Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

keuze dekreu .. vraagje

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

keuze dekreu .. vraagje

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Stel , je hebt een teef uit een uitcross combinatie en je wil haar de eerste keer laten dekken.
Je hebt twee reuen op het oog .

Reu 1 : Een comb met hem is lijnteelt , qua bouw past goed bij je teef maar bijna elke ziel in je buurlajnd heeft hem al gebruikt en de pups zijn nog te jong om te beoordelen of hij echt goed vererft. Reu 1 blijft ook maar 2 jaar in Europa.

Reu 2 : een comb met hem zal een outcross zijn, qua bouw en type is hij anders dan reu 1 , maar hij past bij je teef. Reu 2 heeft maar 3-4 x gedekt en de pups zijn heel erg mooi en doen het goed op de shows ...

Welke zouden jullie kiezen en waarom wel of niet?
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Reu 2.

Omdat de eerste lijnteelt en en je dan volgende keer weer iets "verder weg" wilt en als god en iedereen deze reu al gebruikt heeft dan zoek jij je straks het leplazerus om een reu te vinden waar deze hond niet achter zit.
En ik zou als hij zo vaak gebruikt is eerst pups van hem groot zien worden.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

pffff lastig hoor...

reu 1 klinkt niet geweldig omdat ie zoals je zegt nog geen oud genoege pups heeft om te kijken wat ie doet op verschillende teven. daarbij als ie echt zovaak gebruikt wordt vind ik dat ook niet voor hem spreken.

reu 2 kan in mijn ogen alleen met een heel goede reden die je niet hebt.
outcross vind ik namelijk alleen iets doen als je lang strak in lijn gezeten hebt en nieuw bloed toe wil voegen. aangezien je eigen teef al outcross gefokt is kun je niet zeggen dat ie bij haar past omdat je zoveel dingen door elkaar gaat gooien dat je geen voorspelling kan maken van de uitkomst van die 2 samen..

ik zou eerst de lijnen van je teef uit gaan zoeken en bepalen of je wel echt wil fokken met haar en als dat zo is een kant van haar pakken die het beste is (pa of ma's lijn dus) en het beste bij jouw uiteindelijke fokdoel past. erfelijke afwijkingen proberen op te sporen en je teef testen op voorkomende zaken in je ras en dit ook van de reu eisen.

ik zou persoonlijk dus geen van deze reuen nemen zo op het eerste gezicht.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Beide reuen hebben voor en nadelen.
Bij reu twee zou ik wel willen weten wat de voorouders zijn. Is dat homogeen of niet, welke tekortkomingen zitten erin en welke sterke punten? Als je niets over de voorouders weet, dan zou ik me goed in zijn nakomelingen verdiepen. Passen die hondjes qua hondje/ type ook goed bij jou teefje en is dat het hondje wat je zelf ook nastreeft?

Als reu één heel vaak gebruikt is én veel nakomelingen heeft (6 nestjes van max 3 pups zijn niet veel nakomelingen) dan zou ik deze niet gebruiken. Je zou altijd nog weer op een nakomeling van deze reu terug kunnen vallen. Ben je én een generatie verder én weet je wat deze reu gedaan heeft.

Er zou voor mij ook nog een derde optie zijn, zoeken naar een reu waar ik meer achter kan staan. Het lijkt alsof beide reuen te veel nadelen hebben.
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Reu 1 is zover ik weet hier nog niet gebruikt , maar wel door de duitse fokkers. en dat zit me niet ze lekker al blijf ik het wel steeds in mijn achterhoofd houden dat hij maar 2 jaar in Duitsland blijft en het daarna vrijwel onmogelijk zal zijn om hem te gebruiken. . Qua type en lijn is hij precies wat ik zoek. Ik wil verder met de lijn waar hij uit voortkomt.
Mona heeft die " lijn " van vaderskant , en ik wil daar mee verder gaan. ...

Reu 2 is een optie omdat ik het een schitterende reu vind om te zien , hij goed vererft en ook uit een lijngeteelde combie is. Zijn pupjes zijn "makkelijk" te " herkennen " en zijn pups zijn qua type ook erg mooi.

Verder zoeken is natuurlijk een optie , maar het is erg moeilijk om een andere reu uit die lijn te vinden. Ik had een reu gevonden maar die heeft een ongeluk gehad en ze hebben hem moeten laten inslapen.
(met dank aan Desi)
toller
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door toller »

lastig om te kiezen
als ze beide goed bij jouw teef passen is het denk ik kijken naar wat jouw gevoel zegt
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Martijn schreef:Het lijkt me zo onzinnig om eerst te gaan lijntelen om vervolgens weer uit te kruizen en weer te gaan lijntelen.
in sommige gevallen is het alleen maar goed om eens een verse lijn door je lijnteelt te kruizen, om bv bepaalde punten te verbeteren of juist om iets meer diversiteit te krijgen, bij sommige rassen loop je gewoon helemaal vast als je steeds blijft lijntelen en dat heeft ook zo zn consequenties :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

da haj ik al gesegt! :pffff:
outcross vind ik namelijk alleen iets doen als je lang strak in lijn gezeten hebt en nieuw bloed toe wil voegen. aangezien je eigen teef al outcross gefokt is kun je niet zeggen dat ie bij haar past omdat je zoveel dingen door elkaar gaat gooien dat je geen voorspelling kan maken van de uitkomst van die 2 samen..
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:da haj ik al gesegt! :pffff:
Nee okee, ik had daarom ook mijn twijfels , want ik zit zelf niet op het " toverballeneffect " te wachten.
Qua bouw en type past hij wel bij haar , en de foutjes die zij heeft heeft hij weer niet.
Het is hier ook erg moeilijk om een mooie lijngeteelde Boston te vinden. er zijn maar weinig fokkers en de meesten laten hun teefjes dan dekken door een reu in Nederland. Zo nu en dan word er een reu geimporteerd , maar dat is het dan zo`n beetje. En ik denk dat de meeste fokkers niet importeren omdat het zo ontiegelijk duur is met als gevolg dat de basis maar erg klein is. Je kunt niet veel kanten op... helaas! :19:
(met dank aan Desi)
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Podenji schreef:
Martijn schreef:Het lijkt me zo onzinnig om eerst te gaan lijntelen om vervolgens weer uit te kruizen en weer te gaan lijntelen.
in sommige gevallen is het alleen maar goed om eens een verse lijn door je lijnteelt te kruizen, om bv bepaalde punten te verbeteren of juist om iets meer diversiteit te krijgen, bij sommige rassen loop je gewoon helemaal vast als je steeds blijft lijntelen en dat heeft ook zo zn consequenties :wink:
Joh.

Aangezien het teefje zelf al een outcross is lijkt me dat hier niet aan de orde.
je weet niet of ze verder willen met een pup uit deze combinatie, daarbij kan het geen kwaad om het er bij te melden aan de orde of niet :19:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

MonaToetje schreef: Je kunt niet veel kanten op... helaas! :19:
er al aangedacht om naar het buitenland te gaan voor een dekking? belgie, duitsland, luxemburg, denemarken, desnoods nog verder weg?
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

als aller eerste zou ik me eigen gaan afvragen wat de teef voor meer waarde heeft in jou ras is ze zo bijzonder dat het over wegen waard is om er mee te fokken, is ze niet van die uit zonderlijke klassen dat er eigeleijk geen reu is die haar kan verbeteren???????

dan zou ik me afvragen wat wil ik berijken, wat wil ik verbeteren aan mijn teef, haar minpunten en je moet er minimaal 10 op kunnen noemen van je eigen hond moeten bijna allemaal opgeheven woorden door de plus punten van de reu, dan moeten de plus punten van de reu en de teef elkaar versterken.

als ik dat heb gedaan en ik hou dus 2 reuen over waarvan 1 outcross is en de ander lijnteelt is de volgen de vraag daar, wat wil ik berijken, een outcross is een toverdoos combinatie, je kan er een wereld winner uit fokken maar ook puure bagger.
de vraag is of je waneer je een pup uit kiest het de juiste is, outcross levert op langere termein problemen in type behoud en soundheid van het ras, plus waneer er erfelijke gebreken opdoen, ben je genoodzaakt heel de lijn uit te bannen voor de verdere fok.

dan hebben we lijnteelt van een reu die door bijna iedereen gebruikt is, zou ik deze hond nog gaan gebruiken, moelijk, voordeel van lijnteelt is type behoud en soundheid van je ras, de kans dat je er een wereld winner uit fok in je eerste nest onwaarschijnlijk, echter fok je wel vaster type dus op langertermein ben je dus beter uit, komen er erfelijke gebreken naar voren weet je ook waar het vandaan komt.

zou ik 1 van bijde reuen gebruiken, nee simpel weg omdat er van de lijnteelt reu weinig of niks bekent is over zijn vererfing kwa erfelijke gebreken plus dat elek jan lul de reu gebruikt heeft.

outcross is bij mij zowiezo uit den boze simpel weg omdit fenest is voor het ras.

wat zou ik doen heel goed zoeken naar een lijnteelt combi die niet iedereen heeft.

mol
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
MonaToetje schreef: Je kunt niet veel kanten op... helaas! :19:
er al aangedacht om naar het buitenland te gaan voor een dekking? belgie, duitsland, luxemburg, denemarken, desnoods nog verder weg?
Beide reuen zitten in het buitenland :wink:
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:als aller eerste zou ik me eigen gaan afvragen wat de teef voor meer waarde heeft in jou ras is ze zo bijzonder dat het over wegen waard is om er mee te fokken, is ze niet van die uit zonderlijke klassen dat er eigeleijk geen reu is die haar kan verbeteren???????

dan zou ik me afvragen wat wil ik berijken, wat wil ik verbeteren aan mijn teef, haar minpunten en je moet er minimaal 10 op kunnen noemen van je eigen hond moeten bijna allemaal opgeheven woorden door de plus punten van de reu, dan moeten de plus punten van de reu en de teef elkaar versterken.

als ik dat heb gedaan en ik hou dus 2 reuen over waarvan 1 outcross is en de ander lijnteelt is de volgen de vraag daar, wat wil ik berijken, een outcross is een toverdoos combinatie, je kan er een wereld winner uit fokken maar ook puure bagger.
de vraag is of je waneer je een pup uit kiest het de juiste is, outcross levert op langere termein problemen in type behoud en soundheid van het ras, plus waneer er erfelijke gebreken opdoen, ben je genoodzaakt heel de lijn uit te bannen voor de verdere fok.

dan hebben we lijnteelt van een reu die door bijna iedereen gebruikt is, zou ik deze hond nog gaan gebruiken, moelijk, voordeel van lijnteelt is type behoud en soundheid van je ras, de kans dat je er een wereld winner uit fok in je eerste nest onwaarschijnlijk, echter fok je wel vaster type dus op langertermein ben je dus beter uit, komen er erfelijke gebreken naar voren weet je ook waar het vandaan komt.

zou ik 1 van bijde reuen gebruiken, nee simpel weg omdat er van de lijnteelt reu weinig of niks bekent is over zijn vererfing kwa erfelijke gebreken plus dat elek jan lul de reu gebruikt heeft.

outcross is bij mij zowiezo uit den boze simpel weg omdit fenest is voor het ras.

wat zou ik doen heel goed zoeken naar een lijnteelt combi die niet iedereen heeft.

mol
Hoihoi,

een nest met reu 1 zou vrij uniek zijn hoor , want ik heb het internet nog een afgezocht en de andere combs die zijn gemaakt
zijn met teven uit Candese , zweedse of Poolse of een kruising van die
lijnen en Mona is uit 2 verschillende Amerikaanse lijnen .

Ik show haar en ze heeft op 1 x na altijd u-tjes behaald . ze is rastypisch en ik krijg veel complimenten over haar van andere fokkers en liefhebbers .
(met dank aan Desi)
Mol
Zeer actief

vrij uniek is niet uniek, maar waarom laat je geen zaad over komen uit USA???

mol
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Heeft reu 1 geen broers ? Of misschien de vader van reu 1 ?

Ik zou me zowieso niet laten weerhouden door afstanden met het zoeken naar een dekreu. Het is heel eenvoudig om even op en neer te vliegen van en naar Amerika. Je zou bv de reis vanuit Amerika van de reu met eigenaar kunnen betalen. Dan hoef je geen KI te doen en je hebt geen kans op resorptie door strees van de reis of veranderde omstandigheden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:vrij uniek is niet uniek, maar waarom laat je geen zaad over komen uit USA???

mol
Ik wil eerst zeker weten dat ze ook vruchtbaar is en een nest gezonde pups kan voortbrengen.
(met dank aan Desi)
Mol
Zeer actief

MonaToetje schreef:
Mol schreef:vrij uniek is niet uniek, maar waarom laat je geen zaad over komen uit USA???

mol
Ik wil eerst zeker weten dat ze ook vruchtbaar is en een nest gezonde pups kan voortbrengen.
progesteron prikken??? en dat is het risico van fokken he
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Mol schreef:
MonaToetje schreef:

mol
progesteron prikken??? en dat is het risico van fokken he
das idd een risico, maar verder is er ook nog de mogelijkheid hier al eerder aangedragen om dus de reu met eigenaar tijdelijk (tijdens de dekrijpe dagen ) naar NL te halen,
moet toch wel een deal te maken zijn....en jullie ras is niet dusdanig van gewicht dat t een enorme kostenpost wordt....
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”