Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Protest tegen fokken op schoonheid"

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

"Protest tegen fokken op schoonheid"

Ongelezen bericht door idorh »

Hallo Bertus,
wil jij deze tekst op hondenforum.nl zetten?

Aan: Marianne Thieme
De uitzending van Netwerk van afgelopen woensdag 11 april ging over de gevolgen van
een onverantwoorde hondenfokkerij die uitsluitend op uiterlijk schoon is gericht. De
gezondheid komt hier blijkbaar op de 2e plaats. Omdat een plat neusje bij de
Cavalier Spaniel King Charles als ideaal wordt gezien, wordt daarop gefokt. Gevolg:
er worden honden geboren met een te kleine schedel. Daardoor loopt hersenvocht naar
het ruggenmerg wat voor de honden zeer pijnlijk is. Het is maar een voorbeeld. Ook
andere hondenrassen hebben lichamelijke problemen omdat vaak op uiterlijke kenmerken
wordt doorgefokt.

De Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland heeft op de eigen website een
ongebruikelijk snelle reactie gegeven op de uitzending. Zij heeft heel veel woorden
nodig om het eigen straatje schoon te vegen.
De Raad wast de handen weer eens in onschuld. De RvB is eigenlijk niet de aangewezen
instantie om de gezondheids- en welzijnsbelangen van de honden te behartigen. De
Raad bestaat nu al 100 jaar en als het in die 100 jaar niet is gelukt, zou het dan
nu ineens wel lukken?

Men weet daar donders goed wat er mis is, maar weigert in te grijpen bij de
rasverenigingen! De Raad heeft wel degelijk de rechtsmacht om er wat tegen te doen,
maar men sluit liever de ogen als het erop aankomt en schuift de
verantwoordelijkheid door naar de rasverenigingen. Ook nu wil de Raad de toekenning
en uitreiking van de certificering van hondenfokkers aan de aangesloten
rasverenigingen overlaten. Maar de slager die z'n eigen vlees keurt, is niet boven
verdenkingen verheven.

Wilt u over het afschuiven van de verantwoordelijkheid van de Raad van Beheer over
de misstanden in de rashondenfokkerij vragen stellen aan de verantwoordelijk
minister van LNV?

Wil je ook dat er een eind komt aan de hondenfokkerij waardoor nakomelingen met
lichamelijke gebreken ontstaan? Dan de tekst kopiëren, plakken in "bericht" op de
website van de Partij voor de Dieren en verzenden. Alle beetjes helpen:
http://www.partijvoordedieren.nl/content/view/119
De uitzending is nog te zien op http://www.netwerk.tv/ en dan doorklikken naar
"Overige Uitzendingen" linksboven in het menu.

Vr gr Johan Berends.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik weet niet helemaal wat ik hier mee aan moet. :denken:
Een Cavaliertje heeft volgens mijn gegevens géén kortgefokte neus.
Een King Carles Spaniel wèl.
Dus voor dat de verkeerde hond wordt "aangepakt" zou ik daar toch even op letten. :roll:

Cavalier
Afbeelding

Die heeft toch echt een neus.
Of begrijp ik iets verkeerd?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Re: "Protest tegen fokken op schoonheid"

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

idorh schreef:
De Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland heeft op de eigen website een
ongebruikelijk snelle reactie gegeven op de uitzending. Zij heeft heel veel woorden
nodig om het eigen straatje schoon te vegen.
De Raad wast de handen weer eens in onschuld. De RvB is eigenlijk niet de aangewezen
instantie om de gezondheids- en welzijnsbelangen van de honden te behartigen. De
Raad bestaat nu al 100 jaar en als het in die 100 jaar niet is gelukt, zou het dan
nu ineens wel lukken?

Men weet daar donders goed wat er mis is, maar weigert in te grijpen bij de
rasverenigingen! De Raad heeft wel degelijk de rechtsmacht om er wat tegen te doen,
maar men sluit liever de ogen als het erop aankomt en schuift de
verantwoordelijkheid door naar de rasverenigingen. Ook nu wil de Raad de toekenning
en uitreiking van de certificering van hondenfokkers aan de aangesloten
rasverenigingen overlaten. Maar de slager die z'n eigen vlees keurt, is niet boven
verdenkingen verheven.

Goed stukje...want deze vlieger gaat voor veel meer rassen op :wink:
De Sharpei bijvoorbeeld.
De SCN is momenteel bezig om te inventariseren hoe het met de jonge honden gesteld is ...
Ja, dat klinkt leuk, maar ze bellen de fokkers om te vragen of er problemen zijn met de jonge honden uit hun nesten.
En daar verwachten ze eerlijke antwoorden te krijgen?
Ik heb er geen bal vertrouwen in.

En leuk dat ze de SCN fokkers allemaal bij langs gaan bellen hoor, maar het feit dat het ras naar de filistijnen is en doorgefokt is, ligt niet alleen bij de erkende SCN fokkers, maar ook bij de prustfokkers.
Die prutfokkers hebben toevalligerwijs wel veelal honden met stambomen.
Oftewel....de erkende SCN fokkers verkopen hun stamboom pups aan jan en alleman met fok ambitie...om er vervolgens achter te komen dat er gefokt wordt op lijnen die barsten van de problemen.
En dan ineens gaan lopen janken..
Ja, dat is makkelijk...
Als je nou eens wat selectiever kijkt naar je pupkopers :roll:

ACh...en dan hebben we het helemaal nog maar niet over de broodfokkers....

Zoals ik het ras naar de knoppen zie gaan, zo zien de meeste fokkers dat niet...dat zal wel een verschil zijn in 'interpretatie' of zo...
Feit is dat er jonge hondjes doodgaan aan allerlei enge toestanden, honden die barsten van de problemen etc.
En het wordt afgeschoven naar "ja maar, die pups komen bij die en die weg, niet bij mij hoorrrrr...MIJN pups zijn gezond"
Ja, klinkt leuk allemaal, maar dan vertel mij maar eens waar al die probleemgevallen dan WEL wegkomen...

Zolang de Raad van beheer stambomen af blijft geven en de rasverenigingen net doen alsof ZIJ de geweldigsten zijn blijft je dit houden...Bij ALLE rassen :wink:
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Ik denk persoonlijk dat keurmeesters op shows vaak grote invloed hebben op het schoonheidsideaal en het daardoor gericht op bepaalde uiterlijke kenmerken verderfokken in de hand werken. En helaas zijn dat vaak dingen die de gezondheid van de hond niet ten goede komen.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Essy schreef:Ik denk persoonlijk dat keurmeesters op shows vaak grote invloed hebben op het schoonheidsideaal en het daardoor gericht op bepaalde uiterlijke kenmerken verderfokken in de hand werken. En helaas zijn dat vaak dingen die de gezondheid van de hond niet ten goede komen.
Persoonlijk vind ik dat een te simpel afschuifsysteem. Als fokker ben je zelf verantwoordelijk voor je fokproducten en hoef je de interpraties van de standaard die sommige keurmeesters hanteren niet over te nemen. Daarbij winnen niet altijd en overal bij verschillende keurmeesters dezelfde honden en als jij van mening bent dat een bepaalde winnende hond ongezonde eigenschappen heeft dan is het jouw vrijheid om die hond niet in je fokprogramma op te nemen net zoals je dat niet zou doen als hij een rotte HD-uitslag zou hebben. En tuurlijk heb je altijd fokkers die blind achter een paar kampioenstitels aanrennen, maar dan nog kun je als een ras compleet verziekt is niet de keurmeesters niet de schuld geven, want als het erop aankomt hebben "we" achteraf altijd wel wat te zeiken over een keurmeester, dus waarom dan wel achter zijn/haar schoonheidsideaal aanhoppen.
Maar generaal gezien is het oordeel van een aantal keurmeesters over een bepaalde hond toch maar een relatief klein onderdeel van je selectieprocedure, mag ik aannemen.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

elke ras hond moet kwa karakter en uiterlijk aan de standaard voldoen, MAAAAARRRRRRR elke ras hond moet ten allertijde INstaat zijn zijn oorspronkelijke functie te vervullen, dit houd dus in dat de hond de belastende taak boven alles moet kunnen doen alvoorts deze in de show ring word geplaatst dan en alleen dan kan je op gezondheid EN uiterlijk selecteren.
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Tsja ik weet ook niet zo goed wat ik ermee aanmoet. Bij de shih tzu zijn ze de laatste jaren vooruit gegaan kwa uiterlijk. De neuzen minder kort, en flinke open neusgaten zodat het ademen beter word.
het ras heeft niet veel ziektes, maar wordt wel degenlijk op schoonheid gefokt ook. Als we dat gaan verbieden zien ze er straks helemaal niet meer uit :N:
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Martijn schreef:
Angelique25 schreef:
Essy schreef:Ik denk persoonlijk dat keurmeesters op shows vaak grote invloed hebben op het schoonheidsideaal en het daardoor gericht op bepaalde uiterlijke kenmerken verderfokken in de hand werken. En helaas zijn dat vaak dingen die de gezondheid van de hond niet ten goede komen.
Persoonlijk vind ik dat een te simpel afschuifsysteem. Als fokker ben je zelf verantwoordelijk voor je fokproducten en hoef je de interpraties van de standaard die sommige keurmeesters hanteren niet over te nemen. Daarbij winnen niet altijd en overal bij verschillende keurmeesters dezelfde honden en als jij van mening bent dat een bepaalde winnende hond ongezonde eigenschappen heeft dan is het jouw vrijheid om die hond niet in je fokprogramma op te nemen net zoals je dat niet zou doen als hij een rotte HD-uitslag zou hebben. En tuurlijk heb je altijd fokkers die blind achter een paar kampioenstitels aanrennen, maar dan nog kun je als een ras compleet verziekt is niet de keurmeesters niet de schuld geven, want als het erop aankomt hebben "we" achteraf altijd wel wat te zeiken over een keurmeester, dus waarom dan wel achter zijn/haar schoonheidsideaal aanhoppen.
Maar generaal gezien is het oordeel van een aantal keurmeesters over een bepaalde hond toch maar een relatief klein onderdeel van je selectieprocedure, mag ik aannemen.
Ik ben met je eens dat fokkers hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen maar keurmeesters moeten dat ook.
Het is betrekkelijk simpel om, wel gefaseerd, een gezondheidskeuring vooraf te laten gaan aan het toelaten van honden op shows. Wat mij betreft neem je daar 10 jaar de tijd voor.
dit hoeft nog niet eens als je als RV en RVD verplicht stel de honden hun oorspronkelijke functie uit te voeren, als dit mogelijk is of een alternatieve functie voor een ras in het leven roept en alvoorts de honden naar show gaan verplicht een cetivicaat moeten behalen in hun functie zal er ook op geselecteerd gaan worden.

Ik begrijp dat de showwereld conservatief is en argwanend naar alle veranderingen kijkt maar in principe is een show bedacht als middel om fokwaardige honden uit het ras te selecteren en daar hoort gezondheid in de breedste zin van het woord gewoon bij.
vroeger waren de honden die op show kwamen al fokwaardig, simpel weg omdat de honden al voor hun werk geselecteerd waren anders zouden ze het niet eens tot de show gered hebben.
Het zou me een lief ding waard zijn als zieke honden geen showtitels meer konden behalen.
ben ik voledig met je eens
Mol
Zeer actief

Martijn schreef:
Mol schreef:dit hoeft nog niet eens als je als RV en RVD verplicht stel de honden hun oorspronkelijke functie uit te voeren, als dit mogelijk is of een alternatieve functie voor een ras in het leven roept en alvoorts de honden naar show gaan verplicht een cetivicaat moeten behalen in hun functie zal er ook op geselecteerd gaan worden.
Ja, maar wat doe je dan met de gezelschapshonden?
Die hebben als taak je gezelschap te houden. Dat vergt weinig gezondheid. :mrgreen:

En je bullmastiff op een stroper loslaten zegt niet dat hij geen kanker krijgt. Daarnaast zal het moeilijk zijn stropers te vinden die voor je hond uit willen rennen.
mee eens een gezeldschap hond heeft geen functie klopt verzin er 1 zou ik zeggen
een BM hoeft niet meer achter stropers aan klopt, alternatief manwerk????
Dinah
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dinah »

Hoi,

De cavalier werd als voorbeeld genoemd. De korte neus is niet het probleem maar de schedel is het probleem. Deze is te klein gefokt. Nu moet elke hond waarmee gefokt wordt door een MRI scan en de uitslag wordt gegeven d.m.v. A t/m F. A t/m C mag mee gefokt worden en D/E liever niet en F helemaal niet.

Helaas scant niet iedere fokker zodat het probleem nog niet goed bestreden kan worden. Je moet het bekijken als HD. Je moet d.m.v. scannen goede combinaties maken en de lijnen volgen om zo een rasverbetering te krijgen. Dus C teef met A reu combineren en de pups ook weer onder de MRI doen en dan kijken of er een rasverbetering is te zien. De verefing is nog niet duidelijk.

Wel is duidelijk dat de uitslag van de scan goed te beoordelen is nadat de cavalier 2,5 jaar is. Dus eigenlijk moet er niet met jongere honden gefokt worden. Aangezien dit ook allemaal weer een geldkwestie is, is dit een zeer moeilijke kwestie binnen de rasvereniging.

Groetjes van Esther
Dinah
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dinah »

[mee eens een gezeldschap hond heeft geen functie klopt verzin er 1 zou ik zeggen

Menigeen doet helaas niet veel met zijn cavaliers. Wij hier wel. Lekker veel wandelen, trainen, trainen trainen.

Wij lopen wedstrijden obedience, behendigheid en lopen shows. In de obedience regelmatig een border of herder eruit gelopen dus geen functie?

Groetjes van Esther
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

amen! :ok:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Hondenschool Shanna schreef:[mee eens een gezeldschap hond heeft geen functie klopt verzin er 1 zou ik zeggen

Menigeen doet helaas niet veel met zijn cavaliers. Wij hier wel. Lekker veel wandelen, trainen, trainen trainen.

Wij lopen wedstrijden obedience, behendigheid en lopen shows. In de obedience regelmatig een border of herder eruit gelopen dus geen functie?

Groetjes van Esther
niet meteen in de lianen :mrgreen: er staat geen originele functie...

zoals een herder moet waken en een border moet schapenhoeden en een pit moet vechten. voor die laatste moet je dan een alternatief bedenken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”