Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ons hondje is geboren!!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

LongFields schreef: Ik ga even hier op in als je het niet erg vindt. :wink:
In tegendeel ;)
Het is namelijk prima mogelijk om binnen de Laekense vers bloed binnen te halen als je dat wil. Er worden namelijk uit Mechelaars af en toe wel eens Laekense geboren, die ook als zodanig geregistreerd worden. Dit zijn dus geen Laekense qua voorouders, maar zij hebben wel een Laekense stamboom. In België weet ik zo'n nest te zitten, en in Frankrijk zijn ze er ook. In Frankrijk weet ik dat ook Mechelaar/Laekense kruisingen zijn gedaan toen dit mocht.
Dus om je genenpoel uit te breiden is het ook nu gewoon mogelijk om dit soort honden te gebruiken, en nog met goedvinden van de RV ook.
Dit is uiteraard uitstekend en absoluut toe te juigen! Van de Tervuerenaar wist ik dit, maar ik wist niet dat er uit twee mechels ook Laekenaren geboren konden worden. Alles bij elkaar denk ik zeker dat dit bijdraagt aan de gezondheid van de belgische herder als ras.

Kees
CKS
Zeer actief

Aimee schreef: Dan heb je over 3 jaar helemaal geen rassen meer, als je honden gaat toelaten in de fok zonder stamboom :denken:
Volgens jou is een rashond synoniem voor een hond met stamboom? Ik heb hier toch echt een rashond lopen, hoewel er geen stamboek bijzit!

Het hele idee 'ras' en 'raszuiver' slaat biologisch gezien nergens op. Tenzij je het wil definieren als 'een groep honden die min of meer dezelfde kenmerken hebben'. In dat geval is mijn hond absoluut een rashond.

Kees
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Casey schreef:
Aimee schreef: Dan heb je over 3 jaar helemaal geen rassen meer, als je honden gaat toelaten in de fok zonder stamboom :denken:
Volgens jou is een rashond synoniem voor een hond met stamboom?
Ja :wink:
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Casey schreef:
Volgens jou is een rashond synoniem voor een hond met stamboom? Ik heb hier toch echt een rashond lopen, hoewel er geen stamboek bijzit!

Het hele idee 'ras' en 'raszuiver' slaat biologisch gezien nergens op. Tenzij je het wil definieren als 'een groep honden die min of meer dezelfde kenmerken hebben'. In dat geval is mijn hond absoluut een rashond.

Kees
Ik weet niet of ze dat zo bedoelt, maar een vriend van ons heeft ook een raszuivere Ridgeback, maar zonder stamboom omdat de ridge niet goed is.

Edit: ik zie nu het antwoord en daar ben ik het dus niet mee eens.
CKS
Zeer actief

Aimee schreef:
Casey schreef:
Ik kan mijn hond aan laten keuren, en die keuring gaat ze hoogswaarschijnlijk met vlag en wimpel halen (ze is nu nog jong maar ze lijkt erg rastypisch te worden).
Is het dan, met stamboom, opeens wél een rashond?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Casey schreef:
Aimee schreef:
Casey schreef:
Ik kan mijn hond aan laten keuren, en die keuring gaat ze hoogswaarschijnlijk met vlag en wimpel halen (ze is nu nog jong maar ze lijkt erg rastypisch te worden).
Is het dan, met stamboom, opeens wél een rashond?
Misschien was 1 van de voorouders van jou hond wel een Teckel, dat weet jij toch niet als je geen stamboom hebt?
Dat is hetzelfde als je nu bijvoorbeeld deze kruising hebt, Toller met een Stabij. en de hondjes gaan er later allemaal uitzien als een stabij. Dan kan je je hond wel laten keuren, en vertellen ze je doodleuk dat het een echte stabij is. Maar de moeder was een toller :denken: Dus echt niet raszuiver, maar wel de uiterlijke kenmerken van een raszuivere stabij.

gr Aimee
CKS
Zeer actief

Aimee schreef:
Misschien was 1 van de voorouders van jou hond wel een Teckel, dat weet jij toch niet als je geen stamboom hebt?
Dat is hetzelfde als je nu bijvoorbeeld deze kruising hebt, Toller met een Stabij. en de hondjes gaan er later allemaal uitzien als een stabij. Dan kan je je hond wel laten keuren, en vertellen ze je doodleuk dat het een echte stabij is. Maar de moeder was een toller :denken: Dus echt niet raszuiver, maar wel de uiterlijke kenmerken van een raszuivere stabij.

gr Aimee
Ik acht de kans dat er teckel in zit niet zo groot, maar dat terzijde. Om de rassen zoals ze nu zijn te vormen zijn er vaak ook verschillende honden van verschillende rassen gebruikt. Door inteelt en lijnteelt toe te passen krijg je dan op een gegeven moment een min of meer uniform product dat je een 'ras' noemt. Geen enkel verschil met mijn hond alleen is zij minder ingeteeld. Verder voldoet ze aan alle exterieur en karakter beschrijvingen van de rasstandaard- wat is het probleem dan verder? Alleen dat mijn hond minder ingeteeld is? papiertje is zoals gezegd zo te regelen.

Kees
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Casey schreef:
Aimee schreef:

gr Aimee
Ik acht de kans dat er teckel in zit niet zo groot, maar dat terzijde. Om de rassen zoals ze nu zijn te vormen zijn er vaak ook verschillende honden van verschillende rassen gebruikt. Door inteelt en lijnteelt toe te passen krijg je dan op een gegeven moment een min of meer uniform product dat je een 'ras' noemt. Geen enkel verschil met mijn hond alleen is zij minder ingeteeld. Verder voldoet ze aan alle exterieur en karakter beschrijvingen van de rasstandaard- wat is het probleem dan verder? Alleen dat mijn hond minder ingeteeld is? papiertje is zoals gezegd zo te regelen.

Kees
Er zit wel degelijk een verschil met jouw hond als deze tenminste niet raszuiver is. Jouw hond is genetisch totaal anders indien niet raszuiver en jouw hond vererft dingen die helemaal niet in het ras horen. Een kruising setter x labrador kan erg veel weg hebben van een flatcoat. Als ik je goed begrijp zou het dus wel een goed idee zijn zulke honden dan maar flatcaot te nomen ondanks dat ze weinig gemeen hebben met het ras zelf op de voorouders na?

Wat een raar idee is dat want dan zou een ras een plaatje van uiterlijke kenmerken worden, delen uit nesten mogen dan weer niet als rashond gelden aangezien een kruising onzuiver vererft en zelfs totaal niet gelijkend hoeft te vererven en de nieuwe eigenaar moet maar afwachten of de hond die op een flatcaot lijkt uberhaubt wel jacht en zwemlust heeft hahahaha :smile:

Een kruising podenco collie is gewoon geen mechelaar al kan hij daar nog zo op lijken. Hij is niets van wat een mechelaar is zonder die stamboom. :roll:

Hoe weet je trouwens dat je stamboomloze hond minder ingeteeld is? Je weet niets en al helemaal niet of haar vader en moeders ouders niet gewoon al 10 generaties broers en zusjes van elkaar zijn :19: Volgens mij weet je verder ook weinig van inteelt en lijnteelt want je lijkt er een fobie voor te hebben maar vergeet voor het gemak geloof ik wel even dat iedere mens op deze aarde van 1 persoon afstamt. En nee dan bedoel ik niet adam oid maar de oermens uit Afrika waar we echt allemaal stuk voor stuk vanaf stammen omdat we allemaal zonder uitzondering haar mitochondriaal DNA dragen. Das schrikken he? :mrgreen:
Afbeelding
CKS
Zeer actief

MARC_S schreef: Hoe weet je trouwens dat je stamboomloze hond minder ingeteeld is? Je weet niets en al helemaal niet of haar vader en moeders ouders niet gewoon al 10 generaties broers en zusjes van elkaar zijn :19:
Dat weet ik allemaal wel want ik ken wel de afstamming. En ik weet dat de vader van mijn hond en de grootvader van haar moeder neven zijn- dat is alle verwantschap. Omdat mijn hond het product is van zowel mechelaars als hollanders weet ik zeker dat ze minder ingeteeld is dan een 'raszuivere' hollander of een 'raszuivere' mechelaar.
Volgens mij weet je verder ook weinig van inteelt en lijnteelt want je lijkt er een fobie voor te hebben maar vergeet voor het gemak geloof ik wel even dat iedere mens op deze aarde van 1 persoon afstamt. En nee dan bedoel ik niet adam oid maar de oermens uit Afrika waar we echt allemaal stuk voor stuk vanaf stammen omdat we allemaal zonder uitzondering haar mitochondriaal DNA dragen. Das schrikken he? :mrgreen:
Je lult, zoals gewoonlijk, uit je nek. Mens en chimpansee stammen af van een gemeenschappelijke voorouder. Dat is een rommelig proces geweest dat lang - miljoenen jaren - geduurd heeft. Nadat de twee takken in principe gescheiden geraakt zijn zijn er nog weer tussenkruisingen geweest. Er is dus absoluut niet 1 'persoon' als voorouder aan te wijzen. En zelfs áls dat al zo geweest zou zijn is een gemeenschappelijk voorouder 6 miljoen jaar geleden niet te vergelijken, op een enkele manier, met het gerommel wat wij nu met honden aan het doen zijn. In een paar decennia!!!

Kees
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Casey schreef:
Dat is per definitie geen rashond.

Anne
starfleet
Erelid

Casey schreef: Alleen dat mijn hond minder ingeteeld is? papiertje is zoals gezegd zo te regelen.

Kees
Hoe kan je nou zeggen dat jouw hond minder ingeteeld is als je 0,0 van de voorouders weet.

Anne
CKS
Zeer actief

starfleet schreef:
Casey schreef:

Anne
Volgens de definitie van... de RVB en de FCI. Die dan ook verantwoorlijk zijn voor de ellende aan 'rashonden' die op deze wereld rondlopen.

Kees
starfleet
Erelid

Casey schreef: Dat weet ik allemaal wel want ik ken wel de afstamming. En ik weet dat de vader van mijn hond en de grootvader van haar moeder neven zijn- dat is alle verwantschap. Omdat mijn hond het product is van zowel mechelaars als hollanders weet ik zeker dat ze minder ingeteeld is dan een 'raszuivere' hollander of een 'raszuivere' mechelaar.
Is jouw hond de hond uit je Avatar? Ik dacht dat het een Corgi was :N: Dat zal dan aan de foto liggen, dat snap ik wel, maar wat voor ras zou jouw hond dan moeten zijn als het een produkt is van Hollandse herders en Mechelse herders. Dat kan dan toch nooit een ras zijn en hoe had je gedacht even een papiertje te regelen dan?

Anne
CKS
Zeer actief

starfleet schreef:
Casey schreef: Alleen dat mijn hond minder ingeteeld is? papiertje is zoals gezegd zo te regelen.

Kees
Hoe kan je nou zeggen dat jouw hond minder ingeteeld is als je 0,0 van de voorouders weet.

Anne
Eerst even lezen... ik weet dus niet 0,0 maar juist een heleboel van de voorouders van mijn hond.

Kees
starfleet
Erelid

Casey schreef:
Volgens de definitie van... de RVB en de FCI. Die dan ook verantwoorlijk zijn voor de ellende aan 'rashonden' die op deze wereld rondlopen.

Kees
Jouw hond is dan een rashond volgens de definitie van Kees?

Anne
starfleet
Erelid

Casey schreef:

Anne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Casey schreef:
starfleet schreef:
Casey schreef:

Anne

Kees
mijn honden zijn geen 'ellende' :pffff:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CKS
Zeer actief

starfleet schreef: Is jouw hond de hond uit je Avatar? Ik dacht dat het een Corgi was :N: Dat zal dan aan de foto liggen, dat snap ik wel, maar wat voor ras zou jouw hond dan moeten zijn als het een produkt is van Hollandse herders en Mechelse herders. Dat kan dan toch nooit een ras zijn en hoe had je gedacht even een papiertje te regelen dan?

Anne
Ik heb het uiteraard niet over de hond uit mijn avatar- dat is een onherleidbare mix :mrgreen:

Kees
malinois
Zeer actief
Contacteer:

uit welke lijnen komt je x MH dan?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Casey schreef:
starfleet schreef: Is jouw hond de hond uit je Avatar? Ik dacht dat het een Corgi was :N: Dat zal dan aan de foto liggen, dat snap ik wel, maar wat voor ras zou jouw hond dan moeten zijn als het een produkt is van Hollandse herders en Mechelse herders. Dat kan dan toch nooit een ras zijn en hoe had je gedacht even een papiertje te regelen dan?

Anne
Ik heb het uiteraard niet over de hond uit mijn avatar- dat is een onherleidbare mix :mrgreen:

Kees
heb je een foto van jou herder?
CKS
Zeer actief

malinois schreef:
Ik beweer niet dat alle honden met stamboom ellende zijn. Maar je zult het met me eens zijn dat er héél veel honden wel pure ellende zijn. Jij hebt niet voor niets zo lang moeten zoeken naar een beschaafde Dober pup.

Kees
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
malinois schreef:
Ik beweer niet dat alle honden met stamboom ellende zijn. Maar je zult het met me eens zijn dat er héél veel honden wel pure ellende zijn. Jij hebt niet voor niets zo lang moeten zoeken naar een beschaafde Dober pup.

Kees
ja dat heb ik ook op de vorige pagina gezegd, maar er zijn ook fokkers die al jaren proberen om het ras weer zo te maken hoe ze moeten zijn alleen moet er dan ook animo voor zijn :wink: Wees eerlijk hoeveel mensen zullen een dober nemen voor de sport/werk voor een dergelijk bedrag waar je altijd maar moet hopen dat het een kei wordt en gezond is/blijft?
Dat terwijl je een mechelaar voor minstens de helft hebt van de prijs en in verhouding meer kans op een 'goede' hond voor de sport, zowel in aanleg als gezondheid.

Overigens even aanvullend, mijn huidige volwassen dober is kerngezond heeft geen erfelijke afwijkingen o.i.d.
Alleen heeft hij (waarschijnlijk door zijn behoorlijk grote bouw) met pakwerk een zware nekhernia opgelopen tja en dan is het einde sportcarriere :19:
Maar dat heeft niets met eventuele erfelijke afwijkingen te maken. Ik ken maar weinig honden en zeker geen dobers met de beet die hij had. Helaas wat te laat de puntjes op de i gezet met hem anders had hij denk ik behoorlijk hoog kunnen draaien... hij zou waarschijnlijk in mei afgelopen jaar naar de WK van de dobers gaan tot er in februari dus de nekhernia geconstateerd werd....
Laatst gewijzigd door malinois op 02 mei 2007 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

yamie schreef:
Afbeelding

Niet zo zichtbaar op deze slechte foto maar het heeft echt streepjes :mrgreen:

Dit is de meest recente foto van haar die ik online heb staan, later zoek ik wel een betere. 't Is nog een puppie he.

Kees

dan nog deze:

Afbeelding

Lief snuitje he?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
yamie schreef:
Afbeelding

Dit is de meest recente foto van haar die ik online heb staan, later zoek ik wel een betere. 't Is nog een puppie he.

Kees

dan nog deze:

Afbeelding

Lief snuitje he?
wat een enorme oren :shock:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

malinois schreef:
Casey schreef:
yamie schreef:
Afbeelding

Kees

dan nog deze:

Afbeelding

Lief snuitje he?
Dat dacht ik ook gelijk! :mrgreen:
Is het soms een podenco-mix? :wink:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

LongFields schreef: Dat dacht ik ook gelijk! :mrgreen:
Is het soms een podenco-mix? :wink:
daar moest ik ook meteen aan denken :smile:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
CKS
Zeer actief

malinois schreef:
:boos: :boos: Kijk daarom plaats ik dus nooit fotos van haar!!! :boos: :boos: Geldt ook voor jou Suzanne!

:wink: Ik weet uit betrouwbare bron dat het koppie nog prima tussen die oren in gaat groeien. Zie het maar als een bewijs van raszuiverheid, stamboomhollandertjes hebben ook altijd enorme zeilen op deze leeftijd, komt allemaal nog goed :mrgreen: hoop ik :denken:

Kees
starfleet
Erelid

Casey schreef:
Lief snuitje he?
Zeker een leuke hond, ik vind die oren ook grappig, maar waarom beweer je dat dit een rashond is?

Anne
starfleet
Erelid

Casey schreef:
:wink: Ik weet uit betrouwbare bron dat het koppie nog prima tussen die oren in gaat groeien. Zie het maar als een bewijs van raszuiverheid, stamboomhollandertjes hebben ook altijd enorme zeilen op deze leeftijd, komt allemaal nog goed :mrgreen: hoop ik :denken:

Kees
Het is toch een mix met Mechelaar erin?

Anne
starfleet
Erelid

Casey schreef:

Kees
Het is toch een mix met Mechelaar erin?

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”