Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nestkeuze of toewijzen van puppen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Baily schreef:Dat is vreselijk, maar wel iets wat je niet in de hand hebt als fokker zijnde natuurlijk.

Had je toen met 5 weken al gekozen?
Nee, niet gekozen(wij mochten niet kiezen). Wel voorkeur. Dit kleine hummeltje. We waren helemaal verliefd. Zowel Pieter als ik. En de fokster had deze ook bij ons bedacht. Het mocht niet zo zijn :19:
In plaats daarvan kregen we een paar maanden daarna Saar :ok:
Laatst gewijzigd door Marion. op 13 apr 2007 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik ga voor nestkeuze.Ik wil graag zelf mijn pup uitkiezen. Ik zwicht voor kleine dingen.Ik zwicht eerder voor het lelijke onzeker eendje dan voor het mooie brutale zwaantje.
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Marion. schreef:
Baily schreef:Dat is vreselijk, maar wel iets wat je niet in de hand hebt als fokker zijnde natuurlijk.

Had je toen met 5 weken al gekozen?
Nee, niet gekozen(wij mochten niet kiezen). Wel voorkeur. Dit kleine hummeltje. We waren helemaal verliefd. Zowel Pieter als ik. En de fokster had deze ook bij ons bedacht. Het mocht niet zo zijn :19:
In plaats daarvan kregen we een paar maanden daarna Saar :ok:
Wat erg. Maar wel fijn dat jullie daarna Saar hebben gekregen.
Baïla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin de los Pirineos
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Baïla »

Van alle honden die wij hebben/hebben gehad (5) zijn er maar 2 die we zelf hebben uitgekozen.
De andere zijn toegewezen of op advies van fokster. Vanuit Nederland in Italië een pup kiezen is niet heel praktisch; het advies van de fokster hebben wij dus zonder probleem ter harte genomen.

Wat mij betreft zit er geen verschil tussen de honden die we wel zelf kozen en die we niet zelf kozen.

M.n.bij de Mastins heb je te maken met aftekeningen en kleuren en de kleur van de aftekeningen van Bertus hadden niet mijn voorkeur. Zijn karakter echter was helemaal wat wij zochten dus wat is dan weer kleur? :19:

Ik denk echter wel dat je als je graag wilt kiezen je daarin je gevoel moet volgen en gewoon rustig doorzoeken naar een fokker waar dat kan en dan desnoods langer wachten voor bijv. eerste nestkeuze.
Afbeelding
Groetjes van Anja, Appie, Perla en Daisy
In liefdevolle herinnering Effendy, Bertus, Pepper, Baïla en Guus
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Baily schreef: Maar meestal worden de pupkopers toch vrij snel na de geboorte van de pups op de hoogte gesteld dat de pups geboren zijn. Weet je dan al hoe de pups zijn?

En zou je dan eventueel later zeggen dat ze toch geen pup krijgen?

Inderdaad is ook het advies van de fokker heel belangrijk, zoals je aangeeft met je verhaal over de slaperige pup die normaal drukker was. Dan zou ik ook echt wel het advies van de fokker zwaar laten wegen.
Mijn wachtlijst is tot nu toe (veel) groter dan het aantal pups wat er geboren wordt. Ik leg gewoon aan de mensen uit wat mijn doel is (de best mogelijke match maken) en dat het hiervoor noodzakelijk is de pups beter te leren kennen. Natuurlijk kun je als ze net geboren zijn nog niet zien welke pup het beste bij welke baas zou passen. Dat lijkt me nogal logisch. Met een week of 6 weten de mensen dan zeker of er een pup voor hen bij gaat zijn, en wordt er dus in onderling overleg een verdeling gemaakt van welke pup er naar welke baas gaat.

Bij het nest waar Nozem uit is gekomen heb ik voor de laatst overgebleven pup (was een vrij schuchtere pup die ik niet overal zou kunnen en willen plaatsen) pas met 6 1/2 week besloten wie ervoor in aanmerking kwam. Deze pup is in een soort walhalla terecht gekomen en doet het nu prima. Als deze pup bij iemand die hoger op de lijst stond terecht zou zijn gekomen weet ik niet of het net zo goed zou zijn gegaan.

Ik denk dat het zowiezo een kwestie van vertrouwen moet zijn tussen de fokker en de pupkoper. De fokker moet een goed gevoel hebben waar de pups naartoe gaan, en de pupkoper moet het gevoel hebben serieus genomen te worden en te worden gehoord in zijn of haar wensen.

Ik vind trouwens wel altijd dat er heel minachtend gedacht wordt over de pup die als laatste gekozen wordt. Dat wordt dan toch vaak door pupkopers gezien als de kneus van het nest of zo. Als je geen 1e keus in een nest hebt, dan krijg je bagger. Zo werkt het over het algemeen helemaal niet. Het hondje wat het laatst gekozen wordt kan gewoon door wat voor omstandigheden dan ook niet bij de eerder kiezende pupkopers hebben gepast, en dat wil helemaal niet zeggen dat het een onooglijk mormel is met een rot karakter.
Sjefke was de laatst overgebleven pup. Toen wij voor haar gingen kijken waren de broertjes en zusjes allemaal al gekozen en verhuisd.
Ik heb het nooit gezien als "het overblijvertje" en ik had me ook geen fijner hondje kunnen voorstellen. Qua karakter paste ze prima bij ons, en qua uiterlijk mogen we ook niet klagen met alle resultaten die ze op shows heeft behaald. :wink:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

LongFields schreef:Ik vind trouwens wel altijd dat er heel minachtend gedacht wordt over de pup die als laatste gekozen wordt. Dat wordt dan toch vaak door pupkopers gezien als de kneus van het nest of zo. Als je geen 1e keus in een nest hebt, dan krijg je bagger. Zo werkt het over het algemeen helemaal niet. Het hondje wat het laatst gekozen wordt kan gewoon door wat voor omstandigheden dan ook niet bij de eerder kiezende pupkopers hebben gepast, en dat wil helemaal niet zeggen dat het een onooglijk mormel is met een rot karakter.
Ik weet van verschillende fokkers dat ze de mooiste pups juist tot het laatst aanhouden. Ten eerste om zelf pas op het allerlaatst een uiteindelijke keuze te hoeven maken als ze zelf een pup willen aanhouden, maar ten tweede ook met in hun achterhoofd dat ze de pup misschien helemaal niet verkopen en dan hebben ze zelf in elk geval een mooie pup die ze zelf houden.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Scooby schreef:
LongFields schreef:Ik vind trouwens wel altijd dat er heel minachtend gedacht wordt over de pup die als laatste gekozen wordt. Dat wordt dan toch vaak door pupkopers gezien als de kneus van het nest of zo. Als je geen 1e keus in een nest hebt, dan krijg je bagger. Zo werkt het over het algemeen helemaal niet. Het hondje wat het laatst gekozen wordt kan gewoon door wat voor omstandigheden dan ook niet bij de eerder kiezende pupkopers hebben gepast, en dat wil helemaal niet zeggen dat het een onooglijk mormel is met een rot karakter.
Ik weet van verschillende fokkers dat ze de mooiste pups juist tot het laatst aanhouden. Ten eerste om zelf pas op het allerlaatst een uiteindelijke keuze te hoeven maken als ze zelf een pup willen aanhouden, maar ten tweede ook met in hun achterhoofd dat ze de pup misschien helemaal niet verkopen en dan hebben ze zelf in elk geval een mooie pup die ze zelf houden.
Dat is dus vanuit fokkers-oogpunt gedacht.
Waar ik het over had, is het oogpunt van de pupkoper, waar ik regelmatig hoor dat men eerste keus wil, omdat anders het idee bestaat dat ze met veel mindere kwaliteit thuis komen.
Baily

LongFields schreef:
Baily schreef: Maar meestal worden de pupkopers toch vrij snel na de geboorte van de pups op de hoogte gesteld dat de pups geboren zijn. Weet je dan al hoe de pups zijn?

En zou je dan eventueel later zeggen dat ze toch geen pup krijgen?

Inderdaad is ook het advies van de fokker heel belangrijk, zoals je aangeeft met je verhaal over de slaperige pup die normaal drukker was. Dan zou ik ook echt wel het advies van de fokker zwaar laten wegen.
Mijn wachtlijst is tot nu toe (veel) groter dan het aantal pups wat er geboren wordt. Ik leg gewoon aan de mensen uit wat mijn doel is (de best mogelijke match maken) en dat het hiervoor noodzakelijk is de pups beter te leren kennen. Natuurlijk kun je als ze net geboren zijn nog niet zien welke pup het beste bij welke baas zou passen. Dat lijkt me nogal logisch. Met een week of 6 weten de mensen dan zeker of er een pup voor hen bij gaat zijn, en wordt er dus in onderling overleg een verdeling gemaakt van welke pup er naar welke baas gaat.

Bij het nest waar Nozem uit is gekomen heb ik voor de laatst overgebleven pup (was een vrij schuchtere pup die ik niet overal zou kunnen en willen plaatsen) pas met 6 1/2 week besloten wie ervoor in aanmerking kwam. Deze pup is in een soort walhalla terecht gekomen en doet het nu prima. Als deze pup bij iemand die hoger op de lijst stond terecht zou zijn gekomen weet ik niet of het net zo goed zou zijn gegaan.

Ik denk dat het zowiezo een kwestie van vertrouwen moet zijn tussen de fokker en de pupkoper. De fokker moet een goed gevoel hebben waar de pups naartoe gaan, en de pupkoper moet het gevoel hebben serieus genomen te worden en te worden gehoord in zijn of haar wensen.

Ik vind trouwens wel altijd dat er heel minachtend gedacht wordt over de pup die als laatste gekozen wordt. Dat wordt dan toch vaak door pupkopers gezien als de kneus van het nest of zo. Als je geen 1e keus in een nest hebt, dan krijg je bagger. Zo werkt het over het algemeen helemaal niet. Het hondje wat het laatst gekozen wordt kan gewoon door wat voor omstandigheden dan ook niet bij de eerder kiezende pupkopers hebben gepast, en dat wil helemaal niet zeggen dat het een onooglijk mormel is met een rot karakter.
Sjefke was de laatst overgebleven pup. Toen wij voor haar gingen kijken waren de broertjes en zusjes allemaal al gekozen en verhuisd.
Ik heb het nooit gezien als "het overblijvertje" en ik had me ook geen fijner hondje kunnen voorstellen. Qua karakter paste ze prima bij ons, en qua uiterlijk mogen we ook niet klagen met alle resultaten die ze op shows heeft behaald. :wink:
Het gaat me er ook niet om dat ik de mooiste wil of de grootste, of een bepaalde kleur. Gewoon degene die mij het meeste aanspreekt. En dat kan ook de pup zijn die niet direct als mooiste uit de bus komt. Dat maakt me niet uit.

Verder vind ik de methode die jij toepast eigenlijk het meest ideaal. Het geeft ook de pupkoper dan een gelegenheid om te zeggen dat ze dan wel wachten op een volgend nest, als het toch niet hun keuze is die er gemaakt is.

Ik heb ook van een fokker gehoord dat ze zei dat ze dan wel gelijk wilde weten dat je de pup dan niet wilt als met 6 weken de verdeling bekend wordt gemaakt, omdat de nieuwe pupkopers voor die pup dan al zoveel hadden gemist.

Met jouw methode is die nieuwe pupkoper dan ook al vanaf het begin bij het nest betrokken geweest en heeft dus dan niks gemist.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

LongFields schreef:
Scooby schreef:
Waar ik het over had, is het oogpunt van de pupkoper, waar ik regelmatig hoor dat men eerste keus wil, omdat anders het idee bestaat dat ze met veel mindere kwaliteit thuis komen.
Nee, zo bedoel ik het niet. Fokkers houden de mooiste pups (waarvan het uiteindelijk wel de bedoeling is dat ze verkocht worden) om die reden aan tot het laatst. Bij die fokkers zal dus de laatst 'overgebleven' pup de mooiste pup van het nest zijn die een pupkoper dan dus krijgt.
Baily

Baïla schreef:
Ik denk echter wel dat je als je graag wilt kiezen je daarin je gevoel moet volgen en gewoon rustig doorzoeken naar een fokker waar dat kan en dan desnoods langer wachten voor bijv. eerste nestkeuze.
Ik denk inderdaad dat ik voor die optie ga. En dan uiteraard wel ook goed het advies van de fokker erbij in overweging nemen. :wink:
Baily

*Anita* schreef:
Baily schreef: Er wordt nooit gezegd van "wacht jij maar op een volgend nest, want er is geen pup die bij je past in dit nest". :mrgreen:
Gelukkig is dat in het geval van Harley wel gebeurd. Anders was ik nl ook niet aan de beurd geweest voor een pup :wink:
En was dat om uiterlijk, dat iemand moest wachten op een ander nest, omdat hij een voorkeur voor een bepaalde kleur had of iets anders met het uiterlijk, of was het echt omdat de pup niet bij diegene zou passen?
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Bij ons mogen pupkopers hun voorkeur uitspreken en kijken wij of we het daar mee eens zijn of niet. Over het algemeen is de keuze van ons ook de voorkeur van de pupkoper. Maar als pupkoper een voorkeur heeft waar wij niet achter kunnen staan, dan zullen ze toch voor een andere pup moeten gaan.
naadje

Ongelezen bericht door naadje »

ik heb mijn honden ook zelf uitgekozen en daar nog steeds blij om..

Lana is geboren op de stal waar ik stond met mijn paard en heb ik dus al die weken kunnen volgen..

Dammon was wel al 8 weken oud maar daar zijn we de hele avond aanwezig geweest om te pups "te bestuderen" ik wou namelijk geen vooraanstaande pup..

dammon gedroeg zich op dat moment naar de pup die ik zocht,niet terughoudend maar ook geen haantje de voorste

en nu nog steeds ben ik tevreden met mijn keuze..hij is niet te brutaal..maar ook niet te voorzichtig..leert goed en snel...en is snel tevreden...heerlijke pup dus!
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Je komt allebei veel tegen, beetje fifty-fifty. Wij hadden bij Buffy zelf kiezen, maar ik vond het veel te vroeg om te kiezen, met twee weken al. Wij hadden tweede keuze omdat we toevallig de tweede waren die op bezoek kwamen. We moesten dus kiezen op vlekken en grootte. Buffy was onze eerste keuze, maar het sloeg natuurlijk nergens op. Wel had ik er van afgezien als Buffy geen goed schrikherstel had vertoond en ik wilde echt een middenmoter, dat stond vast voor mij. Als ze naar de ene of andere kant extreem was geweest dan had het niet doorgegaan.

Bij de eerste pup ging toewijzing aan de hand van een puppentest, we kregen het hondje dat we wilden, maar ik zou nu niet meer akkoord daarmee willen gaan, met die gang van zaken.

Kwam er nog een pup dan zou ik eerste of tweede keus willen bij de fokker en dan pas met een week of 6-7 niet eerder, anders een deurtje verder. Het schijnt ook zo te zijn dat je bij het zelf kiezen van een pup meer "gaat " voor die pup en vervelende dingen gemakkelijker accepteert.

Als ik zelf fokte zou ik een combinatie doen. Zelf laten kiezen, maar wel in overleg. Als ik echt vind dat een combi ongeschikt zou zijn, dan krijgen die mensen de pup niet mee. Bij eerste pup kopers zou ik daar al helemaal heel erg op letten. Die ga ik geen "moeilijke" pup meegeven, zeker niet als er kinderen zijn.

Keuzemoment zou dan met een week of zeven pas liggen, eerder niet.

Anne
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Scooby schreef:
LongFields schreef:
Scooby schreef:
Nee, zo bedoel ik het niet. Fokkers houden de mooiste pups (waarvan het uiteindelijk wel de bedoeling is dat ze verkocht worden) om die reden aan tot het laatst. Bij die fokkers zal dus de laatst 'overgebleven' pup de mooiste pup van het nest zijn die een pupkoper dan dus krijgt.
Van fokkers waar ik contact mee heb (van mijn eigen ras) weet ik dat ze, net als ik zelf bij Nozem, hun zelf aan te houden pup met een week of 6 uitkiezen. De rest is dan dus beschikbaar voor de pupkopers.
Maar er zullen ook wel fokkers zijn die het zo doen als jij omschrijft. Niet in mijn kennissenkring, maar dat zegt natuurlijk niks. :wink:
Baily

Inge O schreef:
Martijn schreef:Waar ik een schepje zout bij neem is de notie dat er voor elke persoon op de reserveringslijst de perfecte pup in het nest zou zitten. Dat wordt soms wel zo voorgedaan en dat vind ik een beetje komisch. Wat doe je met twee dominante reutjes als je maar één dominante reuenkoper hebt?
klopt als een bus, tenminste, die bedenking heb ik me ook al vaak gemaakt.
Baily schreef:
Ik kies denk ik vooral op de blik in de oogjes. :19: Niet op kleur.
het is dat ik jou al voldoende ken van het forum om te weten dat het wel heel rottig zou moeten lopen voor jij besluit dat het niet gaat met een hond, maar voor het 'kiezen op de oogjes' of anderssoortige puur sentimentprikkels ben ik normaal gezien nogal allergisch. ik begrijp wat je ermee bedoelt hoor, en er zit zeker iets in, maar als ik mensen minder goed ken, en dus minder kan beoordelen hoeveel hondenverstand ze hebben zal ik hun dergelijke impulsbeslissing zeker uit het hoofd praten als ik denk dat het niet het meest geschikte hondje is voor hen.

ik werk hier dus wel met 1e, 2e, 3e nestkeuze enz., en gezien ik altijd zelf een pup aanhoud, en ik niet eerder wil kiezen dan 6 à 7 weken, duurt het dus ook tot die tijd voor mensen weten welke pup hun pup wordt.

heel vaak hebben ze niet eens veel keuze, doordat ze ze een geslacht- en kleurvoorkeur hebben. maar hebben ze die keuze wel, dan laat ik ze daar ook echt wel vrij in. alleen zal ik wel argumenten ten voordele of ten nadele van een bepaalde pup in hun situatie aandragen, en eerlijk gezegd heb ik het nog nooit meegemaakt dat mensen daar niet op ingingen. maar zij hebben finaal het laatste woord, binnen bepaalde grenzen natuurlijk.

hier weten mensen wel van in het begin of er een pup voor hen bij is, en hoewel ik ook wel het voordeel inzie van hoe suzanne dat nog in het ongewisse laat tot op week zes, zou ik het zlf niet zo willen. ik zou het zelf niet kunnen aanzien hoe mensen al heel enthousiast zijn, en dan op week zes te horen krijgen dat het uiteindelijk niet doorgaat. als ik zie hoe intens mensen meeleven met het hele gedoe rond een nest, en toeleven naar het moment dat er eindelijk eentje met hun meegaat, zou ik het gevoelsmatig moeilijk vinden om telkens mensen bij de pups te hebben die daar met een benepen hartje zitten en zichzelf niet enthousiast durven laten zijn om zich een te grote ontgoocheling te besparen.
Ik begrijp wel wat je bedoelt Inge met niet kiezen op sentiment. Daar heb je ook gelijk in, en er is natuurlijk meer waarop je je beslissing baseert. Maar toch telt sentiment het zwaarste bij mij, wat dan natuurlijk ook wel ondersteunt moet worden met verstand.

Maar het gevoel heeft toch de overhand. Ik ben er dus precies bang voor wat jij zegt op een iets andere manier. Dat ik dus helemaal ga voor een bepaald pupje en dan na 6 weken hoor dat dat niet kan. Ik denk dat ik dan heel erg teleurgesteld ben, op zijn zachtst gezegd, en dat dat me toch 6 weken lang een soort reserve zal laten houden totdat ik weet dat ik me er echt aan kan hechten. Dat vind ik toch jammer.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik zou geen pup hoeven als de fokker dat voor mij gaat bepalen, hij/zij mag de puppen dan heel goed kennen, maar de fokker heeft geen barst verstand van mij :smile2:

een mens is een stuk moeilijker te doorgronden dan een hond :19:

verder kijk ik bij de hond of er een klik is, en dat is tot nu toe altijd goed gegaan.

mocht ik in de toekomst ergens gaan kijken voor een pup en de fokker wijst me aan dat die het moet worden :evil: mag ie m houden

kijk ik wel ergens waar ik zelf mag beslissen- het word namelijk een maatje voor het leven :ok:
pippa

Ongelezen bericht door pippa »

ik ga volledig met lovingbulls hierin mee...
als ik niet zelf mag kiezen...dan hoef ik er geen eentje.

neem als voorbeeld mijn dinky.
ze was de enige rode in het nest..en die wilden we hebben.
maar de fokster had haar al 'weggeven' voor een ander en ik kon alleen kiezen uit zwarte en zwart/witte pupjes..en die wilde ik niet.
(het ging mij niet voor de volle 100% om de kleur maar ze was nu eenmaal de felste pup ertussen, grommen, grote waffel tegen ma en de broertjes en zusjes allemaal wegjagen...en die wilden we. ze waren 3 weken toen we gingen kijken)
we zijn dus weer naar huis gegaan..
3 weken later belde de fokster op om te zeggen dat die andere mensen het rode pupje toch niet wilden hebben..ze was veel te 'agressief' in hun ogen..of wij nog belang hadden.
dus zodoende hebben wij de rode pup, onze dinky, mee genomen.
wij hadden haar gekozen, kon het niet..so be it, maar ik wilde geen andere pup.
dus ik pleit voor eigen keuze... :mrgreen:
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Baily schreef:
*Anita* schreef:
Baily schreef: Er wordt nooit gezegd van "wacht jij maar op een volgend nest, want er is geen pup die bij je past in dit nest". :mrgreen:
Gelukkig is dat in het geval van Harley wel gebeurd. Anders was ik nl ook niet aan de beurd geweest voor een pup :wink:
En was dat om uiterlijk, dat iemand moest wachten op een ander nest, omdat hij een voorkeur voor een bepaalde kleur had of iets anders met het uiterlijk, of was het echt omdat de pup niet bij diegene zou passen?
Dit was puur om het karakter van de pups
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Inge O schreef: hier weten mensen wel van in het begin of er een pup voor hen bij is, en hoewel ik ook wel het voordeel inzie van hoe suzanne dat nog in het ongewisse laat tot op week zes, zou ik het zlf niet zo willen. ik zou het zelf niet kunnen aanzien hoe mensen al heel enthousiast zijn, en dan op week zes te horen krijgen dat het uiteindelijk niet doorgaat. als ik zie hoe intens mensen meeleven met het hele gedoe rond een nest, en toeleven naar het moment dat er eindelijk eentje met hun meegaat, zou ik het gevoelsmatig moeilijk vinden om telkens mensen bij de pups te hebben die daar met een benepen hartje zitten en zichzelf niet enthousiast durven laten zijn om zich een te grote ontgoocheling te besparen.
Ik zou dat ook absoluut niet willen, niet als koper en niet als fokker. Ik zou met zoveel mensen afspraken maken als er pups zijn en dan nog een echt reservelijstje (dat de mensen dat ook weten) voor als er iemand afvalt, maar niks van "Ja sorry, je hebt 6 weken gewacht en meegeleefd maar geen pup voor je", dat vind ik onmenselijk, heel onprettig.
Het is ook niet nodig, het kan niet zo zijn dat bij een goed gefokt nest er geen matches te maken zijn. Er is ook nog iets als té goed willen doen te veel naar ideaal streven. Als je mensen niet geschikt vindt, krijgen ze geen pup klaar en als ze wel geschikt zijn en aan de beurt dan krijgen ze er een, ook al zit er bij die tien gegadigden er misschien net een die ietsje geschikter lijkt, wat maakt dat uit, goed is goed.

Daarbij ben je geen heilige of god, alle kans dat je je deels (onbewust) laat leiden door persoonlijke klik die er net even iets meer is bij de een dan bij de ander, het wil niet zeggen dat zo iemand een betere baas is voor je pup, enige zelfkritiek mag je als fokker wel hebben vind ik. Je bent geen god.

Anne
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Heeft iemand er eigenlijk zicht op (fokkers) in hoeverre het karakter van een pup al voorspelbaar is? Dus wordt de volwassen hond altijd hoe hij als pup leek te zijn? Ik kan me namelijk herinneren dat dat de kritiek was op de zogenaamde 'puppy-tests' dat na onderzoek bleek dat er niet zoveel klopte van de voorspellingen voortkomend uit de tests :19:
Dus ben je wel eens voor verrassingen komen staan als je je pup als volwassen hond terug zag?
Gr. Marijke
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge O schreef:
starfleet schreef: Het is ook niet nodig, het kan niet zo zijn dat bij een goed gefokt nest er geen matches te maken zijn. Er is ook nog iets als té goed willen doen te veel naar ideaal streven. Als je mensen niet geschikt vindt, krijgen ze geen pup klaar en als ze wel geschikt zijn en aan de beurt dan krijgen ze er een, ook al zit er bij die tien gegadigden er misschien net een die ietsje geschikter lijkt, wat maakt dat uit, goed is goed.

Anne
zo zie ik het ook, en dat is eigenlijk al altijd netjes gelukt. niet omdat, zoals martijn ook al aangaf, er nu toevallig exact die hondjes met dat karakterprofiel geboren worden als wat in ideale omstandigheden voor iedereen de beste match zou zijn.

maar omdat, zoals met zoveel in het leven, niet-helemaal-ideaal ook nog best erg genieten kan zijn.
Hier ben ik het helemaal mee eens hoor.
Het is bij mij ook niet dat als ik 8 pups heb, dat ik 8 mensen 6 weken lang in onzekerheid laat, als dat zo is overgekomen heb ik het blijkbaar niet duidelijk genoeg uitgelegd.

Bij mijn eerste nest heb ik bij 1 gezin aangegeven dat ik nog niet zeker was of er een pup voor hen bij zou zitten, omdat op dat moment iemand nog niet zeker wist of hij een reu of teef zou kiezen. Deze mensen hebben toen ook bewust gewacht met langskomen, tot dit wel zeker was, juist om wat eerder gezegd is, dat ze zich niet wilden hechten aan pups waar ze misschien uiteindelijk niet uit zouden mogen kiezen.

Je kiest de mensen die in aanmerking komen op gevoel en "de klik" (wedeerzijds) uit voor een pup, en dan ga je kijken welke matches er gemaakt kunnen worden, tegelijkertijd met de mensen die hun voorkeur uitspreken welke pup het meest aansprekend is voor henzelf.
Mocht de keus van de fokker en die van de pupkoper enorm van elkaar verschillen, kun je er gewoon over praten en kom je er volgens mij in bijna alle gevallen gewoon in gezamenlijk overleg uit.

Niks voor god spelen dus als fokker. Tenminste niet bij mij. :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moon schreef:Heeft iemand er eigenlijk zicht op (fokkers) in hoeverre het karakter van een pup al voorspelbaar is? Dus wordt de volwassen hond altijd hoe hij als pup leek te zijn? Ik kan me namelijk herinneren dat dat de kritiek was op de zogenaamde 'puppy-tests' dat na onderzoek bleek dat er niet zoveel klopte van de voorspellingen voortkomend uit de tests :19:
Dus ben je wel eens voor verrassingen komen staan als je je pup als volwassen hond terug zag?
Heb ik me ook wel eens afgevraagd :ok:

Ik moet zeggen dat een paar van mijn vriendinnen, die een hond toegewezen kregen op grond van de kennis van de fokker, de puppentest (met een slag om de arm, want dat is een momentopname) en hoe de fokkers de kopers inschatten, een werkelijk prima "match" hadden. :ok:
Maar ik denk dat je als fokker dan wel veel ervaring in observeren moet hebben èn veel mensenkennis :wink:

Ik heb mijn honden zelf uitgezocht. Nou ja, Rana was tweede keus, omdat de fokker mijn eerste keus zelf wilde houden :mrgreen: Hij beschreef Rana als rustig en "terughoudend" :roll:
:denken: Dat is ze dus NIET :roll:

Maar als ik een fokker zou treffen met veel ervaring, zou ik zijn advies nadrukkelijk laten meewegen.
Laatst gewijzigd door ranetje op 14 apr 2007 15:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Moon schreef:Heeft iemand er eigenlijk zicht op (fokkers) in hoeverre het karakter van een pup al voorspelbaar is? Dus wordt de volwassen hond altijd hoe hij als pup leek te zijn? Ik kan me namelijk herinneren dat dat de kritiek was op de zogenaamde 'puppy-tests' dat na onderzoek bleek dat er niet zoveel klopte van de voorspellingen voortkomend uit de tests :19:
Bij Hera vond/ vind ik het toch aardig overeen komen.
We kozen haar omdat ze de haaibaai van de 3 was, vooraan stond met alles en niet terugdeinsde als we iets uithaalde (bos sleutels op de grond laten vallen e.d.).
Dat karakter heeft ze nog steeds. Het is niet ineens een mietje geworden ofzo.

Bij mn andere honden vindt ik het moeilijk om te zeggen. Chello was al 5 maanden oud. Bij Ghaya hadden we een andere pup uitgezocht (kleurenbandjes hadden ze om) maar toen we kwamen waren bij een aantal pups die bandjes afgegaan, ook bij die van ons.
Dus of we nou dezelfde pup mee hebben genomen toen der tijd .....

Daarbij is natuurlijk erg veel afhankelijk van wat er allemaal nog gebeurd in de socialisatie periode. Als Ghaya toen niet 2x gegrepen werd door een herder was ze nu wellicht niet zo panisch geweest en schtijbakkerig.
Alhoewel dat natuurlijk ook weer in het karakter zit.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Met Osa was het zo dat we de fokker al jaren kenden ( de eerste golden logeerde altijd bij hen ) zij kenden de situatie van ons toen dus ook ( ik en mijn broers die toen 4 waren, en mijn oudere broer die 7 was ) etc.
De fokker heeft eigenlijk voornamelijk uitgezocht welke het beste zou passen, dat is Osa geworden omdat mijn ouders dit keer wel een pittige hond wilden, en de fokker dat ook een goed plan vond.

Iets wat ik zelf vaak wel een vrij slechte zaak vind is dat pups al zodra ze geboren worden aan iemand worden toegewezen, dat is dan natuurlijk puur om de kleur. Ik heb liever een hond die qua kleur wat minder is, maar qua karakter prima bij me past, dan andersom.

gr Aimee
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Baily schreef:
Marion. schreef:
Baily schreef:Ik kies niet echt op uiterlijk, maar op hoe het karakter is, want je kunt als pupkoper, die meerdere keren op bezoek komt, toch wel inschatten na een tijdje wat voor typetje het pupje is.
Vind je dat echt? Ik mocht bij Miep vanaf dag 1 op bezoek, en als ik zelf had moeten kiezen was het puur op kleur geweest. Hoe kan ik nu kiezen tussen al dat puppengeweld :19:
Ik kies denk ik vooral op de blik in de oogjes. :19: Niet op kleur.
ik ook, helemaal op gevoel. Ik weet nog dat we Odin gingen uitkiezen. Odin ging meteen op mijn schoot liggen toen ik daar op de grond zat. En Odin heeft eigenlijk mij gekozen. En het voelde gewoon goed. En het is ook goed.
Bij Ivan was er geen keus, die was al over de 8 maanden oud.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Heb ik me ook wel eens afgevraagd :ok:

Ik moet zeggen dat een paar van mijn vriendinnen, die een hond toegewezen kregen op grond van de kennis van de fokker, de puppentest (met een slag om de arm, want dat is een momentopname) en hoe de fokkers de kopers inschatten, een werkelijk prima "match" hadden. :ok:
Maar ik denk dat je als fokker dan wel veel ervaring in observeren moet hebben èn veel mensenkennis :wink:

Ik heb mijn honden zelf uitgezocht. Nou ja, Rana was tweede keus, omdat de fokker mijn eerste keus zelf wilde houden :mrgreen: Hij beschreef Rana als rustig en "terughoudend" :roll:
:denken: Dat is ze dus NIET :roll:

Maar als ik een fokker zou treffen met veel ervaring, zou ik zijn advies nadrukkelijk laten meewegen.
Wij hadden niets te kiezen (laatste op de lijst) maar de fokker had ook een sterk adviserende/toewijzende rol. De match met Dante was ook een heel goede. Wij wilden een middenmootje, dus geen extreem druk typje. En als pup was Dante echt ideaal; een rustig makkelijk pupje :ok: .
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

estelle schreef:
Bij Hera vond/ vind ik het toch aardig overeen komen.
We kozen haar omdat ze de haaibaai van de 3 was, vooraan stond met alles en niet terugdeinsde als we iets uithaalde (bos sleutels op de grond laten vallen e.d.).
Dat karakter heeft ze nog steeds. Het is niet ineens een mietje geworden ofzo.

Bij mn andere honden vindt ik het moeilijk om te zeggen. Chello was al 5 maanden oud. Bij Ghaya hadden we een andere pup uitgezocht (kleurenbandjes hadden ze om) maar toen we kwamen waren bij een aantal pups die bandjes afgegaan, ook bij die van ons.
Dus of we nou dezelfde pup mee hebben genomen toen der tijd .....

Daarbij is natuurlijk erg veel afhankelijk van wat er allemaal nog gebeurd in de socialisatie periode. Als Ghaya toen niet 2x gegrepen werd door een herder was ze nu wellicht niet zo panisch geweest en schtijbakkerig.
Alhoewel dat natuurlijk ook weer in het karakter zit.
Ja dat is waar; de socialisatie kan natuurlijk ook heel veel uitmaken. Daar zul je als fokker misschien ook niet zoveel kijk op hebben (hoe de nieuwe eigenaars dat gedaan hebben).

:eek: dat de bandjes afgegaan waren :wink:; zul je nooit weten of Ghaya dé pup was :mrgreen:
Wij wisten pas heel laat welk hondje de onze zou worden. Ik heb een heel aantal foto's van het nest maar heb Dante nooit met zekerheid kunnen ontdekken tussen alle 'vlekkies' :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Ik kende de fokker van Jagger en Mick ook al jaren, want Mondriaan kwam daar ook vandaan.
Bij haar ging het in samenspraak: ze kende de pups (die waren al ongeveer een week of 6) en ze kende mij. Wel moet ik toegeven dat we voor Jagger meteen vielen omdat hij zo "apart" was.
Met Jagger en mij klikt het geweldig en ik heb nu, nadat Mick er een maand is, ook absoluut het gevoel dat het tussen ons een goede match is. Tussen die twee samen gaat het ook super en dat is natuurlijk voor mij ook heel belangrijk en rustgevend.
natasja
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Briard

Ongelezen bericht door natasja »

De fokker van onze hond heeft ook de keuze voor ons gemaakt.
Ik ben daar hardstikke blij mee, had niet anders gewild.

Elke keer als we op bezoek kwamen was er wel een ander pupje dat leuker was.
De ene keer sliep het ene pupje wat meer dan een andere, een volgend bezoek was het ene pupje wat anders qua gedrag dan de keer daarna.

De fokker maakt de pups het meest mee en heeft een veel beter beeld bij de karaktertjes van de verschillende pups.
In de loop der tijd leert de fokker de mensen ook steeds beter kennen en door gesprekken weet de fokker wat de mensen graag zouden willen qua karakertje.
Onze fokker heeft haar toewijzingen uiteindelijk definitief laten worden door de pupjes ook nog een gedragstestje te laten doen en daarmee werd voor haar duidelijk of haar keuze de juiste was.

En wat ons betreft, ze had niet beter kunnen kiezen!!!!!
Groetjes Natasja

neem eens een kijkje bij onze Coons
http://www.A-Nice-Moon.nl

www.dogwise.nl
hondenschool
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”