Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mastitis of stuwing?
Moderator: moderatorteam
- Esther80
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Mastitis of stuwing?
De pups zijn nu 10 dagen oud en sinds gisteren heeft Vai een opgezette melkklier, tussen haar achterpoten, deze voelt hard aan en gisteren deed het haar iets zeer met het wandelen. Maar ja, dat is niet zo gek want het klotst alle kanten op.
Vandaag lijkt de melkklier wat zachter en leger, maar er komt een iets andere kleur vloeistof uit. De pups mogen drinken, Vai heeft een goede eet en drinklust, heeft geen koorts en voelt zich prima.
De DA is uiteraard gebeld en het is (nog) niet nodig om direct langs te komen, dus ik heb voor morgen een afspraak gemaakt. Het advies wat om de pups te laten drinken om de melkklier op gang te houden en om wat te koelen met natte lappen. Ik heb wat kamillethee gemaakt en daar een natte lap van gemaakt.
Wie herken dit?
Groeten,
Esther, Ghalu en Vai
Vandaag lijkt de melkklier wat zachter en leger, maar er komt een iets andere kleur vloeistof uit. De pups mogen drinken, Vai heeft een goede eet en drinklust, heeft geen koorts en voelt zich prima.
De DA is uiteraard gebeld en het is (nog) niet nodig om direct langs te komen, dus ik heb voor morgen een afspraak gemaakt. Het advies wat om de pups te laten drinken om de melkklier op gang te houden en om wat te koelen met natte lappen. Ik heb wat kamillethee gemaakt en daar een natte lap van gemaakt.
Wie herken dit?
Groeten,
Esther, Ghalu en Vai
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik heb op dit gebied geen ervaring met honden, maar wel veel met
kraamvrouwen en een borst is een borst, we zijn toch allemaal zoogdieren
Negen van de tien keer zijn dit soort verdikkingen verstopte kanaaltjes. Daar hoopt zich dan melk op en uiteindelijk kan dat gaan ontsteken.
Wat het ook is, koelen is geen goed advies. Het helpt wel tegen de pijn maar het zorgt ook voor samentrekken van de melkklieren waardoor de melk niet vrij kan stromen en er een grotere kans is op een verstopping die gaat ontsteken. Mocht ze er toch erg veel last van hebben dan kan je eventueel wel koelen, maar dan na het drinken van de pups en daarna weer warmen zodat er geen verdere verstopping ontstaat.
Veel de pups laten drinken, eventueel als moeders het toe laat de plek meemasseren (over de plek, kan vrij stevig, naar de tepel toe).
Je zou ook met de hand kunnen "kolven" als er niet of minder aan die tepel gedronken wordt. Hiervoor niet alleen de tepel maar ook de rest van de "borst" van buiten richting de tepel masseren.
Een andergekleurde vloeistof kan duiden op een losgekomen verstopping maar ook op een ontsteking. Goed in de gaten houden dus. Voor de pups kan het geen kwaad, zelfs bloed in de melk kan gedronken worden (vies verhaal, ik weet het)
Bij jouw verhaal denk ik dat het ergste leed al geleden is en dat het vrij snel zal verminderen.
Succes!
kraamvrouwen en een borst is een borst, we zijn toch allemaal zoogdieren
Negen van de tien keer zijn dit soort verdikkingen verstopte kanaaltjes. Daar hoopt zich dan melk op en uiteindelijk kan dat gaan ontsteken.
Wat het ook is, koelen is geen goed advies. Het helpt wel tegen de pijn maar het zorgt ook voor samentrekken van de melkklieren waardoor de melk niet vrij kan stromen en er een grotere kans is op een verstopping die gaat ontsteken. Mocht ze er toch erg veel last van hebben dan kan je eventueel wel koelen, maar dan na het drinken van de pups en daarna weer warmen zodat er geen verdere verstopping ontstaat.
Veel de pups laten drinken, eventueel als moeders het toe laat de plek meemasseren (over de plek, kan vrij stevig, naar de tepel toe).
Je zou ook met de hand kunnen "kolven" als er niet of minder aan die tepel gedronken wordt. Hiervoor niet alleen de tepel maar ook de rest van de "borst" van buiten richting de tepel masseren.
Een andergekleurde vloeistof kan duiden op een losgekomen verstopping maar ook op een ontsteking. Goed in de gaten houden dus. Voor de pups kan het geen kwaad, zelfs bloed in de melk kan gedronken worden (vies verhaal, ik weet het)
Bij jouw verhaal denk ik dat het ergste leed al geleden is en dat het vrij snel zal verminderen.
Succes!
- Esther80
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt voor je tips. Ik mag de tepel masseren, zodra de melk weer wit van kleur is leg ik de pups aan en dat vindt ze prima. Ik koel overigens niet, ik leg er lauwe lappen op. Het voelt indedaad hard, maar niet rond de tepel maar meer rond de melklijsten.
We houden haar uiteraard goed in de gaten, ze heeft geen koorts, goede eetlust, ze drinkt goed, wil graag mee wandelen en de pups mogen zonder problemen drinken, dus wat dat betreft niet echt symptomen van mastitis. Maar onze miep doet niets volgens het boekje, en ik geloof de pups ook niet, vanaf dag 8 gaan de oogjes al open.
We gaan morgen toch even naar de DA, want ons meisje moet zich wel goed voelen natuurlijk. Onze DA is niet iemand die je snel laat komen en die snel medicijnen geeft, maar hij wil haar toch even zien. Mocht het mogenvroeg beter zijn dan kunnen we nog afbellen.
Groetjes,
Esther, Ghalu, Vai en 12 pupkes
We houden haar uiteraard goed in de gaten, ze heeft geen koorts, goede eetlust, ze drinkt goed, wil graag mee wandelen en de pups mogen zonder problemen drinken, dus wat dat betreft niet echt symptomen van mastitis. Maar onze miep doet niets volgens het boekje, en ik geloof de pups ook niet, vanaf dag 8 gaan de oogjes al open.
We gaan morgen toch even naar de DA, want ons meisje moet zich wel goed voelen natuurlijk. Onze DA is niet iemand die je snel laat komen en die snel medicijnen geeft, maar hij wil haar toch even zien. Mocht het mogenvroeg beter zijn dan kunnen we nog afbellen.
Groetjes,

- Esther80
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat we geluk hebben dat het de achterste tepels betreft want daar wordt het meest fanatiek aan gezogen, inmiddels is de melklijst al minder hard.Inge O schreef:stuwing op 10 dagen bij zo een groot nest is niet echt onschuldig te noemen, al helemaal niet als het uitzicht van de melk anders is. de kans dat die melkklier namelijk niet regelmatig geleegd werd met 12 pups is ontzettend klein, dus de kans dat het wel om een vorm van mastitis gaat is groot. nu zijn niet alle mastitiden even ernstig, en koorts hoeft ook niet altijd, dus er is een goede kans dat het spontaan geneest, maar het is zeker iets om zeer goed in de gaten te houden.
dit pakket moet zo vaak mogelijk en zo goed mogelijk geleegd worden, zeker op letten dus dat de pups daar goed gaan zuigen (wat ze misschien omwille van de iets afwijkende geur niet spontaan zouden doen).
Ik laat de meest krachtige pups zuigen en Vai vindt dat prima.
Groetjes,
Esther en Co.

- Esther80
- Zeer actief
- Contacteer:
Vanmorgen was de melklijst nog minder gezwollen, gisteren was het 2x zo groot, vanmorgen bijna net zo groot als de tiet ernaastInge O schreef:klinkt al geruststellendEsther80 schreef:Ik denk dat we geluk hebben dat het de achterste tepels betreft want daar wordt het meest fanatiek aan gezogen, inmiddels is de melklijst al minder hard.Inge O schreef:stuwing op 10 dagen bij zo een groot nest is niet echt onschuldig te noemen, al helemaal niet als het uitzicht van de melk anders is. de kans dat die melkklier namelijk niet regelmatig geleegd werd met 12 pups is ontzettend klein, dus de kans dat het wel om een vorm van mastitis gaat is groot. nu zijn niet alle mastitiden even ernstig, en koorts hoeft ook niet altijd, dus er is een goede kans dat het spontaan geneest, maar het is zeker iets om zeer goed in de gaten te houden.
dit pakket moet zo vaak mogelijk en zo goed mogelijk geleegd worden, zeker op letten dus dat de pups daar goed gaan zuigen (wat ze misschien omwille van de iets afwijkende geur niet spontaan zouden doen).
Ik laat de meest krachtige pups zuigen en Vai vindt dat prima.
Groetjes,
Esther en Co..
Controle kan geen kwaad!
Groetjes,

- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Esther80
- Zeer actief
- Contacteer:
Gisteren bij de DA geweest, er zat wel wat (zwelling was al bijna weg) maar niet noemenswaardig, we moeten de pups veel laten drinken, mocht het terugkomen, verergeren of mocht Vai ziek worden dan moeten we antibiotica halen, maar voorals nog niet.amelie schreef:klinkt hoopvol!
Hoefde het consult niet te betalen, ik moest voor beide honden nog een verklaring hebben voor Zweden, van de bloedtest, dus alleen daar heb ik iets voor betaald.
Heb gelijk maar een entafspraak gemaakt voor onze pupsels
Groeten,
Esther en Co.

- Esther80
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:dat zal dus wel meevallen met dat nest van twaalfEsther80 schreef: we moeten de pups veel laten drinken.
LOL, de slaapstand is ingetreden, ze drinken minder (nou ja, minder vaak, maar meer per keer), maar groeien harder, haha. Oogjes gaan/zijn open en de eerste pups lopen al door de werpkist. Wat een heerlijk gezicht, echt genieten!!
Groetjes,
Esther en Co.