Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rally-o

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Rally-o

Ongelezen bericht door chaos »

Wie is er hier nog meer bezig met Rally-O?.
Het is een voor mij zeer nieuwe tak van hondensport, ben dus erg benieuwd naar de meningen hierover en hoe bepaalde oefeningen uitgevoerd dienen te worden....
Afbeelding
Wytske
Actief

Ongelezen bericht door Wytske »

Ben ik ook wel benieuwd naar. Het lijkt mij leuk om ook op onze hondenclub te introduceren, aangezien we honden hebben die niet los kunnen maar gehoorzaamheid goed onder de knie hebben.
doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door doggyfun »

hoi,
Ik heb zelf een hondenschool in gelderland (Doggyfun).
Wij trainen gericht Rally-o en zijn ook aktief in wedstrijden lopen van Rally-o.

Rally-o is hardstikke leuk!

Op de site www.rally-o.nl staan de oefeningen die er gevraagd kunnen worden.

Ik loop erover te denken om op korte termijn een dag te organiseren op de hondenschool voor iedereen die nader kennis wil maken met deze sport.

Mochten jullie nog meer willen weten over Rally-o, hoor ik het wel.

Groetjes,
corina
www.doggyfun.eu
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
scooter
Actief
Mijn ras(sen): Markiesje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door scooter »

Hoi,

Ook wij zijn sinds vorig jaar september bezig met het aanbieden van de cursus Rally-O en hebben al een flinke groep cursisten.
Het is een ontzettend leuke sport en wij volgen momenteel de Caro (Canada)en APDT(Amerika) regels, vooral omdat deze door het gebruik van(in de hogere klasses) , een spong , tunnel en paaltjes een combinatie zijn van Gehoorzaamheid en Behendigheid, ook mag je bij deze 2 organisaties in de laagste (beginnende klasse) gebruik maken van voer, speeltje etc( alleen om na een oefening te belonen en niet om hem/haar met het voer te lokken (voer blijft tijdens oefening in de zak van handler). om vooral bij beginnende honden de motivatie erin te houden, ook mag je , zoals niet het geval bij gewone GG wedstrijden, tijdens het parcours je hond op allerlei manieren motiveren, door verbaal aan te moedigen, op je been slaan, klappen in handen enz.

Het is dus een ideale sport voor mensen die "gewone" GG te "saai" of ?? vinden en voor wie behendigheid weer iets te actief is om te doen.
En geschikt voor zowel jonge als oude honden (en bazen, hihi).

Heb je nog vragen, stel ze gerust,

groetjes,
Balou
Actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Balou »

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten! :ok:
scooter schreef:Hoi,

Ook wij zijn sinds vorig jaar september bezig met het aanbieden van de cursus Rally-O en hebben al een flinke groep cursisten.
Het is een ontzettend leuke sport en wij volgen momenteel de Caro (Canada)en APDT(Amerika) regels, vooral omdat deze door het gebruik van(in de hogere klasses) , een spong , tunnel en paaltjes een combinatie zijn van Gehoorzaamheid en Behendigheid, ook mag je bij deze 2 organisaties in de laagste (beginnende klasse) gebruik maken van voer, speeltje etc( alleen om na een oefening te belonen en niet om hem/haar met het voer te lokken (voer blijft tijdens oefening in de zak van handler). om vooral bij beginnende honden de motivatie erin te houden, ook mag je , zoals niet het geval bij gewone GG wedstrijden, tijdens het parcours je hond op allerlei manieren motiveren, door verbaal aan te moedigen, op je been slaan, klappen in handen enz.

Het is dus een ideale sport voor mensen die "gewone" GG te "saai" of ?? vinden en voor wie behendigheid weer iets te actief is om te doen.
En geschikt voor zowel jonge als oude honden (en bazen, hihi).

Heb je nog vragen, stel ze gerust,

groetjes,
Groetjes Twanneke

Afbeelding
www.vamana.nl
chaos
Zeer actief

Wat voor beeld willen ze zien bij Rally-O bij het volgen? Op de Obedience manier?, of mag dat beslist niet?
Afbeelding
Balou
Actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Balou »

chaos schreef:Wat voor beeld willen ze zien bij Rally-O bij het volgen? Op de Obedience manier?, of mag dat beslist niet?

De volgpositie van de hond, of deze nu staat, ligt, zit of volgt, is als volgende gedefinieerd;
“De hond moet zich links of rechts van de handler in een rechte lijn met de looprichting mee bevinden. Er mag tijdens het parcours niet gewisseld worden van kant, tenzij een oefening hierom vraagt. De handler moet de kop van de hond kunnen aanraken zonder hierbij naar voren, achteren of opzij te hoeven reiken. De handler moet niet over zijn/haar schouder hoeven te kijken om de kop van de hond te kunnen zien. Dit zal worden beoordeeld als “achterblijven” en heeft zal puntenaftrek tot gevolg hebben. De hond mag zijn/ haar kop draaien om de handler te kunnen zien. Zodra het middelpunt van de hond het been van de handler passeert, zal dit worden beoordeeld als “voorlopen” en puntenaftrek tot gevolg hebben. De handler mag tijdens het volgen of de bewegende oefeningen (de bochten, draaien, spiralen enz.) in zijn handel klappen, op zijn been slaan of zijn stem gebruiken om de hand aan te moedigen. Voor commando’s die er voor zorgen dat de hond de juiste positie weer inneemt zullen punten worden afgetrokken."

M.a.w. je kan voor beide (obedience of G&G) manieren kiezen. Het belangrijkst is dat de hond in een constante positie naast je loopt en vooral dat iedereen kan zien dat jullie beide plezier hebben. Vaak ontbreekt dat er bij obedience aan. Nee, ik zeg niet dat honden geen plezier in obedience hebben, maar dat je het vaak niet aan de buitenkant kan zien. Wat toch wel echt de bedoeling is bij Rally-O :wink:
Groetjes Twanneke

Afbeelding
www.vamana.nl
scooter
Actief
Contacteer:

Hoi Twanneke,

Zit jij hier ook op dit forum :wink:
Nu wat betreft Rally-O zitten we zeker op één lijn :smile: ,

Het is gewoon een hele leuke nieuwe sport, die hopelijk de komende jaren , heel populair gaat worden in Nederland.
Het leuke is dat vrolijkheid voorop staat en dat baas en hond het naar hun zin hebben.

groetjes,
Bommeltje
Actief
Mijn ras(sen): Sheltie, Engelse Springer en Pyreneese herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Bommeltje »

Rally-O spreekt ook mij heel erg aan.

Ik doe 15 april mee aan een wedstrijd en als ik goede resultaten boek wil ik er op beperkte schaal les in gaan geven.

Eindelijk een sport waar het plezier van baas en hond min of meer de doelstelling is :ok:

Groetjes, Floor
Leren en ontspanning in balans.
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Ik vind het erg leuk om de doen dat rally O, zeker als je al jaren G&G loopt.
Afbeelding
Bommeltje
Actief

Ik heb vandaag dus mijn eerste Rally-O wedstrijd gelopen en ik heb hem meteen maar even gewonnen :smile:

Het was leuk, gezellig en snikheet maar dat mocht de pret niet drukken. Ik heb enorm mijn best gedaan om mijn hond een leuke dag te bezorgen en dat is geloof ik wel gelukt :wink:

Groetjes, Floor
chaos
Zeer actief

Mijn hond volgt stijf tegen mijn been en heeft zijn hoofd op een vaste manier tegen mijn heup aanliggen. Als hij het erg op de heupen heeft kan hij daarbij wel hinderen...
Maar als hij redelijk op been hoogte volgt en niet dwars voor me loopt maar wel zelf contact met me zoekt en ik hem niet met mijn handen aanraak is dat oke voor Rally-O?.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Euh, hoe zit het met een mini als Jamey, die is niet aan te raken zonder naar voren of opzij te buigen :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Bommeltje
Actief

Er is volgens mij nog veel onduidelijkheid over het volgen onder de keurmeesters van de Rally-O. Eén van de doelstellingen van Rally-O is, dat het een opstapje is naar de echte obedience. Maar ik had een beetje de indruk dat de keurmeesters nog nooit een obediencewedstrijd hebben gezien, laat staan dat ze weten hoe ze het volgen moeten beoordelen :19: en ook niet weten hoe het volgen op obedience-manier aangeleerd wordt.

Maar de sport staat nog in de kinderschoenen en ik heb er alle vertrouwen in dat daar nog wel aan gewerkt gaat worden :wink:

Ik weet dat jij er ook was, heb niet specifiek op jou gelet. Misschien heb je gewoon pech gehad? Volgende keer beter :19:, in ieder geval veel plezier bij je volgende wedstrijd!

Groetjes, Floor
Bommeltje
Actief

Jacksel schreef:Euh, hoe zit het met een mini als Jamey, die is niet aan te raken zonder naar voren of opzij te buigen :mrgreen: :mrgreen:
Bij het aanleren van het volgen op de obedience manier maak je gebruik van bijvoorbeeld de handtoch (en ja, dan loop je een beetje krom bij een klein hondje :mrgreen: ). Je kunt ook een target-stick gebruiken bij het aanleren van de oefening, maar die moet je natuurlijk ook weer afbouwen.

Je hand komt niet meer in contact met je hond bij het eindresultaat, maar je hond loopt wel strak naast en tegen je been. (weliswaar zonder te hinderen). Maar ook zonder licht tussen het been van de handler en de hond. Komt er wel licht tussendoor dan loopt je hond wijd.

Het beste kun je één en ander aanleren met de clicker.
scooter
Actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Balou schreef:
chaos schreef:Wat voor beeld willen ze zien bij Rally-O bij het volgen? Op de Obedience manier?, of mag dat beslist niet?

De volgpositie van de hond, of deze nu staat, ligt, zit of volgt, is als volgende gedefinieerd;
“De hond moet zich links of rechts van de handler in een rechte lijn met de looprichting mee bevinden. Er mag tijdens het parcours niet gewisseld worden van kant, tenzij een oefening hierom vraagt. De handler moet de kop van de hond kunnen aanraken zonder hierbij naar voren, achteren of opzij te hoeven reiken. De handler moet niet over zijn/haar schouder hoeven te kijken om de kop van de hond te kunnen zien. Dit zal worden beoordeeld als “achterblijven” en heeft zal puntenaftrek tot gevolg hebben. De hond mag zijn/ haar kop draaien om de handler te kunnen zien. Zodra het middelpunt van de hond het been van de handler passeert, zal dit worden beoordeeld als “voorlopen” en puntenaftrek tot gevolg hebben. De handler mag tijdens het volgen of de bewegende oefeningen (de bochten, draaien, spiralen enz.) in zijn handel klappen, op zijn been slaan of zijn stem gebruiken om de hand aan te moedigen. Voor commando’s die er voor zorgen dat de hond de juiste positie weer inneemt zullen punten worden afgetrokken."

M.a.w. je kan voor beide (obedience of G&G) manieren kiezen. Het belangrijkst is dat de hond in een constante positie naast je loopt en vooral dat iedereen kan zien dat jullie beide plezier hebben. Vaak ontbreekt dat er bij obedience aan. Nee, ik zeg niet dat honden geen plezier in obedience hebben, maar dat je het vaak niet aan de buitenkant kan zien. Wat toch wel echt de bedoeling is bij Rally-O :wink:
dit lijkt me toch een andere interpretatie dan het volgen bij obedience, in tegenstelling dan tot wat bommeltje vertelt :denken: .

zoals het hier beschreven wordt zou ik het ook nog leuk kunnen vinden, van wat ik er van lees zou rally-o nog de enige gehoorzaamheidsdiscipline kunnen zijn die me zou kunnen aanspreken.

nooit gedacht :19: :mrgreen: .
Inderdaad, bij het volgen bij Rally-O kan je kiezen of de GG of de obedience manier, de aftrekpunten worden gegeven als de hond afwijkt van de uitgangspositie.
Het belangrijkste tijdens het afleggen van het parcours is dat "het team" in een vloeiende, regelmatig tempo de oefeningen afwerken, plezier staat hierbij op de 1e plaats.
Doordat je tijdens het lopen de hond d.m.v. stem en/of klappen op het been etc de hond mag motiveren houd je dat plezier erin.

Tijdens de lessen zeg ik altijd tegen de cursisten, je mag praten en motiveren, maak daar dan ook gebruik van , vertel bijvoorbeeld aan je hond tijdens het parcours wat je gaat doen, bereid je hond voor, bijv, let op, kom aan , ready enz. dit helpt zodat je je hond niet overvalt met de oefening en het helpt zeker de handler om het parcours te onthouden :wink:

Rally-O is gewoon een super leuke sport, haha.

En Bommeltje, Gefeliciteerd met je eerste plaats, goed gedaan hoor :ok:

groetjes,
doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door doggyfun »

Hoi hoi,

Bij de Rally-O wordt het obedience volgen (zonder lichtval tussen baas en hond), gezien als hinderen.
Er moet minimaal een handbreedte tussen hond en geleider zitten (ong. 3 cm, schat ik zo?)

Rally-O is voor iedereen haalbaar, zolang je maar plezier hebt met je hondje.

Het strakke volgen is hier niet vereist.

Men geeft ook uitdrukkelijk aan dat het geen "echte" obedience is, soms wordt dit wel gedacht.....

Eigenlijk moet je het gewoon een keertje gaan doen :ok: , is echt leuk!!!

Groetjes,
Corina

P.S.: Floor, gefeliciteerd, ik had het geluk om met Zazou vandaag de Novice-A (weer) te winnen :cheer:
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
Bommeltje
Actief

dit lijkt me toch een andere interpretatie dan het volgen bij obedience, in tegenstelling dan tot wat bommeltje vertelt :denken: .

zoals het hier beschreven wordt zou ik het ook nog leuk kunnen vinden, van wat ik er van lees zou rally-o nog de enige gehoorzaamheidsdiscipline kunnen zijn die me zou kunnen aanspreken.

nooit gedacht :19: :mrgreen: .
Het is ook leuk :cheer:. Wat ik beschrijf is het uiteindelijke volgen zoals dat bij het echte obedience van je verwacht wordt. Ze zijn al met veel "minder" tevreden; doelstelling is dat je hond PLEZIER heeft in zijn werk. Maar als er een exemplaar tussen zou lopen die het volgen reeds op de obedience manier beheerst dan mag diegene niet afgerekend worden op "hinderen". Hetgeen ook niet gebeurt dacht ik zo.

Want er heeft een keer een deelnemer uit de obedience meegedaan; die loopt daar in de hoogste klasse en heeft toen bij de Rally-O ruimschoots gewonnen. Kun je het nog een beetje volgen?

Als het een opstapje naar het obedience volgen is, dan loopt iemand die dat volgwerk al perfect beheerst je er doodgewoon wel uit dus...en terecht :19:
Bommeltje
Actief

Inge O schreef: maar daar zit ik to-taal niet mee :wink: . mijn competitiedrang staat ergens op min 500 of zo :mrgreen: .
:smile:

Ik heb ook geen competitiedrang en daarom heb ik ook meegedaan, puur voor het plezier van de hond :cheer:

Ik vind het wel leuk om met mensen te gaan trainen en als ze dat willen alles eruit te halen wat erin zit. Dus mensen die willen winnen zijn bij mij van harte welkom maar waar het in de eerste plaats om gaat is dat de hond er plezier in heeft.
Bommeltje
Actief

scooter schreef:
En Bommeltje, Gefeliciteerd met je eerste plaats, goed gedaan hoor :ok:

groetjes,
Dankjewel! :cheer:

Leuk dat je er les in geeft, misschien komen we elkaar nog wel een keertje tegen.
Bommeltje
Actief

doggyfun schreef: P.S.: Floor, gefeliciteerd, ik had het geluk om met Zazou vandaag de Novice-A (weer) te winnen :cheer:
Jij ook gefeliciteerd! :cheer: Knap gedaan!
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Bommeltje schreef:
Jacksel schreef:Euh, hoe zit het met een mini als Jamey, die is niet aan te raken zonder naar voren of opzij te buigen :mrgreen: :mrgreen:
Bij het aanleren van het volgen op de obedience manier maak je gebruik van bijvoorbeeld de handtoch (en ja, dan loop je een beetje krom bij een klein hondje :mrgreen: ). Je kunt ook een target-stick gebruiken bij het aanleren van de oefening, maar die moet je natuurlijk ook weer afbouwen.

Je hand komt niet meer in contact met je hond bij het eindresultaat, maar je hond loopt wel strak naast en tegen je been. (weliswaar zonder te hinderen). Maar ook zonder licht tussen het been van de handler en de hond. Komt er wel licht tussendoor dan loopt je hond wijd.

Het beste kun je één en ander aanleren met de clicker.
Ze volgt al best wel oke (ten minste, ik vind het wel oke :mrgreen: ) Maar omdat die 'eis' van het aanraken er stond was ik even nieuwsgierig :wink: Het volgen is overigens met clicker aangeleerd idd :wink:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
meta.meulenbelt
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door meta.meulenbelt »

Hoi Corina en Floor!

Allebei van harte gefeliciteerd met jullie behaalde resultaat vandaag! Het was zeker een mooie dag, wel heel erg warm en voor de honden dus niet altijd gemakkelijk. Maar alles beter dan een dag in de motregen zitten denk ik dan maar :-)

Op de site http://www.rally-o.nl staan de uitslagen van vandaag, en een overzicht van deelnemers en de door hen behaalde resultaten tijdens de afgelopen vier proeven. Tot op dit moment hebben 66 geleiders met hun hond aan de proeven meegedaan. Op 20 mei is de volgende proef in Silvolde/Gelderland, en op 17 juni zal de laatste proef voor de zomervakantie worden gehouden in Borgsweer/Groningen. Na de vakantie gaan we dan weer verder!

Wil je op de hoogte blijven van Rally-O in Nederland, stuur dan een mail naar Rally-O_nieuwsbrief-subscribe@yahoogroups.com, je ontvant dan ca. 1 keer per maand een nieuwsbrief.

Over het volgen: in de AKC Obedience reglementen (tijdens de proeven hanteren we de AKC Rally-O reglementen) wordt hier niet zo uitgebreid op ingegaan. Er staat het volgende:
De hond moet zich aan de linkerkant van de geleider bevinden waarbij hij in dezelfde richting kijkt (in lijn is) als de geleider. Het gebied tussen de honds hoofd en schouder moet zich ter hoogte van de geleiders linkerheup bevinden. De hond moet dichtbij de handler zijn, maar mag niet hinderen, zodat de handler ten allen tijde vrijheid van bewegen heeft.

In de documentatie voor AKC keurmeesters staat over aftrek t.a.v. hinderen het volgende:
In deze categorie vallen niet alleen honden die fysiek contact maken met de handler, maar ook die die het pad van de handler blokkeren zodat de handler om de hond heen moet lopen of bijna struikelt over de hond.

De hond mag de handler niet aanraken dus. Van AKC keurmeesters hebben we begrepen dat daar vrij streng op gekeurd wordt, en dat de positie van de voorpoten van de hond t.o.v. de voeten van de handler een indicatie is van hinderen (het "in de weg lopen"). Als de voorpoten voor de voeten van de handler zijn ("voor" in tegenstelling tot "ter hoogte van") dan zal de hond bij een linkswending de handler hinderen, de handler zal "om de hond" heen moeten lopen. Als de voorpoten van de hond voor de voeten van de handler zijn, dan is de hond ook niet meer met z'n schouder naast de heup van de handler natuurlijk en dus eigenlijk uit positie. Maar dat wordt in de Rally-O niet bestraft tenzij de hond erg uit positie is of heel vaak uit positie.

We hebben vandaag ook d.m.v. videomateriaal geconstateerd dat de Obedience in de USA anders is dan de Obedience zoals in Nederland en Engeland wordt uitgevoerd. Het instappen van een linkswending gebeurt in NL en UK met het linkerbeen, en bij de Rally-O (en dus ook de Obedience) in de USA met het rechterbeen. De kans op hinderen van de hond is bij instappen met links natuurlijk groter dan bij instappen met rechts (waarbij je al enigszins "om de hond" heenloopt.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Het heeft in ieder geval de 100% aandacht van de keurmeesters, die bij elke twijfel of vraag contact maken met een aantal AKC keurmeesters in de USA.

Groetjes,
Meta Meulenbelt
http://www.rally-o.nl
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”