Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
starfleet schreef:
Op het andere forum kwam jij ook gelijk op de proppen met zo'n ophitsfilmpje, dat is blijkbaar stoer. Als je een beetje van dat ras houdt dan begrijp dat je dat niks voor hier in Nederland is, al zeker niet in de handen van mensen die normaliter met zo'n beest rondlopen.
Anne
Kangalfan zegt toch nergens dat dit ras hier in nederland zou moeten leven (mits ik dat gemist heb in een topic)?
Hij vraagt alleen om meningen over de kangal
Ik vind het mooie honden (niet mijn soort, maar zeker wel mooi).
Waar een wil is, is een weg, ook al is hij soms moeilijk
Jammer dat het weer zo geintroduceert wordt. Ohhhhhh wat een stoere en gevaarlijke hond Helemaal mijn type niet, dat terzijde. Ze zijn in opkomst en helaas zijn het weer net de foute baasjes die ze aanschaffen als destijds de Pittbul terrier. Dat is mijn mening hierover.
starfleet schreef:Op het andere forum kwam jij ook gelijk op de proppen met zo'n ophitsfilmpje, dat is blijkbaar stoer. Als je een beetje van dat ras houdt dan begrijp dat je dat niks voor hier in Nederland is, al zeker niet in de handen van mensen die normaliter met zo'n beest rondlopen.
Ik vind beren ook erg mooi, maar ze passen niet in mijn achtertuin en kunnen niet los in het parkje. Ik heb het filmpje niet bekeken maar een roedeltje Kooikertjes kan ook een ezeltje of vos verjagen en beren en wolven komen er niet op Nederlandse erven.
Maar vertel eens, heb je zelf een Kangal of wil je er graag een hebben of fok je ze misschien?
Edit: blijkbaar is dat filmpje niet zo vreemd als het andere filmpje. Maar hoeveel ezels en beren moeten hier in Nederland verjaagd worden denk je? Er zijn genoeg rassen die uitstekende wakers/verdedigers zijn en voor de rest aangepast aan leven in een normale Nederlandse tuin en woning en niet zo ontzettend groot dat ze niet te mannen zijn. Ik vind het erg gevaarlijk om op welke manier dan ook te proberen het ras te promoten.
Anne
Ik ben het er volledig mee eens dat de kangal niet thuis hoort in de Nederlandse stad. Ik heb geen Kangal. Ik zou alleen een kangal nemen als ik op het platteland zou wonen of als ik een landhuis zou hebben. De kangal is overigens geen hond die meteen aanvalt. Hij zal eerst blaffen. Als de indringer zich niet terugtrekt, zal hij vechten. Vaak is het blaffen van de kangal al genoeg.
starfleet schreef:
Op het andere forum kwam jij ook gelijk op de proppen met zo'n ophitsfilmpje, dat is blijkbaar stoer. Als je een beetje van dat ras houdt dan begrijp dat je dat niks voor hier in Nederland is, al zeker niet in de handen van mensen die normaliter met zo'n beest rondlopen.
Anne
Kangalfan zegt toch nergens dat dit ras hier in nederland zou moeten leven (mits ik dat gemist heb in een topic)?
Hij vraagt alleen om meningen over de kangal
Ik vind het mooie honden (niet mijn soort, maar zeker wel mooi).
Dank je wel Mabeline. Ik heb gezegd dat de kangal niet in de Nederlandse stad thuishoort. Op het platteland zouden ze het beter hebben. Op het Turkse platteland voelen ze zich echter het prettigst. Overigens worden kangals nu ook in Afrika ingezet. De Cheetah Conservation Fund (CCF) fokt ze en geeft ze gratis aan Afrikaanse boeren zodat ze Cheetahs niet meer afschieten. De Cheetahs zetten hun tanden weleens in een schaap. Wanneer een kangal de kuddebewaker is, komt de cheetah echter niet in de buurt. Er is grote tevredenheid over de bereikte resultaten.
kangalfan schreef:Als de indringer zich niet terugtrekt, zal hij vechten. Vaak is het blaffen van de kangal al genoeg.
Ik denk dat de aanblik van een Kangal zelf al genoeg voor mij is
:N:
Maar dan heb ik je verkeerd begrepen kangalfan. Omdat je eigenlijk verder niets vertelde, enkel dat je een Kangalfan bent, ging ik ervan uit dat je een Kangal een geweldige hond vond die meer mensen eigenlijk zouden moeten hebben
ik kan er ook niet veel aan vinden, het type hond is niet waar ik doorgaans voor val.
terwijl ik spanje wel helemaal onder de indruk was van de mastin espanol en die eigenlijk zo'n zelfde type hond is. maar er 1 nemen... nooit ze passen totaal niet bij mij, en ook die horen in de bergen en vlakten van spanje thuis
kangalfan schreef:Als de indringer zich niet terugtrekt, zal hij vechten. Vaak is het blaffen van de kangal al genoeg.
Ik denk dat de aanblik van een Kangal zelf al genoeg voor mij is
:N:
Maar dan heb ik je verkeerd begrepen kangalfan. Omdat je eigenlijk verder niets vertelde, enkel dat je een Kangalfan bent, ging ik ervan uit dat je een Kangal een geweldige hond vond die meer mensen eigenlijk zouden moeten hebben
Anne
Iemand die een kangal neemt moet er heel goed over nadenken. Op de eerste plaats moet hij er de ruimte voor hebben. Daarna moet hij ook de tijd en energie hebben voor de opleiding van de kangal. Zoals een aantal onder jullie hebben opgemerkt is de kangal geen makkelijke hond.
kangalfan schreef:Overigens worden kangals nu ook in Afrika ingezet. De Cheetah Conservation Fund (CCF) fokt ze en geeft ze gratis aan Afrikaanse boeren zodat ze Cheetahs niet meer afschieten. De Cheetahs zetten hun tanden weleens in een schaap. Wanneer een kangal de kuddebewaker is, komt de cheetah echter niet in de buurt. Er is grote tevredenheid over de bereikte resultaten.
Ik heb deze reportage ook gezien.
Ik persoonlijk vond het super mooi om te zien hoe ze opgroeien in de kudde als pup zijnde en hoe ze de kudde later beschermen
Ik zou zelf een kangal niet nemen, omdat het niet mijn type hond is voor hetgeen ik graag doe met mijn honden. Maar zoals ze het CCF helpen, ik denk dat ze daar heel erg tot hun recht komen en dat hun eigenaren ze goud waard vinden (en terecht vind ik)
Waar een wil is, is een weg, ook al is hij soms moeilijk
kangalfan schreef:Overigens worden kangals nu ook in Afrika ingezet. De Cheetah Conservation Fund (CCF) fokt ze en geeft ze gratis aan Afrikaanse boeren zodat ze Cheetahs niet meer afschieten. De Cheetahs zetten hun tanden weleens in een schaap. Wanneer een kangal de kuddebewaker is, komt de cheetah echter niet in de buurt. Er is grote tevredenheid over de bereikte resultaten.
Ik heb deze reportage ook gezien.
Ik persoonlijk vond het super mooi om te zien hoe ze opgroeien in de kudde als pup zijnde en hoe ze de kudde later beschermen
Ik zou zelf een kangal niet nemen, omdat het niet mijn type hond is voor hetgeen ik graag doe met mijn honden. Maar zoals ze het CCF helpen, ik denk dat ze daar heel erg tot hun recht komen en dat hun eigenaren ze goud waard vinden (en terecht vind ik)
Hier kun je een reportage van de Britse tv zender sky bekijken:
Ik denk dat de kangal een grote rol in Afrika kan spelen. Er lopen daar veel bedreigde diersoorten rond als gevolg van het conflict tussen mens en dier. De kangal kan vrede brengen. De kangal kan er voor zorgen dat mens en dier in dezelfde gebieden kunnen leven. Het project van het CCF is een groot succes. Inmiddels zijn er al 300 kangals weggegeven aan boeren. Er is een wachtlijst van bijna 2 jaar.
kangalfan schreef:Ik heb gezegd dat de kangal niet in de Nederlandse stad thuishoort. Op het platteland zouden ze het beter hebben. Op het Turkse platteland voelen ze zich echter het prettigst. Overigens worden kangals nu ook in Afrika ingezet. De Cheetah Conservation Fund (CCF) fokt ze en geeft ze gratis aan Afrikaanse boeren zodat ze Cheetahs niet meer afschieten. De Cheetahs zetten hun tanden weleens in een schaap. Wanneer een kangal de kuddebewaker is, komt de cheetah echter niet in de buurt. Er is grote tevredenheid over de bereikte resultaten.
Wat is platteland? Wij wonen in een uithoekje van Nederland, maar ook hier rennen peuters door de straten (hier kan het nog gelukkig).
Een loslopende Kangal past daar niet tussen. Helaas is hij wel in de mode bij bepaalde bevolkingsgroepen.
kangalfan schreef:Ik heb gezegd dat de kangal niet in de Nederlandse stad thuishoort. Op het platteland zouden ze het beter hebben. Op het Turkse platteland voelen ze zich echter het prettigst. Overigens worden kangals nu ook in Afrika ingezet. De Cheetah Conservation Fund (CCF) fokt ze en geeft ze gratis aan Afrikaanse boeren zodat ze Cheetahs niet meer afschieten. De Cheetahs zetten hun tanden weleens in een schaap. Wanneer een kangal de kuddebewaker is, komt de cheetah echter niet in de buurt. Er is grote tevredenheid over de bereikte resultaten.
Wat is platteland? Wij wonen in een uithoekje van Nederland, maar ook hier rennen peuters door de straten (hier kan het nog gelukkig).
Een loslopende Kangal past daar niet tussen. Helaas is hij wel in de mode bij bepaalde bevolkingsgroepen.
Een Kangal zal een kind niet aanvallen hoor. Dat zit niet in zijn karakter. Een kind gooide een keer takken naar een loslopende kangal. De kangal negeerde hem en liep gewoon door.
De kangal is inderdaad populair bij de Turkse bevolkingsgroep. Dat is op zich wel opvallend omdat Turken in het algemeen niks met honden hebben. Door nationalistische gevoelens nemen ze toch vaak een kangal, terwijl ze geen ervaring met andere honden hebben. Na een jaar begint de kangal te puberen en wordt hij moeilijk handelbaar. De hond is namelijk heel zelfstandig. Dit wordt ook door de Turkse boer verwacht. De kangal moet zelf uit kunnen maken wanneer de kudde bedreigd wordt en zelfstandig acties kunnen ondernemen.
De Kanga is echte een waakhond die gewilligt is te willen werken voor de taak maar wel met een zeer degelijk karakter.
En dat karakter hoort nu net overeen te komen met de baas.
Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat een hond bij de baas moet passen en ook in het klimaat waarin de baas leeft,dus met de juiste verantwoordelijkheid!
hmm wat vind ik er van..
Uiterlijk vind ik er niet zo heel veel aan eigenlijk..
Geen mooie tekening en de kleur is een beetje vaag..
maar verder.. Jah i guess dat het een goede waakshond is..
jammer dat hij op youtube inderdaad wordt geintroduceerd als een erg aggresieve hond..
Ik vind het prachtig mooie honden en ook het karakter spreekt me erg aan, als ik op een groot stuk land in Turkije zou wonen dan
Mijn vriend komt uit Turkije en opperde ook nog even dat we wel een Kangal konden nemen. Nou, dat lijkt me op zijn zachts gezegd niet zo'n goed idee
In het dorp waar mijn vriend vandaan komt lopen ook veel Kangals bij erven om de schapen en de boerderij te bewaken. De meeste lopen gewoon los en bemoeien zich met niemand, tót je het erf op wil.
Hier in de buurt loopt er een die een beetje geflipt is met bijbehorend baasje. Lekker toch loslaten terwijl dat eigenlijk niet kan want hij is niet vies van een potje knokken. Buiten deze slechte ervaring vind ik het ook geen mooie honden.
Ik vind het absoluut geen mooie hond.....En het staat ook bijna overal vermeld, dat het geen hond is om in huis te houden.
Hier in de buurt woont een turkse jongen en die heeft er ook een. Nou je moet hem zien lopen......Het is eerder zo dat de honden met die jongen aan het wandelen is.
Hij kan hem echt absoluut niet houden....ik vind het gewoon onverantwoord.
Ik vind het wel mooie honden om te zien, maar inderdaad niet geschikt voor in de stad. Verder zou ik ook nooit voor het karakter vallen. Het onafhankelijke en het eigenzinnige in de Kangal trekken me niet zo.
kangalfan schreef:
Een Kangal zal een kind niet aanvallen hoor. Dat zit niet in zijn karakter. Een kind gooide een keer takken naar een loslopende kangal. De kangal negeerde hem en liep gewoon door.
Ik denk dat iedere kangal zijn eigen karakter heeft, net als alle andere honden. Dat 1 kangal niet reageert op een vervelend kind wil niet zeggen dat alle kangals zo reageren.
Ik heb het idee dat je uit minieme details een rode draad probeert te punikken.
Shit, wat wil ik daarmee nou zeggen?
Ik bedoel dat je volgens mij verbanden probeert te leggen om de hond aan jouw verwachtingen te laten voldoen. Maar ja, daar ben je fan voor
Marco# schreef:Als je een ouwe BMW hebt, vol met neven en een Kangal ben je helemaal het mannetje?
Voor mij is er maar 1 imposante kudde bewaker en dat is de Komondor.
Moet dit nou?
Typisch voorbeeld van geprojecteerde vooroordelen en misplaatste politieke correctheid? Moet wát nou Marc? Waar val je over? "Neven" "BMW" ? Mag ik van jou wel zeggen dat een Hollander met de caravan vol kaas en aardappelen naar Zuid Frankrijk tuft? Mag ik zeggen dat Duitsers een kuil graven in Scheveningen? Stel je toch niet zo hopeloos aan. Zoek trouwens "Turkenbak" eens op in de Van Dale.
Als je de ruimte hebt, en veel verstand hebt van het ras, zou het denk ik een prima maatje kunnen zijn, maar in een woonwijk zou het geen doen zijn. Turkije zijn ze dan denk ik ook prima op hun plaats
Marco# schreef:Als je een ouwe BMW hebt, vol met neven en een Kangal ben je helemaal het mannetje?
Moet dit nou?
Typisch voorbeeld van geprojecteerde vooroordelen en misplaatste politieke correctheid? Moet wát nou Marc? Waar val je over? "Neven" "BMW" ? Mag ik van jou wel zeggen dat een Hollander met de caravan vol kaas en aardappelen naar Zuid Frankrijk tuft? Mag ik zeggen dat Duitsers een kuil graven in Scheveningen? Stel je toch niet zo hopeloos aan. Zoek trouwens "Turkenbak" eens op in de Van Dale.
Hahaha. Op zich heb je wel gelijk. Ik ben een Nederlander van Turkse afkomst. Ik herken het beeld dat je schetst. Turken nemen vaak uit nationalistische overwegingen een kangal. Vaak nemen ze een kangal zonder te weten wat ze in huis nemen. Het eerste jaar is de kangal heel lief. Echter, na de leeftijd van 1,5 bereikt te hebben beginnen ze te puberen. Dan kunnen ze hen niet meer in de hand houden en belanden ze vaak in het asiel. Het puberen is echter heel normaal en hoort bij hun karakter. Helaas zoeken de meeste mensen die een kangal nemen dit niet uit.
johan1969 schreef:Ik vind het mooie honden, wel nog niet in t straatbeeld gezien. Wel op hondenshows, maar onder de naam Anatolian Shephard.
Dat moet je niet tegen liefhebbers van kangals zeggen hehe. Ze worden boos bij de benaming Anatolian Shephard. Volgens hen is de Anatolian shephard een mix van verschillende Turkse rassen. De kangal komt uit het dorp kangal dat in de provincie Sivas ligt. Daar heeft de hond eeuwen lang geisoleerd geleefd.
Moet dit nou?
Hahaha. Op zich heb je wel gelijk. Ik ben een Nederlander van Turkse afkomst. Ik herken het beeld dat je schetst. Turken nemen vaak uit nationalistische overwegingen een kangal. Vaak nemen ze een kangal zonder te weten wat ze in huis nemen. Het eerste jaar is de kangal heel lief. Echter, na de leeftijd van 1,5 bereikt te hebben beginnen ze te puberen. Dan kunnen ze hen niet meer in de hand houden en belanden ze vaak in het asiel. Het puberen is echter heel normaal en hoort bij hun karakter. Helaas zoeken de meeste mensen die een kangal nemen dit niet uit.
Je ziet op marktplaats ook vaak aangeboden Kangals met de opmerking dat de hond niet naar jochies gaat die alleen stoer willen doen.
Wel sneu, Kangals in het asiel. Volgens mij worden die daar diep ongelukkig. Het mooiste zou zijn een kangal-opvang, een groot terrein waar ze los kunnen lopen.
Wel sneu, Kangals in het asiel. Volgens mij worden die daar diep ongelukkig. Het mooiste zou zijn een kangal-opvang, een groot terrein waar ze los kunnen lopen.
Ja, dat zie ik ook helemaal voor me...
Een aantal Kangalreuen die door problemen met hun dominantie weggeplaatst zijn en nu op een terrein mogen rondlopen, liefst natuurlijk nog met wat teven erbij.
Zullen we maar entree gaan heffen om de hondengevechten te mogen aanschouwen?