen toe zullen hebben zijn de honden die zacht in de bek zijn bv. retrievers en bv. een berner.
En voor de goede orde; kinderen en honden is een combi wat je altijd, altijd in de gaten moet houden en de interacties moet begeleiden...
En rassen als borders, kelpie, aussies zijn geen rassen naar mijn mening om alleen maar mee te wandelen.
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
Heel kort gezegd, alleen maar gebaseerd op wat jij mij vertelt moet deze meneer zeker GEEN BC nemen en zal hij er bij mij zeker geen kunnen krijgen.
Een BC is een werkhond puur sang en daar moet gewoon iets mee gedaan worden waardoor hij zijn geestelijke energie en werkvermogen mee kwijt kan. Met een paar uur wandelen per dag bouw je een superconditie op, maar verveelt een BC zich nog steeds kapot!
Het gaat erom om zijn koppie te gebruiken!
Een BC is een werkhond puur sang en daar moet gewoon iets mee gedaan worden waardoor hij zijn geestelijke energie en werkvermogen mee kwijt kan. Met een paar uur wandelen per dag bouw je een superconditie op, maar verveelt een BC zich nog steeds kapot!
Het gaat erom om zijn koppie te gebruiken!
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Inderdaad, en er zijn ook geen rassen die specifiek niet kindervriendelijk zijn.Dester schreef:Ik weet niet hoor, maar geen enkele hond is kindproof.Essy schreef:o.k. dat zal ik mijn collega zeker vertellen. Zal eens vragen hoe oud zijn kleinkinderen of andere kindere kinderen zijn waar de hond mee te maken krijgt.MARC_S schreef:Ik persoonlijk vind bordercollies en kinderen niet zo'n goede combi. Mijn neefje van 7 maanden is gebeten door de bordercollie van zijn opa. Deze is opgegroeid met kinderen maar heeft ineens mijn neefje op de speelmat in zijn gezicht gebeten uit het niets. Hij rende er naartoe en snapteIets heeft dan toch weer dat oer-drijfinstinct getriggerd aangezien mijn kleine neefje nog nooit contact heeft gehad of gemaakt met die hond en de hond met 3 kinderen samen leeft (die wel wat ouder zijn inmiddels).

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Geheel tegen mijn principe want ik maak normaal liever geen reclame voor de Golden. Maar in dit geval kan een Golden prima. Echt, mijn moeder heeft met onze honden altijd heel veel gedaan. Wandelde dagelijks uren met de honden en verder heeft ze ook veel gehoorzaamheidstraining gedaan. En m.n. Jari was gek op kinderen. Tagor wat minder omdat hij als pup gepest is door een overbuurjongetje.Essy schreef:Hij wil geen golden meer. Ik zal eens vragen waarom. Hij wil wel absoluut een hond die niet naar kinderen zal happen. En ik vraag me af of alle BC's kindproof zijn. Ook al gaat deze man met de VUT hij is zelf er druk en bezig. Dus hij wil in ieder geval een gehoorzame actieve hond. Schapen drijven of agility gaat hij waarschijnlijk niet doen, wel heel veel lopen en hij woont naast het bos.
- marcelreimer
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Niet alles heeft met erfelijke aanleg te maken. De manier waarop de eigenaar met de hond omgaat en deze opvoedt is ook erg belangrijk. Een hond in goede handen is een plezier voor iedereen. Maar het begint altijd met de kennis en het begrip voor de hond. En de hoeveelheid aandacht, moeite en tijd die je in de opvoeding en training steekt. En wat kinderen betreft: die moeten geleerd worden hoe zij de hond moeten benaderen, omdat rangordeproblemen op de loer liggen. In het geval van jouw collega zou ik zeker geen Border Collie adviseren. Alleen maar wandelen en geen (vervangend) werk? Ze worden gillend gek en gaan dan de kinderen drijven, of andere huisdieren, schaduwen, auto's, fietsers ... Sterkte!
-
Essy
Ik heb hem mijn honden encyclopedie geleend
Heb er ook bijgezegd dat een BC niet genoeg heeft aan veel wandelen en balspelletjes. Hij gaat kijken wat hem aanspreekt en dan ga ik weer verder zoeken voor hem.
Ik zag ook nog een kortharige schotse herdershond. Baasgericht, slim en goed met kinderen. Misschien is dat wel wat.
Ik zag ook nog een kortharige schotse herdershond. Baasgericht, slim en goed met kinderen. Misschien is dat wel wat.
- marcelreimer
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
-
Bea.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies.
- Contacteer:
Wat het zomaar uitvallen naar kinderen etc.,dan bedoel ik zomaar zonder reden,dat zal geen van mijn 3 borders collies in zijn hoofd halen,heeft niets met drijfgedrag te maken.Kwestie van opvoeden.
Verder denk ik dat je bij geen 1 ras 100% zeker kunt weten dat ze niet zullen bijten,denk dat inderdaad geen 1 hond kindproof is,misschien beter dan kinderen hondproof zijn.
Ik ken verder genoeg border collies die erg tevreden zijn met 3 keer per dag een lekker eind met de baas lopen.
Verder denk ik dat je bij geen 1 ras 100% zeker kunt weten dat ze niet zullen bijten,denk dat inderdaad geen 1 hond kindproof is,misschien beter dan kinderen hondproof zijn.
Ik ken verder genoeg border collies die erg tevreden zijn met 3 keer per dag een lekker eind met de baas lopen.

-
Mara Roulette
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Anselmo
- Vaste gebruiker
- gizmo
- Zeer actief
Mijn ex had een border collie ik heb haar 7 jaar meegemaakt
Ze was heel nerveus
Bang voor onweer vuurwerk en een lucht ballon