Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oefenen 29-04-07

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

oefenen 29-04-07

Ongelezen bericht door Selena »

Wiebje stokaanval op been aanleren

Afbeelding

Afbeelding

meer foto´s hier
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Mooi om te zien! :ok: :ok:

ben alleen nieuwsgierig waarom de hond een slipketting, een prikketing en een schokband omheeft? ( gewoon nieuwsgierigheid hoor :wink: )

gr Aimee
Selena
Zeer actief

omdat je straf/beloning aanpast per keer. Voor het ene is slipketting goed, voor ander tt of penneband :wink: tt wordt ook gebruikt als platte band, de band waarmee je lijnsteun geeft tijdens bijten. Je ziet ook dat hij op 2 lijnen om heeft, 1 op tt als platte band en 1 op penneband.

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Selena schreef:omdat je straf/beloning aanpast per keer. Voor het ene is slipketting goed, voor ander tt of penneband :wink: tt wordt ook gebruikt als platte band, de band waarmee je lijnsteun geeft tijdens bijten. Je ziet ook dat hij op 2 lijnen om heeft, 1 op tt als platte band en 1 op penneband.
Aha, Duidelijk! :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

prachtig :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Selena schreef:omdat je straf/beloning aanpast per keer. Voor het ene is slipketting goed, voor ander tt of penneband :wink: tt wordt ook gebruikt als platte band, de band waarmee je lijnsteun geeft tijdens bijten. Je ziet ook dat hij op 2 lijnen om heeft, 1 op tt als platte band en 1 op penneband.
kun jij je lijn vastmaken op de TT?

mooie beet hoor :ok:
Selena
Zeer actief

maart schreef:
kun jij je lijn vastmaken op de TT?
Ja :wink: zit een oog op waar je lijn aanvast kan maken.

rens
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door rens »

een vraagje van mijn kant.
waarom zetten jullie de hond met de stokaanval op het been, en niet gewoon op de arm?Wat zijn de voordelen? zal de aanval beter uitgevoerd worden? minder kans dat de hond er vanaf klapt?
Dit aangezien de meeste honden die ik tegen kom meestal bij de frontale oefeningen op de arm stellen

Voor de hond zal het niet veel uitmaken, maar voor een helper is het een stuk minder.
Groetjes
visaton
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Hollandse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door visaton »

rens schreef:Voor de hond zal het niet veel uitmaken, maar voor een helper is het een stuk minder.
Groetjes
Hier een helper die er totaal niet op een beensteller gerekend had...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ervaring is de naam die we geven aan de optelsom van onze fouten.
Selena
Zeer actief

rens schreef:een vraagje van mijn kant.
waarom zetten jullie de hond met de stokaanval op het been, en niet gewoon op de arm?Wat zijn de voordelen? zal de aanval beter uitgevoerd worden? minder kans dat de hond er vanaf klapt?
Dit aangezien de meeste honden die ik tegen kom meestal bij de frontale oefeningen op de arm stellen

Voor de hond zal het niet veel uitmaken, maar voor een helper is het een stuk minder.
Groetjes
:pffff: mensen kunnen een goede beensteller niet meer waarderen :mrgreen: Vroeger, toen de KNPV nog nadrukkelijker politieDIENSThonden afleverde, werd zelfs bijten op het been bij voorkeur gepropageerd. Is politiepractisch ook beter/effectiever.

Het is een bewuste keuze om bepaalde redenen. Hond komt beter tot zijn recht zo :wink:

rens
geregistreerd lid

Ik zag op een ander forum al dat ik niet de enige was :wink:

Ik kan het zeker waarderen, en ook vanuit het oogpunt van het praktijkwerk is het een hele effectieve manier van stellen, ik zal niet snel iemand nog zien lopen met een hond vast aan zijn been :mrgreen:

Maar voor de gemiddelde sporthondengeleider / sporthond waarbij het dus veel stellen op lange afstanden is kan het dus ook lastige situaties veroorzaken zoals je op de foto's kunt zien. of niet?
Of ligt dit aan de helper, en moet hij altijd op een been of op een armsteller bedacht zijn?

Dat het een bewuste keuze is geloof ik meteen, zou je je redenen met ons willen delen hierover?

Hopelijk komt het niet over als kritiek, want zo is het zeker niet bedoelt.

mvg
Selena
Zeer actief

rens schreef:Ik zag op een ander forum al dat ik niet de enige was :wink:

Ik kan het zeker waarderen, en ook vanuit het oogpunt van het praktijkwerk is het een hele effectieve manier van stellen, ik zal niet snel iemand nog zien lopen met een hond vast aan zijn been :mrgreen:

Maar voor de gemiddelde sporthondengeleider / sporthond waarbij het dus veel stellen op lange afstanden is kan het dus ook lastige situaties veroorzaken zoals je op de foto's kunt zien. of niet?
Of ligt dit aan de helper, en moet hij altijd op een been of op een armsteller bedacht zijn?

In oefenen stellen wij weinig vanuit laan/grote afstand. Het heeft geen meerwaarde, is alleen 50 m. extra. Vanaf 10 mnd in de laan staan zijn wij geen voorstander van. Alles wat hij op de wei kan, kan hij ook in de laan :wink:

Verder: een beensteller MOET, nog meer dan een armsteller, goed zijn aanval timen en coördineren. Blind komen is er niet bij, omdat je dan idd ongelukken kunt krijgen. Verder moet beensteller van nature hard zijn, omdat confrontatie op het been harder is. Een arm geeft altijd iets meer mee op de confrontatie dan het been.

Een helper moet in mijn ogen altijd op beide bedacht zijn, als zijn bewegingen goed zijn (recht, voorwaarts, dreiging, arm lang lijfs, stokslag) maakt het bij een goed beoefende beensteller niet uit. Verkeerd om gekanteld, te hoog of te laag op het been, zijn allemaal factoren die bij helpers en honden blessures kan veroorzaken.

Helaas weten nog maar weinig helpers hoe om te gaan met een beensteller. Veelal kiezen mensen voor armaanval, omdat het "spectaculairder" oogt en omdat ze niet meer weten hoe je een beensteller (goed) beoefend. Misschien ook een stukje gemakzucht.

Dat het een bewuste keuze is geloof ik meteen, zou je je redenen met ons willen delen hierover? Ja hoor, maar niet openbaar..stuur je een pb´tje. Ook degenen op het andere forum hebben antwoord gekregen :wink:

Hopelijk komt het niet over als kritiek, want zo is het zeker niet bedoelt.

mvg

rens
geregistreerd lid

Zoals ik al in mijn Pb zei, het is duidelijk dat het een weloverwogen beslissing is, en hopelijk pakt het goed uit.

Veel succes verder,

groetjes
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Leuk die Wiebje! Virus heeft van het weekend voor het eerst ook op het been gebeten :mrgreen: En waterwerk voor het eerst. Daan was supertrots :ok:

Maar wat ik heb geleerd is dat de hond met de oogjes naar buiten moet bijten op het been, omdat hij anders zijn neusje zeer doet als de pakwerker gaat lopen... Toch? Of... euh... Verkeerd onthouden?
Selena
Zeer actief

Bernadette schreef: Maar wat ik heb geleerd is dat de hond met de oogjes naar buiten moet bijten op het been, omdat hij anders zijn neusje zeer doet als de pakwerker gaat lopen... Toch? Of... euh... Verkeerd onthouden?
Achter wel, voor niet. Heeft te maken met blocken en blessures voorkomen :wink: Op het moment dat hond bij stokaanval met neus naar buiten bijt, heb je meer kans op blessures door de confrontatie en meenemen op de stok.

Als je op mijn site kijkt bij oefenfoto´s, zie je series van aanbijten etc.

Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Selena schreef:
Bernadette schreef: Maar wat ik heb geleerd is dat de hond met de oogjes naar buiten moet bijten op het been, omdat hij anders zijn neusje zeer doet als de pakwerker gaat lopen... Toch? Of... euh... Verkeerd onthouden?
Achter wel, voor niet. Heeft te maken met blocken en blessures voorkomen :wink: Op het moment dat hond bij stokaanval met neus naar buiten bijt, heb je meer kans op blessures door de confrontatie en meenemen op de stok.

Aha, dat heb ik nog niet gezien bij ons dat dat aangeleerd werd. Vooralsnog dus alleen nog van achter zien aanleren... Zal nogmaals op je site kijken :ok:
Selena
Zeer actief

Bernadette schreef:
Selena schreef:

Aha, dat heb ik nog niet gezien bij ons dat dat aangeleerd werd. Vooralsnog dus alleen nog van achter zien aanleren... Zal nogmaals op je site kijken :ok:
Zijn nog maar héééél weinig mensen die het doen :wink: De meesten beheersen techniek niet (meer), geldt ook voor helpers.
Van achter aanbijten (werp of bij vluchten/verdedigen) gebeurt nog wel redelijk vaak.

Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”