Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ons hondje is geboren!!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

starfleet schreef:
Casey schreef:
Lief snuitje he?
Zeker een leuke hond, ik vind die oren ook grappig, maar waarom beweer je dat dit een rashond is?

Anne
Omdat het een hollandse herder is, die voldoet (voor zover nu zichtbaar maar ik twijfel er niet aan dat dat zo blijft) aan alle exterieur en karakter eigenschappen van de HH, geboren uit twee HH's waar precies datzelfde voor geldt, et cetera.... Waarom zou deze dan minder Hollandse herder zijn dan een HH waar precies datzelfde voor geldt maar waar bovendien een papiertje bijzit (waar wellicht mee gefraudeerd is maar dat terzijde)?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Casey schreef:
malinois schreef:
wat een enorme oren :shock:
:boos: :boos: Kijk daarom plaats ik dus nooit fotos van haar!!! :boos: :boos: Geldt ook voor jou Suzanne!

:wink: Ik weet uit betrouwbare bron dat het koppie nog prima tussen die oren in gaat groeien. Zie het maar als een bewijs van raszuiverheid, stamboomhollandertjes hebben ook altijd enorme zeilen op deze leeftijd, komt allemaal nog goed :mrgreen: hoop ik :denken:

Kees
meestal komt het wel goed idd. mijn teef had ook van die enorme oren als pup :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Casey schreef:
Omdat het een hollandse herder is, die voldoet (voor zover nu zichtbaar maar ik twijfel er niet aan dat dat zo blijft) aan alle exterieur en karakter eigenschappen van de HH, geboren uit twee HH's waar precies datzelfde voor geldt, et cetera.... Waarom zou deze dan minder Hollandse herder zijn dan een HH waar precies datzelfde voor geldt maar waar bovendien een papiertje bijzit (waar wellicht mee gefraudeerd is maar dat terzijde)?
Waarom hecht je zo'n belang aan ras als je geen belang aan een stamboom hecht? Van mij mag je je hond verder noemen zoals je wil, al noemde je hem een Black and Tan JR.

Anne
CKS
Zeer actief

starfleet schreef: Het is toch een mix met Mechelaar erin?

Anne
Net als veruit de meeste stamboomhollandertjes bedoel je? :wink: Dat iets niet op de stamboom staat zegt niet dat het er niet in zit he?

Maar voor je daar over gaat fretten: 100 jaar geleden mochten HH's gewoon ook blond zijn. Toen opeens niet meer. Goede blonde hollanders gingen toen dus maar verder als Mechelaars (zager er verder toch hetzelfde uit en kwamen uit dezelfde basis). Nu komt er dan weer wat mechel terug en is mijn hond opeens geen hollander meer maar een mix? Een mix waarvan, twee hollanders?

kees
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Casey schreef:
starfleet schreef:
Casey schreef:
Lief snuitje he?
Zeker een leuke hond, ik vind die oren ook grappig, maar waarom beweer je dat dit een rashond is?

Anne
Waarom gefraudeerd? :denken:
CKS
Zeer actief

starfleet schreef: Waarom hecht je zo'n belang aan ras als je geen belang aan een stamboom hecht? Van mij mag je je hond verder noemen zoals je wil, al noemde je hem een Black and Tan JR.

Anne
Omdat een ras naar mijn idee niet door een papiertje maar door exterieur en karaktereigenschappen gekenmerkt wordt. We zitten nu in de hilarische situatie dat een hond die níet aan de kenmerken voldoet maar wel een papiertje heeft zogenaamd een rashond is, maar een hond die wél aan de kenmerken voldoet, afkomstig is uit dezelfde basis waaruit het ras oorspronkelijk ontstaan is maar geen papiertje heeft dat niet is. Is dat logisch volgens jou?

@Aimee: daar zijn soms redenen voor. Er lopen héél veel hondjes zoals de mijne rond, en die zijn voor veel fokkers wel degelijk zéér interessant. Dus geloof niet meteen alles wat op papier staat :wink:

Kees
Brindlecardi
Zeer actief

Casey schreef:
starfleet schreef: Waarom hecht je zo'n belang aan ras als je geen belang aan een stamboom hecht? Van mij mag je je hond verder noemen zoals je wil, al noemde je hem een Black and Tan JR.

Anne
Omdat een ras naar mijn idee niet door een papiertje maar door exterieur en karaktereigenschappen gekenmerkt wordt.
Dus jij vindt dat een Labrador X Duitse staander, die er precies uitziet als een labrador, en zich ook zo gedraagd, een raszuivere hond is?

Een stamboom laat alleen maar zien wie de voorouders zijn, en de gezondheidsuitslagen. Je kan in een nest dat geboren wordt nooit zeggen of de pups het exterieur krijgen van de beide ouders. Maar ze komen wel uit twee rasechte honden.

gr Aimee
Brindlecardi
Zeer actief

Casey schreef:

Anne

@Aimee: daar zijn soms redenen voor. Er lopen héél veel hondjes zoals de mijne rond, en die zijn voor veel fokkers wel degelijk zéér interessant. Dus geloof niet meteen alles wat op papier staat :wink:

Kees
Ik geloof best dat er soms gerommeld wordt met papieren etc. Maar het is wel erg negatief bekeken als je om die rede een stamboom nutteloos vind.

gr Aimee
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Casey schreef:
malinois schreef:
:boos: :boos: Kijk daarom plaats ik dus nooit fotos van haar!!! :boos: :boos: Geldt ook voor jou Suzanne!
Ik maakte een grapje Kees :wink: , je hebt zeker nooit foto's van mijn pup van vorig jaar gezien, die heeft ook van die enorme flappers. :wink:
Hoe oud is ze nu? Ik denk dat ze nog prima in die oren kan gaan groeien als ze nog jong is, en als dat niet zo is heeft ze in ieder geval prima antennes om jouw signalen op te vangen. :wink:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Casey schreef:
Omdat een ras naar mijn idee niet door een papiertje maar door exterieur en karaktereigenschappen gekenmerkt wordt. We zitten nu in de hilarische situatie dat een hond die níet aan de kenmerken voldoet maar wel een papiertje heeft zogenaamd een rashond is, maar een hond die wél aan de kenmerken voldoet, afkomstig is uit dezelfde basis waaruit het ras oorspronkelijk ontstaan is maar geen papiertje heeft dat niet is. Is dat logisch volgens jou?
Ja. Een kruising draagt de genen van beide ouders. Je weet nooit wat er uit een nest gaat komen als die bevalt. Een Labrador maal herder kan er als een Labrador uitzien, volgens jou helemaal rasecht. Dan komen er vervolgens pups met een herderkop, zo kan je niet fokken Kees. Dan is er nog geen sprake van een ras als het onduidelijk is wat voor uiterlijk de pups zullen krijgen.

Een Kooiker is ook oorspronkelijk uit diverse rassen samengesteld, maar er komt toch echt geen keeshond meer uit na al die generaties. Pas als je een zekere mate van homogeniteit hebt kun je gaan denken aan een ras. Dat kan niet met een Labkruising, ook al is die nog zo Labberig in uiterlijk en gedrag.

Anne
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Casey schreef:
starfleet schreef:
Casey schreef:
Lief snuitje he?

Anne
Er is ook alleen maar simpele genetica nodig om te begrijpen dat dat zo niet werkt. Okee, een MH en HH staan niet zover van elkaar af.
Maar stel je kruist dus bijv. een labrador met een HH. Puur toevallig komt daar een HH uit die zo kan doorgaan voor een stamboom-HH. Het fenotype is dus 100 % HH. Maar, verrassing!, als je ermee fokt blijkt er in het genotype ook nog Labrador te zitten, en uit je mooie nestje HHs komen mooi gelijkende Labjes.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
CKS
Zeer actief

Maxiem schreef:
Er is ook alleen maar simpele genetica nodig om te begrijpen dat dat zo niet werkt. Okee, een MH en HH staan niet zover van elkaar af.
Maar stel je kruist dus bijv. een labrador met een HH. Puur toevallig komt daar een HH uit die zo kan doorgaan voor een stamboom-HH. Het fenotype is dus 100 % HH. Maar, verrassing!, als je ermee fokt blijkt er in het genotype ook nog Labrador te zitten, en uit je mooie nestje HHs komen mooi gelijkende Labjes.
Je kunt ook een Ierse Wolfhond kruisen met een Chihuahua, maar waarom? Als je ten behoeve van de gezondheid van je ras inkruisingen gaat doen zou ik in eerste instantie kijken naar rassen die qua uiterlijk en karakter op elkaar lijken. Je zult dan vast soms uit twee ouders van het ene 'ras' pups krijgen die meer lijken op het andere. Nou en? Gebruik je die toch weer voor dat andere ras? Vergelijk maar met hoe het nu al gaat bij de Belgische herder. Zo winnen beide rassen aan genetische varieteit (daar ging het om) en blijft het uiterlijk redelijk bewaard.

kees
Maxiem
Zeer actief

Casey schreef:
Maxiem schreef:
Je kunt ook een Ierse Wolfhond kruisen met een Chihuahua, maar waarom? Als je ten behoeve van de gezondheid van je ras inkruisingen gaat doen zou ik in eerste instantie kijken naar rassen die qua uiterlijk en karakter op elkaar lijken. Je zult dan vast soms uit twee ouders van het ene 'ras' pups krijgen die meer lijken op het andere. Nou en? Gebruik je die toch weer voor dat andere ras? Vergelijk maar met hoe het nu al gaat bij de Belgische herder. Zo winnen beide rassen aan genetische varieteit (daar ging het om) en blijft het uiterlijk redelijk bewaard.

kees
En weet je wat het probleem is? Mensen willen geen redelijke HH, ze willen een HH. In de loop der tijd is men bijv. de HH en de MH als twee rassen gaan fokken, en dat is vast niet omdat ze identiek zijn. Als je een HH koopt, wil je geen HH met plotseling een feller MH trekje erdoor.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Heb je al eens aan een buitenlandse hond gedacht? Wij konden destijds ook geen geschikte hond in het asiel vinden, en toen zijn we bij de buitenlandse stichtingen gaan kijken. Ik had welgeteld nul ervaring met honden, maar Jack (uit Spanje, via GINN) was voor mij echt de perfecte beginnershond, supersociaal, makkelijk met andere honden, katten en kinderen, heel zachtaardig en altijd vrolijk. :mrgreen:

Er zijn legio stichtingen, maar bij Aai ( http://www.stichtingaai.nl ) hebben ze bijvoorbeeld op dit moment een aantal pups staan (sommige zijn al in Nederland), en er zitten wel hele leuke bij. Deze bijvoorbeeld:

Afbeelding
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
CKS
Zeer actief

Maxiem schreef: En weet je wat het probleem is? Mensen willen geen redelijke HH, ze willen een HH. In de loop der tijd is men bijv. de HH en de MH als twee rassen gaan fokken, en dat is vast niet omdat ze identiek zijn. Als je een HH koopt, wil je geen HH met plotseling een feller MH trekje erdoor.
Weet je wat nu zo grappig is? Er is juist veel vraag naar wat fellere honden. Vandaar dat er links en rechts wat gerommeld is met de stamboompjes. Vandaar dat er fellere lijnen te vinden zijn, die ook geschikt zijn voor (bijt)sport of politiewerk. En als je die juist niet wilt zijn er ook lijnen die wat zachtaardiger zijn. Geen probleem. Het enige jammere is dat het allemaal geheim is, en je dus in theorie op een pup zou kunnen stuiten die feller is dan verwacht.

Kees
CKS
Zeer actief

LongFields schreef: Ik maakte een grapje Kees :wink: , je hebt zeker nooit foto's van mijn pup van vorig jaar gezien, die heeft ook van die enorme flappers. :wink:
Hoe oud is ze nu? Ik denk dat ze nog prima in die oren kan gaan groeien als ze nog jong is, en als dat niet zo is heeft ze in ieder geval prima antennes om jouw signalen op te vangen. :wink:
Ik maakte ook een grapje- was niet echt boos natuurlijk. Het ziet er gewoon echt niet uit, die herderpups met gigaoren, dat weet ik ook ;) Ik heb het véél erger gezien en dat is ook nog goed gekomen dus ik heb goede hoop :mrgreen: En anders knip ik ze gewoon een stukje bij, toch? :pffff:

kees
Maxiem
Zeer actief

Casey schreef:
Maxiem schreef: En weet je wat het probleem is? Mensen willen geen redelijke HH, ze willen een HH. In de loop der tijd is men bijv. de HH en de MH als twee rassen gaan fokken, en dat is vast niet omdat ze identiek zijn. Als je een HH koopt, wil je geen HH met plotseling een feller MH trekje erdoor.
Weet je wat nu zo grappig is? Er is juist veel vraag naar wat fellere honden. Vandaar dat er links en rechts wat gerommeld is met de stamboompjes. Vandaar dat er fellere lijnen te vinden zijn, die ook geschikt zijn voor (bijt)sport of politiewerk. En als je die juist niet wilt zijn er ook lijnen die wat zachtaardiger zijn. Geen probleem. Het enige jammere is dat het allemaal geheim is, en je dus in theorie op een pup zou kunnen stuiten die feller is dan verwacht.

Kees
Dat bedoelde ik niet, dat er mensen geen felle hond willen. Je kan het ook andersom stellen, als je een felle hond wil, wil je er geen zachtere trekjes in. Je wil gewoon de hond die je wil, en geen verrassingspakket.
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Ik zou zelf liever af en toe een 'verrassing' in een nestje aantreffen, dan wat je nu regelmatig ziet, hele nesten die 'niet goed' zijn, omdat er te lang een bepaald fokbeleid aan de gang is die duidelijk niet werkt.
Men kent hier vast wel de talloze rassen met een overmaat aan problemen en lage levensverwachtingen.
( Nou jottum dan als je een nestje hebt met de juiste kleurtjes enzo, jammer alleen dat ze vanalles mankeren en niet ouder dan een jaar of 6 worden. Echt een rasverbetering? )

Rasverpesting? Misschien wel voor sommige mensen, maar door uitkruizingen zijn ook meerdere rassen 'gered' die men nu nog graag ziet.
Uitkruizen is m.i dus helemaal zo slecht nog niet.

Waar men nu mee bezig is, in zo'n kort tijdsbestek zo enorm veel veranderingen qua uiterlijkheden & een bepaalde fokbeleid, is volgens mij ook nooit eerder in de wereldgeschiedenis voorgekomen.
En of dat genetisch nu allemaal zo ok is, valt ernstig te betwijfelen.

En wat de juiste weg is, daar zullen de meningen wel over verschillen, maar men kan wel al enigzins terug kijken naar bv de laatste 30 jaar en wat dat een ras gebracht heeft en daarvan leren.

( Sprak de leek :wink: )
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
CKS
Zeer actief

Maxiem schreef: Dat bedoelde ik niet, dat er mensen geen felle hond willen. Je kan het ook andersom stellen, als je een felle hond wil, wil je er geen zachtere trekjes in. Je wil gewoon de hond die je wil, en geen verrassingspakket.
En die garantie krijg je wel als je een volledig ingeteelde hond koopt? (vergeet niet dat het enige biologische verschil tussen een 'rashond' en een kruising de mate van inteelt is).
Ok. een zeer homozygote hond is qua uiterlijk en karakter voorspelbaarder dan een minder homozygote hond. Fijn, zit je dan met je hond met de moed van een leeuw, werklust van een paard, en perfecte uiterlijk! Gefeliciteerd! Jammer alleen van de HD, de PRA, de overgevoeligheid voor narcosemiddelen, de epilepsie, voedselallergie en weet ik veel wat meer.
Vergis je niet Maxiem, dat is waar we heen gaan als er door gefokt wordt zoals dat nu gaat. Heb je dat ervoor over?
Tuurlijk, een homozygote hond is een voorspelbare hond. Maar het is ook een inherent zwakke hond. Wil je dat écht?

Kees
CKS
Zeer actief

Chione schreef:
( Sprak de leek :wink: )
Hoi mede-leek :mrgreen: Ik gelooof dat we het aardig eens zijn :wink:

Kees
Brindlecardi
Zeer actief

Casey schreef:

Kees
Dan beperk je je heel erg bij de herders. Ik heb hier een felle labrador, met stamboom, heel veel werklust etc. en toch gaan we er niet mee fokken, omdat de kans zo groot is dat niemand zit te wachten op een labrador met pit. Men verwacht dat een labrador voor de kachel ligt, of een uitstekende jager. Dus als jij maar alles door elkaar gaat mixen heb je veel kans dat mensen dat niet willen....en daar sta je dan.

gr Aimee
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Casey schreef:
Maxiem schreef:

kees
Over je reactie op mijn vorige post zal ik het maar niet hebben want antwoorden als, dat bestaat niet maar als het bestaat dan...vind ik altijd supervaag. :roll:

Je gaat weer alleen op uiterlijk af :19: . Een ras is zo ontzettend veel meer dan een uiterlijk en 1 uiterlijk betekent gewoon helemaal niet een verarming van genen. Er zijn in zo'n ras gewoon een bepaald aantal genen die zorgen voor dat uiterlijk naast de 80-90% andere genen die dat ras dat ras maken, en het een hond maken en het een zoogdier maken etc. Een kruising tussen een pointer en een ambull is ook sprekend een dogo argentino als dat zo uitpakt in een witte pup. Maar die hond is in niets een aanvulling op het ras dogo. Jouw hond is hartstikke leuk om te zien en zal grotendeels HH zijn als jij het zegt. Ik zie er ook belg in en ik vermoed dat er meer dan dat inzit maargoed, daar zal ik niet over doodraven dat doe jij maar :mrgreen: Laat ik het zo zeggen, ik heb 2 herdermiksen gehad die beiden 1 ander ras in hun bloed hadden en hun oren waren gigantisch.

Hier is er 1 van :mrgreen: :

Afbeelding

Waarom denk je dat genetische verrijking zo'n superproces is? De hele evolutie is nog steeds gebaseerd op steeds 1 verandering die alle dieren van die soort gaan krijgen. Dat betekent bij mijn weten nog steeds dat alle dieren van 1 soort allemaal aan elkaar verwant zijn dus ik snap je punt met die terugkruising in die oeraap ook niet helemaal. Zijn dat dan Chinezen oid geworden? :mrgreen:

Ik begrijp je basisgedachte wel, die deel ik deels ook wel. Alleen draaf jij enorm door en juist daardoor raakt het kant nog wal.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

MARC_S schreef: Laat ik het zo zeggen, ik heb 2 herdermiksen gehad die beiden 1 ander ras in hun bloed hadden en hun oren waren gigantisch.

Waarom denk je dat genetische verrijking zo'n superproces is? De hele evolutie is nog steeds gebaseerd op steeds 1 verandering die alle dieren van die soort gaan krijgen. Dat betekent bij mijn weten nog steeds dat alle dieren van 1 soort allemaal aan elkaar verwant zijn dus ik snap je punt met die terugkruising in die oeraap ook niet helemaal. Zijn dat dan Chinezen oid geworden? :mrgreen:
Aan de grote van de oren van mijn pup kun jij niet zien of het een kruising is- ik heb bij stamboekhollandertjes véél grotere oren gezien ;) Dit komt echt nog helemaal goed.

Je verhaal klopt bijna helemaal maar je maakt 1 kleine logische denkfout. Kijk, dat alle exemplaren uit een populatie een gen bezitten dat van 1 oer-exemplaar afkomt betekent nl niet dat ze allemaal van 1 exemplaar afstammen.

Voorbeeldje. neem twee populaties: 1 van twee dieren (1 koppeltje) en 1 van 10 dieren (5 koppeltjes) Geen van de dieren is verwant aan elkaar. Met beide populaties ga jij fokken, echter alleen binnen de populatue zelf. je laat iedere vrouwtje twee nakomelingen krijgen en met die nakomelingen fok jij weer door.

Na een aantal generaties zijn alle dieren binnen elke generatie verwant aan elkaar. Bij populatie 1 natuurlijk al na 1 generatie, bij de andere populatie duurt dat langer. Bij populatie 1 bezitten de nakomelingen ong. 50% van de genen van het ene ouderdier en 50% van het andere. Bij populatie twee bezitten na genoeg generaties alle dieren 10% van de genen van alle tien de ouderdieren. Oftewel, ieder dier uit die populatie heeft genen in zich van 1 van de tien ouderdieren. Maar dat betekent niet dat ze allemaal van 1 exemplaar afstammen! Ze stammen nl van 10 exemplaren af, tegen twee exemplaren uit de andere populatie.

Kees
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

MARC_S schreef:

Een kruising setter x labrador kan erg veel weg hebben van een flatcoat. Als ik je goed begrijp zou het dus wel een goed idee zijn zulke honden dan maar flatcaot te nomen ondanks dat ze weinig gemeen hebben met het ras zelf op de voorouders na?
Dat is toch precies zoals alle rassen ontstaan zijn. Selectie op uiterlijke eigenschappen. De Dandie Dinmont Terrier deelde het nest met de Bedlington en de Westie met de Cairn enz enz. En ooit, binnenkort?, komen we weer in die situatie om die individuele rassen van de inteeltondergang te redden.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Rosita Compagner schreef:
MARC_S schreef:

Een kruising setter x labrador kan erg veel weg hebben van een flatcoat. Als ik je goed begrijp zou het dus wel een goed idee zijn zulke honden dan maar flatcaot te nomen ondanks dat ze weinig gemeen hebben met het ras zelf op de voorouders na?
Dat is toch precies zoals alle rassen ontstaan zijn. Selectie op uiterlijke eigenschappen. De Dandie Dinmont Terrier deelde het nest met de Bedlington en de Westie met de Cairn enz enz. En ooit, binnenkort?, komen we weer in die situatie om die individuele rassen van de inteeltondergang te redden.
maar ik wil geen selectie op uiterlijk bijvoorbeeld, het zal mij een worst zijn of een mechelaar bijna zwart is ipv rosgevlamd als hij maar wil werken en qua karakter dus heeft wat de lijn een beetje 'zegt' :wink:
Ik hoef geen mechelaar met een bepaald karakter uit een bepaalde lijn, welke lijnen dat zijn weet ik dus daar neem ik geen pup uit, terwijl voor een ander die lijn perfect is...
Of die mechelpup uit de lijn die ik wel wil hebben nou wat langer haar heeft, pikzwart is of een enorme witte borstvlek heeft met witte voetjes dat zal me dan echt een worst zijn hoor.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
MARC_S schreef:

Er zijn genoeg rassen die niet op uiterlijk geselecteerd zijn en daar zijn jachthonden een voorbeeld van. :19: De Dandie Dinmont was de kortbenige Bedlington, klopt. Maar dat maakt een labrador nog geen golden met kort haar hoor.

Welke genetische verarming en inteeltondergang? Er zijn kleine rassen die daarmee kampen maar er zijn ook ontzettend veel rassen die daar helemaal geen last van hebben, dat kan je dus niet zomaar generaliseren. :denken:
Afbeelding
CKS
Zeer actief

MARC_S schreef: Welke genetische verarming en inteeltondergang? Er zijn kleine rassen die daarmee kampen maar er zijn ook ontzettend veel rassen die daar helemaal geen last van hebben, dat kan je dus niet zomaar generaliseren. :denken:
Er zijn ook grote rassen die daar wel degelijk heel veel last van hebben. Denk voor de gein even aan de Duitse herder en de Boxer. Toch echt geen kleine rassen. Uiteraard hebben de kleinste rassen er het eerste last van. Maar uiteindelijk gaan ze zonder ingrijpen allemaal dezelfde kant op. Als we dit in een kleine eeuw al voor elkaar gekregen hebben hoe moet dat dan de komende eeuwen?

Kees
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Casey schreef:
malinois schreef:

:wink: Ik weet uit betrouwbare bron dat het koppie nog prima tussen die oren in gaat groeien. Zie het maar als een bewijs van raszuiverheid, stamboomhollandertjes hebben ook altijd enorme zeilen op deze leeftijd, komt allemaal nog goed :mrgreen: hoop ik :denken:

Kees
Joh???
Afbeelding
:smile: :smile:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief

Casey schreef:
MARC_S schreef: Laat ik het zo zeggen, ik heb 2 herdermiksen gehad die beiden 1 ander ras in hun bloed hadden en hun oren waren gigantisch.

Aan de grote van de oren van mijn pup kun jij niet zien of het een kruising is- ik heb bij stamboekhollandertjes véél grotere oren gezien ;) Dit komt echt nog helemaal goed.

Je verhaal klopt bijna helemaal maar je maakt 1 kleine logische denkfout. Kijk, dat alle exemplaren uit een populatie een gen bezitten dat van 1 oer-exemplaar afkomt betekent nl niet dat ze allemaal van 1 exemplaar afstammen.

Voorbeeldje. neem twee populaties: 1 van twee dieren (1 koppeltje) en 1 van 10 dieren (5 koppeltjes) Geen van de dieren is verwant aan elkaar. Met beide populaties ga jij fokken, echter alleen binnen de populatue zelf. je laat iedere vrouwtje twee nakomelingen krijgen en met die nakomelingen fok jij weer door.

Na een aantal generaties zijn alle dieren binnen elke generatie verwant aan elkaar. Bij populatie 1 natuurlijk al na 1 generatie, bij de andere populatie duurt dat langer. Bij populatie 1 bezitten de nakomelingen ong. 50% van de genen van het ene ouderdier en 50% van het andere. Bij populatie twee bezitten na genoeg generaties alle dieren 10% van de genen van alle tien de ouderdieren. Oftewel, ieder dier uit die populatie heeft genen in zich van 1 van de tien ouderdieren. Maar dat betekent niet dat ze allemaal van 1 exemplaar afstammen! Ze stammen nl van 10 exemplaren af, tegen twee exemplaren uit de andere populatie.

Kees
Om een lang verhaal kort te maken, de mutatie vond 1 keer plaats. Zeg bv de ridge van de RRidgeback. Elke RR stamt af van de eerste hottentot-hond met die mutatie anders had hij geen ridge. Dat hele verhaal over 2 ouders en 10 ouders staat daar los van. Jouw gestroomde hond stamt net als alle gestroomde honden af van de eerste gestroomde hond die ergens in een nest opdook. Dat is een gen en dat gen is ooit ergens gemuteerd tot........ Er uiteraard van uitgaande dat die mutatie 1 keer optrad wat in veel gevallen zo is. Bij de RR of andere extreme mutaties kan je daar dus best vanuit gaan :wink:

Zo kan je er dus ook vanuit gaan dat ieder weldenkend mens uit dezelfde oermens komt. Er zijn wel terugkruisingen geweest en andere takken maar die heette oa neandertaler en die zijn allemaal uitgestorven. :mrgreen: Verder stamt een terugkruising nog steeds af van de oermens/moeder toch? Alleen teruggekruist of heengekruist of hoe je het ook wil noemen :ok:

Hoe kom je trouwens aan 10 gelijkende dieren die totaal niet verwant zijn maar wel tot een ras horen? Of bedoel je gewoon 10 honden at random genomen en 2 honden at random gekozen? Bastaarden uit een kleine en een grote beginpopulatie? En wat wil je daar mee zeggen precies?
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Marc: wat ik bedoel is dat het feit dat 1 voorouder in een hele populatie zit, niet hetzelfde is als dat de hele populatie afstamt van 1 voorouder. Een geschikte mutatie zal zich inderdaad door de hele populatie verspreiden (als je het maag genoeg generaties de kans geeft). Maar de hondjes van de 30ste generatie van mijn eerste populatie stammen nog steeds af van de twee begin hondjes, terwijl de hondjes uit de 30ste generatie van mijn tweede populatie nog steeds afstammen van de 10 begin hondjes (die allemaal hun bijdrage geleverd hebben). Snappie?

En..... kijk ff naar die foto van Marouck hierboven... die had vééééél ergere zeilen als Koko, zie je wel? (moet ik wel toegeven dat Inge laatst een stuk van 1 van die oren afgesneden heeft... waren ze dan toch te groot?)

:wink:

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”