Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rotte appels en de ras vereniging.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Chione
Zeer actief

Re: Rotte appels en de ras vereniging.

Ongelezen bericht door Chione »

Benthor schreef:
Chione schreef:
Benthor schreef: Zo´n slechte ervaring en dan heel veel details nu nog weten maar niet de plaats waar de fokker zat of de naam :denken: Weet je nog hoe de hond heet en hoe zij herplaatst is?
Uhm, this 15 jaar terug, ik heb geen idee meer, zoals ik al zei, sommige dingen blijven hangen, anderen niet en helaas is iedereen dood aan wie ik het na zou kunnen vragen.

Beetje vreemde vraagstelling van je, overigens.
Die past ook wel goed bij je beetje vreemde verdachtmakingen :pffff:
Sorry, dit ligt toch echt alleen aan jouw vreemde achterdochtige geest :pffff:
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten, gaat bij jou goed op :cheer:
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Marco#

Ongelezen bericht door Marco# »

Chione schreef:
Benthor schreef:
Chione schreef:
Benthor schreef: Zo´n slechte ervaring en dan heel veel details nu nog weten maar niet de plaats waar de fokker zat of de naam :denken: Weet je nog hoe de hond heet en hoe zij herplaatst is?
Uhm, this 15 jaar terug, ik heb geen idee meer, zoals ik al zei, sommige dingen blijven hangen, anderen niet en helaas is iedereen dood aan wie ik het na zou kunnen vragen.

Tuuurlijk joh! Zo werkt dat! Jij beschuldigt zonder feiten en valt mij aan dat ik vragen stel waar je geen antwoord op heb.... hahahaha. Iets te verbergen?

Hoe heet die raszuivere Airedale Terrier van je oma ook al weer? Je weet wel. Die ene die ze via de ATCN bij een ATCN-fokker in de middle off nowhere heeft gehaald en heeft aangetroffen onder erbarmelijke omstandigheden? Je hebt daar immers zoveel werk van gemaakt, maar helaas tevergeefs.

Ben je soms een vriendje van die geroyeerde fokker? Het zou verklaren waarom je zo raar doet. :smile:
Chione
Zeer actief

Benthor schreef:
Chione schreef:
Benthor schreef:
Chione schreef: Uhm, this 15 jaar terug, ik heb geen idee meer, zoals ik al zei, sommige dingen blijven hangen, anderen niet en helaas is iedereen dood aan wie ik het na zou kunnen vragen.

Tuuurlijk joh! Zo werkt dat! Jij beschuldigt zonder feiten en valt mij aan dat ik vragen stel waar je geen antwoord op heb.... hahahaha. Iets te verbergen?

Hoe heet die raszuivere Airedale Terrier van je oma ook al weer? Je weet wel. Die ene die ze via de ATCN bij een ATCN-fokker in de middle off nowhere heeft gehaald en heeft aangetroffen onder erbarmelijke omstandigheden? Je hebt daar immers zoveel werk van gemaakt, maar helaas tevergeefs.

Ben je soms een vriendje van die geroyeerde fokker? Het zou verklaren waarom je zo raar doet. :smile:
Graag zou ik zien waar ik jou beschuldig of aanval? Dat jij nogal achterdochtig overkomt en daarnaast graag wilt doen alsof ik lieg ( overigens kan ik geen reden bedenken waarom ik hierover zou liegen ) is iets waar ik simpelweg niets aan kan doen. Ik kan het hooguit jammer vinden voor jou dat je zo in het leven staat :wink:

Verder zou het raadzaam zijn als je leert ( begrijpend ) lezen, dan had je nl niet alleen al geweten dat ik geen contact heb gehad met de rasvereniging, maar mijn oma.

Maargoed, bij deze dan weer meer dan voldoende tijd besteed aan het reageren op jouw vreemde ( bijna lachwekkende, maar vooral trieste ) hersenkronkels, dus bij deze, dit was mijn laatste reactie over dit onderwerp naar jou toe. :cheer:

~
Afbeelding
~
Marco#

Ongelezen bericht door Marco# »

Chione schreef:
Benthor schreef:
Chione schreef:
Benthor schreef: Die past ook wel goed bij je beetje vreemde verdachtmakingen :pffff:

Graag zou ik zien waar ik jou beschuldig of aanval? Dat jij nogal achterdochtig overkomt en daarnaast graag wilt doen alsof ik lieg ( overigens kan ik geen reden bedenken waarom ik hierover zou liegen ) is iets waar ik simpelweg niets aan kan doen. Ik kan het hooguit jammer vinden voor jou dat je zo in het leven staat :wink:

Verder zou het raadzaam zijn als je leert ( begrijpend ) lezen, dan had je nl niet alleen al geweten dat ik geen contact heb gehad met de rasvereniging, maar mijn oma.

Maargoed, bij deze dan weer meer dan voldoende tijd besteed aan het reageren op jouw vreemde ( bijna lachwekkende, maar vooral trieste ) hersenkronkels, dus bij deze, dit was mijn laatste reactie over dit onderwerp naar jou toe. :cheer:
Lachen man :cheer: woohoo. Maar de vraag blijft gewoon overeind hoor. Kan je niet tegen weerwoord of kritische vragen? Ik vroeg je om je verdachtmakingen richting de ATCN fokker hard te maken. Dat vertik je steeds maar. Je hebt het dan steeds weer over je selectieve geheugen blah blah en het is al zo lang geleden blah blah enz. Mensen die vragen stellen zijn achterdochtig blah blah. Ondertussen beschuldig je een rasvereniging van zeer slechte zaken.

Maak het hard met verifieerbare feiten of slik het in. Ik denk dat ze bij de ATCN niet zitten te wachten op valse beschuldigingen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Wat zijn rotte appels? Zijn dat alleen fokkers die hun pups in de stront laten liggen of zijn dat bv. ook fokkers die rommelen met stambomen?
Pups zijn dan prima in orde, krijgen goede verzorging alleen blijkt papa niet de papa van het nest. :roll: Ras heeft er in zoverre niet van te leiden dat het niet zichtbaar is. :19:

Bij de herders komt dit dus voor. Geruchten zijn zeer hardnekkig maar bewijzen zijn er niet. Tegen de tijd dat er "bewijzen" zijn (bv. als een eigenaar van een reu vertelt dat zijn hond gebruikt is binnen het stamboomcircuit) leeft de hond niet meer en is een DNA-test bv. niet meer mogelijk. :19:

Op zich doet het het ras geen kwaad, de werkeigenschappen zijn op deze manier versterkt binnen het stamboomcircuit, maar toch...
Persoonlijk zou ik toch graag willen weten welke honden nou precies voor mijn stamboomhondje zitten, zeker als ik er mee zou willen fokken. :wink: Je wordt toch erg verrast als je met een stamboomhond fokt en ineens liggen er wel erg mechels aandoende gele pups in je nest Hollanders :19: Zeker in een klein bestand heb je dan een "probleem" want als je alle lijnen moet uitsluiten waar gele pups in voorkomen hou je niets meer over. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Chione
Zeer actief

Mensen die zo aanrommellen vallen ergens ook onder het kopje 'rotte appels' en kunnen erg veel kwaad doen in een ras, lijkt mij. Denk aan (verborgen ) erfelijke gebreken, bepaalde kleurslagen, lijnen die niet meer kloppen etc.

Niet bepaald leuk te noemen.

~
Afbeelding
~
granny
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door granny »

Heel vaak wordt aangeraden een hond te kopen bij een fokker die aangesloten is bij een RV.
Als ik het zo lees, blijken daar dus ook behoorlijk wat ´rotte appels´ tussen te zitten, qua huisvesting en stambomen. Zijn zij in mijn ogen te vergelijken met broodfokkers of ga ik nu erg ver?
Als dat nl zo is, zijn ze dus legaal broodfokker?
Afbeelding
Peace sells, but who is buying?
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

granny schreef:Heel vaak wordt aangeraden een hond te kopen bij een fokker die aangesloten is bij een RV.
Als ik het zo lees, blijken daar dus ook behoorlijk wat ´rotte appels´ tussen te zitten, qua huisvesting en stambomen. Zijn zij in mijn ogen te vergelijken met broodfokkers of ga ik nu erg ver?

Daar komt het wel op neer ja.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Burnie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Burnie »

moosje schreef:
granny schreef:Heel vaak wordt aangeraden een hond te kopen bij een fokker die aangesloten is bij een RV.

Daar komt het wel op neer ja.
Wat is dan überhaupt nog de waarde van een RV en een stamboom :denken:
Sheila
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Sheila »

Ragverp schreef:Bij mijn rasvereniging wordt er een nest controle gedaan. helaas is dit altijd op afspraak zodat als een fokker kwaad wil dit redelijk simpel is maar in principe worden de nesten en hun opgroeiomgeving gecontroleerd. Daar naast reageerd de RV wel op e-mail en telefoontjes met wantoestanden en zal dus actie ondernemen

De RvB doet de nestcontrole en niet een rasvereniging!
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Inge schreef:Wat zijn rotte appels? Zijn dat alleen fokkers die hun pups in de stront laten liggen of zijn dat bv. ook fokkers die rommelen met stambomen?
Pups zijn dan prima in orde, krijgen goede verzorging alleen blijkt papa niet de papa van het nest. :roll: Ras heeft er in zoverre niet van te leiden dat het niet zichtbaar is. :19:

Bij de herders komt dit dus voor. Geruchten zijn zeer hardnekkig maar bewijzen zijn er niet. Tegen de tijd dat er "bewijzen" zijn (bv. als een eigenaar van een reu vertelt dat zijn hond gebruikt is binnen het stamboomcircuit) leeft de hond niet meer en is een DNA-test bv. niet meer mogelijk. :19:

Op zich doet het het ras geen kwaad, de werkeigenschappen zijn op deze manier versterkt binnen het stamboomcircuit, maar toch...
Persoonlijk zou ik toch graag willen weten welke honden nou precies voor mijn stamboomhondje zitten, zeker als ik er mee zou willen fokken. :wink: Je wordt toch erg verrast als je met een stamboomhond fokt en ineens liggen er wel erg mechels aandoende gele pups in je nest Hollanders :19: Zeker in een klein bestand heb je dan een "probleem" want als je alle lijnen moet uitsluiten waar gele pups in voorkomen hou je niets meer over. :wink:
Dat gebeurd ook bij de duitse herder. Ik ken 1 fokker waar soms honden bijzitten die verdacht veel lijken op mechelaars :19: De kleur, alles! Die halen op een show ook een O (heb dat zelf nog verder nooit meegemaakt dat een hond een o haalde :eek: )
Maar ja, geen DNA test he :19: En als paps al een kruising is en daar woont DNA vanaf genomen, kan het nest wel "zuiver" zijn. Want daarvan wordt moeders en vaders gecontroleerd
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Bij de schotse herdershondenvereniging wordt, naar mijn weten, goed gecontroleerd. En er is een minimum- en maximumleeftijd voor het krijgen van nestjes en ook een maximum aantal nestjes. Als er niet volgens de regels wordt gefokt, worden de pups niet bemiddeld.
En ik weet toevallig van een nest waarvan werd gezegd dat de vader op de stamboom niet de juiste was, en er is door de rv een dna-onderzoek geëist. Bleek achteraf dat er niet gerommeld was, maar er werd dus kennelijk wél serieus op de klachten ingegaan.
Ik fok zelf niet en weet dus niet van alle ins en outs, maar heb wel regelmatig contact met diverse fokkers en ik hoor niets over 'rotte appels'. Inmiddels is er een paar jaar geleden ook nog een 2e vereniging opgericht (schotse herdersvrienden) maar er zijn veel fokkers die van beide clubs lid zijn en ze staan elkaar (ook voorzover ik weet :mrgreen: ) beslist niet naar het leven.

Maar goed, misschien komt dat omdat de collie niet bepaald een erge populaire hond is, en het dus ook een vrij klein wereldje is waar nou niet echt enorme bedragen in omgaan (de richtlijnen van de rv voor prijs van een pup is ook aan de lage kant als ik deze vergelijk met andere rassen).
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”