Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Prefentief maag laten vastzetten tegen maagkanteling
Moderator: moderatorteam
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Prefentief maag laten vastzetten tegen maagkanteling
Ik ben lid van een nieuwsbrief en ontving vandaag de brief met dit artikel:
http://www.whgdierenartsen.nl/html/fram ... asp?id=390
In dit artikel wordt aangeraden om via endoscopische operatie de maagwand prefentief vast te nieten aan de buikwand om een eventuele maagtorsie te voorkomen. Omdat de ingreep relatief 'makkelijk' is zouden de voordelen hiervan opwegen tegen het risico van een eventuele maagkanteling. Wat zijn jullie meningen daarover? Zou je (en dan vooral de mensen met een hond die een verhoogd riscio hebben) bij je hond preventief de maag vast laten zetten?
http://www.whgdierenartsen.nl/html/fram ... asp?id=390
In dit artikel wordt aangeraden om via endoscopische operatie de maagwand prefentief vast te nieten aan de buikwand om een eventuele maagtorsie te voorkomen. Omdat de ingreep relatief 'makkelijk' is zouden de voordelen hiervan opwegen tegen het risico van een eventuele maagkanteling. Wat zijn jullie meningen daarover? Zou je (en dan vooral de mensen met een hond die een verhoogd riscio hebben) bij je hond preventief de maag vast laten zetten?
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
het wil helemaal niet zeggen dat als je dat laat doen , de hond geen maagtorsie meer kan krijgen. Onze teef heeft 3 maagtorsies gehad , de 2e kreeg ze een halfjaar nadat de maag was vastgezet. Ze is daarna weer geopereerd , en de volgende was een week na de operatie , daarna hebben we haar laten inslapen.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zit erover te dubben. Mijn Sophie heeft ontzettend last van dilatie (opzwellen van de maag met lucht), heeft een supergevoelige maag en een diepe borstkast, drie redenen voor dus. Met regelmaat sta ik 's nachts opgezette buikjes te masseren in het park waar Soof gras kan eten. Iets te vet eten? Hup, misselijk en bloat. Sophie maakt ook teveel maagzuur aan, wat ze opboert en haar slokdarm irriteert. Dan wordt ze misselijk en gaat ze lucht zuigen. Tot nu toe is hij nog nooit gedraaid en probeer ik het met vanalles en nogwat onder de duim te houden, maar ik vrees de dag dat het misgaat. Ik zit ook altijd met een akelig gevoel als ik haar 's avonds alleen thuis moet laten. Als zo'n operatie mij zou kunnen verzekeren dat de maag niet meer kan draaien, zou ik het zeker overwegen. Vooralsnog ben ik daar nog niet uit, of het echt 100% werkt, dus ik ben nog aan het twijfelen.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Mizzsylver schreef:
En juist omdat ik rauw voer denk ik dat mijn honden minder kans hebben op een maagtorsie.
Dat riep ik ook altijd. Maar mijn Sophie barft van pup af aan, en inderdaad 'grote hoeveelheden om de maag te trainen', nou, het werkt voor geen meter. Sophie heeft er gewoon aanleg voor, barf of geen barf. Ik ben van mening dat rauwe voeding, in grotere stukken, bij gezonde honden misschien helpt om het te voorkomen, maar vaak ligt er m.i. toch een andere oorzaak aan ten grondslag. En dan kan het net zo goed gebeuren bij een barfhond dan bij een brokkenhond.
Nu vind ik wel dat er een verschil is tussen het preventief vast laten zetten van een maag bij gewone, gezonde honden, of honden die misschien qua ras en bouw meer kans hebben maar nog nooit klachten vertoonden en bij een hond zoals de mijne, waarbij je er eigenlijk donder op kunt zeggen dat het ooit gebeurt. En na iedere torsie gaat de conditie van de maag ook achteruit, wat zou kunnen verklaren waarom honden waarbij na een torsie de maag is vastgezet nog steeds torsies krijgen. Als iemand mij kan aantonen dat honden die nog nooit een torsie hebben gehad het na zo'n operatie ook niet krijgen, doe ik het morgen...
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Ach jee, wat naarjip007 schreef:het wil helemaal niet zeggen dat als je dat laat doen , de hond geen maagtorsie meer kan krijgen. Onze teef heeft 3 maagtorsies gehad , de 2e kreeg ze een halfjaar nadat de maag was vastgezet. Ze is daarna weer geopereerd , en de volgende was een week na de operatie , daarna hebben we haar laten inslapen.

Hoe kon de maag weer kantelen? Was het losgescheurd ofzo?
- jip007
- Erelid
ja heel naar , als we het allemaal van te voren hadden geweten hadden we haar dit nooit aangedaan. Volgens de DA was het niet los gescheurd maar toch gedraaid. Hij heeft haar maag terug gedraaid en op nog meer plaatsen vastgezet. De eerste dagen ging het redelijk met haar , tot opeens haar maag ging protesteren , ze ging braken en we zagen haar binnen een paar minuten dikker worden.Gollum schreef:Ach jee, wat naarjip007 schreef:het wil helemaal niet zeggen dat als je dat laat doen , de hond geen maagtorsie meer kan krijgen. Onze teef heeft 3 maagtorsies gehad , de 2e kreeg ze een halfjaar nadat de maag was vastgezet. Ze is daarna weer geopereerd , en de volgende was een week na de operatie , daarna hebben we haar laten inslapen.![]()
Hoe kon de maag weer kantelen? Was het losgescheurd ofzo?
Zie nog dat vertrokken bekkie voor me , wat had me meisje een pijn

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
-
- Zeer actief
- Yv*nn
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Mijn ras is gevoelig voor maagtorsie én voor narcose
. Dus nee, het is geen optie voor mij. Hoewel maagtorsie wel een schrikbeeld is...
Ik zou er niet aan moeten denken dat hij overlijdt aan een preventieve operatie. (Er is een Bracco overleden bij de hd-foto die de fokker verplicht en bekostigd had, echt afschuwelijk).
Ik kan me *Geer wel voorstellen; als je hond voortekenen vertoont en dus (als ik het goed begrijp) een groot risico loopt.

Ik zou er niet aan moeten denken dat hij overlijdt aan een preventieve operatie. (Er is een Bracco overleden bij de hd-foto die de fokker verplicht en bekostigd had, echt afschuwelijk).
Ik kan me *Geer wel voorstellen; als je hond voortekenen vertoont en dus (als ik het goed begrijp) een groot risico loopt.
Gr. Marijke

- Joyce
- Zeer actief
En wat geef je dan?Inge O schreef:moeilijk, heel moeilijk. nee, preventief heb ik het nog niet laten doen, daar zijn te weinig bewijzen voor dat het helpt.
maar hier is het wel onmiddellijk alle hens aan dek van zodra ik duidelijk ongemak zie bij één van mijn (gevoelige) honden. ik ben niet medicijngericht, maar bij dreigende opzetting van de maag duik ik a c u u t in de medicijnenkast.
-
- Zeer actief
-
- Vaste gebruiker
Wat wijsheid is weet ik niet en ieder moet zelf beslissen maar onze hond heeft 3 weken geleden zijn eerste torsie gehad. Hij is geopereerd waarbij zijn maag is vastgezet, 2 weken later kreeg hij een 2e torsie. Opnieuw geopereerd en wederom is de maag vastgezet. Afgelopen dinsdag kreeg hij zijn 3e en hebben we hem laten gaan.
Ondanks het vastzetten dus nog 2 keer een kanteling en uiteindelijk toch met lege handen staan. Een hard gelag.
Ondanks het vastzetten dus nog 2 keer een kanteling en uiteindelijk toch met lege handen staan. Een hard gelag.
-
- Vaste gebruiker
Dit klinkt allemaal heel erg mooi maar dit ga je niet redden bij een maagkanteling. Ik heb er nu 3 meegemaakt in zeer korte tijd en het is minuten- zo niet seconden werk. Zo is er niets aan de hand en zo is er sprake van een kanteling. Op geen enkele manier kun je dit voor zijn en de tijd die nodig is voor de medicijnen heb je eenvoudigweg niet.Inge O schreef:motilium, om de maag zo snel mogelijk goed in beweging te zetten, waardoor er lucht kan verwijderd worden, én ze zich op een normale manier leegt (wat niet meer gebeurt bij maagpijn en misselijkheid, waardoor je in een viscieuze cirkel terechtkomt).Chatterbox schreef:En wat geef je dan?Inge O schreef:moeilijk, heel moeilijk. nee, preventief heb ik het nog niet laten doen, daar zijn te weinig bewijzen voor dat het helpt.
maar hier is het wel onmiddellijk alle hens aan dek van zodra ik duidelijk ongemak zie bij één van mijn (gevoelige) honden. ik ben niet medicijngericht, maar bij dreigende opzetting van de maag duik ik a c u u t in de medicijnenkast.
gras eten wil ik juist niet, omdat daarbij ook vaak nog extra lucht geslikt wordt, zeker als het op een bijna obsessieve manier gebeurt.
als ze nóg duidelijker problemen hebben geef ik ze er ook nog buscopan (krampstillend) bij, omdat krampen ook op een manier de problemen verder in de hand kunnen werken, door het extra luchtslikken.
en als de hond heel onrustig is geef ik er ook een tabletje valeriaan bij. dit geef ik allemaal tegelijkertijd, en dan moeten de problemen binnen het half uur opgelost zijn. is dat niet zo (maar dat is gelukkig nog nooit zo geweest sinds ik het zo aanpak) dan weet ik ook dat het gevaarlijk wordt, en ik maar beter naar een da-praktijk kan rijden.
In het geval dat een kanteling zich langzaam opbouwt zou je er misschien iets aan kunnen hebben. Alleen de meeste torsies zijn er opeens.
- jip007
- Erelid
maar dan ben je eigenlijk al te laat , ik zit al bij de DA al ze alleen nog maar aan het kwijlen zijn. En de DA het zelfs niet gelooft dat het een torsie is , tot hij de slang er in doetInge O schreef:
ik ben niet medicijngericht, maar bij dreigende opzetting van de maag duik ik a c u u t in de medicijnenkast.